Projecten waterstaat onzeker
Uw gift
redt
levens
E
o
u
PZC
giro 860
c
Huiszwaluw dreigt te verdwijnen
4)
3
3
Q.
II
Tarief Liefkenshoek
gelijkgetrokken met
W esterscheldetunnel
V)
VI
UI
0)
"V'
Gedeputeerde eist helderheid over gevolgen geldnood
Winkeleigenaar
pakt dief
Hersenstichting Nederland
Giro 300 of collecte
<-il bedel
donderdag 27 februari 2003
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Gedeputeer
de J. Hennekeij (verkeer en ver
voer) wil helderheid over de
gevolgen voor Zeeland van de
uitgavenstop die Rijkswater-
staal heeft afgekondigd. Hij
gaat er voorlopig van uit dat de
acute geldnood bij de uitvoe
ringsafdeling van het ministerie
van Verkeer en Waterstaat pro
jecten in Zeeland niet in de wie
len zal rijden. „Ik wil daar wel
duidelijkheid over. Dan ben ik
er pas echt gerust op."
Rijkswaterstaat heeft voor dit
jaar 6,2 miljard euro uit te ge
ven. Volgens berichten zouden
inmiddels aangegane verplich
tingen dit budget nu al met 400
miljoen euro overschrijden.
Vandaar dat sinds deze week
een volledige verplichtingen
stop geldt. Volgens een woord
voerster van Verkeer en Water
staat in Den Haag loopt het zo'n
vaart niet. „We zijn erachter ge
komen dat we voor 90 procent
van ons budget voor dit jaar al
verplichtingen zijn aangegaan.
En het is nog maar eind februa
ri. Daarom is het verstandig
even een pauze te nemen en de
boel op een rijtje te zetten."
Projecten
In Zeeland is het Rijk bij een
aantal belangrijke infrastruc
turele en onderhoudsprojecten
betrokken, zoals de nieuwe N57
KAPELLE - Een 17-jarige
Eindhovenaar is gistermiddag
in Kapelle overmeesterd en
overgedragen aan de politie.
De jongeman die eerder deze
week diverse goederen had weg
genomen uit een winkel aan de
Biezelingsestraat in Kapelle
werd door de eigenaar van de
winkel herkend. Na een achter
volging kon hijmet behulp van
omstanders, de jongeman op het
Kerkplein overmeesteren.
op Walcheren met een aquaduct
in Middelburg, de verdubbeling
van de N61 (Hoek-Schoondij-
ke), de tweede brug over de Gre-
velingensluis bij Bruimsse, een
nieuwe aansluiting voor de goe
derenspoorlijn in het Sloege-
bied en een aansluiting op het
goederenspoor in de Antwerpse
haven (de zogenaamde Bocht
van Bruinooge), een tunnel bij
Sluiskil, versterking van de
glooiing van de zeeweringen,
herinrichting van de veerha
vens in Kruiningen en Perkpol-
der, de rondweg Terhole, de ver
dere bekleding van de A58 met
zeer open asfaltbeton en de
bouw van een nieuw kantoor
voor de directie Zeeland van
Rijkswaterstaat in Middelburg.
Geen gevolgen
De woordvoerster van Verkeer
en Waterstaat verzekert dat de
verplichtingenpauze geen ge
volgen voor Zeeland heeft. Ge
deputeerde D. Bruinooge (eco
nomie en havens) zou zich dat
ook niet kunnen voorstellen.
„We hebben bijvoorbeeld over
de verbetering van de goederen
spoorverbindingen afspraken
gemaakt met Verkeer en Water
staat die in beton zijn gegoten.
Daarom ben ik vooralsnog niet
al te ongerust." Dat geldt ook
voor zijn collega Hennekeij, die
erop wijst dat voor dit jaar in
Zeeland geen grote projecten op
stapel staan. ,,DeN57 en deN61
komen pas later aan bod en die
staan stevig verankerd in het
meerjarenprogramma infra
structuur."
Wethouder L. Wille (verkeer)
van Sluis heeft gisteren onmid
dellijk contact opgenomen met
de secretaris van het project
Duurzaam Veilig. Daar is het
verzoek neergelegd om na te
gaan of ook investeringen in
West-Zeeuws-Vlaanderen in
het geding zijn. Mocht dat het
geval zijn, dan dient Hennekeij
daarover zijn zorg uit te spre
ken. Wat Wille betreft mag het
absoluut niet zo zijn dat de om
bouw van de N61 gepland in
2007 op de lange baan wordt ge
schoven. „Dat zou wat de ge
meente Sluis betreft onaccepta
bel zijn."
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Het aantal
huiszwaluwen op Walcheren
daalt dramatisch. Als de afna
me van broedparen de komende
jaren met dezelfde snelheid
doorgaat, kan het wel eens
zo zijn dat de soort over vijf
jaar als broedvogel is verdwe
nen.
Dit meldt onderzoeker Gerwin
Geertse in 't Zwelmpje, de
nieuwsbrief van de Vogelwerk
groep Walcheren. Daarin doet
hij verslag van de huiszwaluw-
inventarisatie in 2002. Het ge
deelte van Walcheren ten wes
ten van het kanaal is voor het
overgrote deel onderzocht.
Dat gebeurde ook al in 2001.
Toen werd een dieptepunt van
de soort vastgesteld: 360 tot 400
broedparen. In één jaar is de af
takeling doorgegaan, er was een
afname van ruim 44 procent. De
schatting van de Walcherse po
pulatie aan huiszwaluwen komt
nu op 200 tot 250 paren. Dat is
het laagste aantal, ooit op het
eiland vastgesteld. Alleen voor
twee gebieden in het noordwes
ten (Westkapelle-Sint Jan
ten Heere en Vrouwenpolder-
Serooskerke-Oostkapelle) lijkt
de daling wat minder erg te zijn.
Klei
Geertse noemt als belangrijke
factoren die voor het nestelen
van een huiszwaluw belangrijk
zijn: broedgelegenheid, vol
doende voedsel en de beschik
baarheid van nestmateriaal
(klei, leem). Aan broedgelegen
heid - overstekken van huizen -
lijkt op Walcheren geen gebrek
te zijn. De achteruitgang moet
dus waarschijnlijk gezocht
worden in de onvoldoende aan
wezigheid van voedsel en/of
nestmateriaal. Geertse: „Het
blijft echter gissen naar de wer
kelijke oorzaak van de achter
uitgang op Walcheren."
Inventarisaties
Uit eerdere inventarisaties van
de huiszwaluw bleek dat er in de
jaren tachtig nog sprake was
van een toename van het aantal
huiszwaluwen. De populatie
bereikte in 1993 een hoogte
punt. Daarna ging het bergaf
waarts. Met uitzondering dan
van de omgeving van Sint Jan
ten Heere (in tien jaar van nul
naar zeven broedparen) en Se-
rooskerke (vestiging van een
nieuwe kolonie met vijf nesten).
Daarentegen is de afname
van het aantal zwaluwen zeer
sterk in de strook Domburg-
Aagtekerke-Grijpskerke en
sterk onder de lijn Zoutelande-
Grijpskerke-Veere. Gerwin
Geertse vraagt zich af hoe lang
de huiszwaluw nog zijn plek
vindt op Walcheren. Zijn in
schatting dat het over enkele ja
ren wel eens helemaal afgelopen
kan zijn met de soort noemt
hij 'wellicht erg pessimistisch
en mogelijk ook erg onrealis
tisch.' De snelheid van de afna
me doet hem echter het ergste
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De Liefkens-
hoektunnel bij Antwerpen heeft
de tarieven voor personenauto's
en vrachtwagens gelijkgetrok
ken met het tarief voor de YVes-
terscheldetunnel. De tunnel
passage per auto kost voortaan
4 euro (was 3,50) en voor een
vrachtwagen moet 15 euro
(was 14 euro) worden neerge
teld.
Abonnementhouders zijn bij de
Liefkenshoektunnel net iets
goedkoper uit. Automobilisten
betalen 2,80 euro en vrachtwa
gens 11,15 euro, respectievelijk
20 en 10 eurocent minder
dan bij de Westerscheldetun-
nel.
Tunnelexploitant NV Liefkens
hoektunnel maakt het Neder
landse weggebruikers voortaan
gemakkelijker een abonnement
af te sluiten. De machtiging
voor betaling van het abonne
ment loopt via de ING-bank. De
waarborg die voor de zoge
noemde teletolcard moet wor
den gestort, is wel beduidend
hoger dan de borg die de Wester-
scheldetunnel vraagt voor de T-
tag, het apparaatje waarmee
ongehinderd de tolpoorten kun
nen worden gepasseerd. De NV
Westerscheldetunnel vraagt
daarvoor een borg van 10 euro.
Aan de teletolcard is wel een
aantal voorwaarden verbon
den.
De kaarthouder moet voor een
bedrag van minimaal 250 euro
gebruikmaken van de Liefkens
hoektunnel. Daarnaast is een
machtiging voor automatische
afschrijving van het bedrag van
de tunnelpassages vereist.
Protesten
De voorwaarde dat voor mini
maal 250 euro per jaar gebruik
moet worden gemaakt van de
tunnel, leidde in het recente ver
leden tot een groot aantal pro
testen van met name Neder
landse abonnementhouders.
Die protesteerden tegen het feit
dat de tunneldirectie, zonder
enig overleg, hun abonnement
beëindigde op het moment dat
het minimumbedrag niet we
gehaald. Voor de tunne
exploitant liepen de admin
stratiekosten in zo'n geval
hoog op.
Het gebruik van de Liefker
hoektunnel neemt jaarlijks rrf
sprongen toe. Maakten in
precies 3.670.993 voertuig?
(2.940.730 auto's en 730.2(
vrachtwagens) gebruik van
verbinding tussen de tv;
Scheldeoevers, vorig jaar vr,
dat aantal opgelopen t<
5.027.856 voertuigen (3.712.3'
autos'en 1.315.494 vrachtw
gens). Gemiddeld passen
maandelijks ruim 300.000 at
to's en 100.000 vracht wagensd
tolpoortjes. In januari van d
jaar werden 280.019 auto's
108.154 vrachtwagens geturf
15.000 voertuigen meer dan
januari van vorig jaar.
Gevolgen
Een woordvoerder van de Lie!
kenshoektunnel wilde gistere m
geen toelichting geven op de cij ki
fers. Ook waagde hij zich nie
aan een voorspelling van
gevolgen die de tunnel b;
Antwerpen ondervindt van
ingebruikname van de Westei
scheldetunnel. Volgens ee hi
woordvoerder van dienst Wege
en Verkeer van het VI aan vi
ministerie van Openbare Wa
ken zal de invloed van de Wes
terscheldetunnel niet echt gros ir
zijn. De Westerscheldetunm
is met name aantrekkeli]
voor bestemmingsverkeer
Zeeland en de directe omge
ving.
„De Liefkenshoektunnel heei
toch meer een functie voor ht
doorgaande verkeer op het Et
ropese wegennet", meent h;
Dat veel Oost-Zeeuws-Vlamit
gen zullen kiezen voor de Lie!
kenshoektunnel in plaats vand r
Westerscheldetunnel is nii
nieuw. De woordvoerder: „Di
gebeurt nu toch ook al jaren
De directie van de Westerschet
detunnel houdt overigens w
rekening met 'een zekere con
currentie' van de Liefkenshoek
tunnel. Maar een helder bee!
daarvan heeft men op dit mo
ment niet.
Kinderen hebben de toekomst. Maar... hoe zit het als uw kind te
maken krijgt met hersenvliesontsteking of een hersenbloeding, een
hersentumor of hersenletsel door een ongeval? Dan wordt het echt
duidelijk: er is nog heel veel wetenschappelijk hersenonderzoek
noodzakelijk, ook voor betere preventie en behandeling.
Helpt u de Hersenstichting Nederland? Word dan donateur. Kijk ook
op www.hersenstichting.nl
Korte Houtstraat 10, 2511 CD Den Haag
telefoon 070-360 48 16
info@hersenstichting.nl
www.hersenstichting.nl
De Nationale Hartweek
NederlandseVl/Hartstichting
Excel 97 voor beginners
Start: 19 maart 2003
Locatie: Schoolstraat 9a, Middelharnis
Aantal lessen: 4 van 2,5 uur. in de periode van
19 maart tot en met 9 april 2003
Lestijden: woensdagavond
van 19.00 tot 21.30 uur
Kosten: €135,- inclusief boeken
Aanmelden: voor 14 maart 2003.
Dagelijks tussen 09.00 uur en 12.30 uur
Internet/ e-mail beginners
Start: 24 april 2003
Locatie: Kastanjelaan 3, Middelharnis
Aantal lessen: 2 van 2,5 uur, in de periode van
24 april tot en met 8 mei 2003 of 15 mei tot èn mei
22 mei 2003
Lestijden: donderdagavond
van 19.00 tot 21.30 uur
Kosten: 67,- inclusief boeken
Aanmelden: voor 17 april resp. 8 mei 2003.
Dagelijks.tussen.09.00 uur en 12.30 uur
Informatie:
Voor inlichtingen of aanmelding kunt u contact
opnemen met Paula van Litsenburg of Karen van
Huygevaort.
Telefoon (0187) 48 39 27
Fax (0187) 48 43 65
Bezoekadres: Kastanjelaan 3, Middelharnis
Postadres: Postbus 126, 3240 AC Middelharnis
E-mail: kastanjelaan@albeda.nl
college
De achteruitgang van dc zwaluwstand op Walcheren ligt volgens onderzoeker Geertse niet aan een gebrek aan broedgelegenheden.
foto Camile Schelstraete