Projecten waterstaat onzeker Uw gift redt levens E o u PZC giro 860 c Huiszwaluw dreigt te verdwijnen 4) 3 3 Q. II Tarief Liefkenshoek gelijkgetrokken met W esterscheldetunnel V) VI UI 0) "V' Gedeputeerde eist helderheid over gevolgen geldnood Winkeleigenaar pakt dief Hersenstichting Nederland Giro 300 of collecte <-il bedel donderdag 27 februari 2003 door Ben Jansen MIDDELBURG - Gedeputeer de J. Hennekeij (verkeer en ver voer) wil helderheid over de gevolgen voor Zeeland van de uitgavenstop die Rijkswater- staal heeft afgekondigd. Hij gaat er voorlopig van uit dat de acute geldnood bij de uitvoe ringsafdeling van het ministerie van Verkeer en Waterstaat pro jecten in Zeeland niet in de wie len zal rijden. „Ik wil daar wel duidelijkheid over. Dan ben ik er pas echt gerust op." Rijkswaterstaat heeft voor dit jaar 6,2 miljard euro uit te ge ven. Volgens berichten zouden inmiddels aangegane verplich tingen dit budget nu al met 400 miljoen euro overschrijden. Vandaar dat sinds deze week een volledige verplichtingen stop geldt. Volgens een woord voerster van Verkeer en Water staat in Den Haag loopt het zo'n vaart niet. „We zijn erachter ge komen dat we voor 90 procent van ons budget voor dit jaar al verplichtingen zijn aangegaan. En het is nog maar eind februa ri. Daarom is het verstandig even een pauze te nemen en de boel op een rijtje te zetten." Projecten In Zeeland is het Rijk bij een aantal belangrijke infrastruc turele en onderhoudsprojecten betrokken, zoals de nieuwe N57 KAPELLE - Een 17-jarige Eindhovenaar is gistermiddag in Kapelle overmeesterd en overgedragen aan de politie. De jongeman die eerder deze week diverse goederen had weg genomen uit een winkel aan de Biezelingsestraat in Kapelle werd door de eigenaar van de winkel herkend. Na een achter volging kon hijmet behulp van omstanders, de jongeman op het Kerkplein overmeesteren. op Walcheren met een aquaduct in Middelburg, de verdubbeling van de N61 (Hoek-Schoondij- ke), de tweede brug over de Gre- velingensluis bij Bruimsse, een nieuwe aansluiting voor de goe derenspoorlijn in het Sloege- bied en een aansluiting op het goederenspoor in de Antwerpse haven (de zogenaamde Bocht van Bruinooge), een tunnel bij Sluiskil, versterking van de glooiing van de zeeweringen, herinrichting van de veerha vens in Kruiningen en Perkpol- der, de rondweg Terhole, de ver dere bekleding van de A58 met zeer open asfaltbeton en de bouw van een nieuw kantoor voor de directie Zeeland van Rijkswaterstaat in Middelburg. Geen gevolgen De woordvoerster van Verkeer en Waterstaat verzekert dat de verplichtingenpauze geen ge volgen voor Zeeland heeft. Ge deputeerde D. Bruinooge (eco nomie en havens) zou zich dat ook niet kunnen voorstellen. „We hebben bijvoorbeeld over de verbetering van de goederen spoorverbindingen afspraken gemaakt met Verkeer en Water staat die in beton zijn gegoten. Daarom ben ik vooralsnog niet al te ongerust." Dat geldt ook voor zijn collega Hennekeij, die erop wijst dat voor dit jaar in Zeeland geen grote projecten op stapel staan. ,,DeN57 en deN61 komen pas later aan bod en die staan stevig verankerd in het meerjarenprogramma infra structuur." Wethouder L. Wille (verkeer) van Sluis heeft gisteren onmid dellijk contact opgenomen met de secretaris van het project Duurzaam Veilig. Daar is het verzoek neergelegd om na te gaan of ook investeringen in West-Zeeuws-Vlaanderen in het geding zijn. Mocht dat het geval zijn, dan dient Hennekeij daarover zijn zorg uit te spre ken. Wat Wille betreft mag het absoluut niet zo zijn dat de om bouw van de N61 gepland in 2007 op de lange baan wordt ge schoven. „Dat zou wat de ge meente Sluis betreft onaccepta bel zijn." door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Het aantal huiszwaluwen op Walcheren daalt dramatisch. Als de afna me van broedparen de komende jaren met dezelfde snelheid doorgaat, kan het wel eens zo zijn dat de soort over vijf jaar als broedvogel is verdwe nen. Dit meldt onderzoeker Gerwin Geertse in 't Zwelmpje, de nieuwsbrief van de Vogelwerk groep Walcheren. Daarin doet hij verslag van de huiszwaluw- inventarisatie in 2002. Het ge deelte van Walcheren ten wes ten van het kanaal is voor het overgrote deel onderzocht. Dat gebeurde ook al in 2001. Toen werd een dieptepunt van de soort vastgesteld: 360 tot 400 broedparen. In één jaar is de af takeling doorgegaan, er was een afname van ruim 44 procent. De schatting van de Walcherse po pulatie aan huiszwaluwen komt nu op 200 tot 250 paren. Dat is het laagste aantal, ooit op het eiland vastgesteld. Alleen voor twee gebieden in het noordwes ten (Westkapelle-Sint Jan ten Heere en Vrouwenpolder- Serooskerke-Oostkapelle) lijkt de daling wat minder erg te zijn. Klei Geertse noemt als belangrijke factoren die voor het nestelen van een huiszwaluw belangrijk zijn: broedgelegenheid, vol doende voedsel en de beschik baarheid van nestmateriaal (klei, leem). Aan broedgelegen heid - overstekken van huizen - lijkt op Walcheren geen gebrek te zijn. De achteruitgang moet dus waarschijnlijk gezocht worden in de onvoldoende aan wezigheid van voedsel en/of nestmateriaal. Geertse: „Het blijft echter gissen naar de wer kelijke oorzaak van de achter uitgang op Walcheren." Inventarisaties Uit eerdere inventarisaties van de huiszwaluw bleek dat er in de jaren tachtig nog sprake was van een toename van het aantal huiszwaluwen. De populatie bereikte in 1993 een hoogte punt. Daarna ging het bergaf waarts. Met uitzondering dan van de omgeving van Sint Jan ten Heere (in tien jaar van nul naar zeven broedparen) en Se- rooskerke (vestiging van een nieuwe kolonie met vijf nesten). Daarentegen is de afname van het aantal zwaluwen zeer sterk in de strook Domburg- Aagtekerke-Grijpskerke en sterk onder de lijn Zoutelande- Grijpskerke-Veere. Gerwin Geertse vraagt zich af hoe lang de huiszwaluw nog zijn plek vindt op Walcheren. Zijn in schatting dat het over enkele ja ren wel eens helemaal afgelopen kan zijn met de soort noemt hij 'wellicht erg pessimistisch en mogelijk ook erg onrealis tisch.' De snelheid van de afna me doet hem echter het ergste door Wout Bareman TERNEUZEN - De Liefkens- hoektunnel bij Antwerpen heeft de tarieven voor personenauto's en vrachtwagens gelijkgetrok ken met het tarief voor de YVes- terscheldetunnel. De tunnel passage per auto kost voortaan 4 euro (was 3,50) en voor een vrachtwagen moet 15 euro (was 14 euro) worden neerge teld. Abonnementhouders zijn bij de Liefkenshoektunnel net iets goedkoper uit. Automobilisten betalen 2,80 euro en vrachtwa gens 11,15 euro, respectievelijk 20 en 10 eurocent minder dan bij de Westerscheldetun- nel. Tunnelexploitant NV Liefkens hoektunnel maakt het Neder landse weggebruikers voortaan gemakkelijker een abonnement af te sluiten. De machtiging voor betaling van het abonne ment loopt via de ING-bank. De waarborg die voor de zoge noemde teletolcard moet wor den gestort, is wel beduidend hoger dan de borg die de Wester- scheldetunnel vraagt voor de T- tag, het apparaatje waarmee ongehinderd de tolpoorten kun nen worden gepasseerd. De NV Westerscheldetunnel vraagt daarvoor een borg van 10 euro. Aan de teletolcard is wel een aantal voorwaarden verbon den. De kaarthouder moet voor een bedrag van minimaal 250 euro gebruikmaken van de Liefkens hoektunnel. Daarnaast is een machtiging voor automatische afschrijving van het bedrag van de tunnelpassages vereist. Protesten De voorwaarde dat voor mini maal 250 euro per jaar gebruik moet worden gemaakt van de tunnel, leidde in het recente ver leden tot een groot aantal pro testen van met name Neder landse abonnementhouders. Die protesteerden tegen het feit dat de tunneldirectie, zonder enig overleg, hun abonnement beëindigde op het moment dat het minimumbedrag niet we gehaald. Voor de tunne exploitant liepen de admin stratiekosten in zo'n geval hoog op. Het gebruik van de Liefker hoektunnel neemt jaarlijks rrf sprongen toe. Maakten in precies 3.670.993 voertuig? (2.940.730 auto's en 730.2( vrachtwagens) gebruik van verbinding tussen de tv; Scheldeoevers, vorig jaar vr, dat aantal opgelopen t< 5.027.856 voertuigen (3.712.3' autos'en 1.315.494 vrachtw gens). Gemiddeld passen maandelijks ruim 300.000 at to's en 100.000 vracht wagensd tolpoortjes. In januari van d jaar werden 280.019 auto's 108.154 vrachtwagens geturf 15.000 voertuigen meer dan januari van vorig jaar. Gevolgen Een woordvoerder van de Lie! kenshoektunnel wilde gistere m geen toelichting geven op de cij ki fers. Ook waagde hij zich nie aan een voorspelling van gevolgen die de tunnel b; Antwerpen ondervindt van ingebruikname van de Westei scheldetunnel. Volgens ee hi woordvoerder van dienst Wege en Verkeer van het VI aan vi ministerie van Openbare Wa ken zal de invloed van de Wes terscheldetunnel niet echt gros ir zijn. De Westerscheldetunm is met name aantrekkeli] voor bestemmingsverkeer Zeeland en de directe omge ving. „De Liefkenshoektunnel heei toch meer een functie voor ht doorgaande verkeer op het Et ropese wegennet", meent h; Dat veel Oost-Zeeuws-Vlamit gen zullen kiezen voor de Lie! kenshoektunnel in plaats vand r Westerscheldetunnel is nii nieuw. De woordvoerder: „Di gebeurt nu toch ook al jaren De directie van de Westerschet detunnel houdt overigens w rekening met 'een zekere con currentie' van de Liefkenshoek tunnel. Maar een helder bee! daarvan heeft men op dit mo ment niet. Kinderen hebben de toekomst. Maar... hoe zit het als uw kind te maken krijgt met hersenvliesontsteking of een hersenbloeding, een hersentumor of hersenletsel door een ongeval? Dan wordt het echt duidelijk: er is nog heel veel wetenschappelijk hersenonderzoek noodzakelijk, ook voor betere preventie en behandeling. Helpt u de Hersenstichting Nederland? Word dan donateur. Kijk ook op www.hersenstichting.nl Korte Houtstraat 10, 2511 CD Den Haag telefoon 070-360 48 16 info@hersenstichting.nl www.hersenstichting.nl De Nationale Hartweek NederlandseVl/Hartstichting Excel 97 voor beginners Start: 19 maart 2003 Locatie: Schoolstraat 9a, Middelharnis Aantal lessen: 4 van 2,5 uur. in de periode van 19 maart tot en met 9 april 2003 Lestijden: woensdagavond van 19.00 tot 21.30 uur Kosten: €135,- inclusief boeken Aanmelden: voor 14 maart 2003. Dagelijks tussen 09.00 uur en 12.30 uur Internet/ e-mail beginners Start: 24 april 2003 Locatie: Kastanjelaan 3, Middelharnis Aantal lessen: 2 van 2,5 uur, in de periode van 24 april tot en met 8 mei 2003 of 15 mei tot èn mei 22 mei 2003 Lestijden: donderdagavond van 19.00 tot 21.30 uur Kosten: 67,- inclusief boeken Aanmelden: voor 17 april resp. 8 mei 2003. Dagelijks.tussen.09.00 uur en 12.30 uur Informatie: Voor inlichtingen of aanmelding kunt u contact opnemen met Paula van Litsenburg of Karen van Huygevaort. Telefoon (0187) 48 39 27 Fax (0187) 48 43 65 Bezoekadres: Kastanjelaan 3, Middelharnis Postadres: Postbus 126, 3240 AC Middelharnis E-mail: kastanjelaan@albeda.nl college De achteruitgang van dc zwaluwstand op Walcheren ligt volgens onderzoeker Geertse niet aan een gebrek aan broedgelegenheden. foto Camile Schelstraete

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 36