Jezuseen van onze jongens PZC Jazzlegende Lee Konitz zoekt nog steeds het muzikale avontuur CU Terneuzen wil niet gebruiken van papierbak bestraffen Fout Rijkswaterstaat oorzaak problemen voegen Vlaketunnel Wise vraagt CDA om sluiten kerncentrale HB9HI Expositie over hulpverlening watersnoodramp Bromfietser gewond kunst cultuur Lezing over veiligheid sluit project Safe Haven af 14 Chip Bijna alle olie uit wrak van de Tricolor gepompt Koop en verkoop uw auto razendsnel via www.AutoTrack.nl Joodse visies (fi) AutoTrack.nl BERGEN OP ZOOM - In het Markiezenhof in Bergen op Zoom is momenteel een exposi tie te zien over de watersnood ramp van 1953. De nationale en internationale hulpverlening staat centraal. De tentoonstelling toont hoe Bergen op Zoom in de eerste da gen van de ramp werd over spoeld door personen die zich, meestal ongeorganiseerd, kwa men aanmelden als hulpverle ner. Ze werden ingezet bij de reddingswerkzaamheden en het dijkherstel. Bij die reddingswerkzaamhe den werd ook het volledige mili taire apparaat ingezet. De Wil- helminakazerne in Ossendrecht deed dienst als coördinatiecen trum. Het Rode Kruis had een eigen centrum aan het Bolwerk. Dat werd de sleutelpositie voor de hulpverlening in West-Bx'a- bant een delen van Zeeland. Het Rode Kruis ving mensen op uit dorpen als Rilland-Bath, Krab- bendijke, Kruiningen. Andere zaken die worden be licht zijn de hulp van de Belgen, Fransen en Amerikanen, die on der meer radio- en telefoonver bindingen aanlegden en trans porten regelden en de drie grote projecten: het textielplan, het huizenplan en het agrarisch plan. Zo is te zien hoe het Noor se, Finse, Zweedse en Deense Rode Kruis voor honderden wo ningen zorgden. In een dorp als Stavenisse staan die Noorse wo ningen er tot op de dag van van daag. De expositie, waarmee het Mar kiezenhof een ander licht op de ramp probeert te werpen, loopt nog tot en met 23 maart en is ge opend van dinsdag tot en met zaterdag tussen 11.00 en 17.00 uur. TERNEUZEN - Een achttienja rige bromfietser uit Axel is gis terochtend met onbekende ver wondingen naar het ziekenhuis gebracht na een aanrijding met een auto op de kruising van de Wielingenlaan met de rijksweg in Terneuzen. De 35-jarige au tomobilist uit Hulst reed ver moedelijk door rood licht. door Ernstjan Rozendaal TERNEUZEN - Hij is een van de laatste levende jazzlegendes. En dan niet iemand die al veer tig jaar hetzelfde kunstje her- haait. De 75-jarige Amerikaan se altsaxofonist Lee Konitz blijft op zoek naar het muzikale avontuur. Zaterdag speelt hij met de Israëlisch/Zwitserse saxofonist Ohad Talmor en het Oostenrijkse Spring String Quartet in jazzclub Porgy Bess in Terneuzen. De meeste altsaxofonisten in de naoorlogse jazzmuziek zijn be- invloed door het expressieve spel van Charlie Parker. Zo niet Lee Konitz. In een tijd dat saxo fonisten al duellerend de toon ladders agressief en op topsnel heid over elkaar lieten buitelen, koos hij voor een lyrisch, be dachtzaam en flinterdun geluid. In de loop der jaren heeft hij zijn toon wel wat aangezet, omdat hij zich anders moeilijk staande kon houden in grotere jazzfor maties. Eind jaren veertig speelde Ko nitz een sleutelrol in de cool jazz. Hij maakte deel uit van het octet waarmee Miles Davis een van zijn vele legendarische al bums opnam: The birth of cool. Na samenwerkingsverbanden met pianist en leermeester Len- nie Tristano en orkestleider Stan Kenton, ging Konitz hal verwege de jaren vijftig zijn ei gen weg. Hij was een pionier op het gebied van solo-improvisa ties, nam een reeks van duo-al bums op - onder meer met de saxofonisten Warne Marsh en Jimmy Guiffre - en kan als een van de weinige jazzartiesten bo gen op een geslaagd album met een strijkerssectie: An Image. Lee Konitz with strings. String Project Aan deze kant van zijn oeuvre geeft hij nu een vervolg met het Lee Konitz String Project. Componist/saxofonist Ohad Talmor heeft daarvoor muziek gearrangeerd van klassieke componisten als Claude Debus sy, Maurice Ravel en Erik Satie, Konitz heeft ook een aantal composities bijgedragen, even- donderdag 27 februari 2003 Lee Konitz (r) speelt zaterdag onder meer met de Israëlisch/Zwitserse saxofonist Ohad Talmor. eens door Talmor gearrangeerd. De muziek wordt uitgevoerd door het Spring String Quartet, Talmor op basklarinet en tenor saxofoon en Konitz op altsaxo foon. Ook staat een aantal num mers van Train Songs op het programma, een album waarop het Oostenrijkse strijkkwartet muziek speelt van onder ande ren John Coltrane, Johan Strauss, Tom Waits en Jon Bon Jovi. ,Ohad Talmor was ooit een leer ling me", vertelt Konitz. „Hij bleek een uitstekende saxofo nist en een getalenteerde com ponist. Op een gegeven moment vroeg hij me of ik geïnteresseerd was in een samenwerkingspro ject. Dat resulteerde acht jaar geleden in zijn 'Suite for Lee Konitz'. Dat was een mix van klassiek en jazz. Uitgangspunt voor het project dat we nu doen is de muziek van romantische Franse componisten. Ohad heeft hun pianocomposities be werkt voor een strijkkwartet. Hij heeft het op een zodanige manier op papier gezet dat in de muziek ruimte ontstaat voor mij als jazzsolist. Ik moet me een beetje heen en weer kunnen be wegen. Laatst zei iemand tegen me dat het erg klassiek klonk. Hij wenste dat ik wat meer zou improviseren. Dat beschouwde ik als een compliment, want alle noten die ik speelde waren ge- improviseerd. Maar kennelijk was ik erin geslaagd mijn im provisaties naadloos te laten opgaan in de klassieke muziek. door Ernst-Jan Rozendaal MIDDELBURG - Zaterdag avond sluit kunstcritica Anna Tilroe in de Vleeshal in Middel burg het project Safe Haven af met een lezing over het thema veiligheid in de kunst. Aansluitend vindt een discus sie plaats. Lucas Verweij van Premsela, de stichting voor Nederlandse vormgeving, zal daarbij het voorzitter schap delen met commissaris van de koningin Wim van Gelder. Aan het porgramma is een inleiding toegevoegd van directeur Jan-Bart Man- dos van de Hogeschool Zee land. Door middel van een tentoon stelling, lezingen en een excur sie heeft de Vleeshal zich de afgelopen anderhalve maand beziggehouden met de esthe tiek van veiligheid. De bedoe ling was om eens niet met een politieke blik naar onderwer pen als veiligheid en onveilig heid te kijken, maar meer van uit het perspectief van kunst en vormgeving. De door Guus Beumer georganiseerde ten toonstelling in de Vleeshal loopt nog tot en met 23 maart, maar zaterdag staat de laatste extra activiteit gepland. In haar lezing zal Tilroe veilig heid en gevoelens van angst, verlangen en gemis die daarbij horen, plaatsen binnen sfeer van de kunst. Mandos is om een bijdrage ge vraagd omdat de hogeschool van plan is een lector veiligheid aan te stellen, iets wat precies past in het door de Vleeshal ge kozen thema. Aan de discussie zullen onder anderen organi sator Beumer en Vleeshaldi recteur Rutger Wolfson deel nemen. Aanvang: 20 uur. door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Inwoners van de gemeente Terneuzen die straks him blauwe container voor inzameling van oud papier niet gebruiken moeten een hef fing opgelegd krijgen. Dat is het idee van de fractie van de ChristenUnie in de Terneu- zense gemeenteraad. Fractie voorzitter T. van den Berg-van Dijk oppert om de invoering van de 'blauwe container' te maken tot een project, 'waarmee het gedifferentieerd heffen van ta rieven voor huisvuil een nieuwe impuls krijgt'. Ze wijst er op dat het Afval Overleg Orgaan onlangs hogere doelstellingen heeft geformu leerd voor de inzameling van ge scheiden afval. Het doel is om in 2006 zestig procent van het huishoudelijk afval te herge bruiken. „Aangezien de gemeente Ter- neuzen binnenkort een blauwel0' container zal uitzetten voor de inzameling van oud papier is d;:al' het moment om het beoogd pro- jectte starten", aldus het raads lid. De ChristenUnie denkt daarbij aan het voorzien van de rolem- mers van een chip, waarmee in eerste instantie alleen het ge- bruik wordt gecontroleerd. „Het niet niet gebruik vandt container kan door de gemeente 'ai worden ontmoedigd door mid del van een heffing", aldus Van den Berg. „Op deze manier wor den voordelen bereikt op het gebied van het gescheiden inza- meln van afval, kosten en uiter aard het milieu." '■II lu door Ben Jansen VLAKE - Een ontwerpfout van Rijkswaterstaat is de oorzaak van de problemen met het pas vernieuwde wegdek in de zuid buis van de Vlaketunnel. Kort na de afronding van de werkzaamheden aan de weg bleek al dat het asfalt loslaat bij de voegovergangen. Boven dien kwam bij die voegen grondwater naar boven. Het herstel (kosten 65.000 euro) komt voor rekening van Rijks waterstaat. Voor de vernieuwing van de voegovergangen - een onderdeel van het groot onderhoud dat af gelopen najaar aan de zuidbuis van de Vlaketunnel is uitge voerd - had Rijkswaterstaat veertig cm brede stalen platen voorgeschreven. De bedoeling was dat eronder water makke lijk zou worden worden afge- voerd. Uit onderzoek blijkt dat die sta len platen als het ware klappa-1 ren wanneer het verkeer erovs rijdt. Daardoor trilt het asfalt ervan af. Rijkswaterstaat heeft nu besloten bij het onderhouds- werk in de noordbuis (gepland van 7 april tot en met 28 mei) ia het geheel geen stalen platen toe f te passen en deze constructie ii de zuidbuis te laten verwijde- ren. F underingsmateriaal Aannemingsbedrijf Rasenbef Wagenbouw uit Krabbendijks zal de platen weghalen, c; ruimte die daardoor ontstak met funderingsmateriaal op vullen en de asfaltlaag bij voegovergangen herstellen. Bj het onderhoud van de noord- f buis zullen de stalen platen ach terwege worden gelaten. Dat is een duidelijk verschil met An Image, mijn project met Bill RussoToen maakten we nog ge bruik van een ritmesectie, nu niet." Morgen begint in het Duitse Neuberg een twee weken duren de Europese tournee van het Lee Konitz String Project. Het op treden in Porgy Bess, zater dagavond, is het enige in de Be nelux. Konitz vindt het wel grappig dat hij met de strijkers in een jazzclub optreedt. „Een kleine concertzaal of een thea ter ligt wat meer voor de hand. Maar degene die ons geboekt heeft, wist wat hij in huis haal de. En natuurlijk heb ik niets te gen jazzclubs." Bovendien is de aanduiding klassiek ook niet helemaal op zijn plaats, erkent Konitz. „Elke avond wordt an ders, omdat ik mijn partijen im proviseer. Dat is een principe uit de jazz." Pensioen Zoals de meeste jazzveteranen zal Konitz waarschijnlijk blij ven spelen totdat hij erbij neer valt. Met pensioen gaan is er niet bij. „Ik speel nog elke dag voor mijn eigen plezier. Ik treed graag op, maar het reizen valt me tegenwoordig wel zwaar. Ik heb daarom het gevoel dat ik ei genlijk betaald wordt voor het reizen, niet voor het spelen." Opmerkelijk is dat Konitz' re cente platen (zoals Alone To gether met bassist Charlie Ha- den en pianist Brad Meldau) door jazzcritici nog steeds lo vend worden besproken. Een bewijs dat de saxofonist niet teert op oude roem. „Het grote gevaar is dat je een eigen ma niertje ontwikkelt en je daar nooit meer aan weet te onttrek ken. Kijk naar Stan Getz. Dat was natuurlijk een voortreffe lijke saxofonist, maar wat hij ook deed, het klonk altijd als Stan Getz. Als iemand gitarist Jim Hall vroeg waarom zijn mu ziek nooit een kassucces was ge worden, antwoordde hij dat hij daarvoor niet de juiste stijl had weten te vinden. Zo is het met mij ook." Concert: Lee Konitz String Project, zaterdag in Porgy Bess in Terneu zen, aanvang: 21 uur. door Maurits Sep DEN HAAG - Na eerder de PvdA bewerkt te hebben, heeft milieuorganisatie Wise gisteren ook het CDA gevraagd de kern centrale Borssele toch te slui ten. Wise overhandigde op het CDA- partijkantoor in Den Haag een petitie aan Kamerlid L. Spies. Wise richt de aandacht op zowel PvdA als CDA omdat die partij en onderhandelen over een nieuw kabinet. Van de PvdA is bekend dat zij de kerncenrale in 2004 wil sluiten. Wise wijst het CDA op de discussie die diepai tij is begonnen over normen ei waarden, Daar hoort volgens Wise ook bij dat volgende gene raties niet opgezadeld moges worden met kernafval. Zolang het CDA de kerncentrale Bors sele niet wil sluiten, blijft hei partijkantoor wat Wise betreft 'besmet gebied'. CDA-Kamerlid Spies onder schreef de risico's van kernener gie en kernafval. „Maar het ver zoek van sluiting kunnen wr niet honoreren. Dat zou kapi taalvernietiging zijn want c: centrale kan technisch nog jé door René van Stee ROTTERDAM - Smit Salvage uit Rotterdam is klaar met het wegpompen van olie uit het wrak van de Tricolor in het Nauw van Calais. Het schip had ruim 2200 ton stookolie aan boord toen het op 14 december in botsing kwam met het containerschip Kariba en daai'na zonk. „In totaal hebben we 1800 ton olie opgepompt. Een kleine honderd ton olie zit nog steeds in het schip. Die olie is inmid dels te dik geworden om op te pompen en bevindt zich op plaatsen die moeilijk te berei ken zijn. Naar schatting drie- honderd ton olie is weggelekt." verklaart woordvoerder L. Wal- der van Smit Salvage. Het wegpompen van de ofe kende een uiterst moeizaac verloop. De werkzaamhede begonnen op 23 december. Dooc j het slechte weer en verders rampspoed moest de operate eerder dit jaar tijdelijk stopge zet worden. Twee dagen na de eerste aanvaring botste de bullkcamer Nicola op hs Noorse schip. Op 1 januari voer het vrachtschip Vicky op de ge zonken Tricolor. Walder hoopt dat de bergings-1 opex-atie in augustus is rond. Wie voor de berging zalii staan, is nog onbekend. Smit heeft hiervoor een consortium gevormd met de Vlaamse berger Scaldis, het Antwerpse sleepbe drijf URS en Multraship uit Ter- neuzen. Andere kandidaat-ber gers zijn Mammoet-Van Oorden Svitzer-Wij smuller. Advertentie Eeuwout van der Linden: Joden en christenen gaan elkaar als gelijken zien. foto Dirk-Jan Gjeltema. was. In Israël heb ik mensen geïnter viewd en op het internet viel het een en ander te halen. De j oodse visies op Jezus waren op deze manier nog niet in kaart gebracht, zeker niet in Nederland. Ik het er bovendien visies uit de beeldende kunst aan toegevoegd. Een heel belang wekkende wordt gegeven door de jood se schilder Chagall. Die identificeert met zijn 'Witte Kruisiging' Jezus met het joodse volk dat door de geschiede nis heen vervolgd en geslagen wordt. Hij brengt Jezus op die manier thuis." Zo er al een discussie was, dan is die in de loop der eeuwen met grote terughou dendheid gevoerd, zo maakt Van der Linden in zijn boek duidelijk. In de Middeleeuwen werd door de joden over Jezus niet veel gezegd. Dat is begrijpe lijk. Het was gevaarlijk. De christelijke kerk had het voor het zeggen en speelde een kwalijke rol. Jezus was de christe lijke God en de joden hadden zich te be keren. Zij waren volgens de in die tijd heersende zienswijze het volk dat onze God had vermoord. Godsmooi'denaax's, dat was de tendens. Joden die daar iets tegenin wilden brengen, liepen de kans te worden gedood of te wox'den verdre- ven. Toch valt uit verspreide opmerkin gen in geschriften wel op te maken hoe joden over Jezus dachten. Hij was 'die man', een bedrieger die uit de gelederen van zijn eigen volk was vertrokken. Bo vendien zou hij een bastaard zijn ge weest, voortkomend uit een buitenech telijke relatie van Maria met een Romeinse soldaat." De Goese predikant signaleert dat na de Verlichting een nieuwe, minder vijan dige benaderingswijze wordt gekozen. Joden beginnen in de negentiende eeuw te emanciperen en assimileren en ze ne men deel aan kritisch ondex-zoek. In die periode wordt aanvaard dat Jezus een zoon van het joodse volk was, die ergens in de stromingen van zijn tijd geplaatst kon worden. Van der Linden: „Er was een stroming die zei dat hij bij de Fari zeeën hoorde, een andere meende dat hij een Esseen was van de kloosterge meenschap Qumran en weer anderen zagen hem als een rondtrekkende won derdoener die een intieme relatie met God had en heilzame werken kon doen. Tot de negentiende eeuw zeiden joden niet zoveel over Jezus en was die vrij wel volledig geannexeex'd door de christe lijke kerk. Daarna probeerden ook de joden hem een plaats te geven. In de twintigste eeuw ontstond zelfs, bij libe rale joden, een soort 'Haal Jezus Thuis- beweging'." Van der Linden maakt in zijn boek dui delijk dat, hoe divers de joodse visies op Jezus ook zijn, ze in één opzicht over eenstemmen: Jezus is geen God. „In de joodse visies is God in de hemel en de mens op aarde. Er kan en mag geen ver menging zijn. De messiasfiguur is men selijk. Die visie kom je trouwens tegen woordig ook steeds meer bij christenen tegen. Ik denk dat er sprake is van een wederzijdse beïnvloeding, die je ook weer niet moet overdrijven. Joodse en christelijke wegen lopen nog steeds ver uit elkaar. Maar er lijkt een tijd aan te breken dat joden en christenen elkaar als gelijkwaardig zien. Ik ben daar ge lukkig mee. Je kunt er niet omheen dat Jezus een jood was. Hoe de joden hem zien is van belang. De vervolgvraag is wat dat voor ons als christelijke kerk betekent. Als je daarover nadenkt, kim je een scherper zicht krijgen op wat je als kerk drijft." Joodse visies op Jezus, Uitgeverij Ten Have, Baarn. ISBN 90 259 5338 7. 22,90 reldwijd bekend te maken. Waarbij Van der Linden wel een kanttekening plaatst: „Je ziet een verschuiving in joodse visies op Jezus, maar er bestaat niet één benadering. Zomin als dat het geval is in de christelijke wei'eld. Er is sprake van een grote diversiteit in de opvattingen. Als je de joodse wereld als geheel beziet, blijft de discussie over de betekenis van Jezus marginaal. Maar wat je ook kunt waarnemen is. dat de afkeer van de figuur van Jezus in joodse kringen vermindeit. In een aantal ge vallen heerst zelfs de zienswijze dat Je zus meer tot het jodendom dan tot het christendom behoort." Van der Linden (1962) gebruikte het studieverlof van drie maanden, dat een predikant binnen de denominatie waartoe hij behoort eens in de vijf jaar krijgt, om de studie te vexTichten. „De polemiek rond de visies op Jezus boeide mij. Uit mijn studietijd wist ik wat de grote joodse namen daarover te zeggen hadden. Ik ben gaan zoeken of er meer door A.J. Snel Een anekdote: Een oudere joodse da me wordt in een katholiek zieken huis opgenomen. In haar kamer hangt een grote afbeelding van Jezus. Een ge matigde non, die weet dat de dame joods is, vraagt of zij de plaat moet weg halen. „O nee", antwoordt de joodse vrouw, „moet je nagaan, wat een succes voor een van onze jongens! Laat maar hangen." In zijn boek 'Wie is die man? Joodse vi sies op Jezus' noteert dominee Eeuwout van der Linden dit ironische verhaaltje om te illustreren dat een verschuiving heeft plaatsgevonden in de manier waai'op joden naar de figuur van Jezus kijken. De predikant van de Samen-op- Weg gemeente in Goes heeft een uitvoe rige studie gemaakt met als slotsom dat Jezus door joden steeds meer wordt ge zien als een bi'oeder die een cruciale rol heeft vervuld om de God van Israël we- De autosite voor heel Nederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 30