Geluidsoverlast nog niet opgelost Altijd een praatje of dolletje 13 Prins Hendrikdok bijna leeg voor opknapbeurt Palazzoli vertrekt uit Badhuisstraat Tarief Liefkenshoek gelijkgetrokken met W esterscheldetunnel lüÉii ?SR betreurt traag proces rond aanleg geluidswal langs A58 Schriftelijke iragen over moordzaak in St. Philipsland Trucker rijdt motorrijder aan Drankrijdster aangehouden Bekeuringen bij verkeerscontrole zeeuwse almanak Vorstelijk 'Wmwzm WALCHEREN donderdag 27 februari 2003 toorEdith Ramakers flJSSINGEN - De Partij Sou- urgRitthem (PSR) vindt dat de (fineente Vlissingen zich moet thamen voor het trage proces ■ond de aanleg van een geluids- terende voorziening langs de Sjksweg A58 ter hoogte van jost-Souburg. In 1997 zei de eenmalige wethouder Meijers lat 'het fijn was om vast te stel- dat de aarden wal gereali- #rd wordt. We zijn daar zeker Jtien jaar over bezig'. Tier jaar later, in 2001, was lechts een deel van geluidswe- ;nde voorziening opgetrokken. Jet verkeerslawaai is een nog voortdurende bezoeking voor een aantal Oost-Souburgers die het dichtst bij de rijksweg wo nen. Daar was onvoldoende ruimte voor een geluidswal. D. Schinkel van de PSR vindt dat je 'zo niet met je burgers om gaat'. In de gemeenteraadsver gadering van vanavond stelt de PSR vragen over de trage voort gang. B en W van Vlissingen stelde in 1997 voor om een scherm te plaatsen tot aan het viaduct over de Ritthemsestraat. Het onderzoek naar alternatieve ge luidsschermen werd ingesteld. De PSR wil nu weten wanneer die schermen geplaatst worden. De partij maakt in een overzicht duidelijk dat er valse verwach tingen bij de bewoners zijn ge wekt. In de informatiepagina van de gemeente Vlissingen die medio 1997 verscheen, staat dat Rijkswaterstaat de wal op haar kosten zal aanleggen. Vlissin gen moet alleen de beplanting van de wal betalen. De gemeen te zal daarna opdraaien voor de kosten van de geluidswerende voorzieningen. Hoop Het college van B en W heeft in die jaren regelmatig zijn hoop uitgesproken dat de schermen en de wal er snel zouden komen en dat het college het betreurt dat het allemaal zo lang duurt. De opmerking dat 'er aan de op lossing wordt gewerkt', komt ook regelmatig in het overzicht voor. In april 2002 schreef wethouder P. van der Maden op de informa tiepagina dat er eerder aan de bewoners was toegezegd dat er schermen geplaatst worden. 'Het is de bedoeling dat de ge meente er nog dit najaar aan be gint'. SINT PHILIPSLAND - De poli- Se heeft naar alle huishoudens a Sint Philipsland een aantal ichriftelijke vragen gestuurd in ie hoop hiermee informatie te [rijgen in de zaak van de moord ip de tachtigjarige weduwe Serné. De vragen hebben betrekking :p de voertuigen en personen ie volgens verklaringen op de ivond van de moord in de buurt tan de woning van het slachtof- lerzijn gezien. De weduwe werd in de nacht tan 7 op 8 december van het af- ■elopen jaar door haar buur- ian dood in haar woning aan- etroffen. Uit onderzoek bleek lat Serné om het leven was ge bracht. Na een uitgebreid onderzoek onder de bevolking van Sint 'hilipsland, opende de politie onlangs ook een anonieme tip- ijn voor informatie en getui genverklaringen. VLISSINGEN - Op de Gilde- weg in Vlissingen heeft een rrachtwagenchauffeur gisteren omstreeks 15.00 uur een motor rijder aangereden. De 23-jarige trucker uit Laren ?tond stil op de Gildeweg en :eed plotseling achteruit. Hier- rij verleende hij geen voorrang aan de 24-jarige motorrijder uit Middelburg. De vrachtwagen leeft geen schade opgelopen. De motorfiets is aan de rechter- njde beschadigd. De kademuren van het Prins Hendrikdok vertonen flinke scheuren en zijn hard aan restauratie toe. Advertentie vanavond vanaf 17.30 uur Brasseriemenu kruidenbouillon en groentencurry (vegetarisch) ofkipcurryen fruitsalade 11,50 of 9,00 (vege tarisch menu) vanavond 19.00-20.30 uur Enneagrammen door Willem Jan van de Wetering Entree 2,00 zondag 2 maart 13.00-17.00 uur Koopzondag 14.30-16.00 uur Lurv op zondag met kinderboekenschrijver Henk Hardeman voor kinderen van ongeveer 10 jaar dinsdag 4 maart 20.00 uur Zeeuwse Bibliotheek De schrijver en zijn psychiater Rogi Wieg en Bart Bakker over Kameraad scheermes kijk ook op www.dmkkeri i m iddelbure. nl door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Het Prins Hendrikdok in Middelburg is bijna leeg. Het water is eruit, de bootjes zijn weg. Dat is nodig omdat de kademuren van het dok bij de Dam worden opge knapt. Gisteren is de metselaar begonnen met het herstel van de De opknapbeurt was hard no dig, legt P. Weijmans van de ge meente uit. ,,De voegen waren leeg en de stenen kwamen eruit. Er zaten flinke scheuren in de muur en hele muurgedeeltes za ten los van de achterkant.Door de gebreken werd de muur steeds verder aangetast. In de gaten kwam water en vuil. Bij vorst zette het water uit, zodat delen van de muur afbrokkel den. Instortingsgevaar is er niet geweest, maar de constructie van de kademuur was ernstig aangetast. „Zo'n muur moet de grond erachter kunnen tegen houden." Het dok is bijna helemaal leeg gepompt. Bij de Beatrixbrug is een damwand geslagen die het water moet tegenhouden. Op de bodem van het dok staat nog een kleine laag water. „Dat doen we expres", zegt Weijmans. „An ders droogt de bodem uit." De vloer van het dok is van hout. De kademuren rusten op de houten vloer, daarom is het belangrijk dat die goed geconserveerd blijft. En dat is het geval zolang de vloer onder water blijft. Het Dok is in 1875 aangelegd. Het werd gebruikt voor reparatie en onderhoud aan schepen. Op ou de foto's is dat nog te zien. Voor de scheepsreparaties werd ook toen al het water uit het dok ge pompt. Metselen De loszittende stenen worden allemaal weggehaald. De muur tjes langs de rand, bij de par- door René van Stee BRESKENS - Al meer dan twintig jaar reist William Gijsel (60) uit Eede via het veer Breskens-Vlissingen naar zijn werkgever aan de overkant. De laatste vijftien jaar is dat Geelhoed Betonwa- pening in 's-Heer Arendskerke. Onder weg pikt hij in Oostburg zijn collega Freddie Verkeste op. Gijsel beschouwt het boottripje als een welkome onder breking waarin hij in de loop der jaren een grote 'bootkennissenkring' heeft opgebouwd. ,,'s Ochtends ga ik altijd bij de mannen van Heerema uit Philippine zitten. Op onze vaste stek in het rokersgedeelte van de salon - waar niet gauw iemand anders gaat zitten - praten we dan wat of drinken we een bakje koffie. Altijd is William Gijsel: het vertrek van de veerboot doet pijn. er wel gelegenheid voor een praatje of een dolletje. Gewoon heel gezellig. Die sociale contacten zal ik straks echt gaan missen. We sluiten een heus tijd perk af en dat zal best raar zijn", vertelt het gemeenteraadslid van VVD-Ge- meentebelangen in Sluis. Het vertrek van de veerboot doet Gijsel pijn. Niet zozeer voor hemzelf of uit nostalgie, maar vooral voor de West Zeeuws-Vlamingen die straks gedwon gen zijn een duur abonnement voor het fiets-voetveer tussen Breskens en Vlis singen te nemen of kilometers moeten omrijden om aan de overkant te komen. „Voor mezelf is het ook niet zo belang rijk, omdat mijn reiskosten toch al wor den vergoed. Zoals het er nu naar uit ziet ben ik qua reistijd ook voordeliger uitAlleen moet ik wat meer kilometers gaan maken. Dat zal trouwens toch niet al te lang meer duren, want in mei stop ik met werken. Dan kom ik waarschijn lijk bijna nooit meer aan de overkant", aldus Gijsel. Hij is nog altijd van me ning dat een rit door de Westerschelde- tunnel en de oversteek met fietsvoet- veer gratis hadden moeten zijn. Vooral sportclubs, de jongere school jeugd en mensen die voor hun werk naar Vlissingen moeten, dreigen zwaar te worden gedupeerd. Als gemeente raadslid vraagt Gijsel zich regelmatig af of hij er samen met zijn collega-poli tici in Sluis voldoende aan heeft gedaan om het naderende onheil voor West Zeeuws-Vlaanderen zo veel mogelijk te beperken. Achteraf vindt hij dat de lokale politiek foto Peter Nicolai de boel te veel op z'n beloop heeft gela ten. „Ik steek in elk geval de hand in ei gen boezem. Tegelijkertijd hebben we ook niet helemaal beseft wat er op ons af ging komen. Zodra de komst van de tunnel bekend was, hadden we aan de bel moeten trekken. Misschien hadden we er dan meer uitgesleept. Toch vind ik dat we onszelf niet al te veel verwijten moeten maken. Helaas is gebleken dat de lokale politiek nauwelijks invloed heeft op dergelijke belangrijke beslis singen." Hij herhaalde die opmerking twee maanden later. „De afde ling van de gemeente werkt er wel degelijk gestaag aan, maar is afhankelijk van derden. Dat is voor de bewoners die nog steeds geluidsoverlast ondervinden een schrale troost", schrijft Van der Maden. Schinkel reageert: „Dit hele proces is een school voorbeeld van slechte voorlich ting van de gemeente aan haar burgers." doorWout Bareman TERNEUZEN - De Liefkens- hoektunnel bij Antwerpen heeft de tarieven voor personenauto's en vrachtwagens gelijkgetrok ken met het tarief voor de Wes- terscheldetunnel. De tunnel passage per auto kost voortaan 4 euro (was 3,50) en voor een vrachtwagen moet 15 euro (was 14 euro) worden neergeteld. Abonnementhouders zijn bij de Liefkenshoektunnel net iets goedkoper uit. Automobilisten betalen 2,80 euro en vrachtwa gens 11,15 euro, respectievelijk 2 0 en 10 eurocent minder dan bij de Westerscheldetunnel. Tunnelexploitant NV Liefkens hoektunnel maakt het Neder landse weggebruikers voortaan gemakkelijker een abonnement af te sluiten. De machtiging voor betaling van het abonne ment loopt via de ING-bank. De waarborg die voor de zoge noemde teletolcard moet wor den gestort, is wel beduidend hoger dan de borg die de Wester scheldetunnel vraagt voor de T- tag, het apparaatje waarmee ongehinderd de tolpoorten kun nen worden gepasseerd. De NV Westerscheldetunnel vraagt daarvoor een borg van 10 euro. Aan de teletolcard is wel een aantal voorwaarden verbon den. De kaarthouder moet voor een bedrag van minimaal 250 euro gebruikmaken van de Liefkens hoektunnel. Daarnaast is een machtiging voor automatische afschrijving van het bedrag van de tunnelpassages vereist. Protesten De voorwaarde dat voor mini maal 250 euro per jaar gebruik moet worden gemaakt van de tunnel, leidde in het recente ver leden tot een groot aantal pro testen van met name Neder landse abonnementhouders. Die protesteerden tegen het feit dat de tunneldirectie, zonder enig overleg, hun abonnement beëindigde op het moment dat het minimumbedrag niet werd gehaald. Voor de tunnelexploi tant liepen de administratie kosten in zo'n geval te hoog op. Het gebruik van de Liefkens hoektunnel neemt jaarlijks met sprongen toe. Maakten in 1997 precies 3.670.993 voertuigen (2.940.730 auto's en 730.263 vrachtwagens) gebruik van de verbinding tussen de twee Scheldeoevers, vorig jaar was dat aantal opgelopen tot 5.027.856 voertuigen (3.712.362 autos'en 1.315.494 vrachtwa gens). Gemiddeld passeren maandelijks ruim 300.000 au to's en 100.000 vrachtwagens de tolpoortjes. In januari van dit jaar werden 280.019 auto's en 108.154 vrachtwagens geturfd, 15.000 voertuigen meer dan in januari van vorig jaar. Gevolgen Een woordvoerder van de Lief kenshoektunnel wilde gisteren geen toelichting geven op de cij fers. Ook waagde hij zich niet aan een voorspelling van de gevolgen die de tunnel bij Antwerpen ondervindt van de ingebruikname van de Wester scheldetunnel. Volgens een woordvoerder van dienst Wegen en Verkeer van het Vlaams mi nisterie van Openbare Werken zal de invloed van de Wester scheldetunnel niet echt groot zijn. De Westerscheldetunnel is met name aantrekkelijk voor bestemmingsverkeer in Zee land en de directe omgeving. „De Liefkenshoektunnel heeft toch meer een functie voor het doorgaande verkeer op het Eu ropese wegennet", meent hij. Dat veel Oost-Zeeuws-Vlamin gen zullen kiezen voor de Lief kenshoektunnel in plaats van de Westerscheldetunnel is niet nieuw, De woordvoerder: „Dat gebeurt nu toch ook al jaren." De directie van de Westerschel detunnel houdt overigens wel rekening met 'een zekere con currentie' van de Liefkenshoek tunnel. Maar een helder beeld daarvan heeft men op dit mo ment niet. foto Ruben Oreel keervakken, zijn inmiddels ook weg. „Die konden we er zo vanaf tillen", aldus Weijmans. Van de hele muur wordt een stuk van één steenlengte diep verwij derd. De gaten worden weer dichtgemetseld en de lege voe gen worden opnieuw gevuld. Het werk duurt nog tot eind ju ni. In april komt het water weer terug. Dan moet het gedeelte onder de waterspiegel klaar zijn. Dan kunnen ook de bootjes weer terug in de haven. door Ellen De Vriend VLISSINGEN - De stichting Palazzoli in Vlissingen moet vóór 1 mei weg uit het pand aan de Vlissingse Badhuisstraat. Het inloophuis voor mensen met kanker heeft het huurcontract opgezegd in verband met de voortdurende lekkages. Coördi nator C. Geijsen hoopt dat er tij dig een nieuwe behuizing voor Palazzoli wordt gevonden. „De lekkage in de kamer aan de achterkant van het pand is ern stig", zegt coördinator Geijsen. „Daar zijn we continu met em mers en dweilen in de weer. Dat is weinig respectvol voor de mensen die wij ontvangen." Het inloophuis heeft nog geen nieuw pand, moet voor 1 mei uit het huidige pand vertrekken en heeft een beperkt budget. Dat is volgens Geijsen 'linke soep'. Maar een nieuw huurcontract voor twee jaar is geen optie. „We zoeken een pand dat goed be reikbaar is en een beetje cen traal ligt in Vlissingen of even tueel Middelburg. Het zou fijn zijn als er één grote ruimte is en twee spreekkamers", somt de coördinator op. Aan de Regionale Ontwikke- lings Maatschappij (ROM) Marsaki in Vlissingen is ge vraagd of zij Palazzoli kan hel pen. Marsaki is daartoe bereid. Projectmanager R. de Baer van Marsaki oriënteert zich op de mogelijkheden die er zijn, maar vindt het jammer dat het in loophuis zo'n haast heeft. Hij noemt het voormalige bankge bouw aan de Singel in Vlissin gen. „Dat is te koop. L'Escaut zou het kunnen kopen en het aan Palazzoli verhuren", oppert De Baer. Geijsen is blij met het idee van Marsaki, maar stelt dat het bud get van Palazzoli voor die plan nen niet toereikend is. In het in loophuis aan de Badhuisstraat worden diverse groepsbijeen komsten, lezingen en cursussen gehouden voor kankerpatiën ten. Zeventien vrijwilligers be mannen het inloophuis. OOSTERLAND - Een 45-jarige automobiliste uit de gemeente Veere is in de nacht van dinsdag op woesdag op de N59 bij Oos- terland aangehouden voor het rijden onder invloed. Uit de ademanalyse bleek dat ze bijna 1,5 keer meer had gedronken dan wettelijk toegestaan. Ze kreeg een rijverbod van twee uur opgelegd en een proces-ver baal mee naar huis. OOST-SOUBURG - De politie heeft bij een verkeerscontrole aan de Berm weg en de Burge meester Stemerdinglaan in Oost-Souburg vijftien bekeu ringen uitgeschreven. Zeven automobilisten kregen een boe te voor het niet dragen van een autogordel. Zes bestuurders re den te hard, één automobilist had verkeerde nummerborden op zijn auto. Verder werd een bekeuring uitgedeeld voor bel len in de auto. Een ongezeglijke, brutale jongen is hij, Evert uit Goes. En een arro. Op het athene um waar hij verondersteld wordt dingen te leren, houdt hij zich overwegend onledig met het overtreden van de huisregels. Tot voor kort gebruikte hij, als leraren of directieleden hem wezen op zijn foute ge drag, de behendige ontken ning die in de zacht-sectorale wereld opgeld doet. Hij zei niet 'dat is niet waar' of 'ik heb dat niet gedaan', maar'in mijn beleving ligt dat an ders'. Sinds een paar weken heeft hij een nog betere weerleg ging. Als hem wordt ingezou ten dat hij zich weer eens schandelijk heeft gedragen, zegt hij vorstelijk: 'Mijn fa milie herkent zich niet in het door u geschetste beeld'. H:1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 13