Geluidsoverlast nog niet opgelost
Altijd een praatje of dolletje
13
Prins Hendrikdok bijna leeg voor opknapbeurt
Palazzoli vertrekt
uit Badhuisstraat
Tarief Liefkenshoek
gelijkgetrokken met
W esterscheldetunnel
lüÉii
?SR betreurt traag proces rond aanleg geluidswal langs A58
Schriftelijke
iragen over
moordzaak in
St. Philipsland
Trucker rijdt
motorrijder aan
Drankrijdster
aangehouden
Bekeuringen bij
verkeerscontrole
zeeuwse almanak
Vorstelijk
'Wmwzm
WALCHEREN
donderdag 27 februari 2003
toorEdith Ramakers
flJSSINGEN - De Partij Sou-
urgRitthem (PSR) vindt dat de
(fineente Vlissingen zich moet
thamen voor het trage proces
■ond de aanleg van een geluids-
terende voorziening langs de
Sjksweg A58 ter hoogte van
jost-Souburg. In 1997 zei de
eenmalige wethouder Meijers
lat 'het fijn was om vast te stel-
dat de aarden wal gereali-
#rd wordt. We zijn daar zeker
Jtien jaar over bezig'.
Tier jaar later, in 2001, was
lechts een deel van geluidswe-
;nde voorziening opgetrokken.
Jet verkeerslawaai is een nog
voortdurende bezoeking voor
een aantal Oost-Souburgers die
het dichtst bij de rijksweg wo
nen. Daar was onvoldoende
ruimte voor een geluidswal.
D. Schinkel van de PSR vindt
dat je 'zo niet met je burgers om
gaat'. In de gemeenteraadsver
gadering van vanavond stelt de
PSR vragen over de trage voort
gang.
B en W van Vlissingen stelde in
1997 voor om een scherm te
plaatsen tot aan het viaduct
over de Ritthemsestraat. Het
onderzoek naar alternatieve ge
luidsschermen werd ingesteld.
De PSR wil nu weten wanneer
die schermen geplaatst worden.
De partij maakt in een overzicht
duidelijk dat er valse verwach
tingen bij de bewoners zijn ge
wekt. In de informatiepagina
van de gemeente Vlissingen die
medio 1997 verscheen, staat dat
Rijkswaterstaat de wal op haar
kosten zal aanleggen. Vlissin
gen moet alleen de beplanting
van de wal betalen. De gemeen
te zal daarna opdraaien voor de
kosten van de geluidswerende
voorzieningen.
Hoop
Het college van B en W heeft in
die jaren regelmatig zijn hoop
uitgesproken dat de schermen
en de wal er snel zouden komen
en dat het college het betreurt
dat het allemaal zo lang duurt.
De opmerking dat 'er aan de op
lossing wordt gewerkt', komt
ook regelmatig in het overzicht
voor.
In april 2002 schreef wethouder
P. van der Maden op de informa
tiepagina dat er eerder aan de
bewoners was toegezegd dat er
schermen geplaatst worden.
'Het is de bedoeling dat de ge
meente er nog dit najaar aan be
gint'.
SINT PHILIPSLAND - De poli-
Se heeft naar alle huishoudens
a Sint Philipsland een aantal
ichriftelijke vragen gestuurd in
ie hoop hiermee informatie te
[rijgen in de zaak van de moord
ip de tachtigjarige weduwe
Serné.
De vragen hebben betrekking
:p de voertuigen en personen
ie volgens verklaringen op de
ivond van de moord in de buurt
tan de woning van het slachtof-
lerzijn gezien.
De weduwe werd in de nacht
tan 7 op 8 december van het af-
■elopen jaar door haar buur-
ian dood in haar woning aan-
etroffen. Uit onderzoek bleek
lat Serné om het leven was ge
bracht.
Na een uitgebreid onderzoek
onder de bevolking van Sint
'hilipsland, opende de politie
onlangs ook een anonieme tip-
ijn voor informatie en getui
genverklaringen.
VLISSINGEN - Op de Gilde-
weg in Vlissingen heeft een
rrachtwagenchauffeur gisteren
omstreeks 15.00 uur een motor
rijder aangereden.
De 23-jarige trucker uit Laren
?tond stil op de Gildeweg en
:eed plotseling achteruit. Hier-
rij verleende hij geen voorrang
aan de 24-jarige motorrijder uit
Middelburg. De vrachtwagen
leeft geen schade opgelopen.
De motorfiets is aan de rechter-
njde beschadigd.
De kademuren van het Prins Hendrikdok vertonen flinke scheuren en zijn hard aan restauratie toe.
Advertentie
vanavond vanaf 17.30 uur
Brasseriemenu
kruidenbouillon en
groentencurry (vegetarisch)
ofkipcurryen fruitsalade
11,50 of 9,00 (vege
tarisch menu)
vanavond
19.00-20.30 uur
Enneagrammen
door Willem Jan van
de Wetering
Entree 2,00
zondag 2 maart
13.00-17.00 uur
Koopzondag
14.30-16.00 uur
Lurv op zondag
met kinderboekenschrijver
Henk
Hardeman
voor kinderen van
ongeveer 10 jaar
dinsdag 4 maart 20.00 uur
Zeeuwse Bibliotheek
De schrijver en
zijn psychiater
Rogi Wieg en Bart Bakker
over Kameraad scheermes
kijk ook op
www.dmkkeri i m iddelbure. nl
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Het Prins
Hendrikdok in Middelburg is
bijna leeg. Het water is eruit, de
bootjes zijn weg. Dat is nodig
omdat de kademuren van het
dok bij de Dam worden opge
knapt. Gisteren is de metselaar
begonnen met het herstel van de
De opknapbeurt was hard no
dig, legt P. Weijmans van de ge
meente uit. ,,De voegen waren
leeg en de stenen kwamen eruit.
Er zaten flinke scheuren in de
muur en hele muurgedeeltes za
ten los van de achterkant.Door
de gebreken werd de muur
steeds verder aangetast. In de
gaten kwam water en vuil. Bij
vorst zette het water uit, zodat
delen van de muur afbrokkel
den. Instortingsgevaar is er niet
geweest, maar de constructie
van de kademuur was ernstig
aangetast. „Zo'n muur moet de
grond erachter kunnen tegen
houden."
Het dok is bijna helemaal leeg
gepompt. Bij de Beatrixbrug is
een damwand geslagen die het
water moet tegenhouden. Op de
bodem van het dok staat nog een
kleine laag water. „Dat doen we
expres", zegt Weijmans. „An
ders droogt de bodem uit." De
vloer van het dok is van hout. De
kademuren rusten op de houten
vloer, daarom is het belangrijk
dat die goed geconserveerd
blijft. En dat is het geval zolang
de vloer onder water blijft. Het
Dok is in 1875 aangelegd. Het
werd gebruikt voor reparatie en
onderhoud aan schepen. Op ou
de foto's is dat nog te zien. Voor
de scheepsreparaties werd ook
toen al het water uit het dok ge
pompt.
Metselen
De loszittende stenen worden
allemaal weggehaald. De muur
tjes langs de rand, bij de par-
door René van Stee
BRESKENS - Al meer dan twintig jaar
reist William Gijsel (60) uit Eede via het
veer Breskens-Vlissingen naar zijn
werkgever aan de overkant. De laatste
vijftien jaar is dat Geelhoed Betonwa-
pening in 's-Heer Arendskerke. Onder
weg pikt hij in Oostburg zijn collega
Freddie Verkeste op. Gijsel beschouwt
het boottripje als een welkome onder
breking waarin hij in de loop der jaren
een grote 'bootkennissenkring' heeft
opgebouwd.
,,'s Ochtends ga ik altijd bij de mannen
van Heerema uit Philippine zitten. Op
onze vaste stek in het rokersgedeelte
van de salon - waar niet gauw iemand
anders gaat zitten - praten we dan wat
of drinken we een bakje koffie. Altijd is
William Gijsel: het vertrek van de veerboot doet pijn.
er wel gelegenheid voor een praatje of
een dolletje. Gewoon heel gezellig. Die
sociale contacten zal ik straks echt
gaan missen. We sluiten een heus tijd
perk af en dat zal best raar zijn", vertelt
het gemeenteraadslid van VVD-Ge-
meentebelangen in Sluis.
Het vertrek van de veerboot doet Gijsel
pijn. Niet zozeer voor hemzelf of uit
nostalgie, maar vooral voor de West
Zeeuws-Vlamingen die straks gedwon
gen zijn een duur abonnement voor het
fiets-voetveer tussen Breskens en Vlis
singen te nemen of kilometers moeten
omrijden om aan de overkant te komen.
„Voor mezelf is het ook niet zo belang
rijk, omdat mijn reiskosten toch al wor
den vergoed. Zoals het er nu naar uit
ziet ben ik qua reistijd ook voordeliger
uitAlleen moet ik wat meer kilometers
gaan maken. Dat zal trouwens toch niet
al te lang meer duren, want in mei stop
ik met werken. Dan kom ik waarschijn
lijk bijna nooit meer aan de overkant",
aldus Gijsel. Hij is nog altijd van me
ning dat een rit door de Westerschelde-
tunnel en de oversteek met fietsvoet-
veer gratis hadden moeten zijn.
Vooral sportclubs, de jongere school
jeugd en mensen die voor hun werk
naar Vlissingen moeten, dreigen zwaar
te worden gedupeerd. Als gemeente
raadslid vraagt Gijsel zich regelmatig
af of hij er samen met zijn collega-poli
tici in Sluis voldoende aan heeft gedaan
om het naderende onheil voor West
Zeeuws-Vlaanderen zo veel mogelijk te
beperken.
Achteraf vindt hij dat de lokale politiek
foto Peter Nicolai
de boel te veel op z'n beloop heeft gela
ten. „Ik steek in elk geval de hand in ei
gen boezem. Tegelijkertijd hebben we
ook niet helemaal beseft wat er op ons
af ging komen. Zodra de komst van de
tunnel bekend was, hadden we aan de
bel moeten trekken. Misschien hadden
we er dan meer uitgesleept. Toch vind ik
dat we onszelf niet al te veel verwijten
moeten maken. Helaas is gebleken dat
de lokale politiek nauwelijks invloed
heeft op dergelijke belangrijke beslis
singen."
Hij herhaalde die opmerking
twee maanden later. „De afde
ling van de gemeente werkt er
wel degelijk gestaag aan, maar
is afhankelijk van derden. Dat is
voor de bewoners die nog steeds
geluidsoverlast ondervinden
een schrale troost", schrijft Van
der Maden. Schinkel reageert:
„Dit hele proces is een school
voorbeeld van slechte voorlich
ting van de gemeente aan haar
burgers."
doorWout Bareman
TERNEUZEN - De Liefkens-
hoektunnel bij Antwerpen heeft
de tarieven voor personenauto's
en vrachtwagens gelijkgetrok
ken met het tarief voor de Wes-
terscheldetunnel. De tunnel
passage per auto kost voortaan
4 euro (was 3,50) en voor een
vrachtwagen moet 15 euro (was
14 euro) worden neergeteld.
Abonnementhouders zijn bij de
Liefkenshoektunnel net iets
goedkoper uit. Automobilisten
betalen 2,80 euro en vrachtwa
gens 11,15 euro, respectievelijk
2 0 en 10 eurocent minder dan bij
de Westerscheldetunnel.
Tunnelexploitant NV Liefkens
hoektunnel maakt het Neder
landse weggebruikers voortaan
gemakkelijker een abonnement
af te sluiten. De machtiging
voor betaling van het abonne
ment loopt via de ING-bank. De
waarborg die voor de zoge
noemde teletolcard moet wor
den gestort, is wel beduidend
hoger dan de borg die de Wester
scheldetunnel vraagt voor de T-
tag, het apparaatje waarmee
ongehinderd de tolpoorten kun
nen worden gepasseerd. De NV
Westerscheldetunnel vraagt
daarvoor een borg van 10 euro.
Aan de teletolcard is wel een
aantal voorwaarden verbon
den.
De kaarthouder moet voor een
bedrag van minimaal 250 euro
gebruikmaken van de Liefkens
hoektunnel. Daarnaast is een
machtiging voor automatische
afschrijving van het bedrag van
de tunnelpassages vereist.
Protesten
De voorwaarde dat voor mini
maal 250 euro per jaar gebruik
moet worden gemaakt van de
tunnel, leidde in het recente ver
leden tot een groot aantal pro
testen van met name Neder
landse abonnementhouders.
Die protesteerden tegen het feit
dat de tunneldirectie, zonder
enig overleg, hun abonnement
beëindigde op het moment dat
het minimumbedrag niet werd
gehaald. Voor de tunnelexploi
tant liepen de administratie
kosten in zo'n geval te hoog op.
Het gebruik van de Liefkens
hoektunnel neemt jaarlijks met
sprongen toe. Maakten in 1997
precies 3.670.993 voertuigen
(2.940.730 auto's en 730.263
vrachtwagens) gebruik van de
verbinding tussen de twee
Scheldeoevers, vorig jaar was
dat aantal opgelopen tot
5.027.856 voertuigen (3.712.362
autos'en 1.315.494 vrachtwa
gens). Gemiddeld passeren
maandelijks ruim 300.000 au
to's en 100.000 vrachtwagens de
tolpoortjes. In januari van dit
jaar werden 280.019 auto's en
108.154 vrachtwagens geturfd,
15.000 voertuigen meer dan in
januari van vorig jaar.
Gevolgen
Een woordvoerder van de Lief
kenshoektunnel wilde gisteren
geen toelichting geven op de cij
fers. Ook waagde hij zich niet
aan een voorspelling van de
gevolgen die de tunnel bij
Antwerpen ondervindt van de
ingebruikname van de Wester
scheldetunnel. Volgens een
woordvoerder van dienst Wegen
en Verkeer van het Vlaams mi
nisterie van Openbare Werken
zal de invloed van de Wester
scheldetunnel niet echt groot
zijn. De Westerscheldetunnel is
met name aantrekkelijk voor
bestemmingsverkeer in Zee
land en de directe omgeving.
„De Liefkenshoektunnel heeft
toch meer een functie voor het
doorgaande verkeer op het Eu
ropese wegennet", meent hij.
Dat veel Oost-Zeeuws-Vlamin
gen zullen kiezen voor de Lief
kenshoektunnel in plaats van de
Westerscheldetunnel is niet
nieuw, De woordvoerder: „Dat
gebeurt nu toch ook al jaren."
De directie van de Westerschel
detunnel houdt overigens wel
rekening met 'een zekere con
currentie' van de Liefkenshoek
tunnel. Maar een helder beeld
daarvan heeft men op dit mo
ment niet.
foto Ruben Oreel
keervakken, zijn inmiddels ook
weg. „Die konden we er zo vanaf
tillen", aldus Weijmans. Van de
hele muur wordt een stuk van
één steenlengte diep verwij
derd. De gaten worden weer
dichtgemetseld en de lege voe
gen worden opnieuw gevuld.
Het werk duurt nog tot eind ju
ni. In april komt het water weer
terug. Dan moet het gedeelte
onder de waterspiegel klaar
zijn. Dan kunnen ook de bootjes
weer terug in de haven.
door Ellen De Vriend
VLISSINGEN - De stichting
Palazzoli in Vlissingen moet
vóór 1 mei weg uit het pand aan
de Vlissingse Badhuisstraat.
Het inloophuis voor mensen met
kanker heeft het huurcontract
opgezegd in verband met de
voortdurende lekkages. Coördi
nator C. Geijsen hoopt dat er tij
dig een nieuwe behuizing voor
Palazzoli wordt gevonden.
„De lekkage in de kamer aan de
achterkant van het pand is ern
stig", zegt coördinator Geijsen.
„Daar zijn we continu met em
mers en dweilen in de weer. Dat
is weinig respectvol voor de
mensen die wij ontvangen." Het
inloophuis heeft nog geen nieuw
pand, moet voor 1 mei uit het
huidige pand vertrekken en
heeft een beperkt budget. Dat is
volgens Geijsen 'linke soep'.
Maar een nieuw huurcontract
voor twee jaar is geen optie. „We
zoeken een pand dat goed be
reikbaar is en een beetje cen
traal ligt in Vlissingen of even
tueel Middelburg. Het zou fijn
zijn als er één grote ruimte is en
twee spreekkamers", somt de
coördinator op.
Aan de Regionale Ontwikke-
lings Maatschappij (ROM)
Marsaki in Vlissingen is ge
vraagd of zij Palazzoli kan hel
pen. Marsaki is daartoe bereid.
Projectmanager R. de Baer van
Marsaki oriënteert zich op de
mogelijkheden die er zijn, maar
vindt het jammer dat het in
loophuis zo'n haast heeft. Hij
noemt het voormalige bankge
bouw aan de Singel in Vlissin
gen. „Dat is te koop. L'Escaut
zou het kunnen kopen en het
aan Palazzoli verhuren", oppert
De Baer.
Geijsen is blij met het idee van
Marsaki, maar stelt dat het bud
get van Palazzoli voor die plan
nen niet toereikend is. In het in
loophuis aan de Badhuisstraat
worden diverse groepsbijeen
komsten, lezingen en cursussen
gehouden voor kankerpatiën
ten. Zeventien vrijwilligers be
mannen het inloophuis.
OOSTERLAND - Een 45-jarige
automobiliste uit de gemeente
Veere is in de nacht van dinsdag
op woesdag op de N59 bij Oos-
terland aangehouden voor het
rijden onder invloed. Uit de
ademanalyse bleek dat ze bijna
1,5 keer meer had gedronken
dan wettelijk toegestaan. Ze
kreeg een rijverbod van twee
uur opgelegd en een proces-ver
baal mee naar huis.
OOST-SOUBURG - De politie
heeft bij een verkeerscontrole
aan de Berm weg en de Burge
meester Stemerdinglaan in
Oost-Souburg vijftien bekeu
ringen uitgeschreven. Zeven
automobilisten kregen een boe
te voor het niet dragen van een
autogordel. Zes bestuurders re
den te hard, één automobilist
had verkeerde nummerborden
op zijn auto. Verder werd een
bekeuring uitgedeeld voor bel
len in de auto.
Een ongezeglijke, brutale
jongen is hij, Evert uit Goes.
En een arro. Op het athene
um waar hij verondersteld
wordt dingen te leren, houdt
hij zich overwegend onledig
met het overtreden van de
huisregels.
Tot voor kort gebruikte hij,
als leraren of directieleden
hem wezen op zijn foute ge
drag, de behendige ontken
ning die in de zacht-sectorale
wereld opgeld doet. Hij zei
niet 'dat is niet waar' of 'ik
heb dat niet gedaan', maar'in
mijn beleving ligt dat an
ders'.
Sinds een paar weken heeft
hij een nog betere weerleg
ging. Als hem wordt ingezou
ten dat hij zich weer eens
schandelijk heeft gedragen,
zegt hij vorstelijk: 'Mijn fa
milie herkent zich niet in het
door u geschetste beeld'.
H:1