experimenten in tiandgeblazen glas Mode-ontwerpers kleden autootje aan Geschilderde bloembollen Sieraden van koekblikken zaterdag 22 februari 2003 Pebble Citron teren veel en daar komen dan weer nieuwe ideeën uit voort." Sinds 1999 heeft het werk van Kate Hume zich sterk ontwik keld. In haar tweede collectie, Shadow, is hetzelfde organische handschrift te herkennen. „Dat is inmiddels mijn handelsmerk. Aan de vormgeving herkennen mensen mijn werk.Maar deze collectie is wel subtieler qua kleurstelling en is uitgevoerd in grijs, zwart, brons, zilver en rood. „Daaraan zie je dat ik meer interesse krijg in glans en structuur", vertelt ze. „Dat heeft met mijn mode-achter grond te maken. Bovendien heb ik de behoefte om iets te maken dat minder gemakkelijk te imi teren is, want inmiddels zie je overal organische vormen in glas." In 2001 presenteerde ze haar Opal, een collectie waarin ze een soort marmereffect heeft toege past in glas. Vorig najaar in Kortrijk ging ze nog een stapje verder met Ceramica, een col lectie die qua uiterlijk meer op keramiek lijkt dan op glas. „Een effect dat je krijgt door glazuur- en oxidatietechnieken te ge bruiken", zo licht ze een tipje van de sluier op. Al haar objecten zijn met de hand geblazen en in een beperk te oplage verkrijgbaar. De unica zijn gesigneerd en genummerd. Haar glazen ontwerpen zijn te koop vanaf vijfhonderd euro. Haar nieuwste collectie Cactus wordt momenteel geëxposeerd bij galerie Maxalto in Parijs. Kate Hume werkt regelmatig in opdracht. Zo ontwikkelde ze een exclusieve collectie glas kunst die is geïnspireerd op oud islamitisch glas. „Het Midden- Oosten is de bakermat van glas. In Syrië werd het tweeduizend jaar geleden al gemaakt. Een vooraanstaande familie in Koe weit bleek een waardevolle col lectie antiek glas te bezitten. Daarop mocht ik een eigentijdse variant maken voor de opening van een modewinkel." Ook heeft ze in samenwerking met de Koninklijke Glasfabriek Leerdam een collectie unieke kristallen vazen gemaakt. „Glas heeft in Nederland een rijke traditie en daaraan lever ik graag een bijdrage", vertelt ze. Maar ze wil ook een kritische opmerking kwijt. „Er is weinig aandacht voor opleidingen die de kunst van het glas maken aan nieuwe generaties doorgeven. Zo dreigt de afdeling glasdesign van de Amsterdamse kunstaca demie Rietveld opgeheven te worden. Er is slechts een kleine groep geïnteresseerden, maar het zou wel het einde kunnen betekenen van een eeuwenoude N ederlandse traditie Anja Sparidaans Haar collectie handge blazen glas heeft in de designwereld inmiddels in ternationaal erkenning ge kregen. De ontwerpen van Kate Hume vallen dan ook op door de organische vorm geving en het gedurfde kleurgebruik. Een kwestie van experimenteren, zegt ze. Kate Hume is al jaren lang gefascineerd door glas. Al toen ze nog in haar geboorte land Engeland woonde, verza melde ze Hollands glas uit de ja ren '40 en '50. Ze vond het in winkels met tweedehands spul letjes. Deze collectie koestert ze nog altijd, maar haar glasverza meling is inmiddels behoorlijk uitgebreid. „Ik hou ervan om glazen ont werpen in het interieur te groe peren als een soort stilleven. Dat is overigens typisch Hollands" stelt ze. Vier jaar geleden vestig de ze zich in Nederland. Sinds dien ontwerpt Hume zelf glazen objecten. Van origine is Kate Hume mode stylist, maar na haar opleiding in Londen begin jaren tachtig verlegde ze haar grenzen. Ook letterlijk, want ze woonde en werkte jarenlang in Amerika. De afgelopen twintig jaar ont wierp en stileerde ze naast mo de, ook filmsets en interieurs. Bovendien begaf ze zich op het terrein van mediastyling: ze is verantwoordelijk voor de vorm geving van modebladen, adver tenties en reclamefilms. „Eigenlijk zie ik mezelf als ont werper en stylist, dus iemand die met vormen, kleuren en structuren kan omgaan. Het maakt niet uit voor welk pro duct je deze vaardigheden in zet." In 19 9 8 kwam ze terug naar Eu ropa en vestigde ze zich samen met haar partner en regisseur annex meubelontwerper Frans van der Heyden in Amsterdam. „Eigenlijk was het toeval dat ik glas ging ontwerpen", vertelt ze. „Frans exposeerde zijn nieuwe meubelcollectie en vanuit stilis- Disque tisch oogpunt moest daar wat mij betreft glas bij. Om die re den ben ik zelf mijn eerste gla zen ontwerpen gaan maken." Ze doelt op de ontwerpen Vessel, Pebble en Caillou die opvallen vanwege de organische, bijna sensuele vormen en de heldere kleuren. Ze doen op het eerste gezicht denken aan reuzenju- welen. Haar eerste collectie sloeg in 1999 enorm aan op de hippe interieurbeurs 100% De sign in LondenEen jaar later werd haar werk opgenomen the Contemporary Decorative Arts expositie van Sothebys in Lon den. Dat was het begin van een groeiende internationale klan tenkring. „De vonk sloeg over omdat glas juist op dat moment enorm in opkomst was." Glazen objecten passen volgens haar als blik vanger in het minimalistisch in terieur. „Maar ook de retrotrend zorgt ervoor dat glas terug is." Zelf glas maken kan ze niet, maar via-via kwam Hume in contact met meesterglasblazer Richard Price. Volgens haar is hij een van de weinigen in Ne derland die handgeblazen glas kan maken. Met hem en zijn team werkt ze nu al vier jaar in tensief samen. „Ik bedenk een ontwerp, zowel de vorm, de kleur als het materiaal. Samen gaan we dan proberen om het ook zo te maken. We experimen- De Keukenhof in Lisse heeft dit voorjaar een bijzondere tentoonstelling in huis. Er wor den werken getoond van schil ders uit binnen- en buitenland die geïnspireerd zijn door de Hollandse bollenvelden. Her man van Amsterdam uit Sas- senheim nam het initiatief en speurde over de hele aardbol naar geschilderde impressies van de Bollenstreek. De expositie opent op 21 maart, de dag dat ook de Keukenhof haar poorten opent voor het pu bliek. Er worden circa vijftig schilderijen getoond uit de pe riode 1850-1950. „In die tijd was de Bollenstreek op zijn best", zegt Van Amsterdam. Af beeldingen van deze schilderij en en nog honderd andere wor den ook in het tweetalige boek 'Tulip Fields of Holland' opge nomen. Dat verschijnt rond de zelfde tijd. „Ik heb geprobeerd om over de hele wereld schilderijen van bollenvelden te achterhalen", meldt Van Amsterdam. „Zo kwam ik terecht op een eilandje in de Atlantische Oceaan en daar vond ik een prachtig schil derij dat de impressionist Geor ge Hitchcock had gemaakt van een ooievaarsnest tussen de hy acinten in Warmond. Zo'n vondst geeft een enorme kick. Herman van Amsterdam ver huist een groot deel van de schil derijen na afloop van de ten toonstelling naar Sint-Peters burg. Hij is gevraagd een expo sitie over de Hollandse lente in te richten in het kader van de viering van het 300-jarig be staan van de Russische stad. „En dan mogen de bollenvelden natuurlijk niet ontbreken." Zeeuwse Babbelaars, Douwe Egberts, Haagsche Hopjes, Droste, De Ruyter. Welke Ne derlander gaat bij het horen van deze merken niet verlangen naar de 'goeie ouwe tijd'? De Goirlese sieraden- en meubel ontwerpster Suzanne van Oir- schot leeft letterlijk van de nostalgie; oude koekblikken worden in haar Amsterdamse atelier omgetoverd tot stijlvolle armbanden en ringen. Van Oirschot (26) heeft altijd al een voorliefde voor oude spul len gehad. Zo maakte ze voor haar eindexamen aan de kunst academie in Maastricht een ta fel waarin oude koekblikken waren verwerkt en, als eerbe toon aan haar overleden Tante To, een kast die werd bekleed met ouderwets gebloemd tafel zeil. Van Oirschot: „Ik houd nu eenmaal van de oude vormge ving, de prints en lettertypes. Dingen van vroeger hebben op een of andere manier altijd iets meer uitstraling, je wordt er door teruggezogen in de tijd." De fascinatie voor gedateerde spullen bleef sindsdien en ze be gon actief koekblikken te verza melen. Op het Amsterdamse Sandberg Instituut, een post-academi- sche opleiding voor getalen teerde vormgevers, studeerde ze onder meer af op koekbliksiera den; zilveren ringen en armban den, ingelegd met strookjes nostalgisch koekblik. „Ik heb inmiddels meer dan tachtig koekblikken in mijn atelier staan, elk met een eigen verle den. Sommige mensen gooien die dingen weg of verkopen het op de markt. Zij hebben vast geen idee dat die spullen nog echt een tweede leven gaan lei den. Het komt er in feite op neer dat ik herinneringen van andere mensen verkoop." Het streven van de Brabantse ontwerpster is sieraden op aan vraag te maken. „Wie om be paalde redenen waarde hecht aan iets dat van blik is, bijvoor beeld oma's trommel waar je als kind koekjes uit kreeg, kan dat bij mij inleveren. Ik maak er een juweel van." Onder meer verkrijgbaar bij Baccarrez, Tuinstraat 74 te Til burg. Bestellen kan via suzan- ne-balk@hotniail.com Mode-ontwerpers slaan re gelmatig een zijpaadje in om hun creativiteit te kunnen botvieren. Serviesgoed, bestek, fietsen en zelfs auto's vormen het lijdend voorwerp van mode ontwerpers. De extra aandacht die ze daarmee vangen is na tuurlijk mooi meegenomen. Nieuwste 'actie' in modieus Pa rijs was de 'aankleding' van de nieuwe Nissan Micra. Deze auto speelde een geheel eigen rol tij dens de jaarlijkse Paris Fashion Week. De aandacht gaat tijdens die week vooral uit naar gepre senteerde mode en, waarschijn lijk in even grote mate, naar de 'sterren' die zich handig in de kijker spelen op en naast de cat walk. Dit jaar was er ook een grote rol weggelegd voor een klein autootje. Nissan Frank rijk nodigde elf mode-ontwer pers uit hun creativiteit bot te vieren op de Micra. Onder het thema Micramorphosis gaf de autofabi'ikant de elf vrije hand om een Micra naar eigen smaak en stijl uit te dossen. De aangeklede auto's schitter den tijdens de Fashion Week in Parijs. De wereldstad fungeerde daarbij als een soort grote cat walk. Voorafgaand aan het défi lé door de chique delen van Parijs, werden de modellen ge toond in het Palais de Tokyo naast de Eiffel toren. En om in te spelen op de sentimenten van het modepubliek, worden enke le van de auto's via het internet geveild en de opbrengst ei-van gaat, hoe kan het ook anders, naar een goed doel. Liefde Hoewel de mode-ontwei-pers gewend zijn om met zachte, veelal soepele stoffen te werken, vormde de onbeweeglijkheid van de auto geen belemmering. Yves Saint-Laurent decoreerde de Micra rond het thema liefde. Hij wilde toch een vrouwelijke lijn in de auto aanbrengen. Daarvoor nam hij zijn bekende motief, dat van een slingerende slang die de rondingen van een vrouwenlichaam suggei'eert, als uitgangspunt. John Galliano liet zich inspireren door de uit dagende erotische thema's van het Dior-designhuis. Hij ge bruikte een Solve Sundsbo-foto met daarop afgebeeld een vrouw die door een groep man nen wordt opgetild. Het tafereel schetst het beeld van een triom ferende, sensuele vrouw. Sonya Rykiel bleef haar eigen stijl trouw en kleedde haar Mi cra in haar kenmerkende streepdessin. Jean Charles de Catelbajac koos ervoor een aan tal ontwerpen te mixen. Hij maakte als het ware een modern patchwork van stijlen en trends op het exterieur van de auto. Balmain zocht het in de sportie ve sfeer en gaf de auto het uiter lijk van een sportauto uit ver vlogen tijden. Ontwerpster Viviane Cazeneuve bleef trouw aan haar Caribische roots. Zij creëei'de op de auto het droom beeld van een zonovergoten landschap. Het duo Marithe en Frangois zette de Micra neer als een stadsauto door hem in een soort straattenue te hullen, met onder meer de three-ballschoen die de ontwerpers binnenkort introduceren. Lesage gebruikte een motief dat het uitgelezen borduurwerk van dit modehuis weergeeft. Als opvallend detail zijn de flanken van de auto ver sierd met een soort vlechtwerk van sierstenen. Ontwerpers van het befaamde juweliershuis Van Cleef en Ar- pels lieten zich inspireren door het naderende voorjaar. Deze Micra werd gefboid met een bloemenprint, waarmee een fris lente-achtig beeld werd opge roepen. Zwart als de nacht was de Micra vöör Erik Halley zijn creativiteit erop los liet. De nacht bleef het uitgangspunt. Maar dan wel de feestelijke nacht. Daartoe werd de zwarte auto versierd met rode Swa- rovski-kristallen. De laatste au to werd onder handen genomen door het modehuis Jerome Cos- te of Kulte, dat bekend staat om zijn nonconformistische stijl. Het modehuis koos een 'design met een knipoog' waarin ele menten van Micra's met Japanse en Franse achtergronden ge mengd werden. Annemarie Zevenbergen De Micra aangekleed door ontwerper Lesage.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39