Watersport blijft in de vaart
Scheepsbloed stroomt door hun aderen
W7
Boten en
accessoires
Duikbootje voor een uur
Chip tegen diefstal
Marine Audiolijn
Opblaasboot
Jacht met stuwpijpen
Saffier 8.00 en Streamline 30
Kinderbed van zeilboot
zaterdag 22 februari 2003
Ook al gaat het met de
economie niet voor de
wind, toch is Hiswa-voorzit-
ter Jan Dirk Smit aan de
vooravond van Hiswa 2003
'niet uitgesproken somber
over de nabije toekomst' van
de watersport. Hij wijst op
de laatste Hiswa-te-water,
waarvan de resultaten rond
uit meevielen en de Vakan
tiebeurs die het ook niet
slecht deed. ,,We staan aan
het begin van veel nieuwe
product-marktcombina-
ties", legt de branchevoor
zitter uit. „Stadshavens
worden herontdekt en ont
wikkeld. Toerisme Recreatie
Nederland brengt Neder
land Waterland met vaar
routeboekjes in combinatie
met verblijf en vertier.
Het doet Smit deugd dat pro
vincies en gemeentes inves
teren in water. Friesland pompt
honderden miljoenen in een op
knapbeurt van de Friese meren
en de bouw van aquaducten. De
kop van Noord-Holland wordt
'ontgonnen' als watersportge
bied.
Helemaal in zijn nopjes zou
Smit zijn als er na de kabinets
formatie een staatssecretaris
voor recreatie en toerisme uit de
bus komt. „Nu hebben we met
veel te veel verschillende minis
teries te maken. De samenhang
ontbreekt daartussen", signa
leert de branchevoorzitter.
Volgens hem is de vrijetijdsin-
dustrie dé banenmotor. „Vrije
tijd is van en voor iedereen. Dat
zou de politiek zich moeten rea
liseren. Geen sector doet zoveel
voor de BV Nederland, laat zo
veel Nederlanders in eigen land
hun bestedingen doen, brengt
zoveel buitenlanders naar Ne
derland en is bovendien zo mi
lieuvriendelijk."
De 48ste Hiswa kabbelt voort op
het bekende recept. De zeven
hallen van het Europacomplex
zijn vlot gevuld. „De animo on
der de exposanten is groot",
meldt productmanager Annick
Conijn. „In december was het
hele vloeroppervlak al vol."
Ze verwelkomt 420 deelnemers.
Het scala is erg breed met hon
derden boten in alle soorten en
maten, van een eenmans duik
bootje tot een onzinkbaar mo
torjacht. Het aanbod sloepen is
verder uitgedijd en ook de staal
bouw, vorig jaar geïntrodu
ceerd, toont groei. De boten
worden omlijst door accessoi
res, de laatste watersportkle-
ding en informatie over onder
meer zeilvakanties en vaar
scholen.
„Tot de klassiekers behoren de
Zeilen Jachtclub, de bootbouw
dagen en botentekoop.nl", licht
Conijn toe. Gewoontegetrouw
vormt de Zeilen Jachtclub het
trefpunt voor de actieve zeiler.
Het blad Zeilen schotelt bezoe
kers allerlei lezingen en presen
taties voor. Voor de Bootbouw
dagen tekent de Waterkam
pioen weer. Families en vrien
denteams knutselen in enkele
dagen een eigen houten boot in
elkaar. En wie verder wil snuffe
len dan de RAI kan in het inter
netcafé van botentekoop.nl dui
ken.
Kameleondorp
Als nieuwe elementen op de
Hiswa noemt Conijn demotor-
bootclub, Kameleondorp Ter-
herne en de verkiezing Boot van
het Jaar. Motorbootvaarders
kunnen voor informatie over
varen in binnen- en buitenland
voor het eerst terecht bij de Del
ta Lloyd motorbootclub- Ex*va-
ren toervaarders dragen hun
kennis over van techniek en on
derhoud.
Kameleondoi-p Terherne is ge-
inspireerd op de kinderboeken
De Schippers van Kameleon
van Hotze de Roos. Binnenkort
gaat ook een verfilming in pre
mière. Jonge bezoekers kunnen
in de voetsporen van Sietse en
Hielke Klinkhamer stappen
door mee te doen met een vos
senjacht. De prijs is een vip-ont
vangst in Terherne en een vaar
tochtje met de echte Kameleon.
Met de eerste verkiezing van
Boot van het Jaar wil de Hiswa
extra publiciteit genereren. Een
jury heeft uit 74 jachtbouwers
en importeurs, drie zeilboten en
drie motorboten geselecteerd.
.Tijdens de feestelijke opening
op dinsdag 25 februari maakt de
juryvoorzitter de winnaars be
kend.
Opvallend is verder de uitbrei
ding van het surfpaviljoen.
Surf- en kitesurf-merken als
Bic Sport, Tiga, Tabou en Mis
tral nemen dertig vierkante me
ter voor hun rekening.
Verrassend zijn de papieren
bootjes tot slot. Hogeschool
teams steken de handen uit de
mouwen om papieren vaartui
gen te bouwen. Van papier kun
je degelijke constructies maken.
Tijdens de Hiswa worden ze te
water gelaten.
Maarten van de Rakt
De Hiswa 2003 vindt plaats in
Amsterdam RAI van dinsdag 25
februari tot en met zondag 2
maart. Dinsdag t/m vrijdag 11-
21 uur en zaterdag en zondag
10-18 uur. De toegang kost
€12,50. Jongeren en 65-plussers
betalen €8,50. Dat is ook de
prijs van een avondkaart, die
geldig is vanaf 18 uur. Internet:
www.hiswa.nl
Een opmerkelijke verschijning op de Hiswa is de eenpersoons
duikboot C-Questor, althans het prototype. Naar verwachting
kan deze Nederlands-Canadese coproductie februari 2004 geleverd
worden op de Nederlandse markt. De producent streeft naar een
prijs onder de 45.000 euro.
De C-Questor kan tot veertig meter diep gaan. Meer cijfers: het
duikbootje is drie meter lang en anderhalve meter hoog. Hij kan
maximaal een uur lang onder water blijven en haalt 5 knopen, grof
weg 9 km/u. Uitex-aard zijn de noodzakelijke meters aan boord voor
zaken als diepte, kompas, voltage en luchtdxmk. De stuurinrichting
is zowel elektrisch als mechanisch.
De C-Questor is leuk om bijvoorbeeld achterop een trailer naar Ita
lië te karren en lekker een meer of de zee in te duiken, zo meldt de
producent.
Meer informatie: tel. 0032-33 154 314 en www.lightspeed.ca/sub
Hoe voorkom je dat je boot gestolen wordt? Een stevige ketting
met een cijferslot is niet altijd adequaat. BoatFocus heeft een
oplossing voorhanden met mici-ochips. Die zitten in buisjes, die ge
makkelijk onzichtbaar in een boot zijn weg te werken. Ze bevatten
een unieke code, die is gex'egistx-eex'd op de internetsite LoFox. Via
LoFox, dat staat voor Lost and Found Exchange, kan herleid wor
den of een boot gestolen is en wie de i'echtmatige eigenaar is. Boat
Focus denkt dat met het chippen van boten de kans op diefstal
wordt verkleind en op terugvinden vergroot. De chipset, genomi
neerd voor de Hiswa Awai'd, ligt voor 149 euro in de winkel.
Meer informatie: tel. 072-5814971 en www.boatfocus.com
Siemens VDO Tx-ading timmert al langer aan de weg met water-
sportelektx-onica, zoals navigatie-apparatuux-. Daar komt nu de
VDO Marine Audiolijn bij. Hoofdbestanddeel is een spéciaal in-
bouwfi'ame met cover waarachter een standaard radio-cd-speler
eenvoudig kan wox-den geïnstalleerd De kxinststof behuizing, die
makkelijk kan worden geïntegreerd in de kajuit, is uiteraard uv-be-
stendig en zorgt samen met het krasbestendige rookglas voor be
scherming tegen spatwater. Voor wie zijn audio liever benedendeks
inbouwt, is de intelligente afstandsbediening een uitkomst. Die
'coxTespondeert' met de gangbare VDO en VDO Dayton radio's en
cd-spelex-s. 'Absoluut zeewaterdicht' zijn de marinespeakers van 60
Watt. De inbouwklep kost 18 eux*o, de afstandsbediening 39 euro en
een setje speakei's 32 euro.
Meer informatie: www.vdo.com
Tex'ug van weggeweest op de Hiswa is Marlin. Deze exclusieve
Italiaanse opblaasboot in moderne kleuren onderscheidt zich
van de traditionele. Zo zijn alle typen gemaakt van hypalon, heeft
de boot de nodige teakhouten accenten en een luxe stuux-console
met dito gashendel.
Details hebben veel aandacht gekx-egen. Zo hangt er geen touwlijn
langs de boot, maar heeft de boot handgx-epen van roestvast staal
MaxJin opblaasboten zijn leverbaar in lengte van 16 tot 29 voet. De
Mai'lin 16 zal hier te lande het meest tot de verbeelding spreken. Hi j
is vooi'zien van een zogeheten walkaround stuux-console: men kan er
aan beide zijden omheen lopen. Verder is-ie onder meer opgetuigd
met een driepersoons stuurbank met klapleuning, twee zonnedek
ken en een motor van maximaal 80 pk.
Prijs: 15.175 eui'O.
Meer informatie: 0515-44 33 81 en www.ncns.rxl
De samenwerking tussen Jan des Bouvrie en Menken Maritiem
heeft opnieuw een spraakmakend schip voortgebracht, zo
meldt de scheepsbouwer uit Sassenheim blij. Het betreft The Riff Ier
by Jan desBomrie, een zwaar gemotoriseerd jacht met jet-aandrij
ving. Het heeft geen schi-oef maar twee stuwpijpen. Door die onaf
hankelijk van elkaar te bedienen, kan de Riffier om haar as tollen,
dwars uitvai'en en extra scherpe bochten maken. Het is uitgevoerd
in zwart polyester, blond teakhout en accenten van x-oestvrij staal.
De prijs: 374.850 euro.
Informatie: tel. 0252-527 173
De Saffier in volle vaart.
foto's GPD De Streamline in actie
Wat is de overeenkomst tus
sen Dennis Hennevanger
en René Vos? Scheepsbloed
stroomt door de aderen. Ze bou
wen boten en prijswaardige bo
vendien. Hun Saffier 8.00 en de
Streamline 30 zijn genomineerd
voor de titel Boot van het Jaar.
Apetrots zijn ze met deze erken
ning, de kroon op hun wex-k.
„Alsjegenomineex-d bent, heb je
eigenlijk al gewonnen."
De Saffier en de Streamline zit
ten elkaar niet in het vaarwater,
want ze komen bij de verkiezing
uit in twee verschillende cate
gorieën: zeil- en motorschepen.
Beide vaartuigen zijn gebouwd
door vaderlandse bedrijven.
Achter de Saffier gaat de werf
van Hennevanger in IJmuiden
schuil en achter de Streamline
het gelijknamig bedrijf in Am
sterdam. Het kardinale vex-schil
tussen de twee botenbouwers is
dat Hennevanger voortbor
duurt op de succesvolle Saffier
6.50 terwijl Vos 'van nul af' be
gon.
Dennis Hennevanger leidt rond
op zijn wexT in IJmuiden: „In
1998 begonnen we met de 6.50,
ook getekend door mijn vader
Richard. Mijn broer Dean en ik
hebben altijd voor anderen ge
bouwd, maar dit was het eerste
eigen schip. Een klassiek gelijn
de zeilboot, geschikt voor het
Nederlandse water. We hebben
er tot nu toe tachtig van ver
kocht. Onze klanten gingen om
meer comfort vragen. Dat vind
je terug in de 8.00. Slaapgele
genheid in plaats van luchtbed
den bijvoorbeeld. Verder zit er
een gasstel in, wasbak, koel
kast. pomptoilet en vaste motor.
In de heel grote kuip achteiin
kun je lekker zitten."
René Vos showt zijn schip in de
ijskoude Marina van Almere:
„Ik heb goed x-ondgekeken in
jachthavens en op beui'zen over
de hele wereld om te zien wat er
allemaal al was. Je hebt van
oudsher motorboten en zeilers.
De sloepen voi'men een betrek
kelijk nieuwe groep. Zeilers zijn
fervente watersporters, met
grote toewijding voor hun spul
len. Mensen met een motorboot
willen dat-ie staii. en vaart en
zijn er vexxler niet zo mee bezig.
Sloepen zijn leuk om een dagje
het water op te gaan. Maar ze
missen gemak en comfort. Daar
haak ik op in. De Streamline is
een volwaardige boot, met kera
mische kookplaat, koelkast,
spoelbak, volledige slaapgele
genheid, elektrisch toilet en een
douche achter op het zwempla
teau."
Bourgondisch
Klassiek en comfortabel eigen
tijds zijn de nieuwe schepen al
lebei. Het is de sloepen-sfeer
van 'banken met kussens, een
goedgevulde picknickmand en
boux-gondische gezelligheid',
die de botenbouwers aan
spreekt. Dus hebben ze de kuip
daarop afgestemd. Het gemak
dient de mens. Koel biertje en
wit wijntje staan binnen hand
bereik.
De instap in de Sti-eamline gaat
vlot dankzij losse steunpalen.
Instapvexdichting helpt ook een
handje. Voor het slapen gaan,
komen de leeslampjes goed van
pas.
Heixnevanger is wax's van hoog
bouw: „We hebben dichtbij het
water gebouwd. Je moet in de
boot contact met water hebben.
Het buitengevoel is belangx-ijk.
De trend is steeds groter te bou
wen. De hele familie moet mee
kunnen. Vooral buitenlandse
weiven tekenen eerst het interi
eur en dan de boot eromheen.
bekendste ontweiper is, oogde
alles in de jaren '30, '40 en '50
gestroomlijnd en snel. Van koel
kasten tot autobussen, van ra
dio's tot stofzuigers.
Met liefde praten Hennevanger
en Vos over hun scheppingen. Ze
wijden uit over zaken als stabi
liteit, diepgang en torsie. Over
mahonie- en teakhout. Over het
retro-dashboard met die handi
ge joystick-boegschroef. Vos
x-oemt de gladde huid, die niet
kan glooien. De bouw van de
Streamline vergde tien maan
den.
Dan krijg je van die vreselijke
hoge schepen, die ook meer
diepgang hebben. We hebben de
6.50 niet simpelweg uitver
groot, dan zou de kop te vol zijn
geworden. Het aanzien is be
houden, met dezelfde spiegel en
ovale i'aampjes."
Vos: „De Streamline is een bak-
dekcruiser maar dan 40, 50 cen
timeter breder. Je kunt er veel
meer in kwijt, beter zitten en
liggen. Voor het ontwerp ben ik
geïnspireerd door de oude vor
men die je ook terugziet bij au
to's als de PT Cruiser en de Mini
Met markante koplampvormen
en grills die weer getoond mo
gen worden. Streamline refe
reert aan een designstroming."
Dankzij deze Streamline Style,
waarvan Raymond Loewv de
Zowel Dennis Hennevanger als
René Vos kregen het scheepsge-
voel met de paplepel toege
diend. Hennevanger: „Op mijn
oudste foto was ik drie maan
den, dobber ik in een bootje dat
van de kant af is geduwd. Toen
ik klein was, besloot mijn vader
zijn jachtwerf je te verkopen en
een schip te bouwen om op we
reldreis te gaan.
Gezworven
We hebben acht j aar gezworven
Ik was vij f tien toen we in Neder
land terugkwamen. Dus ik weet
wel wat van schepen. Ik ken elk
zeilschip dat op de markt is."
Vos: „Ik zag mijn vader bezig
met modelbouw, dus dat wilde
ik ook. Op mijn zevende of acht
ste bouwde ik de eerste model
bootjes. Toen ik twaalf was,
wilde ik graag met polyester
werken, maar dat mocht niet in
de woonkamer. Dat gaf teveel
troep. Ik had daar mijn eigen
oplossing voor. Ik gebruikte
balsahout en deed daar een oude
nylonkous van mij n moeder om
heen. Houtlijm erop en tot slot
de lak." Het jonge gepruts leid
de uiteindelijk - zoveel jaar la
ter - tot een tweetal gewilde bo
ten. De Saffier (geïntroduceerd
op de vorige Hiswa) en Stx-eam-
line (in oktober klaax-) hebben
geen last van economische ebtij
Bij Hennevanger hebben ze vijf
tien opdrachten geboekt. René
Vos koestert zeven serieuze ge
gadigden.
De Saffier 8.00 kent een vanaf-
prijs van 62.500 euro. De
Streamline begint bij 157.000
eux'o. Wie willen zo'n boot ko
pen? „Dat zijn mensen uit de ca
tegorie: wat zullen we doen met
ons geld? Kopen we een tweede
huis in Frankrijk? Gaan we
stoppen met wei'ken? Of kiezen
we voor een boot? Die mensen
gaan natuurlijk niet over één
nacht ijs. Die kijken goed rond
links en rechts, laten zich infor
meren, varen een stukje. Dat is
een proces van maanden. Het is
geen bosje tulpen."
Maarten van de Rakt
Meer informatie:
Hennevanger, tel. 0255-512860,
www.saffiej*jachten.nl
Streamline, tel. 020-3344734,
www.streamlineboats.com
Een optxebed, wat is dat voor raar bed? Dit kinderbed is gemaakt
van de romp van een Optimist-zeilbootje. Wantje kunt niet
vroeg genoeg beginnen met watersport. In de kuip is een lattenbo-
dem gelegd.
Ook is-ie voorzien van een klein zijtafeltje. Kinderen vanaf 3 jaar
kunnen erin slapen en wanneer ze zes, zeven jaar zijn kan het bed als
echte boot het water in. „Een heel eenvoudig, maar uniek idee, wat
de jeugd kan stimuleren te gaan watersporten oordeelt de j ury van
de Hiswa Award.
Prijs 1745 eux-o.
Meer informatie: tel. 070-3702260
Website: www.nauticalequipment.nl
foto GPD
Geïnteresseex'den bekijken op slofjes een zeilschip.