Watersport blijft in de vaart Scheepsbloed stroomt door hun aderen W7 Boten en accessoires Duikbootje voor een uur Chip tegen diefstal Marine Audiolijn Opblaasboot Jacht met stuwpijpen Saffier 8.00 en Streamline 30 Kinderbed van zeilboot zaterdag 22 februari 2003 Ook al gaat het met de economie niet voor de wind, toch is Hiswa-voorzit- ter Jan Dirk Smit aan de vooravond van Hiswa 2003 'niet uitgesproken somber over de nabije toekomst' van de watersport. Hij wijst op de laatste Hiswa-te-water, waarvan de resultaten rond uit meevielen en de Vakan tiebeurs die het ook niet slecht deed. ,,We staan aan het begin van veel nieuwe product-marktcombina- ties", legt de branchevoor zitter uit. „Stadshavens worden herontdekt en ont wikkeld. Toerisme Recreatie Nederland brengt Neder land Waterland met vaar routeboekjes in combinatie met verblijf en vertier. Het doet Smit deugd dat pro vincies en gemeentes inves teren in water. Friesland pompt honderden miljoenen in een op knapbeurt van de Friese meren en de bouw van aquaducten. De kop van Noord-Holland wordt 'ontgonnen' als watersportge bied. Helemaal in zijn nopjes zou Smit zijn als er na de kabinets formatie een staatssecretaris voor recreatie en toerisme uit de bus komt. „Nu hebben we met veel te veel verschillende minis teries te maken. De samenhang ontbreekt daartussen", signa leert de branchevoorzitter. Volgens hem is de vrijetijdsin- dustrie dé banenmotor. „Vrije tijd is van en voor iedereen. Dat zou de politiek zich moeten rea liseren. Geen sector doet zoveel voor de BV Nederland, laat zo veel Nederlanders in eigen land hun bestedingen doen, brengt zoveel buitenlanders naar Ne derland en is bovendien zo mi lieuvriendelijk." De 48ste Hiswa kabbelt voort op het bekende recept. De zeven hallen van het Europacomplex zijn vlot gevuld. „De animo on der de exposanten is groot", meldt productmanager Annick Conijn. „In december was het hele vloeroppervlak al vol." Ze verwelkomt 420 deelnemers. Het scala is erg breed met hon derden boten in alle soorten en maten, van een eenmans duik bootje tot een onzinkbaar mo torjacht. Het aanbod sloepen is verder uitgedijd en ook de staal bouw, vorig jaar geïntrodu ceerd, toont groei. De boten worden omlijst door accessoi res, de laatste watersportkle- ding en informatie over onder meer zeilvakanties en vaar scholen. „Tot de klassiekers behoren de Zeilen Jachtclub, de bootbouw dagen en botentekoop.nl", licht Conijn toe. Gewoontegetrouw vormt de Zeilen Jachtclub het trefpunt voor de actieve zeiler. Het blad Zeilen schotelt bezoe kers allerlei lezingen en presen taties voor. Voor de Bootbouw dagen tekent de Waterkam pioen weer. Families en vrien denteams knutselen in enkele dagen een eigen houten boot in elkaar. En wie verder wil snuffe len dan de RAI kan in het inter netcafé van botentekoop.nl dui ken. Kameleondorp Als nieuwe elementen op de Hiswa noemt Conijn demotor- bootclub, Kameleondorp Ter- herne en de verkiezing Boot van het Jaar. Motorbootvaarders kunnen voor informatie over varen in binnen- en buitenland voor het eerst terecht bij de Del ta Lloyd motorbootclub- Ex*va- ren toervaarders dragen hun kennis over van techniek en on derhoud. Kameleondoi-p Terherne is ge- inspireerd op de kinderboeken De Schippers van Kameleon van Hotze de Roos. Binnenkort gaat ook een verfilming in pre mière. Jonge bezoekers kunnen in de voetsporen van Sietse en Hielke Klinkhamer stappen door mee te doen met een vos senjacht. De prijs is een vip-ont vangst in Terherne en een vaar tochtje met de echte Kameleon. Met de eerste verkiezing van Boot van het Jaar wil de Hiswa extra publiciteit genereren. Een jury heeft uit 74 jachtbouwers en importeurs, drie zeilboten en drie motorboten geselecteerd. .Tijdens de feestelijke opening op dinsdag 25 februari maakt de juryvoorzitter de winnaars be kend. Opvallend is verder de uitbrei ding van het surfpaviljoen. Surf- en kitesurf-merken als Bic Sport, Tiga, Tabou en Mis tral nemen dertig vierkante me ter voor hun rekening. Verrassend zijn de papieren bootjes tot slot. Hogeschool teams steken de handen uit de mouwen om papieren vaartui gen te bouwen. Van papier kun je degelijke constructies maken. Tijdens de Hiswa worden ze te water gelaten. Maarten van de Rakt De Hiswa 2003 vindt plaats in Amsterdam RAI van dinsdag 25 februari tot en met zondag 2 maart. Dinsdag t/m vrijdag 11- 21 uur en zaterdag en zondag 10-18 uur. De toegang kost €12,50. Jongeren en 65-plussers betalen €8,50. Dat is ook de prijs van een avondkaart, die geldig is vanaf 18 uur. Internet: www.hiswa.nl Een opmerkelijke verschijning op de Hiswa is de eenpersoons duikboot C-Questor, althans het prototype. Naar verwachting kan deze Nederlands-Canadese coproductie februari 2004 geleverd worden op de Nederlandse markt. De producent streeft naar een prijs onder de 45.000 euro. De C-Questor kan tot veertig meter diep gaan. Meer cijfers: het duikbootje is drie meter lang en anderhalve meter hoog. Hij kan maximaal een uur lang onder water blijven en haalt 5 knopen, grof weg 9 km/u. Uitex-aard zijn de noodzakelijke meters aan boord voor zaken als diepte, kompas, voltage en luchtdxmk. De stuurinrichting is zowel elektrisch als mechanisch. De C-Questor is leuk om bijvoorbeeld achterop een trailer naar Ita lië te karren en lekker een meer of de zee in te duiken, zo meldt de producent. Meer informatie: tel. 0032-33 154 314 en www.lightspeed.ca/sub Hoe voorkom je dat je boot gestolen wordt? Een stevige ketting met een cijferslot is niet altijd adequaat. BoatFocus heeft een oplossing voorhanden met mici-ochips. Die zitten in buisjes, die ge makkelijk onzichtbaar in een boot zijn weg te werken. Ze bevatten een unieke code, die is gex'egistx-eex'd op de internetsite LoFox. Via LoFox, dat staat voor Lost and Found Exchange, kan herleid wor den of een boot gestolen is en wie de i'echtmatige eigenaar is. Boat Focus denkt dat met het chippen van boten de kans op diefstal wordt verkleind en op terugvinden vergroot. De chipset, genomi neerd voor de Hiswa Awai'd, ligt voor 149 euro in de winkel. Meer informatie: tel. 072-5814971 en www.boatfocus.com Siemens VDO Tx-ading timmert al langer aan de weg met water- sportelektx-onica, zoals navigatie-apparatuux-. Daar komt nu de VDO Marine Audiolijn bij. Hoofdbestanddeel is een spéciaal in- bouwfi'ame met cover waarachter een standaard radio-cd-speler eenvoudig kan wox-den geïnstalleerd De kxinststof behuizing, die makkelijk kan worden geïntegreerd in de kajuit, is uiteraard uv-be- stendig en zorgt samen met het krasbestendige rookglas voor be scherming tegen spatwater. Voor wie zijn audio liever benedendeks inbouwt, is de intelligente afstandsbediening een uitkomst. Die 'coxTespondeert' met de gangbare VDO en VDO Dayton radio's en cd-spelex-s. 'Absoluut zeewaterdicht' zijn de marinespeakers van 60 Watt. De inbouwklep kost 18 eux*o, de afstandsbediening 39 euro en een setje speakei's 32 euro. Meer informatie: www.vdo.com Tex'ug van weggeweest op de Hiswa is Marlin. Deze exclusieve Italiaanse opblaasboot in moderne kleuren onderscheidt zich van de traditionele. Zo zijn alle typen gemaakt van hypalon, heeft de boot de nodige teakhouten accenten en een luxe stuux-console met dito gashendel. Details hebben veel aandacht gekx-egen. Zo hangt er geen touwlijn langs de boot, maar heeft de boot handgx-epen van roestvast staal MaxJin opblaasboten zijn leverbaar in lengte van 16 tot 29 voet. De Mai'lin 16 zal hier te lande het meest tot de verbeelding spreken. Hi j is vooi'zien van een zogeheten walkaround stuux-console: men kan er aan beide zijden omheen lopen. Verder is-ie onder meer opgetuigd met een driepersoons stuurbank met klapleuning, twee zonnedek ken en een motor van maximaal 80 pk. Prijs: 15.175 eui'O. Meer informatie: 0515-44 33 81 en www.ncns.rxl De samenwerking tussen Jan des Bouvrie en Menken Maritiem heeft opnieuw een spraakmakend schip voortgebracht, zo meldt de scheepsbouwer uit Sassenheim blij. Het betreft The Riff Ier by Jan desBomrie, een zwaar gemotoriseerd jacht met jet-aandrij ving. Het heeft geen schi-oef maar twee stuwpijpen. Door die onaf hankelijk van elkaar te bedienen, kan de Riffier om haar as tollen, dwars uitvai'en en extra scherpe bochten maken. Het is uitgevoerd in zwart polyester, blond teakhout en accenten van x-oestvrij staal. De prijs: 374.850 euro. Informatie: tel. 0252-527 173 De Saffier in volle vaart. foto's GPD De Streamline in actie Wat is de overeenkomst tus sen Dennis Hennevanger en René Vos? Scheepsbloed stroomt door de aderen. Ze bou wen boten en prijswaardige bo vendien. Hun Saffier 8.00 en de Streamline 30 zijn genomineerd voor de titel Boot van het Jaar. Apetrots zijn ze met deze erken ning, de kroon op hun wex-k. „Alsjegenomineex-d bent, heb je eigenlijk al gewonnen." De Saffier en de Streamline zit ten elkaar niet in het vaarwater, want ze komen bij de verkiezing uit in twee verschillende cate gorieën: zeil- en motorschepen. Beide vaartuigen zijn gebouwd door vaderlandse bedrijven. Achter de Saffier gaat de werf van Hennevanger in IJmuiden schuil en achter de Streamline het gelijknamig bedrijf in Am sterdam. Het kardinale vex-schil tussen de twee botenbouwers is dat Hennevanger voortbor duurt op de succesvolle Saffier 6.50 terwijl Vos 'van nul af' be gon. Dennis Hennevanger leidt rond op zijn wexT in IJmuiden: „In 1998 begonnen we met de 6.50, ook getekend door mijn vader Richard. Mijn broer Dean en ik hebben altijd voor anderen ge bouwd, maar dit was het eerste eigen schip. Een klassiek gelijn de zeilboot, geschikt voor het Nederlandse water. We hebben er tot nu toe tachtig van ver kocht. Onze klanten gingen om meer comfort vragen. Dat vind je terug in de 8.00. Slaapgele genheid in plaats van luchtbed den bijvoorbeeld. Verder zit er een gasstel in, wasbak, koel kast. pomptoilet en vaste motor. In de heel grote kuip achteiin kun je lekker zitten." René Vos showt zijn schip in de ijskoude Marina van Almere: „Ik heb goed x-ondgekeken in jachthavens en op beui'zen over de hele wereld om te zien wat er allemaal al was. Je hebt van oudsher motorboten en zeilers. De sloepen voi'men een betrek kelijk nieuwe groep. Zeilers zijn fervente watersporters, met grote toewijding voor hun spul len. Mensen met een motorboot willen dat-ie staii. en vaart en zijn er vexxler niet zo mee bezig. Sloepen zijn leuk om een dagje het water op te gaan. Maar ze missen gemak en comfort. Daar haak ik op in. De Streamline is een volwaardige boot, met kera mische kookplaat, koelkast, spoelbak, volledige slaapgele genheid, elektrisch toilet en een douche achter op het zwempla teau." Bourgondisch Klassiek en comfortabel eigen tijds zijn de nieuwe schepen al lebei. Het is de sloepen-sfeer van 'banken met kussens, een goedgevulde picknickmand en boux-gondische gezelligheid', die de botenbouwers aan spreekt. Dus hebben ze de kuip daarop afgestemd. Het gemak dient de mens. Koel biertje en wit wijntje staan binnen hand bereik. De instap in de Sti-eamline gaat vlot dankzij losse steunpalen. Instapvexdichting helpt ook een handje. Voor het slapen gaan, komen de leeslampjes goed van pas. Heixnevanger is wax's van hoog bouw: „We hebben dichtbij het water gebouwd. Je moet in de boot contact met water hebben. Het buitengevoel is belangx-ijk. De trend is steeds groter te bou wen. De hele familie moet mee kunnen. Vooral buitenlandse weiven tekenen eerst het interi eur en dan de boot eromheen. bekendste ontweiper is, oogde alles in de jaren '30, '40 en '50 gestroomlijnd en snel. Van koel kasten tot autobussen, van ra dio's tot stofzuigers. Met liefde praten Hennevanger en Vos over hun scheppingen. Ze wijden uit over zaken als stabi liteit, diepgang en torsie. Over mahonie- en teakhout. Over het retro-dashboard met die handi ge joystick-boegschroef. Vos x-oemt de gladde huid, die niet kan glooien. De bouw van de Streamline vergde tien maan den. Dan krijg je van die vreselijke hoge schepen, die ook meer diepgang hebben. We hebben de 6.50 niet simpelweg uitver groot, dan zou de kop te vol zijn geworden. Het aanzien is be houden, met dezelfde spiegel en ovale i'aampjes." Vos: „De Streamline is een bak- dekcruiser maar dan 40, 50 cen timeter breder. Je kunt er veel meer in kwijt, beter zitten en liggen. Voor het ontwerp ben ik geïnspireerd door de oude vor men die je ook terugziet bij au to's als de PT Cruiser en de Mini Met markante koplampvormen en grills die weer getoond mo gen worden. Streamline refe reert aan een designstroming." Dankzij deze Streamline Style, waarvan Raymond Loewv de Zowel Dennis Hennevanger als René Vos kregen het scheepsge- voel met de paplepel toege diend. Hennevanger: „Op mijn oudste foto was ik drie maan den, dobber ik in een bootje dat van de kant af is geduwd. Toen ik klein was, besloot mijn vader zijn jachtwerf je te verkopen en een schip te bouwen om op we reldreis te gaan. Gezworven We hebben acht j aar gezworven Ik was vij f tien toen we in Neder land terugkwamen. Dus ik weet wel wat van schepen. Ik ken elk zeilschip dat op de markt is." Vos: „Ik zag mijn vader bezig met modelbouw, dus dat wilde ik ook. Op mijn zevende of acht ste bouwde ik de eerste model bootjes. Toen ik twaalf was, wilde ik graag met polyester werken, maar dat mocht niet in de woonkamer. Dat gaf teveel troep. Ik had daar mijn eigen oplossing voor. Ik gebruikte balsahout en deed daar een oude nylonkous van mij n moeder om heen. Houtlijm erop en tot slot de lak." Het jonge gepruts leid de uiteindelijk - zoveel jaar la ter - tot een tweetal gewilde bo ten. De Saffier (geïntroduceerd op de vorige Hiswa) en Stx-eam- line (in oktober klaax-) hebben geen last van economische ebtij Bij Hennevanger hebben ze vijf tien opdrachten geboekt. René Vos koestert zeven serieuze ge gadigden. De Saffier 8.00 kent een vanaf- prijs van 62.500 euro. De Streamline begint bij 157.000 eux'o. Wie willen zo'n boot ko pen? „Dat zijn mensen uit de ca tegorie: wat zullen we doen met ons geld? Kopen we een tweede huis in Frankrijk? Gaan we stoppen met wei'ken? Of kiezen we voor een boot? Die mensen gaan natuurlijk niet over één nacht ijs. Die kijken goed rond links en rechts, laten zich infor meren, varen een stukje. Dat is een proces van maanden. Het is geen bosje tulpen." Maarten van de Rakt Meer informatie: Hennevanger, tel. 0255-512860, www.saffiej*jachten.nl Streamline, tel. 020-3344734, www.streamlineboats.com Een optxebed, wat is dat voor raar bed? Dit kinderbed is gemaakt van de romp van een Optimist-zeilbootje. Wantje kunt niet vroeg genoeg beginnen met watersport. In de kuip is een lattenbo- dem gelegd. Ook is-ie voorzien van een klein zijtafeltje. Kinderen vanaf 3 jaar kunnen erin slapen en wanneer ze zes, zeven jaar zijn kan het bed als echte boot het water in. „Een heel eenvoudig, maar uniek idee, wat de jeugd kan stimuleren te gaan watersporten oordeelt de j ury van de Hiswa Award. Prijs 1745 eux-o. Meer informatie: tel. 070-3702260 Website: www.nauticalequipment.nl foto GPD Geïnteresseex'den bekijken op slofjes een zeilschip.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 35