Nieuwe Mazda komt uit Europa
Multivan VW loopt
vooruit op microbus
PZC
Jaguar, soms is oud beter
Mercedes Cabriolet
Nissan Patrol
Vernieuwde Yaris
Snelste Porsche
Chrysler Crossfire
Vehikel in Utrecht
Oldtimers Antwerpen
W5
zaterdag 22 februari 2003
"I\ ITercedes lanceert volgende maand de nieuwe CLK Cabriolet.
J-VJ-Hij komt een jaar na de CLK Coupé, biedt plek voor vier inzit
tenden, kent een flinke kofferbak van 390 liter en heeft hoofd- en
boi'stairbags. Het dak wordt met een druk op de knop of met een af
standsbediener geopend en gesloten. De auto is wat langer dan de
vorige en de sterkste is de 5 5 AMG met 3 6 7 pk V8
Mercedes heeft de kleine A uitgerust met knipperlichten in de bui
tenspiegels. Het merkheeft sinds de tumultueuze introductie van de
kleine elandtest-Benz een half miljoen stuks verkocht, waarvan
18.000 in Nederland. En de nieuwe E-klasse Combi (stationwagon)
van Mercedes-Benz gaat 52.100 eui'o (E200 Kompressor) kosten.
Dat betekent dat de E station ca. 6000 euro meer kost dan de sedan.
Standaard heeft hij automatische airco, niveauregeling, radio met
cd en lichtmetalen wielen.
De terreinwagen Pati-ol GR wordt door Nissan vernieuwd. Tech
nisch blijft hij dezelfde, maar het front is gemoderniseerd,
waardoor hij volgens Nissan nog stoerder overkomt dan hij al deed.
Achter dat macho uiterlijk draait, zoals de laatste jaren gebruike-
lij k in deze los zand-icoon met zijn bagageruim van 2,2 kubieke me
ter, een 3.0 Di turbodiesel met 157 pk en een tamelijk fors koppel
van 354 Nm.
De Yaris, de eerste echt Europese Toyota, dateert van 1999 en is
op een aantal details verbeterd. Wel iets duurder, maar stan
daard met abs en op basismodel 1.0 WT-i eventueel een automa
tisch schakelende vijfbak tegen een meerprijs van 650 euro. Dat is
goedkoper dan een Yaris met viertraps automaat, want die kost
1300 euro extra. De compacte auto heeft nieuwe heldere koplam
punits en een nieuwe grille en voorbumper. Verder andere achter
lichten en betere ventilatie. De nieuwe generatie Yaris begint bij een
consumentenprijs van 11.890 euro. De Yaris Verso is ook herzien. De
compacte mpv-variant met zijn bagageruim van 390 liter dat tot
2000 liter te vergroten is, kost in zijn nieuwste uitdossing 15.890 eu
ro (1.3).
De nieuwste Porsche heet Carrera GT. Met een racemotor onder
de achterklep: een tiencilinder, gebaseerd op de 5,5 liter V10
die Porsche voor het circuit ontwikkelde. De inhoud is vergroot
naar 57 liter. Hij brengt 612 pk te berde en heeft een maximum kop
pel van 590 Nm. De topsnelheid bedraagt 330 km/u en hij sprint in
3,9 sec. van 0 naar 100 km/u. Om van 0 op 200 te komen heeft hij net
geen tien seconden nodigDe Porsche GT weegt 13 8 0 kg en heeft ke
ramische remschijven. Hij wordt gemaakt in dezelfde nieuwe fa
briek waar in Leipzig de 4wd Cayenne gemaakt wordt. De eerste
exemplaren worden eind dit jaar geleverd.
De nieuwe Mazda 2 is de al
lereerste Mazda die in Eu
ropa gebouwd wordt, bij Ford in
Valencia. In wezen is de nieuwe
Mazda 2 een Fiesta/Fusion,
maar hij heeft in elk geval een
veel leuker interieur dan die
Ford.
Mazda maakt een enorme ople
ving door, na een aantal zeer
duffe j aren waarin geen ontwer
per in staat bleek het Japanse
merk een behoorlijke uitstra
ling te geven. Want de techniek
stond nooit bloot aan kritiek.
De 2 heeft grotere binnenmaten
dan de Demio, is stiller, moder
ner, beter afgewerkt en beter
gemotoriseerd. Volwassener
dus, al is hij er wel wat zwaar
door geworden. De deuropening
is hoger en hoofd- en schouder
ruimte zijn aanmerkelijk beter.
Jammer, dat je je linkervoet
maar matig kwijt kunt. De ach
terportieren zwaaien lekker ver
open, de rechter voorstoel kan
platgevouwen, er is isofix-be-
vestiging voor kinderstoelen en
de auto kan dus rechtstreeks
gaan concurreren met bijvoor-
De Mazda 2.
beeld de Toyota Yaris of de ko
mende mpv op basis van de Fiat
Punto.
Een schuivende achterbank zo
als in de Demio ontbreekt dit
keer. Dat is gelaten vanwege het
extra gewicht en het feit, dat de
2 al voldoende ruim bevonden
werd. Wel slimme opbergplek-
jes, waaronder eentje bovenin
het dashboard. En los van het
handschoenenkastje zit een
slim uitneembaar prullenbakje
achter de klep.
De vijfpersoons Mazda 2 biedt
een ruime keus aan benzinemo
toren en in juni komt er ook een
diesel. Die is voldoende sterk,
maar laat zich ook nogal horen.
De benzineversies zijn aardig
stil en vanaf de 1.4 ook tamelijk
pittig. De 1.2 is vooral voor de
onthaaste, zuinige rijder.
Deze nieuwe Mazda is de eerste
Europese, na een aantal model
len die in de VS gemaakt wer
den. Prijs €13.900 (1.2),
€14.600 (1.4), €17.995 (1.6) en
€17.350 (1.4 diesel).
Rien van der Steen
Iedere detectiveliefhebber
kent de klassieke Jaguar MK
II uit de jaren zestig waarmee
inspector Morse door de gelijk
namige televisiethriller ronkt.
Een rood juweeltje met gespier
de, katachtige rondingen, waar
naast de vormgeving van veel
auto's uit onze tijd verbleekt. Ie
mand met een beetje historisch
besef wist al dat niet alles wat
nieuw is ook beter is. Daarvoor
hoeft iemand alleen het nieuwe
autoboek Jaguar, een bijzonder
merk te lezèn»
Een plaatjesboek met een slap
kaft, tjokvol nostalgische (kleu
renfoto's en advertenties. Be
halve de befaamde Jaguar MK
II (en z'n Daimler-evenknie) die
iedereen kent, vind je er de ge
schiedenis in van de imposante
en grotendeels vergeten grote
saloons MK X en 420 G. Chique
mastodonten, die bijna alle
maal ten prooi vielen aan fatale
roest of zijn gekannibaliseerd
om de meer populaire klassieke
'Jags' rijdend te houden.
De MK X debuteerde in 1961 en
had wel wat weg van het kleine
broertje MK II na langdurig
sportschoolbezoek. Het was de
grootste auto die Jaguar ooit
had gebouwd.
Het is niet de enige curiositeit in
het nieuwe Jaguar-album, dat
volgens uitgever Mondial Me
dia bv het eerste Nederlandsta
lige werk over dit merk is sinds
decennia. Het behandelt in 260
pagina's de volledige historie.
Aan de E-type, die velen be
schouwen als de mooiste sport
wagen die ooit werd gebouwd,
wordt anderhalf hoofdstuk ge
wijd. Het boek is gemaakt door
de redactie van tijdschrift De
Onschatbare Klassieker.
Jaguar, een bijzonder merk is
uitgegeven op A4-formaat en
kost 17,50 euro. Het boek ligt
sinds deze week in de winkel.
Nadere informatie is te vinden
op de internetsite www.okm.nl
Bouwe van Norden
Chrysler gaat bij Karmann in Osnabrück 20.000 Crossfires per
jaar maken. Het merk is erin geslaagd het studiemodel van de
Crossfire in maar 24 maanden klaar te maken voor serieproductie.
Voor de productieversie van de tweezits sportcoupé zijn onderdelen
van Mercedes-Benz beschikbaar, daarom kan het ook sneller. Zo
komt de complete aandrijflijn van Mercedes, net als delen van het
onderstel. Karmann is al lange tijd partner van DaimlerChrysler en
het heeft meer dan honderd jaar ervaring met het produceren van
automobielen. Karmann dateert van 1901, maakte vroeger o.a.
VW's en meer recent ook Kia's. Dit jaar worden er ca. 11.000 Crossfi
res gemaakt. Volgend jaar 20.000. Onder de motorkap ligt een 3.2 V6
benzinemotor met 215 pk.
,p zaterdag 22 en zondag 23 februari is in de Utrechtse Vee
markthallen een oldtimerbeurs van Vehikel. Honderden oude
auto's en stands met onderdelen, miniaturen, accessoires enz. op een
oppervlak van 16.000 vierkante meter. Twee weken na de oude au-
tobeurs komen de oude motoren aan de beurt. De oude autobeurs is
beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur en de entree kost 10 euro.
In het Bouwcentrum Antwerpen is op vrijdag 7, zaterdag 8 en zon
dag 9 maart de 26ste Classic Salon met een recordaantal van 359
exposanten uit 14 landen. Vorig jaar trok de salon meer dan 25.000
bezoekers. In het Bouwcentrum, afrit 5 aan de Ring"
Antwerpen/Wilrijk staan in vier hallen oldtimers en klassiekers,
accessoires, onderhoudsproducten, miniaturen et cetera, die niet
alleen te bekijkenmaar ook te koop zijn. De salon is op vrijdag open
van 14.00 tot 21.00 uur en op zaterdag en zondag van 09.00 tot 18.00
uur. De entree kost 12 euro. De MG Club van Antwerpen herdenkt
tijdens de salon het 25-jarig jubileum en meer dan 50 andere auto
clubs zijn van de partij.
VW is in hoog tempo bezig
met productvernieu
wing. In 2004 komt een nieu
we camper, een jaar later
volgt de Microbus. Maar
eerst nog een vernieuwing
van het busje die komende
juni te koop komt. De nieuwe
Transporter en een luxueuze
Multivan.
Volkswagen heeft de opvol
ger van de Transporter
klaar. In juni komt die op de
markt. Ook als Multivan, een
auto die eigenlijk alles wil zijn:
limousine en personenbus voor
werk en vrije tijd. VW heeft
ruim twee miljard euro in de op
volger van het VW-busje geïn
vesteerd.
De Transporter is er straks ook
als negenpersoons busje, maar
die haalt het niet bij de luxe van
de Multivan. Zo'n Multivan
geldt in een land als Duitsland
als tamelijk hot. In Nederland
niet: er worden er maar een stuk
of tien per jaar verkocht. Van de
Transporter daarentegen wel
een stuk of 11.000.
De fraai gedesignde Microbus
laat nog een jaar of drie op zich
wachten en tot die tijd gaan we
het met de Multivan doen. Die
behalve een schuifdeur achterin
stoelen en een bank heeft, die op
rails voor- en achteruit kunnen
schuiven. De middelste twee
kunnen draaien voor de verga
der-, praat- of speelstand. Het
fraaist is het tafeltje, waar on
getwijfeld Westfalia - dat voor
de firma ook campers inricht -
aan te pas gekomen is. Het glijdt
op rails in de vei'eiste positie,
kan al vouwend omhoog en om
laag" en blinkt uit in praktische
bruikbaarheid. Importeur Pon
verwacht dat de nieuwe Multi
van voor ca. €40.000 te koop
komt.
De nieuwe Transporter biedt 58
tot 9,3 kubieke meter inhoud en
meet 2,6 tot 3,4 ton. Topmotor
wordt een 3.2 V6 met 230 pk, ba
sismotor is de viercilinder ben
zine met 115 pk.
In totaal is hij straks te krijgen
met zes verschillende motoren.
Er is keuze uit lange of korte
wielbasis en zelfs uit drie ver
schillende dakhoogten. De
voorwielaangedreven bus is er
als gesloten bestelwagen, maar
Blik op de techniek van de nieuwe VW Multivan.
de evolutie van debus, de Multi
van, was praktischer.
Het bleef wel een echt busje om
mee te rijden. Dus wat overhel
lend in bochten en niet zo stil als
een mpv hoort te zijn. De nieuwe
heeft die trekjes ook nog, al rijdt
hij voortreffelijk.
De schakelpook zit hoog op de
middenconsole, mooi niet in de
weg. Maar het meest in het oog
springend is zijn aankleding en
afwerking. Schijfremmen rond
om zijn standaard, net als abs en
twee airbags en airco.
Microfoons
De nieuwe Multivan kan uitge
voerd worden met zes micro
foons in de hemelbekleding. Als
die ingeschakeld zijn, klinkt de
stem van welke inzittende dan
ook wagenbreed via de radio.
Het werkt prima en kan een
hoop geschreeuw schelen. Pa
hoeft zich niet eens meer van
achter het stuur om te draaien
om zoontje toe te voegen dat er
wat zwaait als hij zusje niet on
middellijk met rust laat.
Het mpv-segment groeit nog al
tijd. VW ziet daarvoor een groei
van tien procent als heel reëel.
Pon denkt zijn Multivan vooral
aan rijke gezinnen met veel kin
deren kwijt te kunnen, maar ook
aan ondernemers. Eenluxe bus
je voor kapitaalkrachtigen dus.
Maar ja, de tijd dat het VW-bus-
je de droom was van hippies en
bloemet.jesmensen ligt al lang
achter ons.
Rien van der Steen
Afgewerkt als een camper: de Multivan heeft een fraai caravantafeltje dat in hoogte te verstellen is en
net als de stoelen over rails glijdt.
ook als Kombi en chassis-cabi-
ne.
VWkwam in 1951 met de Sam
babus, een soort van ruimtewa
gen avant la lettre. De bus met
gebogen dakraampjes en lang
schuifdak werd een echte cult-
auto en VW leidde er een perso
nenbus van af. Tussen het
geweld van de mpv's en ruimte
wagens kwam het merk jaren
later met de mpv Sharan, maar
De Sambabus: exponent van VW's naoorlog
se Wirtschaftswunder, voorloper van de mpv
of ruimtewagen.