Nieuwe Mazda komt uit Europa Multivan VW loopt vooruit op microbus PZC Jaguar, soms is oud beter Mercedes Cabriolet Nissan Patrol Vernieuwde Yaris Snelste Porsche Chrysler Crossfire Vehikel in Utrecht Oldtimers Antwerpen W5 zaterdag 22 februari 2003 "I\ ITercedes lanceert volgende maand de nieuwe CLK Cabriolet. J-VJ-Hij komt een jaar na de CLK Coupé, biedt plek voor vier inzit tenden, kent een flinke kofferbak van 390 liter en heeft hoofd- en boi'stairbags. Het dak wordt met een druk op de knop of met een af standsbediener geopend en gesloten. De auto is wat langer dan de vorige en de sterkste is de 5 5 AMG met 3 6 7 pk V8 Mercedes heeft de kleine A uitgerust met knipperlichten in de bui tenspiegels. Het merkheeft sinds de tumultueuze introductie van de kleine elandtest-Benz een half miljoen stuks verkocht, waarvan 18.000 in Nederland. En de nieuwe E-klasse Combi (stationwagon) van Mercedes-Benz gaat 52.100 eui'o (E200 Kompressor) kosten. Dat betekent dat de E station ca. 6000 euro meer kost dan de sedan. Standaard heeft hij automatische airco, niveauregeling, radio met cd en lichtmetalen wielen. De terreinwagen Pati-ol GR wordt door Nissan vernieuwd. Tech nisch blijft hij dezelfde, maar het front is gemoderniseerd, waardoor hij volgens Nissan nog stoerder overkomt dan hij al deed. Achter dat macho uiterlijk draait, zoals de laatste jaren gebruike- lij k in deze los zand-icoon met zijn bagageruim van 2,2 kubieke me ter, een 3.0 Di turbodiesel met 157 pk en een tamelijk fors koppel van 354 Nm. De Yaris, de eerste echt Europese Toyota, dateert van 1999 en is op een aantal details verbeterd. Wel iets duurder, maar stan daard met abs en op basismodel 1.0 WT-i eventueel een automa tisch schakelende vijfbak tegen een meerprijs van 650 euro. Dat is goedkoper dan een Yaris met viertraps automaat, want die kost 1300 euro extra. De compacte auto heeft nieuwe heldere koplam punits en een nieuwe grille en voorbumper. Verder andere achter lichten en betere ventilatie. De nieuwe generatie Yaris begint bij een consumentenprijs van 11.890 euro. De Yaris Verso is ook herzien. De compacte mpv-variant met zijn bagageruim van 390 liter dat tot 2000 liter te vergroten is, kost in zijn nieuwste uitdossing 15.890 eu ro (1.3). De nieuwste Porsche heet Carrera GT. Met een racemotor onder de achterklep: een tiencilinder, gebaseerd op de 5,5 liter V10 die Porsche voor het circuit ontwikkelde. De inhoud is vergroot naar 57 liter. Hij brengt 612 pk te berde en heeft een maximum kop pel van 590 Nm. De topsnelheid bedraagt 330 km/u en hij sprint in 3,9 sec. van 0 naar 100 km/u. Om van 0 op 200 te komen heeft hij net geen tien seconden nodigDe Porsche GT weegt 13 8 0 kg en heeft ke ramische remschijven. Hij wordt gemaakt in dezelfde nieuwe fa briek waar in Leipzig de 4wd Cayenne gemaakt wordt. De eerste exemplaren worden eind dit jaar geleverd. De nieuwe Mazda 2 is de al lereerste Mazda die in Eu ropa gebouwd wordt, bij Ford in Valencia. In wezen is de nieuwe Mazda 2 een Fiesta/Fusion, maar hij heeft in elk geval een veel leuker interieur dan die Ford. Mazda maakt een enorme ople ving door, na een aantal zeer duffe j aren waarin geen ontwer per in staat bleek het Japanse merk een behoorlijke uitstra ling te geven. Want de techniek stond nooit bloot aan kritiek. De 2 heeft grotere binnenmaten dan de Demio, is stiller, moder ner, beter afgewerkt en beter gemotoriseerd. Volwassener dus, al is hij er wel wat zwaar door geworden. De deuropening is hoger en hoofd- en schouder ruimte zijn aanmerkelijk beter. Jammer, dat je je linkervoet maar matig kwijt kunt. De ach terportieren zwaaien lekker ver open, de rechter voorstoel kan platgevouwen, er is isofix-be- vestiging voor kinderstoelen en de auto kan dus rechtstreeks gaan concurreren met bijvoor- De Mazda 2. beeld de Toyota Yaris of de ko mende mpv op basis van de Fiat Punto. Een schuivende achterbank zo als in de Demio ontbreekt dit keer. Dat is gelaten vanwege het extra gewicht en het feit, dat de 2 al voldoende ruim bevonden werd. Wel slimme opbergplek- jes, waaronder eentje bovenin het dashboard. En los van het handschoenenkastje zit een slim uitneembaar prullenbakje achter de klep. De vijfpersoons Mazda 2 biedt een ruime keus aan benzinemo toren en in juni komt er ook een diesel. Die is voldoende sterk, maar laat zich ook nogal horen. De benzineversies zijn aardig stil en vanaf de 1.4 ook tamelijk pittig. De 1.2 is vooral voor de onthaaste, zuinige rijder. Deze nieuwe Mazda is de eerste Europese, na een aantal model len die in de VS gemaakt wer den. Prijs €13.900 (1.2), €14.600 (1.4), €17.995 (1.6) en €17.350 (1.4 diesel). Rien van der Steen Iedere detectiveliefhebber kent de klassieke Jaguar MK II uit de jaren zestig waarmee inspector Morse door de gelijk namige televisiethriller ronkt. Een rood juweeltje met gespier de, katachtige rondingen, waar naast de vormgeving van veel auto's uit onze tijd verbleekt. Ie mand met een beetje historisch besef wist al dat niet alles wat nieuw is ook beter is. Daarvoor hoeft iemand alleen het nieuwe autoboek Jaguar, een bijzonder merk te lezèn» Een plaatjesboek met een slap kaft, tjokvol nostalgische (kleu renfoto's en advertenties. Be halve de befaamde Jaguar MK II (en z'n Daimler-evenknie) die iedereen kent, vind je er de ge schiedenis in van de imposante en grotendeels vergeten grote saloons MK X en 420 G. Chique mastodonten, die bijna alle maal ten prooi vielen aan fatale roest of zijn gekannibaliseerd om de meer populaire klassieke 'Jags' rijdend te houden. De MK X debuteerde in 1961 en had wel wat weg van het kleine broertje MK II na langdurig sportschoolbezoek. Het was de grootste auto die Jaguar ooit had gebouwd. Het is niet de enige curiositeit in het nieuwe Jaguar-album, dat volgens uitgever Mondial Me dia bv het eerste Nederlandsta lige werk over dit merk is sinds decennia. Het behandelt in 260 pagina's de volledige historie. Aan de E-type, die velen be schouwen als de mooiste sport wagen die ooit werd gebouwd, wordt anderhalf hoofdstuk ge wijd. Het boek is gemaakt door de redactie van tijdschrift De Onschatbare Klassieker. Jaguar, een bijzonder merk is uitgegeven op A4-formaat en kost 17,50 euro. Het boek ligt sinds deze week in de winkel. Nadere informatie is te vinden op de internetsite www.okm.nl Bouwe van Norden Chrysler gaat bij Karmann in Osnabrück 20.000 Crossfires per jaar maken. Het merk is erin geslaagd het studiemodel van de Crossfire in maar 24 maanden klaar te maken voor serieproductie. Voor de productieversie van de tweezits sportcoupé zijn onderdelen van Mercedes-Benz beschikbaar, daarom kan het ook sneller. Zo komt de complete aandrijflijn van Mercedes, net als delen van het onderstel. Karmann is al lange tijd partner van DaimlerChrysler en het heeft meer dan honderd jaar ervaring met het produceren van automobielen. Karmann dateert van 1901, maakte vroeger o.a. VW's en meer recent ook Kia's. Dit jaar worden er ca. 11.000 Crossfi res gemaakt. Volgend jaar 20.000. Onder de motorkap ligt een 3.2 V6 benzinemotor met 215 pk. ,p zaterdag 22 en zondag 23 februari is in de Utrechtse Vee markthallen een oldtimerbeurs van Vehikel. Honderden oude auto's en stands met onderdelen, miniaturen, accessoires enz. op een oppervlak van 16.000 vierkante meter. Twee weken na de oude au- tobeurs komen de oude motoren aan de beurt. De oude autobeurs is beide dagen open van 10.00 tot 17.00 uur en de entree kost 10 euro. In het Bouwcentrum Antwerpen is op vrijdag 7, zaterdag 8 en zon dag 9 maart de 26ste Classic Salon met een recordaantal van 359 exposanten uit 14 landen. Vorig jaar trok de salon meer dan 25.000 bezoekers. In het Bouwcentrum, afrit 5 aan de Ring" Antwerpen/Wilrijk staan in vier hallen oldtimers en klassiekers, accessoires, onderhoudsproducten, miniaturen et cetera, die niet alleen te bekijkenmaar ook te koop zijn. De salon is op vrijdag open van 14.00 tot 21.00 uur en op zaterdag en zondag van 09.00 tot 18.00 uur. De entree kost 12 euro. De MG Club van Antwerpen herdenkt tijdens de salon het 25-jarig jubileum en meer dan 50 andere auto clubs zijn van de partij. VW is in hoog tempo bezig met productvernieu wing. In 2004 komt een nieu we camper, een jaar later volgt de Microbus. Maar eerst nog een vernieuwing van het busje die komende juni te koop komt. De nieuwe Transporter en een luxueuze Multivan. Volkswagen heeft de opvol ger van de Transporter klaar. In juni komt die op de markt. Ook als Multivan, een auto die eigenlijk alles wil zijn: limousine en personenbus voor werk en vrije tijd. VW heeft ruim twee miljard euro in de op volger van het VW-busje geïn vesteerd. De Transporter is er straks ook als negenpersoons busje, maar die haalt het niet bij de luxe van de Multivan. Zo'n Multivan geldt in een land als Duitsland als tamelijk hot. In Nederland niet: er worden er maar een stuk of tien per jaar verkocht. Van de Transporter daarentegen wel een stuk of 11.000. De fraai gedesignde Microbus laat nog een jaar of drie op zich wachten en tot die tijd gaan we het met de Multivan doen. Die behalve een schuifdeur achterin stoelen en een bank heeft, die op rails voor- en achteruit kunnen schuiven. De middelste twee kunnen draaien voor de verga der-, praat- of speelstand. Het fraaist is het tafeltje, waar on getwijfeld Westfalia - dat voor de firma ook campers inricht - aan te pas gekomen is. Het glijdt op rails in de vei'eiste positie, kan al vouwend omhoog en om laag" en blinkt uit in praktische bruikbaarheid. Importeur Pon verwacht dat de nieuwe Multi van voor ca. €40.000 te koop komt. De nieuwe Transporter biedt 58 tot 9,3 kubieke meter inhoud en meet 2,6 tot 3,4 ton. Topmotor wordt een 3.2 V6 met 230 pk, ba sismotor is de viercilinder ben zine met 115 pk. In totaal is hij straks te krijgen met zes verschillende motoren. Er is keuze uit lange of korte wielbasis en zelfs uit drie ver schillende dakhoogten. De voorwielaangedreven bus is er als gesloten bestelwagen, maar Blik op de techniek van de nieuwe VW Multivan. de evolutie van debus, de Multi van, was praktischer. Het bleef wel een echt busje om mee te rijden. Dus wat overhel lend in bochten en niet zo stil als een mpv hoort te zijn. De nieuwe heeft die trekjes ook nog, al rijdt hij voortreffelijk. De schakelpook zit hoog op de middenconsole, mooi niet in de weg. Maar het meest in het oog springend is zijn aankleding en afwerking. Schijfremmen rond om zijn standaard, net als abs en twee airbags en airco. Microfoons De nieuwe Multivan kan uitge voerd worden met zes micro foons in de hemelbekleding. Als die ingeschakeld zijn, klinkt de stem van welke inzittende dan ook wagenbreed via de radio. Het werkt prima en kan een hoop geschreeuw schelen. Pa hoeft zich niet eens meer van achter het stuur om te draaien om zoontje toe te voegen dat er wat zwaait als hij zusje niet on middellijk met rust laat. Het mpv-segment groeit nog al tijd. VW ziet daarvoor een groei van tien procent als heel reëel. Pon denkt zijn Multivan vooral aan rijke gezinnen met veel kin deren kwijt te kunnen, maar ook aan ondernemers. Eenluxe bus je voor kapitaalkrachtigen dus. Maar ja, de tijd dat het VW-bus- je de droom was van hippies en bloemet.jesmensen ligt al lang achter ons. Rien van der Steen Afgewerkt als een camper: de Multivan heeft een fraai caravantafeltje dat in hoogte te verstellen is en net als de stoelen over rails glijdt. ook als Kombi en chassis-cabi- ne. VWkwam in 1951 met de Sam babus, een soort van ruimtewa gen avant la lettre. De bus met gebogen dakraampjes en lang schuifdak werd een echte cult- auto en VW leidde er een perso nenbus van af. Tussen het geweld van de mpv's en ruimte wagens kwam het merk jaren later met de mpv Sharan, maar De Sambabus: exponent van VW's naoorlog se Wirtschaftswunder, voorloper van de mpv of ruimtewagen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 33