Veiligheid gaat hier voor alles Nachtvluchten Luchtbasis Woensdrecht heeft dertien Pilatus PC-7 's die allemaal in Woensdrecht zijn gestationeerd. foto's Willem Mieras. Een piloot moet zich constant bewij - zen, niet alleen overdag, maar ook donker. Elk jaar rond februari op de vliegbasis in Woensdrecht nachtvluchten op het pro- Als de zon achter de horizon is, kruipen de piloten van 11131EMVO Squadron in een Pilatus fc-7 om hun vliegkunsten te vertonen, eluchtmacht is daarbij onverbidde- jkieen piloot die niet slaagt is groun- gaat terug naar het leertraject. Tetis dinsdag 11 februari rond de klok Ivan vier uur. Majoor Robert de Jong is izijnauto op weg naar het noordelijke deel ade vliegbasis. Daar zitten de mannen ie'savonds de lucht in gaan om hun jaar- issenachtrondjes te vliegen. De Jong heeft neen ver verleden ook gevlogen, maar .machtsproblemen gooiden roet in het sn. Na jarenlang verkeersleider te zijn ge- Rest, is hij nu hoofd voorlichting. De ma- porwordt hartelijk begroet door enkele loten die in de kantine een bak koffie ach- Sover slaan. Veel van hen moeten over en- sleuren de lucht in, maar desondanks Kist er een ontspannen sfeertje, ïen later begeven de mannen zich naar een érderop gelegen lokaal waar de veilig- ïidsbriefing plaats zal vinden. Daar neemt tnmeteoroloog van de vliegbasis als eerste st woord. In een voor een leek nauwelijks .'volgen babbel praat hij de mannen bij Sïïde weersomstandigheden. Voor van gend zijn die niet ideaal: het gaat vriezen ode nevel zal het zicht in de loop van de vondsteeds verder doen afnemen. Na en- Ie minuten neemt de verkeersleider het wrdover. In een hoog tempo, regelmatig witchend van het Nederlands naar het En- fis en weer terug, vertelt hij onder meer «de baan erbij ligt. Hij zegt dat er die ?ondook gevlogen wordt op de vliegbases jVolkel, Gilze, Leeuwarden, Soesterberg Eindhoven. Die laatste plaats is het alter atie! als een landing op Woensdrecht om lat voor reden dan ook niet mogelijk is. Als ^meteoroloog en de verkeersleider hun bordjehebben gedaan, is het aan veilig- fcdsofficier kapitein Rinus van Antwerpen 3 te bepalen of er vanavond gevlogen kan [arden.Hij besluit dat het kan, maar omdat 'Weersomstandigheden niet optimaal Üb, worden alleen lokale vluchten uitge- «rd.Dat betekent dat de vliegtuigen bin- ffleen straal van 15 kilometer van de vlieg as blijven. „Dat is op zich niet zo erg", KhtDe Jong toe. „Bij het avondvliegen jat het vooral om het opstijgen en landen." ttvan de vliegers stelt de verlichting van horige avondvlucht aan de orde. Toen ^geëxperimenteerd met extra sterke dichting, maar kennelijk niet met succes, ihverd er totaal door verblind. Kan het Sr op de gewone manier?" «debriefing gaan de meeste piloten een 'fpjeeten. Om 18.40 uur dienen ze paraat te De mannen zelf hebben het steevast "^r 17.40 uur, want op de vliegbasis wordt sproken in Greenwich Mean Time (Engel- tijd). „Dat is een stukje veiligheid", zegt Nong. „Als in heel Europa dezelfde tijd Ntgebruikt, kunnen er zeker geen mis standen ontstaan." Het zal deze dag ech- «rnooit tot avondvluchten komen, want S zes uur (we spreken weer over de «derlandse tijd) blaast de veiligheidsoffi- 'hetprogramma af. Het weer blijkt nog f^lerte zijn verslechterd dan de meteoro- Senkele uren geleden voorspelde. Ma- Me Jong is teleux-gesteld als hij het per telefoon verneemt.,Maar vei- Als de piloten hun vliegtuig klaarmaken voor vertrek, verspreidt de kerosinelucht zich razendsnel over het terrein. De basis in Woensdrecht is met haar 550 hectare de grootste militaire vliegbasis van ons land. Er werken bijna achthonderd mensen. De meesten daarvan, zo'n zestig procent, wonen in de zuidwesthoek van Brabant. De overigen komen voorna melijk uit Zeeland en de rest van Brabant. Driekwart van het personeelsbestand be staat uit militairen; de anderen zijn burgers. De vrouwen zijn met achttien procent matig vertegenwoordigd. De Woensdrechtse basis kent een wat andere opzet dan de overige bases van de Ko- nin klijke Luchtmacht. Naast de gewone taken van een basis zijn er ook drie zelfstan dige luchtmachtonderdelen gevestigd. De Koninklijke Militaire School Luchtmacht verzorgt de opleidingen, de Luchtmacht Meteorologische Groep fungeert als centra le weerdienst en het Logistiek Centrum Koninklijke Luchtmacht is onder meer ver antwoordelijk voor de ondersteuning van wapensystemen en het onderhoud en de bevoorrading van materieel voor alle bases in Nederland. Hoewel de vliegbasis redelijk dicht bij dorpen als Hoogerheide en Huijbergen ligt, komen er nauwelijks klachten over geluidsoverlast binnen. Vorig jaar waren het er 37, waarvan de meeste in de zomer, als veel mensen buiten zitten. Om overlast te be perken, wordt gevlogen met een verminderd toerental. Bij het opstijgen zoeken de vliegers zo snel mogelijk hoogte. Ze vliegen vaak minder laag dan ze mogen. ligheid gaat hier voor alles", zegt hij. „Het zicht is minder dan 120 0 meter en dan kan er absoluut niet gevlogen worden." De Jong rijdt nog even naar het noorden, waar enke le piloten in de kantine zitten. „Het is te mis tig om te vliegen, kijk maar", grapt één van hen, terwijl hij naar de rook wijst. Een paar mannen hebben een sigaret opgestoken, zo dat ook het lokaaltje in nevel is gehuld. „Gaan we het donderdag weer proberen?", wil De Jong weten. „Nee, volgende week maandag", is het antwoord. Kerosinelucht Zo gezegd, zo geschiedt. Zes dagen later staat iedereen opnieuw paraat. Deze keer zal het weer geen problemen opleveren, want de lucht is kraakhelder. In een hangar in het noordelijke deel van de basis staan de vliegtuigen aan het begin van de avond klaar De luchtmacht heeft dertien Pilatus PC-7's, die allemaal in Woensdrecht zijn ge stationeerd. De lesvliegtuigen, van Zwit serse makelij, hebben een lengte van bijna tien meter en een even zo grote spanwijdte. De kisten kunnen een snelheid van 405 kilo meter per uur bereiken. Als de piloten hun vliegtuig klaarmaken voor vertrek ver spreidt de kerosinelucht zich razendsnel over het terrein. De toestellen worden vol gegoten en ondertussen aan een uitgebreide inspectie onderworpen. Acht Pilatussen gaan vanavond de lucht in. Drie daarvan worden bemand door leerling-vliegers van de marine, die in Woensdrecht worden op geleid. Zij houden het vanavond bij lokale vluchten, die deels boven Zeeland worden uitgevoerd. De andere vliegers trekken ver der het land in. Acht kisten in de lucht bete kent overigens niet dat er ook maar acht keer opgestegen en geland wordt. De vlie gers keren regelmatig terug voor een zoge heten touch and go: landen om meteen daar na weer op te stijgen. „Voor de veiligheid wordt op verschillende hoogtes gevlogen", legt De Jong uit. „Op die manier kruisen de vliegtuigen over elkaar heen." Tijdens een avond als deze staan meer men sen paraat dan je op het eerste gezicht denkt. De toren is bezet, de brandweer is stand-by en voor noodgevallen is ook een arts aanwezig. Op enkele tientallen meters van de hangar staat het commandocen trum, dat door de piloten OPS (operations) wordt genoemd. Hier wordt de planning ge maakt en worden de piloten vlak voor het opstijgen voorzien van hun vliegopdracht en de laatste details. „Wij moeten opletten dat alles gaat zoals we het hebben gepland" zegt kapitein Rob van Leest. „Als een vlieg tuig te laat terugkomt, zijn wij de eerste die alarm slaan." Ook vanavond dient de Eind- hovense vliegbasis als alternatief. „Dat is bijna altijd zo", legt Van Leest uit. „Op Eindhoven vinden ook civiele vluchten plaats, dus het vliegveld is bijna altijd open. Op die manier hoeft een andere basis niet speciaal voor ons opengesteld te worden." Het volgende ritje gaat naar Caravan 07, waar de wielenwacht is gehuisvest. Het ge bouwtje staat pal naast de landingsbaan en wordt vanavond bemand door bunkeriste kapitein Linda Hermes. Met een verrekijker houdt zij constant in de gaten of de verlich ting van de vliegtuigen brandt en de wielen bij het landen wel uitklappen. „Als er iets fout gaat, bel ik in eerste instantie met de to ren", vertelt Hermes. „Als dat geen resul taat heeft, trek ik aan een hendel en gaat een rode lichtkogel de lucht in. Geen enkele pi loot zal het dan wagen de landing in te zet ten." Get the picture Waar Hermes constant alert moet zijn, gaat het er in het even verderop gelegen meteoro logisch centrum stukken relaxter aan toe. Miriam van der Zwam en een collega zijn neergeploft op de bank en kijken naar het tv-programma Get the picture. „Wij hebben het vooral druk in de ochtend", zegt ze bijna verontschuldigend. „Dan voorspellen we het weer voor de rest van de dag. Verder is het een kwestie van bijhouden. Als er onver wachte veranderingen optreden, moeten we de anderen waarschuwen." Een monitor laat zien dat daar op dit moment geen reden voor is. Een landkaart toont in heel Neder land alleen maar blauwe stippen. „We wer ken in codes die lopen van rood tot blauw", aldus Van der Zwam „Ze zijn voornamelijk gebaseerd op zicht en bewolking. Blauw is de beste kleurcode die we kennen, dus de weersomstandigheden zijn vandaag opti maal. Soms zien we ook een zwarte stip. In dat geval is het weer zo slecht dan de baan gesloten is." In hetzelfde gebouw is ook de vogelwacht van de vliegbasis gevestigd. Nog zo'n on derdeel waar je als leek geen weet van hebt, „De vogels vormen een behoorlijk gevaar voor de vliegveiligheid", zegt hoofd vogel wacht Adjudant Hans te Pas. „Zo hebben we regelmatig een meeuwenstroom die starts en landingen heel moeilijk maakt. Verder lopen hier twaalf herten rond, die we goed in de gaten houden.Als de dieren zich in de verkeerde richting begeven, hebben de twee mannen van de vogelwacht enkele foefjes voorhanden om ze weer op het juiste pad te brengen. Met angstkreten, knalgra naten en gillende keukenmeiden kunnen beesten worden verjaagd. „We jagen ze al tijd weg", zegt Te Pas. „Er wordt hier niet op dieren geschoten." De herten zorgen volgens het hoofd van de vogelwacht maar zelden voor problemen. „Het lijkt wel of ze zich hebben aangepast aan de vliegbasis." Te Pas vindt het overigens prachtig dat er zoveel diersoorten aanwezig zijn op de vliegbasis. „Geweldig toch, dat hier nog meer beroepsvliegers aanwezig zijn? We moeten ze af en toe alleen een beetje in de goede richting dirigeren." Het loopt inmiddels tegen half negen. De vliegtuigen zijn langzaam maar zeker aan het binnenkomen. Elke kist die bij de han gar arriveert, wordt opnieuw aan een gron dige inspectie onderworpen. „Dat gebeurt steeds weer. Voor en na elke handeling", legt majoor De Jong uit. „Het hele vliegen hangt van inspecties aan elkaar vast.Dat heeft er mede toe geleid dat het aantal ongelukken, of beter gezegd incidenten, zeer beperkt blijft. „In pak 'm beet veertien jaar tijd heb ben we 70.000 vlieguren zonder ongelukken gemaakt", aldus De Jong. Om negen uur staan alle vliegtuigen weer in de hangar. De piloten hebben allemaal een prima vlucht gehad en lopen ontspannen rond. Enkelen van hen zijn getooid met flin ke bakkebaarden. „We hebben donderdag een feestje in de seventies-stijl"lacht Kapi tein Nick de With. Voor de mannen rest al leen nog een formele debriefingdie onge twijfeld wordt gevolgd door een informele debriefing, ofwel het nuttigen van een pils je. Morgen volgt nog een laatste 'vlieg- avond'. Als er geen gekke dingen gebeuren, zijn alle piloten van het squadron weer een jaar lang bevoegd om nachtvluchten uit te voeren. Rob Paardekam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21