Praten over probleemvader PZC Bloed, zweet en tranen van Grootjans Francien van Tuinen wil alle MAGISTRAAL WONEN Medisch tuchtcollen tikt Westdorpse huisarts op vingers hoeken van de jazz verkennen mi Het nieuwe hart van Middelburg-Zuid... Ruim duizend vluchtelingen weg uit Zeeland Strandjutten in Oostkapelle kunst cultuur Kwartfinale voorleeswedstrijd Zeeuws-Vlaanderen MAGISTRAAT Borderline zaterdag 22 februari 2003 door Emile Calon VLISSINGEN - In een paar maanden tijd sluit het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) een groot aantal op- vanglocaties in Zeeland. Daar mee verdwijnen 1124 vluchte lingen uit de regio. Alleen de asielzoekerscentra in Middel burg en Burgh-Haamstede met respectievelijk 650 en 290 be woners blijven in gebruik als opvangplaatsen voor mensen die hun land ontvlucht zijn. Het zijn vooral de zogenoemde aanvullende opvanglocaties (avo) die dicht gaan of al geslo ten zijn, nu de instroom van nieuwe vluchtelingen drastisch is afgenomen. De avo's in Kou- dekerke en Vlissingen zijn reeds dicht. Die in Serooskerke en Zoutelande worden momenteel gesloten. En de avo's in Goes, Sluiskil en Zierikzee (2) gaan de komende maanden dicht. Ook het tweede centrum Vlissingen zal voor augustus de deuren sluiten, het azc Hedenesse in Cadzand gaat in december dicht en het avo Zuiddorpe zal uiter lijk volgend jaar april sluiten. Het valt M. Seters van het COA Zeeland op dat niemand staat te juichen nu er centra worden ge sloten. Dat vindt ze niet vreemd want sluiting heeft hoe dan ook economische gevolgen voor het dorp waar zo'n centrum is ge vestigd. „Denk maar aan de middenstandOok kleine scho len en sportverenigingen profi teren van de aanwezigheid van een asielzoekerscentrum, weet ze. „En er ontstaat altijd vriend schapsbanden." Sluiting heeft voor zowel de bewoners van het centrum als diegenen die in de omgeving wonen gevolgen, zegt ze vervolgens. Seters geeft aan dat er, voor zo ver ze weet, geen plannen zijn de asielzoekerscentra in Middel burg en Burgh-Haamstede te sluiten. Er zijn langlopende contracten met de beide ge meenten gesloten over het ge bruik van die centra. Het con tract voor Burgh-Haamstede loopt nog vier jaar en er is een optie om daarna nog eens vijf jaar te huren. En het contract met Middelburg heeft nog een looptijd van acht jaar. door Harold de Puysseleijr WESTDORPE - Huisarts M. Dierick uit Westdorpe is door het Medisch Tuchtcollege op de vingers getikt voor on zorgvuldig handelen bij een consult van Cindy Jansen uit die plaats. Het tuchtcollege heeft de arts een officiële waarschuwing gegeven. De ouders van de nu 21-jarige Cindy dienden een klacht in bij het tuchtcollege omdat ze laai end waren over de slechte be handeling van hun dochter. Be gin vorig jaar stond zij op met een knie die ze niet meer kon strekken. Op haar werk verer gerde de pijn. Ze consulteerde de bedrijfsarts, die vaststelde dat haar kniegewricht geblok keerd was en haar verwees naar de huisarts. De weekenddokter stelde een dag later dezelfde diagnose. Die kon echter niet doorverwijzen naar een specia list. Rust houden en maandag ochtend naar de huisarts toe, luidde het advies. De huisarts van het gezin, dok ter Dierick, weigerde volgens Cindy's moeder haar die maan dagochtend fatsoenlijk te on derzoeken en door te verwijzen naar een orthopedisch specia list. „Maar Cindy kon haar knie niet buigen of strekken en had nog altijd veel pijn", zegt Greta Jansen. Omdat Greta Jansen zelf uit Knokke afkomstig is en daar ook nog familie van haar woont, besloot de familie - nadat een andere arts van de huisartsen praktijk Sas van Gent eveneens had geweigerd haar knie te on derzoeken - naar het ziekenhuis in Knokke te gaan. Daar stelde een orthopeed vast dat de me niscus van de knie zwaar be schadigd was en dat Cindy geopereerd moest worden. De operatie vond de volgende dag in Knokke plaats. V ooringenomen „Ik vind dat je mensen niet op zo'n manier kunt behandelen", verklaarde Greta Jansen de stap voor het Medisch Tuchtcollege in Den Haag. „Dokter Dierick weigert systematisch m« onderzoeken. Zijn oordei vooraf al vast. 'Kom oi paar dagen nog maart rug.' Dat is een klachtdie vaker over hem hoort. Dat wat ons enorm steekt' Greta Jansen. „Het gaai. eens om dat hij een ver1# diagnose stelt. Dan zou hij tenminste nog serieus ge» hebben. Maar nu zei hi] vaa ter zijn bureau dat er niet de hand was. Dat kan echn De operatie aan de knievl succesvol. Cindy heeft geej meer van haar knie. De is inmiddels overgestapt een andere huisarts. Onterecht Dierick vindt de klacht q recht. In zijn verweer voj tuchtcollege stelde hij weid lijk naar behoren onderzo hebben verricht. Diericka het moment van zijn dia; geen reden voor een acute verwijzing. Hij verklaarde stekingsremmende midöta rust te hebben voorgescta en vroeg zijn patiëntenaa dagen terug te komen. Tegen de uitspraak var tuchtcollege staat hogerba open. Dierick weet nogru hij dat gaat doen. Hij wild over nog overleg plegen met advocaat. Verder wilde del dorpse huisarts gisteren commentaar op de kwestie OOSTKAPELLE - HetZeer Biologisch Museum in Oost pelle houdt dinsdag 25 feta de rondleiding strandjutten De tocht begint om 14 uurb^ museum en duurt ongeveer derhalf uur. De jutter van museum geeft uitleg over vondsten, zoals schelpen.v. brokken en eikapsels van wulk. De rondleiding staalt voor alle leeftijden. Vooraf, melden bij het museum is n zakelijk. door Ernst Jan Rozendaal GOES - Als een kunstenaar een fase in zijn oeuvre afsluit, ge beurt dal vaak ongemerkt. Meestal wordt het moment pas achteraf gemarkeerd door een criticus of een kunsthistoricus. Zo niet bij Loek Grootjans. De in Arnemuiden geboren en geto gen kunstenaar wijdt in galerie Van den Berge in Goes een expo sitie en een performance aan zijn besluit te stoppen met het maken van monochrome schil derijen. In 1988 sloot Grootjans, die zijn kunst uiterst serieus neemt, zich een maand lang op in een don kere kamer. De ramen waren ge blindeerd, alle kieren dichtge plakt en zijn ogen bedekt. Hij wilde in zijn eigen hoofd kijken. Naarmate hij langer in het don ker zat, werd het zwart in zijn hoofd verdrongen door de kleur bruin. Toen de pleisters van zijn ogen werden verwijderd en hij voor het eerst weer met licht werd geconfronteerd, kleurde de wereld groen. Bruin en groen werden de belangrijkste kleu ren op zijn monochrome schil derijen. Schraapsel W- iv- Me "T V. V Grootjans keek niet alleen naar de binnenwand van zijn hoofd, maar ook naar de binnenmuren van zijn Bredase atelier. Hij liet wetenschappelijk onderzoeken welke verfsubstanties daar in de loop der jaren op zijn aange bracht. Hij ging delen van de muur in de oorspronkelijke kleurpigmenten naschilderen. Ook gebruikte hij voorzijn werk verf- en pleisterschraapsels van de muren van zijn atelier. Met deze manier van werken probeerde Grootjans nog iets zinvols toe te voegen aan de mo nochrome schilderkunst van mensen die hij bewonderde, zo als Yves Klein en Barnett New man. „Mijn helden", zegt hij. Nu heeft Grootjans besloten te stoppen met zijn monochrome schilderijen. „Het systeem raakt op", verklaart hij. „Niet geestelijk, maar materieel. Ik merkte vorig jaar dat ik nog maar weinig schraapsel van die ateliermuren had. Ik besloot er mee te stoppen, maar ik wilde meer doen dan zeggen: 'Ik ben klaar.' Ik wilde een verhaal ver tellen dat klopt." In zijn hoofd wist. Grootjans precies hoe het in elkaar zat, maar om dat te verwoorden heeft hij de hulp ingeroepen van de filosoof Harry van Boxtel. Loek Grootjans en Harry van Boxtel in pek- en verenpak, gemaakt voor de performance waarmee ze morgen de tentoonstelling openen. foto Lex de Meester Daarmee is hij de laatste vijf jaar steeds nauwer gaan samen werken. „Hij is een wandelende encyclopedie van de kunstge schiedenis", aldus Grootjans. „Maar hij weet ook alles van mij en van mijn werk." Hun geza menlijke project draagt de titel: The final remains of a comtem- porary monochrome painter. Het zijn ook letterlijk de laatste overblijfselen van de mono chrome schilder Loek Groo tjans die ze in galerie Van den Berge laten zien. Op twintig pilaren zijn kleine glazen kubussen geplaatst. Daaronder staan kweekbakjes TERNEUZEN - In de openbare bibliotheek van Terneuzen vindt donderdag 27 februari de kwartfinale plaats van de regio nale voorleeswedstrijd. Vanaf 19.00 uur strijden de voorleeskampioenen van twaalf basisscholen uit Sas van Gent, Axel en Terneuzen voor een plaats bij de laatste vier. De kinderen uit de groepen zeven en acht lezen een fragment uit een kinderboek. De deelnemers zijn: Louise van 't Oor (Zaamslag), Cathy Goethals en Niels Dutrée (Sas van Gent), Marit Audenaerd, Marjolein Schoonakker en Jan-Niek van Hese (Axel), Tom Kerckhaert, Jantien Buijsse, Lisolot He- melsoet, Jens Pauw, Priscilla van der Veeken en Marjolein Manintveld (Terneuzen). De winnaar gaat door naar de halve finale op 12 april in Mid delburg. De voorleeskampioe nen van alle provincies treffen elkaar op 14 mei in Utrecht voor 7 de landelijke finale. met de laatste overblijfselen. Het gaat niet alleen om de verf- schraapsels uit Grootjans' ate lier, maar ook om genetisch ma teriaal van hemzelf. Speeksel, tranen, urine, ontlasting, zweet, sperma, oorsmeer, bloed, haar, maar ook een slok koffie, stof uit de stofzuiger van Grootjans' ou derlijk huis in Arnemuiden en het middel dat hij tegen zijn ast ma inhaleert; het is allemaal op kweek gezet en door een ver grootglas te aanschouwen. Bij elke pilaar hangt aan de muur een 'certificaat van oprechtheid en getuigenis'. Grootjans: „Ik zeg oprecht en Harry is mijn ge tuige." Statement Zo maken Van Boxtel en Groot jans een statement van het af zweren van de monochrome schilderkunst. Dat mag best po lemisch worden opgevat, vin den ze. „Je kunt de monochrome schilderkunst de sluitsteen van de kunstgeschiedenis noemen", verklaart Van Boxtel. „Je kunt zeggen dat het doek helemaal vol is, dan is het alles. Of je kunt zeggen dat het beeld zo ver is ge reduceerd dat je bij het niets bent uitgekomen. Dat roept de vraag op: Als monochroom niet meer kan, wat dan? Wij vinden het overigens geen sluitsteen, omdat zich allerlei nieuwe mo gelijkheden aandienen. Tegen over de monochromie staat een zee van beelden. Het monochro me schilderij blijft natuurlijk een wezenlijk onderdeel van Grootjans' oeuvre. Maar als de hele wereld naar de klote gaat, kijk maar eens naar de olie die aanspoelt op de Spaanse kust en zelfs 't Zwin, vinden wij het moeilijk door te gaan met het maken van monochrome schil derijen. De kunstenaar heeft een maatschappelijke verant woordelijkheid. Dat willen we ook duidelijk maken in een per formance waarmee we de expo sitie openen." Wie nu nog een monochroom schilderij maakt, kan niet om deze expositie heen, besluit Grootjans. „Wij hebben uitge legd dat het niet meer kan. Wie het nu nog doet, is gedwongen uit te leggen waarom het nog wel kan." Expositie: Loek Grootjans, the final remains of a contemporary monochrome painter, van mor gen tot en met 29 maart in gale rie Van den Berge in Goes, open do t/m za van 13-18 uur. Ope ning en performance morgen om 16 uur. door Dick Laning MIDDELBURG - Het is hard gegaan met Francien van Tui nen. Nadat zij in 1997 het Jazz Vocalisten Concours in Zwolle won, heeft de jazz-zangeres, die vanavond met haar band op treedt in de Kloveniersdoelen in Middelburg, zich aan de top van het Nederlandse zangersgilde genesteld. „Ik ben daar niet zo bewust mee bezig. Het is heel vermoeiend als je je moet gaan afvragen waar je staat op de ranglijst. Dan zou ik me ook al snel zorgen moeten maken als het even wat minder gaat. Het gaat lekker nu en ik heb tijd om te studeren en te schrijven. Ei genlijk ben ik veel bewuster be zig met mijn inhoudelijke ont wikkeling." Feit is dat critici haar beoorde len als een van de opvallendste Nederlandse jazz-zangeressen. 'Een natuurtalent' was ze zes jaar geleden volgens de jury van het vocalistenconcours. Toch heeft ze dat zelf pas laat in de gaten gekregen. „Ik heb Neder lands gestudeerd en zag mezelf helemaal niet als zangeres", vertelt ze. „Maar omdat ik de studie Ne derlands in zes jaar deed, had ik het recht nog drie jaar lang een hbo-opleiding te doen. 'Dat is een heel gemakkelijke manier om zangles te krijgen', dacht ik. Dus ben ik naar het conservato rium gegaan. Sindsdien weet ik dat zingen mijn leven is. Ik zou niet eens weten waar m'n bul is." Wordt ze nu onder meer ge roemd als zangeres van ballads, op het conservatorium leek het daar allerminst op. „Ik vond er helemaal niets aan, ballads zin gen. 'Die ballads, dat wordt nooit wat met jou', werd op het conservatorium gezegd. Ik wil de alleen up tempo-stukken zingen, meteen improviseren. Misschien dat ik me te opgefokt voelde, alles was nieuw, ik had niet de rust om ballads te zin gen. Daar ben ik dus in gegroeid. Die rust heb ik nu wel. Dat zal ook te maken hebben met haar verhuizing van de stad Groningen naar het landelijke Grijpskerk. „Eenoudeboederij, heerlijk", juicht ze. „Hier kun nen we tot diep in de nacht mu ziek maken. Het heeft ook zeker invloed op wat ik schrijf. Als ik hier naar buiten kijk, het is zo weids, alsof ook je hoofd wordt opengezet. Hier kan ik me con centreren op de muziek, word ik minder snel afgeleid dan in de stad. Maar in Amsterdam heb ik ook wel een slaapplaats hoor, anders moet je zoveel reizen." Op het platteland werkt Van Tuinen aan een eigen repertoire. „Zo kan ik helemaal op mijn ei gen stem en mijn eigen smaak schrijven", legt ze uit. „Dat geeft wel een kick. Wat ik nu doe verschilt behoorlijk van wat ik vijf jaar geleden deed. Al vind ik het nog veel te vroeg om te zeg gen wat die eigen stijl precies is. Je wordt zo snel in een hoekje gedrukt. Ik leer steeds meer. Bij - voorbeeld over mijn stem. Ik kon eerder niet laag zingen, daar zat gewoon niks. Maar je stem groeit, je krijgt meer lagen en ik heb geleerd hoe ik die kan aanboren. Waar ik heel bewust aan werk is het vinden van de uitersten van mijn stem. Zo ik ook alle hoeken van deji wil verkennen." Haar teksten zijn persoon!: maar niet echt als zodanighi kenbaar. „Niet zo dat ik® ranzig bij zou voelen op heli dium", zegt ze. „Het moetfl iedereen herkenbaar zijn,® het gaat me niet om het vertefl van een verhaaltje. Ik bene niet een heel ongelukkigmet zo. Het gaat me meer on sfeer, om beelden. Je heblh sterke woorden die een mM klank hebben en mooi harma eren met de muziek. Zo benjcï zangeres meer één van dei strumentalisten." Fancien van Tuinen en ia (met onder anderen gitaruth se van Ruller), vanavond Kin niersdoelen Middelburg, w vang: 20.30 uur. Advertentie IN MIDDELBURG is uniek van opzet en getuigt van een brede kijk op wonen. In de Magistraatwijk komen luxe urban villas met 45 stijlvolle appartementen, direct gelegen aan een prachtig stadspark Wonen, winkelen en wandelen in de Magistraat betekent optimaal profiteren van het nieuwe hart van Middelburg-Zuid. zeer royale 3- en 4-kamerapparl««lltt' grote, zonnige balkons variatie in indeling en grootte 5 woonverdiepingen privé-parkeerkelder G.I.W- -garantie 191.800,- V.O.N. VERKOOP' ..<V5 door Claudia Sondervan De scheiding loopt dwars door het gezin; de drie oudsten kunnen zich vader nog herinneren als échte vader: leuk, gezellig, belangstellend. De drie jongsten worden kriegel als hun oudere broers en zus die vader aanhalen. Want zij kennen slechts de probleemvader. De alcoholist, die normaal leven onmo gelijk maakte, zaken op zijn kop zette en die nooit sorry zegt. Bij de vader van Claudia van Essen (15) werd in 1984 de diagnose manisch-depressief met bor- derline-syndroom gesteld. De Hulster scholiere is de jongste in het gezin van zes. Voor haar heeft vader af gedaan. Tot nu toe wisten enkele vrien den van de ziekte van haar vader. Maar ze vindt eigenlijk dat iedereen het we ten moet. Wie weet hoeveel andere kin deren zo'n zelfde probleem stilhouden. Vandaag gaat Claudia met haar moeder Geesje Versteeg naar Etten-Leur. Voor de vierde keer treffen ze daar mensen uit alle windstreken en van alle leeftij den die één ding gemeen hebben: ze hebben een ouder of partner met psy chiatrische problemen. Het KOPP- treffen wordt georganiseerd door Emergis en de Geestelijke Gezond heidsinstellingen in West-Brabant. KOPP staat voor Kinderen van Ouders met Psychiatrische Problemen. In een huwelijk van 25 jaar raakte Geesje met haar man verzeild in een reeks tomeloze activiteiten, dynami sche ondernemingen en wilde invallen, afgewisseld met diepe depressies, mis lukkingen en talloze malen opnieuw beginnen. Emotioneel en materieel. „Er moet een wet komen waarmee part ners van psychisch zieke mensen koop overeenkomsten ongedaan kunnen ma ken", verzucht Geesje. Drie jaar geleden kwam het breekpunt. De drie jongste kinderen zeiden tegen Geesje: „Ma, we kunnen niet meer." Geesje Versteeg en dochter Claudia van Essen: „De herkenning is belangrijk." fotoCamileSchelstraete Toen is de scheiding definitief gewor den. Vader lag in de goot, maar terugko men is uitgesloten. Wat voor Claudia 'de deur heeft dichtgedaan' is de manier waarop vader met zijn ziekte manipu leert. „Hij heeft een vrije wil. Hij kan keuzes maken", vindt zij. Toch niet, vindt haar zus Dymph (24). „Als mijn vader manisch is, kan hij al les. Hij voelt zich uitstekend en zegt dan: 'ik ben niet ziek'. Maar gaat het mis, dan schuift hij alles op zijn ziekte. Zij ziet nog glimpen van de man die hij was, wil hem daarom niet laten vallen. Het is niet eerlijk, vindt Claudia. Niet eerlijk dat hij nog vader was voor haar oudste zus maar nooit voor haar. Niet eerlijk dat hij nooit rekenschap geeft van de gevolgen van zijn acties voor zijn kinderen. „Borderline wil zeggen: geen grenzen kennen en die ook steeds verleggen. In alles. Wat wij allemaal met die man meegemaakt hebben...", verzucht moe der Geesje. De alcoholverslaving was de dagelijkse stoorzender in het gezins leven. Maar ze heeft zes jong-volwasse nen om haar heen staan die blij zijn met elkaar. Dat ging en gaat niet zonder slag of stoot. Onafgebroken is Geesje in de weer om voor haar kinderen de hulp te vinden die nodig is. Ook voor zichzelf. „Ik heb in december een cursus sociale vaardigheden gedaan. Om weer te we ten hoe het eigenlijk moet. Dat was ik in al die jaren een beetje kwijtgeraakt." Geesje is boos omdat ze er pas kort gele den achter kwam dat er een hulpnet werk is voor kinderen van psychiatri sche patiënten, terwijl Emergis het KOPP-project al acht jaar heeft. „Die informatie moet j e gewoon aangeboden worden bij huisartsen en psychologen Er zijn in Zeeland bijeenkomsten voor kinderen en parallel lopende cursussen voor ouders en partners. Geesje en Claudia zijn daar direct ingestapt. „De herkenning is belangrijk. Je komt er achter dat je niet de enige bent. Dat is fijn", vindt Claudia. Soms is het con fronterend. „Als je ziet dat er ouders zijn met dezelfde ziekte die zich er wél bovenop hebben gewerkt. Dat is hard." Omdat manisch-depressiviteit erfelijk ishebben enkelen van het gezin zich la ten testen. Want de angst slaat gauw toe, vertelt Claudia. „Je loopt constant op elkaar te letten. Is er iemand depres sief, drinkt er iemand een glaasje wijn, dan is het snel: oh nee, zie je wel.. De KOPP-dag in De Nobelaer in Etten-Leur duurt van 10.30 tot 16.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 12