Wie video kijkt vindt de dood Je loopt elke keer opnieuw met jezelf te koop PZC Mowgli keert eindelijk terug naar de jungle The Ring Amerika schiet graag Piet Römer in Festen e horrorfilm The Ring is een remake van het Japanse origineel 'Ringu', die in 1998 gemaakt werd, maar bij ons niet in de bioscoop verscheen. Kenners van het genre beweren dat in de Japanse filmcultuur horror in hoger aanzien staat dan in het westen en het land er een, zeg maar, meer natuurlijke voedingsbodem voor heeft. Het zal eerder te maken hebben met het feit dat iets uit een vreemde cultuur sneller gek, bedreigend, misschien zelfs angstaanjagend overkomt. vrijdag 21 februari 2003 Wie de bejubelde film 'Rin gu' niet gezien heeft, moet uitsluitend afgaan op de Ameri kaanse remake van regisseur Gore Verbinski. Deze schijnt een vrij letterlijke kopie ge maakt te hebben met in ieder geval hetzelfde basisgegeven: een videotape met dodelijke ge volgen voor wie het lef heeft om er naar te kijken. In de film zijn dat om te beginnen vier stoute tieners die precies op hetzelfde tijdstip onder zeer mysterieuze omstandigheden overlijden. Een journaliste ontdekt al snel het verband. Tijdens een spij- belweekendje hebben ze in een afgelegen houten vakantiehuis je naar de bewuste video zitten kijken. Na afloop kregen ze een telefoontje met de mededeling dat ze zeven dagen later zouden sterven. En aldus geschiedde met dodelijke precisie. In onze goed beschermde wer kelijkheid is iedere videohoes keurig voorzien van een mooi Kijkwijzer-icoontje. Dit geeft keurig aan wat voor type film Scène uit de horrorfilm The Ring. het is en voor welke leeftijd hij geschikt wordt geacht. De do delijke band uit The Ring heeft geen hoes, blijkt op niet traceer bare wijze opgenomen te zijn en is bijna een soort levend orga nisme. De beelden die erop staan krijgen we snel te zien en zijn gek genoeg allerminst hui veringwekkend. Ze lijken zo te zijn ontsproten aan het surrea listische brein van iemand als Luis Bunuel of Salvador Dali. We zien zwart-wit beelden van bijvoorbeeld een zwevende trap in een verder lege ruimte, een spiegel met een vrouwenhoofd en kronkelende lichamenHet is hoogst onwaarschijnlijk dat de gemiddelde puber die tape tot het einde toe uitkijkt, maar daar gaat het in horrorfilms natuur lijk niet om. Rachel Keller is een doortasten de journaliste die een lange speurtocht begint naar de her komst van de beelden. De van origine Australische actrice Naomi Watts speelde in 'Mul- holland Drive' wel een ijzing wekkend sterke rol, maar ze heeft een te beperkt palet aan blikken die verbazing, verbijs tering of verwarring moeten uitdrukken om een hele film lang te blijven boeien. Haar ze ven dagen durende race tegen de tijd en de naderende dood is ook niet elke dag even spannend en opwindend. Het tempo is opvallend traag voor een Amerikaanse film en van echte horror is pas in de al lerlaatste beelden sprake. Al die tijd vreest ze niet alleen voor haar eigen leven, maar ook voor dat van haar zoontje. Dit pien tere baasje is bijna vanzelfspre kend paranormaal begaafd. Met zijn priemende blik en on gezond volwassen gedrag is hij eigenlijk het engste persoontje uit de hele film. Frangois Stienen The Ring: regie Gore Verbinski, met Naomi Watts, Martin Henderson en Brian Cox, te zien in Cine City Vlis- singen en Cinemactueel Bergen op Zoom. Tegenwoordig volgt een se quel meestal vrij snel nadat het eerste deel succesvol en lu cratief is gebleken. De reden waarom het Disney-concern zo lang gewacht heeft met een ver volg op 'één van Disney's mooi ste animatiefilms aller tijden', zoals ze zelf pronkend stellen, is onbekend. Misschien uit piëteit tegenover mister Walt Disney himself, die zelf als supervisor optrad bij 'The Jungle Book', niet wetende dat het de laatste keer voor hem was. De tekenfilm 'The Jungle Book' stamt al uit 1967 en zal vooral bij de ouders van de huidige doelgroep nostalgische herin neringen oproepen. Het verhaal van Mowgli die als baby op groeit in de jungle werd oor spronkelijk bedacht door de Engelse schrijver Rudyard Kip- ling. Jungle Boek 2 gaat verder waar deel 1 (uit 1967) ophield. Mowgli's vrienden in de jungle zijn natuurlijk opnieuw Baloe de goedmoedige beer, kolonel Hathi, de ietwat norse maar al tijd behulpzame olifant en zijn troepen en tot slot Bagheera, de oude wijze tijger. Jungle Book 2 (in de Nederland se versie heet hij Jungle Boek 2) gaat verder waar deel 1 ophield. Mowgli woont in een mensen dorp met Indiërs, die in het ori gineel een soort koloniaal En gels babbelen. Mowgli haalt hoofdzakelijk kattenkwaad uit, samen met zijn vriendje, de klei ne Ranjan. Ook Shanti, Mow gli's vriendinnetje, struint er rond, maar de twee zijn aanvan kelijk niet zo lief tegen elkaar als vroeger. Hun amoureus ge tinte vitterijen keren de hele film door terug en maken een misplaatste en belegen indruk. Het leventje in het dorp lijkt aangenaam maar Mowgli mist de jungle. Of zoals zijnaangeno- men vader het formuleert: 'Je kunt hem wel uit de jungle ha len, maar de jungle niet uit hem.' Ook Baloe mist zijn oude speel- en zangkameraad en op een goede dag gaat het levens lustige tweetal gewoon weer op pad, onverwachte avonturen te gemoet. Alle dieren uit het origineel ke ren terug. Shere Khan, de grote boze tijger, wil natuurlijk wraak nemen, de hitsige slang Kaa aast weer op een lekker brokje mensenkind en de aas gieren lopen te zieken en te zei ken als vanouds. Er wordt ook in dit tweede deel natuurlijk weer volop gezon gen, inclusief de klassieker 'Ba re Necessities', die 35 jaar gele den goed was voor een Oscar voor beste song. Frangois Stienen Jungle Boek 2: regie Steve Tren- birth, met in de Nederlandse versie onder andere de stemmen van Fabi an l'Honore Naber, Peter Blok en Jules Croiset, te zien in Cine City Vlissingen en Roxy Bergen op Zoom. De film Bowling For Colum bine moet het goed kunnen redden in het bioscoopcircuit, want van Michael Moore's on derzoek naar vuurwapenge weld in Amerika leer je niet alleen een hoop, er wordt ook volop drama geboden met een forse dosis bijtende humor. De film won vorig j aar november de Publieksprijs op het Internatio nal Documentary Festival Am sterdam. Aanleiding voor Moore's expe ditie was de schietpartij van 20 april 1999 op de Columbine High School in Littleton, Colo rado, waar twee tieners twaalf medeleerlingen en een docent doodschoten. Moore ontdekte dat vooraf aan het bloedbad de twee daders eerst nog een par tijtje waren gaan bowlen. Het gebeurde op dezelfde dag dat de Amerikanen tijdens de oorlog in Kosovo hun zwaarste bombar dement uitvoerden op Servië. Michael Moore houdt ervan pi kante links te leggen. De crux van zijn hele betoog is dat de voortdurende agressie waarmee de Verenigde Staten gewend zijn hun buitenlandse belangen te verdedigen, niets anders is dan een schaalvergroting van de neiging bij Amerikaanse bur gers om ook in onderlinge con flicten snel naar vuurwapens te grijpen. En in de meeste geval len zijn de excessen regelrecht te herleiden tot angst: angst iets te verliezen, angst voor verande ring, angstvoor alles dat afwijkt van de eigen cultuur en de eigen normen. In Bowling For Columbine zoekt Moore ook naar andere factoren waarvan vaak wordt beweerd dat ze aanzetten tot ge weld: ophitsende heavy metal- muziek, gewelddadige films en videospelletjes. Maar dat zijn zaken die je net zo goed tegen komt in Engeland of Canada. Toch vinden er per jaar in Enge land slechts 68 moorden met vuurwapens plaats en in Cana da 165. tegenover 11.127 in de Verenigde Staten, hetgeen een verbijsterend hoog cijfer blijft ook als je het veel hogere inwo nertal van de VS in aanmerking neemt. Op excursie over de grens ont dekt Moore dat Canadezen zel den gewend zijn hun deuren af te sluiten. En dat daar de media ook veel minder aandacht heb ben voor thema's als veiligheid en geweld. Canadezen, ook al hebben ze zeven miljoen gewe ren in omloop, zijn gewoon meer relaxed en minder hysterisch dan hun zuiderburen. Moore vraagt zich af: „Zijn wij een natie van vuurwapen-gek ken of zijn we gewoon gekken?" Diep duikt hij de nationale his torie in om een verklaring te zoeken. Amerika moest «5 veroverd worden op deinde, en die werden nr"- - roeid. Om de plantages in zuiden te bewerken, werden^ ven geïmporteerd en om fel eronder te houden had je wapens nodig. Om aandie^ toestanden een einde te maker was een burgeroorlog noodzj kelijk. En zo gaat het verder.to het moment dat Moore kan vast. stellen dat Amerika het enb land ter wereld is geweest 4 ooit met atoombommen heelt gegooid en nog altijd kernwa pens gebruikt om de rest vand wereld in bedwang te houden Maar ook in eigen huis heen nog steeds de wet van de jund Ongebroken is nog altijd', macht van de National RifleAs- sociation, met Charlton Hest® als president, die het recht a particulier vuurwapenbezit-# hand en tand verdedigt. Maak een persoonlijke confrontatie presteert Moore het toch oa~s paar forse deuken in Heston prestige te schoppen. Nergens elders in de west® wereld wordt de 'struggle lor! fe' zo spijkerhard uitgevocht! als in Amerika en zijn tegel: kertijd de sociale voorziend gen, voor wie buiten de mat valt, zo pover. En nergenselda ter wereld bestaat het fenomee dat we gedemonstreerd knjge in de openingsscène van Bott ling For Columbinewie eenre, kening opent bij een bankopfe platteland, krijgt een geivs cadeau. Met trots wordterdcc een employee op gewezen een klant vrijelijk kankiezenui vijfhonderd vuurwapens. En kogels koop je gewoonbijdi supermarkt. De schutters va Columbine kochten hun muni tie bij een filiaal van K-Mar Moore gaat er heen met jongens die het bloedbad hé ben overleefd om statiegè voor de kogels te vragen," krijgen ze niet, maar een dagen later wel de belofte' K-Mart in de toekomst geenpj tronen meer zal verkopen. Dat is wel het minste watMoa met zijn film tot stand heeft gr bracht. Plus dat hij er onsuitsü kencl mee weet te amuseren! royaal stof biedt om over dooi denken. Want het fenomeen^ de schietgrage scholieren is e; meer exclusief Amerikaan Moore noemt in zijn film Dl "land als een land waar zuli dingen nooit gebeuren. Ma: sinds de zestien doden in Erfia april vorig jaar, klopt die stc ling niet meer. Pi'eter van Lieroa Bowling For Columbine: regie N chael Moore, te zien in Cinema eel Bergen op Zoom. Regisseur Michael Moore in de documentaire Bowling For Columbine. Weinigen zullen het Piet Römer nadoen: een halve eeuw aan het toneel en op z'n 74ste nog energiek en enthousiast blijven doorspelen. Zoals momenteel in het door Willem van de Sande Bakhuyzen geregis seerde Festen, een theaterversie van de ge lijknamige, spraakmakende Deense film. Gevolgd door een nieuwe reeks tv-opnamen van de politie-serie 'Baantjer', straks in mei. Stoppen met werken om voortaan vrijelijk van het leven te genieten, daar heeft hij nog niet zo'n trek in. „Als je wacht tot je oud bent met het genieten van het leven, dan ben je te laat. Dat moet je doen, zodra je geboren bent." Daarbij huldigt hij het standpunt: „Zolang je kan en wil werken, moetje door gaan. Vooral wanneer het, zoals bij mij, te gelijkertijd je hobby is. Er zijn mensen die beginnen al op hun veertigste te voelen dat ze oud zijn. Waarom zou je dus iets afmeten aan een bepaalde leeftijd? Ik doe nu mis schien wat langer over bepaalde dingen. Door die ouderdom verstijf je wat meer, maar dat geeft toch niet?" Toneelspelen ervaart hij doorgaans als leuk. Desondanks is van hem de uitdagende uit spraak: 'Toneelspelen, een intellectueel be roep? Nee, het is een hoerenberoep!' „Dat is toch zo", bevestigt hij dit laconiek. „Je loopt immers elke keer opnieuw met jezelf te koop." De tegenwerping dat er genoeg acteurs zijn die uit hoogstaande artistieke en intellectu ele aspiraties in hun vertolking tot op de bo dem gaan en daar soms zelfs overspannen van raken, ontlokt bij hem een spottend lachje. „Het is nooit verstandig om tot op de bodem te gaan. Het moet wel voor jezelf be heersbaar zijn, wat je doet. Het is spelen hoor! Het is geen persoonlijke hysterie! Geen eredienst! Het is toch belachelijk om bijvoorbeeld in een sterfscène zo emotio neel op het toneel te gaan staan, dat je daar na drie dagen je brood niet meer door je strot kan krijgen. Dan ben je toch niet meer met toneelspelen bezig! Hij geeft toe ook wel eens vreselijk in zak en as te hebben gezeten vanwege het gevoel dat hij een rol niet optimaal in de vingers had. Zo serieus en zwaartillend is ook hij dus met dit metier bezig, maar dan nog stelt hij droogjes: „Als dat te vaak gebeurt, dan zou ik zeggen: probeer eens een ander vak." Veranderen van beroep, dat heeft hij vanaf zijn veertiende in zijn jonge jaren dikwijls gedaan. Uiteenlopend van bediende in een comestibleszaak tot leerling banketbakker. Toen hij zich in 1952 op zijn 24ste aanmeld de bij de toneelschool in zijn geboorte- en woonplaats Amsterdam was hij al getrouwd en vader van drie kinderen. Dat hij reeds enige tijd meespeelde bij de amateurvereni ging De Lekenspelers maakte op Willy Pos, de toenmalige directeur van de toneel school, weinig indruk gezien het ontraden de advies: 'Jongen, waar begin je aan. Je bent getrouwd, je hebt geen opleiding, be halve de lagere school. En wat weet je nou van toneel?' Piet Römer realiseerde zich dat het een grote en riskante stap was. „Ja, maar ik ben er ge woon aan begonnen. Het is een beetje mijn karaktertrek: niet teveel wikken en wegen. Gewoon doen. We zien wel wat er van komt. Ik heb het wel goed overlegd met mijn vrouw. We wisten dat ik tijdens die oplei ding geen makke zou verdienen en het dus armoe werd." Sigrid Koetse en Ramses Shaffy zaten bij hem in de klas. Toneeliconen als Ank van der Moer en Han Bentz van den Berg waren aan die schoolverbonden. Na drie maanden moest Piet Römer het daar voor gezien hou den. „Natuurlijk was dat een vreselijke dreun voor me. Ik heb toen een maand of acht gewerkt bij de Witte Vogel, een jeugd- ensemble in Den Haag. Echt voor een scheet en drie knikkers. Maar ik moest toch wat. Toen dat gezelschap over de kop ging, solli citeerde ik in 1954 bij een ander jeugdgezel- schap, bij Puck. Voor 'Jacht op een ponnie', een stuk van Mies Bouhuys, hadden ze wat mensen nodig. Daar heb ik auditie voor ge daan. Ik geloof dat bij de artistieke leiding de tanden uit hun bek vielen. Zo stond ik te hijgen en te schreeuwen en te zweten voor die rol van zigeuner. Het sloeg helemaal ner gens op. Omdat er al snel gerepeteerd moest worden en ze niemand anders hadden, be sloten ze om in godsnaam maar die Piet Rö mer te contracteren." Later maakte hij zeventien jaar deel uit van Toneelgroep Centrum. De meningsverschil len met artistiek directeur en regisseur Pe ter Oosthoek liepen op een gegeven moment zo hoog opdat Piet Römer besloot daar weg te gaan. „Ik heb in zijn regie hele mooie rol len gedaan, maar op een gegeven moment klikte het niet meer. Piet Römer muntte vooral uit in stukken van Harold Pinter. In tal van andere voor stellingen uit het klassieke en moderne we- reldrepertoire bij diverse gezelschappen bleef hij evenmin onopgemerkt. Toch heeft hij zijn grote populariteit en naamsbekend heid te danken aan het lichtere genre en met name via de televisie. 'Stiefbeen en zoon', met Rien van Nunen als de oudere vodden- boer, dat in de jaren zestig alleen nog maar in zwart-wit als tv-serie werd uitgezonden, was de opmaat tot favoriete Bekende Ne derlander. Dit werd naderhand versterkt door een andere televisie-hit: 'Het Schaep met de Vijf Pooten' met Adèle Bloemendaal en Leen Jongewaard. 'Citroentje met sui ker' scoorde eveneens ongekend hoge kijk cijfers. Evenals de laatste jaren 'Baantjer'. „Het liefst heb ik, dat al die mensen mij ook zouden kennen van die andere theaterrol- len. Maar er kijken nu eenmaal veel meer mensen naar de televisie, dan naar toneel in de schouwburg. Bekende Nederlander zijn is soms ook knap lastig en irritant. Je hebt toch minder privacy. Ik ben niet aan het to neel gegaan met het verlangen om beroemd te worden. En in die beginperiode van de te levisie werkte je aan die programma's mee voor wat meer beleg op de dagelijkse boter ham, en niet doelbewust voor de roem. An derzijds is het altijd leuk, wanneer mensen laten blijken dat ze je aardig vinden en dat ze van je werk hebben genoten." Voordat hij beroepsacteur werd, heeft Piet Römer begin jaren vijftig als inspeciënt ge werkt bij de Utrechtse Opera onder leiding van Carel Birnie. In zijn recent verschenen boek Laat het paard maar bovenkomen vol persoonlijke anekdotes vertelt hij hierover: 'Geen idee wat dat was, inspeciënt. Later bleek dat ik me moest bezighouden met de technische zaken, zoals het decor, het licht, noem maar op. In de schouwburg van Utrecht. Omdat ik niet elke dag op en neer kon reizen, sliep ik daar ergens op een zol der. 's Middags kookte ik dan een pot eten voor de solisten, dat waren de zangers. Een stuk of vier. Kookte ik een stamppot in een afwasteiltje en na de repetitie kwakte ik dat op hun bordjes en gingen we eten. Ja, meer hadden we ook niet.' Piet Römer heeft wet zonen en een dochter. De zonen en inmiddels ook twee kleinkinderen hebben voor hel theater gekozen. „Natuurlijk vind ik het leuk dat ze aan het toneel zijn. Vooral oo» omdat ze het daar goed doen. Maar van mij moesten ze dat echt niet. Als ze tramcon ducteur hadden willen worden, hebben ze evengoed mijn zegen gehad." In de voorstelling Fes ten gaat het om eenfa miliereünie ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de pater famïlias die door Piet Römer wordt uitgebeeld. Wat als eea feestelijk samenzijn is bedoeld, ontaardt ia ontregelende en schokkende confrontaties. Zijn er elementen in het gegeven die hij uil eigen familiekring herkent? Als dooreen wesp gestoken reageert Piet Römer op deze vraag met een heftig: „Nee, absoluut niet- Vervolgens olijk lachend: „Ik heb, zoals in dit stuk, nog nooit een van mijn kinderen verkracht. Indertijd heb ik een SS-er ge speeld en die kwam ook niet bij ons in defa- milie voor. Theater is het leukst als jedmgen moet spelen, die heel ver van je bed zijn. Daarentegen vind ik niet dat je kuntzegg® die en die rol wil ik niet, want het staat te dicht bij me. Toneelspelen is in dekernge- woon een vak. Los van al dat rare modieuze gepsychologiseer tegenwoordig. Daarom houd ik niet van acteurs. Ik houd van kom®* dianten." Max Smitn Festen met, Piet Römer: di. 25febr. Stadsschol^' burg Middelburg (20.00 uur) en wo. 26febr.Scht' detheater Terneuzen (20.00 uur). Piel Römer: Laai het paard maar bovenkom® Uitgeverij Bert Bakker Amsterdam, KW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 30