iefde jeeft vitale tracht Joden hebben grote en kleine neuzen, net als iedereen 1 %t 25 i\ h Shine in Boijmans Johannes Vermeer verovert Spanje Portretten Oz Almog vrijdag 21 februari 2003 f- -v chone schijn plachten we te zeggen. Alsof bij alles I wat mooi is op z'n minst wantrouwen past. De tentoonstelling Shine maakt korte metten met het ;«roordeel over schoonheid als loze manifestatie van lerlijk vertoon. Leve het ware, het goede, het verhevene, H de expositie te zeggen. Leve de kracht van de liefde die jnsgeeft aan de nuchtere werkelijkheid. itaartentvan de Rotterdammer Dré Wapenaar. lsof een toverstaf alles heeft .aangeraakt, fonkelt de tuin sde Amerikaanse kunstena- iLiza Lou de bezoeker tege- :e;. Grassprietjes, bloemen, jen,grasmaaier, barbecue, jfshet wasje aan de lijn: ieder iderdeel is opgebouwd uit iskraaltjes en pailletten. Sa- bejubelen ze het voorjaar, vraditbaarheid van het be- zeode aan het huiselijk geluk akt onderdeel uit van Shine, tentoonstelling over wens- rnen en toekomstvisioenen aeactuele kunst. Liza Lou is nvande achttien kunstenaars ibinnen- en buitenland die nngeven aan deze expositie. :en laten zij zien hoe kunst '.ideaal verbeeldt dat tegen- Hit biedt aan de harde reali- wieis een initiatief van Wilma ito, de conservator van de adscollectie Rotterdam. Ze «(teen selectie van nieuwe winsten uit deze collectie, esinds de oprichting vijftien irgeleden bijna zevenhon- idwerken omvat, een plek ge ven m Shine. Daardoor zijn ze !een internationale context te a. „Ik wilde aan het begin iadeze nieuwe eeuw, van dit -We millennium, een opti- itische tentoonstelling ma s'', zegt Wilma Sütö. ,,De at van een nieuw tijdperk is nnooi moment om alle last - er je te laten. Om met een none lei te binnen." (aanslagen in de VS op 11 sep- 1 iber2001 hebben dat idee be- :deld, erkent ze. ,,Doordeval adeMuurin 1989 en de ver fijning van de communisti 's dictaturen had ik even het adat de vrije westerse maat- appij zich mondiaal leek uit breiden. Door de opkomst van religieus fundamentalisme =an de verstandhoudingen De tuin van de Amerikaanse kunstenares Liza Lou. toch weer op scherp. Maar ik vind: des te meer reden de goede moed te bewaken. Niet doem denken, maar positief zijn zon der je kritisch vermogen te ver liezen." Van Maria Roosen zijn 127 bol len van glas te zien, met door sneden van 10 tot 45 centimeter. Ze liggen als enorme dauw druppels in de achtertuin van Museum Boijmans Van Beunin- gen. Of zijn het heksenbollen die het kwaad moeten keren? Rince de Jong portretteerde demente bejaarden. We zien oudere men sen die hun masker hebben la ten vallen, waardoor ze zich enorm kwetsbaar, naakt bijna, tonen. De Jong maakt van hen engelen op leeftijd. Apart is de baartent van de Rot terdamse kunstenaar Dré Wa penaar. In deze grote bol. een in tieme omhulling, kan een vrouw haar kind in bad ter wereld brengen. Het dakje kan open, waardoor een bevalling onder de sterrenhemel mogelijk wordt. Water vangt de kracht van de weeën op. ,,Dré Wape naar benadrukt hiermee de bij zonderheid van de geboorte. Hij geeft die gebeurtenis een nieuw ritueel." De kunstwerken in Shine vor men met elkaar een pleidooi voor de herwaardering van de liefdevolle kanten van het be staan. Net zoals de Amerikaan se psychologe Shelley Taylor voorstaat. Deze specialist in on derzoek naar stress en gezond heid werpt zich op als pleitbe zorger van de liefde als vitale kracht in het leven. Met haar onderzoek toont ze aan dat lief de minstens zo belangrijk is als agressie om te overleven. Volgens bestaand onderzoek kan stress twee reacties oproe pen: vechten of vluchten. Tay lors vermoeden dat vooral mannelijke proefpersonen dit patroon bepaalden, bleek te Elk onderdeel van Liza Lou's tuin is opgebouwd uit glaskraaltjes en pailletten. recht. Ze onderzocht hoe vrou wen met stress omgaan en vond heel andere uitkomsten. Zij knuffelen hun kinderen extra vaak en zoeken steun bij elkaar. 'Tend and befriend' noemt Tay lor deze tegenhanger van de 'fight or flight'-tactiek. „Shelley Taylor waarschuwt voor eenzijdige aandacht voor egoïsme en agressie in onze aard, want die voedt de arg waan", zegt Wilma Sütö. „En dat wantrouwen kan weer ont aarden in een zichzelf bevesti gende voorspelling. Ze toont met haar onderzoek aan dat mensen ook aardig zijn in tijden van stress. Dat ze elkaar helpen. Het is die positieve kant in de mens die wij met Shine belich ten." De expositie toont een film van Jeroen Eisinga, ook een Rotterdammer. Hij heeft een madonna gefilmd, op een stoel voor een boerderij, met een blo te baby aan de borst. Idyllisch vogelgefluit overstemt het la waai van een verre snelweg. Dan stijgt ze langzaam op, met stoel en al, hemelwaarts. „Eisinga refereert hiermee di rect aan het icoon van de maagd Maria met kind, een beeld dat helemaal weg is uit de heden daagse kunst", zegt Sütö. „Je voelt die wonderlijke intieme verstandhouding tussen moe der en baby; zich aan elkaar ovei'geven. Eisinga heeft een ei gentijds visioen gemaakt. Heel ontroerend, spiritueel en sensu eel." De wil om het conflictueuze be staan te ontstijgen komt mis schien nog wel het best tot uiting in het kunstwerk van Walter De Maria, dat het sleu telwerk van Shine vormt. 'Een computer die alle problemen de wereld uit zal helpen', heet dit object dat de grootste museum zaal in Museum Boijmans Van Beuningen in beslag neemt. Het kunstwerk, dat veertig bij veer tig meter meet, bestaat uit 75 metalen staven met vele facet ten, net als bij een diamant. Hel le lampen pal boven de staven zetten de machine aan. De sculptuur lijkt zo te zweven in het licht. 'Een computer die alle proble men de wereld uit zal helpen' is een kunstwerk uit de vaste collectie van Boijmans. Oud-di recteur Wim Beeren heeft de sculptuur, die Walter De Maria speciaal voor Boijmans maakte, in 1984 aangeschaft. Wilma Sü tö vindt de naam van het werk 'heel hoopvol'. „Zeker niet na- iefwant de titel is in de toekom stige tijd gesteld. Het is dus niet zo dat deze computer alle pro blemen al heeft opgelost. Wel is hij daar continu mee bezig." „De sculptuur is het toonbeeld van harmonie, van ordening. De chaos is bedwongen. Het werk vormt een tegenwicht op een wereld die niet zo harmonieus is. Het spiegelt ons een wereld voor die het waard is te worden nagestreefd, ongeacht ons fa len." „De staven zijn als toverstra- len", zegt ze. „Het kunstwerk heeft daardoor een enorme pré- sence. Het verandert de ruimte in de machinekamer van de ten toonstelling. Daar ligt het ge ruisloos te zoemen." Annemiek Veelenturf Expositie: Shine in Museum Boij mans Van Beuningen in Rotterdam: vandaag t/m 21 april, di. t/m za. 10- 17 uur, zo. 11-17 uur. Kunstminnend Spanje is in opperste extase over de ex positie van negen schilderijen van de zeventiende-eeuwse Ne derlandse schilder Johannes Vermeer in het Museo de Prado in Madrid. De doeken van de Delftse schilder hangen tussen 32 werken van tijdgenoten, zo als Pieter de Hooch, Gerard Dou, Gabriel Metsu, Gerard ter Borch, Jan Steen en anderen. Apetrots leidde museumdirec teur Miguel Zugaza begin deze week koning Juan Carlos en zijn vrouw Sofia als eerste bezoe kers langs de unieke verzame ling die onder de titel 'Vermeer en het Hollandse interieur' tot 18 mei is te bezichtigen. De ten toonstelling is in veel opzichten uniek, zegt Zugaza. „Debelang- rijkste prestatie van het Prado in de laatste jaren." Het gehele bekende oeuvre van Vermeer bestaat slechts uit 35 doeken die over de hele wereld zijn verspreid. Maar liefst zeven verschillende musea moesten hun medewerking verlenen om de negen interieurschilderijen naar het Prado te krijgen. Het Rijksmuseum stuurde de 'Lief desbrief' naar Madrid. Bovendien, gaat Zugaza verder, „is het een eer om Vermeer te mogen ontvangen omdat het de eerste keer dat er een Vermeer in Spanje is te zien." De Spanjaar den dromen ervan ooit nog eens een eigen doek van de Hollandse meester in het 'tehuis' van tijd genoot Velazquez te kunnen op hangen. Maar aangezien dat voorlopig wel een droom zal blijven zijn ze al zielsgelukkig dat ze de twee grote meesters drie maanden lang onder het zelfde dak mogen hebben. Lezingen Naar aanleiding van de komst van Vermeer heeft het Prado een groot aantal lezingen georgani seerd waarbij ook de Leidse kunstkenner C. Willemijn Fock optreedt. De media hebben het enthousiasme van de museum directie overgenomen en beste den dezer dagen enorm veel aandacht aan de Nederlandse schilderkunst in de Gouden Eeuw. Het Prado verwacht 170.000 bezoekers en heeft bij hoge uitzondering ook op maandag de deuren ge opend. Door critici wordt de huidige expositie vergeleken met 'Ver meer en de Delftse school', een tentoonstelling die twee j aar ge leden was te zien in New York en Londen. Ook toen bleek de enorme populariteit van Ver meer. De keuze van de doeken die deel uitmaken van de Madri- leense expositie is gemaakt door Alejandro Vergara, conservator van het Prado en expert in de Hollandse en Vlaamse schilder kunst uit de 17e eeuw Behalve Vermeer koos hij 32 schilderijen van tijdgenoten van Vermeer om het verschil te laten zien. Behalve de 'Liefdesbrief' han gen tot 18 mei in het Prado 'Brieflezende Vrouw bij het Open Venster' (Dresden), 'Dame en twee Heren' (Brunswijk), 'Jonge Vrouw met Waterkan' (New York), 'Paarlenweegster' (Washington), 'Meisje met Rode Hoed' (Washington), 'Meisje met Paarlen Oorhangers' (Ber lijn), 'Allegorie op de Schilder kunst' (Wenen) en 'Jonge Vx-ouw aan het Virginaal' (Londen). Henk van den Boom wds? Islamiet? Hindoe? Rooms-katho- iiek? Christelijk-gereformeerd? Atheïst? «tien?Elke sterveling die na een verblijf in "aardse tranendal ten hemel stijgt, wordt ^Petrus toch met trompetgeschal wel- :-geheten? Gods Tien Geboden, verstrekt G de jood Mozes en fundament onder het ^de jood Jezus gevestigde christendom, i immers vóór alles de liefde? De Is- -Oostenrijkse kunstenaar Oz Al- "poudt de bezoekers van de tentoonstel- ■3 Die ook...? in het Joods Historisch ureum (JHM) in Amsterdam een spiegel die laat zien dat het antwoord 'nou en?' ismpelis om ieders al niet onbewuste nei- l°t stereotyperingen de wereld uit te apen. f Meryl Streep Davids, Sjaak Swart en Xaviera Hollander. Almog benadrukt dat zijn keus louter op persoonlijke voorkeuren is gestoeld en dat hij als voorwaarde alleen een 'opmerkelijk leven' stelt. Begin, Golda Meir, Chaim Her zog, Rabin: ja! Sharon? Nee! Het maakt hem overigens niet uit of iemand - volgens de joodse wetten met een joodse moeder - er ook officieel bij hoort; onder zijn geportret- teerden zijn er ook die alleen een joodse va der hadden of hebben. Dat de wegen der geschiedenis zijn gepla veid met vooroordelen over joden mag be kend worden verondersteld. Joachim Riedl vermoedt in de catalogus dat Ptolemeus in de Oudheid als eerste een racistische kari katuur van het joodse type formuleerde. Maar omdat de stereotiep over vooral 'de joodse neus' zo'n hardnekkig leven leidt, is het niet voor niets dat hij eraan herinnert hoe deze en andere misvattingen tenslotte de weg plaveiden voor de gruwelen van de holocaust. De invloedrijke patholoog Ru- dolf Virchow, verbonden aan de Universi teit van Berlijn, stelde bijvoorbeeld vooraf gaand aan de invoering van het verplichte arische keurmerk door de nazi's in de jaren dertig, 'dat de joodse neus zo kenmerkend is dat de meeste joden beter hun neus dan een geboorte-certificaat kunnen laten zien'. Hoeveel mensen denken tegenwoordig op zijn minst nog dat daar een kern van waar heid in zit? Gauw naar het JHM: de forma ten neuzen op Almogs portretten lopen heus uiteen van klein tot groot. De neuzen van de j oden uit de vele eeuwen geschiedenis waar uit hij putte, ogen net zo doorsnee als die van de gemiddelde autochtone én allochtone Nederlander in een willekeurige heden daagse winkelstraat. 'Maar joden zijn toch niet blond en hebben toch geen blauwe ogen?', vroeg een bezoeker. Jawel hoor, ook waar het de ontkrachting van dat stereotiep betreft, scoort Almog met zijn galerij moei teloos voor open doel. De kunstenaar (1956, in Israël geboren als zoon van Russische Palestina-pioniers en Roemeens-Russische immigranten) deed dienst in het Israëlische leger en studeerde in 1986 af aan de Weense kunstacademie. Terugblikkend op het ontstaan van zijn 'ob sessie' vertelt hij in de catalogus: 'Als Israëli zou het een vreemd idee voor me zijn ge weest portretten van joden te schilderen. Ik was een Israëli toen ik het leger verliet. Ik werd een jood in OostenrijkIk had nooit be seft dat ik een jood was. Ik was een militaire pummel, één bulldozer tussen vele andere. En in Wenen werd ik een joodse bulldozer, in de knel tussen Sachertorte en vooroor deel.' Als bulldozer-kunstenaar walst Almog de bezoekers vooral ook effectief plat door zijn eigenzinnige, brede selectie, in alle gevallen voorzien van een schat aan bondig gepre senteerde, leerzame informatie. Uit heden en verleden selecteerde hij wetenschappers (Einstein, Julius Axelrod, Rita Levi-Mon- talcini, Max Nordau), schakers Botwinnik, Fischer), boksers (Daniel Mendoza, Benny Leonard), kunstenaars (Chagall, Pissarro, Barnett Newman), violisten (Menuhin, Perlman), popmuzikanten (Marx Brothers, Simon en Garfunkel, de Beastie Boys, 'Ma ma' Cass Elliot en Kiss-voorman Gene Sim mons) en acteurs/actrices (Simone Signo- ret, YvesMontand, Meryl Streep), schrijvers (Anne Frank, Jakob Wassermann, Marcel Proust, Joseph Brodsky), maar ook de in 1998 tot katholieke heilige uitgeroepen Duitse filosofe Edith Stein en de Ameri kaanse zwemmer Mark Spitz. Almog heeft er nadrukkelijk geen parade van beroemde joden van willen maken en presenteert bijvoorbeeld ook de 'vergeten' Slowaakse zioniste en soldate Haviva Reik 1914-1944), de Israëlische geheim agent Eli Cohen (1924-1965, opgehangen in Damas cus), de Duitse filosoof Hermann Cohen (1842-1918) en de Russische fysicus Lev Da- vidovitch Landau (1909-1968). Almog koos plagerig ook een aantal Hele Slechte Joden uit: onderhen de Amerikaan se gangster Meyer Lansky (1902-1983), de Amerikaanse maffiabaas Louis 'Lepke' Buchalter (1887-1944) en de seriemoorde naar 'Son of Sam', hun landgenoot David Berkowitz (1953, zit 365 jaar gevangenis straf voor zes moorden en een aantal zwaar gewonden). Die ook? Ja, nou en? Fran?oise Ledeboer Expositie: Die ook...?! van Oz Almog - Joods His torisch Museum Amsterdam, t/m 9 juni. Geopend dagelijks 11-17 uur. Catalogus €14,50.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25