iVllaert ziet niets in tunnel Sluiskil De eerste renners vlogen in Kapellebrug uit de bocht 11 College Terneuzen berispt coördinatrice kunstzinnige vorming Bouwgroep aast op centrumplan Hulst [Mena VI acJq Ouderen blij met dagelijks telefoontje Eerste olie opgeruimd van de Hooge Platen :p 499 Gentse professor geeft voorkeur aan ontsluitingsweg langs kanaal zeeuwse almanak Briefje Duur drankje met klant PZC ZEEUWS-VLAANDEREN woensdag 19 februari 2003 door Wout Bareman TERNEUZEN - Coördinatrice A. Soet van het gemeentelijk in stituut voor muzikale en kunst zinnige vorming Toonbeeld in Terneuzen is door het college van burgemeester en wethou ders op de vingers getikt. Ze heeft zichzelf in het verleden ten onrechte een certificaat Alge mene Muzikale Vorming toege kend. Dat gebeurde tijdens de jaarlijkse uitreiking van certifi caten en diploma's van het insti tuut. Soet, die kort daarna het certificaat alsnog bemachtigde, heeft haar fout toegegeven. De feiten dateren van enkele ja ren geleden. Destijds werd bin nen het docentenkorps van Toonbeeld afgesproken de kwestie binnenskamers te hou den en niet te rapporteren aan B en W. Maar nu hebben verschil lende docenten het stilzwijgen verbroken. Dat gebeurt op het moment dat Toonbeeld voor grote verande ringen staat: de afdeling mu ziekonderwijs wordt op niet al te lange termijn overgeheveld naar de Zeeuwse Muziekschool, terwijl over de toekomst van de afdeling Kunstzinnige Vorming nog wordt gediscussieerd. Zegs lieden ontkennen niet dat een verband bestaat tussen het uit lekken van de misstap van coör dinator Soet en de op handen zijnde reorganisatie. Volgens een van hen 'is het tijd om oude rekeningen te vereffenen'. Commotie In mei 1997 hoorden docenten tijdens de uitreiking van certifi caten in het Zuidlandtheater hoe Soet bij het oplezen van de lijst van geslaagden voor de cur sus Algemene Muzikale Vor ming ook haar eigen naam noemde. De verbazing was groot omdat onder de docenten algemeen bekend was, dat zij het examen niet had gehaald. Er ontstond de nodige commotie. Soet reageerde daarop met de mededeling dat zij zichzelf bij de geslaagden had gevoegd om dat iedereen nu eenmaal wist dat zij de cursus had gevolgd. Het zou vreemd overkomen als bekend zou worden dat zij - als coördinator - het certificaat niet had behaald, was volgens verschillende docenten haar uitleg. Die besloten toen de kwestie niet aan de grote klok te hangen. Enige tijd later echter - sommi gen spreken over enkele weken, anderen over een paar maanden - kon de coördinatrice de docen ten melden dat ze het certificaat via een herexamen alsnog in de wacht had gesleept. En ook die mededeling wekte verbazing; verschillende docenten hadden de stellige indruk dat Soet dat onderling had geregeld met de betreffende docente. Iemand die zakt, mag het immers pas het volgende cursusjaar opnieuw proberen. Maar ook daarover hielden ze hun mond. Slip of the tongue Pas eergisteren werd de hele gang van zaken bij de gemeente bekend. De kwestie kwam gis terochtend aan de orde in de we kelijkse vergadering van B en W. Burgemeester R. Barbé na af loop: „Mevrouw Soet heeft vijf jaar geleden inderdaad een lijst van geslaagden voorgelezen waarop ook haar naam voor kwam. Daarmee werd de indruk gewekt dat zij het diploma had behaald, terwijl dat niet het ge val was. Drie maanden later haalde ze het diploma alsnog. Ze heeft tegenover ons ver klaard dat ze dat destijds niet had mogen doen en dat het een vergissing was. Volgens haar was het een 'slip of the tongue' We laten de zaak nu verder uit zoeken, maar op dit moment is een en ander geen reden om maatregelen te nemen." Directeur J. Princen van de sec tor Maatschappelijke Zaken, waarvan Toonbeeld deel uit maakt, meent dat nadere bestu dering van de feiten de vraag doet rijzen of Soet destijds wel is gezakt voor het examen. door Sheila van Doorsselaer HULST - Een bouwcombinatie, bestaande uit aannemersbedrijf Van der Poel, Kindt en Bies- broeck makelaardij en project ontwikkelaar De Groene Groep, wil het Centrumplan van Hulst van de grond tillen. De tekenin gen zijn zo goed als gereed, pan den zijn verworven en de ge meente staat niet onwelwillend tegenover de combinatie. Het trio wil graag in het gat springen dat projectontwikke laar BAM in Hulst heeft achter gelaten, maar het bouwteam laat nog niet het achterste van zijn tong zien. ,,Wij willen onze plannen pas presenteren als de gemeente de claim van BAM (een half miljoen euro, red.) heeft afgehandeld. De akte van ontbinding moet zijn onderte kend, zolang dit niet het geval is, heeft praten over alternatie ve plannen geen zin", zegt A. Biesbroeck van het Hulster ma kelaarskantoor. „Strategisch hebben we wel al een goede po sitie verworven. De plannen zijn in concept gereed en kunnen snel worden aangepast. We heb ben al panden verworven of hebben een akkoord met de ei genaren." Biesbroeck en de Terneuzense aannemer Van der Poel hebben een consortium gesloten met De Groene Groep uit Rotterdam, een ontwikkelaar gespeciali seerd in binnenstedelijke pro jecten. De Groene Groep is geen onbekende in Zeeland. In de Goese wijk Ouverture laat de ontwikkelaar momenteel der tien villa's bouwen. Biesbroeck denkt met dit bouwteam te vol doen aan de wens van de Hulster fracties de uitvoering van het Centrumplan te gunnen aan een lokale of regionale ondernemer. Volgens Biesbroeck treedt de Rotterdamse ontwikkelaar mo gelijk ook op als zogenaamde eindbelegger. Dat wil zeggen dat niet vooraf kopers gevonden moeten worden voor er ge bouwd wordt. Dit levert een aanzienlijke tijdwinst op en er is Hulst alles aan gelegen de bin nenstad zo snel mogelijk te re construeren. Kansen Het bouwteam wil met het pro ject proberen Rijkssubsidie bin nen te slepen uit de pot van het Innovatieprogramma Stedelij ke Vernieuwing (ISV) van het ministerie van VROM. Bies broeck: „We bestuderen mo menteel wat de kansen zijn. Speerpunt is dat onze plannen economisch haalbaar moeten zijn. We leven momenteel in een economisch mindere tijd en daar houden we rekening mee. Het is ook onze intentie de hui dige plannen zoveel mogelijk te verwerken in ons project. Het is niet nodig het wiel steeds op nieuw uit te vinden. Het project zal alleen moeten passen binnen de Hulster maat." Advertentie PRAAT MEE OVER DE KWALITEIT VAN DE ZEEUWSE RUIMTE! Kom naar het openbare lijstrekkersdebat van Het Zeeuwse Gezicht op donderdagavond 20 februari 19.30 uur in de Zeeuwse Bibliotheek met tien politieke partijen Bij het binnenlopen van de klas had Milou, 8 jaar, haar juf een briefje in handen ge drukt. Maar het was een drukke dag en het briefje raakte een beetje vergeten. Pas toen alle kinderen naar huis waren, vond de Middel burgsejuf het papiertje weer. „Hoi juf", meldde Milou, „onze poes is gesteriliceerd. Ze heeft een gaa t in haar buik er zit geen haar op dat zit er vies uit. Ze valt steets om. Dat is zielig, maar ze kan geen kintjes meer krijgen. Want anders als er geen gat in zit dan kan ze kintjes krijgen en dan gan die kintjes in de gordijnen. Groetjes Milou." (IIDDELBURG - Vergeet de -jinel bij Sluiskil nu maar; die M niet voor een doorstro ming van het verkeer vanuit de Kesierscheldetunnel naar laanderen. Veel verstandiger |,el om het oude idee van een „stelijke ontsluitingsweg jmgs het Kanaal van Terneuzen ,jar Gent uit te voeren. Dat ndt de Gentse professor G. Al bert. sprak gisteren op een ièenkomst van de Maatschap- ijvoorNijverheid en Handel in üddelburg over de kansen en dreigingen van de Wester- icheldetunnel. Na een uitvoerig over wat voor moois en de tunnel kan brengen Mor Zeeland én Vlaanderen, itelde hij 'de grootste schande' 'un de kaak: „De aansluitende 'drastructuur is niet gebouwd! ïsarom maak je dan een Wes- Advertentie Nieuwëfollectie tills is goeddeels binnen PROEF DE LENTE .<:es nu uw mode op maat ut de nieuwe ontwerpen en stoffen van Elena! Restanten wintercollectie 50% KORTING .,nge Noordstraat 46, 4431 CE M ddelburg. tel: 0118-681112 >',Tj 9-17 za 10-16 en op afspraak terscheldetunnel?" Vooral de 'stop van Sluiskil' moet uit het verkeersnet worden verwijderd, waarschuwde Allaert. Hij kwam niet met een geheel nieuw plan op de proppen, maar trok een oud idee uit de kast. „De westelijke ontsluitingsweg, die achter Sas van Gent recht streeks aansluit op Zelzate- West. Dat is veel goedkoper en sneller te realiseren dan een tunnel bij Sluiskil. Zeeland en Vlaanderen moeten dat samen maar eens bekijken." Deze variant is door de politiek en het bedrijfsleven in Zeeland echter afgeschoten. Zij willen die niet, omdat ze vrezen dat dan de tunnel bij Sluiskil niet komt. En die is, zoals directeur T. Buijs van de NV Westerschei- MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter, G. No- mes, heeft gisteren een 49-jarige inwoner van Breskens voor dronken rijden 1500 euro boete en zes maanden voorwaardelij ke rijontzegging opgelegd. De man vertelde 14 december vorig jaar in Vlissingen in de fout te zijn gegaan toen hij voor zijn bedrijf een laatste klant be zocht. „Hij bood mij iets te drin ken aan. Het ging in een enorm tempo. Het is volledig uit de hand gelopen", zei hij gisteren schuldbewust. Officier van Justitie J. Zonder van eiste zes maanden rijont zegging onvoorwaardelijk en 1000 euro boete. Raadsman W. Schieman reageerde verbaasd: „Dit was een incident. Hier past een geheel voorwaardelijke rij ontzegging", meende de straf pleiter. De politierechter was gevoelig voor het argument. „Het bedrijfsbelang is aange toond. Laat het een waarschu wing zijn, want hier komen on gelukken van." ^edmgen geldig 1 t/m 23 februari Pak 960 gram, flacon 750 of 1000 ml, vanaf 4=45 prijs per kilo 3.11 prijs per liter vanaf 2 99 Dat is gewoon Edah doorEugène Verstraeten AXEL - Het Telefoon-Ster- project van de Stichting Wel zijn voor Ouderen Axel heeft een succesvolle start ge maakt. Drie weken draait het pro j eet nu. De deelnemers zijn heel enthousiast. Je kunt merken dat ze de dag positiever be ginnen sinds ze meedoen aan de Telefoon-Ster", zegt Claudia DoezeJager van de SWOAxel. Het project is bedoeld voor ouderen die behoefte hebben aan sociaal contact en een veilig gevoel. Iedere ochtend worden de deelnemers ge beld door een vrijwilliger. Dat gebeurt iedere dag van de week, dus ook in de week einden. In een kort gesprek wordt geïnformeerd of alles goed is. Wordt niet opgeno men, dan belt de vrijwilliger iemand die een sleutel heeft. Deze neemt dan een kijkje bij de oudere thuis. Het project draait nu met één telefoon cirkel. Daaraan kunnen ze ven mensen meedoen, want een vrijwilliger belt maxi maal zeven ouderen per och tend. „We hebben nog ruimte om meer telefooncirkels te beginnen", zegt DoezeJager. „Dus ouderen kunnen zich nog gerust aanmelden." De Telefoon-Ster staat los van de Personen Alarmering. DoezeJager: „De Telefoon- Ster is beslist geen alarmlijn, maar louter bedoeld voor so ciaal contact. Dat mensen gewoon dagelijks iemand aan de lijn krijgen die even een praatje met hen maakt Uiteraard geeft het idee dat er iedere ochtend iemand belt, ook een gevoel van vei ligheid." Ouderen die meedoen beta len zes euro per maand. detunnel gisteren onmiddellijk opmerkte, 'ook nodig voor de verkeersproblemen in Zeeuws- Vlaanderen zelf'. „De tunnel bij Sluiskil is een gecombineerde oplossing voor de problemen van zowel noord-zuid als oost west", benadrukte Buijs. Hoe dan ook, een oplossing voor het knelpunt-Sluiskil moet ko men. Want anders slaagt Zee land er niet in om 'het veelvoud van toegevoegde waarde dat de Westerscheldetunnel zal ople veren' binnen te halen, stelde Allaert. „De tunnel kost pak weg 750 miljoen euro. Dat wordt in enkele tientallen jaren afgeschreven. Maar die investe ring wordt al veel eerder in ter men van welvaart en welzijn te rugverdiend. Zeeuwen beseffen dat nog veel te weinig, maar de kansen zijn echt enorm." Allaert schetste zes kansen. De Westerscheldetunnel zorgt voor veel snellere verbindingen bin nen de provincie en met omlig gende steden als Rotterdam en Gent. Eindelijk kan een steden- netwerk ontstaan met Vlissin gen, Middelburg, Goes, Terneu zen en Gent. Die steden kunnen in onderlinge samenhang en overleg nieuwe projecten ont wikkelen. De kennis bij scholen en bedrijven in Zeeland en Vlaanderen kan gebundeld worden. Zeeland en Vlaanderen kunnen ook sociaal-cultureel veel meer naar elkaar toegroei en. En het eendaags toerisme naar Zeeland vanuit België krijgt een enorme impuls. Douwe Egberts Jubileumblik 250 jaar 5 soorten koffie in een blik Hamburgers door René van Stee HOOFDPLAAT - Natuurgebied de Hooge Platen in de Wester- schelde voor Hoofdplaat is gis teren ontdaan van de eerste olieresten uit de gezonken auto carrier Tricolor in het Nauw van Calais. De verontreiniging werd pas vrijdag vastgesteld, omdat het natuurgebied door de stormachtige weersomstandig heden niet eerder per boot be reikbaar was. Gewapend met plastic zakken, schepjes en harken hebben twee medewerkers van de stichting het Zeeuwse Landschap (HZL) en zes vrijwilligers een strook van naar schatting driehonderd bij vijftig meter handmatig van olieresten ontdaan. In totaal werden dertig vuilniszakken smurrie met olie en zand verza meld. „Een kleine twintig procent van de verontreiniging is opge ruimd. Zoals het er nu naar uit ziet zijn we nog minstens tot en met vrijdag bezig. De operatie verloopt door de gunstige weersomstandigheden vrij voorspoedig. Niettemin zitten we in verband met het getij met een beperkte werktijd van slechts halve dagen. Hoewel ik verwacht dat het ons gaat luk ken, zijn extra vrijwilligers al tijd welkom", aldus R. Beijers- bergen van HZL. Het vervoer van de schoon maakploeg en hun materialen wordt verzorgd met een boot van Rijkswaterstaat. De veront reiniging is met name aange troffen aan de kant van het jonge schor waar vorig jaar de begroeiing van oude zeekraal stond. Op de hoger gelegen schorren liggen vooral grotere olieplakken. In de duintjesvegetatie, waar beschermde vogelsoorten als de grote stern en het visdiefje (ook een stemsoort) broeden, valt de verontreiniging mee. Het broed- seizoen, dat over ruim een maand begint, loopt volgens Beijersbergen dan ook geen ge vaar. Ook voor zeehondenpopulatie die op de Hooge Platen verblijft, heeft hij geen doemscenario in gedachten. De zeehonden zitten meestal op de lage zandbanken waar geen olieverontreiniging is geconstateerd. Frans Maas wil de historie van de wielerbaan in Kapellebrug, die achter zijn woning lag, nieuw leven inblazen. foto Camile Schelstraete door Frank van Cooten KAPELLEBRUG - De befaam de Tilburgse wielrenner Jan Pij nenburg, alias Jan Kanonbal, reed er. Samen met zijn ploegge noot Janus Braspenninck vocht hij menige strijd uit met de broers Hector en Edmond Pica- vet. De Velodröme in Kapelle brug, in de volksmond bekend als de piste. De wedstrijden op zondagmid dag brachten duizenden men sen op de been. In de jaren twintig, dertig tot aan de oor logsjaren stond Kapellebrug hoog genoteerd op de wielerka- lender. Veel streekrenners maar ook coureurs uit België hebben suc cessen op de piste behaald. Van de wielerbaan is niets meer over. Frans en Ingrid Maas uit Kapellebrug willen de historie van de piste nieuw leven inbla zen. De baan lag achter hun wo ning aan de Gentsevaart 117. Ze doen al twee jaar mee aan de open tuindagen. „Met name de oudere bezoekers wezen ons op de wielerbaan. Hier heb ik ooit gefietst, zeiden ze tegen ons. We vinden het jammer dat zo wei nig van de baan en de wielerhis- torie in Kapellebrug bekend is. Daar willen we wat aan doen." De piste van ongeveer 363 meter lang werd in juni 1924 geopend. De baan was aangelegd met 180.000 kilo sintels. Het materi aal werd per trein vanuit België aangevoerd naar het station op De Klinge. Landbouwers ver voerden de sintels met paard en wagen naar de baan. Met een rolblok werden de sintels vast- gelegd. De openingswedstrijd was op 24 juni. Een gigantische mensen massa kwam kijken. Tijdens de eerste wedstrijd was de baan echter nog niet geschikt. Diver se renners vlogen uit de bocht en kwamen in het publiek terecht. Na aanpassing werd de baan een jaar later opnieuw geopend. Frans en Ingrid Maas hebben affiches opgehangen in super markten en gemeenschapshui zen met het verzoek informatie te verschaffen over de Velodrö me. „Wij willen graag foto's hebben en verhalen van mensen die op de baan gekoerst hebben of die de wedstrijden bezocht hebben. Ook zouden we graag in het bezit komen van attributen zoals lintjes, oorkondes, kran sen en oude fietsen." De twee zijn van plan met de in formatie een boek samen te stel len. Ook willen ze tijdens de open tuindagen van 21 en 22 ju ni een tentoonstelling over de piste inrichten. „Misschien kunnen we ook iets organiseren voor de oude renners die nog in leven zijn." Kwaliteit Een van die oud-renners is Ben Picavet. Als zesjarig jongetje keek hij al naar de wedstrijden van zijn vader Hector en oom Edmond op de Velodröme. „Jan Pijnenburg, alias Jan Kanon bal, en de oude Braspenninck waren grote coureurs. Er was nogal wat kwaliteit in die tijd." Wat Picavet vooral is bijgeble ven, is de enorme mensenmassa. „Op zondagmiddag liepen de mensen in rijen dik vanuit Hulst naar de piste. Gewoon op straat. Dat is nu niet meer voor te stel len." Oud-wethouder Picavet heeft in de oorlogsjaren zelf ook ge koerst op de piste. „Ik stond ge programmeerd op de affiche sa men met befaamde renners als Arseen Rijckaert, Karei de Bae- re en mijn broer Octaaf. Het wa ren geweldige wedstrijden." De eerste eigenaar was een invalide kleermaker uit Kapel lebrug. Daarna kocht Hector Picavet de piste van de kleerma ker. „De baan is heel lang eigen dom van onze familie geweest", zegt Ben Picavet. Hij heeft nog steeds een bittere nasmaak over het einde van de piste. „Op een slinkse manier is de baan ontei gend door de waterleiding maatschappij Het gebied is wa ter-wingebied geworden. In '47 is de baan gesloten." Advertentie Medewerkers van stichting het Zeeuwse Landschap en vrijwilligers hebben met behulp van een boot van Rijkswaterstaat gisteren een begin gemaakt met het opruimen van olieresten in natuurgebied de Hooge Platen in de Westerschelde. foto Peter Buteijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39