iVllaert ziet niets in tunnel Sluiskil
De eerste renners vlogen in
Kapellebrug uit de bocht
11
College Terneuzen
berispt coördinatrice
kunstzinnige vorming
Bouwgroep aast op
centrumplan Hulst
[Mena VI acJq
Ouderen blij met
dagelijks telefoontje
Eerste olie opgeruimd van de Hooge Platen
:p 499
Gentse professor geeft voorkeur aan ontsluitingsweg langs kanaal
zeeuwse almanak
Briefje
Duur drankje
met klant
PZC
ZEEUWS-VLAANDEREN
woensdag 19 februari 2003
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Coördinatrice
A. Soet van het gemeentelijk in
stituut voor muzikale en kunst
zinnige vorming Toonbeeld in
Terneuzen is door het college
van burgemeester en wethou
ders op de vingers getikt. Ze
heeft zichzelf in het verleden ten
onrechte een certificaat Alge
mene Muzikale Vorming toege
kend. Dat gebeurde tijdens de
jaarlijkse uitreiking van certifi
caten en diploma's van het insti
tuut. Soet, die kort daarna het
certificaat alsnog bemachtigde,
heeft haar fout toegegeven.
De feiten dateren van enkele ja
ren geleden. Destijds werd bin
nen het docentenkorps van
Toonbeeld afgesproken de
kwestie binnenskamers te hou
den en niet te rapporteren aan B
en W. Maar nu hebben verschil
lende docenten het stilzwijgen
verbroken.
Dat gebeurt op het moment dat
Toonbeeld voor grote verande
ringen staat: de afdeling mu
ziekonderwijs wordt op niet al
te lange termijn overgeheveld
naar de Zeeuwse Muziekschool,
terwijl over de toekomst van de
afdeling Kunstzinnige Vorming
nog wordt gediscussieerd. Zegs
lieden ontkennen niet dat een
verband bestaat tussen het uit
lekken van de misstap van coör
dinator Soet en de op handen
zijnde reorganisatie. Volgens
een van hen 'is het tijd om oude
rekeningen te vereffenen'.
Commotie
In mei 1997 hoorden docenten
tijdens de uitreiking van certifi
caten in het Zuidlandtheater
hoe Soet bij het oplezen van de
lijst van geslaagden voor de cur
sus Algemene Muzikale Vor
ming ook haar eigen naam
noemde. De verbazing was
groot omdat onder de docenten
algemeen bekend was, dat zij
het examen niet had gehaald. Er
ontstond de nodige commotie.
Soet reageerde daarop met de
mededeling dat zij zichzelf bij
de geslaagden had gevoegd om
dat iedereen nu eenmaal wist
dat zij de cursus had gevolgd.
Het zou vreemd overkomen als
bekend zou worden dat zij -
als coördinator - het certificaat
niet had behaald, was volgens
verschillende docenten haar
uitleg. Die besloten toen de
kwestie niet aan de grote klok te
hangen.
Enige tijd later echter - sommi
gen spreken over enkele weken,
anderen over een paar maanden
- kon de coördinatrice de docen
ten melden dat ze het certificaat
via een herexamen alsnog in de
wacht had gesleept. En ook die
mededeling wekte verbazing;
verschillende docenten hadden
de stellige indruk dat Soet dat
onderling had geregeld met de
betreffende docente. Iemand die
zakt, mag het immers pas het
volgende cursusjaar opnieuw
proberen. Maar ook daarover
hielden ze hun mond.
Slip of the tongue
Pas eergisteren werd de hele
gang van zaken bij de gemeente
bekend. De kwestie kwam gis
terochtend aan de orde in de we
kelijkse vergadering van B en W.
Burgemeester R. Barbé na af
loop: „Mevrouw Soet heeft vijf
jaar geleden inderdaad een lijst
van geslaagden voorgelezen
waarop ook haar naam voor
kwam. Daarmee werd de indruk
gewekt dat zij het diploma had
behaald, terwijl dat niet het ge
val was. Drie maanden later
haalde ze het diploma alsnog.
Ze heeft tegenover ons ver
klaard dat ze dat destijds niet
had mogen doen en dat het een
vergissing was. Volgens haar
was het een 'slip of the tongue'
We laten de zaak nu verder uit
zoeken, maar op dit moment is
een en ander geen reden om
maatregelen te nemen."
Directeur J. Princen van de sec
tor Maatschappelijke Zaken,
waarvan Toonbeeld deel uit
maakt, meent dat nadere bestu
dering van de feiten de vraag
doet rijzen of Soet destijds wel is
gezakt voor het examen.
door Sheila van Doorsselaer
HULST - Een bouwcombinatie,
bestaande uit aannemersbedrijf
Van der Poel, Kindt en Bies-
broeck makelaardij en project
ontwikkelaar De Groene Groep,
wil het Centrumplan van Hulst
van de grond tillen. De tekenin
gen zijn zo goed als gereed, pan
den zijn verworven en de ge
meente staat niet onwelwillend
tegenover de combinatie.
Het trio wil graag in het gat
springen dat projectontwikke
laar BAM in Hulst heeft achter
gelaten, maar het bouwteam
laat nog niet het achterste van
zijn tong zien. ,,Wij willen onze
plannen pas presenteren als de
gemeente de claim van BAM
(een half miljoen euro, red.)
heeft afgehandeld. De akte van
ontbinding moet zijn onderte
kend, zolang dit niet het geval
is, heeft praten over alternatie
ve plannen geen zin", zegt A.
Biesbroeck van het Hulster ma
kelaarskantoor. „Strategisch
hebben we wel al een goede po
sitie verworven. De plannen zijn
in concept gereed en kunnen
snel worden aangepast. We heb
ben al panden verworven of
hebben een akkoord met de ei
genaren."
Biesbroeck en de Terneuzense
aannemer Van der Poel hebben
een consortium gesloten met De
Groene Groep uit Rotterdam,
een ontwikkelaar gespeciali
seerd in binnenstedelijke pro
jecten. De Groene Groep is geen
onbekende in Zeeland. In de
Goese wijk Ouverture laat de
ontwikkelaar momenteel der
tien villa's bouwen. Biesbroeck
denkt met dit bouwteam te vol
doen aan de wens van de Hulster
fracties de uitvoering van het
Centrumplan te gunnen aan een
lokale of regionale ondernemer.
Volgens Biesbroeck treedt de
Rotterdamse ontwikkelaar mo
gelijk ook op als zogenaamde
eindbelegger. Dat wil zeggen
dat niet vooraf kopers gevonden
moeten worden voor er ge
bouwd wordt. Dit levert een
aanzienlijke tijdwinst op en er is
Hulst alles aan gelegen de bin
nenstad zo snel mogelijk te re
construeren.
Kansen
Het bouwteam wil met het pro
ject proberen Rijkssubsidie bin
nen te slepen uit de pot van het
Innovatieprogramma Stedelij
ke Vernieuwing (ISV) van het
ministerie van VROM. Bies
broeck: „We bestuderen mo
menteel wat de kansen zijn.
Speerpunt is dat onze plannen
economisch haalbaar moeten
zijn. We leven momenteel in een
economisch mindere tijd en
daar houden we rekening mee.
Het is ook onze intentie de hui
dige plannen zoveel mogelijk te
verwerken in ons project. Het is
niet nodig het wiel steeds op
nieuw uit te vinden. Het project
zal alleen moeten passen binnen
de Hulster maat."
Advertentie
PRAAT MEE OVER DE KWALITEIT
VAN DE ZEEUWSE RUIMTE!
Kom naar het openbare lijstrekkersdebat van
Het Zeeuwse Gezicht op donderdagavond
20 februari 19.30 uur in de Zeeuwse Bibliotheek
met tien politieke partijen
Bij het binnenlopen van de
klas had Milou, 8 jaar, haar
juf een briefje in handen ge
drukt. Maar het was een
drukke dag en het briefje
raakte een beetje vergeten.
Pas toen alle kinderen naar
huis waren, vond de Middel
burgsejuf het papiertje weer.
„Hoi juf", meldde Milou,
„onze poes is gesteriliceerd.
Ze heeft een gaa t in haar buik
er zit geen haar op dat zit er
vies uit. Ze valt steets om.
Dat is zielig, maar ze kan
geen kintjes meer krijgen.
Want anders als er geen gat in
zit dan kan ze kintjes krijgen
en dan gan die kintjes in de
gordijnen. Groetjes Milou."
(IIDDELBURG - Vergeet de
-jinel bij Sluiskil nu maar; die
M niet voor een doorstro
ming van het verkeer vanuit de
Kesierscheldetunnel naar
laanderen. Veel verstandiger
|,el om het oude idee van een
„stelijke ontsluitingsweg
jmgs het Kanaal van Terneuzen
,jar Gent uit te voeren. Dat
ndt de Gentse professor G. Al
bert.
sprak gisteren op een
ièenkomst van de Maatschap-
ijvoorNijverheid en Handel in
üddelburg over de kansen en
dreigingen van de Wester-
icheldetunnel. Na een uitvoerig
over wat voor moois en
de tunnel kan brengen
Mor Zeeland én Vlaanderen,
itelde hij 'de grootste schande'
'un de kaak: „De aansluitende
'drastructuur is niet gebouwd!
ïsarom maak je dan een Wes-
Advertentie
Nieuwëfollectie
tills is goeddeels binnen
PROEF DE LENTE
.<:es nu uw mode op maat
ut de nieuwe ontwerpen
en stoffen van Elena!
Restanten wintercollectie
50% KORTING
.,nge Noordstraat 46, 4431 CE
M ddelburg. tel: 0118-681112
>',Tj 9-17 za 10-16 en op afspraak
terscheldetunnel?" Vooral de
'stop van Sluiskil' moet uit het
verkeersnet worden verwijderd,
waarschuwde Allaert. Hij
kwam niet met een geheel nieuw
plan op de proppen, maar trok
een oud idee uit de kast. „De
westelijke ontsluitingsweg, die
achter Sas van Gent recht
streeks aansluit op Zelzate-
West. Dat is veel goedkoper en
sneller te realiseren dan een
tunnel bij Sluiskil. Zeeland en
Vlaanderen moeten dat samen
maar eens bekijken."
Deze variant is door de politiek
en het bedrijfsleven in Zeeland
echter afgeschoten. Zij willen
die niet, omdat ze vrezen dat
dan de tunnel bij Sluiskil niet
komt. En die is, zoals directeur
T. Buijs van de NV Westerschei-
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter, G. No-
mes, heeft gisteren een 49-jarige
inwoner van Breskens voor
dronken rijden 1500 euro boete
en zes maanden voorwaardelij
ke rijontzegging opgelegd.
De man vertelde 14 december
vorig jaar in Vlissingen in de
fout te zijn gegaan toen hij voor
zijn bedrijf een laatste klant be
zocht. „Hij bood mij iets te drin
ken aan. Het ging in een enorm
tempo. Het is volledig uit de
hand gelopen", zei hij gisteren
schuldbewust.
Officier van Justitie J. Zonder
van eiste zes maanden rijont
zegging onvoorwaardelijk en
1000 euro boete. Raadsman W.
Schieman reageerde verbaasd:
„Dit was een incident. Hier past
een geheel voorwaardelijke rij
ontzegging", meende de straf
pleiter. De politierechter was
gevoelig voor het argument.
„Het bedrijfsbelang is aange
toond. Laat het een waarschu
wing zijn, want hier komen on
gelukken van."
^edmgen geldig
1 t/m 23 februari
Pak 960 gram,
flacon
750 of
1000 ml,
vanaf
4=45 prijs per kilo 3.11
prijs per liter vanaf 2 99
Dat is gewoon Edah
doorEugène Verstraeten
AXEL - Het Telefoon-Ster-
project van de Stichting Wel
zijn voor Ouderen Axel heeft
een succesvolle start ge
maakt.
Drie weken draait het pro j eet
nu. De deelnemers zijn heel
enthousiast. Je kunt merken
dat ze de dag positiever be
ginnen sinds ze meedoen aan
de Telefoon-Ster", zegt
Claudia DoezeJager van de
SWOAxel.
Het project is bedoeld voor
ouderen die behoefte hebben
aan sociaal contact en een
veilig gevoel. Iedere ochtend
worden de deelnemers ge
beld door een vrijwilliger.
Dat gebeurt iedere dag van
de week, dus ook in de week
einden. In een kort gesprek
wordt geïnformeerd of alles
goed is. Wordt niet opgeno
men, dan belt de vrijwilliger
iemand die een sleutel heeft.
Deze neemt dan een kijkje bij
de oudere thuis. Het project
draait nu met één telefoon
cirkel. Daaraan kunnen ze
ven mensen meedoen, want
een vrijwilliger belt maxi
maal zeven ouderen per och
tend. „We hebben nog ruimte
om meer telefooncirkels te
beginnen", zegt DoezeJager.
„Dus ouderen kunnen zich
nog gerust aanmelden."
De Telefoon-Ster staat los
van de Personen Alarmering.
DoezeJager: „De Telefoon-
Ster is beslist geen alarmlijn,
maar louter bedoeld voor so
ciaal contact. Dat mensen
gewoon dagelijks iemand
aan de lijn krijgen die even
een praatje met hen maakt
Uiteraard geeft het idee dat
er iedere ochtend iemand
belt, ook een gevoel van vei
ligheid."
Ouderen die meedoen beta
len zes euro per maand.
detunnel gisteren onmiddellijk
opmerkte, 'ook nodig voor de
verkeersproblemen in Zeeuws-
Vlaanderen zelf'. „De tunnel bij
Sluiskil is een gecombineerde
oplossing voor de problemen
van zowel noord-zuid als oost
west", benadrukte Buijs.
Hoe dan ook, een oplossing voor
het knelpunt-Sluiskil moet ko
men. Want anders slaagt Zee
land er niet in om 'het veelvoud
van toegevoegde waarde dat de
Westerscheldetunnel zal ople
veren' binnen te halen, stelde
Allaert. „De tunnel kost pak
weg 750 miljoen euro. Dat
wordt in enkele tientallen jaren
afgeschreven. Maar die investe
ring wordt al veel eerder in ter
men van welvaart en welzijn te
rugverdiend. Zeeuwen beseffen
dat nog veel te weinig, maar de
kansen zijn echt enorm."
Allaert schetste zes kansen. De
Westerscheldetunnel zorgt voor
veel snellere verbindingen bin
nen de provincie en met omlig
gende steden als Rotterdam en
Gent. Eindelijk kan een steden-
netwerk ontstaan met Vlissin
gen, Middelburg, Goes, Terneu
zen en Gent. Die steden kunnen
in onderlinge samenhang en
overleg nieuwe projecten ont
wikkelen. De kennis bij scholen
en bedrijven in Zeeland en
Vlaanderen kan gebundeld
worden. Zeeland en Vlaanderen
kunnen ook sociaal-cultureel
veel meer naar elkaar toegroei
en. En het eendaags toerisme
naar Zeeland vanuit België
krijgt een enorme impuls.
Douwe Egberts
Jubileumblik
250 jaar
5 soorten
koffie in
een blik
Hamburgers
door René van Stee
HOOFDPLAAT - Natuurgebied
de Hooge Platen in de Wester-
schelde voor Hoofdplaat is gis
teren ontdaan van de eerste
olieresten uit de gezonken auto
carrier Tricolor in het Nauw van
Calais. De verontreiniging werd
pas vrijdag vastgesteld, omdat
het natuurgebied door de
stormachtige weersomstandig
heden niet eerder per boot be
reikbaar was.
Gewapend met plastic zakken,
schepjes en harken hebben twee
medewerkers van de stichting
het Zeeuwse Landschap (HZL)
en zes vrijwilligers een strook
van naar schatting driehonderd
bij vijftig meter handmatig van
olieresten ontdaan. In totaal
werden dertig vuilniszakken
smurrie met olie en zand verza
meld.
„Een kleine twintig procent van
de verontreiniging is opge
ruimd. Zoals het er nu naar uit
ziet zijn we nog minstens tot en
met vrijdag bezig. De operatie
verloopt door de gunstige
weersomstandigheden vrij
voorspoedig. Niettemin zitten
we in verband met het getij met
een beperkte werktijd van
slechts halve dagen. Hoewel ik
verwacht dat het ons gaat luk
ken, zijn extra vrijwilligers al
tijd welkom", aldus R. Beijers-
bergen van HZL.
Het vervoer van de schoon
maakploeg en hun materialen
wordt verzorgd met een boot
van Rijkswaterstaat. De veront
reiniging is met name aange
troffen aan de kant van het
jonge schor waar vorig jaar de
begroeiing van oude zeekraal
stond. Op de hoger gelegen
schorren liggen vooral grotere
olieplakken.
In de duintjesvegetatie, waar
beschermde vogelsoorten als de
grote stern en het visdiefje (ook
een stemsoort) broeden, valt de
verontreiniging mee. Het broed-
seizoen, dat over ruim een
maand begint, loopt volgens
Beijersbergen dan ook geen ge
vaar.
Ook voor zeehondenpopulatie
die op de Hooge Platen verblijft,
heeft hij geen doemscenario in
gedachten. De zeehonden zitten
meestal op de lage zandbanken
waar geen olieverontreiniging
is geconstateerd.
Frans Maas wil de historie van de wielerbaan in Kapellebrug, die
achter zijn woning lag, nieuw leven inblazen.
foto Camile Schelstraete
door Frank van Cooten
KAPELLEBRUG - De befaam
de Tilburgse wielrenner Jan Pij
nenburg, alias Jan Kanonbal,
reed er. Samen met zijn ploegge
noot Janus Braspenninck vocht
hij menige strijd uit met de
broers Hector en Edmond Pica-
vet. De Velodröme in Kapelle
brug, in de volksmond bekend
als de piste.
De wedstrijden op zondagmid
dag brachten duizenden men
sen op de been. In de jaren
twintig, dertig tot aan de oor
logsjaren stond Kapellebrug
hoog genoteerd op de wielerka-
lender.
Veel streekrenners maar ook
coureurs uit België hebben suc
cessen op de piste behaald.
Van de wielerbaan is niets meer
over. Frans en Ingrid Maas uit
Kapellebrug willen de historie
van de piste nieuw leven inbla
zen. De baan lag achter hun wo
ning aan de Gentsevaart 117. Ze
doen al twee jaar mee aan de
open tuindagen. „Met name de
oudere bezoekers wezen ons op
de wielerbaan. Hier heb ik ooit
gefietst, zeiden ze tegen ons. We
vinden het jammer dat zo wei
nig van de baan en de wielerhis-
torie in Kapellebrug bekend is.
Daar willen we wat aan doen."
De piste van ongeveer 363 meter
lang werd in juni 1924 geopend.
De baan was aangelegd met
180.000 kilo sintels. Het materi
aal werd per trein vanuit België
aangevoerd naar het station op
De Klinge. Landbouwers ver
voerden de sintels met paard en
wagen naar de baan. Met een
rolblok werden de sintels vast-
gelegd.
De openingswedstrijd was op 24
juni. Een gigantische mensen
massa kwam kijken. Tijdens de
eerste wedstrijd was de baan
echter nog niet geschikt. Diver
se renners vlogen uit de bocht en
kwamen in het publiek terecht.
Na aanpassing werd de baan
een jaar later opnieuw geopend.
Frans en Ingrid Maas hebben
affiches opgehangen in super
markten en gemeenschapshui
zen met het verzoek informatie
te verschaffen over de Velodrö
me. „Wij willen graag foto's
hebben en verhalen van mensen
die op de baan gekoerst hebben
of die de wedstrijden bezocht
hebben. Ook zouden we graag in
het bezit komen van attributen
zoals lintjes, oorkondes, kran
sen en oude fietsen."
De twee zijn van plan met de in
formatie een boek samen te stel
len. Ook willen ze tijdens de
open tuindagen van 21 en 22 ju
ni een tentoonstelling over de
piste inrichten. „Misschien
kunnen we ook iets organiseren
voor de oude renners die nog in
leven zijn."
Kwaliteit
Een van die oud-renners is Ben
Picavet. Als zesjarig jongetje
keek hij al naar de wedstrijden
van zijn vader Hector en oom
Edmond op de Velodröme. „Jan
Pijnenburg, alias Jan Kanon
bal, en de oude Braspenninck
waren grote coureurs. Er was
nogal wat kwaliteit in die tijd."
Wat Picavet vooral is bijgeble
ven, is de enorme mensenmassa.
„Op zondagmiddag liepen de
mensen in rijen dik vanuit Hulst
naar de piste. Gewoon op straat.
Dat is nu niet meer voor te stel
len."
Oud-wethouder Picavet heeft
in de oorlogsjaren zelf ook ge
koerst op de piste. „Ik stond ge
programmeerd op de affiche sa
men met befaamde renners als
Arseen Rijckaert, Karei de Bae-
re en mijn broer Octaaf. Het wa
ren geweldige wedstrijden."
De eerste eigenaar was een
invalide kleermaker uit Kapel
lebrug. Daarna kocht Hector
Picavet de piste van de kleerma
ker. „De baan is heel lang eigen
dom van onze familie geweest",
zegt Ben Picavet. Hij heeft nog
steeds een bittere nasmaak over
het einde van de piste. „Op een
slinkse manier is de baan ontei
gend door de waterleiding
maatschappij Het gebied is wa
ter-wingebied geworden. In '47
is de baan gesloten."
Advertentie
Medewerkers van stichting het Zeeuwse Landschap en vrijwilligers hebben met behulp van een boot
van Rijkswaterstaat gisteren een begin gemaakt met het opruimen van olieresten in natuurgebied de
Hooge Platen in de Westerschelde. foto Peter Buteijn