Overstroming opnieuw mogelijk Mijlpaal in lange geschiedenis PZC PZC Toets veiligheid met kosten-batenanalyse Plattelandsproj ecten nauwelijks bekeken op resultaat subsidie 11 Zeeland moet zich beter beschermen tegen watersnood kunst cultuur Tentoonstelling Japanse poppen Soul- en jazzorkest The New Orpheans presenteert debuut-cd Voorvertoning van Whale rider in CineCity Reimerswaaliïil duidelijkheid van GS over sportcentrum 0800 - 0231 231 (GRATIS) woensdag 19 februari 2003 door Rinus Antonisse NEELTJE JANS - Zeeland moet terdege rekening houden inet een nieuwe overstromings ramp. Dat kan morgen al gebeu ren. De kans op een watersnood neemt alleen maar toe door zee spiegelrijzing, klimaatverande ring en bodemdaling. Nederland kan het zich niet ver oorloven op een nieuwe ramp te wachten. Heroverweging van veiligheidsniveaus is daarom noodzakelijk. Dit vraagt een omslag in denken, met name ook van de politiek. Het besef dat een nieuwe overstroming morgen weer kan optreden, moet hierbij het motto zijn. Deze waarschuwing gaf R. Jo- rissen van het Rijksinstituut voor Kust en Zee (RIKZ) giste ren tijdens de Waterbouwdag 2003 op Neeltje Jans. Hij wees erop dat Nederland na de Fe- bruariramp van 1953 - zoals trouwens na elke overstroming - ingrijpende maatregelen heeft getroffen. Dat leidde tot een hoog beschermingsniveau, ze ker in vergelijking tot de buur landen. „Toch blij ven we kwets baar, want een overstroming vanuit zee bedreigt het voortbe staan van ons land." Lange weg Jorissen beklemtoonde dat het beschermen tegen overstromin gen geen zaak is van waterbe heerders alleen. Er is volgens hem een brede afweging nodig, waarbij maatregelen ter voor koming van risico's, in de sfeer van ruimtelijke ordening en be wustwording, dan nadrukkelijk in beeld komen. Hij tekende aan dat nog een lange weg te gaan is om de veiligheid van alle water keringen te beoordelen. Van te veel waterkeringen ontbreken belangrijke gegevens. DeRIKZ- er pleitte voor voortdurend on derzoek. H. Lintsen, verbonden aan de Technische Universiteiten Delft en Eindhoven, belichtte het ont staan van de Februariramp. Hij noemde drie redenen waarom deze ramp niet was te voorko men: de situatie was destijds niet rijp voor ingrijpende plan nen, de opkomst van de moder ne waterbouw bleef beperkt tot een kleine kring van waterbou wers; de cultuur en de organisa tie van de waterstaatzorg maakte snelle besluitvorming onmogelijk, de looptijd van gro te projecten bedroeg 15 a 20 jaar; het maatschappelijk draagvlak voor deltawerken was ontoereikend, energie en geld gingen naar de wederop bouw. Ook al waren na de oorlog delta werken in gang gezet, dan kon den ze nooit op tijd klaar zijn om Zuidwest-Nederland in 1953 te beschermen tegen de storm vloed, betoogde Lintsen. Los daarvan, was Nederland niet voorbereid op een ramp van dergelijke omvang. „Was dat wel het geval geweest, dan was zeker het dodental aanzienlijk geringer geweest en ook de ma teriële schade minder." Hij vond het eigenaardig dat ook Rijks waterstaat geen aangepaste rampenplannen had ontwik keld en niet in de hoogste staat van paraatheid verkeerde in de uren vóór de ramp Lintsen gaf aan dat vroeger op eenvolgende generaties zich maar al te goed bewust waren van de gevaren van het water. Dat bewustzijn is verdwenen. „Nederland waant zich veilig achter dijken en deltawerken." Ook hij onderstreepte dat de kansen op een overstroming blijven, al zijn ze weliswaar ver minderd. „Alertheid is altijd noodzakelijk." Tijdens de Waterbouwdag, die in het teken stond van de Ramp, gingen inleiders ook in op de or ganisatie van het herstel (K. Slager), de gebruikte slui tingstechnieken (J. Agema) en de deltawerken van de toekomst (J. Dronkers). Opmerkelijk was dat in de beschouwingen de re cente toekomstvisie voor de Deltawateren - met de nadruk op herstel van getij in afgesloten wateren - nauwelijks aan bod kwam. Alleen Dronkers van het RIKZ stipte de toekomst aan, waarbij hij een futuristische schets gaf van Nederland over 100 jaar, met een Scharrezee door Goeree-Overflakkee, enorme spuisluizen in de Brou- wersdam en aanleg van een nieuwe kustlijn tussen Hoek van Holland en IJmuiden, ruim tien kilometer zeewaarts van de huidige. Dijkverzwaring bij Hansweert. Volgens het Rijksinstituut voor Kust en Zee is er nog een lange weg te gaan om de veiligheid van alle waterkeringen te beoordelen. foto Willem Mieras door Ben Jansen NEELTJE JANS - Neder land moet regelmatig een brede kosten- en batenafwe ging maken van overstro mingsrisico's. Op die manier kan worden voorkomen dat, net zoals na de watersnood ramp in 1953, te laat maatre gelen worden genomen. Zo'n geregelde analyse van kosten en baten verhoedt bovendien dat na een catastrofe veel te veel in veiligheid wordt geïn vesteerd, omdat er in zo'n si tuatie al snel naar wordt ge streefd de risico's, ongeacht de kosten, tot nul te reduce- In een bijdrage voor de Wa terbouwdag 2003, gisteren op Neeltje Jans, hebben di recteur H. Don en medewer ker H. Stolwijk van het Na tionaal Planbureau (CPB) de kosten en baten van het Del taplan onder de loep geno men. Ze concluderen dat na de Ramp terecht is besloten het Deltaplan uit de voeren en niet te kiezen voor verho ging van de dijken in Zuid- west-Nederland. Dat de kos ten (4,5 miljard euro) zes keer zo hoog uitvielen als in de ja ren '50 werd geraamd, heeft bijna uitsluitend te maken met de latere keus voor de bouw van een halfopen Oos- terscheldedam. Die keus was het gevolg van het inzicht dat het milieu van de Ooster- schelde moest worden be spaard. Don en Stolwijk vin den dit een goed voorbeeld van de onzekerheden die kosten-batenanalyses van grotere projecten in zich ber gen: bij de vaststelling van het Deltaplan viel niet te voorzien dat behoud van na- tuur- en milieuwaarden twintig jaar later zo'n be langrijke rol zou spelen. Ook de baten van het Delta plan zijn veel groter dan aan vankelijk was voorzien. Vol gens de twee onderzoekers van het CPB is de omvang daarvan evenwel lastig in geld uit te drukken. Naast de Deltawerken hebben andere factoren een rol gespeeld» de vlucht die de Zeem» economie heeft genomen. Don en Stolwijk teken® hierbij aan dat de Middel burger M. Verburg in proefschrift over de econo mische ontwikkeling van Zeeland tussen 1940 en 19% het effect van de Deltawer ken 'fors overschat'. Verbum berekende dat de baten van de Deltawerken voor Zee land neerkomen op bijna 3 8 miljard euro. De CPB-cijfé- raars wijzen erop dat niet mag worden uitgesloten dat de groei van toerisme en zee. havenactiviteiten deels een gevolg is van een verschui ving binnen Nederland. En ze merken op dat ook zonder Deltawerken de mogelijkhe den van de Vlissingse haven waarschijnlijk wel zouden zijn benut. Don en Stolwijk plaatsen ook kanttekeningen bij het werk van een andere Zeeuw. D. Luteijn, of liever gezegd bij een van de conclusies van een commissie die hij voor zat: de Commissie Nood- overloopgebieden. De com missie Luteijn heeft geadvi seerd overloopgebieden aan te wijzen, die bij extreemko- ge waterstanden op de grote rivieren als berging kunnen dienen. De CPB'ers wijzen dit idee niet van de hand. De kosten-batenanalyse waar op de commissie dit advies baseert, vinden ze echteron- voldoende. Wenselijk R. Jorissen van het Rijksinsi- tuut voor Kust en Zee onder streepte de wenselijkheid, van een economische toets bij de beoordeling van over stromingsrisico's. Hij wees erop dat de Deltacommissie in 1956 de schade van een eventuele overstroming van 1 Zuid-Holland op 11 miljard euro taxeerde (op basis var het prijspeil van toen) L 2000 bedroeg deze schade- verwachting tussen 272 a j 408 miljard euro. Dat is eer toename van gemiddeld S procent per jaar. SAS VAN GENT - In de openba re bibliotheek van Sas van Gent loopt tot en met 28 maart een tentoonstelling van Japanse poppen in keramiek. De poppen zijn gemaakt door kunstenares Anne Mannaerts uit Westdorpe. Na verschillende cursussen te hebben gevolgd in schilderen en keramiek is zij zich gaan specialiseren in het maken van Japanse poppen in keramiek. Mannaerts maakte hiervoor een grondige studie van de Japanse cultuur met al haar specifieke symbolen ten aanzien van kleding en symbo liek- Haar Japanse vrouwenfi guren zijn gestyleerd weerge ven. De mannelijke figuren zijn vooral realistisch. The Orpheans, met midden in de trompetsectie Piet Schrijver The New Orpheans door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het Zeeuwse soul- en jazzorkest The New Or pheans, dat volgende maand zijn debuut-cd To be continued presenteert, kent een lange voorgeschiedenis. Voorloper was The Orpheans, een band die tijdens de oorlog stiekem repe teerde voor de bevrijding. „Als we vanonder de Duitsers kwa men, zouden we feestmuziek gaan maken", zegt oud-trom pettist Piet Schrijver. Zijn zoon Pim speelt in The New Orphe ans. „Daardoor kan ik van dichtbij volgen wat ze nu doen." Het moest er een keer van ko men. Toen The New Orpheans drie jaar geleden het Big Band Festival in Den Haag wonnen en daarbij gerenommeerde orkes ten als dat van de Music School Amsterdam achter zich lieten, kwamen de eerste verzoeken. „Mensen vroegen: Ik wil jullie cd-tje kopen, waar kan ik dat krijgen?", vertelt gitarist Chris Krekelberg. „Ze snapten niet dat we er geen haddenDaar zat wel wat in, realiseerden we ons." Dat het winnen van het festival 2500 gulden opleverde, hielp ook. Het bedrag werd me teen opzij gelegd voor de cd. Het album is nu klaar. Het bevat swingende krakers als 'Storm warning', 'Splendid splinter' en 'Children of Sanchez', met flit sende solo's van onder anderen altsaxofonist Franklin Schie man en gitarist Chris Krekel- berg, naast gedragener stukken als 'Mojo' en 'Send in the clowns', waarin zangeres Mar- jon van Iwaarden schittert. „We spelen niet meer het oude repe- toire van The Orpheans", zegt tenorsaxofonist Rinus Zuid- weg. „We zitten meer in de rich ting van Count Basie, Lionel Hampton en Duke Ellington, de swingstijl en de honkytonk- blues die ze vijftig jaar geleden in nachtclubs speelden. Verder arrangeren we nummers die we zelf geschikt vinden. Ze moeten lekker wegluisteren. En we heb ben een eigen nummer van Chris Krekelberg op de plaat gezet." Van papier The New Oi-pheans zijn de rich ting van de jazz ingeslagen, de orkestmuziek biedt ruimte aan de solisten om te improviseren, terwijl The Orpheans hun dans muziek geheel van papier lazen. „Wij speelden in de stijl van The Ramblers en de Skymasters", verhaalt Schrijver. „In 1943 zijn we in Goes begonnen. We speel den allemaal in harmonie- of operettegezelschappen en zijn thuis bij de pianist gaan repete ren. Lekker dansnummertjes spelen. Muziek was natuurlijk maar sporadisch te krijgen, daarvoor moest je naar Brugge, of de Leidsestraat in Amster dam. Tot oktober 1944, toen Zeeland werd bevrijd, waren we wel een band, maar we traden niet op." Maar daarna ging het van een leien dakje. Schrijver: „Ik weet nog dat we op 31 oktober optra den in café De Tol in Kloetinge, voor Engelse soldaten. Vanaf die dag hebben we vrijwel iede re avond gespeeld voor Engel sen en Canadezen. Er was maar één band in Goes en omgeving en zij wilden lekker dansen met de Nederlandse girls. Nummers van Glenn Miller, de Engelsen waren er gek op. Ze deelden si garetten uit en sandwiches en nylonkousen. Ik herinner me dat zij bij mijn broer Kees vijf honderd franc op de trommel gooiden. Of hij dat drumsoloot- je nog een keer wou doen. 's Nachts werd elke muzikant met een legerjeep thuisgebracht, want het was spertijd, je mocht de straat niet op. We kregen vaak tweehonderd sigax-etten de man, maar ik i'ookte niet, dus die waren voor mijn vader. En food hè. Bacon, thee, we hadden vier slechte jaren achter de rug, dus alles was welkom." De klad erin Na mei 1945 braken minder hectische tijden aan voor The Orpheans, maar het orkest had zijn naam definitief gevestigd. Voor een beetje dansavond in Zeeland werden ze uitgenodigd Kwam Willy Alberti optreden in de Scheldehal in Vlissingen, dan verzorgden The Orpheans de after party. Er werd opgetre den van Bergen op Zoom tot Zierikzee. „Zeven man in een auto, trommel achterin, de bas op het dak", zegt Schrijver. „We hadden echt een formidabele band.Nadat het vijfentwintig jarig jubileum was gevierd, kwam de klad erin. „Je had in middels The Beatles hè", ver klaart Schrijver. „We werden verdrongen door de popmuziek. We speelden nog maar spora disch." Het kwakkelen duurde tot begin jaren negentig. Langzamer hand werd wel het fundament gelegd voor het huidige orkest, The New Orpheans. Verschil lende muzikanten daaruit, toen nog jonkies, begonnen met de oudgedienden van The Orphe ans mee te spelen. Zo kwamen bijvoorbeeld saxofonist Stephan Krekelberg en Rinus en Ko Zuidweg (trompettist) bij het orkest. Tenslotte werd offi- VLISSINGEN - De organisatie van het festival Film by the Sea heeft op dinsdag 4 maart in Cine City in Vlissingen een speciale voorvertoning ge pland van de speelfilm Whale rider. De film van regisseuse Niki Caro is gebaseerd op de gelijkna mige roman van Witi Ihimaera. Whale rider werd het afgelopen jaar bekroond met de publieksprijs op het filmfestival van Toronto. Het is een goede gewoonte van Film by the sea om op de eerste dinsdag van de maand een film te ver tonen die niet zou misstaan in het programma van het jaarlijkse festival. Whale rider past in het door Film by the sea ge hanteerde thema Film Literatuur. De film speelt in Nieuw Zeeland en gaat over het Maori- meisjePai. Zij is deel van een tweeling, maar haar broer en moeder zijn bij de geboorte gestorven. Haar vader vlucht uit verdriet het land uit, waardoor Pai wordt opgevoed door haar grootouders. Als een grote groep walvissen - volgens de Maori's heilige dieren - aanspoelt op het strand, laat Pai zien waar zij voor staat. Cai'o won voor haar eerste speelfilm Memory and Desire (1998) de prijs voor beste film bij de New Zealand Film Awards in 1999. Aanvang: 19 uur. cieel besloten de naam over te dragen aan de jonge garde. Met de genoemde Schieman, Van Iwaarden en Chris Krekelbei'g, maar ook de trompettisten Rik Mol en Jacco Groenendijk en toetsenist Sjaak Lammers heeft de veertienkoppige formatie professionele muzikanten in de gelederen. ,Het is wel geëvolueerdbeves tigt Schrijver. „Wij hadden één microfoontje, zo'n eitje. Meer niet. Wij kwamen om vijf voor acht binnen en begonnen om acht uur te spelen. Nu zie ik hoe mijn zoon twee uur van tevoren aanwezig moet zijn en hoe de hele installatie moet worden op gebouwd. Deze jongens zijn ge schoold, wij niet. We kwamen allemaal uit de arbeidersklasse, met een stoelpoot op tafel leerde je drummen, nu is het allemaal muziekschool en dan conserva torium. Bij ons was het puur amusement. Hoorden we een mooi nummer van Eddy Chns- tiani, dan wilden we dat zelf spelen." Zuidweg: „Dat doen we nog steeds. Horen we iets leuks, dan kloppen we aan bij Chris of Sjaak. 'Is dat te doen?', vragen we ze. Van de plaat af schrijven zij dan passende arragemen- ten." Cd-presentatie New Orpheans, zondag 2 maart Schuttershofca fé Middelburg, zondag 16 maart Porgy Bess Temeuzen, aan vang: 15.30 uur. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Het is veel te on duidelijk wat vele tientallen miljoenen euro's voor Europese plattelandsprojecten hebben opgeleverd. De Algemene Re kenkamer concludeert dit in een gisteren gepubliceerd onder zoek. Eén van de projecten speelde in Zeeuws-Vlaanderen, waarvoor werd samengewerkt met Vlaamse provincies. Met Europese gelden, aange vuld met financiële middelen van de rijksoverheid, gemeen ten en provincies, is niet ge knoeid- Integendeel zelfs, oor deelt de Algemene Rekenkamer. Alle uitgaven zijn netjes verant woord aan het strenge Brussel, maar daar zit 'm volgens de Al gemene Rekenkamer juist het probleem. De organisaties die zich in de periode 1994-1999 met Europe se plattelandsprojecten bezig hielden, waren vooral met fi nanciële verantwoording bezig. Zij hadden veel minder oog voor de resultaten die de verschillen de activiteiten opleverden en dat is, vindt de Algemene Re kenkamer, niet goed. Vlasnijverheid In Zeeuws-Vlaanderen is onder meer gewerkt aan de herinrich ting van de vlasnijverheid, aan een keurmerkeninstituut en de ontwikkeling van een model stal. Er is geld gestoken in verbetering van het waterpeil- beheer van de Moerspuise Wa tergang ten zuiden van Axel. En er is een project uitgevoerd om kwalitatief hoogwaai'dige ta felaardappelen te producei'en en op de markt te brengen. Het project 'tafelaardappelen' is door de Algemene Rekenka mer eruit gelicht. De productie kwam op gang, maar de afzd bleek onvoldoende. Het uiteb delijke doel, het bereikend een topsegment in de aarity pelmarkt, is daardoor niet a- haald. Bij de beoordeling\i het project is de afzet echterw meegewogen, constateert d$' gemene Rekenkamer, daarroeê bewijzend dat er te weinigop® resultaten is gelet. De Algemene Rekenkamer^ viseert bij het lopende platïj landsontwikkelingsprogran-i ma 2000-2006 de projedj inhoudelijk beter te volgen.» dat de effecten achteraf d kunnen worden vastgesta Het ministerie van Landbaj Natuurbeheer en Visserij0$j meldt in een reactie die aanbe veling over te nemen. KRUININGEN - De gcnieenW Reimerswaal wil dat de pront ciesnel duidelijkheidbiedlovtr het te ontwikkelen geluid* sportcentrum aan de Grenswd bij Bath. Gedeputeerde Staten sprake zich enige tijd geleden negatie uit over dat plan. Er zoute®* nig rekening zijn gehoudens de Vogel- en Habitatrichtlijce een milieu-effectrappor# (mer) ontbrak. Zo'nmerise:* middels wel en daarom burgemeester en wethou» snel duidelijkheid van de p» vincie. Zolang die er niet Ssw schort Reimerswaal alle ie* werking met betrekking tot J natuurcompensatie voor F Westerschelde op. Advertentie Lezersservice bezorgklachten - informatie over abonnement

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 34