Elke training kost twee ballen PZC Alex Korstanje rapt voor het goede doel Hoogeëerd publiek GEBOERT Kleine bands in de etalage woensdag 19 februari 2003 Duurt een circusvoorstelling op woensdagmiddag echt korter dan precies hetzelfde programma 's avonds? Volgens Peter van Lindonk wel, want 'Kinderen klappen heel kort, vijf keer hun handen op elkaar en klaar. Dan denken ze: eruit met die paarden, we komen hier niet om te klappen en zeker niet om nog een keertje extra te klappen, we willen olifanten zien!' De spreekstalmeester van Ne derlands beroemdste kerstcir cus (Carré) is iemand met cir- cusbloed, een van de tweeën twintig bij wie Bibi Dumon Tak te rade ging voor Wat een circus! Ze trok een tijdlang met hen op, woeg iedereen het hemd van het lijf, en las intussen ook nog een fiks aantal boeken over acrobaten, dierentemmers en clowns. Toen ze wist wat ze wilde weten begon ze aan haar boek. En als je haar debuut 'Het koeienboek' gele zen hebt (ze kreeg er vorig j aar een Zi veren Griffel voor) dan weet je al dat ze je op nieuw zal verrassen met zoveel boeiends dat ook onbeduidende weetjes spannende avonturen lijken. De geschiedenis van het circus begint ongeveer tweeduizend jaar geleden, in het Oude Rome - in het reusachtige Circus Maxi- mus, een langwerpig stadion van zeshonderd meter met aan weerszijden stenen zitplaatsen voor 250.000 toeschouwers (vijf keer meer dan in de Am sterdam Arena). De voorstellin gen waren gratis en vooral van gevechten op leven en dood tus sen gevangenen en hongerige leeuwen gingen Romeinen fi naal uit hun bol. Kunstrijder) Met het circus zoals wij dat nu kennen hadden die bloederige schouwspelen niets van doen. Het moderne circus bestaat pas sinds 1768, toen een zekere Phi lip Astley op een braakliggend stukje grond in Londen met zijn paard Gibraltar een demonstra tie kunstrijden gaf. De man was een behendige ruiter die van zijn hobby zijn beroep maakte. Hij had gemerkt dat hij het ge makkelijkst op de rug van zijn paard kon blijven staan als het rondjes liep van precies dertien meter doorsnee. Niet groter, want dat leek voor het dier te veel op rechtdoor en ook niet kleiner, omdat zijn paard dan telkens omkukelde. Dat rondje met wat stoelen er omheen, een dak boven de 'tribune', op de grond zaagsel, enkele paarden- nummers en nog wat kunsten van clowns en acrobaten was het eerste echte circus. Domp teurs met vervaarlijk brullende roofdieren waren er nog niet bij. De eerste wildedierentemmer was Henri MartinDe Fransman trok in 1831 met zijn cireusje van niks rond in Duitsland waar hij zijn hart verloor aan de dochter van een beroemde cir cusdirecteur. Van trouwen kon geen sprake zijn. Om de vader van het meisje te overtuigen van zijn goede bedoelingen liet Hen ri zich door een stalknecht op een avond in de kooi van een on berekenbare koningstijger op sluiten. Niet met een ijzeren staaf en zonder zweep, maar met slechts een stukje vlees: 'Na verloop van tijd sloot hij vriend schap met de tijger. Nu moest hij alleen de directeur nog temmen. De stalknecht ging hem op een goede dag halen. De directeur was woedend toen hij Henri in zijn stallen trof. De mooie doch ter werd wit van schrik toen ze zag dat de stalknecht langzaam de tijgerkooi open de en Henri dood kalm naar binnen liep. Zoiets had de directeur nog nooit gezien. Henri gaf de tijger een aai over zijn kop, keek de directeur aan en vroeg tussen de tralies door nogmaals om de hand van zijn dochter.Of er ge trouwd werd? De waaghals werd in ieder geval rijk en be roemd. (Ja natuurlijk werd het een groot feest.) Lefgozers Over Circus Maximus, Philip Astley en Henri Martin gaat het eerste hoofdstuk van Wat een circus! Je hebt dan nog vijftien boeiende hoofdstukken voor de boeg. Met aanstekelijk vertelde verhalen over lefgozers en durf- grieten in de lucht en op de grond, over Boni die het publiek met haar slurf graag een stof- zuigbeurt geeft, over Doris Alt- hoff en haar paard dat beter kon tellen dan de juf op school, over verliefde zeeleeuwen wijfjes die zich onmogelijk gedragen met een mannetje in de buurt, over circuskinderen en kinderen die bij het circus willen, over nog veel meer dat er te weten valt van het spektakel dat - applaus inbegrepen - meestal tweeën half uur duurt. Of iets korter. Jan Smeekens Bibi Dumon Tak: Wat een cir cus! - Uitgeverij Querido, €12,95. De tafeltennisrobot is 'geblesseerd'. Uitge schakeld door een manke ment. Een technische knock out dus. Het apparaat staat - lamgeslagen? - in de berging. Geen nood. Het 'balletjes- schieten' wordt probleem loos overgenomen door trai ner Jaap Meerman. Dochter Tamara (17) wordt bestookt met backspin- en topspin- ballen. Gebruikelijke kost tijdens een doorsnee trai ningsavond. De speelster voelt zich duide lijk in haar element. ,,Het loopt lekker. Niet alleen tijdens de training, maar ook in de wed strijden. Tuurlijk, na onze pro motie naar de landelijke B- klasse voor jongens is de tegen stand behoorlijk toegenomen. Het is elke week knokken voor de punten. Tegen Docos uit Lei den won ik al m'n partijen. Dat is dan een opsteker. Maar dan ga je een week later met 9-1 onder uit tegen TOV. Da's minder, maar de sfeer in de ploeg is uit stekend." Spelen met en tegen jongens is voor de meervoudig Zeeuws kampioene - en houdster van een A-licentie - geen enkel pro bleem. „Waarom niet? Ach, voor m'n tegenstanders maakt het niks uit. Een meisje achter de tafel? Nou en? Het gaat maar om één ding: winnen. Wat me wel op valt is, dat jongens meer 'spin nen', terwijl je bij meisjes veel meer het 'tikken' van het bal letje ziet. M'n sterke punten? Tja, ik denk m'n forehand. Bo- Tamara (links) en Griselda Meerman vendien ben ik redelijk balvast, maak weinig fouten. Behalve als ik 'ingehouden' ga spelen. Zeg maar te voorzichtig. Dan gaat het juist mis." Kapitaal Tafeltennis vormt in huize Meerman sportief gezien het hoofdmenu. Broer Jan-Rien (18) speelt in de derde divisie bij de mannen; zus Griselda (14) speelt met haar team in de lan delijke B-klasse meisjes en jongste zus Eline (9) is volop in training om ook haar partij mee te gaan blazen. Vader Jaap Meerman maakt zich verdien stelijk als trainer - 'vissen is ook leuk hoor!- en speler in de eer ste klas afdeling. Als prijsbe wust bestuurslid wijst hij op het 'kapitaal' aan balletjes, dat op een trainingsavond sneuvelt. Wat zo'n balletje dan wel niet kost? „Vijftig eurocent per stuk, dus reken dan maar uit.De ver baasde blikken spreken boek delen. „Nooit bij stilgestaan", klinkt het eerlijk. „Twee bal letjes per training sla ik toch wel stuk", rekent Tamara hardop. „Met 100 leden kost dat de club foto Ruben Oreel toch een aardige cent." Voor Jaap Meerman is het slechts een detail. Het is de 'prijs' voor sportief succes. „Onze club is een echte vereni ging, waar ieder lid elke dag van de week terecht kan in ons eigen 'home'. Dat is naast de sportieve successen het allerbelangrijk ste." Hans Segboer Scholier Alex Korstanje schreef een gedicht over het kinderleed in de wereld en bewerkte het met bevriende rappers voor muziek. foto Ilielco Kuipers/GPD Wie zei dat jongeren zich alleen maar zorgen maken over hun scooter, hun mobieltje en wat er op TMF is? Scholier Alex Korstanje uit Leiden schreef een gedicht over het kinderleed in de wereld en bewerkte het met een paar bevriende rappers voor muziek. Met hun rapnummer 'Stolen li ves' sleepte het drietal de jonge- renprijs 'Young Creative Award' in de wacht. Gevolgd door de camera's van muziekzender MTV gaan ze volgende week op reportage in India. Alex Korstanje (18) noemt zich zelf „geen artiest, maar wel een dichter". Het gedicht over ge stolen levens schreef hij ander half jaar geleden. Het bleef op de plank liggen „zoals de meeste van mijn gedichten". Tot Alex hoorde van de Young Creative Award, een jongerenprijs in het leven geroepen door onder an deren hulporganisatie Terre des Hommes, Radio 538, MTV en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Meteen belde ik twee vrienden. Die proberen al een tijd een band op te richten en door te breken met hun hiphop. Ik zei: we maken een nummer en dan kunnen we eindelijk de bood schap doorgeven." Het is moeilijk van een gedicht een rap te maken, zegt Alex. Het moet ook 'flowen'. Op het aller laatste moment leverde hij zijn demo in. Binnen een week had hij een telefoontje van Terre des Hommes dat hij de eerste ronde was doorgekomen. Korstanje legt de lat hoog. Hij wil met 'Stolen lives' niets meer en niets minder dan „laten zien wat het globale probleem is van de wereld". Kinderarbeid, pros titutie, de kloof tussen arm en rijk, inhalige staatslieden, het komt allemaal aan bod in het rapnummer „Ik ben al van jongs af aan bezig met dit soort dingen. Ik ben zelf geadopteerd, dat is wel belangrijk, denk ik. Toen ik tien maanden oud was, kwam ik uit Colombia in Neder land. Het leven hier is goed. Toch kon ik niet vergeten waar ik vandaan kom. Ik wil zo leven dat ik niet een asociaal persoon wordt. Colombia is een van'de gevaarlijkste landen op de we reld. Ik hield vroeger al spreek beurten over straatkinderen in Afrika en over Amnesty Inter national. Ik heb ook altijd veel bewondering gehad voor histo rische verhalen over grote we reldleiders." Single Hij hoopt dat 'Stolen lives' als single uitkomt, zodat jongeren aan het denken worden gezet. „Mensen kunnen zovéél doen aan misstanden. Ze kunnen ou de kleding naar de kledingbak brengen. Wat socialer met el kaar omgaan. Elkaar wat min der vaak op de bek slaan, mis schien." Deel van de prijs is een uitwisse ling met India. Daar ontmoet Alex zijn Indiase collega-prijs winnaar en schiet hij met de MTV-filmploeg een reportage over kinderarbeid. Omdat hij niet met lege handen uit het vliegtuig wil stappen, besloot Alex ook nog eens een inzame lingsactie te houden voor kinde ren in Indiase steengroeven. Hij bedacht daarvoor een 'water dicht, niet-fraudegevoelig sys teem', want „mensen willen best wat geven, als ze maar we ten waar het heengaat." Silvan Schoonhoven illustraties Jan Jutte "]VTederland telt erg veel kleine -LN bands waarvan niemand weet dat ze bestaan. Vaak ma ken ze nog erg goede muziek ook. Om deze bands aan het gro te publiek voor te stellen, heeft de Free Record Shop iets be dacht. De Free Record Shop heeft meer dan driehonderd winkels in Bel gië en Nederland en daar kun nen die kleine bands en de Free Record Shop van profiteren. Het idee is simpel: de bands le veren hun eigen cd in en die wordt vijfhonderd keer 'ge brand'. De kosten voor het branden en het huren van een studio zijn voor de band, maar de overige kosten, zoals de ver spreiding en promotie, zijn voor de Free Record Shop. Maar ook de opbrengst is voor de Free Re cord Shop. Op deze manier krij gen de bands de nodige aan dacht en de Free Record Shop extra omzet. dE JÜH&E cndEREOEKER iron. -tn. fyXzX/), £n zelfportret vubpjun ddor zichzelf getekend

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 24