Scanner traceert landmijnen Als de vlam in de pijp dooft PZC OPREZ MINE Ook oorafdrukken kunnen inbrekers de das omdoen ■■■v w Een stap vooruit in opsporing van verborgen springtuig Depressieven ruiken minder Uitstoot Australië ondergronds Contact met doofblinde kinderen Lang leve de diarree postzegels ZABRANJEN PRISTUP fi'J# vafflGSSfih Sr. ate-:.' woensdag 19 februari 2003 door John Lamoral GENT - Nog steeds doden of verminken verborgen landmij nen jaarlijks tienduizenden on- schuldigen. Het kost veel in spanningen om deze, vaak vele jaren geleden verborgen spring ladingen op te sporen. Onder zoekers van de universiteit van Gent hebben nu een methode ontwikkeld om de mijnen met behulp van scanners te lijf te gaan. 'Landmijnen zijn de meest moorddadige epidemie van deze tijd'. Dit zei de Amerikaanse Nobelprijswinnares Jody Wil liams bij de ontvangst van de prijs in 1997. Zij kreeg hem - mede namens haar organisatie, de International Campaign to Ban Landmines (ICBL), voor de acties tegen landmijnen. Jaar lijks worden in meer dan zestig landen nog vele tienduizenden mensen gedood of zwaar ver minkt door landmijnen die tij dens - soms lang afgelopen con flicten - werden ingegraven. Vaak weet niemand meer waar ze liggen. Internationale en lo kale explosieventeams zijn overal ter wereld aan het werk om deze verborgen moorde naars onschadelijk te maken. Een hachelijke klus want soms zijn ze ook dodelijk voor de mijnruimers. Ingenieurs van de universiteit Gent hebben nu echtereen nieuw opsporingsap paraat ontwikkeld dat de mij nen zichtbaar op een scherm projecteert. Voor de opsporing van mijnen worden meest metaaldetectors gebruikt, of men zet getrainde honden in, die landmijnen let terlijk kunnen ruiken. In som mige landen heeft men zelfs var kens of loslopende honden door mijnenvelden gejaagd. Nieuwe re methoden voor mijndetectie zijn de nuclear quadruple reso nance, waarbij radiogolven vooral stikstof kunnen opspo ren, en verder is reeds geëxperi menteerd met een thermische infraroodcamera en een ultra sone techniek die gebaseerd is op radiogolven. Ook vanuit vliegtuigen en satellieten zijn pogingen ondernomen om mij nenvelden te traceren. De metaaldetectors moeten echter steeds meer verstek laten gaan, want de behuizing van landmijnen is tegenwoordig dikwijls vervaardigd van plas tic, hout of karton. Er moeten dus dringend nieuwe opspo ringstechnieken worden ont wikkeld. In Gent ontwikkelde ingenieur Davy Pissoort voor zijn scriptie een nieuw opspo ringsapparaat. Hij behaalde er meteen de Vlaamse Plateauprij s en de prijs van de Vlaamse inge nieursvereniging mee. De antenne van het apparaat kan voorwerpen onder de grond 'zien' door er elektromagneti sche golven doorheen te sturen en de vorm van het voorwerp wordt dan op een rooster gepro jecteerd. De basistechniek waarmee Pissoort werkte heet ground penetrating radar en werkt zowat als een scanner die in de geneeskunde wordt ge bruikt voor medische beeldvor ming. Impuls „In vergelijking met metaalde tectors kan de antenne een scan maken in de diepte", legt Pis soort uit. ,,De zendantenne stuurt op elke plaats een korte impuls uit, die teruggekaatst en opgevangen wordt door de ont vangstantenne. Met de binnen gekomen informatie maakt het systeem een beeld van wat zich onder de grond bevindt en kan het ontdekken welke vorm het voorwerp heeft. Daardoor hoef je niet langer het raden hoeveel centimeter het voorwerp pre cies onder de grond zit. Land mijnen hebben een symmetri sche vorm en zijn cilindrisch, terwijl stenen en andere voor werpen asymmetrisch zijn". „Dat onderscheid levert een enorme tijdswinst en een grote re veiligheid op", aldus Pissoort. „Met de klassieke systemen wordt meer valse alarm verkre gen dan resultaten geboekt, want een slagveld ligt immers vol schroot en metaalafval". Het meest revolutionaire aan het systeem is het ontwerp van de ontvangstantenne. Dat is geen Zeven procent van het Kroatische grondgebied is ontoegankelijk vanwege de landmijnen. eenvoudige antenne zoals die van een autoradio of een gsm. Het ontvangstgedeelte van het systeem bestaat uit een inge wikkeld rooster met allemaal kleine vakjes. Het achterliggen de principe gaat terug op de Darwinistische theorie van na tuurlijke selectie en de evolutie. Wiskundige formules worden op het rooster losgelaten. Vakjes die niet in het geheel passen, worden er uitgefilterd en de 'zwakke' cellen worden uitge schakeld. Wat overblijft is een groep vakjes die het best moge lijke beeld opleveren. Het hele project stond onder su pervisie van professor Frank Olyslager. Pissoort verbleef zes maanden aan het Joint Re search Centre van de Europese Commissie in het Italiaanse Is- pra. Daar wordt alle onderzoek over de detectie van landmijnen gecoördineerd en daar wordt nu ook het nieuwe systeem van Pis soort verder ontwikkeld. Microgolven Professor Olyslager reageert ta melijk voorzichtig. „De ground penetrating radar (GPR) kan in derdaad in principe landmijnen ontdekken, maar dat was niet echt de eerste bedoeling van het systeem. Wij onderzochten vooral de scanningsmogelijkhe- den van microgolven. Het zoe ken naar een betrouwbaar op sporingssysteem van landmij nen valt bovendien buiten de expertise van onze faculteit. Daarom hebben wij de verdere ontwikkeling in handen van het Joint Research Centre in Ispra gegeven." „De GPR geeft immers goede re sultaten bij metalen voorwer pen maar omdat landmijnen nu meer en meer uit plastic worden foto Cees van Zeeden vervaardigd, dient er nog veel onderzoek naar de signaalver werking van het beeld te gebeu ren. Het opsporen van landmij nen is uiteindelijk een combina tie van verschillende systemen, afhankelijk van het soort land mijnen en van de plaats waar zij zijn ingegraven". Zowel Pissoort als Olyslager zijn echter van mening dat het Gentse systeem een kansrijke richting voor nader onderzoek aangeeft. Na de laboratorium proeven in Gent moet het nu uit gebreid tijdens veldproeven worden uitgetest. KIEL - Een depressie maakt het leven niet alleen kleur', maar letterlijk ook geurlozer. Mensen met een depress^ ben vaak meer moeite om geuren te ruiken dan mensenzrS depressie, schrijft B. Pause (universiteit Kiel) in het vafoj Psychophysiology. Hij conlcudeerde dit op basis van testen bij 20 mensen™ depressie. Het verminderde geurvermogen is hierbij zm subjectief vastgesteld (mensen zeggen de gem- minder*3 ruiken) als objectief (de geuren brengen moeilijker'^-, naai in de hersenen teweeg). SYDNEY - Australische wetenschappers onderzoek® i mogelijkheid om tot een miljoen ton kooldioxine onfe gronds op te slaan en zo het broeikaseffect te bestrijden i Australische regering, die zwaar onder vuur ligt omdatay als Washington weigert het klimaatverdrag van Kyoto!?™ dertekenen, heeft een kleine 22 miljoen dollar (twaalf mfe. euro) in het onderzoeksproject gestoken. Het voorstel om kooldioxine op te slaan in om zoutkoepels en reservoirs die door mijnbouw zijn onïZ kwam naar voren tijdens een landelijk onderzoek naarmccf. lijkheden om het broeikaseffect te bestrijden. Het Coopent ve Research Center for Greenhouse Gas Technologiesy over drie tot vijf jaar een demonstratie te kunnen gr- directeur Peter Cook. Er moeten technieken worden ontworpen om de kooldioz® van andere gassen te scheiden en vanuit de fabriekenene!» triciteitscentrales naar de ondergrondse lagen te pompei Andy Rigg, manager van het programma GEODISC(G<q gische Opslag van Kooldioxine). Volgens Rigg kan het» zonder problemen in de grond blijven zitten, net zoalsnat^. lijke gas- en olievelden. AP NIJMEGEN - De Nijmeegse orthopedagoge M. Janssen, een programma ontwikkeld waarmee ouders en opvoed beter met doofblinde kinderen kunnen communicerendani nu toe. Het programma Contact is uniek in de internatioo doofblindenwereld. In Nederland leven ongeveer honderd doofblinde kindss Het is voor ouders en opvoeders erg moeilijk om met dezec- deren om te gaan, omdat zij een uiterst beperkte uitdnj. kingsmogelijkheid hebben. Janssen vond in haar onderaf dat het voor doofblinde kinderen van groot belang is datiü begeleiders zich aan dezelfde communicatieprincipes hui den. Ook moet het aantal manieren van contact maken,»' aanraken en voelen, beperkt blijven. Met behulp van vit training kunnen de opvoeders leren signalen van het indivi duele kind te herkennen. GPD PHILADELPHIA - Geluk bij een ongeluk: diarree heeft») beschermende werking op het ontstaan van darmkanketffl gif van de bacterie Ecoli dat verantwoordelij k is voor het» staan van diarree blijkt de snelheid waarmee kankettU zich in de darm delen af te remmen. Het gif veroorzaakt een instroom van calcium moleculen] kankercellen, waardoor deze zich niet meer zo snel kuna delen, schrijft G. Pitari (Thomas Jefferson University, Pki delphia) in het wetenschappelijk tij dschrift PNAS. DezeÉ nis kan mogelijk leiden tot de ontwikkeling van medicij die op eenzelfde manier de groei van tumorcellen in de di remmen. GPD door Silvan Schoonhoven LEIDEN - De inbreker steekt zijn ijzerdraadje in het slot, maar luistert eerst nog even aan de deur. Verstandig, want misschien kan de be woner van het huis de slaap niet vatten en loopt hij nog beneden rond op zijn pantof fels. Toch kan deze voorzich tigheid de inbreker fataal worden. Huidvet op zijn oor laat een prachtige afdruk achter op hout of glas. Rechercheurs zijn daarom niet alleen meer geïnteresseerd in vingeraf drukken, maar tegenwoor dig ook in oorschelpen. Met dank aan anatomen van de Leidse universiteit George Maat en Lynn Meijer- man hebben hun werktafel vol liggen met zwarte af drukken van oren op wit pa pier. Op het bureau zwei-ven verder dossiers als 'de Twentse mummie' en talloze preparaten en uitstrijkjes tussen knijpflesjes alcohol. „Vorig jaar zijn bij zeker tweehonderd zaken ooraf drukken achtergelaten", zegt Maat. „Vaak zijn dat de ernstiger misdrijven, want dat zijn mensen die niet over één nacht ijs gaan en zorg vuldig, van kamer tot kamer het huis afwerken." Oren speelden bijvoorbeeld een beslissende rol in een overval op een bankiersecht paar uit Oostvoorne. De man en vrouw werden vastgebon den, met de dood bedreigd en van een flinke som geld be roofd. De dader had aan een raampje geluisterd en jawel: de oren van een toen 28-jari- ge Alblasserdammer deden hem de das om. De man ging voor tien jaar de gevangenis in. Maat kent een Zwitserse re chercheur die oorafdrukken onderzocht bij drie verschil lende zaken. Hij had een aan tal verdachten op het oog. Opeens bedacht hij zich dat het er maar één kon zijn. De anderen vielen af omdat de oorafdrukken te hoog zaten voor kleinere mannetjes. In Leiden zijn binnen twee jaar bij twintig inbraken, twintig keer dezelfde ooraf drukken aangetroffen. Dat moest wel dezelfde persoon zijn. De kans dat de recher che hem een keer pakt op een bijzaakje wordt dan heel groot, denken Meijerman en Maat. Op dit moment zit er nog geen systeem in het politie bestand, maar uiteindelijk moet er een landelijke of Eu ropese orendatabank ont staan. Nu is een huurmoor denaar hooguit twee maan den actief op een aantal klus jes voor hij weer het land uit vlucht. Hij weet dat de re chercheurs minstens die tijd nodig hebben voor hun spo renonderzoek. Met een data bank kan dat veel sneller en gaat de pakkans omhoog. Is een oorafdruk uniek of niet, dat is de vraag. „Van vingerafdrukken nemen we al honderd jaar aan dat die uniek zijn", zegt Maat, „hoe wel dat nooit is onderzocht." Het nadeel van een oor is dat die plooibaar is. De inbreker die ingespannen aan de deur luistert, drukt zijn oorschelp krachtiger tegen het hout dan iemand die even vluchtig luistert. Taak van Meijerman is om te onderzoeken hoe groot statistisch de kans is dat een afdruk overeenkomt met het oor van een verdach te. Zullen inbrekers zich niet tweemaal bedenken voor ze ooit nog hun oor tegen een ruit of deur drukken nu ze weten dat het vlezige flapje hen de kop kan kosten? Meij erman: „Bij vingerafdruk ken dachten misdaadbestrij ders dat ook, honderd jaar geleden. Toch blijven recher cheurs tot op de dag van van daag vingerafdrukken aan treffen." Maat: „Dieven zijn slordig en gemakzuchtig, anders word je geen dief. Dan zou je wel werken. Bovendien kan je oorafdrukken moeilijk ver mijden. Om geen vingers achter te laten, kun je hand schoenen gebruiken of de deurknop afvegen. Maar er is geen inbreker die ook nog een stethoscoop meeneemt, want dan zitten je beide oren dicht en hoor je niet of er iemand op de galerij aan komt terwijl jij staat te luisteren." Een op de dertien vrachtwagenchauffeurs zit ziek thuis. Met pijn in spieren en gewrichten, of gewoon opgebrand. door Marcel Hulspas DEN HAAG - Een op de dertien vrachtwagenchauffeurs zit ziek thuis. Met pijn in spieren en ge wrichten, of gewoon opge brand. Einar de Croon onder zocht de mogelijkheid om chauffeurs op te sporen die het zelfde dreigt te overkomen. Vrachtwagenchauffeur par ex cellence Henk Wijngaard scheurde 'met de vlam in de pijp' door de Brennerpas. Momenteel parkeert hij zijn indrukwek kende voertuig regelmatig naast een supermarkt om aan te geven dat ook hij daar zijn boodschappen doet. Vrijheid verpakt in grommend chroom. Maar de werkelijkheid is zo ro mantisch niet. Het beeld dat overheerst, is dat van de slaperi ge jakkeraar die door zijn baas gedwongen wordt om met zijn tachograaf te knoeien en die in Frankrijk tandenknarsend uren in de file moet staan omdat zijn collega's aldaar weer aan het staken zijn. Het werk is de laatste decennia in fysiek opzicht minder zwaar geworden. Zelf sjouwen is er meestal niet meer bij. Maar stress, lange werkdagen en een tonige verrichtingen eisen hun tol. Tweederde van het ziekte verzuim onder vrachtwagen chauffeurs wordt veroorzaakt door chronische gewrichts- en spierpijn en oververmoeidheid. Einar de Croon onderzocht voor zijn proefschrift de rol van stress bij het ontstaan van licha melijke klachten. Stress is lastig objectief te me ten. Bestaande vragenlijsten zijn vaak lang en meestal ont wikkeld voor onderzoek onder patiënten, niet onder werkne mers. De Croon begon zijn on derzoek dan ook met de vraag of een veelgebruikt model (het Job Demand-controlmodel) voor zijn onderzoek geschikt was. Dat bleek niet het gevalHet on derscheidt werkdruk (werk tempo en hoeveelheid werk) en de mogelijkheid om zelf werk zaamheden te regelen. Hij con stateerde dat het model uitge breid moest worden met vragen omtrent lichamelijke eisen en de (problematische) contacten met direct leidinggevenden. De Croon ondervroeg vier jaar geleden ruim vijfhonderd chauffeurs om te bepalen in hoeverre hun werk stressvol was. Daarna keek hij hoeveel van hen twee jaar later (in 2000) langdurig niet gewerkt hadden wegens ziekte. Duidelijk werd dat wie stressvol werk had géén hogere kans had op langdurig ziekteverzuim wegens lichame lijke klachten. Overspannen Chauffeurs 'vertalen' hun stress dus niet in lichamelijke klach ten. Chauffeurs die veel stress ondervonden, liepen echter wel een hoger risico wegens psychi sche klachten thuis te belanden. Dan ging het vooral om over spannenheid en burn out-ver- schijnselen, zoals lichte depres siviteit en vermoeidheid. Uit het onderzoek bleek ook dat chauf feurs met stress sneller een an dere baan zoeken. De Croon vroeg in 1998 niet al leen naar de werkzaamheden maar ook naar de behoefte aan rust na het werk. Zijn hypothese was dat wie aan gaf grote behoefte aan rust te hebben maar er tegelijkertijd niet aan toekomt, bouwt een 'achterstand' op. Die zorgt er voor dat gevoelens van ver moeidheid en lusteloosheid langzaam maar zeker steeds sterker worden. Psychische klachten en ziekteverzuim kun nen het gevolg zijn. Uit zijn on- Het was de C'EPT, die er jaren geleden bij de postadmini straties op aandrong de Europa zegels in de eerste helft van mei uit te geven. Inmiddels heeft de CEPT echter plaats gemaakt voor de Posteurop, en waar schijnlijk is één van de gevolgen daarvan dat er ieder jaar landen bijkomen die zich dat verzoek niet meer herinneren, of er zo wie zo niet van op de hoogte zijn. Vorig jaar bij voorbeeld gaven 24 van de 61 Posteuroplanden de zegels of voor 1 mei, of na 15 mei uit. Guernsey opende op 6 februari de rij, Eiland Man kwam er 5 november als laatste mee, en Nederland en Noorwe gen, die jaren verstek hadden laten gaan, brachten ze respec tievelijk op 11 juni en 20 sep tember uit. Een gevolg van deze grote spreiding van uitgiftedata houdt natuurlijk ook in dat 'Eu ropafilatelisten' een groot deel van het jaar op het vinkentouw moeten zitten. foto Cees Zo rn derzoek bleek dat er inderdaad een verband bestaat tussen 'rustbehoefte' en ziekteverzuim twee jaar later. De Croon komt met verscheide ne aanbevelingen die het ziekte verzuim onder chauffeurs terug zouden kunnen dringen. Ten eerste zouden chauffeurs meer gelegenheid moeten hebben om hun werk te reguleren. Een mo gelijkheid daartoe is dat er bin nen transportbedrijven teams van chauffeurs worden ge vormd met de bevoegdheid om werk (en vrije tijd) onderling te verdelen. Daarnaast heeft hij op basis van zijn vragenlijst een Trucker Strain Monitor ontwikkeld be staande uit zes vragen naar ver moeidheid en vier vragen naar eventuele slaapproblemen. Tests geven aan dat op basis van deze TSM redelijk betrouwbaar te voorspellen is of een chauf feur in de toekomst zal uitvallen wegens psychische klachten. Tijdig signaleren van een te ho ge score op deze TSM moet voorkomen dat straks nog veel meer chauffeurs thuis komen te zitten, en net als Henk Wijn gaard de vrachtwagen alleen nog gebruiken om boodschap pen te doen. Dit jaar verschenen de eerste Europazegels zelfs al op 20 ja nuari en wel in Zweden. Na het vrolijke circusleven van 2002 is ditmaal 'kunst op affiches/pos ters' het gemeenschappelijke thema. Het affiche beleefde zijn doorbraak in de negentiende eeuw. In het begin stond er al leen tekst op, maar al gauw be gon men ze te illustreren. De levensduur van een affiche is doorgaans kort. Een goede affi che moet dan ook snel indruk maken. De boodschap moet ac tueel zijn en het moet de waar den, trends en belangrijke ge beurtenissen van zijn tijd weer spiegelen. Dat laatste is duidelijk het geval bij de vier Zweedse 10, kr-ze- gels (een blokje van vier in een boekje). Afgebeeld worden de volgende affiches: Aerotrans- port van Swedish Air Lines uit 1935 (de neus van een viermoto rig vliegtuig boven een vlieg veld), 'Het nieuwe dansrestau- rant van Stockholm heet Kaos' uit 1930 (een danspaar), Levend boerenbedrijf uit 1984 (het ach tereind van een koe mete trekker op de achtergrond) Het biologisch museum uit IS (een specht die het woord 'bio!i giska' kapot pikt). Het Kanaaleiland Jersey datll maart met zijn Europaze-a komt heeft voor toeristisch» reisposters gekozen. Er ra schijnen vier zegels, waanxJ overigens maar twee met bi Europa-logo. De eerste ais beelde poster op een ze 23p is gewijd aan de b Portelet en voert ons terugnas 1935. Verder: 29p (met El*- palogo), Southern BritishBi-- ways uit 1952, 38p (met log Chemins de Fer de l'Ouestf 1910 en 68p, Jersey the sul' Channel Island uit 1947. De Verenigde Naties pre» teerden 31 januari eennieiir meerjarige reeks die geheel g wijd is aan inheemse kuist soms al meer dan 2000 jaarcci De eerste serie telt achttien ze gels, drie velletje metelkzeszf gels; ze tonen kunstwerkeniü Latijns Amerika en het Caribi sche gebied. Het velletje meti: de bovenrand de tekst Indigei- ous Art en met zes zegelsvanJi' laat inheemse kunst zienuitPf- ru, Colombia, Mexico, Brazil:'. Chili en Bolivia. Op de zes zegels van F.S. i' (Zwitserse franc) in het veilt? Art Autochtone staan werj» uit Peru, Brazilië, Equator,* lize, Guatemala en Mexico.» de zegels in het derde «11 met in de bovenrand Eingw> renenkunst (6 x 0,51) kunst Panama, Peru, Bolivia. Ct» Mexico en Colombia. De rest* tieve oplagen zijn: 990.000* gels (165.000 vellet;® 1.008.000 zegels (168.000«* tjes) en 1.272.000 V& (212.000 velletjes). Hen)*»

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 10