Alle handen hebben de beat Blues doet leven Vijftien dames die nog steeds pret willen maken 27 Opera Trionfo onen van Bach Mayumana uit Tel Aviv Popa Chubby Girls wanna have fun vrijdag 14 februari 2003 ♦v recensies na de première Jvan 'Les mamelies de Tiré- ofwel 'De borsten van Ti- as'. logen er niet om. Een succes voor het jonge ge- jschap Opera Trionfo. Leuke orstellig om te zien, goed ge- Jd en puik gezongen. Bo- rdien speelde het Nieuw En- jbie onder leiding van Ed —anjaard schitterend een achtig voor dit ensemble ge ijkt arrangement. Het klinkt <#aal wat overdreven mis- iien, maar nu solisten koor en kestdit werk op cd hebben ge- f lijkt de hele productie nog .terte klinken. j.jlenc voltooide zijn opera in het einde van de Tweede heldoorlog, op tekst van de [liter Guillaume Apollinaire, ichtoffer van de Eerste We- Idoorlog. Het is een bizar ko- üch anti-oorlogsverhaal dat julenc voorzag van vrolijke uziek die zo uit de vaudeville ii kunnen komen. Ware het et dat hij er vaak net die draai ageeft waardoor de noten terpredes passen bij dit ver- ulvan een man die opeens een m kinderen baart. Een in stijl gezongen rol van sard Loonen met een in top- i verkerende Renate ids als zijn vrouw. Hans Visser Mielies de Tirésias, opera van asPoulenc. Dirigent Ed Span- vIBnljant Classics 92056. tihan Sebastiaan Bach had grote familie en die was •nog zeer muzikaal. Na eerst rk van zijn ooms te hebben genomen maakte Musica An na Köln nu een cd met de mu ivan een aantal zonen. Ook minsten. Het is muziek idetijd dat de barok en zeker strenge stijl van hun vader uts maakte voor de Sturm dDrang, het losmaken van de raden met het oude. Stuk voor uk frisse enerverende compo- die een ferme uitvoering rijgen. topper van de cd, met vooral jbbelconcerten, is het fluit- ncert van Wilhelm Friede- ann. Virtuoos en van hoog veau. Geschreven voor huise- gebruik door musici die het 'de vingers hadden. Als kind and de tweede zoon, Carl Phi- p Emanuel, in de schaduw zijn oudere broer, maar ram daar in de loop der tijd «i uit te voorschijn. Hij beef een stuk dat een prach- weerslag is van zijn: een meert voor het toen nog ge- uikelijke klavecimbel en de dop in ontwikkeling verke- Kdepiano forte. :hann Christan staat op de cd ït een Sinfonia Concertante et hoofdrollen voor viool en tlo En van Johann Christof nedrich klinkt een concert pr fortepiano en altviool. Een vol onbekende achttiende - rose amusementsmuziek van Mg niveau in een prikkelende tvoering. H.V. tcniana, muziek van de zonen van S Bach. Musica Antiqua Kin. Ar- brtil 579-2. a het succes van de Argentijnse spektakelshow De la Guarda komt in maart het tweede internationale project van Joop van den Ende's Stage Touring naar Nederland. Met de olijfolieblik- en kliko- percussie van Mayumana uit Israël wordt opnieuw gemikt op de sector jong en trendy. Hogere handjeklap met flippers, human beatboxen met etenswaar en de kunst van het vingerknippen. Loom dalen de stokken neer op grote vaten die als trom mels dienen. In de bonbonnière van rood pluche die het Teatro Nuevo Apolo in Madrid is, druppelen de spelers van Mayu mana binnen voor de warming- up. Backstage hangen, groten deels in het Hebreeuws, de repe titieschema's. „Groentesoep!", klinkt het ineens in triomfante lijk oer-Hollands. Als voorbe reiding op drie weken Beatrix Theater in Utrecht wordt de driemans human beatbox act waarin ober en clientèle het me nu doornemen in de nieuwe taal ingestudeerd, 's Avonds klinkt weer de Spaanse variant in een klankenspel van ham, vlees en friet: „Jamon! Carne! Patatas fritas!" Percussioniste Eylon Nuphar, multi-talent met sporen in de sport-, film-, televisie- en mu ziekwereld, is te ziek om op te treden en rilt onder haar wollen puntmuts. „Geen stem", bast ze, „geen puf." Nuphar bedacht de Mayumana-mix van percussie, mime, dans en zang samen met Boaz Berman die ze had ont moet in de muziekscene van Tel Aviv. Ze begonnen in 1996 met 'no money, no nothing', maar inmiddels is het vriendenclubje uitgegroeid tot een operatie van zeventig man met een Mayuma na Rhythm And Creation School die nieuwe spelers op leidt, een vaste show in de eigen Mayumana Hall in Jaffa in de gemeente Tel Aviv, een tweede groep op wereldtournee en een derde in wording. „Hij heeft me ertoe gedwongen", wijst Nuphar met een waterige grijns in de richting van Berman, die met carrières als Thai-boxer en diepzeeduiker een even diverse achtergrond heeft. „Nee, seri eus, het is karma dat we elkaar hebben ontmoet." Mayumana (de naam is afgeleid van het Hebreeuwse woord mayumanut, vaardigheid) is 'ritme, beweging, muziek', vat Berman samen. „Het heeft alles wat wij leuk vinden in ons leven. Dit is wat we doen. En dit is wat we het beste doen." Op alles kan getrommeld worden, mét alles kan getrommeld worden, de monstreert de groep in Madrid. Van olijfolieblikken en plastic emmers tot grote grijze kliko- prullenbakken of de ledematen van de spelers. Een pesterig Zwemvliezenactvande Israëlische groep Mayumana. Vingerknipact pingpongballetje in een pan blijkt minstens zoveel beat te hebben als fluorescerende flip pers die tegen elkaar aan wor den gekletst. Om nog maar te zwijgen van de vingerknipact van Sergio Braams, op Cura?ao geboren uit Surinaamse ouders, in Enkhuizen opgegroeid en lid van de originele Mayumana-be- zetting die in 1998 een instant hit werd in Tel Aviv. Braams heeft op het podium overduidelijk dat 'iets extra's' waarop de leden van Mayuma na, ongeacht of ze uit de dans-, toneel- of muziekwereld ko men, worden geselecteerd. Ey lon Nuphar en Boaz Berman waren zijn buren in Tel Aviv, waar hij in 1993 via via verzeild raakte.,Ze hadden me op straat zien lopen maar durfden me eerst niet aan te spreken. Een vriend van mij die percussïeles had van Boaz werd als bood schapper naar me toegestuurd. Mayumana werd in een periode van anderhalf jaar bijna dage lijks improviseren en repeteren ontwikkeld voordat het materi aal op publiek werd uitgepro beerd. Nog steeds worden de acts vernieuwd en technisch aangescherpt, zegt Berman. „Ook om het spannend te hou den voor de spelers. Het niveau gaat nog steeds omhoog." De originele leden van de cast trainen de nieuwelingen. Uit meer dan 2500 audities werden twintig nieuwe leden aangeno men, de opleiding duurt twee jaar. Alles hangt bij Mayumana af van timing, wie de mist in gaat verpest het voor de hele groep. Een act waarbij ballen als trommelstokken fungeren en in een snelle sequentie wor den overgegooid, is kennelijk de voorgaande avond mislukt en wordt tijdens de repetitie ge drild. Bij de nieuwe lichting is in Madrid de spanning soms te goed voelbaar. Dan doen en thousiasme en humor gekun steld aan en lijkt het 'Stomp meets Cirque du Soleil' waar mee Mayumana door de publi- citeitsmakers wordt aangepre zen te veel eer. Braams spettert wel, zijn uitstraling is die van natuurlijk gemak „Maar die zwemvliezenact heb ik inmid dels ook wel 250 keer gedaan. Als het niet duizend keer is. Nu heb ik het stadium bereikt dat ik er niet meer zo bij na hoef te denken, dat ik er gewoon van kan genieten." Braams is zanger en gitarist - hij speelt in Israël in een reggae- band. Maar wie in Mayumana staat, moet alleskunner zijn. Sommige rollen wisselen per avond. Zoals wie de 'kepten' is, zoals het op de schema's in de kleedkamer geschreven staat, de regelneef op en achter het po dium. Wie buikdanseres, of de slome sukkel wiens pingpong balletjes in een ingenieus spel met grote en kleine koekenpan nen worden afgepakt, deze avond in Madrid gespeeld door een gepokte en gemazelde ac teur met kantoorklerkuitstra ling maar andere avonden even goed door een jong meisje met de lach aan haar broek. Braams: ,„Ze noemen mij hier danser. Maar dat voel ik zelf dus niet zo. Ik beweeg, dat is voor mij iets heel natuurlijks. Als wij als kin deren in Curafao uit school kwamen en buiten gingen spe len, trommelden we ook zo. En dat vingerknippen deden we ook allemaal. Mayumana ge béurde op Curasao gewoon. Het is voor mij een soort flashback." Veel heen- en weer reizen is het ook, flexibiliteit is een vereiste. Braams treedt naast de show in Madrid die straks naar Utrecht verkast, ook nog regelmatig op in Jaffa waar een artistiek direc teur toeziet op het peil als de be denkers in het buitenland zijn. „We hebben zoveel werk nu in Israël", zegt Braams. „De mensen die voorheen ook uitgingen in de Arabische ge bieden, trekken zich terug en blijven weer in Tel Aviv." Een heel andere situatie dan toen hi] tien jaar geleden naar Israël kwam. „Israël in 1993 was hele maal te gek. In die periode dacht ik nog: het is allemaal propa ganda, ze willen gewoon dat er niet teveel toeristen hier naar toe komen. Jahaa, naïef! Maar ons theater, onze basis in Jaffa, ligt in een Arabische wijk. En ik kan alleen maar hopen dat we op een dag ook één of twee Ara bische spelers bij Mayumana hebben." Marjolijn de Cocq Mayumana: Beatrix Theater Utrecht, 4 t/m 23 maart. Bluesmuzikant Popa Chubby uit New York is een man die er een uitgesproken mening op na houdt. Hij moet niets hebben van artiesten die in zijn ogen op een goedkope manier het succes najagen. Popa's visie op de showbusiness is simpel: een man of vrouw moet hard werken en zich niet verschuilen achter allerlei elektronische hulpmid delen om z'n liedjes mooier te la ten klinken. Neem nou Chubby zelf: hij is ge boren en getogen in de volks buurten van New York, ontdek te de blues op jonge leeftijd en leerde zichzelf gitaar spelen. En sindsdien is de fors uit de klui ten gewassen zanger/gitarist constant onderweg om overal zijn muziek te laten horen. Overal waar meer dan drie men sen bij elkaar zijn, is hij bereid een deuntje te spelen. „Ik ben zo vaak de wereld rond geweest, ik ben de tel allang kwijt", zegt Chubby. En hij blijft maar door gaan, want binnenkort staat de corpulente snarenplukker weer op de Nederlandse podia. Dit maal om de release van een live- dubbelalbum en een dvd te pro moten. „Ik heb die dvd helemaal zelf gemaakt", zegt Popa Chub by niet zonder trots. „Ik ben er drie jaar mee bezig geweest en heb geprobeerd een beetje te la ten zien hoef ik leef. Ik hoop dat mijn fans me daardoor beter le ren kennen." Popa's levensstijl kan in een paar woorden worden samenge vat. gitaar in en uit de koffer en podium op, podium af. Maar Chubby loopt nooit de kantjes eraf, want elke keer als hij weer met een publiek wordt gecon fronteerd, speelt hij alsof z'n le ven ervan hangt. Op die nieuwe dvd is hij ook samen met echtge note Galea te horen, een vrouw die net als Chubby een passie heeft voor bluesmuziek en ta toeages. „Ze heeft al eens op een plaat van mij gezongen, maar ik ben nu bezig een soloalbum van haar te produceren", vertelt Chubby. „En misschien gaat ze daarna met mij mee op tour nee." Een van de meest autobiografi sche nummers op de dvd is Dad dy Played The Guitar And Ma ma Was A Disco Queen. „Dat nummer staat nog steeds heel dicht bij me", bekent Chubby. „Ik vertel daarin over mijn jeugd in de Bronx en Queens in New York. In die arbeiders buurten speelde ik niet bepaald het lieve jongetje. Ik was lid van een jeugdbende en steeds aan het knokken. Vooral met disco liefhebbers, daar hadden we een gloeiende hekel aan. Ik droeg een T-shirt waarop met grote letters stond: Disco Sucks. We bekogelden onze tegenstanders soms met stenen vanaf de daken van leegstaande flatgebouwen. Ik gebruikte drugs, ik had kort om weinig om trots op te zijn. Maar ik heb me een weg uit die ellende geknokt. En ik heb sindsdien het hoofd aan alle verleidingen kunnen bieden." „Eigenlijk is blues me met de paplepel ingegeven, want mijn vader was ook gek op die mu ziek en had honderden jazz- en bluesplaten", vervolgt Popa Chubby. „Toen ik ouder werd, ontdekte ik naast muzikanten als Freddie King en Muddy Wa ters ook The Rolling Stones en ik durf nu zonder meer te beken nen dat die band misschien wel de grootste invloed op mijn mu zikale ontwikkeling heeft ge had. Ik heb ze net weer op zien treden en ik vond ze geweldig." De eerste 'grootheid' die Popa Chubby als tiener op zag treden, was Jeff Beck. „Ik was diep on der de indruk van zijn techniek, want ik was net zelf begonnen met gitaarspelen en realiseerde me daardoor wat voorlange weg ik nog te gaan had. Toen ik de gi taar eindelijk een beetje onder de knie had, moest ik op zoek naar mensen met wie ik een band kon beginnen. Dat werd een frustrerende ervaring, want bluesmuzikanten zijn in de Queens nou eenmaal niet dik ge zaaid. Daarom besloot ik van lieverlee maar naar Manhattan te verhuizen. Daar kreeg ik de kans om met allerlei punkrock bands te spelen en dat vond ik al een hele stap vooruit. Maar uit eindelijk kreeg ik ook daar genoeg van, want ik wilde ein delijk wel eens de echte blues spelen. En dus begon ik in mijn eentje de kroegen af te struinen om de muziek te laten horen waar mijn hart naar uit ging. Zo kwam ik in contact met andere bluesliefhebbers en kon ik na jaren mijn eigen bluesband vor men." Popa Chubby is nog steeds een van de weinige bluesmuzikan ten in New York en het is zijn verdienste dat hij in die stad een heuse 'bluesscene' van de grond heeft gekregen. Mooi om daar op te treden, maar toch reist Po pa het liefst door Europa. „Daar zijn de mensen toch iets nuch terder als het om muziek gaat", stelt hij. „Amerikanen laten zich te veel leiden door de troep die MTV aanbiedt" „Maar of grote platenmaat schappijen hun visie ooit veran deren? Niet zolang er nog men sen zijn die zo stom zijn om zich al die waardeloze producten door de strot te laten duwen. Zelf zal ik er in ieder geval alles aan doen om goede muziek te maken. Ik ben altijd bezig met mijn gitaar. Ik gebruik elke vrije minuut van de dag om me te ont wikkelen. Ik zit nooit te niksen op mijn hotelkamer. Nee, dan pak ik mijn gitaar en probeer nieuwe dingen uit. Zeg maar ge rust dat ik 24 uur per dag bezig ben met muziek. Ik heb 60 gita ren en die verslijt ik stuk voor stuk." Harry de Jong Concerten Popa Chubby (selectie): 23 feb. Mezz Breda; 26 feb. Tivoli Utrecht. Popa Chubby RTijftien dames op tournee door Neder- V land. Dat moet een vrolijke boel wor- «n.Misschien daarom de naam 'Girls wan- öhavefun'. Dat het gezellig wordt, is voor we van de meidenLies Schilp en Manuela top, al zo goed als zeker. techien dat er dit keer iets meer lijn in- jjt'De donkerharige Lies Schilp (Herman Broods Bombita's en Gruppo Sportivo) en B blonde Manuela Kemp (Vrienden van Mistel, eigen band en televisiepresentatri- R) kijken elkaar aan en barsten in lachen JC.Voor zover dat mogelijk is", proest de «atste. „We zijn zelf ook erg benieuwd hoe «tallemaal gaat lopen", geeft Lies Schilp Manuela Kemp grinnikt. „Ik denk dat «rréonze beste avond gaat worden." «laat het Koninklijk Theater in Amster- to nu precies de laatste in de rij optredens )n van 'Girls wanna have fun', een groep Jn in totaal zestien vrouwen. „Daarom zegt Manuela Kemp. „Tegen die tijd, ®pns in april, geloof ik, moeten we het toch yJemaal onder de knie hebben." Lies Schilp ..Het zal eerder ook wel goed gaan, ^es Schilp en Manuela Kemp zijn samen voor een hoop 'fun'. Ze lachen uitbun- f ze praten veel en helpen elkaar met op to q Want ze moeten wel netjes op de fo- samen gaan ze naar het toilet, ze tutten babbelen er vrolijk op los: 'Doe jij je jas r V'nd de mÜne zo'n vodje.' Het mag jzdelijk zijn, het tweetal kan het prima «t elkaar vinden. Ze komen over als dikke BeH u 611 dle êezamenlijk voor een enor me zorgen. Stel je met dat gegeven zestien van dit soort girls in één ruimte Lies Schilp (links) en Manuela Kemp. voor, want dat is bij 'Girls wanna have fun' realiteit. „Oh, maar dat gaat heel goed", weet Lies Schilp als oprichtster van de band. „Het is misschien soms wat onoverzichtelijk, maar uiteindelijk gaat het meestal goed." Eerlijk: „Alleen ik word er wel eens gek van, omdat foto George Verberne/GPD ik de organisatie doe. Ik moet echt voor ie dereen overal antwoord op hebben. Dan belt er bij voorbeeld weer eentje metZeg, ik rijd in de auto van de drumster. Wat voor brandstof gaat daar in?" Lies Schilp en Ma nuela Kemp giechelen „Dat soort dingen maakt het juist zó leuk", vinden ze Sprake van vrouwelijke haat en nijd is er volgens Manuela Kemp ook zeker niet. „We doen in het dagelijks leven allemaal ons ei gen ding en eens in de zoveel tijd komen we bij elkaar. Dan is het alleen maar lol, een feestje. Als we het niet leuk hadden, zouden we het ook niet doen. Nee, afgunst kennen we niet." We schrijven 1990, Den Haag, Het Paard, dat toen nog was geopend en als de popu lairste uitgaansgelegenheid van de Hofstad kon worden gezien. Als geboren Haagse en als zangeres kwam Lies Schilp regelmatig in het popcentrum, Bij haar ontstond het idee om met alleen maar vrouwen te zingen. Ik dacht aan een hele groepblikt ze terug. Geeft toe: „Ik was ooit zelf voor zo'n groep gevraagd voor een optreden in Rotown in Rotterdam. Ik vond het zo leuk, alleen al die zangeressen daar waren onbekenden en ik vond dat ik het maar eens goed moest doen." Schilp nuanceert haar woorden: „Het wa ren stuk voor stuk goede zangeressenmaar ik wilde er gewoon een aantal bekende na men bij." 'Girls wanna have fun' werd geboren, in eerste instantie als gelegenheidsband. „Ik kende genoeg solozangeressen doordat ik in de muziekscene zat", verklaart Schilp hoe ze aan de 'juiste meiden' kwam. „Monique en Suzanne Klemann van Loïs Lane deden mee, en natuurlijk de andere twee Bombi ta's, Inge Bonthond en Robbie Schmitz. En Mieke Stemerdink van De Giganljes en Fré- dérique Spigt zeiden direct ja We waren in eerste instantie met z'n negenen." De zangeressen traden op in Het Paard. „We oefenden 's middags en we zongen 's a- vonds. Meer deden we er niet aan. We wer den begeleid door de huisband van Het Paard onder leiding van Hugo Schneijder." De groep groeide en wisselde in samenstel ling. Het aantal optredens bleef beperkt. „Slechts één keer per jaar stemden we onze agenda's op elkaar af. Voor elk optreden ko zen we een bepaald thema." Na vijf jaar Het Paard werd 'Girls wanna have fun' gevraagd om op te treden in Nightto wn in Rotterdam tijdens Internatio nale Vrouwendag. Lies Schilp vertelt dat haar toen werd verzocht om ook vrouwelij ke begeleiding mee te nemen. „Ik zat inmid- dels al in Amsterdam en via Herman Brood wist ik wel een aantal vrouwelijke muzi kanten te regelen." Girls wanna have fun' is nooit echt officieel opgericht. In totaal ho ren er nu zestien dames bij de band (de harde kern-girl Mieke Stemerdink doet niet mee aan de nieuwe theatertour, omdat ze over twee weken is uitgerekend). „En eigenlijk zijn we met nog meer", aldus Schilp. „Myle- ne de la Haye hoort er bijvoorbeeld ook bij. Alleen niet officieel. Ze is onze vervang ster." Lies Schilp komt met een vreemde lo gica: „Als we haar officieel deel zouden la ten uitmaken van 'Girls wanna have fun' dan hadden we geen vervangster meer, dus dat doen we maar niet." Er blijken meer re gels te zijn bij de 'meidengroep'. „We treden niet op als er drie van ons niet kunnen", gaat Schilp verder. „Tja, en onze bandleden zijn natuurlijk onmisbaar. Als het echt niet an ders kan dan maken we wel eens gebruik van een mannelijke muzikant, maar liever niet. We blijven de girls natuurlijk." En traden die girls vroeger slechts één keer per jaar op in Het Paard, tegenwoordig heb ben ze het een stuk drukker. „We halen al leen maar de krenten uit de pap die wij leuk vinden", glundert Schilp en de blonde haren van Manuela Kemp schudden vrolijk mee als ze driftig jaknikt. „Daardoor is het ook altijd een feestje. Zo is het theaterprogram ma waarmee we nu gaan toex*en ook een krent. We werden gevraagd na een optreden in het Amsterdamse Panama. Anderhalf jaar geleden hebben we allemaal onze agen da's moeten trekken om te kijken wanneer het ons uit zou komen." Het resultaat: acht tien optredens verspreid over twee maan den door heel het landDaarna is het over en uit, want dingen die leuk zijn moet je niet te vaak doen, luidt het girlsmotto. Sandra Put Girls wanna have fun bestaat uit de zangeressen Manuela Kemp. Monique Klemann, Suzanne Klemann, Lies Schilp, Robbie Schmitz, Inge Bon thond. Frédértque Spigt. Neel van der Eist, Vera Springveer, Janice Williams en band Tessa Boom kamp (drums). Dalai Marouf (gitaar). Kris Pels (gitaar), Joyce Grimes (bas) en Marianne Stel (toetsen). Vrijdag 7 maart Theater Zuidplein Rotterdam; voorts lourjiee door Nederland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27