Bedrijfsleven levert
steeds meer politici
cobillfret
Vertrek Ford valt Zeebrugge zwaar
Rotterdam vond
philippen te licht
voor aanleg WCT
Vakbonden dreigen nu al met
acties voor CAO kleinmetaal
15
Celstraf geëist
voor fraude
met gestolen
creditcards
Ondernemers grootste groep in Provinciale Staten
Veerman komt aankoopplicht na
Actiedag Bureau Rechtshulp
Anderhalf jaar geëist in drugszaak
Gewonde bij ongeluk
Kamer houdt vast aan
fusiestop ziekenhuizen
Kleine diertjes vreten
beschermende laag
van zandplaten op
vrijdag 14 februari 2003
[J. Philippen
Ln onze regioredactie
ROTTERDAM - J. Philippen is
deze week wel degelijk opge
stapt als directeur van Zeeland
Seaports omdat hij ongeschikt
werd bevonden om leiding te ge
ren aan de samenwerking met
de haven van Rotterdam. Het
bestuur van het havenschap en
het Gemeentelijk Havenbedrijf
Rotterdam achten hem niet in
staat leiding te geven aan één
van de voornaamste projecten:
de aanleg van de Westerschelde
Container Terminal.
Zeeland Seaports en het Rotter
damse Havenbedrijf hebben
vorig jaar afgesproken de Ex
ploitatiemaatschappij Schelde-
Maas (ESM) te vernieuwen en
een groter kapitaal te verschaf
fen om de aanleg van de nieuwe
eontainerterminal mogelijk te
maken. „Daarmee is ESM-plus
te groot geworden om er te wor
den bijgedaan door de directeur
van de Zeeuwse havens", zegt
directeur W. Scholten van het
Gemeentelijk Havenbedrijf
Rotterdam. „Jan Philippen
heeft kwaliteiten, maar niet die
om leiding te geven aan een
bouwproces zoals de aanleg van
een containerterminal.
jn de oorspronkelijke opzet
yoor de samenwerking kreeg
Philippen beide functies toebe
deeld. Volgens Scholten waren
hij en havenschapsvoorzitter-
gedeputeerde D. Bruinooge als
commissarissen van ESM-plus
het er over eens. dat Philippen
toch niet de juiste man is voor de
MIDDELBURG - Officier van
Justitie A. Flikweert heeft giste
ren bij de rechtbank in Middel
burg tegen een 32-jarige inwo
ner van Amersfoort vijftien
maanden cel geëist wegens op
lichting.
De verdachte maakte vorig jaar
deel uit van een groep Somaliërs
die in februari en begin maart
telefoonkaarten, sigaretten en
drank bij tankstations in Zee-
d en Brabant kochten met
tolen creditcards,
ven benzinestations, te weten
Middelburg, Kats, Ooster-
nd, Bergen op Zoom, Steen-
en en Moordrecht werden
die manier opgelicht. In een
el geval bleef het bij een pa
s'
man werd door de officier als
n van de hoofdverdachten ge-
Zelf gaf hij toe twee keer
trokken te zijn geweest. Voor
et overige zei hij zich afzijdig
hebben gehouden, maar Flik
weert achtte alle feiten bewe-
„Ze zijn telkens met een
groep van zes mensen, waartoe
de verdachte behoorde, op pad
gegaan." Raadsman G. Veen
vond de eis te zwaar aangezet.
Uitspraak: 26 februari.
vernieuwde exploitatiemaat
schappij. Scholten vindt niet
dat hij Philippen 'pootje heeft
gelicht', zoals door fractievoor
zitter L. Nederhoed van het
CDA in de Zeeuwse Staten is ge
suggereerd. Evenmin heeft Phi
lippen moeten wijken omdat
'Rotterdam' meer invloed in
ESM wil.
Bruinooge ontkende direct al
dat Rotterdam uit zou zijn op
meer invloed in Zeeland en dat
dat ten koste was gegaan van
Philippen. Dat de havenschaps
directeur is opgestapt omdat hij
toe is aan een nieuwe uitdaging,
zoals Bruinooge verklaarde,
blijkt echter niet te kloppen.
Scholten legt immers een ver
band met het niet doorgaan van
het directeurschap van ESM
Bruinooge was gisteravond niet
bereikbaar voor commentaar.
GPD
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Politieke par
tijen kiezen vaker mensen uit
het bedrijfsleven voor een func
tie als volksvertegenwoordiger.
In gemeenteraden en provincia
le besturen zitten meer werkne
mers uit de marktsector dan vijf
jaar geleden. In Provinciale
Staten van Zeeland vormen de
ondernemers inmiddels de
grootste groep, terwijl in tien
Zeeuwse gemeenten de ambte
naren overheersen.
Dat blijkt uit een onderzoek van
Forum, het opinieblad van
werkgeversorganisatie VNO-
NCW. Alle twaalf provinciebe
sturen en de helft van de 496
gemeenten hebben eraan mee
gedaan. Een evenredige verte
genwoordiging ziet Forum niet,
want werknemers in overheids
dienst, leraren en medewerkers
van gesubsidieerde instellingen
zijn nog altijd oververtegen
woordigd.
Gemeenteraden zijn nog het
meest evenwichtig samenge
steld: van alle raadsleden werkt
45 procent in het bedrijfsleven.
Vijf jaar geleden was dat nog 40
procent. Zeeland blijft daarbij
achter. Van de Zeeuwse gemeen
teraadsleden (10 gemeenten
zijn onderzocht) heeft 42,6 pro
cent een functie in de particulie
re sector.
Het aantal raadsleden dat
werkt bij de overheid of in het
onderwijs, in de gezondheids
zorg of bij gesubsidieerde in
stelling ligt met 3 7 procent bij na
6 procent boven het landelijk
gemiddelde.
Sluis
Uitschieter in het onderzoek is
Sluis(-Aardenburg). Bijna drie
kwart van de raadsleden werkt
in het bedrijfsleven. Geen enkel
raadslid werkt er bij de (semi-)
overheid.
Uit het onderzoek van VNO-
NCW blijkt dat landelijk gezien
in Provinciale Staten minder le
den uit het bedrijfsleven zijn
vertegenwoordigd. Het gaat om
34 procent, tegen ruim 29 pro
cent ruim vijf jaar geleden.
Maar in de Zeeuwse Staten ligt
dat percentage beduidend ho
ger. Ongeveer 42 procent van de
leden van Provinciale Staten
werkt of heeft gewerkt in de
particuliere sector. En ongeveer
45 procent heeft een baan gehad
bij de (semi-)overheid. De stij
gende trend is ook waarneem
baar in de Tweede Kamer, waar
het aantal leden met recente er
varing in het bedrijfsleven steeg
van 21 procent vijf jaar geleden
naar 28 procent nu
Zeebrugge ontwikkelde zich de laatste jaren als
ichte autohaven.
foto Charles Strijd
door Wout Bareman
ZEEBRUGGE - Het besluit van auto
fabrikant Ford Europa om voortaan
enkele honderdduizenden personenau
to's en tienduizenden trailers te ver
schepen via de haven van Vlissingen is
in Zeebrugge hard aangekomen.
Voorzitter J. Coens van het havenbe
stuur sprak gistermiddag van 'een
klap', maar camoufleerde zijn teleur
stelling over het verlies van een belang
rijke autotrafiek aan concurrent Vlis
singen met de aankondiging van tal van
nieuwe havenactiviteiten. De werkge
legenheid in de haven hoeft er daardoor
niet onder te lijden. Coens: „Maar het
bewijst wel dat we scherp moeten blij
ven."
Het havenbestuur van Zeebrugge gaat
wel op korte termijn praten met Ford
België en rederij Cobelfret over moge
lijke vervangende overslagactiviteiten.
Binnenkort komt ook het bestuur van
het havenschap Zeeland Seaports op
bezoek, maar die afspraak was al eer
der gemaakt. Zeebrugge en Vlissingen
opereren voor een belangrijk deel op
dezelfde markt, gaf Coens tijdens een
inderhaast belegde persconferentie
toe. Al kon hij niet nalaten aan de hand
van een uitgebreid overzicht van de
lijndiensten die Zeebrugge bijna dage
lijks aandoen, duidelijk te maken dat
Zeebrugge wat dat betreft een stapje
verder is dan de Zeeuwse haven.
Geprikkeld
Hij reageerde geprikkeld op recente
uitlatingen van topman C. Cigrang van
Cobelfret dat Vlissingen-Oost een bete
re haven is dan Zeebrugge. Volgens Ci
grang zijn de achterlandverbindingen
in Zeebrugge gebrekkig, zijn de groei
mogelijkheden er gering en is de 'lay
out' van de autoterminal ongelukkig.
Coens: „Zo'n uitspraak getuigt niet van
fijngevoeligheid ten opzichte van een
haven, waar men al jaren naar volle te
vredenheid alle mogelijke activiteiten
ontwikkelt." Volgens de Zeebrugse ha
venbestuurder is de keuze voor verhui
zing van een deel van de activiteiten
van Ford en Cobelfret naar Vlissingen
vooral ingegeven door de beschikbare
ruimte in het Zeeuwse havengebied. De
fabrikant en de rederij kunnen er
25.000 auto's kwijt met mogelijkheden
voor een verdere uitbreiding van de op
en overslagactïviteiten. Cobefret
streeft naar verscheping van 500.000
tot 600.000 personenauto's per jaar.
Volgens Coens is het logisch dat de re
derij en de fabrikant de auto's uit Genk
(die nog via Zeebrugge worden ver
scheept) en Köln (via Rotterdam) nu op
één locatie gaat behandelen„Het is een
kwestie van hergroeperen van de acti
viteiten, het verplaatsen ook van de op
slag van terreinen bij de fabrieken naai
de haven. De verhuizing komt in ieder
geval niet voort uit ontevredenheid
over onze dienstverlening, tenminste
niet bij Ford. De fabrikant handhaaft
de verscheping van minstens honderd
duizend auto's in Zeebrugge en dankzij
nieuwe lijndiensten op Turkije en Por
tugal zal dat aantal zeker nog groeien."
Zeebrugge profileerde zich de afgelo
pen tien jaar sterk als 'autohaven'.
Volgens de cijfers die Coens oplepelde,
is het aantal verscheepte auto's in die
periode gegroeid van 200.000 naar 1,4
miljoen.
„En die hebben we dus ook weggekaapt
in andere havens." Zeebrugge ver
wacht dit jaar niet alleen een verdere
groei van de te lossen en te laden auto's
van Ford, maar ook van Mitsubishi en
Toyota. „Ondanks de klap is er dan toch
minstens sprake van een status quo",
aldus Coens.
Lossen
Hij plaatste overigens enige vraagte
kens bij het besluit van Cobelfret de
schepen in Vlissingen te lossen en te la
den met eigen mensen. Dat druist in te
gen de afspraken van de Europese
havens uit veiligheidsoverwegingen
zoveel mogelijk gebruik te maken van
gekwalificeerde havenarbeiders. Co
belfret en Vlissingen nemen, in strijd
met de bestaande regels, al een voor
schot op de liberaliseringsplannen van
de Europese Commissie. Coens was
daar niet blij mee.
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Nog voor de on
derhandelingen over een nieu-
[veCAO Metaal en Techniek zijn
begonnen, schoppen de leden
van de vakbonden FNV en CNV
J herrie. Wat vooral steekt is
dat werkgevers de lonen niet
willen verhogen. Ze denken
J°oguit aan een eenmalige uit
dring. De kaderleden laten we
en dat ze dat niet accepteren en
dat er dan harde acties volgen.
?e CAO voor de kleinmetaal is
e grootste collectieve arbeids-
Senkomst' ^ie geldt voor
W.OOO werknemers van onder
^„fietsenmakers, garages,
installatiebedrijven, maar ook
Jj zilversmeden.
et als ^ee jaar geleden lopen
emoties al voor de onderhan-
'ngen hoog op. Toen groeide
actiebereidheid snel. Als
rete 'n het land legden werk
nemers van Wolter Dros in
'sHeer Arendskerke het werk
neer. In de zes weken erna volg
den verscheidene Zeeuwse be
drijven. Ook lieten ruim vijf
honderd werknemers hun stem
horen op een protestmanifesta
tie in Terneuzen.
De Zeeuwse en Brabantse leden
van CNV Metaaltechniek zijn
'zwaar teleurgesteld' in de voor
stellen van de werkgevers. Die
staan volgens hen niet in ver
houding met de afspraken in het
centraal akkoord.
Vooral de weigering van de
werkgevers om de lonen te ver
hogen valt verkeerd. CNV en
FNV willen een loonsverhoging
van 2,5 procent. „Daarmee leve
ren mensen al koopkracht in,
want het inflatiepercentage is
hoger", zegt CNV-bestuurder
A. van Damme. Werkgevers
stellen dat ze niet meer kunnen
bieden dan een eenmalige uit
kering. Verder willen werkge
vers dat werknemers zelf op
draaien voor kosten van
scholing. Toeslagen voor het
werken op zaterdag staan ook
ter discussie.
De onderhandelingen voor een
nieuwe CAO beginnen op dins
dag 18 februari. Van Damme:
„Onrust in de bedrijven is in een
tijd dat het economisch niet
goed gaat, funest voor de sector.
Onze leden doen daarom een be
roep op de werkgevers hun ge
zonde verstand te gebruiken."
FNV Bondgenoten stelde eind
januari de harde eis dat direc
teuren en eigenaren van de
38.000 bedrijven die vallen on
der de CAO Metaal en Techniek
dit jaar niet meer dan 2,5 pro
cent salarisverhoging mogen
krijgen. Als aan het eind van het
jaar blijkt dat hun loonsverho
ging hoger is uitgepakt, moeten
ze de salarissen van hun werk
nemers met eenzelfde percenta
ge verhogen, aldus de bond.
DEN HAAG - In ruim zevenhonderd gevallen heeft het minis
terie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) afspra
ken met boeren over de aankoop van hun land. Het gaat voor
al om grondaankopen voor natuur, waarvoor juridische
verplichtingen zijn aangegaan. LNV zal die ook nakomen,
antwoordt minister Veerman op schriftelijke vragen van
GroenLinks-Kamerlid M. Vos. Om welke bedrijven het gaal.
meldt Veerman niet om privacyredenen. Nieuwe aankoop
verplichtingen zal hij voorlopig niet aangaan, omdat het eer
ste kabinet-Balkenende fors op natuurontwikkeling heeft
bezuinigd. Vanaf 2004 is weer budget beschikbaar voor nieu
we grondaankopen, aldus Veerman.
MIDDELBURG - Het Bureau Rechtshulp Zeeland is gisteren
met vijfhonderd handtekeningen naar Den Haag getogen. De
medewerkers demonstreerden daar tegen het kabinetsplan
om de Bureaus Rechtshulp in de huidige vorm te sluiten. Als
de Tweede Kamer in maart of april het voorstel aanneemt
worden de bureaus omgezet in loketten. Momenteel wordt er
spreekuur gehouden in Middelburg, Terneuzen, Hulst, Oost
burg, Vlissingen en Zierikzee. Straks blijft er in Zeeland nog
maar één loket over waar mensen terecht kunnen. Ook wordt
juridische bijstand dan een stuk duurder. De gemakkelijke en
goedkope rechtsgang wordt hierdoor de nek omgedraaid, me
nen de Bureaus Rechtshulp. Advocaten, administratief per
soneel en financieel personeel van het bureau in Middelburg
hebben gisteren vijfhonderd handtekeningen van cliënten
meegenomen naar Den Haag. Daar zijn de handtekeningen
samen met die van andere Bureaus Rechtshulp in het land.
overhandigd aan het ministerie van Justitie.
MIDDELBURG - Officier van Justitie L. Boogerd heeft giste
ren bij de rechtbank in Middelburg tegen een 45-jarige vrouw
uit Kapelle voor haar aandeel in een cocaïnetransport twee
jaar gevangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk
geëist.
Voor een mishandeling, het weigeren van de bloedproef en het
onverzekerd rijden eiste hij negen maanden rijontzegging en
300 euro boete. Het zwaartepunt van de tenlastelegging be
trof de invoer van zes kilo coke. De officier vond bewezen dat
de vrouw samen met haar partner een bejaarde huisvriend,
onder valse voorwendsels van een vakantiereisje, ertoe had
den bewogen zes kilo cocaïne vanuit Aruba naar Nederland te
vervoeren. Op Schiphol werd 12 april vorig jaar door de doua
ne in de koffer van de bejaarde man de cocaïne gevonden. De
vrouw ontkende elke betrokkenheid. „Ik ben in de maling ge
nomen", zei ze. Uitspraak 26 februari.
BRUINISSE - Een 57-jarige vrouw uit Tholen is gisteren ge
wond geraakt bij een verkeersongeluk. Het ongeluk gebeurde
op de kruising van de N59 met de N257 (Philipsdam) bij Brui-
nisse.
Een 22-jarige automobiliste uit Oude Tonge reed met haar au
to over de afrit van de N59 in de richting van Bruinisse. Op de
kruising verzuimde zij voorrang te verlenen aan een voor haar
van rechts komende auto, bestuurd door een 21-jarige auto
mobiliste uit Tholen. Bij de botsing die volgde raakte een 57-
jarige passagiere uit de auto van de Thoolse gewond. Zij werd
overgebracht naar het Van Weel-Bethesda-ziekenhuis in
Dirksland. Beide auto's raakten bij de.aanrijding zwaar be
schadigd.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Ziekenhuizen
hoeven er voorlopig niet op
te rekenen dat de fusiestop ver
dwijnt. De Tweede Kamer staat
'sympathiek' tegenover het plan
van de gezamenlijke ziekenhui
zen en provincies om zelf de
spreiding van ziekenhuiszorg te
regelen. „Maar", stelt het
Zeeuwse CDA-Kamerlid S.
Buijs, „zolang er geen sancties
staan op het niet nakomen van
afspraken, is het te mager."
De Nederlandse Vereniging van
Ziekenhuizen (NVZ) en de geza-
menlij ke provincies stellen voor
om de organisatie van de zie
kenhuiszorg veel meer aan de
regio over te laten. Gemeenten
en patiëntenclubs krijgen een
grotere rol. Buijs is het n princi
pe hiermee eens: „Als Rijk moet
je niet alles willen regelen."
De bereikbaarheid van de zie
kenhuiszorg mag echter niet in
het geding komen, oordeelt het
CDA-Kamerlid Hij prijst de
NVZ en de provincies dat zij
daarmee rekening houden in
hun plan. „Ze hebben een stap
in de goede richting gezet, maar
eerst moet een goede spreiding
afdwingbaar, Pas dan. kan het
Rijk zich terugtrekken
WD-Kamerlid G. Wilders on
derkent met de NVZ en de geza
menlijke provincies dat een lan
delijke fusiestop 'te grof' is.
„Het is beter om meer naar indi -
viduele situaties te kijken. Dc
problemen in Vlissingen-Goes
zijn niet dezelfde als in Velp-
Arnhem. Zorg moet wel zo dicht
mogelijk bij de burgers blijven.
Of de fusiestop moet verdwij
nen, weet Wilders nog niet. „We
moeten daar als Kamer eens
goed over praten." Dit gebeurt
waarschijnlijk eind maart. Half
maart wordt de reactie van mi
nister De Geus op het plan ver
wacht.
Door de fusiestop werd een be
stuurlijke samenvoeging van de
ziekenhuizen in Goes en Vlis
singen afgeblazen. De twee
ziekenhuisdirecties wilden één
ziekenhuis boven de Wester
schelde, met poliklinieken voor
dagbehandelingen op Walche
ren, in Goes en Zierikzee.
In maart 2001 legden werknemers van Wolter Dros in 's Heer Arendskerke als eersten het werk neer.
foto Willem Mieras
door Rinus Antonisse
YERSEKE - Kleine bodemdie-
ren veroorzaken afbraak van de
beschermende laag op de zand
platen in het kustgebied. Ze vre
ten in de zomer de kiezelalgen
op, die op de platen groeien.
Door deze 'kaalslag' krijgen
golven, stroming en getij vat op
de platen en treedt er sterke af
slag op.
Dit constateert onderzoeker
Eric de Deckere uit De Klinge in
zijn proefschrift over de rol van
bodemdieren, die niet groter
dan één centimeter worden, in
het proces van biologische en
natuurkundige krachten in het
kustgebied. Hij promoveert
vandaag aan de Rijksuniversi
teit Groningen.
Voor zijn onderzoek nam De
Deckere gebieden in de Wester
schelde - de Biezelingse Ham en
bij Perkpolder - onder de loep,
en in de Dollard. Ook verrichtte
de in Clinge geboren onderzoe
ker veldwerk in Frankrijk en
Engeland. Hij deed dat in dienst
van het Nederlands Instituut
voor Oecologisch Onderzoek in
Yerseke. Imiddels is De Deckere
(34) verbonden aan de Universi
teit van Antwerpen.
De piepkleine kiezelwieren zijn
op de zandplaten zichtbaar in
de vorm van een bruinig waas.
Ze scheiden suikers af, die sa-
menklittentoteen 'diatomeeën-
mat', die als het ware de platen
afdekt. Weersinvloeden hebben
daardoor geen vrij spel. De kie
zelwieren zijn een belangrijke
voedselbron voor bodemdieren
als de slijkgarnaal en aaltjes.
Als de wieren worden opgege
ten, blijven de platen kaal
achter en verdwijnt het be
schermende effect van de diato-
meeënmat.
De Deckere stelt vast dat de bo
demdieren een aanzienlijke in
vloed op de kust hebben In de
Dollard vond hij in de zomer
meer dan honderdduizend slijk-
garnalen per vierkante meter.
Slijtgarnaal zou een beter pas
sende naam zijn.