Bedrijfsleven levert steeds meer politici cobillfret Vertrek Ford valt Zeebrugge zwaar Rotterdam vond philippen te licht voor aanleg WCT Vakbonden dreigen nu al met acties voor CAO kleinmetaal 15 Celstraf geëist voor fraude met gestolen creditcards Ondernemers grootste groep in Provinciale Staten Veerman komt aankoopplicht na Actiedag Bureau Rechtshulp Anderhalf jaar geëist in drugszaak Gewonde bij ongeluk Kamer houdt vast aan fusiestop ziekenhuizen Kleine diertjes vreten beschermende laag van zandplaten op vrijdag 14 februari 2003 [J. Philippen Ln onze regioredactie ROTTERDAM - J. Philippen is deze week wel degelijk opge stapt als directeur van Zeeland Seaports omdat hij ongeschikt werd bevonden om leiding te ge ren aan de samenwerking met de haven van Rotterdam. Het bestuur van het havenschap en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam achten hem niet in staat leiding te geven aan één van de voornaamste projecten: de aanleg van de Westerschelde Container Terminal. Zeeland Seaports en het Rotter damse Havenbedrijf hebben vorig jaar afgesproken de Ex ploitatiemaatschappij Schelde- Maas (ESM) te vernieuwen en een groter kapitaal te verschaf fen om de aanleg van de nieuwe eontainerterminal mogelijk te maken. „Daarmee is ESM-plus te groot geworden om er te wor den bijgedaan door de directeur van de Zeeuwse havens", zegt directeur W. Scholten van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam. „Jan Philippen heeft kwaliteiten, maar niet die om leiding te geven aan een bouwproces zoals de aanleg van een containerterminal. jn de oorspronkelijke opzet yoor de samenwerking kreeg Philippen beide functies toebe deeld. Volgens Scholten waren hij en havenschapsvoorzitter- gedeputeerde D. Bruinooge als commissarissen van ESM-plus het er over eens. dat Philippen toch niet de juiste man is voor de MIDDELBURG - Officier van Justitie A. Flikweert heeft giste ren bij de rechtbank in Middel burg tegen een 32-jarige inwo ner van Amersfoort vijftien maanden cel geëist wegens op lichting. De verdachte maakte vorig jaar deel uit van een groep Somaliërs die in februari en begin maart telefoonkaarten, sigaretten en drank bij tankstations in Zee- d en Brabant kochten met tolen creditcards, ven benzinestations, te weten Middelburg, Kats, Ooster- nd, Bergen op Zoom, Steen- en en Moordrecht werden die manier opgelicht. In een el geval bleef het bij een pa s' man werd door de officier als n van de hoofdverdachten ge- Zelf gaf hij toe twee keer trokken te zijn geweest. Voor et overige zei hij zich afzijdig hebben gehouden, maar Flik weert achtte alle feiten bewe- „Ze zijn telkens met een groep van zes mensen, waartoe de verdachte behoorde, op pad gegaan." Raadsman G. Veen vond de eis te zwaar aangezet. Uitspraak: 26 februari. vernieuwde exploitatiemaat schappij. Scholten vindt niet dat hij Philippen 'pootje heeft gelicht', zoals door fractievoor zitter L. Nederhoed van het CDA in de Zeeuwse Staten is ge suggereerd. Evenmin heeft Phi lippen moeten wijken omdat 'Rotterdam' meer invloed in ESM wil. Bruinooge ontkende direct al dat Rotterdam uit zou zijn op meer invloed in Zeeland en dat dat ten koste was gegaan van Philippen. Dat de havenschaps directeur is opgestapt omdat hij toe is aan een nieuwe uitdaging, zoals Bruinooge verklaarde, blijkt echter niet te kloppen. Scholten legt immers een ver band met het niet doorgaan van het directeurschap van ESM Bruinooge was gisteravond niet bereikbaar voor commentaar. GPD door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Politieke par tijen kiezen vaker mensen uit het bedrijfsleven voor een func tie als volksvertegenwoordiger. In gemeenteraden en provincia le besturen zitten meer werkne mers uit de marktsector dan vijf jaar geleden. In Provinciale Staten van Zeeland vormen de ondernemers inmiddels de grootste groep, terwijl in tien Zeeuwse gemeenten de ambte naren overheersen. Dat blijkt uit een onderzoek van Forum, het opinieblad van werkgeversorganisatie VNO- NCW. Alle twaalf provinciebe sturen en de helft van de 496 gemeenten hebben eraan mee gedaan. Een evenredige verte genwoordiging ziet Forum niet, want werknemers in overheids dienst, leraren en medewerkers van gesubsidieerde instellingen zijn nog altijd oververtegen woordigd. Gemeenteraden zijn nog het meest evenwichtig samenge steld: van alle raadsleden werkt 45 procent in het bedrijfsleven. Vijf jaar geleden was dat nog 40 procent. Zeeland blijft daarbij achter. Van de Zeeuwse gemeen teraadsleden (10 gemeenten zijn onderzocht) heeft 42,6 pro cent een functie in de particulie re sector. Het aantal raadsleden dat werkt bij de overheid of in het onderwijs, in de gezondheids zorg of bij gesubsidieerde in stelling ligt met 3 7 procent bij na 6 procent boven het landelijk gemiddelde. Sluis Uitschieter in het onderzoek is Sluis(-Aardenburg). Bijna drie kwart van de raadsleden werkt in het bedrijfsleven. Geen enkel raadslid werkt er bij de (semi-) overheid. Uit het onderzoek van VNO- NCW blijkt dat landelijk gezien in Provinciale Staten minder le den uit het bedrijfsleven zijn vertegenwoordigd. Het gaat om 34 procent, tegen ruim 29 pro cent ruim vijf jaar geleden. Maar in de Zeeuwse Staten ligt dat percentage beduidend ho ger. Ongeveer 42 procent van de leden van Provinciale Staten werkt of heeft gewerkt in de particuliere sector. En ongeveer 45 procent heeft een baan gehad bij de (semi-)overheid. De stij gende trend is ook waarneem baar in de Tweede Kamer, waar het aantal leden met recente er varing in het bedrijfsleven steeg van 21 procent vijf jaar geleden naar 28 procent nu Zeebrugge ontwikkelde zich de laatste jaren als ichte autohaven. foto Charles Strijd door Wout Bareman ZEEBRUGGE - Het besluit van auto fabrikant Ford Europa om voortaan enkele honderdduizenden personenau to's en tienduizenden trailers te ver schepen via de haven van Vlissingen is in Zeebrugge hard aangekomen. Voorzitter J. Coens van het havenbe stuur sprak gistermiddag van 'een klap', maar camoufleerde zijn teleur stelling over het verlies van een belang rijke autotrafiek aan concurrent Vlis singen met de aankondiging van tal van nieuwe havenactiviteiten. De werkge legenheid in de haven hoeft er daardoor niet onder te lijden. Coens: „Maar het bewijst wel dat we scherp moeten blij ven." Het havenbestuur van Zeebrugge gaat wel op korte termijn praten met Ford België en rederij Cobelfret over moge lijke vervangende overslagactiviteiten. Binnenkort komt ook het bestuur van het havenschap Zeeland Seaports op bezoek, maar die afspraak was al eer der gemaakt. Zeebrugge en Vlissingen opereren voor een belangrijk deel op dezelfde markt, gaf Coens tijdens een inderhaast belegde persconferentie toe. Al kon hij niet nalaten aan de hand van een uitgebreid overzicht van de lijndiensten die Zeebrugge bijna dage lijks aandoen, duidelijk te maken dat Zeebrugge wat dat betreft een stapje verder is dan de Zeeuwse haven. Geprikkeld Hij reageerde geprikkeld op recente uitlatingen van topman C. Cigrang van Cobelfret dat Vlissingen-Oost een bete re haven is dan Zeebrugge. Volgens Ci grang zijn de achterlandverbindingen in Zeebrugge gebrekkig, zijn de groei mogelijkheden er gering en is de 'lay out' van de autoterminal ongelukkig. Coens: „Zo'n uitspraak getuigt niet van fijngevoeligheid ten opzichte van een haven, waar men al jaren naar volle te vredenheid alle mogelijke activiteiten ontwikkelt." Volgens de Zeebrugse ha venbestuurder is de keuze voor verhui zing van een deel van de activiteiten van Ford en Cobelfret naar Vlissingen vooral ingegeven door de beschikbare ruimte in het Zeeuwse havengebied. De fabrikant en de rederij kunnen er 25.000 auto's kwijt met mogelijkheden voor een verdere uitbreiding van de op en overslagactïviteiten. Cobefret streeft naar verscheping van 500.000 tot 600.000 personenauto's per jaar. Volgens Coens is het logisch dat de re derij en de fabrikant de auto's uit Genk (die nog via Zeebrugge worden ver scheept) en Köln (via Rotterdam) nu op één locatie gaat behandelen„Het is een kwestie van hergroeperen van de acti viteiten, het verplaatsen ook van de op slag van terreinen bij de fabrieken naai de haven. De verhuizing komt in ieder geval niet voort uit ontevredenheid over onze dienstverlening, tenminste niet bij Ford. De fabrikant handhaaft de verscheping van minstens honderd duizend auto's in Zeebrugge en dankzij nieuwe lijndiensten op Turkije en Por tugal zal dat aantal zeker nog groeien." Zeebrugge profileerde zich de afgelo pen tien jaar sterk als 'autohaven'. Volgens de cijfers die Coens oplepelde, is het aantal verscheepte auto's in die periode gegroeid van 200.000 naar 1,4 miljoen. „En die hebben we dus ook weggekaapt in andere havens." Zeebrugge ver wacht dit jaar niet alleen een verdere groei van de te lossen en te laden auto's van Ford, maar ook van Mitsubishi en Toyota. „Ondanks de klap is er dan toch minstens sprake van een status quo", aldus Coens. Lossen Hij plaatste overigens enige vraagte kens bij het besluit van Cobelfret de schepen in Vlissingen te lossen en te la den met eigen mensen. Dat druist in te gen de afspraken van de Europese havens uit veiligheidsoverwegingen zoveel mogelijk gebruik te maken van gekwalificeerde havenarbeiders. Co belfret en Vlissingen nemen, in strijd met de bestaande regels, al een voor schot op de liberaliseringsplannen van de Europese Commissie. Coens was daar niet blij mee. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Nog voor de on derhandelingen over een nieu- [veCAO Metaal en Techniek zijn begonnen, schoppen de leden van de vakbonden FNV en CNV J herrie. Wat vooral steekt is dat werkgevers de lonen niet willen verhogen. Ze denken J°oguit aan een eenmalige uit dring. De kaderleden laten we en dat ze dat niet accepteren en dat er dan harde acties volgen. ?e CAO voor de kleinmetaal is e grootste collectieve arbeids- Senkomst' ^ie geldt voor W.OOO werknemers van onder ^„fietsenmakers, garages, installatiebedrijven, maar ook Jj zilversmeden. et als ^ee jaar geleden lopen emoties al voor de onderhan- 'ngen hoog op. Toen groeide actiebereidheid snel. Als rete 'n het land legden werk nemers van Wolter Dros in 'sHeer Arendskerke het werk neer. In de zes weken erna volg den verscheidene Zeeuwse be drijven. Ook lieten ruim vijf honderd werknemers hun stem horen op een protestmanifesta tie in Terneuzen. De Zeeuwse en Brabantse leden van CNV Metaaltechniek zijn 'zwaar teleurgesteld' in de voor stellen van de werkgevers. Die staan volgens hen niet in ver houding met de afspraken in het centraal akkoord. Vooral de weigering van de werkgevers om de lonen te ver hogen valt verkeerd. CNV en FNV willen een loonsverhoging van 2,5 procent. „Daarmee leve ren mensen al koopkracht in, want het inflatiepercentage is hoger", zegt CNV-bestuurder A. van Damme. Werkgevers stellen dat ze niet meer kunnen bieden dan een eenmalige uit kering. Verder willen werkge vers dat werknemers zelf op draaien voor kosten van scholing. Toeslagen voor het werken op zaterdag staan ook ter discussie. De onderhandelingen voor een nieuwe CAO beginnen op dins dag 18 februari. Van Damme: „Onrust in de bedrijven is in een tijd dat het economisch niet goed gaat, funest voor de sector. Onze leden doen daarom een be roep op de werkgevers hun ge zonde verstand te gebruiken." FNV Bondgenoten stelde eind januari de harde eis dat direc teuren en eigenaren van de 38.000 bedrijven die vallen on der de CAO Metaal en Techniek dit jaar niet meer dan 2,5 pro cent salarisverhoging mogen krijgen. Als aan het eind van het jaar blijkt dat hun loonsverho ging hoger is uitgepakt, moeten ze de salarissen van hun werk nemers met eenzelfde percenta ge verhogen, aldus de bond. DEN HAAG - In ruim zevenhonderd gevallen heeft het minis terie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) afspra ken met boeren over de aankoop van hun land. Het gaat voor al om grondaankopen voor natuur, waarvoor juridische verplichtingen zijn aangegaan. LNV zal die ook nakomen, antwoordt minister Veerman op schriftelijke vragen van GroenLinks-Kamerlid M. Vos. Om welke bedrijven het gaal. meldt Veerman niet om privacyredenen. Nieuwe aankoop verplichtingen zal hij voorlopig niet aangaan, omdat het eer ste kabinet-Balkenende fors op natuurontwikkeling heeft bezuinigd. Vanaf 2004 is weer budget beschikbaar voor nieu we grondaankopen, aldus Veerman. MIDDELBURG - Het Bureau Rechtshulp Zeeland is gisteren met vijfhonderd handtekeningen naar Den Haag getogen. De medewerkers demonstreerden daar tegen het kabinetsplan om de Bureaus Rechtshulp in de huidige vorm te sluiten. Als de Tweede Kamer in maart of april het voorstel aanneemt worden de bureaus omgezet in loketten. Momenteel wordt er spreekuur gehouden in Middelburg, Terneuzen, Hulst, Oost burg, Vlissingen en Zierikzee. Straks blijft er in Zeeland nog maar één loket over waar mensen terecht kunnen. Ook wordt juridische bijstand dan een stuk duurder. De gemakkelijke en goedkope rechtsgang wordt hierdoor de nek omgedraaid, me nen de Bureaus Rechtshulp. Advocaten, administratief per soneel en financieel personeel van het bureau in Middelburg hebben gisteren vijfhonderd handtekeningen van cliënten meegenomen naar Den Haag. Daar zijn de handtekeningen samen met die van andere Bureaus Rechtshulp in het land. overhandigd aan het ministerie van Justitie. MIDDELBURG - Officier van Justitie L. Boogerd heeft giste ren bij de rechtbank in Middelburg tegen een 45-jarige vrouw uit Kapelle voor haar aandeel in een cocaïnetransport twee jaar gevangenisstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk geëist. Voor een mishandeling, het weigeren van de bloedproef en het onverzekerd rijden eiste hij negen maanden rijontzegging en 300 euro boete. Het zwaartepunt van de tenlastelegging be trof de invoer van zes kilo coke. De officier vond bewezen dat de vrouw samen met haar partner een bejaarde huisvriend, onder valse voorwendsels van een vakantiereisje, ertoe had den bewogen zes kilo cocaïne vanuit Aruba naar Nederland te vervoeren. Op Schiphol werd 12 april vorig jaar door de doua ne in de koffer van de bejaarde man de cocaïne gevonden. De vrouw ontkende elke betrokkenheid. „Ik ben in de maling ge nomen", zei ze. Uitspraak 26 februari. BRUINISSE - Een 57-jarige vrouw uit Tholen is gisteren ge wond geraakt bij een verkeersongeluk. Het ongeluk gebeurde op de kruising van de N59 met de N257 (Philipsdam) bij Brui- nisse. Een 22-jarige automobiliste uit Oude Tonge reed met haar au to over de afrit van de N59 in de richting van Bruinisse. Op de kruising verzuimde zij voorrang te verlenen aan een voor haar van rechts komende auto, bestuurd door een 21-jarige auto mobiliste uit Tholen. Bij de botsing die volgde raakte een 57- jarige passagiere uit de auto van de Thoolse gewond. Zij werd overgebracht naar het Van Weel-Bethesda-ziekenhuis in Dirksland. Beide auto's raakten bij de.aanrijding zwaar be schadigd. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Ziekenhuizen hoeven er voorlopig niet op te rekenen dat de fusiestop ver dwijnt. De Tweede Kamer staat 'sympathiek' tegenover het plan van de gezamenlijke ziekenhui zen en provincies om zelf de spreiding van ziekenhuiszorg te regelen. „Maar", stelt het Zeeuwse CDA-Kamerlid S. Buijs, „zolang er geen sancties staan op het niet nakomen van afspraken, is het te mager." De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de geza- menlij ke provincies stellen voor om de organisatie van de zie kenhuiszorg veel meer aan de regio over te laten. Gemeenten en patiëntenclubs krijgen een grotere rol. Buijs is het n princi pe hiermee eens: „Als Rijk moet je niet alles willen regelen." De bereikbaarheid van de zie kenhuiszorg mag echter niet in het geding komen, oordeelt het CDA-Kamerlid Hij prijst de NVZ en de provincies dat zij daarmee rekening houden in hun plan. „Ze hebben een stap in de goede richting gezet, maar eerst moet een goede spreiding afdwingbaar, Pas dan. kan het Rijk zich terugtrekken WD-Kamerlid G. Wilders on derkent met de NVZ en de geza menlijke provincies dat een lan delijke fusiestop 'te grof' is. „Het is beter om meer naar indi - viduele situaties te kijken. Dc problemen in Vlissingen-Goes zijn niet dezelfde als in Velp- Arnhem. Zorg moet wel zo dicht mogelijk bij de burgers blijven. Of de fusiestop moet verdwij nen, weet Wilders nog niet. „We moeten daar als Kamer eens goed over praten." Dit gebeurt waarschijnlijk eind maart. Half maart wordt de reactie van mi nister De Geus op het plan ver wacht. Door de fusiestop werd een be stuurlijke samenvoeging van de ziekenhuizen in Goes en Vlis singen afgeblazen. De twee ziekenhuisdirecties wilden één ziekenhuis boven de Wester schelde, met poliklinieken voor dagbehandelingen op Walche ren, in Goes en Zierikzee. In maart 2001 legden werknemers van Wolter Dros in 's Heer Arendskerke als eersten het werk neer. foto Willem Mieras door Rinus Antonisse YERSEKE - Kleine bodemdie- ren veroorzaken afbraak van de beschermende laag op de zand platen in het kustgebied. Ze vre ten in de zomer de kiezelalgen op, die op de platen groeien. Door deze 'kaalslag' krijgen golven, stroming en getij vat op de platen en treedt er sterke af slag op. Dit constateert onderzoeker Eric de Deckere uit De Klinge in zijn proefschrift over de rol van bodemdieren, die niet groter dan één centimeter worden, in het proces van biologische en natuurkundige krachten in het kustgebied. Hij promoveert vandaag aan de Rijksuniversi teit Groningen. Voor zijn onderzoek nam De Deckere gebieden in de Wester schelde - de Biezelingse Ham en bij Perkpolder - onder de loep, en in de Dollard. Ook verrichtte de in Clinge geboren onderzoe ker veldwerk in Frankrijk en Engeland. Hij deed dat in dienst van het Nederlands Instituut voor Oecologisch Onderzoek in Yerseke. Imiddels is De Deckere (34) verbonden aan de Universi teit van Antwerpen. De piepkleine kiezelwieren zijn op de zandplaten zichtbaar in de vorm van een bruinig waas. Ze scheiden suikers af, die sa- menklittentoteen 'diatomeeën- mat', die als het ware de platen afdekt. Weersinvloeden hebben daardoor geen vrij spel. De kie zelwieren zijn een belangrijke voedselbron voor bodemdieren als de slijkgarnaal en aaltjes. Als de wieren worden opgege ten, blijven de platen kaal achter en verdwijnt het be schermende effect van de diato- meeënmat. De Deckere stelt vast dat de bo demdieren een aanzienlijke in vloed op de kust hebben In de Dollard vond hij in de zomer meer dan honderdduizend slijk- garnalen per vierkante meter. Slijtgarnaal zou een beter pas sende naam zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15