PZC
Plek Zeelandhallen in onderzoek Connexxion stuit °p
Traktorles goed voor veiligheid
11
steeds meer verzet
IPPY
Veertig jaar een bevlogen juf
Oesterhandel boekt
succes bij rechter
CC!
Ij
de
QÏ
rn
Exploitant blijft het liefst in Goesmaar sluit verhuizing naar Middelburg niet uit Nieuwe busregeling
m
Verkeerslicht
gestolen
Deze maand 20% korting
op onze glazen meubelen
LU
ZOMER
zeeuwse almanak
Sssstt...
BEVELANDEN/THOLEN
zaterdag 8 februari 2003
doorRolfBosboom
goES - De Zeelandhallen zou
het liefst in Goes blijven, maar
sluit verhuizing naar Middel-
bui? niet uit. Exploitant R. van
vliet houdt beide mogelijkhe
den nadrukkelijk open. „Het
is zeker niet zo dat we de ge
meenten tegen elkaar uitspe
len."
Van Vliet werkt inmiddels al ze-
jaar aan plannen voor een
nieuw evenementencomplex.
De huidige hallen voldoen niet
meeren een goed parkeerterrein
ontbreekt. Medio 2001 leek de
zaak eindelijk van de grond te
komen, toen de bouw van een
1 groot evenementen- en amuse
mentspark op de huidige locatie
werd aangekondigd. De beurs
hallenzouden worden gecombi
neerd met zaken zoals een bio
scoop. een vermaakcentrum,
een bedrij vengedeelte en wat
horeca en winkeltjes.
Vórig jaar april werd duidelijk
dat het project voorlopig in de
ijskast moest worden gezet. De
betrokken investeringsmaat
schappij Trustor Components
Holding, die het plan wilde uit
voeren en financieren, haakte
I af. De reden was dat de gemeen-
leGoes een veel te hoge prijs zou
wagen voor het huidige par
keerterrein, dat de Zeelandhal
len nu van haar huurt.
Degemeente Middelburg meld
de deze week dat zij opnieuw -
in 2000 was dat ook het geval -
in gesprek is de Zeelandhallen
over de vestiging van een
amusementscomplex op bedrij
venterrein De Mortiere. De ge
meente vernacht dat de onder
handelingen binnen een half
jaar zijn afgerond.
Exploitant Van Vliet zegt zelf
niet te praten met Middelburg.
De besprekingen worden ge
voerd met projectontwikkelaar
TCN uit Nieuwegein, die een
evenementen- en amusements
complex in Zeeland wil realise
ren. „Ik kan nooit in gesprek
zijn met een gemeente, want ik
ben niet degene die erin moet in
vesteren en de grond moet aan
kopen." Het scenario is dat hij
de Zeelandhallen verkoopt en
het evenementengedeelte in het
nieuwe complex huurt van de
ontwikkelaar.
Goed complex
Van Vliet stelt dat TCN de mo
gelijkheden in zowel Middel
burg als Goes onderzoekt. „Men
kijkt niet naar één plek, maar
onderzoekt een hele provincie.
Het gaat erom dat we voor heel
Zeeland een goed complex neer
zetten."
Beide mogelijkheden liggen wat
hem betreft volledig open. Zijn
voorkeur gaat daarbij uit naar
Goes, omdat in het plan voorzie
ningen zijn opgenomen die de
Bevelandse regio nu niet heeft,
zoals een bioscoop. Een andere
reden is dat de Zeelandhallen in
Goes haar naam heeft opge
bouwd. „We zijn hier al vijftien
jaar gevestigd en de traditie
gaat nog veel verder terug. Daar
kun je niet zomaar aan voorbij
gaan."
Prettig
Volgens Van Vliet wordt er in
Middelburg én Goes 'prettig'
met de gemeenten gesproken,
zonder dat dat onderling tot
scheve ogen leidt. Een herhaling
van de kwestie met waterschap
Zeeuwse Eilanden, dat in 1999
op weinig elegante wijze uit
Goes naar Middelburg werd ge
lokt, is niet aan de orde. „De ge
meenten worden niet tegen el
kaar uitgespeeld.
Van Vliet geeft aan dat hij met
de huidige Zeelandhallen niet
veel langer kan doorgaan. „Je
kunt bezoekers en deelnemers
niet meer op deze manier ont
vangen." Aan de andere kant
heeft hij in de loop der jaren ge
leerd dat de zaken bij gemeen
ten anders gaan dan in de on
dernemerswereld. „Ik weet nu
dat de politieke weg moet wor
den bewandeld en dat dat veel
tijd kost."
Advertentie
Molière
Sarlini
Diesel
Fossil
Alfex
juwelier
modeaccessoires
longeviele 52/54 Middelburg
tel. 0118-674102
Zwaargewonden
door ongeval
met twee auto's
bij Breskens
BRESKENS - Bij een verkeers
ongeval tussen twee perso
nenauto's op de N58 tussen
Breskens en Schoondijke zijn
gisteravond twee zwaargewon
den gevallen.
Het ongeval gebeurde rond half
acht op zo'n driehonderd meter
voorbij het kruispunt Roofack
richting Schoondijke. Een 49-
jarige automobilist uit de Duit
se stad Düsseldorf stond op
de parkeerstrook, met de neus
van zijn voertuig richting
Schoondijke; hij besloot te ke
ren richting Breskens, maar
keek vermoedelijk niet achter
om.
Hij werd vol in de flank geramd
door een auto, die werd be
stuurd door een 30-jarige man
uit de gemeente Sluis. De Duit
ser is met hoofdletsel door de
ambulance overgebracht naar
ket Sint Jan-ziekenhuis in
Brugge.
De andere bestuurder moest
doorde brandweer uitzijn voer
tuig worden bevrijd. Hij is met
diverse verwondingen overge-
brachtnaar ziekenhuis DeHon-
'e in Terneuzen. Beide auto's
Werden vernield. De N58 tussen
Breskens en Schoondijke is
iwee uur lang afgesloten ge
weest voor het verkeer.
Juf Nell Wijnings tussen de leerlingen van de Prins Willem Alexander school in Kamperland, met wie ze gisteren vierde dat ze al vier decennia in het onderwijs werkt.
foto Willem Mieras
door Steffan ter Maat
KAMPERLAND - Juf Nell Wijnings
van de Prins Willem Alexander school
in Kamperland werd gisterochtend tot
haar grote verrassing door haar leer
lingen van groep 7 en 8 thuis opge
haald. Op school was een feestje geor
ganiseerd omdat ze veertig jaar in het
onderwijs zit. In dit geval is dat extra
bijzonder, omdat de 64-jarige juf Nell
eigenlijk al met pensioen was.
,Ik hoefde vandaag geen les te geven en
de officiële datum van veertig jaar les
geven is op 10 februari. Ik had nog niets
van een feestje gemerkt en ik was zeer
aangenaam verrast", vertelt de jubila
ris. „De kinderen, hun ouders en mijn
collega's hebben er aan meegewerkt en
dat vind ik echt geweldig. En dat terwijl
ik het zelf volgende week rustig had
willen laten verlopen."
In september 1999 stopte Wijnings met
onderwijzen en maakte ze gebruik van
de FPU regeling, Flexibel Pensioen
Uitkering. Ze nam afscheid van haar
basisschool in het Brabantse Sint-Wil-
lebrord, waar ze 35 jaar had gewerkt
nadat ze kort op een andere school had
les gegeven. In de laatste twee jaar in
Sint-Willebrord reisde ze op en neer,
omdat ze vanuit het Brabantse was ver
huisd naar Kamperland. In januari
2000 benaderde de schoolleiding van de
plaatselijke Prins Willem Alexander
school haar.
Gevoel
„Ik werd gevraagd of ik zo nu en dan
wilde invallen. Daar heb ik mee inge
stemd. De donderdag werd vervolgens
al snel een vaste dag en daarnaast val ik
nog op andere dagen in." De reden dat
Wijnings het onderwijs weer instapte,
had vooral te maken met haar gevoel:
„Ik kon het schoolleven - de omgang
met de kinderen, collega's en ouders -
nog niet missen en ben er daarom des
tijds weer ingestapt. Daarnaast voelde
ik me ook nog te fit en te jong om hele
dagen thuis te zitten. De meeste mensen
vragen waarom je doorgaat. Ik draai
het om: waarom zou ik stoppen?"
Wijnings praat ook altijd nog met be
vlogenheid als ze het heeft over het les
geven: „Ik wilde vanaf m'n zevende al
juffrouw worden. Dat was toen kenne
lijk, maar nu in elk geval zeker, een
drijfveer van binnenuit. De omgang
met de kinderen vind ik heel prettig. Ze
zijn open, eerlijk en spontaan en er is
wederzijds respect. Dat maakt het wer
ken heel leuk. En met kinderen blijf je
ook jong. Ik denk nog niet echt aan
stoppen. Zo lang ik me goed voel en de
school mij nog nodig heeft, ga ik voorlo
pig gewoon door.
NW- EN ST JOOSLAND - On
bekenden hebben tussen don
derdagmiddag vijf uur en giste
renochtend zeven uur een
tijdelijk verkeerslicht gestolen.
Het apparaat stond onder het
viaduct van rijksweg A58 op de
Nieuwlandseweg in Nieuw- en
Sint Joosland. Het verkeerslicht
is enkele honderden euro's
waard.
Advertentie
(mits besteld in februari)
Glashandel Moerstee 0113-341688
Nw. Kerkstraat 10a, Kapelle-Biezelirige
Advertentie
KEUKENS BADKAMERS
Hulst, Absdaalseweg 19
■Voor meer informatie bel gratis: 0800:0234560, of kijk op www.brugman.nl
door Steffan ter Maat
GOES - Behoedzaam draait de
grote Ford-tractor om de pion
nen op het verkeersoefenterrein
van verkeersschool Dek in
Goes. Daarna zet de leerling van
praktijkschool de Wissel de
tractor aan de kant. Hij laat de
koppeling echter te snel los en
de motor slaat met een schok af.
Hij moet dus nog even oefenen,
maar daar zijn de tractorlessen
ook voor bedoeld.
Zeven leerlingen van de Wissel
en drie werknemers van De
Betho kregen gisteren hun eer
ste praktijkles tractorrijden.
Jan Heijstek van de Wissel nam
het initiatief tot de tractorles,
waarmee ook een officieel certi
ficaat kan worden behaald.
„Als je 18 jaar bent mag je zon
der certificaat tractorrijden.
Met het oog op de veiligheid is
het echter belangrijk dat je het
certificaat wel hebt - wat overi
gens verplicht is op je 16e en
17e", legt Heijstek uit.
De lessen zijn vooral bedoeld
voor leerlingen die weinig mo
gelijkheden hebben om te oe
fenen, of om het certificaat te
halen voordat ze op stage
gaan. De pas 15-jarige Bian-
ca Ras uit Wolphaartsdijk is
een van de deelnemers. Op
haar leeftijd mag ze nog niet
met een tractor op de openba
re weg, maar dat vindt ze geen
probleem: „Ik kan het certifi
caat al wel nu halen en als ik
dan in mei 16 jaar word, mag ik
meteen rijden. Ik hoop dat dat
lukt, want ik wil tijdens m'n sta
ge graag tractor kunnen rijden
Johan Wielemaker van het
Groen College is druk met het
geven van aanwijzingen en uit
leg. Hij neemt al zo'n achttien
jaar rijexamens voor tractoren
af Hij werd door Heijstek bena
derd voor het geven van de les
sen en het Groen College levert
ook tractoren voor de les. „In al
die jaren dat ik dit vak doe zijn
de eisen steeds hoger komen te
liggen. Dat is met het oog op de
verkeersveiligheid ook goed.
Naast dit aspect van het tractor
rijden is de les ook goed voor be
hendigheid en krijgen de leer
lingen les in de bediening van
machines en tractoren."
Spiegels
De 16-jarige Erwin Smallegan-
gen uit Wolphaartsdijk zit thuis
al regelmatig op de tractor. Hij
vindt de eerste dag niet moei
lijk: „De oefeningen gingen al
lemaal goed. Mijn ouders heb
ben een boerderij en daar rijd ik
door Rolf Bosboom
GOES - De onrust over de nieu
we dienstregeling voor het bus
vervoer groeit. In Yerseke is
inmiddels een actiecomité ge
vormd dat het verdwijnen van
lijn 27 wil voorkomen. In onder
meer Wolphaartsdijk leven gro
te zorgen over het inkrimpen
van lijn 22.
De nieuwe dienstregeling van
streekvervoerder Connexxion
moet ingaan op 15 maart, de dag
na de opening van de Wester-
scheldetunnel. De regeling is
daar zo veel mogelijk op afge
stemd. Twee nieuwe buslijnen
gaan door de tunnel en enkele
andere lijnen doen voortaan het
tolplein van de tunnel aan, zo
dat kan worden overgestapt.
Op sommige plaatsen op de Be-
velanden gaat het busvervoer er
op achteruit. Met name Yerseke
is daar het slachtoffer van. Lijn
27 wordt opgeheven. Deze rijdt
nu nog tussen Goes en Kruinin-
gen, via Kapelle, Wemeldinge
en Yerseke. Mensen in Yerseke
moeten voortaan gebruikma
ken van de nieuwe lijn 29 (We-
meldinge-Rilland), die hen naar
het NS-station Kruiningen-
Yerseke brengt. Vanaf daar
dient verder te worden gereisd
met de trein. Dat betekent dat
de totale reis aanzienlijk langer
gaat duren en meer gaat kosten.
Actiecomité
De fractie van Bewoners Belan
gen Reimerswaal heeft, zoals
gemeld, het gemeentebestuur
opgeroepen in actie te komen.
Nu is er ook een actiecomité in
Yerseke opgestaan. „Opheffen
van lijn 27, dat kan gewoon
niet", zegt N. vanPoelje, een van
de initiatiefnemers. Vooral de
vele jongeren die in Goes op
school zitten worden volgens
haar de dupe van de maatregel.
„Die kunnen niet meer op tijd op
school zijn. En wat denk je van
de ouderen? Die zijn vaak af
hankelijk van het openbaar ver
voer."
Het actiecomité wil alles in het
werk stellen om de plannen van
Connexxion een halt toe te
roepen. Er is een handtekenin
genactie op touw gezet. De
plaatselijke basisscholen en de
middelbare scholen in Goes zijn
gevraagd mee te doen. Ook ou
derenbond Anbo wordt bena
derd. Er wordt nog nagedacht
over andere wegen om het onge
noegen kenbaar te maken.
In Goes heeft de D66-fractie
schriftelijke vragen gesteld over
de nieuwe dienstregeling. Zij
wijst op de plannen om de stads
dienst (lijn 24) te laten verdwij
nen. Ook is het de bedoeling dat
lijn 22 aanzienlijk wordt inge
kort. Deze gaat nu van Oud-
Sabbinge via Wilhelminadorp
naar Goes. Daarvan blijft
slechts het deel tussen Wol
phaartsdijk en Rode Wijk over.
Vanaf daar moet worden over
gestapt op andere busverbin
dingen om Goes te bereiken.
Dorpsraden
D66 wil dat alle informatie zo
snel mogelijk op tafel komt en
dat het college van B en W de
kwestie op korte termijn be
spreekt. Vervolgens zou het
standpunt van het college in de
volgende vergadering van de
raadscommissie grondgebied,
op 24 februari, aan de orde moe
ten komen. De dorpsraden die
nen, aldus D66, te worden geïn
formeerd over het standpunt
van B en W.
R. Oosting, vervoersarchitect
bij Connexxion, kan zich voor
stellen dat in sommige kernen
grote onvrede is over de nieuwe
dienstregeling. Hij wijst er ech
ter op dat de regeling is geba
seerd op het bestek dat de pro
vincie heeft opgesteld in het
kader van de openbare aanbe
steding van het busvervoer. De
knelpunten die nu naar voren
komen, heeft hij van de provin
cie niet vernomen.
Oosting zegt dat aanpassingen
in de nieuwe regeling nog moge
lijk zijn, maar dan is het de pro
vincie die daarvoor de moge
lijkheden - en dus het geld -
moet bieden.
door Theo Calkoen
DEN HAAG - Staatssecretaris
Odink van Landbouw, Natuur
beheer en Visserij (LNV) heeft er
gisteren van langs gekregen van
staatsraad D. Dolman. Dat ge
beurde toen Dolman als rechter
van de Raad van State een
klacht behandelde van mossel
en oesterhandel K. van IJssel-
dijk BV uit Yerseke.
Het betreft een lang slepende
kwestie. In 1992 vroeg Van IJs-
seldijk een vergunning aan om
oesters te mogen rapen in het
natuurmonument De Ooster-
schelde. Het ministerie van
LNV weigerde die te verlenen,
waarna het Zeeuwse bedrijf aan
het procederen sloeg. Jaren la
ter, in 1999, stelde de Raad van
State Van IJsseldijk in het gelijk
en bepaalde dat LNV de vergun
ning wel moest verlenen, en dat
gebeurde toen ook.
Van IJsseldijk stelde dat hij er
daarmee niet was. Hij zei ook
schade te hebben geleden door
dat hij jarenlang geen oesters
kon rapen in de Oosterschelde.
De oesterhandelaar begroot de
schade op zo'n 90.000 euro, in
clusief kosten van juridische
bijstand en exclusief de in reke
ning te brengen wettelijke ren
te.
Hoewel de claim al geruime tijd
geleden is ingediend bij LNV,
bleef een beslissing tot op heden
uit. Omdat LNV op grond van de
wet verplicht is binnen een be
paalde termijn een oordeel te
vellen over zo'n claim, stapte
Van IJsseldijk opnieuw naar de
Raad van State. Hij verzocht het
rechtscollege om het ministerie
te dwingen om op korte termijn
antwoord te geven op zijn ver
zoek tot schadevergoeding-
Gisteren zat rechter Dolman in
die kwestie een hoorzitting
voor. Woordvoerder R Kooiman
van LNV verklaarde dat de zaak
'juridisch klip en klaar' is. Vol
gens hem heeft Van IJsseldijk
recht op een schadevergoeding,
maar is men het op het ministe
rie nog niet eens over de hoogte
ervan. „Daarvoor ben ik afhan
kelijk van gegevens die ambte
naren mij aanleveren", aldus
Kooiman.
Dolman concludeerde dat het
ministerie de knoop allang had
kunnen doorhakken. „Ik wijs
het verzoek toe. Het moet maar
eens afgelopen zijn, Dit is voor
Van IJsseldijk toch om tureluurs
van te worden", mopperde hij.
Advertentie
a
•S
Leerlingen van De Wissel en werknemers van De Betho leren hoe ze met een tractor moeten rijden,
voordat ze er de openbare weg mee op mogen. foto Willem Mieras
al vaak op het land, daarom is
dit ook nog makkelijk. Ik ga ook
wel eens een stukje over de weg
naar het land toe, maar eigenlijk
mag dat niet. Ik vind daarom de
cursus wel goed, want ik leer
bijvoorbeeld ook hoe ik in de
spiegels moet kijken."
Over een aantal weken volgen
de examens. Wielemaker:
„Daarna moeten ze thuis of op
het stage-adres verder oefenen.
Want net als bij autorijden leer
je het vooral in de praktijk."
Conducteurs mogen eerste
Iclas reizen. Daarin zit meest
al op het laatste stuk naar
Vlissingen toch geen hond en
zeker geen wakkere. Een
mooie gelegenheid om een
rapport over reorganisatie te
bespreken met een collega.
Niet gehinderd door de aan
wezigheid van een enkele
passagier, werd de gevoelige
materie uit en te na bespro
ken. Daarbij af en toe bena
drukkend dat het rapport
nog GEHEIM! was. Kenne
lijk om niet het risico te lopen
dat de aandacht van de luis
tervink zou verslappen.
Je snapt toch niet hoe zoiets
kan uitlekken.