Folk behoudt vele gezichten Nick Cave rockt Weer een mijlpaaltje voor een engelenstem w IS V Irish Unplugged 27 Elly Ameling vrijdag 7 februari 2003 ieran Goss, Frances Black en David Munnelly Amerikaanse invalshoek benadert, terwijl zangeres Frances trekken de komende weken onder de naam Irish Black model staat voor de traditionele liedkunst van haar Unplugged door Nederland om in theaters en land. Accordeonist David Munnelly probeert op zijn beurt concertzalen het publiek kennis te laten maken met de meest met succes de Ierse dansmuziek uit de j aren twintig van de uiteenlopende vormen van Ierse volksmuziek. Goss is een bedaarde singer/songwriter die Ierse folk vanuit een vorige eeuw te laten herleven. Een kennismaking met een opmerkelijk trio. Kieran Goss heeft bepaald geen achtergrond die j e veel tegenkomt in de muziekwereld: hij is namelijk meester in de rechten en had een succesvolle praktijk als advocaat. Maar lang heeft hij niet met een wetboek z'n boterham ver diend, want Goss ontdekte al snel dat hij gelukkiger was met een gitaar. En dus verruilde hij I de zekerheid van een goedlo pende advocatenpraktijk voor het onzekere muzikantenbe- staan. En daar heeft hij nooit een moment spijt van gehad. Kieran Goss heeft inmiddels der albums op z'n naam gezet en ook als liedjesschrijver heeft hij in de loop der jaren flink van zich doen spreken. De laatste ja ren is hij regelmatig in Nashville te vinden, waar hij samenwerkt met gevestigde singer/songwri ters als Rodney Crowell. „Op dit moment ben ik langer muzikant dan advocaat", glim lacht Goss. „Want ik heb mijn praktijk in Belfast al in 1985 op gegeven. Niet dat ik een hekel had aan dat werk. Het was ge woon een andere kant van mij. Ik ben namelijk een man die ook heel rationeel kan denken. En dat maakte mij tot een goeie ad vocaat. Maar het probleem was dat ik ook een kant heb die artis tiek en muzikaal is. Toen ik ad vocaat werd, stopte die creatie ve ontwikkeling en dat zorgde ervoor dat ik er niet gelukkiger op werd. Toen ik de knoop ten slotte doorhakte en de muziek in ging, stapte ik van het ene in het andere uiterste. Anderhalf jaar lang had ik als advocaat de meest uiteenlopende zaken be handeld en plotseling trok ik als muzikant door Europa. Dat was wel even wat anders." Copyright Toch hebben wetboeken en mu ziek in het leven van Kieran Goss nooit zo ver van elkaar af I gestaan, want tijdens zijn rech tenstudie schreef hij een proef schrift over het begrip copy right. „Ik wilde alles uitzoeken over het kopiëren van muziek en de rechten van een muzikant. Toen ik de professor op de uni versiteit mijn plan voor een proefschrift over dat onderwerp voorlegde, aarzelde hij eerst. 'Van dat soort zaken weten wij hier eigenlijk maar heel weinig af',zei hij. Maar uiteindelijk kreeg ik toch toestemming. Twee maanden later kwam ik erachter dat een professor op de Queens universiteit in Belfast vroeger als advocaat voor pla tenmaatschappij RCA had ge werkt. Hij was zelfs de advocaat van Jim Reeves geweest. Ik had in hem dus precies de j uiste man gevonden die me alles kon ver tellen over de facetten van het copyright en de wetgeving in de amusementswereld. En hij kon me ook echte praktij kvoorbeel- den geven. Daar heb ik later als muzikant nog veel aan gehad." „Ik ben nu veertig jaar en heb in de muziek bereikt wat ik wilde", aldus Kieran Goss. ,,Ik heb nooit een grote ster willen wor den. Voor mij is het genoeg dat ik :regelmatig platen uit kan bren gen en dat ik voldoende optre dens heb. En ik ben nu in een stadium gekomen dat ik het ge voel heb dat ik mijn beste liedjes kan schrijven. En dat is een er varing die voor mij veel opwin dender is dat het verkopen van vijftigduizend platen. Ik heb in Dave Munnelly vijftien jaar tijd vier albums ge maakt en daarnaast heel wat liedjes voor anderen geschreven en daar ben ik trots op. Maar ik heb nu pas het gevoel dat ik een stem heb gekregen, als je be grijpt wat ik bedoel." Afschuwelijk Frances Black stond meermalen in de Ierse hitlijsten, onder an dere met het van Ronan Keating bekende 'When You Say No thing At All'. Dat liedje tilde haar in 1996 zelfs naar de eerste plaats van de hitparade in haar vaderland. „Ronan hoorde dat nummer van mij en besloot het toen ook op te nemen", vertelt Frances. Ze had die compositie van Paul Overstreet uitgebracht op het kleine Dara-label, maar toen ze er een hit mee scoorde, bood platenreus Sony haar een contract aan. Frances: „Ik had geen idee waar ik aan begon, maar het was afschuwelijk. Ze zochten niet alleen liedjes voor mij uit, maar haalden er zelfs stylisten bij die mijn hele uiter lijk probeerden te veranderen. Ik kreeg een ander kapsel aan gemeten en moest me anders kleden. Ze waren hard op weg een totaal ander mens van mij te maken. Iemand die ik niet was. Ze deden dat heel subtiel, ik had het eerst helemaal niet in de ga ten. Maar na verloop van tijd voelde ik me steeds rotter. Ik ben blij dat ik later toch de knoop heb doorgehakt. Net op tijd." „Ik weet dat er genoeg zange ressen zijn die zich maar wat graag door een grote platen maatschappij in laten pakken omdat ze dolgraag beroemd willen worden. Maar dat heeft bij mij nooit gespeeld. Ik ben zangeres geworden omdat ik van zingen houd. Dat is mijn enige grote passie in dit leven. Ik kies nu weer de liedjes uit waar ik zelf achter sta. Toen ik nog bij Sony onder contract stond, wil den ze dat ik nummers ging op- Frances Black m - i t - nemen waarvan ze dachten dat de mensen die graag wilden ho ren. Een enorme vergissing. Toen ik het resultaat hoorde, was het net alsof ik mijn identi teit was kwijtgeraakt." Frances Black is vastbesloten om in de toekomst steeds verder terug te gaan naar de essentie van de Ierse liedkunst. „Op die manier heb ik weer het gevoel dat ik had toen ik jaren geleden de muziekbusiness inging. Het gevoel dat ik bij alles wat ik deed, met mijn folkverleden be zig was." Volksmuziek David Munnelly werd geboren in een gezin waarin het maken van volksmuziek de boventoon voerde en het is dan ook bijna vanzelfsprekend geweest dat hij een bestaan op zou bouwen als folkmuzikant. „Iedereen in mijn familie bespeelde wel een instrument", vertelt hij. „Mijn vader, ooms, grootouders, noem ze maar op. Mijn grootmoeder kwam uit een gezin met twaalf kinderen en tien van hen kon den viool spelen, kim je na gaan." Munnelly is altijd gefascineerd geweest door de Ierse dansmu ziek uit de jaren twintig en het is bijna zijn missie om de sfeer van die lang vervlogen dagen te la ten herleven. Dagen waarin The Flanagan Brothers furore maakten met hun Dance Hall Music. David slaagt er wonder wel in die sfeer over te brengen, want als hij met zijn accordeon op een podium plaatsneemt, waant de luisteraar zich binnen de kortste keren in een ouder wetse danshal, waar de tijd lijkt stil te staan. „Je had toen een mix van allerlei stijlen, want Ieren die naar Amerika waren geweest, brach ten 78-toeren platen mee met dansmuziek en die stijl inte greerden ze in hun eigen mu ziek", legt Munnelly uit. „Maar Ieren speelden ook samen met Joodse muzikanten en zigeu- nerjazzgitaristen. Al die ver schillende invloeden probeer ik in mijn muziek te vangen. Wat ik doe, is dus bepaald niet nieuw. Mijn muziek werd al gespeeld in 1921. Maar dat wil niet zeggen dat ik ben vastgeroest in oude tradities. Ik probeer er zoveel mogelijk mijn eigen visie in te leggen. Ik vraag me trouwens wel eens af hoe The Flanagan Brothers in deze tijd geklonken zouden hebben. Ik maak mezelf graag wijs dat er grote overeen komsten zouden zijn met de mu ziek zoals ik die maak." Harry de Jong Irish Unplugged: 11 feb. De Maagd Bergen op Zoom21 feb. Stads schouwburg Middelburg, voorts (se lectie): vandaag Muziekcentrum Eindhoven; 19 feb. Concertgebouw Amsterdam; 23 feb. Chassé Theater Breda; 26 feb. Vredenburg Utrecht. Nick Cave, de eigentijdse 'Man in Black' die in twin tig jaar tijd transformeerde van underground-icoon tot rock ster, heeft een nieuw album, een nieuwe single en een wel heel opmerkelijke nieuwe videoclip. Het album verscheen deze week, de single komt volgende week en de clip zal ongetwijfeld zeer spoedig bij de muziekzen ders te zien zijn. Op de podia zullen we de muzikale chroni queur van de 'Bijbelse schuld- en-boete thematiek' voorlopig echter niet zien. Aan die ver plichting hoopt hij na twee de cennia in de tredmolen van de rock-'n-roll even te ontsnap pen. „Videoclips interesseren mij niet", zegt Nick Cave. „Ja, in een ver verleden dachten we nog wel eens een artistiek statement te kunnen maken met zo'n filmpje. En dat werd dan vervolgens door geen enkele zender uitge zonden. Zonde van het geld en zonde van alle tijd en moeite die er ingestoken werd. Op een ge geven moment realiseerde ik mij datje in vrijwel alle clips zwarte vrouwen zag die flink met hun billen draaien. Toen dacht ik: Dat kunnen wij ook." De lezer raadt het al: de video bij 'Bring them on' de nieuwe single van Nick Cave and the Bad Seeds zit vol zwarte vrouwen die met hun billen draaien. Heel veel vrou wen en heel veel draaiende bil len. Het contrast tussen de gearri veerde rockster Nick Cave anno 2003 die zich op zijn recentste albums bijna als een 'crooner met literaire bagage' presen teert en de Nick Cave van de vroege jaren tachtig. Dat was de Cave die zich gedroeg als een ge wond roofdier. De Cave bij wie de kleedkamer na afloop van concerten bezaaid lag met ver schroeide stukjes aluminiumfo lie en waar het merkwaardig naar verbrand poeder rook. De Cave die over het podium be woog als een opgejaagde rat op een stinkende vuilnisbelt. De Cave die ooit in de Popencyclo pedie geportretteerd werd met alleen een foto van zijn punt schoenen. Hoeveel er uiterlijk en qua ge drag ook veranderd mag zijn in die pakweg twintig jaar, in es sentie en wat thematiek betreft is Caves muziek nog altijd het zelfde. De worsteling met be grippen als schuld en boete; het verlangen naar verlossing - im mers stuk voor stuk zaken waarbij religie, drugs en liefde vrijwel inwisselbaar zijn als metafoor. Alleen is de in 1957 in Australië geboren zanger en songschrijver met het verstrij ken der jaren evenwichtiger geworden; en daardoor be dachtzamer bij het kiezen van de juiste metafoor. „Maar de in spiratiebronnen zijn nog altijd dezelfde als die in mijn jeugd", zegt hij als de conversatie een tikkeltje meer de diepte in gaat. Nocturama heet het nieuwe al bum van de man die zich on danks het ontbreken van mega hits heeft ontwikkeld tot één van de invloedrijkste rockmuzi- kanten van de afgelopen decen nia. De titel verwijst naar die verblijven in de dierentuin waar men het dag/nacht-ritme omge draaid heeft, zodat de bezoekers er overdag de nachtdieren in volle bedrijvigheid kunnen be kijken. Het is een plaat die zich heel duidelijk laat plaatsen: Na het beladen meesterwerk 'The Boatman's Call' uit 1997, waar op Cave alle pijn van een ver broken relatie van zich af zong, volgde in 2001 het overdreven gepolijste en daardoor toch aanmerkelijk minder tot de ver beelding sprekende 'No more shall we part'. Nick had een nieuwe liefde gevonden, Susie Bick, en de lange liefdesbetui ging zal haar zeker geraa kt heb ben. Spannende muziek leverde het echter niet op. Cave heeft dat blijkbaar zelf ook zo ge voeld, want hij wilde met Noc turama weer een speelse, snelle en vooral spontane plaat ma ken. De songs werden bij na ach teloos geschreven en opgeno men tijdens een paar vrije dagen gedurende een Australische Bad Seeds-tour in het voorjaar van 2002. Cave en zijn Bad Seeds wilden na jaren duidelijk weer eens 'rocken'. En na drie mooie inge togen, ballad-achtige nummers gebeurt dat op de nieuwe plaat voor het eerst in 'Bring it on', waarvoor ook Chris Baileyzan ger van de legendarische Au stralische punkrockgroep The Saints werd opgetrommeld. Niet zonder gegronde reden, want behalve dat de ruim een jaar oudere Bailey een jeugd held van Cave is kan er niemand zo mooi en van diep uit de tenen 'Come on!' schreeuwen als hij. En 'Bring it on!komt daar heel dicht bij. Na de single volgt op het album het heftig rockende niemendal letje 'Dead Man in my Bed', waarna Cave weer vier num mers lang op de ingetogen, ro mantische en nostalgische tour gaat - 'Rock of Gibraltar' is in al z'n eenvoud een prachtig lief desliedje. De plaat sluit af met de maar liefst vijftien minuten en achtendertig coupletten om vattende, zwaar doordenderen de jamsessie 'Babe, I'm on Fire', een rocklitanie in de sfeer van Dylans 'Subterranean Homesick Blues'. Peter Bruyn Sopraan Elly Ameling staat al lang niet meer onder contract bij Philips en heeft 1 ook geen regelmatig contact meer met haar [vroegere platenmaatschappij. Toch heeft philips, tegenwoordig Universal Classics, ter gelegenheid van haar zeventigste ver jaardag (morgen) een box met vijf cd's op de (markt gebracht met daarop een overzicht (van het hele oeuvre van 'de mooiste stem van Nederland'. Een woordvoerster van de maatschappij. «Wij hebben de rechten van vroegere opna men, dus dat kan. Theoretisch zou mevrouw (Ameling bezwaar kunnen hebben, maar ik denk niet dat ze dat heeft, We hebben er een prachtige uitgave van gemaakt; een mooi verjaardagscadeautje." De vroegere 'speci aliste in hemelse vreugde' ziet dat wat prak tischer. „Als je 't mij vraagt probeert de maatschappij gewoon een slaatje te slaan mt mijn 70e verjaardag", reageert ze desge- ivraagd op de 'geste' van Universal. Aan een uitgebreid gesprek vanwege haar verjaardag heeft mevrouw Ameling geen [behoefte. „Ik heb al meer aanvragen afge wimpeld", zegt ze. „Want zo'n verjaardag, achwat stelt dat nu voor? Ik ben op 8 febru ari altijd op reis en nu zorg ik zeker dat ik weg ben. Ik heb het druk met het geven van pasterclasses en absoluut geen tijd om uit gebreid stil te staan bij een verjaardag, ook 's het mijn zeventigste. Het is een mijl- ïaltje, meer niet." eventig en nog altijd druk. Dat bestaan be gon voor Elly Ameling begin jaren zestig. Elly Ameling tijdens haar afscheid in 1996. foto Ruud Hoff/ANP Daarvoor al zong zij de sterren van de he mel maar schitterde haar eigen ster nog be scheiden. Haar zangcarrière begon thuis in Rotterdam bij de afwas, waar zij met haar moeder volksliedjes zong; een enkele keer Schubert. Haar vader, horlogemaker en ju welier, luisterde vooral naar Beethoven- symfonieën. Waarmee maar gezegd wil zijn dat de klassieken altijd toegang hadden tot huize Ameling. Elly ging op pianoles, maar toen het erop aan kwam werd het zang. Haar eerste reci tal gaf ze vijftig jaar geleden - ook een mijl paaltje - in februari 1953. Nota bene op de avond van de watersnoodrampIn 19 5 6 won zij cum laude het Internationaal Vocalisten concours in Den Bosch en nadat zij in 1958 tijdens een concours in Genève een soortge lijk resultaat had behaald was haar naam gevestigd. Terug in Nederland mocht zij bij het Rotter dams Philharmonisch van de legendarische dirigent Eduard Flipse de sopraanpartij in de Vierde Symphonie van Mahler zingen. Met 'Das himnüische Leben' - dat zij later nog vaak zou zingen - verwierf zij een repu tatie. „Ze heeft een engelenstem", zei de een. „Ze is een Sirene", zei de ander. Het succes overrompelde haar. Na een be- zinningstijd van negen maanden - 'precies negen maanden', zei ze later veelbeteke nend, alsof het voor haar om een nieuw le ven ging - koos Ameling definitief voor een carrière in de liedkunst. Een juist besluit op het juiste moment. Want in die tijd begon in de barokmuziek de authentieke uitvoe ringspraktijk aan haar opmars en Amelings stem - licht en onbevangen - bleek daar per fect in te passen. Haar partners heetten voortaan Bach en Handel (voor barokke so praanpartijen) en Haydn en Schubert (voor oratoria en liederen). Onder invloed van de Franse bariton Gé- rard Souzay en haar pianist Dalton Bald win wierp zij zich ook op het romantisch Franse repertoire (Fauré en Debussy) en met hun 'melodies', met veel taalgevoel en wendbaar gezongen, maakte zij zo mogelijk nog meer indruk. Het was alsof haar stem juist voor die muziek geschapen was. Elly Ameling zou in haar meer dan 4 0-j arige loopbaan uiteindelijk liederen zingen uit alle stijlperioden, met uitzondering van ei gentijds repertoire. Ook de opera moest het zonder haar stellen. Eén keer zong zij Ilia in Idomeno, daarna was het weer liedkunst. En daarin werd Elly Ameling een grande dame, een wereldster. Tja, en hoe gaat dat dan? Zo'n dame stapt vliegtuig in en vliegtuig uit, hotel in en hotel uit. Ze beklimt podia van Tokio tot New York en van Helsinki tot Nairobi, ze werkt met ontelbare goede musici, met de prach- tigste orkesten en de beroemdste dirigen ten. Namen noemen heeft bij Elly Ameling geen zin, de lijst is eindeloos en 'iedereen' staat er op. Eindeloos werd ook de reeks opnamen die zij maakte. Vrijwel alles wat ze op haar re pertoire nam verscheen ook op elpee of cd, eerst bij het Duitse Harmonia Mundi, later vooral bij Decca en Philips. De liefhebbers van de liedkunst zien in haar uitgebreide discografie nog altijd een tijdloos geschenk aan toekomstige generaties, omdat zij als 'de beste liederenvertolkster ter wereld' de standaard zette voor allerlei composities. Natuurlijk won zij daarmee ook prachtige prijzen. In ons land de Prijs voor Buitenge wone Bijdrage aan de Uitvoerende Kunsten en maar liefst vijf Edisons, inclusief eentje voor haar hele oeuvre. Verder ook een 'Grand Prix du Disque' en een 'Preis der Deutschen Schallplattenkritik'. Ook mooi: het ridderschap in de Orde van Oranje Nas sau. Maar het duidelijkste bewijs van haar status vormen de vier eredoctoraten, die zij kreeg in Canada, de Verenigde Staten en Engeland. Ondanks al dat eerbetoon gedroeg Elly Ameling zich nooit als een verwende diva. Met Hollandse nuchterheid weigerde ze zichzelf of haar kunst op een voetstuk te plaatsen. 'Ik zing zoals een wandelaar loopt', zei ze eens. 'zonder daarop te stude ren maar gewoon door het te doen.' Intussen werkte ze wel altijd keihard. 'Elke drie dagen een concert', zo blikte zij zeven jaar geleden bij haar afscheid terug. Ame ling had voor haar recitals nauwelijks voor bereidingstijd nodig. Vier uur mentale voorbereiding en ze stond er. Nerveus was ze nooit, omdat ze precies wdst wat ze kon. Ameling besloot tot haar afscheid toen haar stem hoorbaar begon te slijten. Ze deed daar niet moeilijk over. „Eenstem is als een roos", zei ze. „Die begint slank en blijft groeien tot ze uit elkaar valt." Haar afscheid werd te vens een nieuw begin Want Ameling mocht dan zelf voortaan het concertpodium mij den, zij had natuurlijk wel een schat aan kennis en ervaring die zij kon overdragen. En dat doet ze nu alweer jaren. Nog altijd reist en vliegt Elly Ameling de wereld over om postacademische cursussen en master- classes te verzorgen. Om even in de beeld spraak te blijven: de roos is een rozenbottel geworden, die wereldwijd haar zaadjes rondstrooit in de hoop dat er mooie nieuwe rozenstruiken uit groeien. „Ik voel mij heel gelukkig omdat ik zoveel mensen ontmoet die de Duitse en Franse liedkunst nog zo'n warm hart toedragen", zegt ze nu. „Ik heb ook veel vertrouwen in de toekomst van het genre want daarin kom ik geweldig veel jong talent tegen." „Namen noemen van toekomstige groothe den? Daar begin ik niet aan. Ik heb het over talentvolle jongelui uit Frankrijk of Ameri ka die toch niemand kent. Bovendien: je kunt nog zoveel talent hebben, maar een carrière kan toch om allerlei redenen mis lukken. Je zult bijvoorbeeld maar een ver keerde echtgenoot treffen..." Onder de titel 'The Artistry of Elly Ameling' heeft Philips (Universal Classics) rond de 70e verjaardag van Elly Ameling een 5-CD set uitgebracht met een dwarsdoorsnede van het oeuvre waarmee de klassieke zange res wereldfaam verwierf. De opnames wer den gemaakt tussen 1964 en 1984. De in strumental ebegeleiding is steeds in handen van topmusici en -orkesten. Piet Snijders The Artistry of Elly Ameling - 5-CD set. Philips 473 451-2 PB5 Universal Classics).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 27