PZC
Onvrede over plaatsing PSD'ers
Tunneloperators in de klas
GroenLinks eist spoor langs A58
Deskundige plaatst
kanttekening bij
veiligheid tunnel
15
Personeel teleurgesteld over geringe mogelijkheden bij tunnel en fiets-voetveer
De tunnel heeft voor
mij geen geheimen
Motie GroenLinks over fast ferry
Brede discussie schelpdiervisserij
SP tegen militaire transporten
Bedrijvenclusters voor milieu
Allerlaatste
laagje asfalt
vrijdag 7 februari 2003
HnnrBen Jansen
VLISSINGEN - Onder het per
soneel van het provinciale veer-
bedrijf PSD nemen teleurstel
ling en ergernis toe over de
ceringe plaatsingsmogelijkhe
den bij de NV Westerschelde-
tunnel en de BBA, de exploitant
van het toekomstige fiets-voet
veer Vlissingcn-Breskens. Aan
vankelijk bestond ook extra
wrevel jegens de BBA omdat dit
bedrijf de neiging heeft de
PSD'ers lager in te schalen.
Die lagere inschaling zou niet
betekenen dat deze oud-PSD-
medewerkers er in inkomen op
achteruit zouden gaan. In het
sociaal plan voor de beëindiging
van de PSD is overeengekomen
dat de provincie een verschil
tussen het oude en het nieuwe
salaris bijpast. „Dat was het
probleem niet", zegt J. van der
Horst, secretaris van de onder
nemingsraad van de PSD. „Het
was meer het gevoel onderge
waardeerd te worden. Dat zat
bij sommigen zo hoog dat ze
weigerden een contract met
BBA te tekenen."
Inmiddels is wat dit betreft de
kou enigzins uit de lucht. De
provincie heeft BBA ervan over
tuigd dat de hogere functie-ei-
Advertentie
1997 gepland tijdpad
sen moeten worden gesteld aan
de PSD'ers die in afwachting
van de komst van de speciale
schepen voor het fiets-voetveer
met de veerboten Beatrix en Jo-
han Friso blijven varen. De pro
vincie past, zo is afgesproken,
het verschil bij
Van de 350 PSD-medewerkers
vallen er 80 zonder sollicitatie
plicht in de wachtgeldregeling
omdat ze 55 jaar of ouder zijn.
Zestig zijn via uitzendbureaus
ingeleend en hebben dus een ei
gen werkgever. Dat betekent
dat 210 personen op ander werk
zijn aangewezen. Er was ooit op
gerekend dat het overgrote deel
van hen bij andere diensten van
de provincie, de Westerschelde-
tunnel en het fiets-voetveer aan
de slag zou kunnen. Dat valt te
gen. De provincie Zeeland
heeft plaats voor tien a twintig
PSD'ers, bij het fiets-voetveer
kunnen er na de ingebruikname
van de nieuwe schepen 30 aan
het werk en de Westerschelde-
tunnel recruteert er vijftien a
twintig. Tijdelijk werk is er voor
ongeveer 65 personen: 45 blij
ven op de veerboten Beatrix en
Johan Friso zo lang die als fiets-
voetveer dienst blijven doen en
tien a twintig hebben nog hoog
uit een jaarwerk aan de afbouw
van de PSD.
Drie van de elf banen die de NV
Westerscheldetunnel in de
functie van tunneloperator/
hoofdtolgaarder heeft, gaan
naar PSD'ers. De tolhuisjes zul
len worden bemand door veer
tien PSD'ers: tien in een fullti
me-functie en vier in deeltijd.
Kluisbeheerder
De tunnelexploitant had nog
wel meer deeltijders onder het
PSD-personeel willen werven,
maar er waren niet meer kandi
daten. Daarom worden de gaten
in het dienstrooster nu met op
roepkrachten via een uitzend
bureau ingevuld. Ook de kluis
beheerder op het tolplein wordt
uit de kringen van de PSD aan
getrokken. Voor andere functies
bij de Westerscheldetunnel
dienden zich geen geschikte
kandidaten vanuit de PSD aan.
Ook trokken sollicitanten zich
in enkele gevallen terug.
Lili Timmermans, Leen Harpe en Marja Minnaert (vlnr), kandidaat-Statenleden voor GroenLinks. voeren actie tegen de WCT.
foto Willem Mieras
door Maurits Sep
KLOETINGE - GroenLinks eist de aanleg
van een goederenspoorlijn langs de A58.
Treinen die van en naar de Westerschelde
Container Terminal (WCT) reizen, mogen
niet door de (dorps)kernen van Goes, Ka-
pelle en Reimerswaal, vindt de Statenfrac
tie. De herrie die de treinen veroorzaken,
vindt zij onaanvaardbaar.
Het provinciebestuur heeft een onderzoek
toegezegd naar de haalbaarheid van een
goederenspoor langs de snelweg. Groen
Links vindt dat onvoldoende. „Als je de
overlast goed wilt oplossen, moet je die
spoorlijn wel aanleggen", zegt kandidaat-
Statenlid Leen Harpe. „De trend is dat al
het doorgaande verkeer uit kernen wordt
geweerd. Waarom mogen de containertrei-
nen dan wel over het bestaande spoor door
de kernen?"
Bovendien is een onderzoek nadat het be
sluit om de WCT aan te leggen al is geno
men, de omgekeerde weg, vindt Lili Timer
mans, eveneens kandidaat-Statenlid. „Als
je de haalbaarheid nog moet onderzoeken,
had je nog geen besluit moeten nemen."
Speakers
GroenLinks voerde gisteren in Kloetinge
actie tegen de WCT. Bij de spoorwegover
gang in Kloetinge werden folders uitge
deeld aan mensen die voor de dichte spoor
bomen moesten wachten. En om te laten
horen welke herrie omwonenden en wach
tenden voor het spoor te verduren krijgen,
parkeerde Statenlid Marten Wiersma zijn
wagen naast de overgang en liet uit speakers
het geluid van een passerende trein schal
len. Minutenlang, omdat het volgens hem
ook zo lang duurt voordat een goederentrein
voorbij is.
„Het is belangrijk om hier goed bij stil te
staan. Het heeft ons verbaasd dat de WCT zo
snel is geaccepteerd. Mensen hebben zich
bijvoorbeeld niet gerealiseerd dat ze een
kwartier moeten wachten als een goederen
trein voorbij komt", zegt Timmermans. Dat
komt doordat ze langzaam rijden en door
dat ze wel een kilometer lang kunnen zijn,
verduidelijkt Wiersma. „De wachttijden
zullen verviervoudigen."
GroenLinks maakt de Westerschelde Con
tainer Terminal tot inzet van haar campag
ne voor de Statenverkiezingen op 11 maart.
De partij zegt het democratisch genomen
besluit om de WCT aan te leggen te zullen
respecteren. Maar als er kansen zijn dat be
sluit terug te draaien, zal zij die aangrijpen.
Edwin Jansen.
foto Peter Nicolai
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De contouren van de Westerschelde
tunnel waren nog niet eens zichtbaar toen Temeuze-
naar Edwin Jansen (30) de overstap maakte van een lo
kale aannemer naar de internationale wereld van weg
en waterbouw.
„Ik had al wat ervaring opgedaan als assistent-uitvoer
der, maar dit was direct heel wat treetjes hoger op de
ladder", zegt hij in zijn kantoor in de bouwkeet met een
tevreden lachje. Op 1 februari '98 ging hij aan de slag bij
aannemer Heijmans. „Een enorme overgang. De eerste
drie maanden hebben ze me wegwijs gemaakt. In een la
ter stadium ben ik me vooral gaan bezighouden met de
kwaliteit van het werk, de toepassing van de Arbo-nor-
men en het milieu."
In die beginperiode voelde hij zich - net als de collega's -
een pionier. „Toen we voor het eerst wilden vergaderen,
lag er nog geen vloerbedekking in onze bouwkeet en
was er nog geen meubilair. We zijn toen op zoek gegaan
naar een vergaderlocatie ergens in de stad en kwamen
bij café De Schelde van Jantje Jonkman in de Nieuw-
straat terecht, 's Morgens om acht uur! Ze liepen er net
de boel schoon te maken."
De afgelopen jaren bracht hij vooral door achter z'n bu
reau om de kwaliteitsregistratie te verzorgen, het
tekeningenarchief bij te houden en alle gegevens die op
hem afkwamen te archiveren. De honderden ordners in
de wandkasten zijn er het stille bewijs van. Ze verhui
zen straks vooreen groot deel naar de Heijmans-archie
ven in Brabant. „Denk nou niet dat ik hier helemaal
achter m'n bureau wegkwijn. Ik heb ook vaak rondgelo
pen in de tunnel. Heijmans heeft de wegen aangelegd,
geasfalteerd, was ook verantwooi'delijk voor de kolken
die het water moeten opvangen, en dat moest ter plekke
allemaal op kwali-teit worden gecontroleerd. Nee, die
tunnel heeft voor mij nauwelijks geheimen."
De projectmatige aanpak sprak Edwin Jansen enorm
aan. „Projectmatig bezig zijn, één project van A tot Z
begeleiden, met de collega's een karwei afmaken... dat
wil ik in de toekomst blijven doen." Medio april-mei
verhuist hij naar het rayon Roosendaal van Heijmans.
„Wat onze firma betreft is het werk op een oor na gevild.
Ik denk da t we prima werk hebben afgeleverd. En ik ben
er best trots op dat ik daar een bijdrage aan heb gele
verd. Wat me een extra fijn gevoel geeft? Dat ik toch, als
één van de weinige ras-Terneuzenaars, al die tijd zó
nauw bij dit project betrokken was."
door Ben Jansen
ELLEWOUTSDUK - De NV
Westerscheldetunnel is vorige
maand begonnen met de trai
ning van elf tunneloperators/
hoofdtolgaarders. De negen
mannen en twee vrouwen krij
gen een gedegen opleiding om
bij calamiteiten in de tunnel
vanuit hun post, in het bedie
ningsgebouw op het tolplein bij
Borssele, de juiste beslissingen
te nemen.
„Dat is het moeilijke van deze
baan", geeft hoofd dienstverle
ning N. Vinke toe. „Het is wach
ten op de dingen die hopelijk
nooit komen gaan. Als er niets
aan de hand is in de tunnel, is de
functie van tunneloperator/
hoofdtolgaarder een tamelijk
kalm bestaan. Maar als er iets
aan de hand is, wordt er veel van
deze medewerkers gevergd."
De tunneloperator houdt de
verkeersstroom in de tunnel en
op de toeleidende wegen in de
HjHjl,
gaten en treedt regelend op bij
incidenten in de tunnel. Die
kunnen variëren van een auto
die midden in de tunnel zonder
benzine komt te staan tot - en
dat wordt als de ernstigste cala
miteit beschouwd - een ongeluk
waarbij een tankauto in een file
in brand raakt en waarbij tun
nelgebruikers gewond raken.
Het is aan de tunneloperator om
via de luidsprekers of door mid
del van vooraf ingesproken me
dedelingen de tunnelgebruikers
aanwijzingen te geven om uit
een ongemakkelijke dan wel
gevaarlijke situatie te geraken
en de hulpdiensten te alarme
ren.
Bij de NV Westerscheldetunnel
hebben zich honderd gegadig
den voor zo'n baan aangemeld.
Selectiecriteria waren onder
meer stressbestendigheid,
klantvriendelijkheid en lei
dinggevende capaciteiten. Drie
van de elf toekomstige tun-
neloperators/hoofdtolgaarders
hebben bij het veerbedrijf PSD
gewerkt (twee in de varende
dienst en een in de verkeerspost
op een van de veerpleinen). Eén
komt uit de verkeerscentrale
van de Beneiuxtunnel, één uit
een verkeerspost van de NS, één
is veiligheidskundige en de an
deren komen uit de procestech
niek.
In de opleiding van de tun-
neloperators/hoofdtolgaarders
wordt aandacht besteed aan
verkeerskunde, communicatie,
de systemen in de timnel. tolin-
ning, calamiteitenbestrijdings-
plannen en de procedures en
protocollen die bij een incident
in de tunnel moeten worden ge
volgd. Er is een stage in een ver
keerscentrale van Rijkswater
staat. Op stapel staan verder
trainingen op een simulator aan
de hand van een aantal scena
rio's. De tunneloperators/
hoofdtolgaarders spelen ook
een rol in de oefeningen met
hulpdiensten die kort voor de
opening in de tunnel worden ge
houden.
Tijdens de normale doorstro
ming van het verkeer houden de
operators zich bezig met onder
meer controle van systemen,
vastleggen van informatie in
logboeken, bijwerken van pro
cedures en veiligheidsplannen,
voorziening van wisselgeld voor
de tolpoorten en contact via de
intercom met tunnelklanten.
MIDDELBURG - Niet alleen scholieren tot 18 jaar, maar alle
mensen die frequent gebruik maken van het fiets-voetveer
Vlissingèn-Breskens moeten korting krijgen. Dat vindt de
Statenfractie van GroenLinks. Zij dient vandaag in de verga
dering van Provinciale Staten een motie in om het prijsver
schil tussen het tarief van de fast ferry en het gewone bus
kaartje te overbruggen voor mensen met een maand- of
jaarkaart voor het streekvervoer. GroenLinks wil het financi
ële gat dekken uit de opbrengsten van de Westerscheldetun
nel. Voor een kortingsregeling voor scholieren tot achttien
jaar, een voorstel van het CDA, is er al een meerderheid in het
provinciebestuur.
DEN HAAG - Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij (LNV) wil een maatschappelijk debat over de
schelpdiervisserij in de Waddenzee. De discussie moet in juli
en augustus plaatsvinden na de presentatie van een weten
schappelijke evaluatie van het visserijbeleid van de laatste
jaren. H. van Geesbergen, secretaris van de producentenorga
nisatie mosselcultuur, vraagt zich af wat zo'n debat kan ople
veren. Zeker als de uitkomsten daarvan mede de basis moeten
vormen van een nieuw visserijbeleid. „Moeten we dan in
Maastricht over de schelpdiervisserij gaan praten?" Van
Geesbergen vindt het beter dat de besluitvorming gebeurt op
basis van feiten uit de wetenschappelijke evaluatie. In welke
vorm het debat wordt gegoten, is nog niet bekend. Volgens de
Wadden vereniging is een belangrijke vraag of de schelpdier
sector op het Wad mag blijven vissen.
VLISSINGEN-De Socialistische Partij (SP) in Vlissingen wil
dat de gemeenteraad Vlissingen uitroept tot oorlogsvrije ge
meente. Volgens de partij is het niet uitgesloten dat schepen,
geladen met materiaal voor een mogelijke oorlog in Irak, de
gemeentegrenzen van Vlissingen passeren. De SP wil dat de
gemeente een transport over de Westerschelde verbiedt.
De SP stelt de gemeenteraad voor om geen medewerking aan
eventueel vervoer te verlenen en de gemeente de status van
'oorlogsvrije gemeente' te gevenDe gemeente zou er ook alles
aan moeten doen om te voorkomen dat er vanaf het grondge
bied van Vlissingen medewerking wordt verleend aan de
voorbereidingen op een nieuwe oorlog in de Golf.
De SP wil weten of er sprake is van Britse of Amerikaanse mi
litaire transporten over het grondgebied van de gemeente
Vlissingen, waaronder munitie. De partij vraagt ook of daar
voor alle benodigde vergunningen zijn afgegeven.
TERNEUZEN - De provincies Oost- en West-Vlaanderen en
Zeeland gaan bedrijven stimuleren nauwer samen te werken
op milieugebied. Dat gebeurt in Euregio-verband. Half maart
worden ondernemingen op een aantal bedrijventerreinen ge
ïnformeerd over de mogelijkheden. De Euregio, de dx-ie pro
vincies, 'Brussel', 'Den Haag' en het bedrijfsleven financieren
het project 'milieuclusters en bedrijventeireinen', dat kort
daarna begint.
De samenwerking is van velerlei aard en kan beti'ekking heb
ben op zaken als energie-, water- en afvalbeheer, de reductie
van de uitstoot van rest- en afvalstoffen, het opzetten van een
meetnet voor bodem- en waterverontreiniging, logistieke
diensten en een milieuvriendelijke ontsluiting van bedrijven
terreinen. Tot de geselecteerde bedrijventerreinen behoren
die in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone en in Vlissingen-Oost.
L boren
tunnelgangen klaar
Het klasje tunneloperators/hoofdtolgaarders van de NV Westerscheldetunnel.
foto Willem Mieras
door Ben Jansen
ELLEWOUTSDUK - De veilig
heid van de Westerscheldetun
nel is voor een belangx*ijk deel te
danken aan het feit dat er maar
weinig verkeer door zal rijden.
Bij deveiligheidsmaati-egelen
zelf zijn kanttekeningen te
plaatsen.
Naar de mening van brand-
weerdeskundige P. van Wechem
uit Vlissingen heeft de NV Wes
terscheldetunnel gekozen voor
te ambtelijke oplossingen,
waai'bij uitgegaan wordt van
feilloos optreden van de tun
neloperator in het bedienings
gebouw en gedweeë reacties van
tunnelklanten.
Van Wechem, tot 1999 adviseur
brandveiligheid bij Shell Inter
national, heeft de veiligheids
voorzieningen van de Wester
scheldetunnel tegen het licht
gehouden voor een aili kei in het
blad Fire International. Hij
heeft de indruk dat de construc
tie van de tunnel in orde is. De
aangebrachte voorzieningen
voor de bestrijding van brand
acht hij simpel.
De meeste kritiek heeft hij op
het feit dat de NV Westerschel
detunnel er van uit gaat dat de
tunneloperator en tunnelge
bruikers bij calamiteiten pre-
cies zullen doen wat van ze
wordt verwacht. Hij meent dat
de tunnelexploitant een zeer
zware last op de schouders van
de operator-s legt. Van Wechem:
„Wanneer het om veiligheid
gaat is de mens altijd een onbe
trouwbare schakel."
Een heel belangrijk veiligheids
aspect van de Westerschelde
tunnel is naar de mening van
Van Wechem het aantal voertui
gen dat erdoor rijdt. Dat zullen
er naar verwachting 12.000 per
etmaal zijn. Van Wechem verge
lijkt de Westerscheldetunnel
met de 2,8 kilometer lange
Brooklyn-Battery tunnel in
New York, waar dagelijks
60.000 voertuigen passeren.
Zijn conclusie is dan ook dat de
kans op een ongeluk, veroor
zaakt door een voertuig, in de
Westerscheldetunnel relatief
gering is.
De Westerscheldetunnel-mede-
werkers, C. de Reu (verant
woordelijk voor de voorberei
ding van de exploitatie) en N.
Vinke (hoofd dienstvei'lening)
hebben met verwondering ken
nisgenomen van de bevindingen
van Van Wechem. Ze stellen dat
hij zich deels op onjuiste cijfers
baseert. De NV Westerschelde
tunnel heeft zich onder andere
door TNO en de Rijksuniversi
teit Groningen laten adviseren
over het beheer van de tunnel en
de aanpak van calamiteiten.
Vinke: „Daarbij is geconsta
teerd dat de taakbelasting voor
de tunneloperator bij een ern
stig voorval gedurende de eerste
tien minuten erg hoog kan zijn.
Daarom hebben we besloten de
functies van tunneloperator en
hoofdtolgaarder te combine
ren." Aanvankelijk zouden dat
gescheiden taken zijn. Door de
samenvoeging van de functies
zijn in het bedieningsgebouw
altijd twee personen aanwezig
die op afstand hulpdiensten
kunnen alarmeren en in geval
van ernstige calamiteiten tun
nelgebruikers kunnen aanspo
ren via de dwarsverbindingen
naar de andere tunnelbuis uit te
wijken.
ELLEWOUTSDUK - In
de tunneltoerit bij Elle-
woutsdijk is gisteren een
laatste laagje asfalt aan
gebracht. Het hele tunnel-
tracé, inclusief de twee
tunnelbuizen, is nu voor
zien van een asfaltlaag.
Binnen twee weken wordt
begonnen met het aan
brengen van de belijning
en reflectoren en de af
werking van de rijbaan. In
de tunnel zelf woi-dt het
wegdek tussen de asfalt
laag en de betonnen step-
barrier (vangrail) water
dicht afgesloten.
In de tunnel zijn nagenoeg
alle installaties geïnstal
leerd. De tunnelventilato
ren, luidspi-ekers, came
ra's, verlichtingsarma-
turen en borden zijn be
vestigd en ook buiten de
tunnel - op het Tolplein
aan de Bevelandse zijde -
nadert de bouw z'n vol
tooiing. De geluidswal
aan de oostzijde is gereed;
er wordt nu gewerkt aan
de westelijke geluidswal.