PZC Onvrede over plaatsing PSD'ers Tunneloperators in de klas GroenLinks eist spoor langs A58 Deskundige plaatst kanttekening bij veiligheid tunnel 15 Personeel teleurgesteld over geringe mogelijkheden bij tunnel en fiets-voetveer De tunnel heeft voor mij geen geheimen Motie GroenLinks over fast ferry Brede discussie schelpdiervisserij SP tegen militaire transporten Bedrijvenclusters voor milieu Allerlaatste laagje asfalt vrijdag 7 februari 2003 HnnrBen Jansen VLISSINGEN - Onder het per soneel van het provinciale veer- bedrijf PSD nemen teleurstel ling en ergernis toe over de ceringe plaatsingsmogelijkhe den bij de NV Westerschelde- tunnel en de BBA, de exploitant van het toekomstige fiets-voet veer Vlissingcn-Breskens. Aan vankelijk bestond ook extra wrevel jegens de BBA omdat dit bedrijf de neiging heeft de PSD'ers lager in te schalen. Die lagere inschaling zou niet betekenen dat deze oud-PSD- medewerkers er in inkomen op achteruit zouden gaan. In het sociaal plan voor de beëindiging van de PSD is overeengekomen dat de provincie een verschil tussen het oude en het nieuwe salaris bijpast. „Dat was het probleem niet", zegt J. van der Horst, secretaris van de onder nemingsraad van de PSD. „Het was meer het gevoel onderge waardeerd te worden. Dat zat bij sommigen zo hoog dat ze weigerden een contract met BBA te tekenen." Inmiddels is wat dit betreft de kou enigzins uit de lucht. De provincie heeft BBA ervan over tuigd dat de hogere functie-ei- Advertentie 1997 gepland tijdpad sen moeten worden gesteld aan de PSD'ers die in afwachting van de komst van de speciale schepen voor het fiets-voetveer met de veerboten Beatrix en Jo- han Friso blijven varen. De pro vincie past, zo is afgesproken, het verschil bij Van de 350 PSD-medewerkers vallen er 80 zonder sollicitatie plicht in de wachtgeldregeling omdat ze 55 jaar of ouder zijn. Zestig zijn via uitzendbureaus ingeleend en hebben dus een ei gen werkgever. Dat betekent dat 210 personen op ander werk zijn aangewezen. Er was ooit op gerekend dat het overgrote deel van hen bij andere diensten van de provincie, de Westerschelde- tunnel en het fiets-voetveer aan de slag zou kunnen. Dat valt te gen. De provincie Zeeland heeft plaats voor tien a twintig PSD'ers, bij het fiets-voetveer kunnen er na de ingebruikname van de nieuwe schepen 30 aan het werk en de Westerschelde- tunnel recruteert er vijftien a twintig. Tijdelijk werk is er voor ongeveer 65 personen: 45 blij ven op de veerboten Beatrix en Johan Friso zo lang die als fiets- voetveer dienst blijven doen en tien a twintig hebben nog hoog uit een jaarwerk aan de afbouw van de PSD. Drie van de elf banen die de NV Westerscheldetunnel in de functie van tunneloperator/ hoofdtolgaarder heeft, gaan naar PSD'ers. De tolhuisjes zul len worden bemand door veer tien PSD'ers: tien in een fullti me-functie en vier in deeltijd. Kluisbeheerder De tunnelexploitant had nog wel meer deeltijders onder het PSD-personeel willen werven, maar er waren niet meer kandi daten. Daarom worden de gaten in het dienstrooster nu met op roepkrachten via een uitzend bureau ingevuld. Ook de kluis beheerder op het tolplein wordt uit de kringen van de PSD aan getrokken. Voor andere functies bij de Westerscheldetunnel dienden zich geen geschikte kandidaten vanuit de PSD aan. Ook trokken sollicitanten zich in enkele gevallen terug. Lili Timmermans, Leen Harpe en Marja Minnaert (vlnr), kandidaat-Statenleden voor GroenLinks. voeren actie tegen de WCT. foto Willem Mieras door Maurits Sep KLOETINGE - GroenLinks eist de aanleg van een goederenspoorlijn langs de A58. Treinen die van en naar de Westerschelde Container Terminal (WCT) reizen, mogen niet door de (dorps)kernen van Goes, Ka- pelle en Reimerswaal, vindt de Statenfrac tie. De herrie die de treinen veroorzaken, vindt zij onaanvaardbaar. Het provinciebestuur heeft een onderzoek toegezegd naar de haalbaarheid van een goederenspoor langs de snelweg. Groen Links vindt dat onvoldoende. „Als je de overlast goed wilt oplossen, moet je die spoorlijn wel aanleggen", zegt kandidaat- Statenlid Leen Harpe. „De trend is dat al het doorgaande verkeer uit kernen wordt geweerd. Waarom mogen de containertrei- nen dan wel over het bestaande spoor door de kernen?" Bovendien is een onderzoek nadat het be sluit om de WCT aan te leggen al is geno men, de omgekeerde weg, vindt Lili Timer mans, eveneens kandidaat-Statenlid. „Als je de haalbaarheid nog moet onderzoeken, had je nog geen besluit moeten nemen." Speakers GroenLinks voerde gisteren in Kloetinge actie tegen de WCT. Bij de spoorwegover gang in Kloetinge werden folders uitge deeld aan mensen die voor de dichte spoor bomen moesten wachten. En om te laten horen welke herrie omwonenden en wach tenden voor het spoor te verduren krijgen, parkeerde Statenlid Marten Wiersma zijn wagen naast de overgang en liet uit speakers het geluid van een passerende trein schal len. Minutenlang, omdat het volgens hem ook zo lang duurt voordat een goederentrein voorbij is. „Het is belangrijk om hier goed bij stil te staan. Het heeft ons verbaasd dat de WCT zo snel is geaccepteerd. Mensen hebben zich bijvoorbeeld niet gerealiseerd dat ze een kwartier moeten wachten als een goederen trein voorbij komt", zegt Timmermans. Dat komt doordat ze langzaam rijden en door dat ze wel een kilometer lang kunnen zijn, verduidelijkt Wiersma. „De wachttijden zullen verviervoudigen." GroenLinks maakt de Westerschelde Con tainer Terminal tot inzet van haar campag ne voor de Statenverkiezingen op 11 maart. De partij zegt het democratisch genomen besluit om de WCT aan te leggen te zullen respecteren. Maar als er kansen zijn dat be sluit terug te draaien, zal zij die aangrijpen. Edwin Jansen. foto Peter Nicolai door Wout Bareman TERNEUZEN - De contouren van de Westerschelde tunnel waren nog niet eens zichtbaar toen Temeuze- naar Edwin Jansen (30) de overstap maakte van een lo kale aannemer naar de internationale wereld van weg en waterbouw. „Ik had al wat ervaring opgedaan als assistent-uitvoer der, maar dit was direct heel wat treetjes hoger op de ladder", zegt hij in zijn kantoor in de bouwkeet met een tevreden lachje. Op 1 februari '98 ging hij aan de slag bij aannemer Heijmans. „Een enorme overgang. De eerste drie maanden hebben ze me wegwijs gemaakt. In een la ter stadium ben ik me vooral gaan bezighouden met de kwaliteit van het werk, de toepassing van de Arbo-nor- men en het milieu." In die beginperiode voelde hij zich - net als de collega's - een pionier. „Toen we voor het eerst wilden vergaderen, lag er nog geen vloerbedekking in onze bouwkeet en was er nog geen meubilair. We zijn toen op zoek gegaan naar een vergaderlocatie ergens in de stad en kwamen bij café De Schelde van Jantje Jonkman in de Nieuw- straat terecht, 's Morgens om acht uur! Ze liepen er net de boel schoon te maken." De afgelopen jaren bracht hij vooral door achter z'n bu reau om de kwaliteitsregistratie te verzorgen, het tekeningenarchief bij te houden en alle gegevens die op hem afkwamen te archiveren. De honderden ordners in de wandkasten zijn er het stille bewijs van. Ze verhui zen straks vooreen groot deel naar de Heijmans-archie ven in Brabant. „Denk nou niet dat ik hier helemaal achter m'n bureau wegkwijn. Ik heb ook vaak rondgelo pen in de tunnel. Heijmans heeft de wegen aangelegd, geasfalteerd, was ook verantwooi'delijk voor de kolken die het water moeten opvangen, en dat moest ter plekke allemaal op kwali-teit worden gecontroleerd. Nee, die tunnel heeft voor mij nauwelijks geheimen." De projectmatige aanpak sprak Edwin Jansen enorm aan. „Projectmatig bezig zijn, één project van A tot Z begeleiden, met de collega's een karwei afmaken... dat wil ik in de toekomst blijven doen." Medio april-mei verhuist hij naar het rayon Roosendaal van Heijmans. „Wat onze firma betreft is het werk op een oor na gevild. Ik denk da t we prima werk hebben afgeleverd. En ik ben er best trots op dat ik daar een bijdrage aan heb gele verd. Wat me een extra fijn gevoel geeft? Dat ik toch, als één van de weinige ras-Terneuzenaars, al die tijd zó nauw bij dit project betrokken was." door Ben Jansen ELLEWOUTSDUK - De NV Westerscheldetunnel is vorige maand begonnen met de trai ning van elf tunneloperators/ hoofdtolgaarders. De negen mannen en twee vrouwen krij gen een gedegen opleiding om bij calamiteiten in de tunnel vanuit hun post, in het bedie ningsgebouw op het tolplein bij Borssele, de juiste beslissingen te nemen. „Dat is het moeilijke van deze baan", geeft hoofd dienstverle ning N. Vinke toe. „Het is wach ten op de dingen die hopelijk nooit komen gaan. Als er niets aan de hand is in de tunnel, is de functie van tunneloperator/ hoofdtolgaarder een tamelijk kalm bestaan. Maar als er iets aan de hand is, wordt er veel van deze medewerkers gevergd." De tunneloperator houdt de verkeersstroom in de tunnel en op de toeleidende wegen in de HjHjl, gaten en treedt regelend op bij incidenten in de tunnel. Die kunnen variëren van een auto die midden in de tunnel zonder benzine komt te staan tot - en dat wordt als de ernstigste cala miteit beschouwd - een ongeluk waarbij een tankauto in een file in brand raakt en waarbij tun nelgebruikers gewond raken. Het is aan de tunneloperator om via de luidsprekers of door mid del van vooraf ingesproken me dedelingen de tunnelgebruikers aanwijzingen te geven om uit een ongemakkelijke dan wel gevaarlijke situatie te geraken en de hulpdiensten te alarme ren. Bij de NV Westerscheldetunnel hebben zich honderd gegadig den voor zo'n baan aangemeld. Selectiecriteria waren onder meer stressbestendigheid, klantvriendelijkheid en lei dinggevende capaciteiten. Drie van de elf toekomstige tun- neloperators/hoofdtolgaarders hebben bij het veerbedrijf PSD gewerkt (twee in de varende dienst en een in de verkeerspost op een van de veerpleinen). Eén komt uit de verkeerscentrale van de Beneiuxtunnel, één uit een verkeerspost van de NS, één is veiligheidskundige en de an deren komen uit de procestech niek. In de opleiding van de tun- neloperators/hoofdtolgaarders wordt aandacht besteed aan verkeerskunde, communicatie, de systemen in de timnel. tolin- ning, calamiteitenbestrijdings- plannen en de procedures en protocollen die bij een incident in de tunnel moeten worden ge volgd. Er is een stage in een ver keerscentrale van Rijkswater staat. Op stapel staan verder trainingen op een simulator aan de hand van een aantal scena rio's. De tunneloperators/ hoofdtolgaarders spelen ook een rol in de oefeningen met hulpdiensten die kort voor de opening in de tunnel worden ge houden. Tijdens de normale doorstro ming van het verkeer houden de operators zich bezig met onder meer controle van systemen, vastleggen van informatie in logboeken, bijwerken van pro cedures en veiligheidsplannen, voorziening van wisselgeld voor de tolpoorten en contact via de intercom met tunnelklanten. MIDDELBURG - Niet alleen scholieren tot 18 jaar, maar alle mensen die frequent gebruik maken van het fiets-voetveer Vlissingèn-Breskens moeten korting krijgen. Dat vindt de Statenfractie van GroenLinks. Zij dient vandaag in de verga dering van Provinciale Staten een motie in om het prijsver schil tussen het tarief van de fast ferry en het gewone bus kaartje te overbruggen voor mensen met een maand- of jaarkaart voor het streekvervoer. GroenLinks wil het financi ële gat dekken uit de opbrengsten van de Westerscheldetun nel. Voor een kortingsregeling voor scholieren tot achttien jaar, een voorstel van het CDA, is er al een meerderheid in het provinciebestuur. DEN HAAG - Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV) wil een maatschappelijk debat over de schelpdiervisserij in de Waddenzee. De discussie moet in juli en augustus plaatsvinden na de presentatie van een weten schappelijke evaluatie van het visserijbeleid van de laatste jaren. H. van Geesbergen, secretaris van de producentenorga nisatie mosselcultuur, vraagt zich af wat zo'n debat kan ople veren. Zeker als de uitkomsten daarvan mede de basis moeten vormen van een nieuw visserijbeleid. „Moeten we dan in Maastricht over de schelpdiervisserij gaan praten?" Van Geesbergen vindt het beter dat de besluitvorming gebeurt op basis van feiten uit de wetenschappelijke evaluatie. In welke vorm het debat wordt gegoten, is nog niet bekend. Volgens de Wadden vereniging is een belangrijke vraag of de schelpdier sector op het Wad mag blijven vissen. VLISSINGEN-De Socialistische Partij (SP) in Vlissingen wil dat de gemeenteraad Vlissingen uitroept tot oorlogsvrije ge meente. Volgens de partij is het niet uitgesloten dat schepen, geladen met materiaal voor een mogelijke oorlog in Irak, de gemeentegrenzen van Vlissingen passeren. De SP wil dat de gemeente een transport over de Westerschelde verbiedt. De SP stelt de gemeenteraad voor om geen medewerking aan eventueel vervoer te verlenen en de gemeente de status van 'oorlogsvrije gemeente' te gevenDe gemeente zou er ook alles aan moeten doen om te voorkomen dat er vanaf het grondge bied van Vlissingen medewerking wordt verleend aan de voorbereidingen op een nieuwe oorlog in de Golf. De SP wil weten of er sprake is van Britse of Amerikaanse mi litaire transporten over het grondgebied van de gemeente Vlissingen, waaronder munitie. De partij vraagt ook of daar voor alle benodigde vergunningen zijn afgegeven. TERNEUZEN - De provincies Oost- en West-Vlaanderen en Zeeland gaan bedrijven stimuleren nauwer samen te werken op milieugebied. Dat gebeurt in Euregio-verband. Half maart worden ondernemingen op een aantal bedrijventerreinen ge ïnformeerd over de mogelijkheden. De Euregio, de dx-ie pro vincies, 'Brussel', 'Den Haag' en het bedrijfsleven financieren het project 'milieuclusters en bedrijventeireinen', dat kort daarna begint. De samenwerking is van velerlei aard en kan beti'ekking heb ben op zaken als energie-, water- en afvalbeheer, de reductie van de uitstoot van rest- en afvalstoffen, het opzetten van een meetnet voor bodem- en waterverontreiniging, logistieke diensten en een milieuvriendelijke ontsluiting van bedrijven terreinen. Tot de geselecteerde bedrijventerreinen behoren die in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone en in Vlissingen-Oost. L boren tunnelgangen klaar Het klasje tunneloperators/hoofdtolgaarders van de NV Westerscheldetunnel. foto Willem Mieras door Ben Jansen ELLEWOUTSDUK - De veilig heid van de Westerscheldetun nel is voor een belangx*ijk deel te danken aan het feit dat er maar weinig verkeer door zal rijden. Bij deveiligheidsmaati-egelen zelf zijn kanttekeningen te plaatsen. Naar de mening van brand- weerdeskundige P. van Wechem uit Vlissingen heeft de NV Wes terscheldetunnel gekozen voor te ambtelijke oplossingen, waai'bij uitgegaan wordt van feilloos optreden van de tun neloperator in het bedienings gebouw en gedweeë reacties van tunnelklanten. Van Wechem, tot 1999 adviseur brandveiligheid bij Shell Inter national, heeft de veiligheids voorzieningen van de Wester scheldetunnel tegen het licht gehouden voor een aili kei in het blad Fire International. Hij heeft de indruk dat de construc tie van de tunnel in orde is. De aangebrachte voorzieningen voor de bestrijding van brand acht hij simpel. De meeste kritiek heeft hij op het feit dat de NV Westerschel detunnel er van uit gaat dat de tunneloperator en tunnelge bruikers bij calamiteiten pre- cies zullen doen wat van ze wordt verwacht. Hij meent dat de tunnelexploitant een zeer zware last op de schouders van de operator-s legt. Van Wechem: „Wanneer het om veiligheid gaat is de mens altijd een onbe trouwbare schakel." Een heel belangrijk veiligheids aspect van de Westerschelde tunnel is naar de mening van Van Wechem het aantal voertui gen dat erdoor rijdt. Dat zullen er naar verwachting 12.000 per etmaal zijn. Van Wechem verge lijkt de Westerscheldetunnel met de 2,8 kilometer lange Brooklyn-Battery tunnel in New York, waar dagelijks 60.000 voertuigen passeren. Zijn conclusie is dan ook dat de kans op een ongeluk, veroor zaakt door een voertuig, in de Westerscheldetunnel relatief gering is. De Westerscheldetunnel-mede- werkers, C. de Reu (verant woordelijk voor de voorberei ding van de exploitatie) en N. Vinke (hoofd dienstvei'lening) hebben met verwondering ken nisgenomen van de bevindingen van Van Wechem. Ze stellen dat hij zich deels op onjuiste cijfers baseert. De NV Westerschelde tunnel heeft zich onder andere door TNO en de Rijksuniversi teit Groningen laten adviseren over het beheer van de tunnel en de aanpak van calamiteiten. Vinke: „Daarbij is geconsta teerd dat de taakbelasting voor de tunneloperator bij een ern stig voorval gedurende de eerste tien minuten erg hoog kan zijn. Daarom hebben we besloten de functies van tunneloperator en hoofdtolgaarder te combine ren." Aanvankelijk zouden dat gescheiden taken zijn. Door de samenvoeging van de functies zijn in het bedieningsgebouw altijd twee personen aanwezig die op afstand hulpdiensten kunnen alarmeren en in geval van ernstige calamiteiten tun nelgebruikers kunnen aanspo ren via de dwarsverbindingen naar de andere tunnelbuis uit te wijken. ELLEWOUTSDUK - In de tunneltoerit bij Elle- woutsdijk is gisteren een laatste laagje asfalt aan gebracht. Het hele tunnel- tracé, inclusief de twee tunnelbuizen, is nu voor zien van een asfaltlaag. Binnen twee weken wordt begonnen met het aan brengen van de belijning en reflectoren en de af werking van de rijbaan. In de tunnel zelf woi-dt het wegdek tussen de asfalt laag en de betonnen step- barrier (vangrail) water dicht afgesloten. In de tunnel zijn nagenoeg alle installaties geïnstal leerd. De tunnelventilato ren, luidspi-ekers, came ra's, verlichtingsarma- turen en borden zijn be vestigd en ook buiten de tunnel - op het Tolplein aan de Bevelandse zijde - nadert de bouw z'n vol tooiing. De geluidswal aan de oostzijde is gereed; er wordt nu gewerkt aan de westelijke geluidswal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 15