Een hutspot met sterallures PZC Hedendaagse kunst in Duingalerie Man krijgt zestig uur werkstraf voor mishandelen vrouw Kunstuitleen houdt onderzoek naar tevredenheid klanten Dichters gezocht voor kunstroute lezers schrijven Kerk en Israël II Postzegels Veiligheid Bijeenkomst van Cerebraal kunst cultuur Peen-en-juun donderdag 6 februari 2003 Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC verst nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet de: redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worj niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden.Dj dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. 0ver; weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Waar komt al die olie toch van daan? De afgelopen week werd veelvuldig bericht over de aan gespoelde olie op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse stranden. Het geen mij hierbij opvalt dat géén enkele journalist doorvraagt als er weer iemand beweert dat de olie 'vermoedelijk' afkomstig is uit het scheepswrak van het vrachtschip de Tricolor. Waar om wordt niet gezegd: 'Het komt uit het scheepswrak?' in plaats van continu te spreken over ver moedelijk, mogelijk of waar schijnlijk? Is mijn vermoeden dan toch niet zo gek? Komt het soms helemaal niet van de ande re kant van onze Noordzee, maar is het gewoon geloosd door een ander schip, die onze harde werkers bij de waterpoli- tie niet hebben kunnen trace ren? Steeds sterker worden mijn vermoedens dat het hier niet gaat om de stookolie uit de Tri color, maar te maken hebben met een nooit opgehelderde lo zing, die gemakshalve in de schoenen geschoven wordt van de Tricolor. Waarom laat men immers al dagen vliegtuigjes rondcirkelen op de Noordzee? Men weet toch dat de olie vanuit het Kanaal afkomstig is? Dus waarom nog speuren langs onze kust? Om maar niet te spreken over onze vriendjes vriendin netjes van Greenpeace. Die zien we niet! Zij zijn natuurlijk bang om hun subsidies van overheidswegen kwijt te raken. Vandaar dat we ze dan ook niet zien op onze beeldbuis om ons te vertellen hoe erg het allemaal niet is voor die arme vogeltjes. Hoogst op merkelijk allemaal. Ze zijn bij dit soort 'festiviteiten' normali ter namelijk niet van het scherm af te slaan! Ruud Bogaert Maarteribroersweg 48 Hansiueert Heeft Grashoff (PZC, 30-1) zichzelf wel eens afgevraagd wat wij zouden doen als deze moorddadige Arabieren onder ons zouden rondlopen en hon derden doden en duizenden ge wonden veroorzaakten. De Ara bieren moorden al van 1948 en nog eerder. Israël moet vechten voor zijn voortbestaan. Moeten ze met de handen op de rug toe kijken? De WRK (Wereld Raad van Kerken) en verschillende christelijke vredesbewegingen spelen een steeds grotere rol in de tegen Israël gerichte politie ke en publicitaire demonise- ringscampagne.Ook het IKV (Faber) waarin onder meer de SOW-kerken zijn vertegen woordigd, pleit in woord en daad voor opheffing van de joodse staat (Faber heeft het vo rig jaar nog verklaard in de Volkskrant). IKV (SOW-kerken en Pax Christie en de ontwik kelingsorganisaties eisen van Nederland economische sanc ties tegen Israël. Pax Christie is al tientallen j aren nauw verbon den met het Nederlandse Pales tina Komitee. Een belangrijke Nederlandse schakel in de de- moniseringscampagne wordt gevormd door UCP (United: vilians for Peace) een initio van IKV en Pax Christie, ICC Cordiad, Novib, en Kerkina- UCP neemt waar vanuit 'P& tijns perspectief' en onderlid contacten met Palestijnse ft tionarissen en (terreur)oi$3 saties. In UCP propaganda;; teriaal wordt Jeruzalem a Joodse kolonie genoemd en:, roristen heldhaftige verzetstr ders. Ook ICCO, Novib en; katholieke Cordaid werken, de politieke anti-Israël-ld; met subsidie van ons belast geld. Als Grashoff en PZC: eens de behandeling van; christenen in de ondemocit sche Arabische landen bescb ven? DemoniseringsartM over Israël lezen we al genot onze PZC. J.C.C.So-.: Westerzichill Vlisshi In de PZC van 3 februari sla op pagina 9 een artikel met: over de herdenkingszegelsr, tersnood. De officiële aart ding op het velletje van tien gels is 'Nederland en hetua:- door de jaren heen' en deaffe dingen zijn niét alleen foto'ss de ramp van 1953 en de get: gen daarvan, maar er is ooke zegel bij van de bouw van; Noorderhoofd te IJmuiden,r zegel van de Afsluitdijk en: zegel van het hoogwater i Roermond. Bijzonder aan: velletje is echter dat op 'deta- het aanhangsel, van de z& linksonder (de linker zegelop: foto in de krant) vermeld sta 'dijkherstel Stavenisse E alsmede 'watersnood Walé ren'. Zou TPG Post nu deti dat Stavenisse op Walchc ligt? Of nog dommer tries? dat de watersnoodramp v, 1953 zich alleen tot Walck; heeft beperkt? J.t De Meyk: Sint Laun Ik hoop dat het ingezondens:: over veiligheid van J. H. Ko: de PZC van 26 januari doon lezers goed gelezen zal wort en diep overdacht. Want F, geeft een goed gedocumente: de en doordachte waarscl wing af. Herdenken is impost het getuigt van eerbied voor! 1835 slachtoffers en hun na: staanden. Maar zinvoller is: waarschuwing van prof. ir li Kop ter harte te nemen. La we er met ons allen voorzon dat er in de toekomst niets herdenken is. Hou op met d3 cussiëren hoe je Irak en ané schurkenstaten met behulp:, bommen en raketten met' hulp van Amerika kunt ves tigen. Maak je er druk over: we misschien over een jaar jaren) met onze kinderen op: ze schouders lopen om zeek te houden. Laten we zorgen: we niet nog een keer met o: vingers aan de dakgoot hoes te hangen. D.Md Burg. Stemerdinglw- Oost-So\t} door Aector Dooms MIDDELBURG - „Ik sla haar, want zo kan ik haar rustig krij gen", zei gisteren in Middelburg een 27-jarige inwoner van Vlis- singen. „Dat is een zwaktebod. In een beetje goede relatie doe je zoiets niet", reageerde politie rechter R. Lameijer. Hij achtte bewezen dat verdachte zijn vrouw tussen 6 juni en 21 sep tember vorig jaar had mishan deld door haar te slaan en haar bij de keel te grijpen. De man verkeerde ook nog in zijn proeftijd van een eei'dere veroordeling voor het mishan delen van zijn vrouw. De man kwam gisteren weg met 120 uur taakstraf, waarvan de helft voorwaardelijk. De Vlis- singer vertelde dat hij kwaad was geworden, omdat mensen zijn vrouw hadden ingelicht dat hij vreemd was gegaan, ,,Ja, ik ben vreemd gegaan. Ik heb een paar foutjes gemaakt, maar ik word pas echt kwaad als men sen dit tegen haar vertel lenHi j sloeg haar als de spanningen binnen de relatie hoog opliepen en zij begon te schreeuwen, „Als dat gebeurt moet u één ding doen: weglopen", merkte de po litierechter op. Officier van Justitie G. Ooster- veld vond naast de mishande ling ook de bedreiging beweï „Het slachtoffer heeft ve£ dat dit tientallen keren is 5 beurd. Ze heeft uiteinde: aangifte gedaan, omdat hei: de hand liep." Ze eiste 120 taakstraf. Raadsman E. sprak van een sluimerende: flict dat tot uitbarsting isge' men. „Er was veel wantrouwend en weer." Smit vroeg om a voorwaardelijke straf. Defc tie is inmiddels beëindigd,r volgens verdachte is de standhouding met zijn esp te noemen. GOES - Cerebraal, de veiff ging voor mensen met verw ven hersenletsel, j10; woensdag 12 februari een in: matiebijeenkomst in hotel 1 minus in Goes. Mensen met niet aangeb: hersenletsel, bijvoorbeeld gevolg van een hersenUK een infarct of een ongeluk- hun naasten kunnen terecht: vragen en voor lotgenoten: tact. De bijeenkomst begm' 14.00 uur. door Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - De Stichting Kunstuitleen Zeeland (SKZ) gaat een tevredenheidsonder- zoek houden onder de eigen klanten en kijken waar nieuw publiek kan worden gevonden. Op verzoek van de provincie wordt daaraan ook een verken ning vastgeknoopt naar moge lijke nieuwe taken. Medio 2003 moet het totale onderzoek zijn afgerond. De SKZ werkt aan een omvor ming tot provinciaal centrum voor beeldende kunst. Met de stichting Scoop zijn afspraken gemaakt over het houden van een tevredenheidsonderzoek, zoals de provincie had gevraagd in cle nota De kracht van cul tuur. Dat onderzoek had in 2002 moeten worden uitgevoerd. Op verzoek van de provincie is be sloten het onderzoek uit te brei den. Het eerste deel - het tevre denheidsonderzoek - moet nu op 14 maart klaar zijn, het twee de deel - een marktverkenning - uiterlijk op 1 juli. In het kader van het tevreden heidsonderzoek wordt nage gaan hoe het profiel eruitziet van huidige leden en oud-leden. Hoe denken zij over de overkoe pelende SKZ en wat is het ima go van de verschillende uitleen- punten in Goes, Middelburg, Terneuzen en Vlissingen? Ook wordt een antwoord gezocht op de vraag wie potentiële leden van de kunstuitleen zijn. Wat zijn hun wensen en behoeften ten aanzien van kunst kopen en kunst lenen en waar en hoe zijn zij te bereiken? In 1996 is voor het laatst een enquête onder le den van de kunstuitleen gehou den. Sinds vorig voorjaar wordt door middel van een vragenlijst wel het profiel van nieuwe abonnees vastgesteld, maar die kennis ontbreekt als het gaat om mensen die langer dan zes maanden lid zijn en oud-leden. Medio maart moet het tevreden heidsonderzoek klaar zijn. Dan wordt overgeschakeld naar het tweede deel van het onder zoek: wat zijn de wensen en be hoeften van kunstenaars, vorm gevers, architecten (aanbodzij de) enerzijds, en de provincie, gemeenten, bedrijven en instel lingen (vraagzijde) anderzijds, ten aanzien van eén toekomstig centrum voor beeldende kunst? Overigens heeft de SKZ bijna anderhalf jaar geleden al eens in een notitie aangegeven welke kant het opmoet met een pro vinciaal centrum voor beelden de kunst. De bedoeling is dat dit gaat fungeren als een kennis- en informatiecentrum op het ge bied van beeldende kunst in Zeeland. Ook wordt een docu mentatie (digitaal) aangelegd van kunstenaars die in Zeeland wonen en werken. De promotie van Zeeuwse kunstenaars (bij voorbeeld als het gaat om op drachten) zou ook een taak van het centrum voor beeldende kunst moeten worden. Voor het tevredenheidsonder zoek en de marktverkenning heeft het dagelijks bestuur van de provincie bijna achtduizend euro uitgetrokken. Het onder zoek wordt uitgevoerd door Scoop. door Steffan ter Maat THOLEN - Stichting Kunst kring Tholen zoekt dichters van eigen bodem voor gedichten die worden opgehangen langs de kunstroute. Kunstroute 2003 wordt dit jaar gehouden van 30 april tot en met 3 mei. Vorig jaar maakten kinderen van de Thoolse basisscholen ge dichten die waren te lezen op meerdere locaties van de route. Dit was zo'n groot succes, dat de Kunstkring heeft besloten om dit jaar het project met de kin deren te herhalen. Naast het project voor de kinderen wil de stichting dit nu uitbreiden met deelname van Thoolse volwas senen. Voor deelname kunnen geïnteresseerden zich opgeven bij het secretariaat van de stich ting. Beelden van Stijn Eijsbroek en schilderijen van Yolanda Philippes in de Duingalerie in Domburg. foto Lex de Meester door ErnstJan Rozendaal DOMBURG - De nadruk bij de voorjaarstentoonstelling van de Duingalerie in Domburg ligt op abstracte schilderkunst. Zowel Yolanda Philippens als Doris Lenz verbeeldt de gedachten- wereld van de mens, zij het ieder op eigen wijze. Voor een figura tief tegenwicht zorgen de Zeeuwse beeldhouwers Stijn Eijsbroek en Anton Beijsens. De formule van de exposities in de Duingalerie is enigszins ge wijzigd. Tot voor kort was een van de drie expositieruimten al tijd gereserveerd voor negen tiende eeuwse en vroeg-twin- tigste eeuwse schilderkunst- Dat concept is verlaten. Voort aan is in de galerie uitsluitend hedendaagse kunst te zien. Dat is een duidelijkere opzet, die voor meer eenheid in de exposi ties zorgt. Dat blijkt bij de voorjaarsten toonstelling. Een misschien wat optimistische betiteling, maar aangezien het werk tot en met 27 april in de galerie te zien is, zal het op enig moment waar schijnlijk een juiste aanduiding zijn. De schilderijen van Yolanda Philippens uit Rotterdam zijn dominant aanwezig. Zij maakt grote panelen in gedempte, aardse kleuren. De werken zijn opgebouwd als collages. Soms heeft de schilderes vlakken tij den het schilderen met papier bedekt, waardoor uitsparingen zijn ontstaan, vaker voegt ze iets toe. Papier, zand, of textiel worden op de panelen geplakt en overschilderd, waardoor re liëf ontstaat. Daarbij houdt Philippen vast aan hoeldge vor men. Dat, samen met spel met donker en licht, roept de associ atie op van kamers die oplichten in het donker. Niet op een realis tische manier, eerder gaat het om mentale kamers. Titel De titel van een van de grootste werken lijkt dat te bevestigen: So many thoughts. Tegenover het hoekige en gedempte ab stracte werk van Philippen staat het ronde, uitbundige werk van de Duitse schilderes Doris Lenz. Haar kleuren zijn warm, soms fel, de lijnen in haar werk zijn vloeiend, ze brengt een vrolijke kosmos in beeld. Ei genlijk verschilt haar onder werp nauwelijks van dat van Philippen, al is de uitwerking anders. Ook Lenz schildert een binnenwereld, het woelen van emoties. De beelden van Stijn Eijsbroek uit Vlissingen en Anton Beijsens uit Goes contrasteren mooi met het abstracte werk van de schil deressen. Hun onderwerp is niet de binnenwereld van de mens, maar zijn uiterlijke verschij ning. Maar zoals de schilderes sen hun abstracte onderwerp anders uitwerken, zo hebben ook de beeldhouwers het ieder op hun manier gedaan, Eijs broek maakt gestileerde beel den in brons, Ze zoekt, geeft ze zelf aan, de essentie en probeert daarom niet het menselijk li chaam tot in detail weer te ge ven. Het gaat om de houding van haar slanke, sierlijke gestalten, him onderlinge verhouding en om hoe ze haar materiaal heeft behandeld. De hoofden van haar mensfiguren zijn van glan zend koper, de lichamen - vaak enkele lijnen alsof de gestalten in lange gewaden zijn gehuld - zijn geraffineerd opgeruwd en van een blauw patina voorzien. Ongerept De figuren van Beyssens zijn concreter. Hij maakt uitsluitend unica in brons. Zijn voorkeur gaat uit naar naakte - spelende - kinderfiguren. Ze zijn slank, sierlijk en met een fijn gevoel voor detail uitgewerkt. De on gerepte schoonheid van de jeugd op een verbazingwek kend mooie manier in brons ge vangen. Voorjaarsexpositie Duingalerie Domburg, met schilderijen van Yo landa Philippens en Doris Lenz en sculpturen van Stij7i Eijsbroek en Anton Beijsens, t/m 28 feb vri, za en zo van 12-21 uur en daarna t/m 27 april, dagelijks van 12-21 uur. Winnaar Wim van Dalen: „De jus met chocolade vond ik zelf wat gewaagd". schort voor. Vervolgens zetten de jury leden Cor Vereeke en Bart Leijnse hun smaakpapillen in werking. Ze letten niet alleen op smaak, maar ook op op maak, originaliteit, kleur, portione- ring en uitvoering. En natuurlijk moest het gerecht binnen het budget blijven. De eer ging deze keer naar de eeuwige tweede tijdens voorgaande wedstrijden. Wim van Dalen, chefkok van hotel-restaurant Bom in Burgh- Haamstede doet al vanaf 1990 mee maar was bij eerdere gelegenheden nooit verder gekomen dan een tweede foto Marijke Folkertsma of derde positie. Maar nu was de wraak zoet. Net als trouwens zijn gerecht: een strudel van hutspot met daarbij var kensfilet, gevuld met abrikoos, appel en noten en een kalfjus van ontbijt koek en pure chocolade. Kortom, een hutspot met sterallures. Je zou bijna niet meer weten dat je toch ook peen en juun zit te kanen. Corjan Hoogerheide van restaurant de Peperboom in Veere maakte er net zo goed een gezellig potje van: een ter rine van hutspot, gevuld met rillette van klapstuk op een bedje van wortel, aardappel, ui en spekjes en een aard appelklompje met jus, alles bij elkaar goed voor een tweede prijs. Marco Adriaanse, uitbater van het nog in Middelburg te openen restaurant Pe per Zout eindigde als derde. Hij maakte zijn creatie tussen de verbou wingswerkzaamheden door. En het moet gezegd: geen korrel cement te bekennen. Wel veel oorverdovend lek kers. Marco's stamppot van peen en juun werd in dit geval opgeluisterd met gegrilde tonijn, gemarineerde gamba's en morille jus geparfumeerd met Walchers jutters bitter. Een leerzame bezigheid, vindt wissel trofee winnaar Van Dalen (35) van het meedoen aan zo'n jaarlijkse clubwed strijd: „Natuurlijk doe je ook een beetje mee om te winnen, maarzo is te zien hoe collega's werken. Daar kun je dingen van opsteken die je misschien in je eigen bedrijf kunt toepassen". De kok uit Burgh-Haamstede nam voor de bereiding strudeldeeg dat we ken nen van de door Oosterburen zo ge liefde Apfelstrudel, waarbij in dit ge val de appel werd vervangen door de hutspot. Om er meer smaak aan te ge ven, werd daar wat knoflook aan toe gevoegd. Voor de begeleiding door een lapje vlees had Van Dalen een var kensfilet opengesneden en die vervol gens gevuld met een compositie van appel, pijnboompitten en abrikoos. „De jus met pure chocola vond ik zelf wat gewaagd", moet de winnaar van het hart. „Ik heb er wel eens over gele zen als begeleiding van een wildge- recht. Maar omdat hutspot toch ook een echt winters gerecht is dacht ik dat het wel kon. Bij nader proeven bleek dat een goede combinatie te zijn". Voor de naaste collega's op de zaak was het bedenksel ook goed te pruimen. Van Dalen overweegt zijn creatie vanaf volgende week als lunchgerecht op de kaart te zetten. Het is bij een wedstrijd een goed ge bruik dat er maar één de winnaar kan zijn. Voor de deelnemers die zaten te kniezen omdat ze naast de titel grepen was een typisch Zeeuwse schertsende opmerking zeer op zijn plaats: 'ouwd- is 'n juuntje onder z'n neuze'. fout gaan. In dit geval werd echter de bereiding bemoeilijkt door de op dracht dat het klassieke gerecht in een modem jasje gestoken moesten wor den. De jury had 'vee peen bie d'n uspot' zoals in dit gewest wordt geformu leerd als iemand veel noten op zijn zang heeft. Het ligt voor de hand dat wortel, ui en aardappelen als ver plichte ingedriënten werden ge noemd. Daarnaast was er de verplich ting om het gerecht binnen een bepaalde tijd in te leveren. Voorts moest er een naam voor de inzending worden bedacht. Bovendien mocht de inkoopprijs niet hoger zijn dan 2.25 euro per bord. Tenslotte werd in het vooruitzicht gesteld dat over de be vindingen van de jury niet kon wor den gediscussieerd. Dus geen gemek ker achteraf. Acht leden van de koksclub bonden de door Jacques Cats Het bestuur van de Vereniging van Zeeuwse Koks had een vooruit ziende blik bij het uitschrijven van een wedstrijd rond de bereiding van een gerecht dat in deze regio bekend staat onder de aanduiding peen-en- juun. Beter weer om je aan een bord stamppot van wortelen, uien en aard appelen te zetten was moeilijk voor te stellen. Men neme een vrij krachtige westelijke wind, voege daar een winterse bui aan toe en een royale hand hagel, je draait de temperatuur terug tot nabij het vriespunt en het grote smullen kan een aanvang ne men. De roep klinkt luid: peen-en-juun, moet je daar als professionele keuken prinsen nou een wedstrijd voor hou den. Dat is zelfs voor de beginnende huisvrouw een fluitje van een cent. Een kwestie van even koken, mengen, stampen en je hebt de puree maar voor het oplepelen. Er kan gewoon niets

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 36