Een hutspot met sterallures
PZC
Hedendaagse kunst in Duingalerie
Man krijgt zestig
uur werkstraf voor
mishandelen vrouw
Kunstuitleen houdt
onderzoek naar
tevredenheid klanten
Dichters gezocht
voor kunstroute
lezers schrijven
Kerk en Israël II
Postzegels
Veiligheid
Bijeenkomst
van Cerebraal
kunst cultuur
Peen-en-juun
donderdag 6 februari 2003
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC verst
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactie
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet de:
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worj
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden.Dj
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. 0ver;
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Waar komt al die olie toch van
daan? De afgelopen week werd
veelvuldig bericht over de aan
gespoelde olie op de Zeeuwse en
Zuid-Hollandse stranden. Het
geen mij hierbij opvalt dat géén
enkele journalist doorvraagt als
er weer iemand beweert dat de
olie 'vermoedelijk' afkomstig is
uit het scheepswrak van het
vrachtschip de Tricolor. Waar
om wordt niet gezegd: 'Het komt
uit het scheepswrak?' in plaats
van continu te spreken over ver
moedelijk, mogelijk of waar
schijnlijk? Is mijn vermoeden
dan toch niet zo gek? Komt het
soms helemaal niet van de ande
re kant van onze Noordzee,
maar is het gewoon geloosd
door een ander schip, die onze
harde werkers bij de waterpoli-
tie niet hebben kunnen trace
ren? Steeds sterker worden mijn
vermoedens dat het hier niet
gaat om de stookolie uit de Tri
color, maar te maken hebben
met een nooit opgehelderde lo
zing, die gemakshalve in de
schoenen geschoven wordt van
de Tricolor. Waarom laat men
immers al dagen vliegtuigjes
rondcirkelen op de Noordzee?
Men weet toch dat de olie vanuit
het Kanaal afkomstig is? Dus
waarom nog speuren langs onze
kust? Om maar niet te spreken
over onze vriendjes vriendin
netjes van Greenpeace. Die zien
we niet!
Zij zijn natuurlijk bang om hun
subsidies van overheidswegen
kwijt te raken. Vandaar dat we
ze dan ook niet zien op onze
beeldbuis om ons te vertellen
hoe erg het allemaal niet is voor
die arme vogeltjes. Hoogst op
merkelijk allemaal. Ze zijn bij
dit soort 'festiviteiten' normali
ter namelijk niet van het scherm
af te slaan!
Ruud Bogaert
Maarteribroersweg 48
Hansiueert
Heeft Grashoff (PZC, 30-1)
zichzelf wel eens afgevraagd
wat wij zouden doen als deze
moorddadige Arabieren onder
ons zouden rondlopen en hon
derden doden en duizenden ge
wonden veroorzaakten. De Ara
bieren moorden al van 1948 en
nog eerder. Israël moet vechten
voor zijn voortbestaan. Moeten
ze met de handen op de rug toe
kijken? De WRK (Wereld Raad
van Kerken) en verschillende
christelijke vredesbewegingen
spelen een steeds grotere rol in
de tegen Israël gerichte politie
ke en publicitaire demonise-
ringscampagne.Ook het IKV
(Faber) waarin onder meer de
SOW-kerken zijn vertegen
woordigd, pleit in woord en
daad voor opheffing van de
joodse staat (Faber heeft het vo
rig jaar nog verklaard in de
Volkskrant). IKV (SOW-kerken
en Pax Christie en de ontwik
kelingsorganisaties eisen van
Nederland economische sanc
ties tegen Israël. Pax Christie is
al tientallen j aren nauw verbon
den met het Nederlandse Pales
tina Komitee. Een belangrijke
Nederlandse schakel in de de-
moniseringscampagne wordt
gevormd door UCP (United:
vilians for Peace) een initio
van IKV en Pax Christie, ICC
Cordiad, Novib, en Kerkina-
UCP neemt waar vanuit 'P&
tijns perspectief' en onderlid
contacten met Palestijnse ft
tionarissen en (terreur)oi$3
saties. In UCP propaganda;;
teriaal wordt Jeruzalem a
Joodse kolonie genoemd en:,
roristen heldhaftige verzetstr
ders. Ook ICCO, Novib en;
katholieke Cordaid werken,
de politieke anti-Israël-ld;
met subsidie van ons belast
geld. Als Grashoff en PZC:
eens de behandeling van;
christenen in de ondemocit
sche Arabische landen bescb
ven? DemoniseringsartM
over Israël lezen we al genot
onze PZC.
J.C.C.So-.:
Westerzichill
Vlisshi
In de PZC van 3 februari sla
op pagina 9 een artikel met:
over de herdenkingszegelsr,
tersnood. De officiële aart
ding op het velletje van tien
gels is 'Nederland en hetua:-
door de jaren heen' en deaffe
dingen zijn niét alleen foto'ss
de ramp van 1953 en de get:
gen daarvan, maar er is ooke
zegel bij van de bouw van;
Noorderhoofd te IJmuiden,r
zegel van de Afsluitdijk en:
zegel van het hoogwater i
Roermond. Bijzonder aan:
velletje is echter dat op 'deta-
het aanhangsel, van de z&
linksonder (de linker zegelop:
foto in de krant) vermeld sta
'dijkherstel Stavenisse E
alsmede 'watersnood Walé
ren'. Zou TPG Post nu deti
dat Stavenisse op Walchc
ligt? Of nog dommer tries?
dat de watersnoodramp v,
1953 zich alleen tot Walck;
heeft beperkt?
J.t
De Meyk:
Sint Laun
Ik hoop dat het ingezondens::
over veiligheid van J. H. Ko:
de PZC van 26 januari doon
lezers goed gelezen zal wort
en diep overdacht. Want F,
geeft een goed gedocumente:
de en doordachte waarscl
wing af. Herdenken is impost
het getuigt van eerbied voor!
1835 slachtoffers en hun na:
staanden. Maar zinvoller is:
waarschuwing van prof. ir li
Kop ter harte te nemen. La
we er met ons allen voorzon
dat er in de toekomst niets
herdenken is. Hou op met d3
cussiëren hoe je Irak en ané
schurkenstaten met behulp:,
bommen en raketten met'
hulp van Amerika kunt ves
tigen. Maak je er druk over:
we misschien over een jaar
jaren) met onze kinderen op:
ze schouders lopen om zeek
te houden. Laten we zorgen:
we niet nog een keer met o:
vingers aan de dakgoot hoes
te hangen.
D.Md
Burg. Stemerdinglw-
Oost-So\t}
door Aector Dooms
MIDDELBURG - „Ik sla haar,
want zo kan ik haar rustig krij
gen", zei gisteren in Middelburg
een 27-jarige inwoner van Vlis-
singen. „Dat is een zwaktebod.
In een beetje goede relatie doe je
zoiets niet", reageerde politie
rechter R. Lameijer. Hij achtte
bewezen dat verdachte zijn
vrouw tussen 6 juni en 21 sep
tember vorig jaar had mishan
deld door haar te slaan en haar
bij de keel te grijpen.
De man verkeerde ook nog in
zijn proeftijd van een eei'dere
veroordeling voor het mishan
delen van zijn vrouw.
De man kwam gisteren weg met
120 uur taakstraf, waarvan de
helft voorwaardelijk. De Vlis-
singer vertelde dat hij kwaad
was geworden, omdat mensen
zijn vrouw hadden ingelicht dat
hij vreemd was gegaan, ,,Ja, ik
ben vreemd gegaan. Ik heb een
paar foutjes gemaakt, maar ik
word pas echt kwaad als men
sen dit tegen haar vertel lenHi j
sloeg haar als de spanningen
binnen de relatie hoog opliepen
en zij begon te schreeuwen, „Als
dat gebeurt moet u één ding
doen: weglopen", merkte de po
litierechter op.
Officier van Justitie G. Ooster-
veld vond naast de mishande
ling ook de bedreiging beweï
„Het slachtoffer heeft ve£
dat dit tientallen keren is 5
beurd. Ze heeft uiteinde:
aangifte gedaan, omdat hei:
de hand liep." Ze eiste 120
taakstraf. Raadsman E.
sprak van een sluimerende:
flict dat tot uitbarsting isge'
men.
„Er was veel wantrouwend
en weer." Smit vroeg om a
voorwaardelijke straf. Defc
tie is inmiddels beëindigd,r
volgens verdachte is de
standhouding met zijn esp
te noemen.
GOES - Cerebraal, de veiff
ging voor mensen met verw
ven hersenletsel, j10;
woensdag 12 februari een in:
matiebijeenkomst in hotel 1
minus in Goes.
Mensen met niet aangeb:
hersenletsel, bijvoorbeeld
gevolg van een hersenUK
een infarct of een ongeluk-
hun naasten kunnen terecht:
vragen en voor lotgenoten:
tact. De bijeenkomst begm'
14.00 uur.
door Ernstjan Rozendaal
MIDDELBURG - De Stichting
Kunstuitleen Zeeland (SKZ)
gaat een tevredenheidsonder-
zoek houden onder de eigen
klanten en kijken waar nieuw
publiek kan worden gevonden.
Op verzoek van de provincie
wordt daaraan ook een verken
ning vastgeknoopt naar moge
lijke nieuwe taken. Medio 2003
moet het totale onderzoek zijn
afgerond.
De SKZ werkt aan een omvor
ming tot provinciaal centrum
voor beeldende kunst. Met de
stichting Scoop zijn afspraken
gemaakt over het houden van
een tevredenheidsonderzoek,
zoals de provincie had gevraagd
in cle nota De kracht van cul
tuur. Dat onderzoek had in 2002
moeten worden uitgevoerd. Op
verzoek van de provincie is be
sloten het onderzoek uit te brei
den. Het eerste deel - het tevre
denheidsonderzoek - moet nu
op 14 maart klaar zijn, het twee
de deel - een marktverkenning -
uiterlijk op 1 juli.
In het kader van het tevreden
heidsonderzoek wordt nage
gaan hoe het profiel eruitziet
van huidige leden en oud-leden.
Hoe denken zij over de overkoe
pelende SKZ en wat is het ima
go van de verschillende uitleen-
punten in Goes, Middelburg,
Terneuzen en Vlissingen? Ook
wordt een antwoord gezocht op
de vraag wie potentiële leden
van de kunstuitleen zijn. Wat
zijn hun wensen en behoeften
ten aanzien van kunst kopen en
kunst lenen en waar en hoe zijn
zij te bereiken? In 1996 is voor
het laatst een enquête onder le
den van de kunstuitleen gehou
den. Sinds vorig voorjaar wordt
door middel van een vragenlijst
wel het profiel van nieuwe
abonnees vastgesteld, maar die
kennis ontbreekt als het gaat om
mensen die langer dan zes
maanden lid zijn en oud-leden.
Medio maart moet het tevreden
heidsonderzoek klaar zijn.
Dan wordt overgeschakeld naar
het tweede deel van het onder
zoek: wat zijn de wensen en be
hoeften van kunstenaars, vorm
gevers, architecten (aanbodzij
de) enerzijds, en de provincie,
gemeenten, bedrijven en instel
lingen (vraagzijde) anderzijds,
ten aanzien van eén toekomstig
centrum voor beeldende kunst?
Overigens heeft de SKZ bijna
anderhalf jaar geleden al eens in
een notitie aangegeven welke
kant het opmoet met een pro
vinciaal centrum voor beelden
de kunst. De bedoeling is dat dit
gaat fungeren als een kennis- en
informatiecentrum op het ge
bied van beeldende kunst in
Zeeland. Ook wordt een docu
mentatie (digitaal) aangelegd
van kunstenaars die in Zeeland
wonen en werken. De promotie
van Zeeuwse kunstenaars (bij
voorbeeld als het gaat om op
drachten) zou ook een taak van
het centrum voor beeldende
kunst moeten worden.
Voor het tevredenheidsonder
zoek en de marktverkenning
heeft het dagelijks bestuur van
de provincie bijna achtduizend
euro uitgetrokken. Het onder
zoek wordt uitgevoerd door
Scoop.
door Steffan ter Maat
THOLEN - Stichting Kunst
kring Tholen zoekt dichters van
eigen bodem voor gedichten die
worden opgehangen langs de
kunstroute. Kunstroute 2003
wordt dit jaar gehouden van 30
april tot en met 3 mei.
Vorig jaar maakten kinderen
van de Thoolse basisscholen ge
dichten die waren te lezen op
meerdere locaties van de route.
Dit was zo'n groot succes, dat de
Kunstkring heeft besloten om
dit jaar het project met de kin
deren te herhalen. Naast het
project voor de kinderen wil de
stichting dit nu uitbreiden met
deelname van Thoolse volwas
senen. Voor deelname kunnen
geïnteresseerden zich opgeven
bij het secretariaat van de stich
ting.
Beelden van Stijn Eijsbroek en schilderijen van Yolanda Philippes in de Duingalerie in Domburg. foto Lex de Meester
door ErnstJan Rozendaal
DOMBURG - De nadruk bij de
voorjaarstentoonstelling van de
Duingalerie in Domburg ligt op
abstracte schilderkunst. Zowel
Yolanda Philippens als Doris
Lenz verbeeldt de gedachten-
wereld van de mens, zij het ieder
op eigen wijze. Voor een figura
tief tegenwicht zorgen de
Zeeuwse beeldhouwers Stijn
Eijsbroek en Anton Beijsens.
De formule van de exposities in
de Duingalerie is enigszins ge
wijzigd. Tot voor kort was een
van de drie expositieruimten al
tijd gereserveerd voor negen
tiende eeuwse en vroeg-twin-
tigste eeuwse schilderkunst-
Dat concept is verlaten. Voort
aan is in de galerie uitsluitend
hedendaagse kunst te zien. Dat
is een duidelijkere opzet, die
voor meer eenheid in de exposi
ties zorgt.
Dat blijkt bij de voorjaarsten
toonstelling. Een misschien wat
optimistische betiteling, maar
aangezien het werk tot en met
27 april in de galerie te zien is,
zal het op enig moment waar
schijnlijk een juiste aanduiding
zijn.
De schilderijen van Yolanda
Philippens uit Rotterdam zijn
dominant aanwezig. Zij maakt
grote panelen in gedempte,
aardse kleuren. De werken zijn
opgebouwd als collages. Soms
heeft de schilderes vlakken tij
den het schilderen met papier
bedekt, waardoor uitsparingen
zijn ontstaan, vaker voegt ze
iets toe. Papier, zand, of textiel
worden op de panelen geplakt
en overschilderd, waardoor re
liëf ontstaat. Daarbij houdt
Philippen vast aan hoeldge vor
men. Dat, samen met spel met
donker en licht, roept de associ
atie op van kamers die oplichten
in het donker. Niet op een realis
tische manier, eerder gaat het
om mentale kamers.
Titel
De titel van een van de grootste
werken lijkt dat te bevestigen:
So many thoughts. Tegenover
het hoekige en gedempte ab
stracte werk van Philippen
staat het ronde, uitbundige
werk van de Duitse schilderes
Doris Lenz. Haar kleuren zijn
warm, soms fel, de lijnen in haar
werk zijn vloeiend, ze brengt
een vrolijke kosmos in beeld. Ei
genlijk verschilt haar onder
werp nauwelijks van dat van
Philippen, al is de uitwerking
anders. Ook Lenz schildert een
binnenwereld, het woelen van
emoties.
De beelden van Stijn Eijsbroek
uit Vlissingen en Anton Beijsens
uit Goes contrasteren mooi met
het abstracte werk van de schil
deressen. Hun onderwerp is niet
de binnenwereld van de mens,
maar zijn uiterlijke verschij
ning. Maar zoals de schilderes
sen hun abstracte onderwerp
anders uitwerken, zo hebben
ook de beeldhouwers het ieder
op hun manier gedaan, Eijs
broek maakt gestileerde beel
den in brons, Ze zoekt, geeft ze
zelf aan, de essentie en probeert
daarom niet het menselijk li
chaam tot in detail weer te ge
ven. Het gaat om de houding van
haar slanke, sierlijke gestalten,
him onderlinge verhouding en
om hoe ze haar materiaal heeft
behandeld. De hoofden van
haar mensfiguren zijn van glan
zend koper, de lichamen - vaak
enkele lijnen alsof de gestalten
in lange gewaden zijn gehuld -
zijn geraffineerd opgeruwd en
van een blauw patina voorzien.
Ongerept
De figuren van Beyssens zijn
concreter. Hij maakt uitsluitend
unica in brons. Zijn voorkeur
gaat uit naar naakte - spelende -
kinderfiguren. Ze zijn slank,
sierlijk en met een fijn gevoel
voor detail uitgewerkt. De on
gerepte schoonheid van de
jeugd op een verbazingwek
kend mooie manier in brons ge
vangen.
Voorjaarsexpositie Duingalerie
Domburg, met schilderijen van Yo
landa Philippens en Doris Lenz en
sculpturen van Stij7i Eijsbroek en
Anton Beijsens, t/m 28 feb vri, za en
zo van 12-21 uur en daarna t/m 27
april, dagelijks van 12-21 uur.
Winnaar Wim van Dalen: „De jus met chocolade vond ik zelf wat gewaagd".
schort voor. Vervolgens zetten de jury
leden Cor Vereeke en Bart Leijnse hun
smaakpapillen in werking. Ze letten
niet alleen op smaak, maar ook op op
maak, originaliteit, kleur, portione-
ring en uitvoering. En natuurlijk
moest het gerecht binnen het budget
blijven. De eer ging deze keer naar de
eeuwige tweede tijdens voorgaande
wedstrijden. Wim van Dalen, chefkok
van hotel-restaurant Bom in Burgh-
Haamstede doet al vanaf 1990 mee
maar was bij eerdere gelegenheden
nooit verder gekomen dan een tweede
foto Marijke Folkertsma
of derde positie. Maar nu was de
wraak zoet.
Net als trouwens zijn gerecht: een
strudel van hutspot met daarbij var
kensfilet, gevuld met abrikoos, appel
en noten en een kalfjus van ontbijt
koek en pure chocolade. Kortom, een
hutspot met sterallures. Je zou bijna
niet meer weten dat je toch ook peen
en juun zit te kanen.
Corjan Hoogerheide van restaurant
de Peperboom in Veere maakte er net
zo goed een gezellig potje van: een ter
rine van hutspot, gevuld met rillette
van klapstuk op een bedje van wortel,
aardappel, ui en spekjes en een aard
appelklompje met jus, alles bij elkaar
goed voor een tweede prijs. Marco
Adriaanse, uitbater van het nog in
Middelburg te openen restaurant Pe
per Zout eindigde als derde. Hij
maakte zijn creatie tussen de verbou
wingswerkzaamheden door. En het
moet gezegd: geen korrel cement te
bekennen. Wel veel oorverdovend lek
kers. Marco's stamppot van peen en
juun werd in dit geval opgeluisterd
met gegrilde tonijn, gemarineerde
gamba's en morille jus geparfumeerd
met Walchers jutters bitter.
Een leerzame bezigheid, vindt wissel
trofee winnaar Van Dalen (35) van het
meedoen aan zo'n jaarlijkse clubwed
strijd: „Natuurlijk doe je ook een
beetje mee om te winnen, maarzo is te
zien hoe collega's werken. Daar kun je
dingen van opsteken die je misschien
in je eigen bedrijf kunt toepassen". De
kok uit Burgh-Haamstede nam voor
de bereiding strudeldeeg dat we ken
nen van de door Oosterburen zo ge
liefde Apfelstrudel, waarbij in dit ge
val de appel werd vervangen door de
hutspot. Om er meer smaak aan te ge
ven, werd daar wat knoflook aan toe
gevoegd. Voor de begeleiding door een
lapje vlees had Van Dalen een var
kensfilet opengesneden en die vervol
gens gevuld met een compositie van
appel, pijnboompitten en abrikoos.
„De jus met pure chocola vond ik zelf
wat gewaagd", moet de winnaar van
het hart. „Ik heb er wel eens over gele
zen als begeleiding van een wildge-
recht. Maar omdat hutspot toch ook
een echt winters gerecht is dacht ik
dat het wel kon. Bij nader proeven
bleek dat een goede combinatie te
zijn". Voor de naaste collega's op de
zaak was het bedenksel ook goed te
pruimen. Van Dalen overweegt zijn
creatie vanaf volgende week als
lunchgerecht op de kaart te zetten.
Het is bij een wedstrijd een goed ge
bruik dat er maar één de winnaar kan
zijn. Voor de deelnemers die zaten te
kniezen omdat ze naast de titel grepen
was een typisch Zeeuwse schertsende
opmerking zeer op zijn plaats: 'ouwd-
is 'n juuntje onder z'n neuze'.
fout gaan. In dit geval werd echter de
bereiding bemoeilijkt door de op
dracht dat het klassieke gerecht in een
modem jasje gestoken moesten wor
den.
De jury had 'vee peen bie d'n uspot'
zoals in dit gewest wordt geformu
leerd als iemand veel noten op zijn
zang heeft. Het ligt voor de hand dat
wortel, ui en aardappelen als ver
plichte ingedriënten werden ge
noemd. Daarnaast was er de verplich
ting om het gerecht binnen een
bepaalde tijd in te leveren. Voorts
moest er een naam voor de inzending
worden bedacht. Bovendien mocht de
inkoopprijs niet hoger zijn dan 2.25
euro per bord. Tenslotte werd in het
vooruitzicht gesteld dat over de be
vindingen van de jury niet kon wor
den gediscussieerd. Dus geen gemek
ker achteraf.
Acht leden van de koksclub bonden de
door Jacques Cats
Het bestuur van de Vereniging van
Zeeuwse Koks had een vooruit
ziende blik bij het uitschrijven van
een wedstrijd rond de bereiding van
een gerecht dat in deze regio bekend
staat onder de aanduiding peen-en-
juun. Beter weer om je aan een bord
stamppot van wortelen, uien en aard
appelen te zetten was moeilijk voor te
stellen. Men neme een vrij krachtige
westelijke wind, voege daar een
winterse bui aan toe en een royale
hand hagel, je draait de temperatuur
terug tot nabij het vriespunt en het
grote smullen kan een aanvang ne
men.
De roep klinkt luid: peen-en-juun,
moet je daar als professionele keuken
prinsen nou een wedstrijd voor hou
den. Dat is zelfs voor de beginnende
huisvrouw een fluitje van een cent.
Een kwestie van even koken, mengen,
stampen en je hebt de puree maar voor
het oplepelen. Er kan gewoon niets