PZC Huismerk loopt in op A-merk Cobelfret vervoert van A naar B 19 Oorlog schaadt luchtvaartsector Pensioengat is zo gerepareerd Directie Sphinx kan volgens stakers de pot op Klant kiest voor het goedkoopste potje pindakaas Machtiging nieuw middel bankfraude het bedrijf profijt donderdag 6 februari 2003 DEN HAAG - Niet alleen de verschillende supermarktke lens beconcurreren elkaar op le ven en dood, in de schappen worden ook tikken uitgedeeld. De consument let weer scherp op de prijs en dus mogen de huismerken zich in een warme belangstelling verheugen. I Zeker nu zelfs de luxe super markt Albert Heijn gedwongen is haar eigen 'prijsvechters- merk' Euroshopper uit te brei den en prominenter naar voren te schuiven, is het alarmfase één op de hoofdkantoren van A- merkfabrikanten. Het is een tendens dat de huis merken sterker groeien dan de bekende A-merken", zegt voor zitter K. van den Doel van het Centraal Bureau Levensmidde lenhandel (CBL), de brancheor- o ;atie van supermarkten. Directeur J. Oldenburger van marketingbureau Future- Brand: „De A-merken zijn hun producten ook gaan verkopen als huismerk. En omdat de ser vicesupermarkten zelf een A- merk zijn geworden, moeten de producten van het huismerk ook goed zijn. Als de huismerk pindakaas hetzelfde smaakt als demerk-pindakaas, verliest het A-merk op den duur de slag want dat is alleen maar duurder. En waarom zou je dat betalen. De moderne consument is opge groeid met reclame en prikt daardoorheen." Kaskrakers Tbch is Unilever zo ongeveer nog het enige lichtpuntje op de beurs. Sterker, de Brits-Neder landse multinational en fabri kant van onder meer Knorr, Bertolli of Dove stelde haar winstprognose vorig jaar twee keernaar boven bij. Het lijkt de bevestiging van de drie jaar ge leden ingezette koers: concen treren op sterke merken. Van de 1600 merken moeten 400 kas krakers overblijven. „Een merk moet iets toevoegen voor de AMSTERDAM - Een nieuwe vorm van bank fraude maakt het moge lijk ongezien geld van rekeningen te halen. Fraudeurs laten zich bui ten de rekeninghouder om machtigen en halen met een tweede bankpas het geld van de bank. In Amsterdam is aangifte gedaan van 'een aantal zaken', aldus een politie woordvoerder gisteren. Het betreft in alle geval len klanten van de Post bank. Om hoeveel zaken het gaat kon de politie niet zeggen. De politie weet niet of er bankmedewer kers betrokken zijn bij de fraude. Een klant van de Post bank is door de truc be roofd van duizenden eu ro's. Zonder dat hij het wist, machtigden onbe kenden zichzelf voor zijn rekening en namen ze ver volgens met de tweede pas 23.000 euro op. Volgens de Postbank be treft het een incident. Wel is het de afgelopen tijd va ker voorgekomen. „Het gaat nu om een enkel ge val, maar we hebben er wel vaker mee te maken gehad", aldus een woord voerster van de bank. i.Het is echter geen bende die op deze manier struc tureel fraudeert." Hoe vaak deze vorm van frau de voorkomt, wilde ze niet zeggen. Ook over de scha de zegt de Postbank niets. De ontdekking van de fraude was voor de Post bank reden om de proce dures te verscherpen. Zo wordt bij identificatie be ter gelet op de documen ten. Voor het aanvragen van een en/of-rekening moet een rekeninghouder een tweede persoon machtigen via een formu lier Daarna verstuurt de bank per post een nieuwe pas en, los van de pas, de pincode. „Om zonder me dewerking van de reke ninghouder een tweede Pas aan te vragen vraagt dus nogal wat, vooral de mogelijkheid om de post te onderscheppen", aldus de woordvoerster. „Ook een huisgenoot in een stu dentenhuis zou post weg kunnen maken." ANP consument, alleen dan kan het succesvol zijn", zegt woord voerder R. van der Eijk. „Ver nieuwing dus.Zo kwam Unile ver bijvoorbeeld met Blue Band Culinesse, een vloeibare bakbo ter. Klanten moeten echt iets ex tra's geboden krijgen voor de meerprijs die ze betalen. Dat kost flinke investeringen en daarom kan je je beter concen treren op minder merken." Merkexpert Oldenburger noemt nog een voorbeeld van succes volle innovatie. „Cup-a-Soup. Dat was een soort camping-red- middel-in-nood. Ze bedachten een machine voor op kantoor, verbeterden de smaak en half Nederland weet dankzij Sjors dat het om vier uur tijd is voor Cup-a-Soup." Reclame Een A-merk moet steeds 'in beeld' zijn. „Unilever was vorig jaar de grootste adverteerder in Nederland", zegt Van der Eijk. „Per dochteronderneming be keken, waren we de nummers één, twee en vier. De merken waar we niet in investeren, zie je ook meteen achteruitgaan." In derdaad, wie kent de boter van Bona nog? Of het schoonmaak middel Vim? Ze zijn er nog, maar niet in de advertenties of commercials. Sommige sterven een stille dood, andere worden verkocht of getransformeerd naar een ander merk. Zo wordt de boter van Brio Bertolli. „Met de huidige malaise wordt duidelijk welke merken een ge zonde toekomst hebben", zegt Oldenburger. „Nu blijkt voor veel reclamemakers en fabri kanten of ze een écht merk heb ben of dat ze dachten dat ze er een hebben. Niet voorniets is al twintig procent van de banen in de reclamewereld verdwenen. Dat is ook het dilemma voor de A-merkfabrikanten: ondanks de sombere tijden moet er juist nu extra worden geïnvesteerd in vernieuwing. Want er slechts één ding zeker in deze business: een merk heb je niet, maar je kunt het wel kwijtraken." GPD mi in—iiininiimi iim ii miiiiiii n Stakende werknemers van Sphinx arriveren voor het hoofdkantoor van het sanitairbedrijfMet de leus 'Directie kan de pot opzetten de stakers hun protestmars luister bij. fotoMarcel van Hoorn/ANP spandoeken en droegen wc-potten met zich mee. De toevallig passerende directeur Co- lijn van Sphinx werd op boegeroep ont haald. Onderhandelaarster H. Kijzers van FNV Bondgenoten zei dat de directie aan zet is om de gesprekken op gang te brengen. De staking wordt waarschijnlijk vandaag voortgezet. Het werk in de fabriek ligt sinds dinsdag ochtend stil, nadat gesprekken over een ho gere vertrekpremie voor de ontslagen werk nemers stukliepen. De actie wordt gesteund door de vakbonden FNV Bondgenoten, De Unie, ACV en ABW. ANP door Marcel Proos SCHIPHOL - De luchtvaart maatschappijen KLM en Mar- tinair bereiden zich zo goed mo gelijk voor op een oorlog in Irak. Deze zal ingrijpende gevolgen hebben voor de luchtvaartsec tor. KLM schat de schadepost in geval van een gewapend con flict op zeker enkele tientallen miljoenen euro's, misschien zelfs wel honderden miljoenen. Voor Martinair kunnen de ge volgen van een oorlog wel eens meevallen. Beide maatschappijen vliegen op diverse steden in het Mid den-Oosten. KLM is zelfs een van de grootste maatschappijen in deze regio. Tot de bestemmin gen behoren Koeweit. Teheran, Doha, Beiroet, Tel Aviv, Bahrein en Aboe Dhabi. Martinair voert vrachtvluchten uit naar Aboe Dhabi, Doebai, Bahrein, Mus cat en Doha. Als de eerste schoten zijn gelost, dan zullen de verzekeringspre mies voor routes naar of over het Midden-Oosten de pan uitrij zen. Bepaalde bestemmingen kunnen volgens KLM onrenda bel worden. Het kan zelfs voor komen dat verzekeraars hele maal niet meer garant willen staan voor vluchten naar risico gebieden. Als het zover komt, dan willen KLM en Martinair dat de regering garantie biedt voor de verzekeringsrisico's, net als na de terroristische aansla gen van 11 september 2001. De bedrijven hebben goede hoop dat de Staat hiertoe bereid is. van onze redactie economie MAASTRICHT - Bijna vijfhonderd staken de werknemers van de sanitairfabriek Sphinx hebben gisteren een protestmars ge houden naar het gemeentehuis van Maas tricht. Het personeel is ontevreden over de vertrekpremie voor 120 collega's en de onze kerheid over de nieuwe locatie voor de fa briek. In de hal van het gemeentehuis overhandig den de medewerkers een petitie aan wet houder J. Hoogma (Sociale en Economische Zaken). Daarin wordt het gemeentebestuur gevraagd de werkgelegenheid te garande ren. De wethouder benadrukte dat de ge meente geen partij is in het conflict tussen de werknemers en werkgever. Hij deed wel een moreel beroep op beide partijen om weer te gaan praten. De gemeente zei alles in het werk te willen stellen om de ontslagen medewerkers aan een nieuwe baan te helpen. Ook wil Maas tricht zich sterk maken voor het behoud van een technisch centrum voor keramiek in de stad. De protesterende werknemers liepen met Omweg Het is trouwens maar de vraag of de Midden-Oostenbestem mingen van de twee maatschap pijen bereikbaar zullen zijn tij dens een oorlog. Tijdens de Golfoorlog in 1991 moesten veel vluchten worden geannuleerd. De kans is groot dat dat ook nu weer gebeurt. Daar komt nog bij dat KLM en Martinair over het Midden-Oosten vliegen op weg naar steden in het Verre Oosten. Een oorlog in Irak zal de maat schappijen dwingen een omweg te maken. Daarvoor moeten de vliegtuigen extra brandstof meenemenwaardoor er minder ruimte is voor passagiers of vracht. En brandstof is duur. De olie prijzen zijn al lange tijd hoog wegens de oorlogsdreiging en de problemen in Venezuela, maal ais de oorlog daadwerkelijk uit breekt zal de stijging waar schijnlijk verder doorzetten. KLM en Martinair kopen veel van hun brandstof tegen een afgesproken prijs, maar niet al les. Een deel van de hogere verzeke ringspremies en extra brand stofkosten kunnen KLM en Martinair verhalen op hun klanten. KLM voert waar schijnlijk een verzekeringshef fing in op tickets, maar veel pas sagiers, vooral zakenreizigers, zullen door de oorlog het vlieg tuig links laten liggen. De maat schappij verwacht wel meer rei zigers die het Midden-Oosten willen verlaten, maar dat weegt niet op tegen het aantal dat niet meer in het vliegtuig durft te stappen. Vrachtvervoer Martinair kan van een oorlog profiteren, omdat het vracht vervoer wel eens flink kan toe nemen. De legers in het Midden- Oosten hebben veel goederen nodig, zoals medicijnen,, en Martinair kan die leveren. In 1991 boekte de maatschappij hierdoor goede resultaten. Wa pens vervoert de maatschappij overigens niet. De hogere kos ten die een oorlog met zich mee brengt, kan het bedrijf proberen op verladers te verhalen. Het is maar de vraag of zij die willen betalen. De gevolgen van een oorlog voor de gehele luchtvaartsector zullen volgens hoogleraar luchtvaarteconomie H. Roos de sastreus zijn. omdat alle maat schappijen met dezelfde proble men zullen kampen als KLM en Martinair. In 1991 verloor de he le sector 4 miljard dollar door de oorlog, maar de financiële posi tie van veel bedrijven is sinds dien verslechterd. ANP door Ben Jansen ANTWERPEN - Het onderne- mingsmotto zou 'Doe maar ge woon' kunnen zijn. Bij de Co belfret timmeren ze niet graag aan de weg. Het scheepvaart- en transportbedrijf zetelt in een weinig opvallend kantoorpand in Antwerpen-Wilrijk. Geen lichtreclames, vlaggen of ande re aanduidingen om aan te ge ven welke onderneming er is ge vestigd. Pas na een aandachtige verkenning is op een stuk na tuursteen bij de ingang de naam Cobelfret te ontdekken. „Inderdaad", zegt Christian Ci- grang (37), lid van de raad van bestuur, „we houden wel van een low profile en van een no nonsense benadering. Dat kan ook. Onze klanten zijn bedrij ven en industrieën. We hebben gemerkt dat die - net als wij - geen behoefte hebben aan wol lige verhalen. Er is in de sector van de logistiek veel mooiprate- rij. Dan wordt al gauw gespro ken over vervoersconcepten, Wij hebben het liever over het vervoer van goederen van A naar B. Daar hebben we ver stand van, daar hebben we de middelen voor en daar proberen we nieuwe ideeën in tot uitvoe ring te brengen." Deze manier van zakendoen trof Cobelfret ook aan bij ha venschap Zeeland Seaports toen het bedrijf de mogelijkhe den ging verkennen om in Vlis- singen-Oost een roll-on roll-off terminal te vestigen. Cigrang: „Daar houden ze ook niet van praatjes. Afspraken maken en die nakomen. Daar gaat het om. Ik denk dat het daarom zo goed klikte tussen Zeeland Seaports en ons." Cobelfret legt in Vlissingen- Oost de laatste hand aan een 60 hectare grote terminal, waar om te beginnen jaarlijks 350.000 personenauto's (van Ford en de daaraan geliëerde merken Ja guar, Landrover, Volvo en Maz da) en 80.000 trailers zullen worden verladen. Het vervoer van personenauto's kan uit groeien tot 500.000 a 600.000 per jaar. Dan is de capaciteit van de terminal volledig benut, maar er zijn nog uitbreidings mogelijkheden. Diep Dagelijks vertrekken drie sche pen van de ro-ro steigers van Cobelfret in Vlissingen-Oost. Een schip dat trailers aanvoert, gaat weer weg met personenau to's en omgekeerd. Aan de Sloe- haven liggen steigers, waar vier Het autoschip Eglantine meert bij wijze van proef af aan de ro-ro steiger van de nieuwe terminal van Cobelfret Ferries in Vlissingen-Oost. foto Lex de Meester schepen tegelijk kunnen wor den gelost of geladen In de loop van deze maand komt er nog een steiger bij waar de grootste au toschepen van dit moment (met een capaciteit tot 6000 perso nenauto's) kunnen afmeren. Co belfret wil optimaal gebruik maken van de bereikbaarheid van Vlissingen-Oost voor diep stekende schepen. De diepte van de haven én de goede verbindingen met het achterland waren voor Cobel fret aanleiding de vestigings mogelijkheden in Vlissingen- Oost te onderzoeken. Cigrang: „We willen zoveel mogelijk per sonenauto 's en trailers per spoor en per binnenvaartschip aan voeren naar en afvoeren van on ze terminal en zo min mogelijk over de weg. Dat is nieuw in de ro-ro wereld. We zijn tot de slot som gekomen dat zoiets alleen kans van slagen heeft als je het groot aanpakt. Klein beginnen heeft geen zin. Vandaar dat we vanaf dag één met een groot vo lume willen werken. Je hebt een zekere kritische massa nodig." Cigrang beschouwt deze manier van werken in Vlissingen-Oost als een voorbeeldproject, dat stellig navolging zal krijgen. Voor de aan- en afvoer over wa ter laat Cobelfret drie speciale binnenvaartschepen bouwen bij de Nederlandse Damen Naam: Cobelfret - Compagnie Beige d'Affrètement NV Gevestigd in: Antwerpen Werknemers: 1100 Omzet in 2002: 700 miljoen euro Investering in Vlissingen-Oost: 45 miljoen euro Groep. Ze kosten 6 miljoen euro per stuk, De benutting van de vervoersmogelijkheden per spoor betekent volgens Cigrang een toename van het aantal goe derentreinen op spoorlijn door Midden-Zeeland (thans gemid deld 55 per week). Tot volgend jaar de speciale binnenvaart schepen in de vaart komen, zul len dagelijks zes goederentrei nen voor Cobelfret rijden. Dat loopt vervolgens terug tot drie per dag. Zeebrugge Cobelfret (de groep is behalve in ro-ro lijndiensten ook actief in onder meer buiktransport, con tainervervoer en scheepsagent schap) beschikt over terminals in Antwerpen, Rotterdam, Zee- brugge, Purfleet, Immingham en Göteborg en over zogenaam de in-land-terminals in Duis burg en Genk. De grootste vesti ging buiten Antwerpen tot nu toe is die in Zeebrugge. De inge bruikname van de nieuwe ter minal zal tot gevolg hebben dat Cobelfret een deel van de activi teiten vanuit Zeebrugge naar Vlissingen-Oost verplaatst. Ci grang: „Vlissingen-Oost is voor ons gewoon een betere haven. Zeebrugge heeft gebrekkige achterlandverbindingen. Zeker op het gebied van de vormen van vervoer waarop wij ons willen ontwikkelen. Bovendien zijn de groeimogelijkheden er gering en is de layout van de terminal in Zeebrugge ongelukkig." In Vlissingen-Oost ziet Cobelfret daarentegen volop ruimte voor groei. Cigrang sluit op termijn zelfs een tweede terminal niet uit, omdat een succesvolle ro-ro haven snel nieuwe activiteiten aantrekt. De helft van de ongeveer 200 werknemers die Cobelfret voor de terminal in Vlissingen-Oost nodig heeft, krijgt de functie van car jockey. Deze medewer kers rijden personenauto's en trailers van de schepen naar de opstelterreinen en omgekeerd. Cigrang verwacht er nog enkele tientallen banen bijkomen wan neer Cobelfret op haar nieuwe terminal met een pre-afleve- ringscentrum begint. Daar wordt bijvoorbeeld de conser- veringswas van auto's afge haald. Ook kunnen er inspecties worden uitgevoerd en accessoi res worden ingebouwd. Hekwerk Om de vestiging van Cobelfret mogelijk te maken, heeft het ha venschap een L-vormig terrein Cobelfret in gereedheid ge bracht. Het gebied is opgespo ten, er is een weg vergelegd en de spoorlijn is doorgetrokken. Bij de werkzaamheden die nu nog worden uigevoerd, hoort de plaatsing van een kloek hek werk. Cigrang: „We hebben ge middeld 25.000 personenauto's op de terminal staan, van - laten we het maar eens aan de lage kant schatten - 10.000 euro per stuk. Dat betekent dat er nogal een waarde staat. Die willen we natuurlijk wel goed bescher- door Hans Sonders Het veelbesproken pensioen gat is helemaal geen gat. Het is meer een tekort. En dat is het eigenlijk ook niet. Het ligt er maar helemaal aan hoe je het bekijkt. Wat ermee wordt be doeld, is dat er een kloof bestaat tussen wat men aan pensioen verwacht en wat men uiteinde lijk ontvangt. De oorzaken hier van kunnen velerlei zijn. Meest al wordt het veroorzaakt door het (vaak) veranderen van baan. Nederlanders gaan er over het algemeen van uit na hun pensio nering over 70 procent van het laatst genoten inkomen te be schikken. Dat is het pensioen en of dat voldoende is om comfor tabel van te kunnen leven, moet ieder zelf bepalen. Dankzij be lastingvoordeel is het echter in netto euro's ongeveer gelijk aan het inkomen vóór het pensione ren. Grote kosten als (studeren de) kinderen en de hypotheek drukken veelal niet meer op het budget. Daar kunnen echter an dere uitgaven tegenover staan. Lang gekoesterde wensen als wereldreizen, een tweede huis, een zeewaardige jacht, wachten immers op vervulling. Veel mensen worden zo tussen hun 45ste en 50ste jaar wakker: dan realiseren ze zich dat zij een pensioentekort hebben. Ze ha len die 70 procent nietmaar bij voorbeeld 'slechts' 50. Dat wil len ze repareren. En dat is veel minder lastig dan het lijkt. De wereld die pensioenen heet is weliswaar ingewikkeld, maar niet zo gecompliceerd als pensi oenverzekeraars ons willen doen geloven. Het lijkt er bijna op alsof ze belang hebben bij een zo mistig mogelijke voor stelling van zaken. En waar schijnlijk is dat ook zo. Als je er gens geen verstand van hebt, dan ben je sneller bereid hin 'goede' raad - en de producten - te aanvaarden. Voorbeeld Goede raad van een onafhanke lijk financieel adviseur mag prijzig lijken, ze rekenen al gauw 125,150 euro per uur, het levert vaak een veelvoud op. En het advies is dan op maat gesne den. Iedere persoon, iedere le venssituatie en toekomstver wachting is namelijk anders. Voor een precieze berekening tot twee cijfers achter de kom ma, is die adviseur onontbeer lijk. Hieronder is aangegeven hoe het stoppen van het pensi oengat 'in grote trekken' kan. De gemakkelijkste manier om een pensioengat te repareren, is via de pensioenverzekeraar van de werkgever. Met een beetje ge luk draagt de baas er zelf nog aan bij ook. Stel, je bent tussen de 45 en 50 jaar en verdient bru to 50 .000 euro per jaar. Je hebt berekend dat je op je 65ste geen 70 procent van je laatst verdien de salaris pensioen ontvangt, zeg 35.000 euro, maar 'slechts' 50 procent, 25.000 euro. Dat verschil, 10 .000 euro per jaar, wil je vullen met een extra pen sioenverzekering. Dat kost on geveer 2500 euro aan premie per jaar. Deze premie is aftrekbaar van het brutosalaris waardoor de werkgever minder werkge verslasten betaalt. Die bespa ring is ongeveer twaalf procent, zeg 300 euro. Dat voordeel zal hij wel willen doorgeven aan zijn werknemer waardoor diens netto lasten voor deze extra pensioenvoorziening op 2200 euro per jaar uitkomen. Kees Boonstra, financieel plan ner te Sassenheim en secretaris van de Vereniging van Onafhan- kelijk financiële planners, wijst echter nadrukkelijk op de mo gelijkheid dat je ook gewoon zelf kunt sparen. Twintig jaar 2400 euro opzij leggen levert dan met rente op rente zo'n 100.000 euro op. Hiermee kan bijvoorbeeld een lijfrente wor den gekocht die jaarlijks zo'n 7000 euro uitkeert en 70 procent aan de langstlevende nabe staande. „Maar een combinatie van beide oplossingen, dus én een extra pensioenverzekering én sparen, is waarschijnlijk het beste", legt hij uit. „De verzeke ring geeft waarschijnlijk iets meer rendement, maar sparen biedt veel meer vrijheid om met het geld te doen wat je wilt." Pensioenadviseur André Schut werkt aan een geheel nieuwe manier om het pensioengat te dichten. „Stel je bent 65, je hebt een eigen huis en een tekort aan inkomen. Gebruik dan bijvoor beeld 100.000 euro uit de over waarde van je huis voor een ex tra hypotheek en betaal hieruit meteen voor eeuwig de rente. Dat kost 25 procent. Dan houd je 75.000 euro over om vrij te be steden." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 19