PZC
Huismerk loopt in op A-merk
Cobelfret vervoert van A naar B
19
Oorlog schaadt
luchtvaartsector
Pensioengat is
zo gerepareerd
Directie Sphinx kan volgens stakers de pot op
Klant kiest voor het goedkoopste potje pindakaas
Machtiging
nieuw middel
bankfraude
het bedrijf
profijt
donderdag 6 februari 2003
DEN HAAG - Niet alleen de
verschillende supermarktke
lens beconcurreren elkaar op le
ven en dood, in de schappen
worden ook tikken uitgedeeld.
De consument let weer scherp
op de prijs en dus mogen de
huismerken zich in een warme
belangstelling verheugen.
I Zeker nu zelfs de luxe super
markt Albert Heijn gedwongen
is haar eigen 'prijsvechters-
merk' Euroshopper uit te brei
den en prominenter naar voren
te schuiven, is het alarmfase één
op de hoofdkantoren van A-
merkfabrikanten.
Het is een tendens dat de huis
merken sterker groeien dan de
bekende A-merken", zegt voor
zitter K. van den Doel van het
Centraal Bureau Levensmidde
lenhandel (CBL), de brancheor-
o ;atie van supermarkten.
Directeur J. Oldenburger van
marketingbureau Future-
Brand: „De A-merken zijn hun
producten ook gaan verkopen
als huismerk. En omdat de ser
vicesupermarkten zelf een A-
merk zijn geworden, moeten de
producten van het huismerk
ook goed zijn. Als de huismerk
pindakaas hetzelfde smaakt als
demerk-pindakaas, verliest het
A-merk op den duur de slag
want dat is alleen maar duurder.
En waarom zou je dat betalen.
De moderne consument is opge
groeid met reclame en prikt
daardoorheen."
Kaskrakers
Tbch is Unilever zo ongeveer
nog het enige lichtpuntje op de
beurs. Sterker, de Brits-Neder
landse multinational en fabri
kant van onder meer Knorr,
Bertolli of Dove stelde haar
winstprognose vorig jaar twee
keernaar boven bij. Het lijkt de
bevestiging van de drie jaar ge
leden ingezette koers: concen
treren op sterke merken. Van de
1600 merken moeten 400 kas
krakers overblijven. „Een merk
moet iets toevoegen voor de
AMSTERDAM - Een
nieuwe vorm van bank
fraude maakt het moge
lijk ongezien geld van
rekeningen te halen.
Fraudeurs laten zich bui
ten de rekeninghouder om
machtigen en halen met
een tweede bankpas het
geld van de bank.
In Amsterdam is aangifte
gedaan van 'een aantal
zaken', aldus een politie
woordvoerder gisteren.
Het betreft in alle geval
len klanten van de Post
bank. Om hoeveel zaken
het gaat kon de politie niet
zeggen. De politie weet
niet of er bankmedewer
kers betrokken zijn bij de
fraude.
Een klant van de Post
bank is door de truc be
roofd van duizenden eu
ro's. Zonder dat hij het
wist, machtigden onbe
kenden zichzelf voor zijn
rekening en namen ze ver
volgens met de tweede pas
23.000 euro op.
Volgens de Postbank be
treft het een incident. Wel
is het de afgelopen tijd va
ker voorgekomen. „Het
gaat nu om een enkel ge
val, maar we hebben er
wel vaker mee te maken
gehad", aldus een woord
voerster van de bank.
i.Het is echter geen bende
die op deze manier struc
tureel fraudeert." Hoe
vaak deze vorm van frau
de voorkomt, wilde ze niet
zeggen. Ook over de scha
de zegt de Postbank niets.
De ontdekking van de
fraude was voor de Post
bank reden om de proce
dures te verscherpen. Zo
wordt bij identificatie be
ter gelet op de documen
ten. Voor het aanvragen
van een en/of-rekening
moet een rekeninghouder
een tweede persoon
machtigen via een formu
lier Daarna verstuurt de
bank per post een nieuwe
pas en, los van de pas, de
pincode. „Om zonder me
dewerking van de reke
ninghouder een tweede
Pas aan te vragen vraagt
dus nogal wat, vooral de
mogelijkheid om de post
te onderscheppen", aldus
de woordvoerster. „Ook
een huisgenoot in een stu
dentenhuis zou post weg
kunnen maken." ANP
consument, alleen dan kan het
succesvol zijn", zegt woord
voerder R. van der Eijk. „Ver
nieuwing dus.Zo kwam Unile
ver bijvoorbeeld met Blue Band
Culinesse, een vloeibare bakbo
ter. Klanten moeten echt iets ex
tra's geboden krijgen voor de
meerprijs die ze betalen. Dat
kost flinke investeringen en
daarom kan je je beter concen
treren op minder merken."
Merkexpert Oldenburger noemt
nog een voorbeeld van succes
volle innovatie. „Cup-a-Soup.
Dat was een soort camping-red-
middel-in-nood. Ze bedachten
een machine voor op kantoor,
verbeterden de smaak en half
Nederland weet dankzij Sjors
dat het om vier uur tijd is voor
Cup-a-Soup."
Reclame
Een A-merk moet steeds 'in
beeld' zijn. „Unilever was vorig
jaar de grootste adverteerder in
Nederland", zegt Van der Eijk.
„Per dochteronderneming be
keken, waren we de nummers
één, twee en vier. De merken
waar we niet in investeren, zie je
ook meteen achteruitgaan." In
derdaad, wie kent de boter van
Bona nog? Of het schoonmaak
middel Vim? Ze zijn er nog,
maar niet in de advertenties of
commercials. Sommige sterven
een stille dood, andere worden
verkocht of getransformeerd
naar een ander merk. Zo wordt
de boter van Brio Bertolli.
„Met de huidige malaise wordt
duidelijk welke merken een ge
zonde toekomst hebben", zegt
Oldenburger. „Nu blijkt voor
veel reclamemakers en fabri
kanten of ze een écht merk heb
ben of dat ze dachten dat ze er
een hebben. Niet voorniets is al
twintig procent van de banen in
de reclamewereld verdwenen.
Dat is ook het dilemma voor de
A-merkfabrikanten: ondanks
de sombere tijden moet er juist
nu extra worden geïnvesteerd in
vernieuwing. Want er slechts
één ding zeker in deze business:
een merk heb je niet, maar je
kunt het wel kwijtraken." GPD
mi in—iiininiimi iim ii miiiiiii n
Stakende werknemers van Sphinx arriveren voor het hoofdkantoor van het sanitairbedrijfMet de leus 'Directie kan de pot opzetten de
stakers hun protestmars luister bij. fotoMarcel van Hoorn/ANP
spandoeken en droegen wc-potten met zich
mee. De toevallig passerende directeur Co-
lijn van Sphinx werd op boegeroep ont
haald. Onderhandelaarster H. Kijzers van
FNV Bondgenoten zei dat de directie aan zet
is om de gesprekken op gang te brengen. De
staking wordt waarschijnlijk vandaag
voortgezet.
Het werk in de fabriek ligt sinds dinsdag
ochtend stil, nadat gesprekken over een ho
gere vertrekpremie voor de ontslagen werk
nemers stukliepen. De actie wordt gesteund
door de vakbonden FNV Bondgenoten, De
Unie, ACV en ABW. ANP
door Marcel Proos
SCHIPHOL - De luchtvaart
maatschappijen KLM en Mar-
tinair bereiden zich zo goed mo
gelijk voor op een oorlog in Irak.
Deze zal ingrijpende gevolgen
hebben voor de luchtvaartsec
tor. KLM schat de schadepost in
geval van een gewapend con
flict op zeker enkele tientallen
miljoenen euro's, misschien
zelfs wel honderden miljoenen.
Voor Martinair kunnen de ge
volgen van een oorlog wel eens
meevallen.
Beide maatschappijen vliegen
op diverse steden in het Mid
den-Oosten. KLM is zelfs een
van de grootste maatschappijen
in deze regio. Tot de bestemmin
gen behoren Koeweit. Teheran,
Doha, Beiroet, Tel Aviv, Bahrein
en Aboe Dhabi. Martinair voert
vrachtvluchten uit naar Aboe
Dhabi, Doebai, Bahrein, Mus
cat en Doha.
Als de eerste schoten zijn gelost,
dan zullen de verzekeringspre
mies voor routes naar of over het
Midden-Oosten de pan uitrij
zen. Bepaalde bestemmingen
kunnen volgens KLM onrenda
bel worden. Het kan zelfs voor
komen dat verzekeraars hele
maal niet meer garant willen
staan voor vluchten naar risico
gebieden. Als het zover komt,
dan willen KLM en Martinair
dat de regering garantie biedt
voor de verzekeringsrisico's, net
als na de terroristische aansla
gen van 11 september 2001. De
bedrijven hebben goede hoop
dat de Staat hiertoe bereid is.
van onze redactie economie
MAASTRICHT - Bijna vijfhonderd staken
de werknemers van de sanitairfabriek
Sphinx hebben gisteren een protestmars ge
houden naar het gemeentehuis van Maas
tricht. Het personeel is ontevreden over de
vertrekpremie voor 120 collega's en de onze
kerheid over de nieuwe locatie voor de fa
briek.
In de hal van het gemeentehuis overhandig
den de medewerkers een petitie aan wet
houder J. Hoogma (Sociale en Economische
Zaken). Daarin wordt het gemeentebestuur
gevraagd de werkgelegenheid te garande
ren. De wethouder benadrukte dat de ge
meente geen partij is in het conflict tussen
de werknemers en werkgever. Hij deed wel
een moreel beroep op beide partijen om
weer te gaan praten.
De gemeente zei alles in het werk te willen
stellen om de ontslagen medewerkers aan
een nieuwe baan te helpen. Ook wil Maas
tricht zich sterk maken voor het behoud van
een technisch centrum voor keramiek in de
stad.
De protesterende werknemers liepen met
Omweg
Het is trouwens maar de vraag
of de Midden-Oostenbestem
mingen van de twee maatschap
pijen bereikbaar zullen zijn tij
dens een oorlog. Tijdens de
Golfoorlog in 1991 moesten veel
vluchten worden geannuleerd.
De kans is groot dat dat ook nu
weer gebeurt. Daar komt nog bij
dat KLM en Martinair over het
Midden-Oosten vliegen op weg
naar steden in het Verre Oosten.
Een oorlog in Irak zal de maat
schappijen dwingen een omweg
te maken. Daarvoor moeten de
vliegtuigen extra brandstof
meenemenwaardoor er minder
ruimte is voor passagiers of
vracht.
En brandstof is duur. De olie
prijzen zijn al lange tijd hoog
wegens de oorlogsdreiging en de
problemen in Venezuela, maal
ais de oorlog daadwerkelijk uit
breekt zal de stijging waar
schijnlijk verder doorzetten.
KLM en Martinair kopen veel
van hun brandstof tegen een
afgesproken prijs, maar niet al
les.
Een deel van de hogere verzeke
ringspremies en extra brand
stofkosten kunnen KLM en
Martinair verhalen op hun
klanten. KLM voert waar
schijnlijk een verzekeringshef
fing in op tickets, maar veel pas
sagiers, vooral zakenreizigers,
zullen door de oorlog het vlieg
tuig links laten liggen. De maat
schappij verwacht wel meer rei
zigers die het Midden-Oosten
willen verlaten, maar dat weegt
niet op tegen het aantal dat niet
meer in het vliegtuig durft te
stappen.
Vrachtvervoer
Martinair kan van een oorlog
profiteren, omdat het vracht
vervoer wel eens flink kan toe
nemen. De legers in het Midden-
Oosten hebben veel goederen
nodig, zoals medicijnen,, en
Martinair kan die leveren. In
1991 boekte de maatschappij
hierdoor goede resultaten. Wa
pens vervoert de maatschappij
overigens niet. De hogere kos
ten die een oorlog met zich mee
brengt, kan het bedrijf proberen
op verladers te verhalen. Het is
maar de vraag of zij die willen
betalen.
De gevolgen van een oorlog voor
de gehele luchtvaartsector
zullen volgens hoogleraar
luchtvaarteconomie H. Roos de
sastreus zijn. omdat alle maat
schappijen met dezelfde proble
men zullen kampen als KLM en
Martinair. In 1991 verloor de he
le sector 4 miljard dollar door de
oorlog, maar de financiële posi
tie van veel bedrijven is sinds
dien verslechterd. ANP
door Ben Jansen
ANTWERPEN - Het onderne-
mingsmotto zou 'Doe maar ge
woon' kunnen zijn. Bij de Co
belfret timmeren ze niet graag
aan de weg. Het scheepvaart- en
transportbedrijf zetelt in een
weinig opvallend kantoorpand
in Antwerpen-Wilrijk. Geen
lichtreclames, vlaggen of ande
re aanduidingen om aan te ge
ven welke onderneming er is ge
vestigd. Pas na een aandachtige
verkenning is op een stuk na
tuursteen bij de ingang de naam
Cobelfret te ontdekken.
„Inderdaad", zegt Christian Ci-
grang (37), lid van de raad van
bestuur, „we houden wel van
een low profile en van een no
nonsense benadering. Dat kan
ook. Onze klanten zijn bedrij
ven en industrieën. We hebben
gemerkt dat die - net als wij -
geen behoefte hebben aan wol
lige verhalen. Er is in de sector
van de logistiek veel mooiprate-
rij. Dan wordt al gauw gespro
ken over vervoersconcepten,
Wij hebben het liever over het
vervoer van goederen van A
naar B. Daar hebben we ver
stand van, daar hebben we de
middelen voor en daar proberen
we nieuwe ideeën in tot uitvoe
ring te brengen."
Deze manier van zakendoen
trof Cobelfret ook aan bij ha
venschap Zeeland Seaports
toen het bedrijf de mogelijkhe
den ging verkennen om in Vlis-
singen-Oost een roll-on roll-off
terminal te vestigen. Cigrang:
„Daar houden ze ook niet van
praatjes. Afspraken maken en
die nakomen. Daar gaat het om.
Ik denk dat het daarom zo goed
klikte tussen Zeeland Seaports
en ons."
Cobelfret legt in Vlissingen-
Oost de laatste hand aan een 60
hectare grote terminal, waar om
te beginnen jaarlijks 350.000
personenauto's (van Ford en de
daaraan geliëerde merken Ja
guar, Landrover, Volvo en Maz
da) en 80.000 trailers zullen
worden verladen. Het vervoer
van personenauto's kan uit
groeien tot 500.000 a 600.000
per jaar. Dan is de capaciteit van
de terminal volledig benut,
maar er zijn nog uitbreidings
mogelijkheden.
Diep
Dagelijks vertrekken drie sche
pen van de ro-ro steigers van
Cobelfret in Vlissingen-Oost.
Een schip dat trailers aanvoert,
gaat weer weg met personenau
to's en omgekeerd. Aan de Sloe-
haven liggen steigers, waar vier
Het autoschip Eglantine meert bij wijze van proef af aan de ro-ro steiger van de nieuwe terminal van Cobelfret Ferries in Vlissingen-Oost.
foto Lex de Meester
schepen tegelijk kunnen wor
den gelost of geladen In de loop
van deze maand komt er nog een
steiger bij waar de grootste au
toschepen van dit moment (met
een capaciteit tot 6000 perso
nenauto's) kunnen afmeren. Co
belfret wil optimaal gebruik
maken van de bereikbaarheid
van Vlissingen-Oost voor diep
stekende schepen.
De diepte van de haven én de
goede verbindingen met het
achterland waren voor Cobel
fret aanleiding de vestigings
mogelijkheden in Vlissingen-
Oost te onderzoeken. Cigrang:
„We willen zoveel mogelijk per
sonenauto 's en trailers per spoor
en per binnenvaartschip aan
voeren naar en afvoeren van on
ze terminal en zo min mogelijk
over de weg. Dat is nieuw in de
ro-ro wereld. We zijn tot de slot
som gekomen dat zoiets alleen
kans van slagen heeft als je het
groot aanpakt. Klein beginnen
heeft geen zin. Vandaar dat we
vanaf dag één met een groot vo
lume willen werken. Je hebt een
zekere kritische massa nodig."
Cigrang beschouwt deze manier
van werken in Vlissingen-Oost
als een voorbeeldproject, dat
stellig navolging zal krijgen.
Voor de aan- en afvoer over wa
ter laat Cobelfret drie speciale
binnenvaartschepen bouwen
bij de Nederlandse Damen
Naam:
Cobelfret - Compagnie
Beige d'Affrètement NV
Gevestigd in:
Antwerpen
Werknemers:
1100
Omzet in 2002:
700 miljoen euro
Investering
in Vlissingen-Oost:
45 miljoen euro
Groep. Ze kosten 6 miljoen euro
per stuk, De benutting van de
vervoersmogelijkheden per
spoor betekent volgens Cigrang
een toename van het aantal goe
derentreinen op spoorlijn door
Midden-Zeeland (thans gemid
deld 55 per week). Tot volgend
jaar de speciale binnenvaart
schepen in de vaart komen, zul
len dagelijks zes goederentrei
nen voor Cobelfret rijden. Dat
loopt vervolgens terug tot drie
per dag.
Zeebrugge
Cobelfret (de groep is behalve in
ro-ro lijndiensten ook actief in
onder meer buiktransport, con
tainervervoer en scheepsagent
schap) beschikt over terminals
in Antwerpen, Rotterdam, Zee-
brugge, Purfleet, Immingham
en Göteborg en over zogenaam
de in-land-terminals in Duis
burg en Genk. De grootste vesti
ging buiten Antwerpen tot nu
toe is die in Zeebrugge. De inge
bruikname van de nieuwe ter
minal zal tot gevolg hebben dat
Cobelfret een deel van de activi
teiten vanuit Zeebrugge naar
Vlissingen-Oost verplaatst. Ci
grang: „Vlissingen-Oost is voor
ons gewoon een betere haven.
Zeebrugge heeft gebrekkige
achterlandverbindingen. Zeker
op het gebied van de vormen van
vervoer waarop wij ons willen
ontwikkelen. Bovendien zijn de
groeimogelijkheden er gering
en is de layout van de terminal
in Zeebrugge ongelukkig." In
Vlissingen-Oost ziet Cobelfret
daarentegen volop ruimte voor
groei. Cigrang sluit op termijn
zelfs een tweede terminal niet
uit, omdat een succesvolle ro-ro
haven snel nieuwe activiteiten
aantrekt.
De helft van de ongeveer 200
werknemers die Cobelfret voor
de terminal in Vlissingen-Oost
nodig heeft, krijgt de functie
van car jockey. Deze medewer
kers rijden personenauto's en
trailers van de schepen naar de
opstelterreinen en omgekeerd.
Cigrang verwacht er nog enkele
tientallen banen bijkomen wan
neer Cobelfret op haar nieuwe
terminal met een pre-afleve-
ringscentrum begint. Daar
wordt bijvoorbeeld de conser-
veringswas van auto's afge
haald. Ook kunnen er inspecties
worden uitgevoerd en accessoi
res worden ingebouwd.
Hekwerk
Om de vestiging van Cobelfret
mogelijk te maken, heeft het ha
venschap een L-vormig terrein
Cobelfret in gereedheid ge
bracht. Het gebied is opgespo
ten, er is een weg vergelegd en de
spoorlijn is doorgetrokken. Bij
de werkzaamheden die nu nog
worden uigevoerd, hoort de
plaatsing van een kloek hek
werk. Cigrang: „We hebben ge
middeld 25.000 personenauto's
op de terminal staan, van - laten
we het maar eens aan de lage
kant schatten - 10.000 euro per
stuk. Dat betekent dat er nogal
een waarde staat. Die willen we
natuurlijk wel goed bescher-
door Hans Sonders
Het veelbesproken pensioen
gat is helemaal geen gat.
Het is meer een tekort. En dat is
het eigenlijk ook niet. Het ligt er
maar helemaal aan hoe je het
bekijkt. Wat ermee wordt be
doeld, is dat er een kloof bestaat
tussen wat men aan pensioen
verwacht en wat men uiteinde
lijk ontvangt. De oorzaken hier
van kunnen velerlei zijn. Meest
al wordt het veroorzaakt door
het (vaak) veranderen van baan.
Nederlanders gaan er over het
algemeen van uit na hun pensio
nering over 70 procent van het
laatst genoten inkomen te be
schikken. Dat is het pensioen en
of dat voldoende is om comfor
tabel van te kunnen leven, moet
ieder zelf bepalen. Dankzij be
lastingvoordeel is het echter in
netto euro's ongeveer gelijk aan
het inkomen vóór het pensione
ren. Grote kosten als (studeren
de) kinderen en de hypotheek
drukken veelal niet meer op het
budget. Daar kunnen echter an
dere uitgaven tegenover staan.
Lang gekoesterde wensen als
wereldreizen, een tweede huis,
een zeewaardige jacht, wachten
immers op vervulling.
Veel mensen worden zo tussen
hun 45ste en 50ste jaar wakker:
dan realiseren ze zich dat zij een
pensioentekort hebben. Ze ha
len die 70 procent nietmaar bij
voorbeeld 'slechts' 50. Dat wil
len ze repareren. En dat is veel
minder lastig dan het lijkt. De
wereld die pensioenen heet is
weliswaar ingewikkeld, maar
niet zo gecompliceerd als pensi
oenverzekeraars ons willen
doen geloven. Het lijkt er bijna
op alsof ze belang hebben bij
een zo mistig mogelijke voor
stelling van zaken. En waar
schijnlijk is dat ook zo. Als je er
gens geen verstand van hebt,
dan ben je sneller bereid hin
'goede' raad - en de producten -
te aanvaarden.
Voorbeeld
Goede raad van een onafhanke
lijk financieel adviseur mag
prijzig lijken, ze rekenen al
gauw 125,150 euro per uur, het
levert vaak een veelvoud op. En
het advies is dan op maat gesne
den. Iedere persoon, iedere le
venssituatie en toekomstver
wachting is namelijk anders.
Voor een precieze berekening
tot twee cijfers achter de kom
ma, is die adviseur onontbeer
lijk. Hieronder is aangegeven
hoe het stoppen van het pensi
oengat 'in grote trekken' kan.
De gemakkelijkste manier om
een pensioengat te repareren, is
via de pensioenverzekeraar van
de werkgever. Met een beetje ge
luk draagt de baas er zelf nog
aan bij ook. Stel, je bent tussen
de 45 en 50 jaar en verdient bru
to 50 .000 euro per jaar. Je hebt
berekend dat je op je 65ste geen
70 procent van je laatst verdien
de salaris pensioen ontvangt,
zeg 35.000 euro, maar 'slechts'
50 procent, 25.000 euro. Dat
verschil, 10 .000 euro per jaar,
wil je vullen met een extra pen
sioenverzekering. Dat kost on
geveer 2500 euro aan premie per
jaar. Deze premie is aftrekbaar
van het brutosalaris waardoor
de werkgever minder werkge
verslasten betaalt. Die bespa
ring is ongeveer twaalf procent,
zeg 300 euro. Dat voordeel zal
hij wel willen doorgeven aan
zijn werknemer waardoor diens
netto lasten voor deze extra
pensioenvoorziening op 2200
euro per jaar uitkomen.
Kees Boonstra, financieel plan
ner te Sassenheim en secretaris
van de Vereniging van Onafhan-
kelijk financiële planners, wijst
echter nadrukkelijk op de mo
gelijkheid dat je ook gewoon
zelf kunt sparen. Twintig jaar
2400 euro opzij leggen levert
dan met rente op rente zo'n
100.000 euro op. Hiermee kan
bijvoorbeeld een lijfrente wor
den gekocht die jaarlijks zo'n
7000 euro uitkeert en 70 procent
aan de langstlevende nabe
staande. „Maar een combinatie
van beide oplossingen, dus én
een extra pensioenverzekering
én sparen, is waarschijnlijk het
beste", legt hij uit. „De verzeke
ring geeft waarschijnlijk iets
meer rendement, maar sparen
biedt veel meer vrijheid om met
het geld te doen wat je wilt."
Pensioenadviseur André Schut
werkt aan een geheel nieuwe
manier om het pensioengat te
dichten. „Stel je bent 65, je hebt
een eigen huis en een tekort aan
inkomen. Gebruik dan bijvoor
beeld 100.000 euro uit de over
waarde van je huis voor een ex
tra hypotheek en betaal hieruit
meteen voor eeuwig de rente.
Dat kost 25 procent. Dan houd
je 75.000 euro over om vrij te be
steden." GPD