Ik heb het nu wel verwerkt
21
Winterreise is levenscyclus
fib
Jong
woensdag 5 februari 2003
De voorstelling Nep van Richard Groenendijk ging in no
vember 2001 in première. Inmiddels is de dertigjarige
cabaretier alweer vijf maanden met zijn reprise-tournee be
zig. Met zoveel optredens achter de rug, elke keer hetzelfde
verhaal vertellen, dat moet toch enorm gaan vervelen? „Ja,
inderdaad", zegt Richard Groenendijk en hij zucht expres
heel overdreven. Lachend: „Het is vreselijk, maar het moet."
Eigenlijk wil de jonge cabare
tier het liever niet hardop
zeggen. „Het klinkt zo raar, hè?
Om te zeggen dat je eigen pro
gramma gaat vervelen. Zeker
voor de mensen die nog van plan
waren om naar me te komen kij
ken. Die denken dadelijk dat ik
er geen zin meer in heb. Zo is het
dus niet. Het is gewoon lastig
om nog steeds elke avond het
zelfde verhaal te brengen. Ik
heb straks als ik klaar ben in to
taal honderdtwintig voorstel
lingen gedaan. Dat vind ik best
veel, hoor."
Er blijkt nog een veel belangrij
kere reden te zijn waarom hij het
een beetje zat is. Richard Groe
nendijk is in zijn hoofd al druk
bezig met zijn volgende theater
programma. Het is de bedoeling
dat hij daarmee vanaf novem
ber dit jaar langs de Nederland
se theaters gaat toeren.
„De werktitel is Ego"vertelt
hij. „Ik denk wel dat het zo blijft
heten. Waar het overgaat, vind
ik nog een beetje moeilijk te zeg
gen. Weet je wat het is, je moet
altijd ruim van tevoren aange
ven hoe je programma heet en
zo, maar vaak heb je dan nog he
lemaal niks klaar."
Wat hij al wel weet, is dat hij met
zijn nieuwe programma wil
gaan aantonen dat hij helemaal
nietzo'n aardigejongenisalshij
misschien lijkt. „De poster, die
ik binnenkort voor Ego laat ma
ken, wil ik decadentie laten uit
stralen. Ik wil laten zien hoe
verwend ik ben. Ik vind name
lijk dat we het hartstikke goed
hebben in Nederland. De super
markten puilen uit en het is bij
wijze van spreken zowat gratis.
En toch lopen we allemaal maar
te klagen. We zijn een klagend
volkje. Daar ongeveer moet het
over gaan."
In Nep haalt Richard Groenen
dijk een heel persoonlijke erva
ring aan. „Twee jaar geleden
ben ik op straat in elkaar gesla
gen. Ik liep gewoon op straat en
drie jongens riepen ineens: 'Hé,
wil je vechten?' Ze hebben me
helemaal total loss geslagen en
door een etalageruit gesmeten.
Nou, daar raak je je onbevan
genheid wel mee kwijt." Inmid
dels heeft hij naar eigen zeggen
door vele malen Nep te spelen
het voorval verwerkt. „Op je
hoede blijf je er wel door."
„Ik had van nature al de lach
aan mijn kont hangen", laat hij
desgevraagd weten. „Ik wilde
naar de toneelschool, maar ik
werd nergens aangenomen. Uit
eindelijk ben ik er via Camaret-
ten ingerold."
Groenendijk is nu een aantal ja
ren later tevreden met wat hij
heeft bereikt. „Schrijf maar dat
het helemaal goed gaat met Ri
chard", grapt hij. De vele grap
jes die hij elke keer als vanzelf
maakt, geven de indruk dat de
cabaretier behoorlijk zeker van
zichzelf is. „Dat is schijn", zegt
hij zelf. „Ik moet soms wel eens
tegen mezelf zeggen dat ik niet
altijd leuk hoef te doen. Tijdens
de kerstdagen bijvoorbeeld was
ik onderdeel van de show van
Karin Bloemen. Ik stond nog
niet op het podium of er riep ie
mand: 'We komen voor Bloe
men, hoor'. Ik heb me eruit ge
red door zoiets te roepen van:
'Dan had je de flyer beter moe
ten lezen, lui'. Daardoor kreeg
ik het publiek achter me. Dan
lijk ik misschien heel zeker,
maar van binnen ga ik op zo'n
moment echt dood."
Sandra Put
Richard Groenendijk speelt
Nep vrijdag in het Arsenaalthe
ater in Vlissingen (20.15 uur) en
vrijdag 14 februari in het Schel-
detheater in Terneuzen
(20.00 uur).
Richard Groenendijk is toe aan iets nieuws.
foto Erwin Olaf
De bariton Werner van Mechelen zingt Die Winterreise.
Zaterdagavond brengt Nieu
we Muziek in de Klove
niersdoelen in Middelburg de
complete cyclus Die Winterrei
se van Franz Schubert. De 24
liederen worden uitgevoerd
door de Belgische bas-bariton
Werner van Mechelen. Zijn be
geleider is pianist Geoffrey
Madge, die desgevraagd vertelt
over liederen in het algemeen
en die van Schubert in het bij
zonder.
„De liederen uit de negentien
de eeuw verschillen op de ke
per beschouwd niet zo heel erg
van die uit overige periodes.
Het gaat immers altijd om de
liefde, om het zoeken naar de
verloren liefde wel te verstaan.
Renaissance-componisten zo
als John Dowland schreven
daar al liederen over. Ook mu
zikaal gezien doen de romanti
sche componisten het niet
wezenlijk anders dan hun
voorgangers. Bach schilderde
al woorden uit de tekst met
passende muzikale lijnen."
„Wat de liederen uit de Ro
mantiek bijzonder maakt is
dat ze het thema van de liefde
verbinden met beschrijvingen
van de natuur. Die Winterreise
vertelt voortdurend over ijzige
landschappen en bevroren ri
vieren. De muziek en teksten
krijgen daardoor een extra
emotionele lading. In de ne
gentiende eeuw gaan compo
nisten ook voor het eerst grote
liederencycli schrijven op basis
van bij elkaar horende tek
sten."
„De liederen van Schubert val
len vooral op door de eerste
maten. De muziek uit de ope
ningsmaten is vaak een weer
gave van wat je te wachten
staat in de loop van het lied.
Zo hoor je in Der Lindenbaum
uit Die Winterreise meteen al
de wind door de bomen gaan."
„Heel veel liederen van Schu
bert zijn gebaseerd op teksten
van Goethe. De gedichten van
Die Winterreise zijn van Wil
helm Müller. Ook hier gaat het
om de speurtocht naar de ver
loren liefde. Die tocht, die reis
wordt bijzonder triest om
schreven. De cyclus heeft een
koude en diepte waar je soms
de tranen van in de ogen krijgt.
Schubert is ongelofelijk open
in dit werk. Het mooiste lied
van Die Winterreise is wat mij
betreft deel vijftien, Die
Krahe. Daar stijgt Schubert tot
een fantastische, universele
hoogte. Die Winterreise is ei
genlijk een levenscyclus, het
zijn liederen die gaan over het
lot van het leven"
Douwe Eisenga
Die Winterreise wordt zater
dagavond uitgevoerd in de Klo
veniersdoelen te Middelburg,
aanvang 20.30 uur, vooraf ge
gaan door een lezing van Pieter
Schoonheim (16.00 uur) en een
inleiding door Svetlana Neyt-
cheva (19.00 uur).
yin*
5 t/m 11 februari
WOENSDAG
Cowboy Billie Bloem
Cowboy Billie Bloejn de Indiaan is een muziekprogramma
voor kinderen.
Ze brengen aanstekelijke muziek, waarbij de ouders soms nog
harder meezingen dan de enthousiaste kinderen (tussen 3 en 10
jaar), die een klein uur lang alleen maar aandacht hebben voor
die greappige indiaan en die hele echt cowboy met zijn gitaar. Zij
worden gespeeld door Bart Pullens en Marcel Sophie (ook be
kend als leadzanger van Pater Moeskroen).
Scheldetheater, Terneuzen, 15.00 uur
Het Groot Niet Te Vermijden
Het Groot Niet Te Vermijden brengt het zevende theaterpro
gramma.
Muziek uit alle delen van de wereld, 'gast'optredens en scène- en
gedaanteverwisselingen passeren in hoog tempo de revue in Off
the road again.
De band bestaat uit Peter Tinke, Jochem Kroon, Sjoerd Plak,
Louis Kockelmann en Martin Bakker. De regie is in handen van
Rien Kroon.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
Desafinado
Regelmatig zijn er concerten in Desafinado.
Deze keer is het Dirk Balthaus Trio aan de beurt. Dit trio dat ei
gen werk speelt en een selectie van standards en jazz-classics,
bestaat uit Dirk Balthaus (piano), Jacko Scheenderwoerd (bas)
en John Engels (drums).
Jazz en Blues Eetcafé Desafinado, Middelburg, 21.00 uur
DONDERDAG
Het Groot Niet Te Vermijden
Het Groot Niet Te Vermijden brengt het zevende theaterpro
gramma.
Zie woensdag.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
Handelsreiziger
Het Nationale Toneel speelt Dood van een Handelsreiziger.
Deze klassieker van Arthur Miller wordt gespeeld door Jules
Croiset, met als zijn zonen ook werkelijk zijn zonen Vincent en
Niels Croiset. De regie is in handen van Hans Croiset.
Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 urn-
De Stille Plantage
De Nieuw Amsterdam speelt De Stille Plantage.
De Franse Hogenoot Raoul reist samen met zijn vrouw via Ne
derland naar Suriname om daar als plantage-eigenaar een
nieuw leven te beginnen. Hun idealen en verwachtingen zijn
hooggestemd. En droom die wordt achterhaald door de werke
lijkheid.
De Stille Plantage is een toneelbewerking van het gelijknamige
boek van Albert Helman 1903-1996) uit 1931 en zijn latere werk
De Laaiende Stilte uit 1952. De regie was in handen van Aram
Adriaanse. DNA brengt dit seizoen twee stukken uit met het the
ma slavernij.
Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur
Rooie Oortjes
In De Rooie Oortjes zijn er regelmatig optredens.
Deze keer is Copycat aan de beurt, die covers speelt van Robbie
Williams tot Cheaptrick en van Thin Lizzy tot Freakpower.
Café De Rooie Oortjes, Middelburg, 23.00 uur
VRIJDAG
Terang Bulang
Terang Bulang en de steenhouwer is een Indonesisch volks
sprookje.
Een arme steenhouwer is met zijn bestaan niet tevreden: zware
arbeid voor weinig geld. Een engel vervult zijn wensen, maar de
steenhouwer wil steeds meer Ernst Reepmaker vertelt en
maakt muziek, Benjamin Leuschner percussie en Kaya Kitani en
Brigitte Reepmaker euritmie en muziek. Rob Barendsma regis
seerde. Vanaf 5 jaar.
Vrije school Zeeland, Middelburg, 20.00 uur
Plaza Suite
De toneelvereniging ODI speelt de komedie Plaza Suite.
Dit toneelstuk van Neil Simon vertelt het verhaal van een hotel
kamer in drie eenakters. Arnel Lefevere uit Hulst regisseerde
Theo Janssen, Floor de Bruijn, René van Wolffelaar, Petra He-
melaar, Frans Kolijn, Gabien Borm, Alex Mannaert en René den
Doelder en als gast Rosemary van Nieuwenhove en Huub Stals.
Den Dullaert, Hulst, 20.00 uur
Requiem 1953
Het Zeeuws Orkest en het Zeeuws Philharmonisch koor brengen
Requiem 1953.
Met dit werk van Douwe Eisenga wordt de Watersnoodramp
herdacht. Onder leiding van dirigent Johan Berkheimer voeren
75 musici en 60 zangers, met als soliste de alt Simone Veder, deze
compositie uit.
Sint Jacobskerk, Vlissingen, 20.15 uur
Grafin Mariza
De ZOMA brengt de operette Grafin Mariza van Emmerich Kél-
mdn.
De hoofdrollen worden vertolkt door Christiane Locufier, die te
vens regisseert, en José d'Autry. Voor het eerst verleent een kin
derkoor van de Zeeuwse Muziekschool uit Oostburg medewer
king. Ook is er een balletgroep uit Sint Niklaas.
Ledeltheater, Oostburg, 20.00 uur
Richard Groenendijk
Richard Groenendijk brengt zijn cabaretprogramma Nep.
In Nep haalt hij een vette streep door mensen die je drie zoenen
geven en bij de tweede al over je schouder kijken of er een belang
rijker iemand binnenkomt, Hij rekent af met loze ruimtes, gehei
me agenda's, collega's die je het beste gunnen zolang de borrel
duurt, maar hij rekent vooral af met zichzelf. Erik de Reus com
poneerde de muziek en Selma Susanna regisseerde.
Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur
Five Great Guitars
Vijf topgitaristen delen het podium in Five Great Guitars.
De veelzijdige Harry Sacksioni, de jazzgitaristen Jan Kuiper en
Digmon Roovers, flamenco-specialist Eric Vaarzon Morel en de
Afrikaanse Zou Diarra nemen het publiek mee op een avontuur
lijke reis door de wereld van de moderne gitaar.
Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
ZATERDAG
Muzikale avond
De Oranjevereniging Westkapelle houdt een muzikale avond.
Hieraan werken mee het Scheldeloodsenkoor en het koor Geen
Paniek uit Vlissingen en De Smarties uit Middelburg.
Westkapelle Herrijst, Westkapelle, 19.30 uur
Dance Center Dazzle
Dance Center Dazzle verzorgd een wervelend dansspektakel.
Alle dansers vanaf het voortgezet onderwijs werken hier aan
mee, ieder op zijn niveau en in de disciplines jazzdans, moderne
dans en tapdans. Voorts zijn er nieuwe choreografieën van Jo-
landa Louwerse, Joke Provoost, Fred Benjamin en Jorge Vas-
ques.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
Jelani Eddington
Jelani Eddington bespeelt het Complon-theaterorgel.
Hoewel hij geen organist van beroep is (hij is advocaat) behoort
hij tot de wereldtop. Hij brengt een programma van lichte mu
ziek.
Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur
Vijf topgitaristen
spelen gezamenlijk
vrijdag in Bergen op Zoom
Cabaret Niet Schieten
speelt Kwaad Bloed
zaterdag in Terneuzen
S
Lebbis speelt Vuur
maandag en
dinsdag in Middelburg
Dood van een Handelsreiziger
met Jules Croiset
donderdag in Bergen op Zoom
Band Fee-Fi-Fo-Fum
speelt op jaszzondag
zondag in Vlissingen