Ik heb het nu wel verwerkt 21 Winterreise is levenscyclus fib Jong woensdag 5 februari 2003 De voorstelling Nep van Richard Groenendijk ging in no vember 2001 in première. Inmiddels is de dertigjarige cabaretier alweer vijf maanden met zijn reprise-tournee be zig. Met zoveel optredens achter de rug, elke keer hetzelfde verhaal vertellen, dat moet toch enorm gaan vervelen? „Ja, inderdaad", zegt Richard Groenendijk en hij zucht expres heel overdreven. Lachend: „Het is vreselijk, maar het moet." Eigenlijk wil de jonge cabare tier het liever niet hardop zeggen. „Het klinkt zo raar, hè? Om te zeggen dat je eigen pro gramma gaat vervelen. Zeker voor de mensen die nog van plan waren om naar me te komen kij ken. Die denken dadelijk dat ik er geen zin meer in heb. Zo is het dus niet. Het is gewoon lastig om nog steeds elke avond het zelfde verhaal te brengen. Ik heb straks als ik klaar ben in to taal honderdtwintig voorstel lingen gedaan. Dat vind ik best veel, hoor." Er blijkt nog een veel belangrij kere reden te zijn waarom hij het een beetje zat is. Richard Groe nendijk is in zijn hoofd al druk bezig met zijn volgende theater programma. Het is de bedoeling dat hij daarmee vanaf novem ber dit jaar langs de Nederland se theaters gaat toeren. „De werktitel is Ego"vertelt hij. „Ik denk wel dat het zo blijft heten. Waar het overgaat, vind ik nog een beetje moeilijk te zeg gen. Weet je wat het is, je moet altijd ruim van tevoren aange ven hoe je programma heet en zo, maar vaak heb je dan nog he lemaal niks klaar." Wat hij al wel weet, is dat hij met zijn nieuwe programma wil gaan aantonen dat hij helemaal nietzo'n aardigejongenisalshij misschien lijkt. „De poster, die ik binnenkort voor Ego laat ma ken, wil ik decadentie laten uit stralen. Ik wil laten zien hoe verwend ik ben. Ik vind name lijk dat we het hartstikke goed hebben in Nederland. De super markten puilen uit en het is bij wijze van spreken zowat gratis. En toch lopen we allemaal maar te klagen. We zijn een klagend volkje. Daar ongeveer moet het over gaan." In Nep haalt Richard Groenen dijk een heel persoonlijke erva ring aan. „Twee jaar geleden ben ik op straat in elkaar gesla gen. Ik liep gewoon op straat en drie jongens riepen ineens: 'Hé, wil je vechten?' Ze hebben me helemaal total loss geslagen en door een etalageruit gesmeten. Nou, daar raak je je onbevan genheid wel mee kwijt." Inmid dels heeft hij naar eigen zeggen door vele malen Nep te spelen het voorval verwerkt. „Op je hoede blijf je er wel door." „Ik had van nature al de lach aan mijn kont hangen", laat hij desgevraagd weten. „Ik wilde naar de toneelschool, maar ik werd nergens aangenomen. Uit eindelijk ben ik er via Camaret- ten ingerold." Groenendijk is nu een aantal ja ren later tevreden met wat hij heeft bereikt. „Schrijf maar dat het helemaal goed gaat met Ri chard", grapt hij. De vele grap jes die hij elke keer als vanzelf maakt, geven de indruk dat de cabaretier behoorlijk zeker van zichzelf is. „Dat is schijn", zegt hij zelf. „Ik moet soms wel eens tegen mezelf zeggen dat ik niet altijd leuk hoef te doen. Tijdens de kerstdagen bijvoorbeeld was ik onderdeel van de show van Karin Bloemen. Ik stond nog niet op het podium of er riep ie mand: 'We komen voor Bloe men, hoor'. Ik heb me eruit ge red door zoiets te roepen van: 'Dan had je de flyer beter moe ten lezen, lui'. Daardoor kreeg ik het publiek achter me. Dan lijk ik misschien heel zeker, maar van binnen ga ik op zo'n moment echt dood." Sandra Put Richard Groenendijk speelt Nep vrijdag in het Arsenaalthe ater in Vlissingen (20.15 uur) en vrijdag 14 februari in het Schel- detheater in Terneuzen (20.00 uur). Richard Groenendijk is toe aan iets nieuws. foto Erwin Olaf De bariton Werner van Mechelen zingt Die Winterreise. Zaterdagavond brengt Nieu we Muziek in de Klove niersdoelen in Middelburg de complete cyclus Die Winterrei se van Franz Schubert. De 24 liederen worden uitgevoerd door de Belgische bas-bariton Werner van Mechelen. Zijn be geleider is pianist Geoffrey Madge, die desgevraagd vertelt over liederen in het algemeen en die van Schubert in het bij zonder. „De liederen uit de negentien de eeuw verschillen op de ke per beschouwd niet zo heel erg van die uit overige periodes. Het gaat immers altijd om de liefde, om het zoeken naar de verloren liefde wel te verstaan. Renaissance-componisten zo als John Dowland schreven daar al liederen over. Ook mu zikaal gezien doen de romanti sche componisten het niet wezenlijk anders dan hun voorgangers. Bach schilderde al woorden uit de tekst met passende muzikale lijnen." „Wat de liederen uit de Ro mantiek bijzonder maakt is dat ze het thema van de liefde verbinden met beschrijvingen van de natuur. Die Winterreise vertelt voortdurend over ijzige landschappen en bevroren ri vieren. De muziek en teksten krijgen daardoor een extra emotionele lading. In de ne gentiende eeuw gaan compo nisten ook voor het eerst grote liederencycli schrijven op basis van bij elkaar horende tek sten." „De liederen van Schubert val len vooral op door de eerste maten. De muziek uit de ope ningsmaten is vaak een weer gave van wat je te wachten staat in de loop van het lied. Zo hoor je in Der Lindenbaum uit Die Winterreise meteen al de wind door de bomen gaan." „Heel veel liederen van Schu bert zijn gebaseerd op teksten van Goethe. De gedichten van Die Winterreise zijn van Wil helm Müller. Ook hier gaat het om de speurtocht naar de ver loren liefde. Die tocht, die reis wordt bijzonder triest om schreven. De cyclus heeft een koude en diepte waar je soms de tranen van in de ogen krijgt. Schubert is ongelofelijk open in dit werk. Het mooiste lied van Die Winterreise is wat mij betreft deel vijftien, Die Krahe. Daar stijgt Schubert tot een fantastische, universele hoogte. Die Winterreise is ei genlijk een levenscyclus, het zijn liederen die gaan over het lot van het leven" Douwe Eisenga Die Winterreise wordt zater dagavond uitgevoerd in de Klo veniersdoelen te Middelburg, aanvang 20.30 uur, vooraf ge gaan door een lezing van Pieter Schoonheim (16.00 uur) en een inleiding door Svetlana Neyt- cheva (19.00 uur). yin* 5 t/m 11 februari WOENSDAG Cowboy Billie Bloem Cowboy Billie Bloejn de Indiaan is een muziekprogramma voor kinderen. Ze brengen aanstekelijke muziek, waarbij de ouders soms nog harder meezingen dan de enthousiaste kinderen (tussen 3 en 10 jaar), die een klein uur lang alleen maar aandacht hebben voor die greappige indiaan en die hele echt cowboy met zijn gitaar. Zij worden gespeeld door Bart Pullens en Marcel Sophie (ook be kend als leadzanger van Pater Moeskroen). Scheldetheater, Terneuzen, 15.00 uur Het Groot Niet Te Vermijden Het Groot Niet Te Vermijden brengt het zevende theaterpro gramma. Muziek uit alle delen van de wereld, 'gast'optredens en scène- en gedaanteverwisselingen passeren in hoog tempo de revue in Off the road again. De band bestaat uit Peter Tinke, Jochem Kroon, Sjoerd Plak, Louis Kockelmann en Martin Bakker. De regie is in handen van Rien Kroon. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Desafinado Regelmatig zijn er concerten in Desafinado. Deze keer is het Dirk Balthaus Trio aan de beurt. Dit trio dat ei gen werk speelt en een selectie van standards en jazz-classics, bestaat uit Dirk Balthaus (piano), Jacko Scheenderwoerd (bas) en John Engels (drums). Jazz en Blues Eetcafé Desafinado, Middelburg, 21.00 uur DONDERDAG Het Groot Niet Te Vermijden Het Groot Niet Te Vermijden brengt het zevende theaterpro gramma. Zie woensdag. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Handelsreiziger Het Nationale Toneel speelt Dood van een Handelsreiziger. Deze klassieker van Arthur Miller wordt gespeeld door Jules Croiset, met als zijn zonen ook werkelijk zijn zonen Vincent en Niels Croiset. De regie is in handen van Hans Croiset. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 urn- De Stille Plantage De Nieuw Amsterdam speelt De Stille Plantage. De Franse Hogenoot Raoul reist samen met zijn vrouw via Ne derland naar Suriname om daar als plantage-eigenaar een nieuw leven te beginnen. Hun idealen en verwachtingen zijn hooggestemd. En droom die wordt achterhaald door de werke lijkheid. De Stille Plantage is een toneelbewerking van het gelijknamige boek van Albert Helman 1903-1996) uit 1931 en zijn latere werk De Laaiende Stilte uit 1952. De regie was in handen van Aram Adriaanse. DNA brengt dit seizoen twee stukken uit met het the ma slavernij. Podium 't Beest, Goes, 20.30 uur Rooie Oortjes In De Rooie Oortjes zijn er regelmatig optredens. Deze keer is Copycat aan de beurt, die covers speelt van Robbie Williams tot Cheaptrick en van Thin Lizzy tot Freakpower. Café De Rooie Oortjes, Middelburg, 23.00 uur VRIJDAG Terang Bulang Terang Bulang en de steenhouwer is een Indonesisch volks sprookje. Een arme steenhouwer is met zijn bestaan niet tevreden: zware arbeid voor weinig geld. Een engel vervult zijn wensen, maar de steenhouwer wil steeds meer Ernst Reepmaker vertelt en maakt muziek, Benjamin Leuschner percussie en Kaya Kitani en Brigitte Reepmaker euritmie en muziek. Rob Barendsma regis seerde. Vanaf 5 jaar. Vrije school Zeeland, Middelburg, 20.00 uur Plaza Suite De toneelvereniging ODI speelt de komedie Plaza Suite. Dit toneelstuk van Neil Simon vertelt het verhaal van een hotel kamer in drie eenakters. Arnel Lefevere uit Hulst regisseerde Theo Janssen, Floor de Bruijn, René van Wolffelaar, Petra He- melaar, Frans Kolijn, Gabien Borm, Alex Mannaert en René den Doelder en als gast Rosemary van Nieuwenhove en Huub Stals. Den Dullaert, Hulst, 20.00 uur Requiem 1953 Het Zeeuws Orkest en het Zeeuws Philharmonisch koor brengen Requiem 1953. Met dit werk van Douwe Eisenga wordt de Watersnoodramp herdacht. Onder leiding van dirigent Johan Berkheimer voeren 75 musici en 60 zangers, met als soliste de alt Simone Veder, deze compositie uit. Sint Jacobskerk, Vlissingen, 20.15 uur Grafin Mariza De ZOMA brengt de operette Grafin Mariza van Emmerich Kél- mdn. De hoofdrollen worden vertolkt door Christiane Locufier, die te vens regisseert, en José d'Autry. Voor het eerst verleent een kin derkoor van de Zeeuwse Muziekschool uit Oostburg medewer king. Ook is er een balletgroep uit Sint Niklaas. Ledeltheater, Oostburg, 20.00 uur Richard Groenendijk Richard Groenendijk brengt zijn cabaretprogramma Nep. In Nep haalt hij een vette streep door mensen die je drie zoenen geven en bij de tweede al over je schouder kijken of er een belang rijker iemand binnenkomt, Hij rekent af met loze ruimtes, gehei me agenda's, collega's die je het beste gunnen zolang de borrel duurt, maar hij rekent vooral af met zichzelf. Erik de Reus com poneerde de muziek en Selma Susanna regisseerde. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Five Great Guitars Vijf topgitaristen delen het podium in Five Great Guitars. De veelzijdige Harry Sacksioni, de jazzgitaristen Jan Kuiper en Digmon Roovers, flamenco-specialist Eric Vaarzon Morel en de Afrikaanse Zou Diarra nemen het publiek mee op een avontuur lijke reis door de wereld van de moderne gitaar. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur ZATERDAG Muzikale avond De Oranjevereniging Westkapelle houdt een muzikale avond. Hieraan werken mee het Scheldeloodsenkoor en het koor Geen Paniek uit Vlissingen en De Smarties uit Middelburg. Westkapelle Herrijst, Westkapelle, 19.30 uur Dance Center Dazzle Dance Center Dazzle verzorgd een wervelend dansspektakel. Alle dansers vanaf het voortgezet onderwijs werken hier aan mee, ieder op zijn niveau en in de disciplines jazzdans, moderne dans en tapdans. Voorts zijn er nieuwe choreografieën van Jo- landa Louwerse, Joke Provoost, Fred Benjamin en Jorge Vas- ques. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Jelani Eddington Jelani Eddington bespeelt het Complon-theaterorgel. Hoewel hij geen organist van beroep is (hij is advocaat) behoort hij tot de wereldtop. Hij brengt een programma van lichte mu ziek. Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur Vijf topgitaristen spelen gezamenlijk vrijdag in Bergen op Zoom Cabaret Niet Schieten speelt Kwaad Bloed zaterdag in Terneuzen S Lebbis speelt Vuur maandag en dinsdag in Middelburg Dood van een Handelsreiziger met Jules Croiset donderdag in Bergen op Zoom Band Fee-Fi-Fo-Fum speelt op jaszzondag zondag in Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 45