Vier dorpen moeten bus missen
Actie
6?»
11
Scholieren zetten tanden in Cito-toets
Van vluchtelingen tot studenten
Schrappen fabriek
voor slibverwerking
verrast Terneuzen
Stuurgroep stimuleert
werken over de grens
Dienstregeling aangepast na opening Westerscheldetunnel
Weer storing
naftakrakers
Dow Benelux
reef*
ZEEUWSE SPORTDEBAT
zeeuwse almanak
Bioscoop
ZEEUWS-VLAANDEREN
woensdag 5 februari 2003
Hoor René van Stee
TERNEUZEN - In de kleine
Zeeuws-Vlaamse kernen Zuid-
dorpe, Heikant, Perkpolder en
Hoofdplaat rijden vanaf 15
maart geen reguliere buslijnen
meer. De dorpen vallen buiten
de boot door een wijziging van
de Zeeuwse busdienstregeling.
Die wordt grotendeels veran
derd vanwege de opening van de
Westerscheldetunnel.
„Een heel slechte zaak", noemt
secretaris M. Vermeere van de
Dorpsraad Hoofdplaat het weg
vallen van de buslijn. ,,Er ver
dwijnen steeds meer voorzie
ningen in de kleine kernen,
waardoor we zijn aangewezen
op de grotere plaatsen. Daar
moeten we dan wel met degelijk
openbaar vervoer kunnen ko
men. Veel mensen raken zwaar
gedupeerd. Denk maar aan de
schoolgaande jeugd of aan ou
deren die naar het ziekenhuis,
de bank of het gemeentehuis
moeten." Vermeere weet niet of
de dorpsraad nog verdere acties
tegen de wijziging van de
dienstregeling onderneemt. In
een eerder stadium heeft ze in
brieven naar de gemeente Sluis
en de provincie Zeeland hier
over haar verontrusting uitge
sproken.
Het beleid van vervoerder Con-
nexxion is gebaseerd op het be
leidsplan van de provincie Zee
land, waarin onder meer is
vastgesteld dat het bedrijf dor
pen en kernen moet blijven be
dienen die minimaal 1500 inwo
ners hebben. Daarnaast zet
Connexxion in op het handha
ven van zogeheten zware bus
verbindingen. Bewoners van
diverse, kleine kernen zijn
voortaan onder meer aangewe
zen op collectief vraagafhanke
lijk vervoer.
Voetveer
Behalve de overname van diver
se trajecten door andere buslij
nen komt het er voor Zeeuws-
Vlaanderen grofweg op neer dat
de lijnen 7 (Hulst-Koewacht-
TERNEUZEN - Dow Benelux
in Terneuzen blijft worstelen
met zijn naftakrakers. Gisteren
moest één van de installaties tij
delijk worden stilgelegd, omdat
er een storing was opgetreden in
één van de compressoren. Ge
volg was dat het bedrijf weer en
kele uren nafta uit de fabrieks-
leidingen moest affakkelen.
Het affakkelen ging gepaard
met wat geluidsoverlast van de
uitstoot van dikke donkere wol
ken. Het is voor de derde keer
binnen een maand dat de Ter-
neuzense vestiging met proble
men met de naftakrakers
kampt. Begin januari werd Dow
geconfronteerd met lekken in
het koelleidingencircuit van de
LHC-1 (kraker 1). Dat probleem
werd vrij snel opgelost, maar
amper een week later moest
vanwege een soortgelijke sto
ring de fabriek weer gedeelte
lijk worden stilgelegd. Net als
eerder werd ook gisteren het
probleem gemeld bij de provin
ciale milieudienst en de ge
meente Terneuzen.
Axel) en 18 (Nieuw-Namen-
Hulst) worden opgeheven. De te
bedienen kernen St. Jansteen en
Koewacht zijn ondergebracht
in respectievelijk lijn 19 en lijn
6. De bediening van Nieuw-Na-
men is opgenomen in lijn 19. De
dienstregeling van lijn 2 tussen
Brugge, Oostburg en Breskens
wordt afgestemd op de vaartij-
den van het fiets-voetveer tus
sen Breskens en Vlissingen.
VervoersarchitectR. Oosterhuis
van Connexxion bevestigt dat
de nieuwe dienstregeling ingrij
pende gevolgen heeft voor de
bereikbaarheid van kleinere
kernen. Daar staat volgens hem
tegenover dat een aantal kleine
re kernen, zoals IJzendijke,
Schoondijke en Koewacht er
sterk op vooruitgaan en het ser
viceniveau op de meeste grote
lijnen verbetert.
„Verder gaan de verbindingen
tussen Oost- en West Zeeuws-
Vlaanderen frequenter rij den en
komt er een betere aansluiting
met het treinverkeer vanuit
Goes. Ook kleine gemeenschap
pen als Eede, Waterlandkerkje
en Zuidzande worden niet door
Lijn 19 of deBredabus is al vijftig jaar een van de belangrijkste vervoermiddelen om vooral Oost-Zeeuws-Vlaanderenuitte komen.
door Marco Hamelink
HULST - Het werd in 1953 in
het leven geroepen als een tijde
lijke maatregel om door de wa
tersnood getroffen mensen uit
Zeeuws-Vlaanderen te vervoe
ren. Nu, vijftig jaar later, be
staat lijn 19 echter nog steeds.
En ook nu nog is het een van de
belangrijkste vervoersmiddel-
len om met name Oost-Zeeuws-
Vlaanderen uit te komen. Veel
dagjestoeristen aan Breda en
Antwerpen, maar bovenal stu
denten maken immer gebruik
van 'de Bredabus'.
Het was gisteren precies vijftig
jaar geleden dat de lijn in ge
bruik werd genomen. In tegen
stelling tot toen vervoert de bus
nu geen vluchtende mensen. Op
deze dinsdagmorgen zijn het
vooral dagjesmensen en een en
kele student.
Bij de ingang van de bus vormt
zich een rij met oudere mensen.
Geduldig wachten ze tot ze de
bus. kunnen betreden. Het doel
van hun reis is overduidelijk
winkelen. Met de boodschap
pentassen in de aanslag wach
ten ze tot de chauffeur hun
strippenkaart afstempelt.
Op zondagavond en maandag
morgen is dat wel anders. Dan
zijn het de studenten die met
rugzakken en grote weekend
tassen het busstation in Hulst
bevolken. Hulst is voor hen het
startpunt van hun reis naar ho
geschool of universiteit. Voor de
gelukkigen is Breda na ander
half uur het eindpunt, anderen
gaan vanaf daar per trein verder
het land in.
Waar het op die dagen zoeken is
naar een stoeltje en de tassen
zich in het middenpad opstape
len, valt het op dinsdag mee met
de drukte. Debus is voorde helft
gevuld en de studenten zijn op
een hand te tellen. Derhalve
wordt het pad tussen de stoelen
slechts geblokkeerd door een
weekendtas.
De tas behoort toe aan Bart Be
gijn uit Terneuzen. De eerste
jaars student Bedrijfseconomie
in Tilburg gebruikt de busrit om
zijn lesstof voor deze week door
te nemen. Aandachtig bestu
deert hij zijn boek terwijl de bus
koers zet richting Clinge. „Ik
reis bijna altijd samen met mijn
vriendin en dan zitten we
meestal wat te praten. Ze loopt
nu echter stage dus besteed ik
mijn tijd maar op deze manier",
aldus Bart.
Te lang
Hij reist bijna iedere week met
de Bredabus, want aan de boot
heeft hij een hekel. „Die over
tocht duurt mij te lang en bo
vendien moet ik steeds over
stappen. Eerst met de bus naai
de boot, dan naar het station in
Kruiningen, vervolgens wach
ten op een trein en dan nog eens
overstappen in Roosendaal."
In Clinge slaat de bus noodge
dwongen af richting Nieuw-
Namen. Een wegomlegging is er
debet aan dat er van de normale
route via het Belgische De Klin-
ge wordt afgeweken. De passa
giers maken zich er niet druk
om. Gesproken wordt bijna niet.
Iedereen is in zichzelf gekeerd
en staart wat naar buiten.
Achter in de bus zitten V. de
Bock uit Beveren-Waas en J. de
Vries uit Hulst. De twee gaan
een dagje winkelen in Breda.
Ondanks dat ze een auto heb
ben, kiezen ze er toch voor om
met de bus te reizen. „We laten
ons gewoon rijden. Je hoeft zelf
niet op te letten of je druk te ma
ken over het feit of je je auto er
gens kwijt kunt", zegt De Vries.
„Bovendien is het heel gezellig
om met de bus te reizen. Je kunt
wat praten of rondkijken. Dit is
gewoon een ontspannen manier
van reizen. Wij reizen echt graag
met het openbaar vervoer. Je
moet alleen de tijden goed in de
gaten houden", stelt De Bock.
Tentamen
Nadat de bus het plaatsje Verre
broek heeft gepasseerd wordt de
Expressweg opgezocht. Van
hieruit gaat het in een rechte lijn
naar Antwerpen. Jeantien de
foto Camile Schelstraete
Houck uit Clinge duikt nog
maar eens in haar boek. Ze heeft
vanmiddag tentamen Engels en
gebruikt de anderhalf uur du
rende rit om de stof nog een keer
in haar op te nemen. „Meestal
vertrek ik op zondagavond of
maandagmorgen met wat
vrienden. Van leren komt dan
niet veel. Nu is het dus wel fijn
dat het rustig is: kan ik nog mooi
wat doen", aldus de studente
aan de NHTV in Breda.
Op de Linkeroever in Antwer
pen stapt een aantal dagjesmen
sen uit. Hun plaatsen worden
ingenomen door anderen met
boodschappentassen. Na een rit
door het centrum wordt de snel
weg richting Breda gekozen. Op
het station van Breda stroomt
de bus leeg. De passagiers gaan
ieder hun eigen weg: naar het
perron, studentenkamer, win
kelcentrum of tentamen. Een
volgende groep dient zich al
weer aan. Ze staan klaar om
zich terug te laten rijden naar
Zeeuws-Vlaanderen.
Advertentie
Tabletten 66 stuks
of 48 stuks 3-in-l
vanaf Af»
Aanbiedingen geldig
van 3 t/m 9 februari
Dat is gewoon Edah
door René van Stee
SCHOONDIJKE - Rode hoofden, af en toe
gefronste wenkbrauwen en vooral veel
vragen beantwoorden. Net als bijna 170.000
kinderen op duizenden andere basis
scholen in het land, bogen ook de dertien
leerlingen van groep acht van OBS Prinses
Irene in Schoondijke zich over de Cito-
toets.
Tot en met morgen krijgen ze vraagstukken
over verschillende onderwerpen voorge
schoteld. De uitslag van de toets bepaalt
voor een deel het vervolgonderwijs van de
kinderen. Gisteren stonden taal, rekenen en
wereldoriëntatie (aardrijkskunde in de
breedste zin van het woord) op het program
ma. Vandaag en morgen storten de leerlin
gen zich wederom op taal, rekenen en
wereldoriëntatie. Ook worden hun studie
vaardigheden nog getest.
„Tot nu toe was het niet zo moeilijk. Taal is
m'n favoriete vak, dus dat ging wel goed",
weet Vera. „Bij het rekenen zaten een paar
lastige vragen. Vooral die over breuken en
de getallenlijn gingen niet zo goed", vertel
len Rian en Samantha in de ochtendpauze.
Evenals Vera waren ze voor het begin van de
test wel een beetje zenuwachtig.,Maar voor
m'n type-examen was ik gisteren veel ze
nuwachtiger. Gelukkig liep het tot nu toe
lekker", zegt Samantha.
Berucht
Volgens leerkracht Jolanda Notebaert is het
helemaal niet nodig om zwaar tegen de be
ruchte eindtoets aan te hikken. Ze heeft
haar leerlingen er dan ook uitdrukkelijk op
gewezen dat het slechts om een momentop
name gaat. Er is flink geoefend met oude Ci-
to-testen en oef entesten„De resultaten van
de Cito-toets worden wel meegewogen,
maar de zes jaar die ze hier hebben doorge
bracht is een minstens zo belangrijk beoor
delingsinstrument. Uiteindelijk hebben wij
en de ouders het laatste woord over het on
derwijs dat de kinderen na de basisschool
volgen", verklaart ze,
De leerlingen van OBS Prinses Irene hebben
ook al een schoolkeuze-onderzoek (de
AOB-test) achter de rug, waarbij het gaat
de wijzigingen getroffen, omdat
ze op de doorgaande routes
tussen grote kernen liggen.
Daarnaast komt een directe
verbinding tussen Hulst en Mid
delburg via Terneuzen. Ook dat
is in onze optiek een grote voor
uitgang", aldus Oosterhuis.
door Conny van Gremberqhe
TERNEUZEN - De kans is groot
dat de nieuwe gemeenteraad
van Terneuzen zich opnieuw
moet uitspreken over de herin
richting van de Koegorspolder
bij Sluiskil. De raad van het ou
de Terneuzen ging vorig jaar ak
koord met de aanleg van een 35
hectare groot slibdepot in het
noordelijk deel van de polder,
onder de strikte voorwaarde dat
de helft van de aangevoerde ver
vuilde specie bij Sluiskil in een
verwerkingsfabriek schoonge
maakt zou worden.
Staatssecretaris Schultz van
Haegen (Verkeer en Waterstaat)
liet maandag de Tweede Kamer
echter weten niets te voelen
voor een proef met een verwer
kingsfabriek in de Koegorspol
der wegens juridische en finan
ciële problemen. Het dagelijks
bestuur van Terneuzen werd
gisteren onaangenaam verrast
door de maatregel van de be
windsvrouw.
Wethouder A. van Waes (ruim
telijke ordening): „In het voor
overleg met Rijkswaterstaat
over het Koegorsdossier kregen
we al signalen dat zoiets eraan
zat te komen. We hebben de
staatssecretaris nadrukkelijk
verzocht om de proef in Sluiskil
toch te laten doorgaan. Wat de
consequenties zijn van het met-
verwerken van slib in de
Koegorspolder, kunnen we op
dit moment nog niet volledig
overzien. Of het depot nu groter
moet worden, of bepaalde af
spraken tussen gemeente en
Rijkswaterstaat nog rechtsgel
dig zijn, is niet duidelijk. Ik wil
nog niet zeggen dat hier sprake
is van een contractbreuk, maar
het lijkt er aardig op."
Vertraging
Van Waes gaat ervan uit dat het
opschorten van de verwerkings
fabriek - waar dertig miljoen
euro voor was vrijgemaakt - ook
gevolgen zal hebben voor de lo
pende bestemmingsplanproce
dure voor de Koegorspolder.
„Die loopt hoe dan ook vertra
ging op", aldus de wethouder.
Van Waes en zijn college P. Ha
melink (milieu) willen liefst nog
deze week met vertegenwoordi
gers van de rijksdienst bespre
ken of de slibverwerking in de
Koegorspolder daadwerkelijk
van de baan is en wat de verdere
gevolgen zijn. Voor de twee wet
houders is wel duidelijk dat de
nieuwe raad zich komende tijd
over de kwestie moet uitspre
ken. Hamelink: „Een jaar terug
heeft de raad van het vroegere
Terneuzen zich onder voor
waarden uitgesproken voor de
herinrichting van de Koegors
polder. Voor de oude raad was
die vijftig procent verwerking
een harde eis. Dat besluit komt
op losse schroeven te staan. Het
woord is nu aan de raad.
Voorzitter H. Jongepier van de
stichting Houdt de Koegorspol
der Leefbaar was eveneens ver
rast door de handelswijze van
de staatssecretaris. „Ons lijkt
dit besluit een goede reden voor
het gemeentebestuur van Ter
neuzen om de herinrichting van
de Koegorspolder in herover
weging te nemen. Nu de slibver
werking niet doorgaat, kan het
depot ook niet aangelegd wor
den. Wat de gevolgen dan zijn
voor de geplande windmolens
lijkt mij duidelijk. Die komen er
dan ook niet. Ik zou het niet erg
vinden als Rijkswaterstaat be
sluit om een slibverwerkingsin
stallatie centraal in het land te
bouwen", reageert Jongepier.
Advertentie
Boek Slagveld Sloedam
Vanaf 4 februari 2003 zijn de boeken Slag
veld Sloedam (2e druk) weer leverbaar.
U kunt het gereserveerde boek afhalen op
ma., di., wo, do,, en vr. van 18.30 tot 21.30
u. of zaterdag van 09.30 tot 15.00 u.
Mijn adres is Zecburgstraat 23. 4339 BS
Nieuw- en Sint Joosland, tel. 0118-601633.
Uiteraard kunt u ook bij mij nog boeken
kopen zolang de voorraad strekt.
De kosten zijn 40,- per boek.
Zie ook: www.hoebeke.com of
email naar: rehoeheke@hetnet.nl.
Voor alle lezers is een los blad beschikbaar
met aanvullingen en correcties.
door Eugène Verstraeten
GENT - Inwoners van de
provincies Zeeland en West- en
Oost-Vlaanderen moeten meer
aan de andere kant van de
grens gaan werken en bedrijven
moeten ook meer grensover
schrijdend personeel gaan wer-
Dat wil het nieuwe samenwer
kingsverband EURES Schelde-
mond bereiken, waarvoor in
Gent het startsein werd gegeven
door de gezamenlijke onderte
kening van een kaderovereen
komst. EURES is een afkorting
voor European Employment
Services, een Europees netwerk
voor grensoverschrijdende be
middeling.
De belangrijkste spelers op de
regionale arbeidsmarkt zijn van
de partij. Dat zijn de werkvoor
zieningsorganisaties (VDAB in
Vlaanderen en CWI in Neder
land), de werkgevers (vanuit
Nederland MKB Zeeland en
Kamer van koophandel Zee
land, vanuit Vlaanderen de Ka
mers van Koophandel van Oost
en West-Vlaanderen en de Unie
van Zelfstandige Ondernemers
UNIZO) en de werknemersor
ganisaties. Ook de provinciebe
sturen van de beide Vlaande-
rens en Zeeland, verenigd in de
Euregio Scheldemond, doen
mee. Die hebben het initiatief
genomen.
EURES Scheldmond stelt zich
tot doel de grensoverschrijden
de mobiliteit van arbeid te
bevorderen. Zo komen er help-
desken voor werknemers en
werkgevers, wordt er gewerkt
aan de verbetering van de be
middelingsprocessen van werk
zoekenden en staan verschillen
de promotie- en opleidingsacti
viteiten op het programma.
Het Ontwikkelingsplan EURES
Scheldemond en het activitei
tenplan 2003-2004 worden
ingediend bij de Europese Com
missie.
Het eerste jaar belopen de kos
ten van het proj eet 2 7 00 0 0 euro
Daarvan wordt 95 procent door
de Europese Commissie be
taald. Het samenwerkingsver
band gaat nu op zoek naar een
coördinator.
f Advertentie
Donderdag 6 februari 2003
Arsenaaltheater te Vlissingen, 19.30 uur
Praat mee over de toekomst van Sport en Bewegen in Zeeland.
Vooraf aanmelden bij: Zeeuwse Sportraad
Tel. 0118-640700 E-mail: info@sportraad.nl
Leerlingen van groep 8 van de Prinses Ireneschool in Schoondijke buigen zich over de
Cito-toets. foto Peter Nicolai
om de aanleg die de leerlingen hebben. Vera
heeft al diep nagedacht over een carrière na
de middelbare school. Ze wil dolgraag
schrijfster worden. Rian en Samantha zijn
nog niet zo ver. Zeker is wel dat ze net als Ve
ra naar het Zwincollege in Oostburg gaan.
Rian denkt aan iets met baby's of paarden.
Secretaresse lijkt haar ook wel aardig. Sa
mantha is gek van mode en kleding. „Tuinen
ontwerpen lijkt me trouwens ook heel erg
leuk", zegt ze.
Dagenlang had Justin, een
joch van zes uit het Amster
damse, er al naar uitgekeken:
logeren bij oma in Vlissingen,
en dan lekker samen naar de
bioscoop. Harry Potter 2 zou
den ze gaan zienDus dat be
loofde een hele drukte. Dacht
Justin. Maar toen oma hem
de grote bioscoopzaal bin
nenloodste, bleek die akelig
leeg. Ook toen de film al lang
en breed was begonnen, was
er in de hele zaal geen kip te
bekennen. „Oma", vroeg Jus
tin verbaasd, „waar blijven
al die mensen nou?" Oma zou
het niet weten. Dus besloot ze
een bevredigend antwoord te
verzinnen. „Ja, mooi hè?",
fluisterde ze haar kleinzoon
in het oor, „Ik heb die bio
scoopzaal helemaal voor ons
alleen afgehuurd.Justin
keek oma met een mengeling
van bewondering en verba
zing aan. Ze had, daar vast
veel voor betaald. „Valt wel
mee, hoor", had oma terug
gelachen, „In Vlissingen kost
dat bijna niets: twee bio
scoopkaartjes maar..."