Vier dorpen moeten bus missen Actie 6?» 11 Scholieren zetten tanden in Cito-toets Van vluchtelingen tot studenten Schrappen fabriek voor slibverwerking verrast Terneuzen Stuurgroep stimuleert werken over de grens Dienstregeling aangepast na opening Westerscheldetunnel Weer storing naftakrakers Dow Benelux reef* ZEEUWSE SPORTDEBAT zeeuwse almanak Bioscoop ZEEUWS-VLAANDEREN woensdag 5 februari 2003 Hoor René van Stee TERNEUZEN - In de kleine Zeeuws-Vlaamse kernen Zuid- dorpe, Heikant, Perkpolder en Hoofdplaat rijden vanaf 15 maart geen reguliere buslijnen meer. De dorpen vallen buiten de boot door een wijziging van de Zeeuwse busdienstregeling. Die wordt grotendeels veran derd vanwege de opening van de Westerscheldetunnel. „Een heel slechte zaak", noemt secretaris M. Vermeere van de Dorpsraad Hoofdplaat het weg vallen van de buslijn. ,,Er ver dwijnen steeds meer voorzie ningen in de kleine kernen, waardoor we zijn aangewezen op de grotere plaatsen. Daar moeten we dan wel met degelijk openbaar vervoer kunnen ko men. Veel mensen raken zwaar gedupeerd. Denk maar aan de schoolgaande jeugd of aan ou deren die naar het ziekenhuis, de bank of het gemeentehuis moeten." Vermeere weet niet of de dorpsraad nog verdere acties tegen de wijziging van de dienstregeling onderneemt. In een eerder stadium heeft ze in brieven naar de gemeente Sluis en de provincie Zeeland hier over haar verontrusting uitge sproken. Het beleid van vervoerder Con- nexxion is gebaseerd op het be leidsplan van de provincie Zee land, waarin onder meer is vastgesteld dat het bedrijf dor pen en kernen moet blijven be dienen die minimaal 1500 inwo ners hebben. Daarnaast zet Connexxion in op het handha ven van zogeheten zware bus verbindingen. Bewoners van diverse, kleine kernen zijn voortaan onder meer aangewe zen op collectief vraagafhanke lijk vervoer. Voetveer Behalve de overname van diver se trajecten door andere buslij nen komt het er voor Zeeuws- Vlaanderen grofweg op neer dat de lijnen 7 (Hulst-Koewacht- TERNEUZEN - Dow Benelux in Terneuzen blijft worstelen met zijn naftakrakers. Gisteren moest één van de installaties tij delijk worden stilgelegd, omdat er een storing was opgetreden in één van de compressoren. Ge volg was dat het bedrijf weer en kele uren nafta uit de fabrieks- leidingen moest affakkelen. Het affakkelen ging gepaard met wat geluidsoverlast van de uitstoot van dikke donkere wol ken. Het is voor de derde keer binnen een maand dat de Ter- neuzense vestiging met proble men met de naftakrakers kampt. Begin januari werd Dow geconfronteerd met lekken in het koelleidingencircuit van de LHC-1 (kraker 1). Dat probleem werd vrij snel opgelost, maar amper een week later moest vanwege een soortgelijke sto ring de fabriek weer gedeelte lijk worden stilgelegd. Net als eerder werd ook gisteren het probleem gemeld bij de provin ciale milieudienst en de ge meente Terneuzen. Axel) en 18 (Nieuw-Namen- Hulst) worden opgeheven. De te bedienen kernen St. Jansteen en Koewacht zijn ondergebracht in respectievelijk lijn 19 en lijn 6. De bediening van Nieuw-Na- men is opgenomen in lijn 19. De dienstregeling van lijn 2 tussen Brugge, Oostburg en Breskens wordt afgestemd op de vaartij- den van het fiets-voetveer tus sen Breskens en Vlissingen. VervoersarchitectR. Oosterhuis van Connexxion bevestigt dat de nieuwe dienstregeling ingrij pende gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van kleinere kernen. Daar staat volgens hem tegenover dat een aantal kleine re kernen, zoals IJzendijke, Schoondijke en Koewacht er sterk op vooruitgaan en het ser viceniveau op de meeste grote lijnen verbetert. „Verder gaan de verbindingen tussen Oost- en West Zeeuws- Vlaanderen frequenter rij den en komt er een betere aansluiting met het treinverkeer vanuit Goes. Ook kleine gemeenschap pen als Eede, Waterlandkerkje en Zuidzande worden niet door Lijn 19 of deBredabus is al vijftig jaar een van de belangrijkste vervoermiddelen om vooral Oost-Zeeuws-Vlaanderenuitte komen. door Marco Hamelink HULST - Het werd in 1953 in het leven geroepen als een tijde lijke maatregel om door de wa tersnood getroffen mensen uit Zeeuws-Vlaanderen te vervoe ren. Nu, vijftig jaar later, be staat lijn 19 echter nog steeds. En ook nu nog is het een van de belangrijkste vervoersmiddel- len om met name Oost-Zeeuws- Vlaanderen uit te komen. Veel dagjestoeristen aan Breda en Antwerpen, maar bovenal stu denten maken immer gebruik van 'de Bredabus'. Het was gisteren precies vijftig jaar geleden dat de lijn in ge bruik werd genomen. In tegen stelling tot toen vervoert de bus nu geen vluchtende mensen. Op deze dinsdagmorgen zijn het vooral dagjesmensen en een en kele student. Bij de ingang van de bus vormt zich een rij met oudere mensen. Geduldig wachten ze tot ze de bus. kunnen betreden. Het doel van hun reis is overduidelijk winkelen. Met de boodschap pentassen in de aanslag wach ten ze tot de chauffeur hun strippenkaart afstempelt. Op zondagavond en maandag morgen is dat wel anders. Dan zijn het de studenten die met rugzakken en grote weekend tassen het busstation in Hulst bevolken. Hulst is voor hen het startpunt van hun reis naar ho geschool of universiteit. Voor de gelukkigen is Breda na ander half uur het eindpunt, anderen gaan vanaf daar per trein verder het land in. Waar het op die dagen zoeken is naar een stoeltje en de tassen zich in het middenpad opstape len, valt het op dinsdag mee met de drukte. Debus is voorde helft gevuld en de studenten zijn op een hand te tellen. Derhalve wordt het pad tussen de stoelen slechts geblokkeerd door een weekendtas. De tas behoort toe aan Bart Be gijn uit Terneuzen. De eerste jaars student Bedrijfseconomie in Tilburg gebruikt de busrit om zijn lesstof voor deze week door te nemen. Aandachtig bestu deert hij zijn boek terwijl de bus koers zet richting Clinge. „Ik reis bijna altijd samen met mijn vriendin en dan zitten we meestal wat te praten. Ze loopt nu echter stage dus besteed ik mijn tijd maar op deze manier", aldus Bart. Te lang Hij reist bijna iedere week met de Bredabus, want aan de boot heeft hij een hekel. „Die over tocht duurt mij te lang en bo vendien moet ik steeds over stappen. Eerst met de bus naai de boot, dan naar het station in Kruiningen, vervolgens wach ten op een trein en dan nog eens overstappen in Roosendaal." In Clinge slaat de bus noodge dwongen af richting Nieuw- Namen. Een wegomlegging is er debet aan dat er van de normale route via het Belgische De Klin- ge wordt afgeweken. De passa giers maken zich er niet druk om. Gesproken wordt bijna niet. Iedereen is in zichzelf gekeerd en staart wat naar buiten. Achter in de bus zitten V. de Bock uit Beveren-Waas en J. de Vries uit Hulst. De twee gaan een dagje winkelen in Breda. Ondanks dat ze een auto heb ben, kiezen ze er toch voor om met de bus te reizen. „We laten ons gewoon rijden. Je hoeft zelf niet op te letten of je druk te ma ken over het feit of je je auto er gens kwijt kunt", zegt De Vries. „Bovendien is het heel gezellig om met de bus te reizen. Je kunt wat praten of rondkijken. Dit is gewoon een ontspannen manier van reizen. Wij reizen echt graag met het openbaar vervoer. Je moet alleen de tijden goed in de gaten houden", stelt De Bock. Tentamen Nadat de bus het plaatsje Verre broek heeft gepasseerd wordt de Expressweg opgezocht. Van hieruit gaat het in een rechte lijn naar Antwerpen. Jeantien de foto Camile Schelstraete Houck uit Clinge duikt nog maar eens in haar boek. Ze heeft vanmiddag tentamen Engels en gebruikt de anderhalf uur du rende rit om de stof nog een keer in haar op te nemen. „Meestal vertrek ik op zondagavond of maandagmorgen met wat vrienden. Van leren komt dan niet veel. Nu is het dus wel fijn dat het rustig is: kan ik nog mooi wat doen", aldus de studente aan de NHTV in Breda. Op de Linkeroever in Antwer pen stapt een aantal dagjesmen sen uit. Hun plaatsen worden ingenomen door anderen met boodschappentassen. Na een rit door het centrum wordt de snel weg richting Breda gekozen. Op het station van Breda stroomt de bus leeg. De passagiers gaan ieder hun eigen weg: naar het perron, studentenkamer, win kelcentrum of tentamen. Een volgende groep dient zich al weer aan. Ze staan klaar om zich terug te laten rijden naar Zeeuws-Vlaanderen. Advertentie Tabletten 66 stuks of 48 stuks 3-in-l vanaf Af» Aanbiedingen geldig van 3 t/m 9 februari Dat is gewoon Edah door René van Stee SCHOONDIJKE - Rode hoofden, af en toe gefronste wenkbrauwen en vooral veel vragen beantwoorden. Net als bijna 170.000 kinderen op duizenden andere basis scholen in het land, bogen ook de dertien leerlingen van groep acht van OBS Prinses Irene in Schoondijke zich over de Cito- toets. Tot en met morgen krijgen ze vraagstukken over verschillende onderwerpen voorge schoteld. De uitslag van de toets bepaalt voor een deel het vervolgonderwijs van de kinderen. Gisteren stonden taal, rekenen en wereldoriëntatie (aardrijkskunde in de breedste zin van het woord) op het program ma. Vandaag en morgen storten de leerlin gen zich wederom op taal, rekenen en wereldoriëntatie. Ook worden hun studie vaardigheden nog getest. „Tot nu toe was het niet zo moeilijk. Taal is m'n favoriete vak, dus dat ging wel goed", weet Vera. „Bij het rekenen zaten een paar lastige vragen. Vooral die over breuken en de getallenlijn gingen niet zo goed", vertel len Rian en Samantha in de ochtendpauze. Evenals Vera waren ze voor het begin van de test wel een beetje zenuwachtig.,Maar voor m'n type-examen was ik gisteren veel ze nuwachtiger. Gelukkig liep het tot nu toe lekker", zegt Samantha. Berucht Volgens leerkracht Jolanda Notebaert is het helemaal niet nodig om zwaar tegen de be ruchte eindtoets aan te hikken. Ze heeft haar leerlingen er dan ook uitdrukkelijk op gewezen dat het slechts om een momentop name gaat. Er is flink geoefend met oude Ci- to-testen en oef entesten„De resultaten van de Cito-toets worden wel meegewogen, maar de zes jaar die ze hier hebben doorge bracht is een minstens zo belangrijk beoor delingsinstrument. Uiteindelijk hebben wij en de ouders het laatste woord over het on derwijs dat de kinderen na de basisschool volgen", verklaart ze, De leerlingen van OBS Prinses Irene hebben ook al een schoolkeuze-onderzoek (de AOB-test) achter de rug, waarbij het gaat de wijzigingen getroffen, omdat ze op de doorgaande routes tussen grote kernen liggen. Daarnaast komt een directe verbinding tussen Hulst en Mid delburg via Terneuzen. Ook dat is in onze optiek een grote voor uitgang", aldus Oosterhuis. door Conny van Gremberqhe TERNEUZEN - De kans is groot dat de nieuwe gemeenteraad van Terneuzen zich opnieuw moet uitspreken over de herin richting van de Koegorspolder bij Sluiskil. De raad van het ou de Terneuzen ging vorig jaar ak koord met de aanleg van een 35 hectare groot slibdepot in het noordelijk deel van de polder, onder de strikte voorwaarde dat de helft van de aangevoerde ver vuilde specie bij Sluiskil in een verwerkingsfabriek schoonge maakt zou worden. Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) liet maandag de Tweede Kamer echter weten niets te voelen voor een proef met een verwer kingsfabriek in de Koegorspol der wegens juridische en finan ciële problemen. Het dagelijks bestuur van Terneuzen werd gisteren onaangenaam verrast door de maatregel van de be windsvrouw. Wethouder A. van Waes (ruim telijke ordening): „In het voor overleg met Rijkswaterstaat over het Koegorsdossier kregen we al signalen dat zoiets eraan zat te komen. We hebben de staatssecretaris nadrukkelijk verzocht om de proef in Sluiskil toch te laten doorgaan. Wat de consequenties zijn van het met- verwerken van slib in de Koegorspolder, kunnen we op dit moment nog niet volledig overzien. Of het depot nu groter moet worden, of bepaalde af spraken tussen gemeente en Rijkswaterstaat nog rechtsgel dig zijn, is niet duidelijk. Ik wil nog niet zeggen dat hier sprake is van een contractbreuk, maar het lijkt er aardig op." Vertraging Van Waes gaat ervan uit dat het opschorten van de verwerkings fabriek - waar dertig miljoen euro voor was vrijgemaakt - ook gevolgen zal hebben voor de lo pende bestemmingsplanproce dure voor de Koegorspolder. „Die loopt hoe dan ook vertra ging op", aldus de wethouder. Van Waes en zijn college P. Ha melink (milieu) willen liefst nog deze week met vertegenwoordi gers van de rijksdienst bespre ken of de slibverwerking in de Koegorspolder daadwerkelijk van de baan is en wat de verdere gevolgen zijn. Voor de twee wet houders is wel duidelijk dat de nieuwe raad zich komende tijd over de kwestie moet uitspre ken. Hamelink: „Een jaar terug heeft de raad van het vroegere Terneuzen zich onder voor waarden uitgesproken voor de herinrichting van de Koegors polder. Voor de oude raad was die vijftig procent verwerking een harde eis. Dat besluit komt op losse schroeven te staan. Het woord is nu aan de raad. Voorzitter H. Jongepier van de stichting Houdt de Koegorspol der Leefbaar was eveneens ver rast door de handelswijze van de staatssecretaris. „Ons lijkt dit besluit een goede reden voor het gemeentebestuur van Ter neuzen om de herinrichting van de Koegorspolder in herover weging te nemen. Nu de slibver werking niet doorgaat, kan het depot ook niet aangelegd wor den. Wat de gevolgen dan zijn voor de geplande windmolens lijkt mij duidelijk. Die komen er dan ook niet. Ik zou het niet erg vinden als Rijkswaterstaat be sluit om een slibverwerkingsin stallatie centraal in het land te bouwen", reageert Jongepier. Advertentie Boek Slagveld Sloedam Vanaf 4 februari 2003 zijn de boeken Slag veld Sloedam (2e druk) weer leverbaar. U kunt het gereserveerde boek afhalen op ma., di., wo, do,, en vr. van 18.30 tot 21.30 u. of zaterdag van 09.30 tot 15.00 u. Mijn adres is Zecburgstraat 23. 4339 BS Nieuw- en Sint Joosland, tel. 0118-601633. Uiteraard kunt u ook bij mij nog boeken kopen zolang de voorraad strekt. De kosten zijn 40,- per boek. Zie ook: www.hoebeke.com of email naar: rehoeheke@hetnet.nl. Voor alle lezers is een los blad beschikbaar met aanvullingen en correcties. door Eugène Verstraeten GENT - Inwoners van de provincies Zeeland en West- en Oost-Vlaanderen moeten meer aan de andere kant van de grens gaan werken en bedrijven moeten ook meer grensover schrijdend personeel gaan wer- Dat wil het nieuwe samenwer kingsverband EURES Schelde- mond bereiken, waarvoor in Gent het startsein werd gegeven door de gezamenlijke onderte kening van een kaderovereen komst. EURES is een afkorting voor European Employment Services, een Europees netwerk voor grensoverschrijdende be middeling. De belangrijkste spelers op de regionale arbeidsmarkt zijn van de partij. Dat zijn de werkvoor zieningsorganisaties (VDAB in Vlaanderen en CWI in Neder land), de werkgevers (vanuit Nederland MKB Zeeland en Kamer van koophandel Zee land, vanuit Vlaanderen de Ka mers van Koophandel van Oost en West-Vlaanderen en de Unie van Zelfstandige Ondernemers UNIZO) en de werknemersor ganisaties. Ook de provinciebe sturen van de beide Vlaande- rens en Zeeland, verenigd in de Euregio Scheldemond, doen mee. Die hebben het initiatief genomen. EURES Scheldmond stelt zich tot doel de grensoverschrijden de mobiliteit van arbeid te bevorderen. Zo komen er help- desken voor werknemers en werkgevers, wordt er gewerkt aan de verbetering van de be middelingsprocessen van werk zoekenden en staan verschillen de promotie- en opleidingsacti viteiten op het programma. Het Ontwikkelingsplan EURES Scheldemond en het activitei tenplan 2003-2004 worden ingediend bij de Europese Com missie. Het eerste jaar belopen de kos ten van het proj eet 2 7 00 0 0 euro Daarvan wordt 95 procent door de Europese Commissie be taald. Het samenwerkingsver band gaat nu op zoek naar een coördinator. f Advertentie Donderdag 6 februari 2003 Arsenaaltheater te Vlissingen, 19.30 uur Praat mee over de toekomst van Sport en Bewegen in Zeeland. Vooraf aanmelden bij: Zeeuwse Sportraad Tel. 0118-640700 E-mail: info@sportraad.nl Leerlingen van groep 8 van de Prinses Ireneschool in Schoondijke buigen zich over de Cito-toets. foto Peter Nicolai om de aanleg die de leerlingen hebben. Vera heeft al diep nagedacht over een carrière na de middelbare school. Ze wil dolgraag schrijfster worden. Rian en Samantha zijn nog niet zo ver. Zeker is wel dat ze net als Ve ra naar het Zwincollege in Oostburg gaan. Rian denkt aan iets met baby's of paarden. Secretaresse lijkt haar ook wel aardig. Sa mantha is gek van mode en kleding. „Tuinen ontwerpen lijkt me trouwens ook heel erg leuk", zegt ze. Dagenlang had Justin, een joch van zes uit het Amster damse, er al naar uitgekeken: logeren bij oma in Vlissingen, en dan lekker samen naar de bioscoop. Harry Potter 2 zou den ze gaan zienDus dat be loofde een hele drukte. Dacht Justin. Maar toen oma hem de grote bioscoopzaal bin nenloodste, bleek die akelig leeg. Ook toen de film al lang en breed was begonnen, was er in de hele zaal geen kip te bekennen. „Oma", vroeg Jus tin verbaasd, „waar blijven al die mensen nou?" Oma zou het niet weten. Dus besloot ze een bevredigend antwoord te verzinnen. „Ja, mooi hè?", fluisterde ze haar kleinzoon in het oor, „Ik heb die bio scoopzaal helemaal voor ons alleen afgehuurd.Justin keek oma met een mengeling van bewondering en verba zing aan. Ze had, daar vast veel voor betaald. „Valt wel mee, hoor", had oma terug gelachen, „In Vlissingen kost dat bijna niets: twee bio scoopkaartjes maar..."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39