PZC Bush heeft een goddelijke missie Hoofddoek moslimmeisjes straalt juist emancipatie uit Euthanasietoerisme wekt weerstand bij Zwitserse bevolking Van kroeg naar kerk bekeerde president spreekt als een dominee 4 februari 1953 dinsdag 4 februari 2003 door Ans Bouwmans {f~~* eorge Bush wordt in woord 'LXen daad steeds evangeli- scher. De Amerikaanse presi dent heeft op binnenlands ter rein een neoconservatieve agenda geadopteerd die in goe de aarde valt bij zijn christelijke achterban. En hoewel Bush er voor waakt de oorlog tegen ter rorisme neer te zetten als een strijd tussen christendom en is lam, valt zijn theologisch taal gebruik steeds meer op. Het christelijk geloof leeft in de VS veel meer dan in Europa. Re- lïgie wordt actiever beleefd en veel meer mensen zijn lid van een kerkgemeenschap. Bijna de helft van de Amerikanen gaat elke week naar de kerk en van de 285 miljoen inwoners noemen 171 miljoen zich christelijk. Er is weliswaar strikte scheiding van kerk en staat, maar in alle uiterlijkheden beleven Ameri kanen hun land als een christe lijke natie, van de eed van trouw ("één natie onder God') tot het officieuze volkslied 'God bless America'. Bush is de meest openlijk religi euze president sinds de Demo craat Jimmy Carter (1977- 1981), maar zijn visie en opvat tingen vertonen vooral veel ge lijkenis met die van Ronald Reagan (1981-1989). Extreem conservatief en ideologisch, al dus The New York Times on langs. Beiden 'schamen zich niet voor hun geloof, en geven daar echt uiting aan, meer dan alleen in de kerkgang'. Hun retoriek maakt gebruik van evangeli sche thema's en de suggestie dat Amerika een goddelijke plicht heeft om in de wereld het heilige vuur van de menselijke vrijheid te verspreiden, aldus de krant. De christelijke toon van Bush valt goed in de VS, maar het is de vraag of het 'grote midden' van het electoraat veel op heeft met zijn religieuze gedrevenheid. Het tekent de zelfverzekerdheid van de president dat hij deson danks op binnenlands terrein een stuk verder gaat dan Reagan. Op het gebied van abortus en klonen neemt Bush ferme standpunten in: een ver bod op late abortussen en op al het klonen. Op sociaal terrein probeert Bush een voet tussen de deur te krijgen voor de kerken. Een steunsysteem voor christelijke scholen kreeg hij niet door het Congres. Ook met zijn 'initiatief op geloofsbasis' om sociale dienstverlening door christelij ke instellingen met belasting geld te steunen, wil het nog niet lukken. Het goede werk van kerkgenootschappen verdient de steun van de federale over heid, zo zei Bush vorige week in zijn State of the Union. „God verricht wonderen in de levens van mensen", aldus de presi dent, verwijzend naar een drugsverslaafde die via een kerk in Louisiana van zijn ver slaving was afgekomen. Als het niet rechtstreeks lukt, dan pro beert hij het via de omweg van' subsidies, tot ongenoegen van groeperingen die strijden voor de scheiding van staat en kerk. Bush heeft voor Amerikanen de allure van een 'wedergeborene'. Hij dronk te veel, maar zag na zijn veertigste het licht. In het onlangs uitgekomen boek van David Frum (ex-speechschrij- ver van de president) staat een citaat van Bush 'dat hij nog steeds een kroegloper zou zijn als hij het geloof niet had ge had'. Dat zijn persoonlijke ge loof ook van invloed is op zijn denkbeelden over de wereld werd na 11 september 2001 dui delijk. Kwaad „Onze historische verantwoor delijkheid is al duidelijk: een antwoord geven op deze aanval len en de wereld bevrijden van het Kwaad", zei hij in een her denkingsdienst in de kathe draal van Washington kort na de aanvallen. Uit een recon structie van de eerste maanden na 11 september - door gere nommeerd journalist Bob Woodward van The Washington Post in het boek Bush at War - komt ook het beeld naar voren van een moreel en religieus ge dreven leider. Het door God gegeven stelsel van normen en waarden moet overeind blijven. Zijn afkeer van de Noord-Koreaanse leider ('Ik walg van Kim Jong-il') was ingegeven door diens uithonge ring van zijn volk. „Het is in stinctief. Misschien is het mijn religie, maar ik ben hier ge passioneerd over", zei Bush. Dat gold overigens ook voor Sad dam Hoessein, voegde hij er aan toe. Bush gebruikt woorden als 'boosdoeners' en 'kwaad' met grote regelmaat in zijn strijd te gen het terrorisme. Dat is geen toeval. Frum - bedenker van dé term uit de vorige jaarrede: 'As van het Kwaad' - moest van zijn baas komen met iets dat paste in 'de theologische taal die Bush zich eigen had gemaakt na 11 september'. Vorige week kleurde Bush zijn zaak tegen Irak in de State of the Union ruimhartig met religieu ze woorden en termen. Hij be schreef marteltaferelen in Irak en concludeerde: „Als dit niet het Kwaad is, dan heeft het Kwaad geen betekenis." Vrij heid noemde hij 'niet Amerika's geschenk aan de wereld, maar God's geschenk aan de mens heid'. Suprematie Hij ging verder dan ooit door te eindigen met een geloofsgetui genis: „We menen niet alle we gen van de Voorzienigheid te kennen, maar we geloven er in, vertrouwen op de liefhebbende God achter al het leven, achter de hele geschiedenis. Dat Hij ons nu mag leiden." Kenmerkend is dat zijn morele overtuiging gekoppeld is aan het 'nieuwe' conservatieve den ken dat de suprematie van de VS gebruikt moet worden om de Amerikaanse 'door God gege ven' vrijheden in de wereld te verspreiden. Een boodschap die in Europa stuit op een culturele kloof, al was het maar vanwege de openhartige eigendunk waarmee George Bush haar ver kondigt. GPD door Bob Kroon In tegenstelling tot hun Ne derlandse collega's, mogen Zwitserse medici niet zelf een dodelijke injectie toedie nen aan ongeneeslijk zieke patiënten. Wel mogen ze hulp bieden bij zelfdoding als de patiënt op medische gronden daarvoor in aanmerking komt en vrijwillig een acte ondertekent. Dignitas (waardigheid) en Exit (uitgang) zijn particu liere verenigingen die zich in Zwitserland bezighouden met euthanasie. De dienst verlening van Exit beperkt zich tot in Zwitserland ge vestigde patiënten. Dignitas helpt ook wekelijks gemid deld één buitenlandse gega digde aan een menswaardig levenseinde. Meestal gaat het om patiënten uit Duits land, Denemarken of Enge land, waar iedere vorm van euthanasie verboden is. Bij aankomst in Zürich wordt de patiënt, voorzien van medische verklaringen, door Dignitas overgebracht naar een appartement in de voorstad Wiedikon. Daar wacht een dokter die de verklaringen controleert en de patiënt na ondertekening van het zelfdodingscertifi caat andermaal vraagt of hij vastbesloten is vrijwillig uit het leven te stappen. Dan krijgt de patiënt een glas met een (lOx) dodelijke dosis sodium penthiobarbital, het zelfde preparaat dat in Ame rika voor de executie van ter dood veroordeelden wordt gebruikt. De patiënt zuigt de drank op door een rietje, valt terstond in een diepe slaap en overlijdt na enkele minuten. Dignitas is enkele jaren gele den opgericht door Ludwig" Minelli, tot dan correspon dent van het Duitse week blad Der Spiegel, en heeft geen winstoogmerk. Minelli motiveert zijn overstap door het 'afschuwelijk en einde loos lijden van mijn doodzie- I ke grootmoeder.' De 2500 merendeels buiten landse 'leden' van Dignitas betalen een jaarcontributie van 18 euro ter dekking van de kosten. Dooreen lacune in de Zwitserse wetgeving is de door Dignitas en Exit bedre ven passieve euthanasie niet strafbaar. Tot voor kort baar de dit weinig opzien, temeer .j daar het een publiek geheim j is dat vooral in de protestan- te kantons ongeneeslijk zie- ken in ziekenhuizen uitzicht- j loos lijden wordt bespaard. Ommekeer Maar dat veranderde met Re ginald Crew, een 74-jarige Engelsman met een onge- neeslijke neuro-vegetatieve aandoening, die in een televi sieprogramma Engeland tot tranen bewoog met zijn plei dooi voor euthanasie. Enkele weken geleden vloog Crew met een cameraploeg van ITV naar Zürich om een eind aan zijn leven te maken. Het doodsritueel kwam thuis uit- j gebi-eid op de buis. Eerder was op de Deense televisie het Zwitserse 'zelfmoordtoe- risme' ook al gehekeld. De bewoners van het flatge bouw, waar Dignitas werkt, hebben genoeg van 'het ko men en gaan van lijkkisten'. De Zwitserse bisschoppen veroordeelden zowel Digni tas als Exit. Procureur Andreas Brunner van het Zürichse Openbaar Ministerie erkent dat Minel- li's praktijken niet strafbaar zijn, maar heeft een motie in- I, gediend in Bern om de hulp j van Dignitas tot ingezetenen I te beperken. Met een verwij- i zing naar de Nederlandse eu thanasiewetgeving noemt Minelli dit een 'discrimine- i rende stellingname.' Maar i Brunner zegt dat in Neder land 'naar mijn weten' geen zelfmoordtoerisme bestaat en wijst erop dat minstens twee artsen daar de ingreep moeten begeleiden. GPD Met verbod jaag je meisjes naar islamitische school Mira van Kuijeren hoopt eind dit jaar te promoveren op een onderzoek naar de inburgering van islamitisch immigranten in Nederland en Frankrijk. foto Jaap Rozema/GPD door Marijke Nijboer Wie moslimmeisjes met een hoofddoek ziet als slacht offers van een geloof dat vrou wen onderdrukt, heeft het hele maal mis. Zij vormen juist de bovenlaag van hun groep; geë mancipeerde vrouwen die staan voor hun overtuiging en weten hoe en waar ze hun recht moeten halen. Dat zegt geschiedkundige Mira van Kuijeren. Zij hoopt eind dit jdar te promoveren aan de Eras mus Universiteit op een onder zoek naar inburgering van isla mitische immigranten in Ne derland en Frankrijk. ..Meisjes met een hoofddoek zijn het toppunt van integratie," zegt Mira van Kuijeren (1973). ..Volgens mij durf je alleen zo'n conflict aan te gaan als je in ;taat bent om je in de taal van het land uit te drukken. Die jon ge, schoolgaande meiden zijn bereid om de discussie aan te gaan. Ze gaan met de rector in oen kantoortje zitten en komen al onderhandelend nog een heel eind. Lukt dat niet, dan stappen ze rustig naar de Commisie Ge lijke Behandeling." Dat soort dingen doe je alleen, redeneert Van Kuijeren, als je op de hoogte bent van de gang van zaken in een land. Weerstand Door de weerstand op scholen tegen hoofddoekjes ontwikke len jonge moslimvrouwen zich tot experts in strategisch han delen. „In Nederland praten de ze meisjes tegen de media over tolerantie, een eigenschap die wij menen te bezitten en waar we erg trots op zijn. In Frankrijk leggen ze de nadruk op vrijheid, gelijkheid en broederschap, de idealen van de Franse Revolu tie." .Veel vrouwen zonder hoofd doek beschouwen zich als goede moslims. Maar je kan ook geë mancipeerd zijn mét een hoofd doek. Veel van de vrouwen die ik ken, zijn geëmancipeerder dan ik. Ze hebben een gezin, een car rière en moeten dan ook nog de hele dag uitleggen waarom ze een hoofddoek dragen. Ook dat is strategisch handelen: het con stant laveren tussen thuis en de buitenwereld. ..Wij snappen niet dat vrouwen kiezen voor de islam, een geloof dat wij als onderdrukkend zien. Maar we vergeten daarbij dat alle geloven vrouwen hebben onderdrukt. In Iran, een zwaar islamitische staat, zijn meer vrouwelijke hoogleraren dan hier. En bij ons verdienen vrou wen structureel nog steeds min der dan mannen." Elke natie heeft een beeld van zichzelf. Die nationale identi teit wordt opnieuw aange scherpt, wanneer het land onder druk staat. Het is niet toevallig dat, nu Nederland 'opgaat' in Europa en het ook nog eens slecht gaat met de economie, de roep om een streng immigratie- en integratiebeleid aanzwelt. Nederland, al sinds eeuwen een immigratieland, heeft de ene groep sneller dan de andere op genomen in haar nationale zelf beeld. Moslims worden volgens Van Kuijeren nog steeds buiten gesloten. Ze denkt dat het geloof hierbij een grote rol speelt. „Sinds de kruistochten hebben wij al een slecht beeld van de islam. Bo vendien zijn wij zelf ontkerke lijkt. We snappen mensen niet die er religieus uitzien. Ayaan Hirsi Ali is zo populair, omdat zij uitstraalt dat je pas echt mo dern bent als je niet in God ge looft en nergens bijhoort." Dat bij de moslims de meisjes met hoofddoek nu zoveel nega tieve aandacht krijgen, heeft volgens haar te maken met hun vrouw-zijn. Van vrouwen pik ken mensen zo'n als recalcitrant opgevatte uitdossing nog min der. Bovendien speelt het con flict zich af op scholen. „Dat ligt extra gevoelig, want daar wordt de ideologie overgedragen, daar leer je om Nederlander te zijn. Docenten Van Kuijeren kan zich voorstel len dat docenten zich druk ma ken over hoofddoekjes. „Zeker als die meisjes moeilijk doen over biologielessen of niet mee willen met uitstapjes. Aan de hoofddoek kleven natuurlijk re gels: meisjes worden veronder steld zich zedig te gedragen en respect te tonen voor leraren. Maar er zijn meisjes die de hoofddoek combineren met sexy strakke kleding, of mis bruik maken van de situatie en onder allerlei activiteiten uit proberen te komen omdat het 'van hun geloof niet mag'. Veel moslims balen daarvan, want zij lijden onder de verkeerde beeldvorming." Een verbod op de hoofddoek vindt Van Kuijeren geen optie. „Emanciperen doen mensen vooral door scholing. Als je de hoofddoek op school verbiedt, sluit je die meisjes uit. Dan gaan ze naar een islamitische school, of blijven thuis. De meisjes die het hoofddoekje alsnog afdoen, zijn alleen maar teleurgesteld in de samenleving: ze mogen niet zichzelf zijn." Het is tijd voor discussie over het anti-discriminatieartikel van de Grondwet, vindt ze. „Op dit terrein heeft de minister van Onderwijs te weinig macht. El ke school bepaalt z'n eigen be leid. Zo blijven we doormodde ren. De afgelopen vijftien jaar vlamde ieder jaar deze discussie weer op. Telkens loopt het met een sisser af. Nederlanders be seffen onvoldoende hoeveel vrijheden en rechten wij heb ben, en dat die gelden voor alle burgers." Scootertje Nederland moet zich richten op het echte probleem: de achter stand. „De gemiddelde moslim in Nederland is allochtoon en heeft meer sociaal-economische problemen dan andere inwo ners. De gastarbeiders werden geselecteerd op hun lage oplei ding, dus is het niet raar dat de ze mensen aan de onderkant van de maatschappij zitten. Dat heeft niks met geloof te maken. Als wij wat willen veranderen, moeten we ons daar op richten." En dan liefst allereerst op de jongens. „De meisjes volgen op leidingen en proberen te wer ken. Veel jongens willen nog niet deugen." Dat is sneu voor de meisjes, want voor hen zijn geschikte partners dun gezaaid. „Ze wil len een moderne man van wie ze mogen werken. Dus halen ze een hoogopgeleide man uit Turkije of Marokko, of trouwen ze met Irakezen, Joegoslaven of andere hoogopgeleide vluchtelingen. Ik denk dat ze straks misschien nog eerder kiezen voor een goed opgeleide christen, dan zo'n jongen op een scootertje." Karbonade Volgens de onderzoekster is de moslimgemeenschap volop in beweging. „Mensen denken dat de loyaliteit van moslims bij het thuisland ligt, maar er is hier in Nederland van alles gaande. Mensen gaan zich anders orga niseren, bijvoorbeeld in multi culturele moskeeën. De gemid delde moslimjongere spreekt geen Arabisch meer. Iedereen koopt de koran in het Neder lands. Veel jongerenorganisa ties doen zelf aan koranstudie. Er zijn op internet veel chatpa- gina's waarop heftig wordt ge discussieerd over thema's waar een imam niks van weet." Van Kuijeren looft het allochto nenbeleid van Rotterdam. „In Gouda moeten moslimmeiden op het vmbo karbonades klaar maken én opeten, anders krij gen ze een onvoldoende. Dat zal in Rotterdam niet gebeuren." In Frankrijk pakken ze het heel anders aan. „Zij stellen zulke harde eisen aan assimilatie; dat redden sommigen gewoon niet. En dan komen ze echt in een get to terecht. Derde generatie al lochtonen veranderen hun ach ternaam, omdat ze anders geen kans maken op een baan of een huis," Toch kan Nederland op één punt leren van Frankrijk: „Daar mag je gewoon zeggen wat je denkt. Er wordt stevig gedebatteerd, en daarna is men even goeie vrienden. Hier gaat dat altijd zo verontschuldigend: 'Ik ben geen racist hoor, maar...' Ook de LPF zegt niet echt wat ze vindt. Als je een hekel hebt aan moslims, zeg dat dan gewoon. Waarom zo'n ophef maken over El Moumni? Er zijn nu eenmaal mensen die een hekel hebben aan homo's. En niet iedereen hoeft hoofd doekjes leuk te vinden. Je mag een eigen mening hebben, als je maar niet aanzet tot haat.GPD 873 DODEN - Bij de waters noodramp die ons land heeft getroffen zijn zeker 873 men sen om het leven gekomen. Het grote aantal slachtoffers dat vanuit Stavenisse is ge meld heeft het dodental snel doen oplopen. Over het lot van honderden mensen op Schouwen-Dui- veland bestaat gx-ote onze kerheid. Vooral vanuit Ou- werkerk en Nieuwerkerk komen onheilspellende be richten. Een volkomen murw gesla gen groep vluchtelingen wacht in het overbevolkte Zierikzee op transpoit naar opvang elders in het land. WILHELMINA - Prinses Wilhelmina heeft in een boot van de marechaussee een tocht gemaakt langs de ge troffen Zeeuwse eilanden. Het bezoek van de 72-jarige prinses maakte heftige emo ties los bij de dakloos gewor den slachtoffers. Mannen en vixmwen schreiden als kin deren en drukten de hand van de prinses. JULIANA - Koningin Juli ana heeft in Roosendaal met geevacueerde Zeeuwen ge sproken. Verder heeft ze een tocht gemaakt door de on dergelopen gebieden in West-Bi'abant. Hoofdredactie: A L. Oosthoek D Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Fax:(0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Fax. (0118) 470102 E-mali. redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax (0113)273030 E-mail redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel (0115)645769 Fax. (0115) 645741 E-mail. redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114) 372771 E-mail; redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vri|dag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst: 8 30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12 00 uur Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruretl zondag van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0118)484000. Fax (0118) 470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2,00) per maand: 20,50 per kwartaal; 55,10 per jaar: €209,90 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail' lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor I het einde van de betaalperiode Losse nummers per stuk. maandag t/m vrijdag 1.10 zaterdag: 1,65 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW B Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93 00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden i uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd. Voor gewone advertenties Tel: (0118) 484240 Fax:(0118)470100 Voor kleintjes: Tel. (0118) 484321 Fax: (0118)484370 Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courani BV is een onderdeel van hel Wegener-concern De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dal wordt gebruikt voor onze (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaa!schappi|en van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde ijk melden bij PZC, afdeling Behoort tot LUGQGflSr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4