Explosie van openhartigheid PZC Kunst als protest tegen genetische manipulatie Boerenschuur gaal verloren door een teveel aan regeltjes Sluissenaar ontvangt eerste donaties voor behoud van PSD-boot Rustige zeeën en woeste golven 1' Verwerking Inschrijvingen Zeeuwse Belofte Matthaus Passion in Willibrordusbasiliek kunst cultuur dinsdag 4 februari 2003 door Jacques Cats Buitensporig veel PZC-lezers heb ben gereageerd op de oproep om eigen indrukken van de watersnood ramp op papier te zetten en in te zen den. Het waren er bij elkaar zoveel, dat bij het afsluiten van de reeks pu blicaties van getuigenissen een aantal persoonlijke verhalen nog niet aan bod is gekomen. Niet eerder werd - ook via andere media - zo openhartig blijk gegeven van de gevoelens over de uitwerking van wat er in 1953 is ge beurd. Volgens psycholoog-psychotherapeut Henk Hermans uit Grijpskerke zijn er verschillende verklaringen denkbaar voor de grote uitingsdrang na vele ja ren van stilzwijgen. ,,Ik neem aan dat in de jaren vijftig de watersnoodramp in bepaalde milieus vooral gezien werd als iets wat misschien een religi euze betekenis had, waar je geen vra- bukt gaan onder hun ervaringen tij dens de Tweede Wereldoorlog en daar ook heel moeilijk over kunnen praten. Die zijn zelfs voor hun kinderen onbe reikbaar. Dat de Tweede Wereldoorlog over het algemeen een gemakkelijker ge spreksonderwerp is geweest, heeft volgens hem in belangrijke mate te maken met de tijdsduur. Hermans: ,,Als je gedurende langere tijd in zo'n situatie zit, ga je je daarmee verzoe nen en treedt er een bepaalde berus ting op. En je kon in de oorlog iets meer doen, door bijvoorbeeld in het verzet te gaan of te proberen je aan be paalde dingen te onttrekken. Maar dat was bij de watersnoodramp niet mogelijk." Verborgen De persoonlijke getuigenissen die in de krant kwamen, vormen geen volle dige afspiegeling van wat er precies leeft in dit gewest. Er zijn mensen die de watersnood ver in hun geheugen hebben verborgen. Die hebben nog steeds niet de moed gevonden om zich daarover te uiten. Hermans: ,Als je bent geconfronteerd met een heel on veilige situatie, kan er vanuit je psy che een natuurlijk proces voortkomen dat je bepaalde herinneringen het liefst van je afzet. Je wilt het niet we ten. Wanneer dat proces van ontken ning doorgaat, ontstaat er een trau ma. Kenmerk van een trauma is dat je geregeld door bepaalde beelden van zo'n voorval overvallen wordt." Het is volgens de psycholoog-psycho therapeut goed mogelijk dat kinderen in het trauma van hun ouders zijn meegesleept. Ouders kunnen door de confrontatie met een geweldige on veiligheid uitermate voorzichtig en gen over mocht hebben. Vandaag de dag laten mensen dat soort verklarin gen voor natuurverschijnselen meer achter zich en durven daar wat objec tiever naar te kijken." Ook voor de verteller zelf heeft de wa tersnood een andere functie gekregen, meent Hermans. Na lezing van een aantal bijdragen in de rubriek Getui genissen heeft bij hem de indruk post gevat dat er personen aan het woord zijn gekomen die aan de ramp niet echt een trauma hebben overgehou den, maar die de gebeurtenissen zien als een bepaald ijkpunt in hun leven. „Zij raken er wel door geëmotioneerd, maar kunnen er met een zekere af stand op terugkijken." De psychotherapeut vindt het opval lend dat hij in zijn praktijk zelden mensen tegenkomt die, met de waters noodramp als achtergrond, hulp ko men vragen, terwijl hij wel te maken heeft met personen die nog steeds ge In het Walersnoodmuseum in Ouwerkerk is op de plattegrond van Zeeland met kaartjes aangegeven hoe laat welke dij ken het begaven. foto Marijke Folkertsma beschermend naar him kinderen wor den, waardoor kinderen ook weer angsten kunnen ontwikkelen. Een van de therapieën bij mensen die een trauma achter de rug hebben, is ze in eerste instantie te leren zichzelf goed te ontspannen. Vervolgens wordt gepoogd om ze over hun ervaring te la ten praten zodat ze de film precies kunnen terugdraaien. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om daarover dingen op papier te zet ten. „Dat doen die mensen vaak met ontzettende tegenzin", weet Hermans uit de praktijk, „omdat ze door zulke heftige gevoelens worden overrom peld dat ze daarvan schrikken en er de voorkeur aan geven om het dan maar weg te stoppen." Hulpverlening Wanneer zich nu een calamiteit voor doet, staat de hulpverlening meteen in de startblokken om in actie te komen. Daarvan was ten tijde van de waters nood geen sprake. 'Gelukkig niet', meldde Stoffel van der Wekken uit Nieuwerkerk in de watersnoodbijlage van de PZC. 'Dat zou een ramp bij een ramp zijn geweest. Je ving elkaar op. Dat is de beste ondersteuning die je hebben kan. Je kunt niet vanuit een boekje ontleden wat een mens mee maakt.' Als die persoon dat zo ervaren heeft, is dat prima", reageert Hermans. „Daaruit blijkt dat er een bepaald ge meenschapsgevoel was waardoor men zich sterker voelde. Er was toen ook sprake van kleine gemeenschap pen waarin mensen elkaar kenden. De maatschappij van nu is anoniemer ge worden. Die steunverbanden vallen weg, waardoor mensen meer aange wezen zijn op professionele hulp." De inzenders van de persoonlijke ge tuigenissen hebben, meent de thera peut, voor zichzelf goed werk gedaan. „Ze hebben voor zichzelf die periode in hun leven kunnen uitwerken, de puzzel opnieuw in elkaar kunnen leg gen. Zo krijg je meer grip op ingrij pende gebeurtenissen." De samenleving heeft de afgelopen weken bol gestaan van de herdenkin gen en terugblikken. Dat haalt niet alleen herinneringen boven, meent Hermans. „Het roept naast verdriet ook angst op. Gevoe lens van onveiligheid. Ik denk dat dat wel weer gaat terugkeren. Dat is las tig, maar het kan ook positief door werken als je daar met anderen over kunt praten." door Rinus Antonisse NISSE - Pogingen tot behoud en herstel van historische boer derijen in Zeeland verlopen ui terst moeizaam. „We zitten ei genlijk in een impasse", zegt voorzitter Gerard Smallegange van de Zeeuwse Boerderijen stichting. Volgens hem stranden de inspanningen om boerderij en, met name schuren, te redden vooral op een enorme bureau cratie. „De hele vitalisering van het platteland dreigt in bureaucra tie te verzanden. Elke twee we ken zijn we een boerderij aan het verliezen. Tijdens de okto- berstorm van vorig jaar is er overal veel schade aangericht", vertelt Smallegange. „We kun nen op twee plaatsen als Boer derijenstichting gebint opha len, in verband met sloop." De hoop dat het uitroepen van 2003 tot nationaal Jaar van de Boerderij meer vaart zal zetten achter het behoud van de cul tuurhistorisch waardevolle en onvervangbare gebouwen, is tot nu toe vergeefs gebleken. Voor zitter Smallegange is op zich blij dat er door het speciale jaar meer aandacht is gekomen voor de situatie waarin de hoeves in Zeeland verkeren. „Ik weet dat er geïnventariseerd wordt, dat er een proefproject komt - dat is prachtig, maar we moeten ge woon een keer een doorbraak zien te forceren." Herbestemming Het gaat om een ernstige zaak, stelt Smallegange. „Ons grote boerderijenbestand is sterk aan het verloederen." Hij wijst erop dat de meeste oude Zeeuwse boerenschuren erg groot zijn. Echter voor een hedendaags agrarisch bedrijf zijn ze weinig doelmatig meer. „De boeren willen ze niet meer gebruiken. Ze zijn groot en duur in onder houd. Je moet er een redelijke herbestemming voorzien te vin den", betoogt Smallegange. De voorzitter van de Boerderij enstichting beklemtoont dat het geven van een nieuwe bestem ming in de ambtelij ke molenst veel struikelblokken stuit. ,.B: voorbeeld de schuren inricht* voor verblijfsaccommoda: kan heel goed. Maar dan hee weer iemand bij de provinc ontdekt dat het alleen dagreen atieve voorzieningen kuniis zijn. Daar word je soms hp mismoedig van." Smallegange merkt op dat oo het opzetten van een zorgbo? derij, waarvoor best belangst* ling bestaat, op veel tegenwiil stuit. „Daar zitten zó verschri- kelijk veel regeltjes aan." Smallegange blijft optimist .ij rekent erop dat de extra a& dacht door het Jaar van de Boe! derij, politici ertoe zal bewegj het niet bij mooie woorden tel.: ten. „Iedereen van de politiek. Zeeland zegt: jullie hebben g- lijk, we moeten er wat aan doe Dan gebeurt er vervolgens nik Wat mij betreft mag het behoi van de historische boerderij; best deel uitmaken van de ve kiezingscampagne voor Prové ciale Staten." pagina 20: straks is; geen hoeveom VLISSINGEN - De Stichtii Popmuziek Zeeland zoet bands, singer/songwriter dance-acts en hiphoppers vot de jaarlijkse popcompetitieu Zeeuwse Belofte. De winnaars van deze vierca'J gorieën gaan door naar eenr gionale finale en eventueel na- De Grote Prijs van Nederland: Amsterdam. Geïnteresseero muzikanten kunnen zich tot a met 14 maart aanmelden. I Inschrijfformulieren zijn te vu den op www.popmuziekze- land.nlOok moet er een recer demo of cd worden opgestuite De voorronden zijn op 11 apr. 26 april en 17 mei. De finalei het Arsenaaltheater in Vlissi: gen is gepland op zaterdag: juni. door Raymond de Frel SLUIS - Sluissenaar Carlo van de Plasse heeft in de voorbije weken tien financiële toezeg gingen gehad voor zijn actie om één van de PSD-ponten te be houden. Dat hadden er veel meer kunnen zijn, denkt Van de Plasse. Zijn telefoonnummer is echter niet in de telefoongids te vinden en dat speelt hem nu par ten. Van de Plasse (63) baalt daar enorm van. „Op één of andere onverklaarbare wijze ben ik overgeslagen in het telefoon boek." De West-Zeeuws-Vlaming gaf twee weken geleden een aanzet tot actie ter behoud van één van de ponten. Hij hoopt van bedrij ven en particulieren geld te krij gen om een PSD-schuit aan te schaffen. „Er zijn zoveel moge lijkheden met zo'n boot. Wat dacht je van een restaurant of van een mega-dancing? Op de pont of het veerplein veroor zaak je bijvoorbeeld geen ge luidsoverlast", zegt Van de Plas se. De Sluissenaar kreeg tot nu toe tien toezeggingen, variërend van honderd euro tot een oud or geltje, dat door een mevrouw uit Zierikzee lang geleden voor 14.000 gulden werd gekocht. Van de Plasse mag het instru ment verpatsen ten gunste vï zijn actie. Zelf lapt de Wes Zeeuws-Vlaming duizend eu- „Als er niet genoeg donate binnenkomen, moeten alle ê- vers uiteraard hun geld ten, krijgen. De familie Huisi die de catering op de boten i veerpleinen in Kruiningen Perkpolder verzorgt, doet mee. Nu is het zaak om et- bankrekening te openen, \vd deze actie moet natuurlijks goed worden gecoördineen; aldus Van de Plasse. Hij wils- menwerken met de voorziti: van de stichting 'Fiets een ron: jemet een pontje', burgemeesle C. van Liere. En met de Vlisski se cultuurambtenaar 1 Riekwel (die voorstander is va culturele activiteiten op de ff. lem Alexander) en R. Stofte van de Partij voor Zeeland. Burgemeester Van Liere yï Noord-Beveland wil meewej ken, Riekwel moet nog word:: benaderd. Van de Plasse hef zijn hoop met name gevestir op Stoffels. Van de Plasse: J' zit in de politiek, die kan gfö- puteerde J. Hennekeij vraa hoeveel zo'n schuit moet kosle Ik kan Stoffels echter niet: makkelijk bereiken. Jamme want er zit toch flinke drukf de ketel. Straks zijn de boten, verkocht." Van de Plasse is te bereiken: 0117-461861 en 06-5389308$, het Dordts Kamer Orkest leiding is in handen van dirige- Jo Ivens. Het verhaal van de lijdensq van Christus volgens de evanf- list Matthaus wordt gezongc door de solisten Ellen Schuré (sopraan) en Eleonora Volk? (alt). Ludwig van Gijsegemte nor) vervult de rol van de eva gelist Matthaus, Charles v; Tassel (bas) zingt de partit»! van Christus, terwijl AlexVfj meulen (tenor) en Julian Ha' man (bas/bariton) de aria'svo hun rekening nemen. Orgatt is Jan Vuye, tevens repetitors de Gentse Oratoriumvere: ging. Kaarten zijn in de voorverko onder meer verkrijgbaar bij- VW-kantoren in Hulst, Axei; Terneuzen. door Frank van Cooten HULST - De Willibrordusbasi liek in Hulst is ook dit jaar weer het decor voor een uitvoering van de Matthaus Passion. Op zondag 23 maart, twee we ken voor Pasen, wordt in de ba siliek om 14.00 uur voor de vier de maal in successie het grote passiewerk van Johann Sebas- tiaan Bach integraal uitge voerd. De aanvangstijd is ten opzichte van vorige uitvoerin gen met een half uur vervroegd. De kaartverkoop is vorige week begonnen. De Passiemuziek in de basiliek wordt uitgevoerd door de Ko ninklijke Gentse Oratorium vereniging, het jongenskoorvan de Sacramentskerk uit Breda en door Anita Tournois CADZAND - In zijn atelier staat en hangt alles klaar om weggebracht te worden. Olie verfschilderijen van zeegezich ten, landschappen, sleepboten en van bijzondere plekjes in Zeeuws-Vlaanderen die ver dwenen zijn. Van 4 tot 26 febru ari exposeert Ben Misilje in Ga lerij Scharpoord in Knokke. „Ik schilder al vee.rtig jaar en mijn doeken hangen overal in Europa. Door een ongeluk tij dens een brandweeroefening ging ik me er steeds intensiever mee bezig houden en het resul taat zie je hier." Ben Misilje is, naast zijn vak als huisschilder, ook kunstschilder. „Kijk, dit is hetZwin,enhierziejehet Kille- tje en dat daar is het haventje van Cadzand, anno 1930." Naast de vele zeegezichten vor men reeds verdwenen plekjes in West-Zeeuws-Vlaanderen een voorname inspiratiebron. „Het is jammer dat al dat bijzonders verdwijnt. Daarom wil ik het vastleggen." In zijn beginperio de schilderde Misilje vrij gede tailleerd, zoals te zien is in stil levens, vazen met bloemen en vroege dorpsgezichten van Cad zand, Retranchement en Sluis. Naarmate de tijd vorderde werd het werk steeds vrijer van opzet. Zijn hedendaagse schilderijen dragen een sterk expressief ka rakter en neigen soms naar ab stractie. Misilje is niet zuinig met verf. Vele lagen worden over elkaar geschilderd, waardoor plat afgewisseld wordt met re liëf. „Naast de kwast is mijn duim een belangrijk gereed schap. Daarmee kan ik veel uit drukken. Moet je hier zien, die schaduw in het water heb ik met mijn duim gemaakt. Dat lukt me waarschijnlijk nooit meer. Paalhoofden Om het juiste karakter te creë ren komt ook het paletmes er soms aan te pas, evenals verf in combinatie met kwarts. Rustige zeeën, woeste golven, beelden die hij ervaart als hij door zijn geliefde Zwin wandelt, worden vastgelegd met een rij k kleuren palet. Schuimkoppen blijven steevast wit. Zonsondergangen in diepe tinten rood, woeste ba ren in blauw met geel, de Zwin geul gevangen in een paarse gloed. Op veel van zijn zeege zichten vormen paalhoofden een wezenlijk onderdeel. Inge wijden in de wereld van de sleepvaart zullen zijn schilde rijen met sleepboten als Fighter, Smithbank en IJsland uit de ja ren tachtig zeker herkennen. Het merendeel van zijn werk heeft betrekking op zijn geboor testreek, maar soms schildert Misilje iets anders. Bijvoor beeld een groep ruiters te paard, een springruiter in actie of twee landarbeiders aan het werk. Andere technieken heeft hij ook uitgeprobeerd, in zijn vroegere pentekeningen en een aquarel. „Maar mijn hart ligt duidelijk bij olieverf", aldus de gedreven Cadzantenaar. Tentoonstelling van 4 tot 26 februari in de Galerij van Cultuurcentrum Scharpoord, Meerlaan 32, Knokke- Heist. Doorlopend geopend. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Verspreid over vier locaties is deze maand in Vlissingen de Gentechvrije ob jecten- en schilderijenexpositie te zien. Gentechvrije kunst wil zeggen: kunst waarvoor geen genetisch gemanipuleerd mate riaal is gebruikt. Eigenlijk wordt met de titel een open deur ingetrapt, omdat ge netisch gemanipuleerd hout en katoen in Europa (nog) niet op de markt zijn. Het doel van de tentoonstelling reikt dan ook verder. De kunstenaars willen het publiek bewust maken van de gevaren van genetische ma nipulatie. Initiatiefneemster van de ten toonstelling is Miep Bos uit Le lystad. Tijdens een congres over biotechnologie ontmoette zij enkele jaren geleden actrice Wieteke van Dort. Internet Toen bleek dat ze beiden schil derden, kwamen ze op het idee een expositie in te richten met werk van kunstenaars die actie voeren tegen genetische mani pulatie De meeste contacten zijn gelegd via internet. Inmid dels zijn op verschillende plek ken in Nederland groepsexposi- ties georganiseerd. Op het ogenblik is Vlissingen 'gentechvrij verklaard' door middel van exposities in het Ar senaaltheater, het bioscoop complex CineCity, café Soif - alle tot eind maart - en de biblio theek - tot begin maart. Katoen Dat de getoonde kunst zelf gen techvrij is, spreekt bijna van zelf, zegt Bos. Maar ze houdt nog een slag om de arm. „Alleen in Amerika zijn proeven gedaan met genetisch gemanipuleerd hout. Dat is in Europa niet op de markt. En ook katoen waarin genetisch gemanipuleerd mate riaal is verwerkt, mag in Europa niet worden verkocht. Normaal gesproken zijn alle schilderijen in Nederland dus gentechvrij. Maar wat de meeste mensen niet weten, is dat zestig procent van het voedsel in de supermarkten genetisch gemanipuleerde stof fen bevat. Daarvoor willen wij aandacht vragen. En een kant tekening is wel dat de controle op het verbod op genetisch ge manipuleerd materiaal niets voorstelt. De Keuringsdienst van Waren geeft aan dat zij geen instrumenten heeft om vast te stellen of katoen dat wordt in gevoerd ook daadwerkelijk gentechvrij is. Dus kunnen we er niet helemaal zeker van zijn dat de titel van de expositie ook klopt." Gegokt Wat de éénentwintig exposan ten - onder wie Karin Starmans uit Vlissingen, tien leden van de Kunstkring Lelystad, en kun stenaars uit Nieuw-Zeeland, Engeland, Denemarken en de Verenigde Staten - gemeen heb ben, is dat ze het publiek willen waarschuwen voor genetische manipulatie. „Sinds 1996zitge- netisch gemanipuleerd materi aal in ons voedsel", verklaart Bos. „Bijvoorbeeld via toege voegde soja of mais. Wij vinden het bezwaarlijk dat het niet op etiketten is aangegeven. Dat wordt niet nodig geacht, terwijl voldoende wetenschappers aangeven dat er wordt gegokt met genen. Het is onnatuurlijk om genen van verschillende soorten te combineren. Het is gevaarlijk, omdat virussen wor den losgelaten waarvan niet duidelijk is wat ze kunnen ver oorzaken. En mensen met aller gieën, bijvoorbeeld voor noten, kunnen ziek worden van pro ducten waarvan ze het helemaal niet verwachten." Bos is een van de weinigen die in haar werk rechtstreeks protes teert tegen genetische manipu latie. De meeste kunstenaars doen dat indirect, door nadruk te leggen op de natuur. Er zijn daarom veel schilderijen te zien van bloemen en planten, of fo to's van een natuurlijke omge ving die onder druk van de mens dreigt te verdwijnen. „De expo sitie zelf is het protest", aldus Bos. „De kunst is het middel waarmee we voorlichting ver schaffen die in Nederland ont breekt. Het is geen toeval dat het juist kunstenaars zijn die dit thema oppakken. Die zijn van nature kritisch, ze onttrekken zich sneller aan maatschappe lijke ontwikkelingen die de meeste mensen gewoon schijnen te vinden." Expositie gentechvrije kunst, tot eind maart in het Arsenaaltheater, CineCity en café Soif in Vlissingen, tot en met 3 maart in de bibliotheek in Vlissingen. Het werk van Miep Bos, dat in het Vlissingse café Soif hangt, verwijst rechtstreeks naar gene tische manipulatie. foto Lex de Meester Ben Misilje schildert veel zeegezichten. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 34