PZC Provincie wil studie spoedhulp Kleine doses olie blijven aanspoelen Vervuiling leidt tot wijziging rampenplan Dam blijft nog voor Zwin W rakopruiming begint wat later 13 Verzet tegen plan spreiding ambulances Inspectie moet aantijgingen van huisartsen onderzoeken Politica ziet kans op Brussels geld voor gevolgen ramp Tricolor Op zoek naar de auto die bij je past? Je vindt hem zeker weten wel op (S) AutoTrack.nl Vrijspraak voor politieagent Wartsila koopt Zeeuwse bedrijven Boete na frontale botsing Brandweer haalt hert uit vijver Hf presen ile ren 1 NIEUWE ZOMER 1 dinsdag 4 februari 2003 rfnor Claudia Sondervan MIDDELBURG - De provincie zeeland wil met een eigen plan M voor de verdeling van ambulan- rui| ces naar minister De Geus (Volksgezondheid). De provincie wil ook weten van de minister of de spreiding van de ambulancezorg nog steeds het primaat van de provincie is. Zeeland weigert elk plan dat de provincie ambulances of stand plaatsen kost. Dat zegt gedepu teerde G. de Kok (zorg). De Geus wil de ambulances en standplaatsen opnieuw verde len over de provincies, opdat in alle delen van Nederland ambu lancehulp binnen de wettelijke limiet van vijftien minuten ter plekke is. Nu halen ambulances in verschillende gebieden, waaronder cle kop van Schou- wen-Duiveland, die aanrijtijd niet. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft een aantal sprei dingsvarianten voorgelegd aan de minister; die heeft twee daar van mogelijk uitvoerbaar ge noemd. In beide plannen blijft het dekkingspercentage voor Zeeland onaanvaardbaar laag, vindt de provincie. De Geus is niet helder in zijn keuze, stelt De Kok. „Hij wil een honderd procents dekking, maar met een budget voor 95 procent dekking." Ook niet hel der is wie De Geus verantwoor delijk acht voor de spreiding van de ambulancezorg. De wet legt die bij de provincies en die willen dat zo houden, stelt De Kok. Samen met de andere provincies gaat Zeeland op basis van het RIVM-onderzoek binnen enkele weken een eigen plan opstellen, waarbij volgens De Kok geen enkele provincie erop achteruit gaat. De huidige RIVM-scenario's voorzien daar niet in. door Claudia Sondervan MIDDELBURG - De Inspectie voor de Gezondheidszorg moet een onderzoek instellen naar de stelling van de Zeeuwse huis artsen dat falende spoedeisende hulp jaarlijks vijf Zeeuwse le vens kost. De provincie Zeeland heeft de inspectie om een onder zoek gevraagd. De stelling van de huisartsen staat in het recente provinciale onderzoeksrapport De Keten een zorg, waarin de gebreken in de Zeeuwse spoedeisende medi sche hulp aan het licht werden gebracht. Of de inspectie het on derzoek wil oppakken was gis teren nog niet bekend. Het rap port is inmiddels ook naar de vaste Kamercommissie en de ministers van Binnenlandse Za ken en Volksgezondheid ge stuurd. Gedeputeerde G. de Kok (zorg) wil Provinciale Staten vragen om de begeleidingscom missie voor het provinciale on derzoek aan te stellen als stuur groep die de aanbevelingen uit het rapport voor betere spoedei sende hulp zo snel mogelijk moet doorvoeren. In de commis sie zijn alle partijen die betrok kenzijn bij spoed- en ramphulp vertegenwoordigd, onder voor zitterschap van oud-directeur G.Jebbink van de CZ Groep. De Kok wil zelf als adviseur in die stuurgroep zitting nemen. Verbazing „Ik heb er voor het eerst in tien jaar vertrouwen in dat de pro blemen in de spoedeisende zorg serieus worden genomen", rea geert M. Weststrate, voorzitter van de Districts Huisartsenver eniging Zeeland en lid van de CADZAND - Europarlementa riër D. Corbey verwacht dat er Europese fondsen worden aan geboord om de schade te vergoe den die is aangericht door olie uit de autocarrier Tricolor. DePvdA-politica deed deze uit spraak gisteren bij een bezoek aan natuurreservaat Het Zwin, dat met olievervuiling te kam pen heeft. Ook vogelopvang De Mikke in Middelburg zou vol gens haar voor een vergoeding in aanmerking moeten komen. „Gezien de internationale ge volgen van het ongeluk acht ik die kans groot. Ik ga deze kwes tie in elk geval in Brussel aan de orde stellen", verklaarde Cor bey. Haar partijgenoot E. Hage- man, nummer zes op de lijst voor de komende provinciale Statenverkiezingen, zegde toe aandacht voor de kwestie te vragen op provinciaal niveau. Corbey wil ook dat het ongeluk met de Tricolor wordt meegeno men in het Europese onderzoek naar de olieramp met de Presti ge voor de Spaanse kust. Daar naast pleit zij voor een verdere aanscherping van de aanspra kelijkheid van de rederijen. „Zo sluit ik niet uit dat het imago van de streek is aangetast. Met het toeristische seizoen voor de deur zou dat heel slecht nieuws zijn. Met name hierom dient de vervuiler keihard te worden aangepakt", aldus de PvdA'ster. begeleidingscommissie. De huisartsen drongen al jaren aan op onderzoek, maar het was 'trekken aan een dood paard', typeert Weststrate. „Tot mijn stomme verbazing staat nu ie dereen overeind." Vooral over het besluit van de GHOR, de Zeeuwse organisatie voor ge neeskundige hulp bij rampen om de medische leiding bij de GGD te leggen in plaats van bij de brandweer als CPA-leider, is Weststrate verheugd. „Dat is op zijn zachtst gezegd niet voor zijn tijd. Anders dan de brand weer weet de GGD de medische zorg op waarde te schatten en worden zaken in gang gezet waar we bij de brandweer geen gehoor voor kregen. Plet provincieverzoek tot het in- spectieonderzoek noemt hij 'het goed recht' van de provincie. „Dat dodental is al drie jaar be kend. Het was vast onderwerp bij al onze contacten met de in spectie. Er is nu een gedeputeer de die de problemen oppakt." Weststrate zegt blij te zijn dat de suggestie van voormalig gede puteerde A. Dijkwel, huidig voorzitter van de Zeeuwse pati ëntenorganisatie, om een stuur groep in te stellen, is overgeno men. „Spoedeisende zorg is het meest kritische dat we hebben. Laksheid daarin is onaanvaard baar." Volgens de Inspectie voor de Ge zondheidszorg kent de spoedei sende medische hulp landelijk grote problemen door gebrekki ge kwaliteitszorg en met name slechte afspraken. Lokaal on derzoek heeft daarom meestal geen zin, stelt woordvoerder F. van ter Beek. „Dat kost do den, maar het veld is zelf ver antwoordelijk voor het oplossen van die problemen binnen de gestelde politieke kadei'sHet enige dat de inspectie kan doen, is partijen erop aanspreken. We hebben echter geen dwangmo- gelijkheden, enkel de opdracht tot sluiting van een instelling. Dat is hier geen oplossing. De inspectie wil daarom graag de mogelijkheid tot het opleggen van bestuurlijke boetes." Tot 1 maart mogen alle partijen, van Centrale Post Ambulance vervoer tot huisartsen, gemeen ten en ziekenhuizen, reageren op het rapport van onderzoeks bureau Cap Gemini Ernst Young. Daarna zou de stuur groep aan de slag kunnen, meent gedeputeerde De Kok. „Mijn indruk is dat inmiddels iedereen de conclusies en aan bevelingen uit het rapport deelt." Na het publiek worden van het rapport toonde De Kok zich ernstig bezorgd omdat het voornamelijk wrevel en ontken ningen opriep bij partijen uit de zorgketen. Er is nu een werkba re situatie ontstaan, vindt hij. Ook gisteren ging het opruimen van aangespoelde olie op het strand bij 't Zwin door. door René van Stee OOSTBURG - Naar aanleiding van de olieverontreiniging in de Zwingeul komt er op korte termijn een herziening van het rampenplan voor het natuurreser vaat. Dat heeft het crisiscomité van het Zwingebied gisteren besloten. Vertegenwoordigers van de provincies Zeeland en West-Vlaanderen en de ge meenten Sluis en Knokke-Heist hebben zitting in het comité. De herziening van het rampenplan moet er voor zorgen dat de betrokken overheden bij een calami teit zo snel mogelijk efficiënte maatrege len kunnen nemen. Op basis van het hui dige rampenplan bleek dit niet mogelijk. Zo voorzag het document niet in alterna tieven naast de aanleg van een zanddam en een drijvende dam van zogeheten 'booms'. Daardoor ontstonden met name onder specialisten die deelnamen aan het crisisoverleg verwarrende discussies en daardoor wellicht belangrijk tijdverlies. „Onder meer omdat de technische oplos singen waarin het rampenplan voorziet niet haalbaar bleken, hebben we te veel moeten improviseren. Ook willen we af vanhet langdurige overleg in de huidige, te grote samenstelling van het crisisco mité. Ondanks ieders goede bedoelingen is dat de besluitvorming niet ten goede gekomen", verklaarde burgemeester EBrommet van Sluis, die de acties coör dineert. foto Peter Nicolai Burgemeester Leopold graaf Lippens van Knokke-Heist onderschreef met na me de laatste uitspraak van Brommet. Vorige week liet hij duidelijk zijn onge noegen blijken over de gang van zaken. „Een telefoontje aan de betrokken be stuurders moet voldoende zijn om de boel in een vergelijkbare situatie snel in gang te zetten, waarbij we niet te veel in details moeten treden. Vergaderen doen we later wel", was het commentaar van Lippens. door Melita Lantinq VLISSINGEN - Rijkswater staat heeft gisterochtend twee kleine olievlekken ontdekt voor de stomvloedkering. Ook in 't Zwin zijn nieuwe olievlekken aangetroffen. Rijkswaterstaat verwacht dat ook in de komende dagen nog kleine hoeveelheden olie aan spoelen op het strand. Daarbij gaat het niet om nieuwe vlekken maar om olie die inmid dels naar beneden is gezakt en nu in het water zweeft. door René van Stee CADZAND - De tijdelijke zanddam in de Belgische kreek opening van het Zwingebied blijft gewoon liggen. Conserva tor K. Struyf van natuurgebied Het Zwin verklaart dat die op lossing nog steeds de minst slechte van allerlei opties is. Het tijdelijke wegvallen het getij is volgens hem minder schadelijk dan de olieverontreiniging die op Nederlands grondgebied is aangetroffen. Daarom waren wij meteen voor het opwerpen van de dam, die tot nu toe zijn werk heeft ge daan", aldus de conservator. Struyf bevestigt dat het wegval len van de invloed van het zee water vooral schade toebrengt aan de bodemfauna. Die weegt volgens hem niet op tegen de olieverontreiniging, waar van de effecten op langere ter mijn nog moeten worden afge wacht. „Verder is van slikken- en schorrengebieden bekend dat ze snel herstellen als de zee-in vloed terug is. Omdat ook het zout in de bodem niet meteen wegspoelt, loopt de vegetatie op de schorren (zeekraal, lamsoor en zeester) geen gevaar", legt hij uit. Levensader R. Beijersbergen van stichting Het Zeeuwse Landschap is het met die laatste woorden van Struyf eens. Niettemin is hij evenals zijn collega-natuurbe schermers uit Nederland van mening dat eb en vloed zo lang mogelijk in stand moeten wor den gehouden. „Het getij is de levensader van het natuurge bied. Daarom besloten wij tot het neerleggen van een drijven de dam op Nederlands grondge bied, en dan vooral omdat we de olievervuiling tot nu toe vrij ge makkelijk aankunnen", aldus Beijersbergen. Hij voegt er aan toe dat het voor de Belgen makkelijker was een zanddam aan te leggen, omdat het natuurreservaat op hun grondgebied nog steeds dage lijks zeewater via Nederland binnenkrijgt. Inmiddels zijn medewerkers van de Universiteit Gent begon nen met een onderzoek naar de effecten van de aanleg van de zanddam in de Belgische kreekopening. Afhankelijk van de onderzoeksresultaten, die waarschijnlijk vrijdag be kend zijn, wordt mogelijk beslo ten tot aanvullende maatrege len. Deze olie zal naar de bodem zakken en uiteindelijk weer aanspoelen. Op de Oosterschelde zelf zijn geen nieuwe olievlekken waar genomen. Verreweg de meeste olie die de afgelopen dagen de Oosterschelde in kwam drijven, is terechtgekomen in de haven van Colijnsplaat en de Jacoba- haven. Voor een deel is de olie aangespoeld op de Noord-Beve- landse stranden. Mosselen De mosselsector maakt zich nog geen zorgen over de aantasting van de mosselpercelen in de Oosterschelde. Secretaris H. Van Geesbergen van de pro ducentenorganisatie: „Wij heb ben een redelijk rooskleurig beeld van de situatie. Het gaat om een paar kleinere vlekken, die volgens onze informatie geen bedreiging vormen voor de mosselen." De oliekoek die is terechtgeko men op het talud langs de Vlis- singse boulevard en op de stenen langs de dijk bij Westka- pelle worden met de hand weg gehaald, met behulp van pla- muurmessen en scheppen. Dat heeft Rijkswaterstaat gister middag besloten omdat machi naal verwijderen niet mogelijk is. Als de stenen zijn schoonge- schraapt, wordt over de laatste restanten zand gestrooid, zodat de olieresten zich binden. Voor wandelaars op het strand blijft het uitkijken bij de paalhoof den. Ook hieraan kleeft olie, maar deze is niet te verwijderen en zal vanzelf schoon moeten spoelen. Natuurgebied 't Zwin in Zeeuws-Vlaanderen wordt be ter beschermd door een fijnma zig net te spannen in de geul. Hiermee moet worden voorko men dat zwevende olie alsnog in de geul terechtkomt. Bovendien wordt de drijvende oliekering gerepareerd. Slecht weer De olieopruiming heeft het af gelopen weekend stilgelegen vanwege het slechte weer. Gis teren is er weer geruimd langs de hele Zeeuwse kust. In totaal is nu 95.000 liter olie opgeruimd van de circa 160.000 liter die is aangespoeld. Advertentie De autotite voor heel Nederland DEN HAAG - Het gerechtshof in Den Haag heeft een 35-jari- ge politieman uit Terneuzen gisteren opnieuw vrijgesproken van dood door schuld. Het hof bekrachtigde daarmee de uit spraak van de rechtbank in Middelburg, die vorig jaar be paalde dat de agent onschuldig was aan een aanrijding waar bij hij iemand doodreed. Volgens het hof is niet onomstotelijk vast komen te staan dat het dodelijke ongeval de schuld van de agent was. De agent botste op 20 juli 2000 in Terneuzen op de automobi list, terwijl hij vuurgevaarlijke criminelen achtervolgde. Hij voerde geen zwaailicht of sirene, omdat hij de criminelen niet wilde opjutten tot nog gevaarlijker rijgedrag. Hij reedmeton- geveer 100 kilometer per uur over de linkerrijbaan toen hij botste op de automobilist voor hem, die plotseling linksaf sloeg. Hij kón daarmee geen rekening hebben gehouden, om dat hij niet wist dat op die plek een mogelijkheid was om linksaf te slaan. Twee weken geleden eiste de advocaat-gene raal 120 uur dienstverlening en een voorwaardelijke rijont zegging van anderhalf jaar. ANP KRUININGEN - De Finse Motorenfabrikant Wartsila neemt Caltax Marine Diesel en Traas Metaalbewerking in Kruingen over. Bij de twee Zeeuwse bedrijven werken negentig mensen. De overname heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid. Ook blijven de ondernemingen gevestigd in Kruiningen. Cal tax Marine Diesel en Traas Metaalbewerking zijn onderdeel van Traas-van Houte Holding. De bedrijven houden zich be zig met het opknappen van (onderdelen van) scheepsmotoren Directeur G. Traas: „Met de overname wil Wartsila zijn greep op de wereldmarkt vergroten. Voor de twee Zeeuwse bedrij ven is het voordeel dat alle technische kennis over de motoren direct beschikbaar is. Als Wartsila veranderingen doorvoert in een motor, wordt die informatie doorgegeven. Tot nu toe moesten we dat zelf uitdokteren." Wartsila stelt dat de over name de technische mogelijkheden en de kennis van de on derneming vergroot. Ook wordt de positie op de Noord-Euro- pese markt versterkt, aldus de motorenfabrikant. DEN HAAG - Een 75-jarige automobiliste uit Oostkapelle is in hoger beroep veroordeeld tot een boete van vijfhonderd eu ro en zes maanden voorwaardelijke rijontzegging. Eerder had de rechtbank in Middelburg haar veroordeeld tot een boete van negenhonderd euro en een jaar onvoorwaardelijke rijont zegging. De vrouw kwam op 2 7 mei twee jaar geleden op de rijksweg bij Scharendijke in frontale botsing met een tegenligger. De be stuurster van deze auto en een vierjarig kind liepen zware ver woningen op. De veroorzaakster van het ongeval brak een heup. Tijdens het ongeval reed de 75-jarige vrouw op de ver keerde weghelft. Zelf weet de vrouw zich totaal niets meer te herinneren van het ongeval. GOES - De Goese brandweer heeft zaterdagavond een hert uit het ijskoude water gehaald in het hertenkamp in Goes- Zuid. Het beestje was door het ijs gezakt. Enkele jongeren de den vergeefs een poging het hert uit het water te bevrijden en ook de politie kreeg hem niet op het droge. De blusploeg en het duikteam van de brandweer werden erbij gehaald. Zij hadden het beestje binnen enkele minuten uit de vijver gehaald. Ver moedelijk heeft het hert daar bijna een uur in gelegen. Een dierenarts heeft het dier weer op temperatuur gebracht. wrak zal, zoals vrijwel alle ob stakels, eerst door een sleep hopperzuiger worden vrijge maakt van zand, waarna een grote bok wordt ingezet om de restanten van de Alan A. Dale 'weg te happen'. Ringelberg pakt er een kaart bij met alle objecten. De Alan A. Dale ligt er 'eenzaam' bij aan de rand van de scheepvaartrou te bij Borssele. Op de rede van Vlissingen, voor de kust van Terneuzen, bij Hansweert en in het Nauw van Bath staan veel meer stippen. Ze laten precies zien waar de Westerschelde op z'n gevaarlijkst is, op plaatsen waar het verkeer elkaar kruist. Piëteit Bij Hansweert, waar het Kanaal door Zuid-Beveland in de Wes terschelde uitkomt, moeten zeven objecten worden opge ruimd, waaronder één bijzon dere: de motorspits Corry B. In 1967 is dit binnenvaartschip vergaan. De schipper en zijn kind kwamen om. Zijn vrouw is uit het water gered,Wij hebben contact met haar", vertelt Ringelberg. „Zij leeft nog dage lijks met deze tragedie. Haar man en kind zijn nooit terugge vonden." De berging van de Corry B. wordt uit piëteit extra zorgvuldig uitgevoerd. De Corry B. is niet het enige wrak waarvoor nabestaanden belangstelling hebben. Hetzelf de geldt voor de Dinca, die bij Terneuzen is gezonken. Ringel berg: „Wij weten alleen niet waar dat schip precies ligt. We hebben wel een vermoeden, maar dat is alles. Mocht dat éne wrak inderdaad de Dinca zijn, dan zullen we de familieleden waarschuwen, hebben we afge sproken." Als alles naar plan verloopt, is de verdiepte en verbrede vaar weg naar Antwerpen over an derhalf jaar geschoond. Deze fase kost 45,8 miljoen euro. door Harmen van der Werf VLISSINGEN - De laatste fase van de wrakopruiming op de Westerschelde begint iets later dan gepland. Smit Internatio nale, één van de bedrijven die de aanbesteding van het project hebben gewonnen, verwacht dat de werkzaamheden over twee tot drie weken kunnen be ginnen. Rijkswaterstaat ging eerst uit van begin februari. De vertraging is te wijten aan het weer en het nog niet be schikbaar hebben van een werkschip, aldus een woord voerder van Smit Internationa le. Het tijdelijke oponthoud is (nog) niet erg. Het projectbu reau wrakopruiming van Rijks waterstaat ging er eerst vanuit dat de laatste fase ruim twee jaar, 105 weken, zou duren. In overleg met de geselecteerde aannemerscombinatie kon dat worden teruggebracht tot nog geen negentig weken. Achtendertig scheepswrakken en andere obstakels moeten in die tijd uit de bodem van de Westerschelde worden verwij derd, omdat ze een risico zijn voor de scheepvaart. In 1998, 1999 en 2000 zijn al vijftien wrakken geborgen. Rijkswaterstaat heeft dankzij die ervaring de laatste fase van de opruiming groots kunnen aanpakken, „En het scheelt een berg organisatiekosten, zeker omdat er extra veel aandacht aan milieu-aspecten moest wor den besteed", stelt Henk Ringel berg, plaatsvervangend hoofd van het projectbureau. Torpederen Zo is er geboord naar olie op het grootste wrak dat moet worden geborgen, de oorspronkelijk Deense vrachtvaarder Alan A. Dale. In de oorlog, eind 1944, wist een Duitse mini-onderzee- er dit schip te torpederen, waar na het voor Borssele zijn eind bestemming vond. Op vijf plekken is de Alan A. Dale on derzocht op olie. Rijkswater staat kon opgelucht ademhalen. „Er is geen olie gevonden", meldt Ringelberg. Hij houdt wel een slag om de arm. „Verrassin gen zijn bij zo'n omvangrijk project nooit uit te sluiten." Voor het verwijderen van het vrachtschip zijn iets meer dan honderd dagen uitgetrokken. Het werk moet, volgens de oude planning, eind mei beginnen en duurt tot half september. Het Advertentie cc Wii UI X ij COLLECTIE Grote Markt 11-13, 4461 AH Goes, telefoon 0113 227607

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 13