PZC
Provincie wil studie spoedhulp
Kleine doses olie blijven aanspoelen
Vervuiling leidt tot wijziging rampenplan
Dam blijft nog voor Zwin
W rakopruiming
begint wat later
13
Verzet tegen plan spreiding ambulances
Inspectie moet aantijgingen van huisartsen onderzoeken
Politica ziet kans
op Brussels geld
voor gevolgen
ramp Tricolor
Op zoek naar de auto die bij je past?
Je vindt hem zeker weten wel op
(S) AutoTrack.nl
Vrijspraak voor politieagent
Wartsila koopt Zeeuwse bedrijven
Boete na frontale botsing
Brandweer haalt hert uit vijver
Hf
presen
ile ren
1
NIEUWE
ZOMER
1
dinsdag 4 februari 2003
rfnor Claudia Sondervan
MIDDELBURG - De provincie
zeeland wil met een eigen plan
M voor de verdeling van ambulan-
rui| ces naar minister De Geus
(Volksgezondheid).
De provincie wil ook weten van
de minister of de spreiding van
de ambulancezorg nog steeds
het primaat van de provincie is.
Zeeland weigert elk plan dat de
provincie ambulances of stand
plaatsen kost. Dat zegt gedepu
teerde G. de Kok (zorg).
De Geus wil de ambulances en
standplaatsen opnieuw verde
len over de provincies, opdat in
alle delen van Nederland ambu
lancehulp binnen de wettelijke
limiet van vijftien minuten ter
plekke is. Nu halen ambulances
in verschillende gebieden,
waaronder cle kop van Schou-
wen-Duiveland, die aanrijtijd
niet. Het Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu
(RIVM) heeft een aantal sprei
dingsvarianten voorgelegd aan
de minister; die heeft twee daar
van mogelijk uitvoerbaar ge
noemd. In beide plannen blijft
het dekkingspercentage voor
Zeeland onaanvaardbaar laag,
vindt de provincie.
De Geus is niet helder in zijn
keuze, stelt De Kok. „Hij wil een
honderd procents dekking,
maar met een budget voor 95
procent dekking." Ook niet hel
der is wie De Geus verantwoor
delijk acht voor de spreiding
van de ambulancezorg. De wet
legt die bij de provincies en die
willen dat zo houden, stelt De
Kok.
Samen met de andere provincies
gaat Zeeland op basis van het
RIVM-onderzoek binnen enkele
weken een eigen plan opstellen,
waarbij volgens De Kok geen
enkele provincie erop achteruit
gaat.
De huidige RIVM-scenario's
voorzien daar niet in.
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - De Inspectie
voor de Gezondheidszorg moet
een onderzoek instellen naar de
stelling van de Zeeuwse huis
artsen dat falende spoedeisende
hulp jaarlijks vijf Zeeuwse le
vens kost. De provincie Zeeland
heeft de inspectie om een onder
zoek gevraagd.
De stelling van de huisartsen
staat in het recente provinciale
onderzoeksrapport De Keten
een zorg, waarin de gebreken in
de Zeeuwse spoedeisende medi
sche hulp aan het licht werden
gebracht. Of de inspectie het on
derzoek wil oppakken was gis
teren nog niet bekend. Het rap
port is inmiddels ook naar de
vaste Kamercommissie en de
ministers van Binnenlandse Za
ken en Volksgezondheid ge
stuurd. Gedeputeerde G. de Kok
(zorg) wil Provinciale Staten
vragen om de begeleidingscom
missie voor het provinciale on
derzoek aan te stellen als stuur
groep die de aanbevelingen uit
het rapport voor betere spoedei
sende hulp zo snel mogelijk
moet doorvoeren. In de commis
sie zijn alle partijen die betrok
kenzijn bij spoed- en ramphulp
vertegenwoordigd, onder voor
zitterschap van oud-directeur
G.Jebbink van de CZ Groep. De
Kok wil zelf als adviseur in die
stuurgroep zitting nemen.
Verbazing
„Ik heb er voor het eerst in tien
jaar vertrouwen in dat de pro
blemen in de spoedeisende zorg
serieus worden genomen", rea
geert M. Weststrate, voorzitter
van de Districts Huisartsenver
eniging Zeeland en lid van de
CADZAND - Europarlementa
riër D. Corbey verwacht dat er
Europese fondsen worden aan
geboord om de schade te vergoe
den die is aangericht door olie
uit de autocarrier Tricolor.
DePvdA-politica deed deze uit
spraak gisteren bij een bezoek
aan natuurreservaat Het Zwin,
dat met olievervuiling te kam
pen heeft. Ook vogelopvang De
Mikke in Middelburg zou vol
gens haar voor een vergoeding
in aanmerking moeten komen.
„Gezien de internationale ge
volgen van het ongeluk acht ik
die kans groot. Ik ga deze kwes
tie in elk geval in Brussel aan de
orde stellen", verklaarde Cor
bey. Haar partijgenoot E. Hage-
man, nummer zes op de lijst
voor de komende provinciale
Statenverkiezingen, zegde toe
aandacht voor de kwestie te
vragen op provinciaal niveau.
Corbey wil ook dat het ongeluk
met de Tricolor wordt meegeno
men in het Europese onderzoek
naar de olieramp met de Presti
ge voor de Spaanse kust. Daar
naast pleit zij voor een verdere
aanscherping van de aanspra
kelijkheid van de rederijen. „Zo
sluit ik niet uit dat het imago
van de streek is aangetast. Met
het toeristische seizoen voor de
deur zou dat heel slecht nieuws
zijn. Met name hierom dient de
vervuiler keihard te worden
aangepakt", aldus de PvdA'ster.
begeleidingscommissie. De
huisartsen drongen al jaren aan
op onderzoek, maar het was
'trekken aan een dood paard',
typeert Weststrate. „Tot mijn
stomme verbazing staat nu ie
dereen overeind." Vooral over
het besluit van de GHOR, de
Zeeuwse organisatie voor ge
neeskundige hulp bij rampen
om de medische leiding bij de
GGD te leggen in plaats van bij
de brandweer als CPA-leider, is
Weststrate verheugd. „Dat is op
zijn zachtst gezegd niet voor
zijn tijd. Anders dan de brand
weer weet de GGD de medische
zorg op waarde te schatten en
worden zaken in gang gezet
waar we bij de brandweer geen
gehoor voor kregen.
Plet provincieverzoek tot het in-
spectieonderzoek noemt hij 'het
goed recht' van de provincie.
„Dat dodental is al drie jaar be
kend. Het was vast onderwerp
bij al onze contacten met de in
spectie. Er is nu een gedeputeer
de die de problemen oppakt."
Weststrate zegt blij te zijn dat de
suggestie van voormalig gede
puteerde A. Dijkwel, huidig
voorzitter van de Zeeuwse pati
ëntenorganisatie, om een stuur
groep in te stellen, is overgeno
men. „Spoedeisende zorg is het
meest kritische dat we hebben.
Laksheid daarin is onaanvaard
baar."
Volgens de Inspectie voor de Ge
zondheidszorg kent de spoedei
sende medische hulp landelijk
grote problemen door gebrekki
ge kwaliteitszorg en met name
slechte afspraken. Lokaal on
derzoek heeft daarom meestal
geen zin, stelt woordvoerder
F. van ter Beek. „Dat kost do
den, maar het veld is zelf ver
antwoordelijk voor het oplossen
van die problemen binnen de
gestelde politieke kadei'sHet
enige dat de inspectie kan doen,
is partijen erop aanspreken. We
hebben echter geen dwangmo-
gelijkheden, enkel de opdracht
tot sluiting van een instelling.
Dat is hier geen oplossing. De
inspectie wil daarom graag de
mogelijkheid tot het opleggen
van bestuurlijke boetes."
Tot 1 maart mogen alle partijen,
van Centrale Post Ambulance
vervoer tot huisartsen, gemeen
ten en ziekenhuizen, reageren
op het rapport van onderzoeks
bureau Cap Gemini Ernst
Young. Daarna zou de stuur
groep aan de slag kunnen,
meent gedeputeerde De Kok.
„Mijn indruk is dat inmiddels
iedereen de conclusies en aan
bevelingen uit het rapport
deelt." Na het publiek worden
van het rapport toonde De Kok
zich ernstig bezorgd omdat het
voornamelijk wrevel en ontken
ningen opriep bij partijen uit de
zorgketen. Er is nu een werkba
re situatie ontstaan, vindt hij.
Ook gisteren ging het opruimen van aangespoelde olie op het strand bij 't Zwin door.
door René van Stee
OOSTBURG - Naar aanleiding van de
olieverontreiniging in de Zwingeul komt
er op korte termijn een herziening van
het rampenplan voor het natuurreser
vaat. Dat heeft het crisiscomité van het
Zwingebied gisteren besloten.
Vertegenwoordigers van de provincies
Zeeland en West-Vlaanderen en de ge
meenten Sluis en Knokke-Heist hebben
zitting in het comité. De herziening van
het rampenplan moet er voor zorgen dat
de betrokken overheden bij een calami
teit zo snel mogelijk efficiënte maatrege
len kunnen nemen. Op basis van het hui
dige rampenplan bleek dit niet mogelijk.
Zo voorzag het document niet in alterna
tieven naast de aanleg van een zanddam
en een drijvende dam van zogeheten
'booms'. Daardoor ontstonden met name
onder specialisten die deelnamen aan het
crisisoverleg verwarrende discussies en
daardoor wellicht belangrijk tijdverlies.
„Onder meer omdat de technische oplos
singen waarin het rampenplan voorziet
niet haalbaar bleken, hebben we te veel
moeten improviseren. Ook willen we af
vanhet langdurige overleg in de huidige,
te grote samenstelling van het crisisco
mité. Ondanks ieders goede bedoelingen
is dat de besluitvorming niet ten goede
gekomen", verklaarde burgemeester
EBrommet van Sluis, die de acties coör
dineert.
foto Peter Nicolai
Burgemeester Leopold graaf Lippens
van Knokke-Heist onderschreef met na
me de laatste uitspraak van Brommet.
Vorige week liet hij duidelijk zijn onge
noegen blijken over de gang van zaken.
„Een telefoontje aan de betrokken be
stuurders moet voldoende zijn om de
boel in een vergelijkbare situatie snel in
gang te zetten, waarbij we niet te veel in
details moeten treden. Vergaderen doen
we later wel", was het commentaar van
Lippens.
door Melita Lantinq
VLISSINGEN - Rijkswater
staat heeft gisterochtend twee
kleine olievlekken ontdekt voor
de stomvloedkering. Ook in
't Zwin zijn nieuwe olievlekken
aangetroffen.
Rijkswaterstaat verwacht dat
ook in de komende dagen nog
kleine hoeveelheden olie aan
spoelen op het strand.
Daarbij gaat het niet om nieuwe
vlekken maar om olie die inmid
dels naar beneden is gezakt en
nu in het water zweeft.
door René van Stee
CADZAND - De tijdelijke
zanddam in de Belgische kreek
opening van het Zwingebied
blijft gewoon liggen. Conserva
tor K. Struyf van natuurgebied
Het Zwin verklaart dat die op
lossing nog steeds de minst
slechte van allerlei opties is. Het
tijdelijke wegvallen het getij is
volgens hem minder schadelijk
dan de olieverontreiniging die
op Nederlands grondgebied is
aangetroffen.
Daarom waren wij meteen
voor het opwerpen van de dam,
die tot nu toe zijn werk heeft ge
daan", aldus de conservator.
Struyf bevestigt dat het wegval
len van de invloed van het zee
water vooral schade toebrengt
aan de bodemfauna. Die weegt
volgens hem niet op tegen
de olieverontreiniging, waar
van de effecten op langere ter
mijn nog moeten worden afge
wacht.
„Verder is van slikken- en
schorrengebieden bekend dat ze
snel herstellen als de zee-in
vloed terug is. Omdat ook het
zout in de bodem niet meteen
wegspoelt, loopt de vegetatie op
de schorren (zeekraal, lamsoor
en zeester) geen gevaar", legt hij
uit.
Levensader
R. Beijersbergen van stichting
Het Zeeuwse Landschap is het
met die laatste woorden van
Struyf eens. Niettemin is hij
evenals zijn collega-natuurbe
schermers uit Nederland van
mening dat eb en vloed zo lang
mogelijk in stand moeten wor
den gehouden. „Het getij is de
levensader van het natuurge
bied. Daarom besloten wij tot
het neerleggen van een drijven
de dam op Nederlands grondge
bied, en dan vooral omdat we de
olievervuiling tot nu toe vrij ge
makkelijk aankunnen", aldus
Beijersbergen.
Hij voegt er aan toe dat het voor
de Belgen makkelijker was een
zanddam aan te leggen, omdat
het natuurreservaat op hun
grondgebied nog steeds dage
lijks zeewater via Nederland
binnenkrijgt.
Inmiddels zijn medewerkers
van de Universiteit Gent begon
nen met een onderzoek naar
de effecten van de aanleg van
de zanddam in de Belgische
kreekopening. Afhankelijk van
de onderzoeksresultaten, die
waarschijnlijk vrijdag be
kend zijn, wordt mogelijk beslo
ten tot aanvullende maatrege
len.
Deze olie zal naar de bodem
zakken en uiteindelijk weer
aanspoelen.
Op de Oosterschelde zelf zijn
geen nieuwe olievlekken waar
genomen. Verreweg de meeste
olie die de afgelopen dagen de
Oosterschelde in kwam drijven,
is terechtgekomen in de haven
van Colijnsplaat en de Jacoba-
haven. Voor een deel is de olie
aangespoeld op de Noord-Beve-
landse stranden.
Mosselen
De mosselsector maakt zich nog
geen zorgen over de aantasting
van de mosselpercelen in de
Oosterschelde. Secretaris
H. Van Geesbergen van de pro
ducentenorganisatie: „Wij heb
ben een redelijk rooskleurig
beeld van de situatie. Het gaat
om een paar kleinere vlekken,
die volgens onze informatie
geen bedreiging vormen voor de
mosselen."
De oliekoek die is terechtgeko
men op het talud langs de Vlis-
singse boulevard en op de
stenen langs de dijk bij Westka-
pelle worden met de hand weg
gehaald, met behulp van pla-
muurmessen en scheppen. Dat
heeft Rijkswaterstaat gister
middag besloten omdat machi
naal verwijderen niet mogelijk
is. Als de stenen zijn schoonge-
schraapt, wordt over de laatste
restanten zand gestrooid, zodat
de olieresten zich binden. Voor
wandelaars op het strand blijft
het uitkijken bij de paalhoof
den. Ook hieraan kleeft olie,
maar deze is niet te verwijderen
en zal vanzelf schoon moeten
spoelen.
Natuurgebied 't Zwin in
Zeeuws-Vlaanderen wordt be
ter beschermd door een fijnma
zig net te spannen in de geul.
Hiermee moet worden voorko
men dat zwevende olie alsnog in
de geul terechtkomt. Bovendien
wordt de drijvende oliekering
gerepareerd.
Slecht weer
De olieopruiming heeft het af
gelopen weekend stilgelegen
vanwege het slechte weer. Gis
teren is er weer geruimd langs
de hele Zeeuwse kust. In totaal
is nu 95.000 liter olie opgeruimd
van de circa 160.000 liter die is
aangespoeld.
Advertentie
De autotite voor heel Nederland
DEN HAAG - Het gerechtshof in Den Haag heeft een 35-jari-
ge politieman uit Terneuzen gisteren opnieuw vrijgesproken
van dood door schuld. Het hof bekrachtigde daarmee de uit
spraak van de rechtbank in Middelburg, die vorig jaar be
paalde dat de agent onschuldig was aan een aanrijding waar
bij hij iemand doodreed. Volgens het hof is niet onomstotelijk
vast komen te staan dat het dodelijke ongeval de schuld van
de agent was.
De agent botste op 20 juli 2000 in Terneuzen op de automobi
list, terwijl hij vuurgevaarlijke criminelen achtervolgde. Hij
voerde geen zwaailicht of sirene, omdat hij de criminelen niet
wilde opjutten tot nog gevaarlijker rijgedrag. Hij reedmeton-
geveer 100 kilometer per uur over de linkerrijbaan toen hij
botste op de automobilist voor hem, die plotseling linksaf
sloeg. Hij kón daarmee geen rekening hebben gehouden, om
dat hij niet wist dat op die plek een mogelijkheid was om
linksaf te slaan. Twee weken geleden eiste de advocaat-gene
raal 120 uur dienstverlening en een voorwaardelijke rijont
zegging van anderhalf jaar. ANP
KRUININGEN - De Finse Motorenfabrikant Wartsila neemt
Caltax Marine Diesel en Traas Metaalbewerking in Kruingen
over. Bij de twee Zeeuwse bedrijven werken negentig mensen.
De overname heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid.
Ook blijven de ondernemingen gevestigd in Kruiningen. Cal
tax Marine Diesel en Traas Metaalbewerking zijn onderdeel
van Traas-van Houte Holding. De bedrijven houden zich be
zig met het opknappen van (onderdelen van) scheepsmotoren
Directeur G. Traas: „Met de overname wil Wartsila zijn greep
op de wereldmarkt vergroten. Voor de twee Zeeuwse bedrij
ven is het voordeel dat alle technische kennis over de motoren
direct beschikbaar is. Als Wartsila veranderingen doorvoert
in een motor, wordt die informatie doorgegeven. Tot nu toe
moesten we dat zelf uitdokteren." Wartsila stelt dat de over
name de technische mogelijkheden en de kennis van de on
derneming vergroot. Ook wordt de positie op de Noord-Euro-
pese markt versterkt, aldus de motorenfabrikant.
DEN HAAG - Een 75-jarige automobiliste uit Oostkapelle is
in hoger beroep veroordeeld tot een boete van vijfhonderd eu
ro en zes maanden voorwaardelijke rijontzegging. Eerder had
de rechtbank in Middelburg haar veroordeeld tot een boete
van negenhonderd euro en een jaar onvoorwaardelijke rijont
zegging.
De vrouw kwam op 2 7 mei twee jaar geleden op de rijksweg bij
Scharendijke in frontale botsing met een tegenligger. De be
stuurster van deze auto en een vierjarig kind liepen zware ver
woningen op. De veroorzaakster van het ongeval brak een
heup. Tijdens het ongeval reed de 75-jarige vrouw op de ver
keerde weghelft. Zelf weet de vrouw zich totaal niets meer te
herinneren van het ongeval.
GOES - De Goese brandweer heeft zaterdagavond een hert
uit het ijskoude water gehaald in het hertenkamp in Goes-
Zuid. Het beestje was door het ijs gezakt. Enkele jongeren de
den vergeefs een poging het hert uit het water te bevrijden en
ook de politie kreeg hem niet op het droge. De blusploeg en het
duikteam van de brandweer werden erbij gehaald. Zij hadden
het beestje binnen enkele minuten uit de vijver gehaald. Ver
moedelijk heeft het hert daar bijna een uur in gelegen. Een
dierenarts heeft het dier weer op temperatuur gebracht.
wrak zal, zoals vrijwel alle ob
stakels, eerst door een sleep
hopperzuiger worden vrijge
maakt van zand, waarna een
grote bok wordt ingezet om de
restanten van de Alan A. Dale
'weg te happen'.
Ringelberg pakt er een kaart bij
met alle objecten. De Alan
A. Dale ligt er 'eenzaam' bij aan
de rand van de scheepvaartrou
te bij Borssele. Op de rede van
Vlissingen, voor de kust van
Terneuzen, bij Hansweert en in
het Nauw van Bath staan veel
meer stippen. Ze laten precies
zien waar de Westerschelde op
z'n gevaarlijkst is, op plaatsen
waar het verkeer elkaar kruist.
Piëteit
Bij Hansweert, waar het Kanaal
door Zuid-Beveland in de Wes
terschelde uitkomt, moeten
zeven objecten worden opge
ruimd, waaronder één bijzon
dere: de motorspits Corry B. In
1967 is dit binnenvaartschip
vergaan. De schipper en zijn
kind kwamen om. Zijn vrouw is
uit het water gered,Wij hebben
contact met haar", vertelt
Ringelberg. „Zij leeft nog dage
lijks met deze tragedie. Haar
man en kind zijn nooit terugge
vonden." De berging van de
Corry B. wordt uit piëteit extra
zorgvuldig uitgevoerd.
De Corry B. is niet het enige
wrak waarvoor nabestaanden
belangstelling hebben. Hetzelf
de geldt voor de Dinca, die bij
Terneuzen is gezonken. Ringel
berg: „Wij weten alleen niet
waar dat schip precies ligt. We
hebben wel een vermoeden,
maar dat is alles. Mocht dat éne
wrak inderdaad de Dinca zijn,
dan zullen we de familieleden
waarschuwen, hebben we afge
sproken."
Als alles naar plan verloopt, is
de verdiepte en verbrede vaar
weg naar Antwerpen over an
derhalf jaar geschoond. Deze
fase kost 45,8 miljoen euro.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - De laatste fase
van de wrakopruiming op de
Westerschelde begint iets later
dan gepland. Smit Internatio
nale, één van de bedrijven die de
aanbesteding van het project
hebben gewonnen, verwacht
dat de werkzaamheden over
twee tot drie weken kunnen be
ginnen. Rijkswaterstaat ging
eerst uit van begin februari.
De vertraging is te wijten aan
het weer en het nog niet be
schikbaar hebben van een
werkschip, aldus een woord
voerder van Smit Internationa
le. Het tijdelijke oponthoud is
(nog) niet erg. Het projectbu
reau wrakopruiming van Rijks
waterstaat ging er eerst vanuit
dat de laatste fase ruim twee
jaar, 105 weken, zou duren. In
overleg met de geselecteerde
aannemerscombinatie kon dat
worden teruggebracht tot nog
geen negentig weken.
Achtendertig scheepswrakken
en andere obstakels moeten in
die tijd uit de bodem van de
Westerschelde worden verwij
derd, omdat ze een risico zijn
voor de scheepvaart. In 1998,
1999 en 2000 zijn al vijftien
wrakken geborgen.
Rijkswaterstaat heeft dankzij
die ervaring de laatste fase van
de opruiming groots kunnen
aanpakken, „En het scheelt een
berg organisatiekosten, zeker
omdat er extra veel aandacht
aan milieu-aspecten moest wor
den besteed", stelt Henk Ringel
berg, plaatsvervangend hoofd
van het projectbureau.
Torpederen
Zo is er geboord naar olie op het
grootste wrak dat moet worden
geborgen, de oorspronkelijk
Deense vrachtvaarder Alan
A. Dale. In de oorlog, eind 1944,
wist een Duitse mini-onderzee-
er dit schip te torpederen, waar
na het voor Borssele zijn eind
bestemming vond. Op vijf
plekken is de Alan A. Dale on
derzocht op olie. Rijkswater
staat kon opgelucht ademhalen.
„Er is geen olie gevonden",
meldt Ringelberg. Hij houdt wel
een slag om de arm. „Verrassin
gen zijn bij zo'n omvangrijk
project nooit uit te sluiten."
Voor het verwijderen van het
vrachtschip zijn iets meer dan
honderd dagen uitgetrokken.
Het werk moet, volgens de oude
planning, eind mei beginnen en
duurt tot half september. Het
Advertentie
cc
Wii
UI
X
ij
COLLECTIE
Grote Markt 11-13, 4461 AH Goes,
telefoon 0113 227607