Oorzaak moeilijk te achterhalen Ruimtereis symbool van nationale trots PZC Ongeluk betekent klap voor Europees ruimtevaartprogram Vrijwel alle materiaal van Columbia in dampkring verbrand Eerdere missies: veertien doden 3 februari 1953 maandag 3 februari 2003 door Ben Apeldoorn DEN HAAG - De oorzaak van de ramp met het ruimteveer Columbia zal niet makkelijk te achterhalen zijn. Heel an ders als bij het ruimteveer Challenger, dat op 28 januari 1986, vrijwel op de kop af zeventien jaar geleden, ontplof te, is vrijwel al het materiaal waaruit de Columbia was opgebouwd, hoog in de dampkring verbrand. Het ongeluk met de Challenger, waar bij ook zeven astronauten omkwamen, werd veroorzaakt door een lekkende O-ring in één van de twee uit onderling beweegbare segmenten opgebouwde vaste-brandstofraketten (solid rocket boosters, of SRB's). Daardoor ontstond aan de zijkant van de SRB een intens hete vlam, die zich door één van de sta len stutten vrat, waarmee de SRB aan de grote externe brandstoftank (main engine tank, of MET) was bevestigd. De vlam was al op filmbeelden van de lan cering zelf te zien. Op zeventien kilometer hoogte, en 73 seconden na de lancering, boorde de SRB zich in de tank waarop een gigan tische ontploffing plaatsvond. Duizen den onderdelen van het ruimteveer en van de MET (de SRB's vlogen los door en werden door een commando vernie tigd) regenden neer in de Atlantische Oceaan. Zoveel mogelijk ervan werd in de maanden na de ramp geborgen voor het onderzoek naar de precieze oorza ken. De ramp van zaterdag vond veel hoger plaats: op zeker 65 kilometer boven het aardoppervlak en waarschijnlijk nóg hoger. De Columbia en de bemanning hadden zaterdag, na op 16 januari te zijn gelanceerd naar een baan rond de aarde, een verblijf van zestien dagen in de ruimte achter de rug, voor allerlei wetenschappelijke, merendeels biolo gische experimenten. Daar waren ook toestellen en experimenten van Neder landse makelij bij. Voor de uiteindelijke afdaling moet het veer omdraaien met zijn motoren in de vliegrichting. Die worden als remra- ketten gebruikt om de snelheid terug te brengen van 28.000 kilometer tot onge veer 20.000 kilometer per uur. Met die snelheid, bijna zeventien keer de ge luidssnelheid, komt het ruimteveer de dampkring binnen. De toenemende luchtweerstand, waardoor de snelheid verder afneemt, genereert steeds meer hitte op die delen van het veer waar de lucht het meest intens langs suist. Die delen zijn daarom bekleed met spe ciale hittetegels ('heat tiles') die tempe raturen van duizenden graden kunnen verdragen. Het betekent ook dat elk ruimteveer in een heel speciale stand de dampkring binnenvliegt. Reeds de ge ringste afwijking daarin kan fatale ge volgen hebben. Om voldoende te kun nen afremmen beschrijft het veer tijdens de verdere daling grote s-boch- ten, die hem uiteindelijk moeten bren gen bij de landingsbaan van het Ken nedy Space Center in Florida. Daar landt de shuttle als een gewoon vlieg tuig. De hele daalprocedure wordt door computers gestuurd; dat begint al ver boven de dampkring, als het veer een half rondje om de aarde van de lan dingsplaats verwijderd is. De piloten houden alleen het verloop in de gaten: afnemende snelheid, de oplopende hit te, hoogte en de stand van de shuttle. Waarom dat zaterdag zo fataal mis ging, is (nog) gissen. Vast staat dat het radiocontact met de Columbia ongeveer een half uur vóór het landingstijdstip (15.16 uur Neder landse tijd) uitviel. Die uitval valt vrij wel samen met het moment waarop de shuttle de dampkring binnentrad. Mis schien ging het daarbij al mis. Mogelij ke oorzaken: een computerstoring, waardoor de stand van de shuttle fout was, óf er ontbraken 'tiles' op de meest hittegevoelige plaatsen. Die laatste mogelijkheid is niet onwaarschijnlijk. Technici van Nasa meldden vlak na de lancering dat „er delen van het systeem tijdens de lancering waren losgeraakt, waarvan één een vleugel had geraakt". Leeftijd Een andere oorzaak is misschien de leeftijd van de Columbia, die van de vier ruimteveren van Nasa welbe schouwd de oudste is. Hij werd al in 1979 afgebouwd; in een tijd waarin de Nasa nog uitging van een gemiddelde van één vlucht per twee weken. De ruimteveren werden goed geacht voor 'minimaal tweehonderd vluchten' al vorens ingrijpende revisie noodzake lijk was. Gezien de al spoedig de pan uitrijzende kosten, bleek één vlucht per twee weken te hoog gegrepen. Net als na de ramp met de Challenger, zal ook die met de Columbia ingrijpen de gevolgen hebben voor het interna tionale ruimtevaartprogramma. Zeker voor dat van het in aanbouw zijnde in ternationale ruimtestation ISS, waar voor de ruimteveren letterlijk en fi guurlijk van levensbelang zijn. Om die reden komt ook de vlucht van de twee de Nederlandse astronaut, André Kui pers, die komend najaar naar het ISS zou gaan, op losse schroeven te staan, ondanks het feit dat die vlucht met een Russische Soyuz-raket zou plaatsvin den. Na het ongeluk met de Challenger duurde het twee jaar voordat de draad van het ruimteveerprogramma weer werd opgenomenD at zou na afgelopen zaterdag ook wel eens het geval kunnen zijn. GPD De Columbia bij de start op 16 januari. Zaterdag viel het ruimteveer in brokken terug op aarde. van onze redactie buitenland PARIJS - Het ongeluk met het ruimteveer Columbia treft de Europese ï-uimtevaart dubbel. Door de uiterst nauwe samen werking met de Amerikanen in de ruimtevaart is het ongeluk boven Texas voor de Europese ruimtevaartorganisatie ESA de tweede noodlottige gebeurtenis in korte tijd. Op 11 december mislukte de lancering van de eerste Ariane- 5-plusraket vanaf de lanceer basis Kourou in Frans-Guyana. Drie minuten na de start viel de brandstoftoevoer uit, waarop het vluchtleidingscentrum de Ariane tot ontploffing bracht. Dat ongeluk had mogelijk al ernstige gevolgen voor de vluchten naar het internationa le ruimtestation ISS. Als de ko mende jaren geen ruimteveren meer worden gelanceerd vanaf Cape Canaveral, belemmert dat de Europese ruimtevaart be hoorlijk. Vooral het Europese midden deel van de ISS loopt gevaar. Het 7 meter lange laboratori- umdeel Columbus heeft tien af zonderlijke ruimtes voor uit eenlopend wetenschappelijk onderzoek. Volgens de planning moet een Amerikaans ruimte veer in oktober 2004 de Colum bus naar de ISS brengen. Bovendien werken de Europea nen aan de ontwikkeling van een speciaal reddingvoertuig voor de bemanning, waarin ze ven astronauten kunnen zitten. Dit Crew Rescue Vehicle (CRV) kan automatisch vliegen en lan den. „Zonder de geavanceerde technologie van de Europeanen raakt het ruimtestation zwaar gehandicapt", verwachten ex perts. Ook de CRV moet met een ruim teveer naar boven worden ge bracht, om voor noodgevallen op de ISS een plaats te krijgen. Het ongeluk met de Columbia dreigt nu de vluchtplannen voor de ISS grondig in de war te schoppen. Een reeks ESA-as- tronauten moet nu wachten voordat zij de ruimte in kunnen gaan, met uitzondering van de ruimtereizigers die vanaf j Russische basis Baikonoer; Kazachstan vliegen, zoals Nederlander André Kuipen Hij vliegt volgens de plannk uiteiiijk in november dit ja; naar de ISS. DPA/ANP HAMBURG - Voor het ongein: van zaterdag waren 14 astre nauten tijdens een ruimtemiss om het leven gekomen; tin Amerikanen en vier Russen. - 27 januari 1967: Drie Anieiy kaanse astronauten verbrande in hun Apollo-ruimtecapsu: tijdens een test op de gronde; Kennedy Space Center. - 24 april 1967: De Sovjet-k» monaut Vladimir Komartr stort bij terugkeer uit de ruim;: neer met zijn Sojus 1, doordatt parachute het niet doet. - 29 juni 1971: De drie kosmo nauten van de Sojus 11 worde na de landing dood in de capsul gevonden. De luchtdruk biet- plotseling gedaald. - 28 januari 1986: Kort nac start op Cape Canaveral expl& deert het ruimteveer Challet- ger. De zeven Amerikaanse bf- manningsleden,'onder wie ói eerste vrouw in de ruimt Christa McAuliffe, komen om. Bij ongevallen met ruimtera ketten op de grond zijn ook tal rijke doden gevallen die gee: astronaut of kosmonaut wam In 1960 kwamen in het ruimte vaartcentrum Baikonur 1(| mensen om het leven toen ee SS-7-raket ontplofte. In 1980 kostte de explosie va: een Wostok-raket op de ruimte, vaartbasis Plessezk vijf tig mili tairen het leven. Op dezelfdefe sis vielen in 1973 negen dods door de ontploffing van eenre ket. In China kostte een misluk te lancering in 1995 zes mense het leven toen een raket ontplof te. In 1996 explodeerde een Chi nese raket na de lancering vans: de basis Xichang. Onoffiêf; bronnen spreken van honden doden. DPA RAMP - Op de tweede dag na de stormvloed is duidelijk ge worden dat zich op Schouwen en Duiveland een drama van ontstellende omvang heeft af gespeeld. Het geïsoleerde ei land is een noodgebied van de eerste orde geworden. Gistermorgen werd bekend dat er ten minste 53 doden zijn te betreuren. Het hele eiland staat onder water en er is een schreeuwend gebrek aan drinkwater, levensmiddelen en rubberboten. Minstens tienduizend mensen moeten zo snel mogelijk worden ge- evacueerd. Ook uit Stavenisse komen droeve berichten. Van de 1700 inwoners worden er 200 ver mist; gevreesd wordt dat zij al len zijn verdronken. Op Goeree-Overflakkee is de toestand nog kritiek; zo zou den erin Stellendam 70 doden te betreuren zijn, terwijl daar nog mensen in bomen zitten. Op het hoofdkantoor van hel Nationaal Rampenfonds in Den Haag stromen intussen de bijdragen en aanbiedingen binnen. Inmiddels is een be drag van 2 miljoen gulden ont vangen, exclusief de giften die per giro zijn overgemaakt. Ko ningin Juliana heeft onder meer Numansdorp en Middel- harnis bezocht en in Rotter dam met vluchtelingen uit Schouwen en Duiveland ge sproken. Hoofdredactie: A L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax: (0118) 470102 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax. (0118) 470102 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113) 273030 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115)645741 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114) 372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 lot 17.00 uur Zierikzee. Goes en Hulst: 8.30-17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur Overlijdensadvertenties: maandag l/m vrijdag: tijdens kanloorurfl zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0118) 484000 Fax (0118) 470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 2,00) per maand: 20,50 per kwartaal: 55,10 per jaar: 209,90 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor K het einde van de betaalperiode Losse nummers per stuk. maandèg t/m vrijdag:€ 1,10 zaterdag-1,65 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen, i Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd. Voor gewone advertenties: Tel: (0118) 484240 Fax: (0118) 470100 Voor kleintjes; Tel. (0118) 484321 Fax:(0118)484370 Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern. De dooi u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onK (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten on pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, afdeling lezersservice. Postbus 3229,4800 MB Breda. Behoort tot LUGQEflGr Duizenden mensen rouwen in John F. Kennedy Space Center door Ans Bouwmans Ze waren zaterdagochtend speciaal naar buiten ge gaan om het vertrouwde 'boem-boem' geluid te horen. Het sein dat ruimteveer Co lumbia - liefkozend ook wel 'de vogel' genoemd - veilig thuis was. „Maar het kwam niet", zegt Bruce Miller uit Orlando, Florida. Nu is zijn aanstaande vrouw Anna Douglas op zoek naar een stukje plakband om de rouwkaart die ze hebben meegenomen te bevestigen op de granieten dodenwand in het John F. Kennedy Space Center. „Om mijn medeleven met de families te uiten." Bij het herdenkingsmonument voor astronauten en in kerken aan de 'Space Kust' van Flori da komen mensen bijeen om te rouwen voor de zeven astro nauten die na de passage door de immense hitte van de damp kring met hun ruimteveer ex plodeerden. Wat voor vele Amerikanen een routineklus is geworden - een vlucht in de ruimte - blijkt ineens een van de meest riskante zaken die een mens kan ondernemen. De dag begint zo mooi, een prachtige dag voor een lan ding. Maar al snel wordt het een akelige herinnering aan 11 september, met almaar herha lende beelden van witte stre pen in de helblauwe lucht en brokstukken die van 64 kilo meter hoogte boven Texas naar beneden vallen. De televisie dient weer als nationale haard, waar om het volk zich in afgrij - zen schaart. Als om 9 uur lokale tijd de ver binding met Columbia verlo ren gaat, is er ongeloof. Nog nooit heeft Nasa bij een lan ding bemanningsleden verlo ren. Tot nu. Het laatste wat de vluchtleiding hoort is „Roger... euh..." De 150 genodigden die bij de landingsbaan in Florida wachten op de landing van vlucht STS-107 zien de klok verstrijken, voorbij het aan komsttijdstip van 9.16, en kij ken toe hoe het groepje van vijftig familieleden en vrien den van de zeven astronauten snel wordt weggevoerd. Even verderop wordt ook bij het bezoekerscentrum ge wacht op de landing die niet komt. „Ze hebben ons verteld dat hij is geëxplodeerd", zegt Een man draagt een krans naar de plaats waar duizenden bezoekers aan het Kennedy Space Center rouwdienst bijwonen na het verongelukken van de Columbia. een 9-jarige scholiere uit Texas naderhand. Ze is met haar hele schoolklas naar Cape Cana veral gegaan om de Columbia te zien. Ook Bill Doel, uit Ore gon City, is hiervoor speciaal met zijn vrouw van de west- naar de oostkust gevlogen. Hij is gefascineerd door de roman tiek en het mystieke van ruim tereizen. En hij is niet de enige, zo meent hij. Reizen in de ruimte heeft een speciaal plekje in de harten van Amerikanen, het is een sym bool van nationale trots. „Ruimtevaart is zo met onze cultuur verweven", meent Doel. „Kinderen krijgen het er op school ingepompt, de trots op ons ruimteprogramma." Sean O'Keefe, de directeur van ruimtevaartorganisatie Nasa komt even na één uur 's mid dags met de droevige medede ling. „Het is een tragische dag voor de Nasa-familie. Tragisch voor de familieleden. En tra gisch voor de natie." Doel en zijn vrouw zien het op de tv in het Kennedy Space Center, waar de bussen stijf in het gelid staan. Vandaag geen rondlei dingen, maar een herdenkings bijeenkomst buiten bij de 'Space Mirror Memorial'. Dui zenden mensen komen er bij een voor een minuut van stilte. „Veel tranen van medewerkers die elkaar omhelsden. Je voel de je verbonden met hen", zegt Becky Doel. Op het grote zwarte vlak staan 17 namen. Van de bemanning van de Challenger (ontploft bij de start op 28 januari 1986), de Apollo 1 (drie doden door een brand op de lanceerinstallatié op 27 januari 1967) en zeven omgekomen testpiloten. Aan die lijst moeten nu zeven na men worden toegevoegd: kolo nel Rick Husband, luitenant kolonel Michael Anderson, commandant Laurel Clark, ka pitein David Brown, comman dant William McCool, dr. Kal- pana Chawla, en de Israëlische kapitein Ilan Ramon. Ruimtehelden, zo zegt presi dent Bush in zijn rede tot het Amerikaanse volk. „Deze as tronauten kenden de gevaren, en gingen vrijwillig. Vanwege hun moed, onvervaardheid en idealisme, zullen we hen nog Visitor's Center in Florida een foto Karl Ronstrom/RTR meer missen. De missie waar voor zij stierven, wordt voort gezet. Onze reis in de ruim te gaat door. Denise Van Ness kijkt met een bleek gezicht naar de granieten muur. „Ik heb moeite om het te geloven, Mijn hart breekt, als ik aan de familieleden denk." Mary Ellison gaat er even bij zitten. Ze voelt zich machte loos. Meer doen dan haar res pect betuigen aan de slachtof fers en bloemen brengen - zoals van Texas tot Washington ge beurt - kan niet. Zij en haar man Jonny wonen vlakbij Cape Canaveral. Ook zij hebben ge wacht op de knallen die niet kwamen. „We komen hier vaak", zegt Jonny over het ruimtevaartcentrum, „Het brengt je kinderen patriottis me bij." En speciaal nu met de naderende oorlog tegen Irak, raakt het ongeluk hem hard. Dit is een nieuwe test voor de natie, die zo nerveus en onze ker is, zegt NBC-Nieuws boeg beeld Tom Brokaw, op lokatie in Cape Canaveral. We weten weer wat de risico's zijn van ruimtevaart, zeggen experts op radio en op tv. Er is opluchting dat het geen terrorisme kan zijn, en zorg over de gevolgen voor de regio en het internatio nale ruimtestation ISS als het ruimteveerprogramma te lang stil blijft liggen. Brokstukken „Als ze me morgen vragen met een shuttle mee te gaan, dan ga ik. Zoveel vertrouwen heb ik in de mensen van Nasa", zegt pas toor Ken Babington van de Eerste Baptistenkerk in Cocoa Beach, opgegroeid in deze re gio en grootgebracht met ruim tevaart. Hij moet ook denken aan de tijd dat hij werkte in de buurt van Palestine, het Te- xaanse dorp waar - o ironie - brokstukken zijn gevonden. Babington heeft zondagmor gen een speciale herdenkings- en rouwdienst georganiseerd en twee rabbi's uitgenodigd vanwege de Israëlische astro naut. Er zijn een kleine hon derd mensen op af gekomen. Gepensioneerde en huidige werknemers van Nasa sta op, zegt de pastoor. Negen mannen gaan staan en krijgen applaus. Nasa-medewerker Dennis krijgt het woord. Hij is dank baar dat hij God tot steun heeft, als de werkweek maan dag weer begint, zegt hij. Als hij en zijn collega's de weg naar het John F. Kennedy Space Center afleggen, dan zien ze langs de kant de sympa thiebetuigingen op uithang borden bij hotels en bedrijven. 'God zegene de Columbia en de families', staat te lezen bij Ron Jon Surf Shop. Bij de ingang van ruimtevaartcentrum hangt de vlag half stok. En met een beetje geluk ligt de met ro zen bedrukt rouwkaart van Anna Douglas nog onder een pot lelies bij het hek voor de zwart granieten herdenkings muur. 'Een roos verliest haar bloei, maar haar geur blijft nog lang hangen. Een vogel kan weg vliegen, maar haar zang blijven we ons herinneren.' De bemanning van de Columbia bij het vertrek op 16 januari. In het midden, zwaaiend, kolonel Rick Husband. Van links naar rechts: Kalpana Chawla, William McCool, de Israëliër Ilan Ramon, Laurel Clark, Michael Anderson en David Brown. foto Chris O'Meara/AP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 4