Bedrijfsterreinen moeten mooier
Tunnel is nu ook politie-proof
PZC
Partijen Hulst
tevreden over
raadsprogramm;
FIOM verhuist
later naar Breda
Doorlaat Veerse Meer op diepste punt
Industriegebieden, windturbines en lichtvervuiling doorn in het oog
Stacaravan
of schafkeet,
rechter mag
het zeggen
Zoektocht naar ontbrekende
naam op oorlogsmonumenten
Wethouder
vraagt geduld
straat Clinge
Gentsestraat Hulst op
zondagmiddag autovrij
zaterdag 1 februari 2003
door Rolf Bosboom
KATS - De bouwput voor het doorlaat-
middel in de Zandkreekdam heeft gis
teren zijn diepste punt bereikt. Dat be
tekent dat kan worden begonnen met
de betonconstructie voor het kunst
werk, dat ervoor zorgt dat vers zout
water het Veerse Meer instroomt zodat
de waterkwaliteit ervan verbetert.
Wie over de Zandkreekdam rijdt, heeft
nauwelijks een idee wat zich onder hem
allemaal afspeelt. Wie een paar meter
afdaalt, ziet nu een enorme bouwput
onder de tijdelijke verkeersbruggen.
De put is inmiddels op de nagestreefde
diepte van maximaal 7,50 meter onder
NAP. Bemaling zorgt ervoor dat met
droge voeten kan worden gewerkt.
De komende periode staat in het teken
van het betonwerk voor de twee kokers
die de verbinding gaan vormen tussen
het Veerse Meer en de Oosterschelde.
Zij zijn uiteindelijk in staat 40.000 liter
water per seconde door te laten. De ko
kers kunnen worden afgesloten met
een beweegbare schuif. Daarvoor ver
rijst aan de kant van het Veerse Meer
een bedieningsgebouw.
De Zandkreekdam werd in mei 1960
gesloten door het plaatsen van de laat
ste twee caissons. Die moeten nu
plaatsmaken om de betonnen kokers te
kunnen bouwen. De sloop ervan is al
voor het grootste deel achter de rug.
J. Geleijnse, projectleider namens
Rijkswaterstaat, vindt het dan ook een
wonderlijk toeval dat de bouw bij de
hei'denking van de watersnoodramp
een mijlpaaltje bereikt. ,,Na de Ramp
werden de caissons geplaatst. Wij ha
len zenuweer weg
Als de kokers gereed zijn, wordt de
bouwput weer volgestort. Het is de be
doeling dat het verkeer op de dam eind
dit jaar weer op de oorspronkelijke tra
cés kan rijden, waarna de tijdelijke
bruggen worden verwijderd. De aanleg
van het doorlaatmiddel, die ruim twin
tig miljoen euro kost, moet in mei 2004
zijn afgerond.
foto Willem Mieras
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Veel Zeeuwen
ergeren zich groen en geel aan
de lelijkheid van de bedrijfster
reinen. Daar iets aan doen
scoort hoog in de Opiniewijzer,
een enquête over de kwaliteit
van de eigen woonomgeving.
Bijna 450 Zeeuwen vulden een
vragenlijst in.
Ook windmolens komen er niet
best af. Hoewel gebruik van
groene stroom breed wordt om
armd, mag dat volgens de deel
nemers aan de enquête niet lei
den tot veel meer windturbines.
Die dingen veroorzaken te veel
horizonvervuiling en dat moet
worden voorkomen. Dat geldt
evenzeer voor de lichtvervuiling
die bedrijven 's nachts veroor
zaken.
De resultaten van de Opiniewij
zer werden deze week gepx-esen-
teerd tijdens de bijeenkomst
'Initiatieven voor duurzaam
heid' in Middelburg, Daar wer
den ideeën besproken die
bijdragen aan een betere omge
ving. De bedoeling is dat bur-
gers samen met raadsleden de
ideeën omzetten in concx-ete
voorstellen aan de gemeente
raad.
Commissax-is van de koningin
W van Gelder droeg het eerste
initiatief aan: hij stelde voor de
programma's van de partijen die
meedoen aan de Statenverkie
zingen op 11 maart, door te lich
ten op duurzaamheid. De sug
gestie werd met instemming
begroet en meteen terugge
kaatst: laat de provincie zelf
voor de toetsing zox'gen. Dat kan
mooi als aanvulling op de pro
vinciale stemwijzer.
De enquête leverde een top-vijf
op van belangrijkste onderwer
pen. Zorgen voor meer duurza
me nieuwbouw gaat aan kop,
gevolgd door de aanpak van
zwerfvuil, beperking van de af
valberg en duurzaam onderne
men. Op de vijfde plaats staan
gezamerxlijk het bewuster om
gaan met water en inrichting
van duurzame bedrijfsterrei
nen.
Auto
De deelnemers is ook gevraagd
aan welke onderwerpen ze een
persoonlijke bijdrage willen ge
ven: minder afval veroox-zaken,
bewust watergebruik, meer
fietsen, bescherming van plan
ten en dieren en eerlijke (duur
zame) producten uit de Derde
Wereld gebruiken. Minder de
auto gebruiken kx-eeg geen
warm onthaal in de enquête.
Vooruitlopend op de initiatie
ven voor duurzaamheid legden
de deelnemers al enkele wensen
op tafel. Zoals behoud en verbe
tering van het openbaar ver
voer, de bewoners meer
verantwoording geven voor de
kwaliteit van de eigen leefom-
geving (bijvoorbeeld door geld
beschikbaar te stellen voor on-
dex'houd) en het opzetten van
een netwex-k aan wandelpaden.
De Opiniewijzer is geen repre
sentatieve steekproef. De vra
genformulieren zijn ingevuld
door mensen die geïnteresseerd
zijn in een duurzame samenle
ving. Inwoners van Goes en
Middelburg zonden de meeste
lijsten in; Zeeuws-Vlaanderen
was ondervertegenwoordigd.
R. de Ligt van het consulent
schap natuur- en milieueduca
tie Zeeland ondei'streepte dat
bux'gers en lokale politici meer
met elkaar in contact moeten
komen. „Want daar gaat het om
bij duurzaamheid."
DEN HAAG - 'Een princi
piële zaak'. Zo betitelde J.
Kristelijn de juridische
procedure tegen de ge
meente Schouvven-Dui-
veland, die hij vrijdag bij
de Raad van State in Den
Haag uitvocht. Kristelijn
en het gemeentebestuur
verschillen van mening
over de vraag of een staca-
ravan mag blijven staan
op het perceel Laóne 11 in
Renesse.
„Geen stacaravan, maar
een schaftkeet", verbeter
de Kristelijn. Volgens hem
di-aait daar het hele ge-
schil om. Hij stelt de cara-
van geplaatst te hebben
voor wex-klieden die het
huidige appax-tementen-
complex op het perceel
gaan slopen en het nieuwe
helpen bouwen. Volgens
Kristelijn heeft de ge
meente geen juridisch
handvat om op te treden
tegen schaftketen. Daar
om zou de gemeente zijn
keet hardnekkig bestem
pelen als stacaravan, zo
dat er veiwezen kan wor
den naar overtreding van
bestemmingsplam-egels
en regels uit de Vei'orde-
ning op de Openluchtre
creatie.
Woordvoerder van het ge
meentebestuur M. van
den Bei-ge vertelde dat er
een klacht over het bouw-
sel was binnengekomen.
„Geconstateerd is dat er
personen in het kampeer
middel verbleven", aldus
Van den Berge. Hij bleef
erbij dat het hier een cara-
- van betreft, waartegen
opgetreden kon worden.
Op straffe van een dwang
som van (toen nog) 175
gulden per dag moest
Kristelijn de caravan ver
wijderen. Toen hij dat niet
deed, eiste de gemeente
het maximumbedrag op
dat hij in deze affaire aan
dwangsommen kon ver
spelen: 12.250 gulden. Dat
bedrag is inmiddels aan
de gemeente voldaan. De
procedure bij de Raad van
State is overigens een ho-
ger bex-oep tegen een eer
dere uitspraak van de
rechtbank Middelburg.
Die verklaarde Kristel ijns
klacht ongegrond.
^Uitspraak over zes weken.
Vakbond ACP tevreden over veiligheidsmaatregelen
door Jacques Cats
ELLEWOUTSDIJK - Voorzit
ter J. Vogel van politievakbond
ACP heeft de Westerschelde-
tunnel 'politie-proof' bevon
den. Gisteren deed hij mee aan
de cursus die Zeeuwse politie
mensen volgen over hoe te han
delen bij calamiteiten. Vogel
heeft vastgesteld dat de politie
veilig kan werken als er straks
in of bij de tunnel iets ernstigs
aan de knikker is.
De vakbond ACP maakt zich de
laatste tijd extra sterk voor de
pei'soonlijke veiligheid van
politiemensen. In brandweer
kringen worden agenten gek
scherend 'blauwe testbuisjes'
genoemd. Als de brandweer bij
een ongeval met gevaarlijke
stoffen arriveert, wordt eex-st
gekeken of er geen bedwelmde
politiemensen op de grond lig
gen, vanwege het ontbreken van
persoonlijke beschermingsmid
delen. Dan weet de brandweer
of het veilig is of niet.
Gevaar
Steeds vaker lopen politiemen
sen bij calamiteiten persoonlijk
gevaar. Als ze daarbij letsel op
lopen, wordt dat meestal afge
daan als 'het iisico van het vak'.
Dat roer moet om, vindt de poli
tievakbond. Onder de titel
'blauwe testbuisjes' hebben po
litiemensen een rapport opge
maakt waarin aan de hand van
praktijkgevallen wordt aange
toond onder welke benarde om
standigheden agenten soms hun
werk doen. „Ons vak brengt ze
ker risico's met zich mee", stelt
Vogel vast, „maar als je die kunt
indammen, moet je het vooral
niet laten. De werkgever heeft
op grond van de Arbowet de
plicht om voor veiligheid, ge
zondheid en het welzijn van zijn
werknemers te zorgen."
De zorg voor de eigen veiligheid
van de politiemensen zal in de
opleiding een rol moeten gaan
spelen, meent de ACP-voorzit-
ter. Voorts moeten politiekorp
sen in hun eigen werkomgeving
inventarisaties gaan maken van
gevaarlijke situaties die zich
kunnen voordoen. De politie is
er altijd als eerste bij wanneer er
een tankwagen met gevaai'lijke
stoffen op de snelweg is gekan
teld- „Dat zou niet moeten",
vindt Vogel. „Dat is meer een
taak voor de brandweer of voor
een gespecialiseerde politie
dienst.
De ACP-voox-zitter is zeer te
spreken over de veiligheids-
maati-egelen die in en rond cle
Westerscheldetunnel zijn ge
troffen. Ze sluiten naadloos aan
bij de signaleidngen in het rap
port 'blauwe testbuisjes'. Zo
zijn er omstandigheden be
noemd, waar de politie er ge
woon bij kan, maar ook zijn er
situaties aangegeven waarbij de
politie zich op afstand moet
houden omdat eerst de brand
weer met perslucht en be
schermde kleding naar de haard
moet. Het enige minpuntje dat
Vogel heeft kunnen ontdekken,
is dat de toeleidingsweg tot de
tunnel tweebaans is. „Zeker uit
het oogpunt van veiligheid virxd
ik het jammer dat het geen vier-
baansweg is geworden."
De instructeurs hebben er een
hele kluif aan om de politiemen
sen wegwijs te maken wat ze wel
en wat zeker niet moeten doen
bij een calamiteit in de tunnel.
Volgens cursusleider S. van Tol
moeten vóór de opening op 14
maart meer dan vijfhonderd
Zeeuwse agenten de instructie
dag hebben ondergaan. Voorts
doen leden van de koninklijke
marechaussee aan de cursus
mee.
Vanuit andere delen van het
land en ook vanuit België is
eveneens belangstelling ge
toond voor de sterk praktijkge-
richte opleiding.
door Jacques Cats
NW- EN ST JOOSLAND - Op de oorlogs
monumenten in Nieuw- en Sint Joosland
en Arnemuiden ontbreekt de naam van
een slachtoffer. Het is die van Picter de
Groot uit Ritthem. René Hoebeke, auteur
van het onlangs verschenen boek Slag
veld Sloedam, wil zich sterk maken voor
vermelding van de naam op één van de
gedenktekens.
Nadat het boek was uitgekomen, kreeg
Hoebeke via reacties meer zicht op de
omstandigheden waaronder De Groot
om het leven kwam.
De man was met evacués vanuit het geïn
undeerde gebied bij een gezin op een
boerderij in Nieuw- en Sint Joosland on
dergebracht. Omdat de situatie op die
boerderij op een zeker moment als te ge
vaarlijk werd beschouwd, vertrok men
naar het Rode Kruisdorp Anxemuiden.
Op 1 november 1944 werd Pieter de
Gx-oot op de boei'derij van Crucq in de
Oranjepolder bij Arnemuiden getroffen
door een granaat. Hij werd zwaarge
wond naar de in de openbare school van
Arnemuiden ingerichte opei-atiezaal ge
bracht. De verzorging i n het dorp en later
in het ziekenhuis in Middelburg mocht
niet baten. De Groot overleed op 10 no
vember 1944 op 30-jarige leeftijd. Omdat
Ritthem onder water stond werd hij be
graven in Nieuw- en Sint Joosland. Deze
en andere aanvullingen worden gevoegd
bij de volgende week verschijnende
tweede di'uk van Slagveld Sloedam. De
prijs van 40 euro per exemplaar bleek
geen belemmeiing om het ruim 900 pagi
na's tellende boek over de oorlogssituatie
in een brede straal rond de verbinding
tussen Walchexen en Zuid-Beveland te
slijten. In minder dan geen tijd was Hoe
beke, die het boek in eigen beheer uitgaf,
door de oplage van duizend exemplaren
heen. Op de tweede druk van nog eens
duizend exemplaren is al voor de helft in
getekend.
door Sheila van Doorsselaer
HULST - Alle partijen in Hulst
zijn in grote lijnen tevreden over
het raadsprogramma 2003-
2006 voor de gemeente Hulst.
De wensen en aanvullingen
die zij nog hebben, worden sa
mengevat in een zogenaamde
visienotitie. Pas na de begro-
tingsraad, eind maart, wordt
duidelijk hoe de financiën er
voor staan en welke wensen ge
honoreerd kunnen worden.
„Het zal u allen niet vreemd in
de oren klinken als ik nu al zeg
dat we niet alle wensen kunnen
inwilligen"zei burgemeester A
Kessen donderdag tij dens de ge
meenteraad. De partijen waren
unaniem in hun oordeel dat zij
hun eigen kiesprogramma's te-
rugzagen in het raadsprogram,
maar maakten gi'etig gebruik
van de kans nog enkele, in hun
ogen, onontbeeiiijke zaken te
berde te brengen.
Zo wil Gi'oot Hulst de week
markt op het oude niveau terug
brengen en een versnelde
hei'ziening van verouderde be
stemmingsplannen. Groot Hon-
tenisse drong ex-op aan dat alles
in het werk wordt gesteld om de
procedures rond recreatiepro
ject Kloosterzande-aan-Zee zo
snel mogelijk op te starten.
Drugs
Progx-essief Hulst daarentegen
wil dit kanaalproject juist niet
opgenomen zien in het x-aads-
progi-amma. De plannen moe
ten volgens de oppositiepartij
veel kleinschaliger worden uit-
gevoerd, met de nadx-uk op par-
ticuliei-e initiatieven. Ook vindt
PH dat het 'nulbeleid' voor
drugs in december geëvalueex-d
moet worden. Als blijkt dat de
bekende verkooppunten dan
nog steeds open zijn en dus ge
doogd worden, moet een ander
beleid gekozen worden.
Ook de PvdA zaagt aan de poten
van het nulbeleid. De pai-tij wil
een open discussie aangaan over
de oplossing van het probleem
en denkt niet per sé dat die op
lossing een streng nulbeleid is.
Ook pleit de PvdA voor et
grensoverschx-ijdend rampei
plan. Het CDA wil het schoo
zwemmen terug op de politiel
agenda en streeft naar een jaai
lijksevrijwilligex-spx-ijs.
De WD bepleit een onderzoe
naar alternatieve manieren va
energieopwekking. De liben
len zijn mordicus tegen wini
turbines, waar dan ook in h( ri
landschap. Daai-naast wil
WD dat gestreefd wox-dt naa jj
afschaffing van de woningcoi
tingenten.
Algemeen Belang pleit voor ee
nieuw bedrijventerrein j
Kloosterzande, omdat het bt
staande terreintje al bijna voli
HULST - PvdA'er D. van Dan
me hekelt de planning van d il
werken in de 's-Gravenstraati3
Clinge. De straat is aan ween
zijden opgebroken, met allehin
der en omleidingen van dien.
Volgens wethouder E. de Deckf
re zal de overlast nog wel eve
voox-tduren, mede omdat Rijfe sti
waterstaat weigert de Papave 01
weg, een fietsx-oute die uitkon
op de 's-Gravenstraat, opent
stellen voor gemotoriseerd vei oi
keer. Van Damme uitte hae 2
grieven tijdens de Hulstf
raadsvergadei-ing. De bewone q
van de omleidingsroute klage
steen en been. „Wie plant no
twee werken tegelijkertijd i
dezelfde straat?", wilde ze va ïi
De Deckere weten. Volgens
wethouder kon het samenvalle
van de sanering van een tanl Z
station aan de ene kant van -
straat en het begin van de recoi j"
sti-uctiewerkzaamheden
het andei-e eind niet kon worde
vermeden. De Deckei'e vond di
de Clingenaren een beetje gi
duld moeten hebben. „Alsjeie
wilt bex-eiken, je soms wel ee »yy
wat ongemakken moet kunm (dl
acceptei'en."
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - De verhui
zing van de Stichting Ambulan
te hulp FIOM uit Middelburg
naar Breda is tot het voorjaar
uitgesteld. FIOM in zuid-west-
Nederland concentreert zich in
een nieuw bureau in Breda. Het
vertrektijdstip in februari
wordt door vertragingen in de
bouw aldaar niet gehaald.
De hulpinstelling voor vragen
rond zwangerschap, ongewilde
kinderloosheid, afstand voor
adoptie en zoekacties blijft in
Zeeland vertegenwoordigd met
een steunpunt, dat van maan
dag tot en met donderdag bezet
is met één medewerker. Het
Zeeuwse steunpunt blijft tot er
andere huisvesting gevonden is,
gevestigd aan de Bellinkstx-aat
in Middelburg, vertelt mede
werker Aleid Rosink.
FIOM reox-ganiseertlandelijk de
vijftien kleine bui-eaus om door
concentratie grotere teams te
verkrijgen. Het doel is een ver-
betei-de bezetting van de bu
i-eaus en meer ruimte voor
werkontwikkeling, innovatie
en kennisverdieping. Het bu-
x-eau in Bx-eda wordt gevestigd
aan het Nonnenveld in het
Chasseepai'k, in het nieuwe ge
bouw dat architect Rem Koo iek
haas ontwierp. Er werki j
straks negen mensen, onder v 0-2
devierdeeltijdmedewerkersi
Middelburg. Behalve Midde
burg vindt ook het FIOM Do oe
drecht er de nieuwe werkple
Breda heeft twaalf jaar lai
geen FIOM-vestiging geha
waardoor Middelburg 00 01c
West-Brabantse cliënten begi 16
leidde.
Geweld
FIOM Middelburg kx-ijgt
jaar tussen de honderdveerï
en hondei'dvijftig mensen tl
begeleiding, vertelt Rosink, m
daarnaast circa tweehondi
informatieve contacten. Tot
gelopen zomer gaf het FIOM:
Middelburg ook steun op h
terx-ein van seksueel en huiseü 003
geweld. Het FIOM pakte die es
tra taak in de jaren tachtig op
opdracht van het ministerie vi
Volksgezondheid, maar het ei ïnt«
tx-a budget daarvoor is in
bezuinigingsx-onden sindsdii
opgedroogd, zegt Rosink. D
aandachtsveld wordt voortaa iksi
vanuit Breda bestreken. FI0
blijft vex-tegenwoordigd in
divei-se overlegronden tusi
instellingen en ovex-heden
Zeeland, zoals het provincial
project Huiselijk Geweld.
Politieagenten krijgen een rondleiding in de Westerscheldetunnel. Geheel links voorzitter J. Vogel van de politievakbond ACP.
foto Willem Mieras
door Frank van Cooten
HULST - De Gentsestraat in
Hulst is vanaf 1 maart op zon
dagmiddag van half drie tot vijf
uur afgesloten voor auto's. De
proef duurt een half jaar.
Het college heeft dit besloten
om het winkelend publiek vrij
baan te geven. Volgens wethou
der P. Weemaes (recreatie en
toerisme) is de afsluiting van de
Gentsestraat op zondagmiddag
wat omstreden.
,Maar het biedt grote voordelen
voor de toeristische ontwikke
ling van Hulst. Daarom is beslo
ten met de proef te starten. We
hopen dat het aanslaat."
De bezoekers worden aan het
begin van de Gentsestraat en op
het Stationsplein doorverwezen
naar de beschikbare parkeer-
teiTeinen. Er wordt dus geen
boi'd neex-gezet met de medede
ling dat de Gentsestraat is afge
sloten. Ondernemersverenigii "ti
Hulst Reynaertstad vindt d
laatste een groot pluspunt. „1
wordt dus kennelijk op het g Jttjl
meentehuis goed naar ons g
luisterd", zegt voorzitter T
Mattheeuws. „Het blijkt d
binnen het college een andei
wind waait, Wij hebben immer
eerder gezegd grote moeite fl
hebben met het plaatsen vana ws
sluitingsborden. Dat komt n'
klantvriendelijk over."
Uit een enquête, gehouden vo<
Hulst Reynaertstad, bleek ee
der dat de meningen van de 01 &h
dei-nemers verdeeld zijn 0v nee
het afsluiten van de Gents "-Bi
straat. „Er zijn grote voorstal =en(
ders en grote tegenstandei
Daarzitnietstussen.Hetised
ter niet verkeerd een proef
doen."
Ondernemers en bewoners k:
gen donderdagavond inform Bn
tie over de afsluiting van imei
Gentsestraat.