Bedrijfsterreinen moeten mooier Tunnel is nu ook politie-proof PZC Partijen Hulst tevreden over raadsprogramm; FIOM verhuist later naar Breda Doorlaat Veerse Meer op diepste punt Industriegebieden, windturbines en lichtvervuiling doorn in het oog Stacaravan of schafkeet, rechter mag het zeggen Zoektocht naar ontbrekende naam op oorlogsmonumenten Wethouder vraagt geduld straat Clinge Gentsestraat Hulst op zondagmiddag autovrij zaterdag 1 februari 2003 door Rolf Bosboom KATS - De bouwput voor het doorlaat- middel in de Zandkreekdam heeft gis teren zijn diepste punt bereikt. Dat be tekent dat kan worden begonnen met de betonconstructie voor het kunst werk, dat ervoor zorgt dat vers zout water het Veerse Meer instroomt zodat de waterkwaliteit ervan verbetert. Wie over de Zandkreekdam rijdt, heeft nauwelijks een idee wat zich onder hem allemaal afspeelt. Wie een paar meter afdaalt, ziet nu een enorme bouwput onder de tijdelijke verkeersbruggen. De put is inmiddels op de nagestreefde diepte van maximaal 7,50 meter onder NAP. Bemaling zorgt ervoor dat met droge voeten kan worden gewerkt. De komende periode staat in het teken van het betonwerk voor de twee kokers die de verbinding gaan vormen tussen het Veerse Meer en de Oosterschelde. Zij zijn uiteindelijk in staat 40.000 liter water per seconde door te laten. De ko kers kunnen worden afgesloten met een beweegbare schuif. Daarvoor ver rijst aan de kant van het Veerse Meer een bedieningsgebouw. De Zandkreekdam werd in mei 1960 gesloten door het plaatsen van de laat ste twee caissons. Die moeten nu plaatsmaken om de betonnen kokers te kunnen bouwen. De sloop ervan is al voor het grootste deel achter de rug. J. Geleijnse, projectleider namens Rijkswaterstaat, vindt het dan ook een wonderlijk toeval dat de bouw bij de hei'denking van de watersnoodramp een mijlpaaltje bereikt. ,,Na de Ramp werden de caissons geplaatst. Wij ha len zenuweer weg Als de kokers gereed zijn, wordt de bouwput weer volgestort. Het is de be doeling dat het verkeer op de dam eind dit jaar weer op de oorspronkelijke tra cés kan rijden, waarna de tijdelijke bruggen worden verwijderd. De aanleg van het doorlaatmiddel, die ruim twin tig miljoen euro kost, moet in mei 2004 zijn afgerond. foto Willem Mieras door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Veel Zeeuwen ergeren zich groen en geel aan de lelijkheid van de bedrijfster reinen. Daar iets aan doen scoort hoog in de Opiniewijzer, een enquête over de kwaliteit van de eigen woonomgeving. Bijna 450 Zeeuwen vulden een vragenlijst in. Ook windmolens komen er niet best af. Hoewel gebruik van groene stroom breed wordt om armd, mag dat volgens de deel nemers aan de enquête niet lei den tot veel meer windturbines. Die dingen veroorzaken te veel horizonvervuiling en dat moet worden voorkomen. Dat geldt evenzeer voor de lichtvervuiling die bedrijven 's nachts veroor zaken. De resultaten van de Opiniewij zer werden deze week gepx-esen- teerd tijdens de bijeenkomst 'Initiatieven voor duurzaam heid' in Middelburg, Daar wer den ideeën besproken die bijdragen aan een betere omge ving. De bedoeling is dat bur- gers samen met raadsleden de ideeën omzetten in concx-ete voorstellen aan de gemeente raad. Commissax-is van de koningin W van Gelder droeg het eerste initiatief aan: hij stelde voor de programma's van de partijen die meedoen aan de Statenverkie zingen op 11 maart, door te lich ten op duurzaamheid. De sug gestie werd met instemming begroet en meteen terugge kaatst: laat de provincie zelf voor de toetsing zox'gen. Dat kan mooi als aanvulling op de pro vinciale stemwijzer. De enquête leverde een top-vijf op van belangrijkste onderwer pen. Zorgen voor meer duurza me nieuwbouw gaat aan kop, gevolgd door de aanpak van zwerfvuil, beperking van de af valberg en duurzaam onderne men. Op de vijfde plaats staan gezamerxlijk het bewuster om gaan met water en inrichting van duurzame bedrijfsterrei nen. Auto De deelnemers is ook gevraagd aan welke onderwerpen ze een persoonlijke bijdrage willen ge ven: minder afval veroox-zaken, bewust watergebruik, meer fietsen, bescherming van plan ten en dieren en eerlijke (duur zame) producten uit de Derde Wereld gebruiken. Minder de auto gebruiken kx-eeg geen warm onthaal in de enquête. Vooruitlopend op de initiatie ven voor duurzaamheid legden de deelnemers al enkele wensen op tafel. Zoals behoud en verbe tering van het openbaar ver voer, de bewoners meer verantwoording geven voor de kwaliteit van de eigen leefom- geving (bijvoorbeeld door geld beschikbaar te stellen voor on- dex'houd) en het opzetten van een netwex-k aan wandelpaden. De Opiniewijzer is geen repre sentatieve steekproef. De vra genformulieren zijn ingevuld door mensen die geïnteresseerd zijn in een duurzame samenle ving. Inwoners van Goes en Middelburg zonden de meeste lijsten in; Zeeuws-Vlaanderen was ondervertegenwoordigd. R. de Ligt van het consulent schap natuur- en milieueduca tie Zeeland ondei'streepte dat bux'gers en lokale politici meer met elkaar in contact moeten komen. „Want daar gaat het om bij duurzaamheid." DEN HAAG - 'Een princi piële zaak'. Zo betitelde J. Kristelijn de juridische procedure tegen de ge meente Schouvven-Dui- veland, die hij vrijdag bij de Raad van State in Den Haag uitvocht. Kristelijn en het gemeentebestuur verschillen van mening over de vraag of een staca- ravan mag blijven staan op het perceel Laóne 11 in Renesse. „Geen stacaravan, maar een schaftkeet", verbeter de Kristelijn. Volgens hem di-aait daar het hele ge- schil om. Hij stelt de cara- van geplaatst te hebben voor wex-klieden die het huidige appax-tementen- complex op het perceel gaan slopen en het nieuwe helpen bouwen. Volgens Kristelijn heeft de ge meente geen juridisch handvat om op te treden tegen schaftketen. Daar om zou de gemeente zijn keet hardnekkig bestem pelen als stacaravan, zo dat er veiwezen kan wor den naar overtreding van bestemmingsplam-egels en regels uit de Vei'orde- ning op de Openluchtre creatie. Woordvoerder van het ge meentebestuur M. van den Bei-ge vertelde dat er een klacht over het bouw- sel was binnengekomen. „Geconstateerd is dat er personen in het kampeer middel verbleven", aldus Van den Berge. Hij bleef erbij dat het hier een cara- - van betreft, waartegen opgetreden kon worden. Op straffe van een dwang som van (toen nog) 175 gulden per dag moest Kristelijn de caravan ver wijderen. Toen hij dat niet deed, eiste de gemeente het maximumbedrag op dat hij in deze affaire aan dwangsommen kon ver spelen: 12.250 gulden. Dat bedrag is inmiddels aan de gemeente voldaan. De procedure bij de Raad van State is overigens een ho- ger bex-oep tegen een eer dere uitspraak van de rechtbank Middelburg. Die verklaarde Kristel ijns klacht ongegrond. ^Uitspraak over zes weken. Vakbond ACP tevreden over veiligheidsmaatregelen door Jacques Cats ELLEWOUTSDIJK - Voorzit ter J. Vogel van politievakbond ACP heeft de Westerschelde- tunnel 'politie-proof' bevon den. Gisteren deed hij mee aan de cursus die Zeeuwse politie mensen volgen over hoe te han delen bij calamiteiten. Vogel heeft vastgesteld dat de politie veilig kan werken als er straks in of bij de tunnel iets ernstigs aan de knikker is. De vakbond ACP maakt zich de laatste tijd extra sterk voor de pei'soonlijke veiligheid van politiemensen. In brandweer kringen worden agenten gek scherend 'blauwe testbuisjes' genoemd. Als de brandweer bij een ongeval met gevaarlijke stoffen arriveert, wordt eex-st gekeken of er geen bedwelmde politiemensen op de grond lig gen, vanwege het ontbreken van persoonlijke beschermingsmid delen. Dan weet de brandweer of het veilig is of niet. Gevaar Steeds vaker lopen politiemen sen bij calamiteiten persoonlijk gevaar. Als ze daarbij letsel op lopen, wordt dat meestal afge daan als 'het iisico van het vak'. Dat roer moet om, vindt de poli tievakbond. Onder de titel 'blauwe testbuisjes' hebben po litiemensen een rapport opge maakt waarin aan de hand van praktijkgevallen wordt aange toond onder welke benarde om standigheden agenten soms hun werk doen. „Ons vak brengt ze ker risico's met zich mee", stelt Vogel vast, „maar als je die kunt indammen, moet je het vooral niet laten. De werkgever heeft op grond van de Arbowet de plicht om voor veiligheid, ge zondheid en het welzijn van zijn werknemers te zorgen." De zorg voor de eigen veiligheid van de politiemensen zal in de opleiding een rol moeten gaan spelen, meent de ACP-voorzit- ter. Voorts moeten politiekorp sen in hun eigen werkomgeving inventarisaties gaan maken van gevaarlijke situaties die zich kunnen voordoen. De politie is er altijd als eerste bij wanneer er een tankwagen met gevaai'lijke stoffen op de snelweg is gekan teld- „Dat zou niet moeten", vindt Vogel. „Dat is meer een taak voor de brandweer of voor een gespecialiseerde politie dienst. De ACP-voox-zitter is zeer te spreken over de veiligheids- maati-egelen die in en rond cle Westerscheldetunnel zijn ge troffen. Ze sluiten naadloos aan bij de signaleidngen in het rap port 'blauwe testbuisjes'. Zo zijn er omstandigheden be noemd, waar de politie er ge woon bij kan, maar ook zijn er situaties aangegeven waarbij de politie zich op afstand moet houden omdat eerst de brand weer met perslucht en be schermde kleding naar de haard moet. Het enige minpuntje dat Vogel heeft kunnen ontdekken, is dat de toeleidingsweg tot de tunnel tweebaans is. „Zeker uit het oogpunt van veiligheid virxd ik het jammer dat het geen vier- baansweg is geworden." De instructeurs hebben er een hele kluif aan om de politiemen sen wegwijs te maken wat ze wel en wat zeker niet moeten doen bij een calamiteit in de tunnel. Volgens cursusleider S. van Tol moeten vóór de opening op 14 maart meer dan vijfhonderd Zeeuwse agenten de instructie dag hebben ondergaan. Voorts doen leden van de koninklijke marechaussee aan de cursus mee. Vanuit andere delen van het land en ook vanuit België is eveneens belangstelling ge toond voor de sterk praktijkge- richte opleiding. door Jacques Cats NW- EN ST JOOSLAND - Op de oorlogs monumenten in Nieuw- en Sint Joosland en Arnemuiden ontbreekt de naam van een slachtoffer. Het is die van Picter de Groot uit Ritthem. René Hoebeke, auteur van het onlangs verschenen boek Slag veld Sloedam, wil zich sterk maken voor vermelding van de naam op één van de gedenktekens. Nadat het boek was uitgekomen, kreeg Hoebeke via reacties meer zicht op de omstandigheden waaronder De Groot om het leven kwam. De man was met evacués vanuit het geïn undeerde gebied bij een gezin op een boerderij in Nieuw- en Sint Joosland on dergebracht. Omdat de situatie op die boerderij op een zeker moment als te ge vaarlijk werd beschouwd, vertrok men naar het Rode Kruisdorp Anxemuiden. Op 1 november 1944 werd Pieter de Gx-oot op de boei'derij van Crucq in de Oranjepolder bij Arnemuiden getroffen door een granaat. Hij werd zwaarge wond naar de in de openbare school van Arnemuiden ingerichte opei-atiezaal ge bracht. De verzorging i n het dorp en later in het ziekenhuis in Middelburg mocht niet baten. De Groot overleed op 10 no vember 1944 op 30-jarige leeftijd. Omdat Ritthem onder water stond werd hij be graven in Nieuw- en Sint Joosland. Deze en andere aanvullingen worden gevoegd bij de volgende week verschijnende tweede di'uk van Slagveld Sloedam. De prijs van 40 euro per exemplaar bleek geen belemmeiing om het ruim 900 pagi na's tellende boek over de oorlogssituatie in een brede straal rond de verbinding tussen Walchexen en Zuid-Beveland te slijten. In minder dan geen tijd was Hoe beke, die het boek in eigen beheer uitgaf, door de oplage van duizend exemplaren heen. Op de tweede druk van nog eens duizend exemplaren is al voor de helft in getekend. door Sheila van Doorsselaer HULST - Alle partijen in Hulst zijn in grote lijnen tevreden over het raadsprogramma 2003- 2006 voor de gemeente Hulst. De wensen en aanvullingen die zij nog hebben, worden sa mengevat in een zogenaamde visienotitie. Pas na de begro- tingsraad, eind maart, wordt duidelijk hoe de financiën er voor staan en welke wensen ge honoreerd kunnen worden. „Het zal u allen niet vreemd in de oren klinken als ik nu al zeg dat we niet alle wensen kunnen inwilligen"zei burgemeester A Kessen donderdag tij dens de ge meenteraad. De partijen waren unaniem in hun oordeel dat zij hun eigen kiesprogramma's te- rugzagen in het raadsprogram, maar maakten gi'etig gebruik van de kans nog enkele, in hun ogen, onontbeeiiijke zaken te berde te brengen. Zo wil Gi'oot Hulst de week markt op het oude niveau terug brengen en een versnelde hei'ziening van verouderde be stemmingsplannen. Groot Hon- tenisse drong ex-op aan dat alles in het werk wordt gesteld om de procedures rond recreatiepro ject Kloosterzande-aan-Zee zo snel mogelijk op te starten. Drugs Progx-essief Hulst daarentegen wil dit kanaalproject juist niet opgenomen zien in het x-aads- progi-amma. De plannen moe ten volgens de oppositiepartij veel kleinschaliger worden uit- gevoerd, met de nadx-uk op par- ticuliei-e initiatieven. Ook vindt PH dat het 'nulbeleid' voor drugs in december geëvalueex-d moet worden. Als blijkt dat de bekende verkooppunten dan nog steeds open zijn en dus ge doogd worden, moet een ander beleid gekozen worden. Ook de PvdA zaagt aan de poten van het nulbeleid. De pai-tij wil een open discussie aangaan over de oplossing van het probleem en denkt niet per sé dat die op lossing een streng nulbeleid is. Ook pleit de PvdA voor et grensoverschx-ijdend rampei plan. Het CDA wil het schoo zwemmen terug op de politiel agenda en streeft naar een jaai lijksevrijwilligex-spx-ijs. De WD bepleit een onderzoe naar alternatieve manieren va energieopwekking. De liben len zijn mordicus tegen wini turbines, waar dan ook in h( ri landschap. Daai-naast wil WD dat gestreefd wox-dt naa jj afschaffing van de woningcoi tingenten. Algemeen Belang pleit voor ee nieuw bedrijventerrein j Kloosterzande, omdat het bt staande terreintje al bijna voli HULST - PvdA'er D. van Dan me hekelt de planning van d il werken in de 's-Gravenstraati3 Clinge. De straat is aan ween zijden opgebroken, met allehin der en omleidingen van dien. Volgens wethouder E. de Deckf re zal de overlast nog wel eve voox-tduren, mede omdat Rijfe sti waterstaat weigert de Papave 01 weg, een fietsx-oute die uitkon op de 's-Gravenstraat, opent stellen voor gemotoriseerd vei oi keer. Van Damme uitte hae 2 grieven tijdens de Hulstf raadsvergadei-ing. De bewone q van de omleidingsroute klage steen en been. „Wie plant no twee werken tegelijkertijd i dezelfde straat?", wilde ze va ïi De Deckere weten. Volgens wethouder kon het samenvalle van de sanering van een tanl Z station aan de ene kant van - straat en het begin van de recoi j" sti-uctiewerkzaamheden het andei-e eind niet kon worde vermeden. De Deckei'e vond di de Clingenaren een beetje gi duld moeten hebben. „Alsjeie wilt bex-eiken, je soms wel ee »yy wat ongemakken moet kunm (dl acceptei'en." door Claudia Sondervan MIDDELBURG - De verhui zing van de Stichting Ambulan te hulp FIOM uit Middelburg naar Breda is tot het voorjaar uitgesteld. FIOM in zuid-west- Nederland concentreert zich in een nieuw bureau in Breda. Het vertrektijdstip in februari wordt door vertragingen in de bouw aldaar niet gehaald. De hulpinstelling voor vragen rond zwangerschap, ongewilde kinderloosheid, afstand voor adoptie en zoekacties blijft in Zeeland vertegenwoordigd met een steunpunt, dat van maan dag tot en met donderdag bezet is met één medewerker. Het Zeeuwse steunpunt blijft tot er andere huisvesting gevonden is, gevestigd aan de Bellinkstx-aat in Middelburg, vertelt mede werker Aleid Rosink. FIOM reox-ganiseertlandelijk de vijftien kleine bui-eaus om door concentratie grotere teams te verkrijgen. Het doel is een ver- betei-de bezetting van de bu i-eaus en meer ruimte voor werkontwikkeling, innovatie en kennisverdieping. Het bu- x-eau in Bx-eda wordt gevestigd aan het Nonnenveld in het Chasseepai'k, in het nieuwe ge bouw dat architect Rem Koo iek haas ontwierp. Er werki j straks negen mensen, onder v 0-2 devierdeeltijdmedewerkersi Middelburg. Behalve Midde burg vindt ook het FIOM Do oe drecht er de nieuwe werkple Breda heeft twaalf jaar lai geen FIOM-vestiging geha waardoor Middelburg 00 01c West-Brabantse cliënten begi 16 leidde. Geweld FIOM Middelburg kx-ijgt jaar tussen de honderdveerï en hondei'dvijftig mensen tl begeleiding, vertelt Rosink, m daarnaast circa tweehondi informatieve contacten. Tot gelopen zomer gaf het FIOM: Middelburg ook steun op h terx-ein van seksueel en huiseü 003 geweld. Het FIOM pakte die es tra taak in de jaren tachtig op opdracht van het ministerie vi Volksgezondheid, maar het ei ïnt« tx-a budget daarvoor is in bezuinigingsx-onden sindsdii opgedroogd, zegt Rosink. D aandachtsveld wordt voortaa iksi vanuit Breda bestreken. FI0 blijft vex-tegenwoordigd in divei-se overlegronden tusi instellingen en ovex-heden Zeeland, zoals het provincial project Huiselijk Geweld. Politieagenten krijgen een rondleiding in de Westerscheldetunnel. Geheel links voorzitter J. Vogel van de politievakbond ACP. foto Willem Mieras door Frank van Cooten HULST - De Gentsestraat in Hulst is vanaf 1 maart op zon dagmiddag van half drie tot vijf uur afgesloten voor auto's. De proef duurt een half jaar. Het college heeft dit besloten om het winkelend publiek vrij baan te geven. Volgens wethou der P. Weemaes (recreatie en toerisme) is de afsluiting van de Gentsestraat op zondagmiddag wat omstreden. ,Maar het biedt grote voordelen voor de toeristische ontwikke ling van Hulst. Daarom is beslo ten met de proef te starten. We hopen dat het aanslaat." De bezoekers worden aan het begin van de Gentsestraat en op het Stationsplein doorverwezen naar de beschikbare parkeer- teiTeinen. Er wordt dus geen boi'd neex-gezet met de medede ling dat de Gentsestraat is afge sloten. Ondernemersverenigii "ti Hulst Reynaertstad vindt d laatste een groot pluspunt. „1 wordt dus kennelijk op het g Jttjl meentehuis goed naar ons g luisterd", zegt voorzitter T Mattheeuws. „Het blijkt d binnen het college een andei wind waait, Wij hebben immer eerder gezegd grote moeite fl hebben met het plaatsen vana ws sluitingsborden. Dat komt n' klantvriendelijk over." Uit een enquête, gehouden vo< Hulst Reynaertstad, bleek ee der dat de meningen van de 01 &h dei-nemers verdeeld zijn 0v nee het afsluiten van de Gents "-Bi straat. „Er zijn grote voorstal =en( ders en grote tegenstandei Daarzitnietstussen.Hetised ter niet verkeerd een proef doen." Ondernemers en bewoners k: gen donderdagavond inform Bn tie over de afsluiting van imei Gentsestraat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 80