Primeurs staan niet te dringen Snelle middenklasser maakt debuut Fiat Seicento is goedkope kleine Brera oogst bewondering BMW en Daihatsu blijven weg De Seicento van Fiat is de goedkoopste auto van de tentoonstelling. De Ferrari Enzo op de Rai is met bijna een miljoen euro de duurste, maar hetzelfde con cern biedt ook de Fiat Seicento aan. Dat is met een aanvangs- prijs van 7.525 euro de goed koopste auto op de tentoonstel ling. De Panda is nog iets goed koper, maar die is op korte ter mijn na ruim twintig jaar niet meer leverbaar. Smart staat er met de Crossbla- de, die dak, portieren en voor ruit ontbeert en in een oplage van 2.000 stuks gemaakt wordt. Mini is er niet. omdat BMW be sloten heeft de RAI te mijden. Bij de kleintjes prijkt ook de Daewoo Matiz. De Kalos komt met twee nieuwe motoren. Hij staat er ook als sportieve studie: de Kalos Irmscher. De vijfdeurs Matiz, veel gekocht als tweede auto, is Daewoo's meest ver kochte model in Eux*opa. De 0.8 driecilinder motor krijgt nu ge zelschap van een 1.0 viercilin- der met 62 pk. Daarmee is hij meteen leverbaar. De vijfdeurs Kalos krijgt nu naast de 1.4 achtkleps motor een nieuwe 1.2 en een nieuwe 1.4. Het model verscheen in sep tember 2002, juist toen Daewoo opgenomen werd in de gelede ren van GM. Van de Kalos is er ook een Irmscher-studie, aange kleed door de tuner die ook Opeis uitdost. Met elektrisch te verwijderen kap en aluminium in het interieur. Vering en schokdempers zijn sportief af gesteld, waardoor de carrosse rie met 50 mm is verlaagd. De Irmscher Kalos staat op grote lichtmetalen velgen. Peugeot heeft de 206 die deel neemt aan het wereldkampi oenschap rally (WRC), De 206 WRC boekte inmiddels 20 over winningen in drie seizoenen. Bij Nissan zal de nieuwe Micra belangstelling trekken. Klein, maar goed uitgerust en met ver rassende vormgeving. Open en dicht en starten zonder sleutel, met vier benzinemotoren en een (Renault)diesel. Volkswagen toont drie model len met een direct ingespoten FSI-benzinemotor: de Lupo, Polo en Golf FSI. De afkorting staat voor Fuel Stratified Injec tion, kortweg directe benzine inspuiting. Door die directe in jectie en gelaagde verbranding draait de motor tot vijftien pro cent zuiniger. Anders dan bij Conventionele benzinemotoren geschiedt de inspuiting bij een FSI-motor di rect in de verbrandingsruimte. Dat gebeurt met een druk van ca. 100 bar in plaats van slechts 4 bar. Net als bij een diesel met directe inspuiting resulteert dat in een hoger specifiek vermogen en een lager verbruik en boven dien schonere verbranding. Na behandeling van de uitlaatgas sen is een belangrijke factor bij de FSI-techniek. VW kiest daarbij voor een complex sys teem met een NOx-opslagkata- lysator en een NOx-sensor. In de Lupo FSI ligt de 1.4/86 pk FSI die volgens VW met gemak 1:20 kan halen. Hij heeft een versnellingsbak met Eco-Mo- dus, die automatisch het ideale schakelmoment zoekt. De be stuurder kan het motorvermo gen volledig benutten door over te schakelen op sport of tiptro- nic. In de Polo is een 1.4/105 pk FSI- motor te vinden. De Golf FSI doet het met een 1.6/110 pk, als hatchback en als Variant. Ford heeft naast de open Street- ka, de Sportka, een driedeurs versie van de Fiesta, de Fusion, een stel sportieve Focussen ST170 en RS, een Galaxy met 130 pk diesel en de Tourneo, een personenversie van de Transit. zaterdag 1 februari 2003 Een van de mooiste studie modellen van deze AutoRai is naast de Airdream van Ci troen zonder twijfel de Brera, een studie van een 2+2 coupé van Giugiaro. Voorin staat een V8 met 400 pk die via een zesbak de achterwielen aandrijft. Mooie techniek, maar het de sign verdient minstens zoveel bewondering. Met stijlaccenten die aan historische, maar ook recente Alfa's doen denken. Ford toont als studiemodel de C-max, een soort schot voor de boeg voor een komende mini- mpv op basis van de Focus. Met vier afzonderlijke stoelen. Sko da laat een designstudie zien van een sportieve Fabia met verlaagd onderstel, stugge dem ping en aluminium accenten. Peugeot pakt het grootser aan met vijf studiemodellen, waar onder de Sésame, de 307 CC en De H20. De laatste is een brand weerauto, maar een heel aparte. Voortbewogen door een brand stofcel die elektriciteit opwekt. De Sésame is handig in het da gelij ks gebruik en tegelijkertijd veelzijdig. Met elektrisch be diende schuifdeuren voor ge makkelijke toegang tot de vier zitplaatsen. De 307 CC concept is net als de 206 CC een cabriolet en een coupé in één. Met vier zit plaatsen en ook met opvouw baar stalen dak dat met een druk op de knop onder het kof ferdeksel kan worden opgebor gen. De achterlichten bestaan uit lichtgevende diodes, net zo als het derde remlicht. Suzuki, dat in Nederland een geweldig jaar achter de rug heeft, toont de Concept S maar weer eens. Sportief, compact, ronde vormen en met druktoet- sen voor het schakelen, de rich tingaanduiding en ruitenwis sers. De studie van Kia, KCVII moet aan een funcar doen denken. De pick-upachtige auto combi neert een hoge zit met vierwiel- aandrijving, een grote laad ruimte en sportief rijgedrag. Volvo zet in met zijn sportieve R-uitvoeringen van de S60 en V7 0 en de luxe terreinwagen XC90 is voor het eerst te zien. Interessant is de Adventure Concept Car 2 met grote wiel kasten, enorme wielen en een camera met digitale videorecor der aan boord. Het systeem zoekt uit hoe het weer wordt, belt hulp wanneer nodig, zet de verwarming aan en zoekt de weg. Binnenin veel staal en alu minium en een interieur, dat sa men met de fabrikant van het Zwitserse legerzakmes bedacht is. Nissan heeft van de Micra een C+C open studiemodel met elektrisch bediende kap. Mitsu bishi geeft met de CZ3 Tarmac een voorproefje van de auto die over twee jaar in Born gebouwd wordt als Volvo daar weg is. Veel rallyuitstraling voor een Colt achtige, compacte auto met een ruim interieur. De AutoRai moet het dit keer stellen zonder de aanwezigheid van BMW en Daihatsu, nadat twee jaar geleden MG Rover het liet afweten. BMW wil zijn dure geld aan andere evenemen ten besteden. Ook bij het piepkleine Daihatsu gaat het om een bezuiniging. In de branche klinken stemmen die zich afvragen of de auto tentoonstelling op deze ma nier houdbaar blijft. De industrie ziet Amsterdam immers nauwelijks meer als een podium voor grote pri meurs. Alles bij elkaar zijn er op de AutoRai een kleine 800 au to's te zien. Een van de leukste auto's op de RAI is zonder twij fel de Brera die Giugiaro op ba sis van Alfa-techniek gebouwd heeft. De ravissante sportwagen staat voor het eerst in Amster dam. En na veel onzekerheid zal VW toch de Touran laten zien, een nieuwe midi-mpv op basis van de Golf die binnenkort ver schijnt. In totaal staan er meer dan 150 exposanten op bijna 80.000 vierkante meter in de elf hallen. Op het Congresplein buiten to nen terreinwagens, wat ze zoal in het zand kunnen. In de Eu ropahal laat Design Plaza een aantal studiemodellen zien waaronder de Scighera van Italdesign, wederom een spor tieve automobiel op basis van Alfa Romeo-techniek. De Tech nische Universiteit van Delft is van de partij met een driedi mensionale presentatie van de diverse fases van het ontwerp- traject van een auto. In een apart paviljoen zijn auto's van beroemdheden te bekijken. Zoals een Cadillac van Elvis Presley, de Citroën van Johan Cruijff en een Rolls-Royce Ladaulette uit 1957 die tijdens het huwelijk van Willem - Alexander en Maxima als trouwauto gebruikt is. De auto-aanpassers (A. A.N.) la ten speciale auto's voor mensen met een handicap zien, zoals een bijzondere Renault Espace, Ci troën C3, Toyota Corolla, Suzu ki Grand Vitara, Opel Zafira en Ford Fusion. In sommige kan ie mand vanuit een rolstoel zo ach ter het stuur plaatsnemen. En sturen gaat hier en daar via een joystick. Rien van der Steen De AutoRai is van 7 tot en met 16 februari open. Elke werkdag van 11 tot 22 uur, in het week einde van 10 tot 17 uur. De toe gang kost 12 euro. In de omge ving van de Rai rijden (gratis) pendelbussen van en naar de parkeerterreinen. Toegangs kaarten zijn ook in voorverkoop verkrijgbaar bij de kantoren van de ANWB. Voor internetbe zoekers: www.autorai.nl/beurs De Brera toont een mooi doorkijkje met zijn naar boven scharnierende portieren. De nieuwe Avensis heeft als eerste auto een knie-airbag. Deze Evanda van Daewoo volgt de Leganza op. Een overzicht van de midden klassers op de AutoRai. Bij Peugeot beleeft de snelle 206 RC zijn Nederlandse primeur. De driedeurs heeft een 2.0/180 pk benzinemotor en wordt in sep tember leverbaar. De topversie van de Peugeot 607, de Executi ve, staat er, compleet met alarm, xenon koplampen, stoel- en achterbankverwarming, 17 inch wielen en lederen bekle ding. Peugeot scoort al twintig jaar met de auto die aanvankelijk 205 heette en nu 206. Er staan veel versies van deze auto, die momenteel de best verkochte auto van Nederland is. De 206- serie bestaat uit een drie- en vijfdeurs, een coupé cabriolet en een SW. Bij Renault schitteren de nieu we Mégane 3- en 5-deurs en de luxueuze Clio Billabong. Ook de nieuwe supersporter Clio V6 staat er en een Laguna met nieu we 2.0 16V turbomotor en in de fabriek ingebouwde lpg-instal- latie. MG Rover schitterde in 2001 door afwezigheid op de Rai. Nu laat het merk nieuwe uitvoerin gen, motoren en uitrustingsni veaus zien en natuurlijk het vlaggenschip XPower SV. Van de Rover Tourer staat er een stu diemodel, naast de Rover 75 CDTi. de MG ZT 160 en de MG ZT 135 CDTi. De importeur uit Vianen presenteert bovendien de nieuwe MG ZS Le Mans, een speciale uitvoering van de MG ZS middenklasser met 1.8/120 pk benzinemotor of een 101 pk sterke turbodiesel. Nieuw voor Nederland is de Rover 75 CD- Ti/131 pk commonrail turbo diesel. De tweede diesel voor de 7 5-range. Ook de MG ZT ZT-T krijgen die dieselmotor. Honda Honda pakt uit met de nieuwe Accord, maar ook met een hy bride van de Civic. De Accord is wat gegroeid en vanaf begin fe bruari te koop vanaf 27.990 eu ro. De hybride van de Civic wordt eind dit jaar pas lever baar. Hij heeft een 1.3 viercilin- der motor, waarvan de cilinders uit te schakelen zijn. Als er kracht is lopen ze allemaal en is er bovendien zonodig hulp van een elektromotor. De Civic be staat als modelnaam 30 jaar. Toyota heeft de Corolla sedan, nadat eerder de andere versies verschenen. Hij is er met 1.4/97 pk en 1.6/110 pk benzinemoto ren met WT-i kleppentechno- logie en de 2.0/90 pk D-4D com mon rail turbodiesel. De naam Corolla dateert van 1966 en het model is inmiddels bezig aan zijn negende generatie. In totaal zijn er 29 miljoen exemplaren verkocht en Toyota noemt hem de meest verkochte auto ter wereld. Het huidige aanbod omvat een hatchback, wagon, mpv Verso en nu dus ook de se dan. De Toyota Avensis is compleet vernieuwd. Met een Audi-achti- ge uitstraling en voor het eerst een knie-airbag, naast zes ande re airbags. De Avensis volgde in 1997 de Carina op, de eer ste Toyota die in Europa (Enge land) gebouwd werd. Ook de nieuwe wordt ginds gefabri ceerd, wederom als sedan, wa gon en liftback. De nieuwe auto is 4.63 m. lang en heeft een wiel basis van 2.70 m. Motoren wor den de 1.6/110pk, 1.8/129 pken 2.0/147 pk op benzine en de 2.0/116 pk D-4 common rail diesel. Er is ook een schone D- cat diesel die ruim aan de euro IV-emissienorm voldoet. Maar in Nederland komt die niet, om dat hier zwavelarme diesel praktisch niet te krijgen is. De Avensis wordt leverbaar met spraakgestuurd dvcl-navigatie- systeem. Chrysler Bij Chrysler kunnen de Neder landers voor het eerst kennis maken met de sportcoupé Crossfire, die in september bij de dealers staat. De auto wordt in de Karmann fabrieken in het Duitse Osnabrück gebouwd. De Crossfire is een sportcoupé met typisch Amerikaans design en Duitse technologie. De lage tweezits coupé heeft een 3.2 V6 benzinemotor van Mercedes on der de kap. Begin 2004 komt de PT Cruiser Cabrio, waarvan de studie op de Rai-stand ontbreekt. De verkopen bij Chrysler zijn sinds 1991 verviervoudigd van 130.542 naar 530.454 eenheden. Alle uitvoeringen van de PT Cruiser hebben voortaan schijf remmen rondom, abs en trac tion control. En er is een PT Cruiser 1.6i Classic naast een chroomuitvoering, die in be perkte oplage verschijnt. Saab, dat van GM steeds nau wer moet samenwerken met Opel om het hoofd boven water te houden, laat de 9-3 Aero Sport Sedan zien. Met 2.0T/210 pk motor, riante uitx-usting en sportonderstel. Subaru heeft de nieuwe Impre- za, de wereldrallyauto Impreza WRC is te zien en uiteraard de vernieuwde Forester, naast de Legacy sedan en touring en de Outback. Bij Opel verschijnt de 125 pk sterke dieselmotor in de Astx-a. De krachtbron is bekend uit de Zafira, Vectra en Omega. Daar door is bij de Astra keuze uit drie diesels: de 1.7 Dtimet75pk. de 2.2 DTi met 125 pk en de 100 pk sterke 2.0 DTi-16V. Tot de standaarduiti'usting van de As- tra 2.2 DTi behoort onder meer tractiecontrole, hoofdairbags en zijairbags. Daewoo De volledig nieuwe Daewoo Evanda maakt zijn debuut. De ze opvolger van de Leganza is het topmodel van Daewoo. Krachtbron van de vooi-wiel- aandrijver is de viercilinder 2.0 benzinemotor met 131 pk. De auto is goed uitgei'ust met zaken als een verstelbare bestuux-ders- stoel, elektrische raambedie ning voor en achter, afstandsbe- diende centi'ale vei'gi'endeling en airconditioning. De vier- deurs sedan met een koffeiruim van 420 liter is gegroeid en is net als de Matiz en de Kalos gete kend door het Italiaanse bureau van Giugiaro. De Kalos en Evanda zijn direct leverbaar met een moderne Ipg-installatie van Koltec-Necam. Ford heeft eindelijk de Streetka klaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 33