Primeurs staan niet te dringen
Snelle middenklasser maakt debuut
Fiat Seicento is
goedkope kleine
Brera oogst bewondering
BMW en
Daihatsu
blijven weg
De Seicento van Fiat is de goedkoopste auto van de tentoonstelling.
De Ferrari Enzo op de Rai is
met bijna een miljoen euro
de duurste, maar hetzelfde con
cern biedt ook de Fiat Seicento
aan. Dat is met een aanvangs-
prijs van 7.525 euro de goed
koopste auto op de tentoonstel
ling. De Panda is nog iets goed
koper, maar die is op korte ter
mijn na ruim twintig jaar niet
meer leverbaar.
Smart staat er met de Crossbla-
de, die dak, portieren en voor
ruit ontbeert en in een oplage
van 2.000 stuks gemaakt wordt.
Mini is er niet. omdat BMW be
sloten heeft de RAI te mijden.
Bij de kleintjes prijkt ook de
Daewoo Matiz. De Kalos komt
met twee nieuwe motoren. Hij
staat er ook als sportieve studie:
de Kalos Irmscher. De vijfdeurs
Matiz, veel gekocht als tweede
auto, is Daewoo's meest ver
kochte model in Eux*opa. De 0.8
driecilinder motor krijgt nu ge
zelschap van een 1.0 viercilin-
der met 62 pk. Daarmee is hij
meteen leverbaar.
De vijfdeurs Kalos krijgt nu
naast de 1.4 achtkleps motor
een nieuwe 1.2 en een nieuwe
1.4. Het model verscheen in sep
tember 2002, juist toen Daewoo
opgenomen werd in de gelede
ren van GM. Van de Kalos is er
ook een Irmscher-studie, aange
kleed door de tuner die ook
Opeis uitdost. Met elektrisch te
verwijderen kap en aluminium
in het interieur. Vering en
schokdempers zijn sportief af
gesteld, waardoor de carrosse
rie met 50 mm is verlaagd. De
Irmscher Kalos staat op grote
lichtmetalen velgen.
Peugeot heeft de 206 die deel
neemt aan het wereldkampi
oenschap rally (WRC), De 206
WRC boekte inmiddels 20 over
winningen in drie seizoenen.
Bij Nissan zal de nieuwe Micra
belangstelling trekken. Klein,
maar goed uitgerust en met ver
rassende vormgeving. Open en
dicht en starten zonder sleutel,
met vier benzinemotoren en een
(Renault)diesel.
Volkswagen toont drie model
len met een direct ingespoten
FSI-benzinemotor: de Lupo,
Polo en Golf FSI. De afkorting
staat voor Fuel Stratified Injec
tion, kortweg directe benzine
inspuiting. Door die directe in
jectie en gelaagde verbranding
draait de motor tot vijftien pro
cent zuiniger.
Anders dan bij Conventionele
benzinemotoren geschiedt de
inspuiting bij een FSI-motor di
rect in de verbrandingsruimte.
Dat gebeurt met een druk van
ca. 100 bar in plaats van slechts
4 bar. Net als bij een diesel met
directe inspuiting resulteert dat
in een hoger specifiek vermogen
en een lager verbruik en boven
dien schonere verbranding. Na
behandeling van de uitlaatgas
sen is een belangrijke factor bij
de FSI-techniek. VW kiest
daarbij voor een complex sys
teem met een NOx-opslagkata-
lysator en een NOx-sensor.
In de Lupo FSI ligt de 1.4/86 pk
FSI die volgens VW met gemak
1:20 kan halen. Hij heeft een
versnellingsbak met Eco-Mo-
dus, die automatisch het ideale
schakelmoment zoekt. De be
stuurder kan het motorvermo
gen volledig benutten door over
te schakelen op sport of tiptro-
nic.
In de Polo is een 1.4/105 pk FSI-
motor te vinden. De Golf FSI
doet het met een 1.6/110 pk, als
hatchback en als Variant.
Ford heeft naast de open Street-
ka, de Sportka, een driedeurs
versie van de Fiesta, de Fusion,
een stel sportieve Focussen
ST170 en RS, een Galaxy met
130 pk diesel en de Tourneo, een
personenversie van de Transit.
zaterdag 1 februari 2003
Een van de mooiste studie
modellen van deze AutoRai
is naast de Airdream van Ci
troen zonder twijfel de Brera,
een studie van een 2+2 coupé
van Giugiaro. Voorin staat een
V8 met 400 pk die via een zesbak
de achterwielen aandrijft.
Mooie techniek, maar het de
sign verdient minstens zoveel
bewondering. Met stijlaccenten
die aan historische, maar ook
recente Alfa's doen denken.
Ford toont als studiemodel de
C-max, een soort schot voor de
boeg voor een komende mini-
mpv op basis van de Focus. Met
vier afzonderlijke stoelen. Sko
da laat een designstudie zien
van een sportieve Fabia met
verlaagd onderstel, stugge dem
ping en aluminium accenten.
Peugeot pakt het grootser aan
met vijf studiemodellen, waar
onder de Sésame, de 307 CC en
De H20. De laatste is een brand
weerauto, maar een heel aparte.
Voortbewogen door een brand
stofcel die elektriciteit opwekt.
De Sésame is handig in het da
gelij ks gebruik en tegelijkertijd
veelzijdig. Met elektrisch be
diende schuifdeuren voor ge
makkelijke toegang tot de vier
zitplaatsen. De 307 CC concept
is net als de 206 CC een cabriolet
en een coupé in één. Met vier zit
plaatsen en ook met opvouw
baar stalen dak dat met een
druk op de knop onder het kof
ferdeksel kan worden opgebor
gen. De achterlichten bestaan
uit lichtgevende diodes, net zo
als het derde remlicht.
Suzuki, dat in Nederland een
geweldig jaar achter de rug
heeft, toont de Concept S maar
weer eens. Sportief, compact,
ronde vormen en met druktoet-
sen voor het schakelen, de rich
tingaanduiding en ruitenwis
sers.
De studie van Kia, KCVII moet
aan een funcar doen denken. De
pick-upachtige auto combi
neert een hoge zit met vierwiel-
aandrijving, een grote laad
ruimte en sportief rijgedrag.
Volvo zet in met zijn sportieve
R-uitvoeringen van de S60 en
V7 0 en de luxe terreinwagen
XC90 is voor het eerst te zien.
Interessant is de Adventure
Concept Car 2 met grote wiel
kasten, enorme wielen en een
camera met digitale videorecor
der aan boord. Het systeem
zoekt uit hoe het weer wordt,
belt hulp wanneer nodig, zet de
verwarming aan en zoekt de
weg. Binnenin veel staal en alu
minium en een interieur, dat sa
men met de fabrikant van het
Zwitserse legerzakmes bedacht
is.
Nissan heeft van de Micra een
C+C open studiemodel met
elektrisch bediende kap. Mitsu
bishi geeft met de CZ3 Tarmac
een voorproefje van de auto die
over twee jaar in Born gebouwd
wordt als Volvo daar weg is. Veel
rallyuitstraling voor een Colt
achtige, compacte auto met een
ruim interieur.
De AutoRai moet het dit
keer stellen zonder de
aanwezigheid van BMW en
Daihatsu, nadat twee jaar
geleden MG Rover het liet
afweten. BMW wil zijn dure
geld aan andere evenemen
ten besteden. Ook bij het
piepkleine Daihatsu gaat het
om een bezuiniging. In de
branche klinken stemmen
die zich afvragen of de auto
tentoonstelling op deze ma
nier houdbaar blijft. De
industrie ziet Amsterdam
immers nauwelijks meer als
een podium voor grote pri
meurs.
Alles bij elkaar zijn er op de
AutoRai een kleine 800 au
to's te zien. Een van de leukste
auto's op de RAI is zonder twij
fel de Brera die Giugiaro op ba
sis van Alfa-techniek gebouwd
heeft. De ravissante sportwagen
staat voor het eerst in Amster
dam. En na veel onzekerheid zal
VW toch de Touran laten zien,
een nieuwe midi-mpv op basis
van de Golf die binnenkort ver
schijnt. In totaal staan er meer
dan 150 exposanten op bijna
80.000 vierkante meter in de elf
hallen.
Op het Congresplein buiten to
nen terreinwagens, wat ze zoal
in het zand kunnen. In de Eu
ropahal laat Design Plaza een
aantal studiemodellen zien
waaronder de Scighera van
Italdesign, wederom een spor
tieve automobiel op basis van
Alfa Romeo-techniek. De Tech
nische Universiteit van Delft is
van de partij met een driedi
mensionale presentatie van de
diverse fases van het ontwerp-
traject van een auto.
In een apart paviljoen zijn auto's
van beroemdheden te bekijken.
Zoals een Cadillac van Elvis
Presley, de Citroën van Johan
Cruijff en een Rolls-Royce
Ladaulette uit 1957 die tijdens
het huwelijk van Willem -
Alexander en Maxima als
trouwauto gebruikt is.
De auto-aanpassers (A. A.N.) la
ten speciale auto's voor mensen
met een handicap zien, zoals een
bijzondere Renault Espace, Ci
troën C3, Toyota Corolla, Suzu
ki Grand Vitara, Opel Zafira en
Ford Fusion. In sommige kan ie
mand vanuit een rolstoel zo ach
ter het stuur plaatsnemen. En
sturen gaat hier en daar via een
joystick.
Rien van der Steen
De AutoRai is van 7 tot en met
16 februari open. Elke werkdag
van 11 tot 22 uur, in het week
einde van 10 tot 17 uur. De toe
gang kost 12 euro. In de omge
ving van de Rai rijden (gratis)
pendelbussen van en naar de
parkeerterreinen. Toegangs
kaarten zijn ook in voorverkoop
verkrijgbaar bij de kantoren
van de ANWB. Voor internetbe
zoekers: www.autorai.nl/beurs
De Brera toont een mooi doorkijkje met zijn naar boven scharnierende portieren.
De nieuwe Avensis heeft als eerste auto een knie-airbag.
Deze Evanda van Daewoo volgt de Leganza op.
Een overzicht van de midden
klassers op de AutoRai. Bij
Peugeot beleeft de snelle 206 RC
zijn Nederlandse primeur. De
driedeurs heeft een 2.0/180 pk
benzinemotor en wordt in sep
tember leverbaar. De topversie
van de Peugeot 607, de Executi
ve, staat er, compleet met alarm,
xenon koplampen, stoel- en
achterbankverwarming, 17
inch wielen en lederen bekle
ding.
Peugeot scoort al twintig jaar
met de auto die aanvankelijk
205 heette en nu 206. Er staan
veel versies van deze auto, die
momenteel de best verkochte
auto van Nederland is. De 206-
serie bestaat uit een drie- en
vijfdeurs, een coupé cabriolet
en een SW.
Bij Renault schitteren de nieu
we Mégane 3- en 5-deurs en de
luxueuze Clio Billabong. Ook de
nieuwe supersporter Clio V6
staat er en een Laguna met nieu
we 2.0 16V turbomotor en in de
fabriek ingebouwde lpg-instal-
latie.
MG Rover schitterde in 2001
door afwezigheid op de Rai. Nu
laat het merk nieuwe uitvoerin
gen, motoren en uitrustingsni
veaus zien en natuurlijk het
vlaggenschip XPower SV. Van
de Rover Tourer staat er een stu
diemodel, naast de Rover 75
CDTi. de MG ZT 160 en de MG
ZT 135 CDTi. De importeur uit
Vianen presenteert bovendien
de nieuwe MG ZS Le Mans, een
speciale uitvoering van de MG
ZS middenklasser met 1.8/120
pk benzinemotor of een 101 pk
sterke turbodiesel. Nieuw voor
Nederland is de Rover 75 CD-
Ti/131 pk commonrail turbo
diesel. De tweede diesel voor de
7 5-range. Ook de MG ZT ZT-T
krijgen die dieselmotor.
Honda
Honda pakt uit met de nieuwe
Accord, maar ook met een hy
bride van de Civic. De Accord is
wat gegroeid en vanaf begin fe
bruari te koop vanaf 27.990 eu
ro. De hybride van de Civic
wordt eind dit jaar pas lever
baar. Hij heeft een 1.3 viercilin-
der motor, waarvan de cilinders
uit te schakelen zijn. Als er
kracht is lopen ze allemaal en is
er bovendien zonodig hulp van
een elektromotor. De Civic be
staat als modelnaam 30 jaar.
Toyota heeft de Corolla sedan,
nadat eerder de andere versies
verschenen. Hij is er met 1.4/97
pk en 1.6/110 pk benzinemoto
ren met WT-i kleppentechno-
logie en de 2.0/90 pk D-4D com
mon rail turbodiesel. De naam
Corolla dateert van 1966 en het
model is inmiddels bezig aan
zijn negende generatie. In totaal
zijn er 29 miljoen exemplaren
verkocht en Toyota noemt hem
de meest verkochte auto ter
wereld. Het huidige aanbod
omvat een hatchback, wagon,
mpv Verso en nu dus ook de se
dan.
De Toyota Avensis is compleet
vernieuwd. Met een Audi-achti-
ge uitstraling en voor het eerst
een knie-airbag, naast zes ande
re airbags. De Avensis volgde
in 1997 de Carina op, de eer
ste Toyota die in Europa (Enge
land) gebouwd werd. Ook de
nieuwe wordt ginds gefabri
ceerd, wederom als sedan, wa
gon en liftback. De nieuwe auto
is 4.63 m. lang en heeft een wiel
basis van 2.70 m. Motoren wor
den de 1.6/110pk, 1.8/129 pken
2.0/147 pk op benzine en de
2.0/116 pk D-4 common rail
diesel. Er is ook een schone D-
cat diesel die ruim aan de euro
IV-emissienorm voldoet. Maar
in Nederland komt die niet, om
dat hier zwavelarme diesel
praktisch niet te krijgen is. De
Avensis wordt leverbaar met
spraakgestuurd dvcl-navigatie-
systeem.
Chrysler
Bij Chrysler kunnen de Neder
landers voor het eerst kennis
maken met de sportcoupé
Crossfire, die in september bij
de dealers staat. De auto wordt
in de Karmann fabrieken in het
Duitse Osnabrück gebouwd. De
Crossfire is een sportcoupé met
typisch Amerikaans design en
Duitse technologie. De lage
tweezits coupé heeft een 3.2 V6
benzinemotor van Mercedes on
der de kap.
Begin 2004 komt de PT Cruiser
Cabrio, waarvan de studie op de
Rai-stand ontbreekt.
De verkopen bij Chrysler zijn
sinds 1991 verviervoudigd van
130.542 naar 530.454 eenheden.
Alle uitvoeringen van de PT
Cruiser hebben voortaan schijf
remmen rondom, abs en trac
tion control. En er is een PT
Cruiser 1.6i Classic naast een
chroomuitvoering, die in be
perkte oplage verschijnt.
Saab, dat van GM steeds nau
wer moet samenwerken met
Opel om het hoofd boven water
te houden, laat de 9-3 Aero
Sport Sedan zien. Met 2.0T/210
pk motor, riante uitx-usting en
sportonderstel.
Subaru heeft de nieuwe Impre-
za, de wereldrallyauto Impreza
WRC is te zien en uiteraard de
vernieuwde Forester, naast de
Legacy sedan en touring en de
Outback.
Bij Opel verschijnt de 125 pk
sterke dieselmotor in de Astx-a.
De krachtbron is bekend uit de
Zafira, Vectra en Omega. Daar
door is bij de Astra keuze uit
drie diesels: de 1.7 Dtimet75pk.
de 2.2 DTi met 125 pk en de 100
pk sterke 2.0 DTi-16V. Tot de
standaarduiti'usting van de As-
tra 2.2 DTi behoort onder meer
tractiecontrole, hoofdairbags
en zijairbags.
Daewoo
De volledig nieuwe Daewoo
Evanda maakt zijn debuut. De
ze opvolger van de Leganza is
het topmodel van Daewoo.
Krachtbron van de vooi-wiel-
aandrijver is de viercilinder 2.0
benzinemotor met 131 pk. De
auto is goed uitgei'ust met zaken
als een verstelbare bestuux-ders-
stoel, elektrische raambedie
ning voor en achter, afstandsbe-
diende centi'ale vei'gi'endeling
en airconditioning. De vier-
deurs sedan met een koffeiruim
van 420 liter is gegroeid en is net
als de Matiz en de Kalos gete
kend door het Italiaanse bureau
van Giugiaro. De Kalos en
Evanda zijn direct leverbaar
met een moderne Ipg-installatie
van Koltec-Necam.
Ford heeft eindelijk de Streetka klaar