Nostalgische bussen verdwijnen Piranhasoep na jungletocht W3 Paard Martinair Golfkaart Charme Kidsworld Amazone Internetten Malta J zaterdag 1 februari 2003 Je eigen paard meenemen op vakantie kan, als je bij Nova sol een Zweeds vakantiehuis boekt met eigen stal en weide. Je moet wel een vergunning aan- vi'agen voor het meenemen van je eigen ros, en je moet 5 euro per dag betalen voor zaken zoals een watervoorziening voor je paard. De van stal en weide voorziene vakantiehuizen en villa's in Zweden staan op de website van Novasol, www.novasolnl Voor meer informatie over het invoeren van paarden kan men terecht op website www.sjv.se. Het aantal bestemmingen voor passagiersvluchten van Martinair wordt deze zomer uitgebreid van 38 naar 49. Vanaf april zullen er wekelijks zestien bestemmingen overzee worden aangevlogen en 33 in het Mid dellandse Zee-gebied. Er gaan straks drie vluchten per week naar Punta Cana (Dominicaan se Republiek), waar ook Puerto Plata en Santo Domingo al aan gevlogen worden. Nieuw zijn vluchten naar Montego Bay op Jamaica, en naar acht kleinere Griekse eilanden, naar Ierland, Corsica en Sardinië. Meer informatie op de website van Martinair: www.martinair.com. De nieuwe Britse golfkaart Golf in Britain vermeldt waarde 146 interessantste golf banen liggen. Op de kaart vindt men niet alleen informatie over de lokaties maar ook over les- mogelijkheden en buggy-ver- huur. De vierberoemdstebanen, waarbij uiteraard The Old Course in St. Andrews, worden wat uitvoeriger beschreven. De kaart is gratis aan te vragen bij het Brits Toei'istenbureau, Stadhouderskade 2,1054 ES Amsterdam, tel. 020-6890002, e-mail: britinfo.nl@bta.org.uk Wie heeft wel eens van Ein- beck, Hechenburg, Gen- genbach of St.Wendel gehoord? Dat zijn kleinere Duitse steden; maar wél interessant, goedbe- waard gebleven, historisch van belang. En vaak bijzonder ge zellig. De Charme van de kleine steden in Duitsland is jaarthe ma bij de Deutsche Zentrale für Tourismus. Daarom is er een Nederlandstalige brochure ver schenen, waarin op 176 pagina's al die léuke kleine steden zijn samengebracht; met bijzondere tips en per stad een voordelige reisaanbieding. De brochure kan telefonisch be steld worden bij het Duits Ver keersbureau in Amsterdam, tel. 020-6978066 of via internet: www.duitsverkeersbureau.nl Toezending geschiedt met bij voeging van een acceptgiro waarmee op basis van vrijwil ligheid een bijdrage in de ver zendkosten kan worden be taald. Bekijk de wereld door onze ogen Brochure? 020-6275129 of www.baobab.nl Baobab organiseert al Een bordje piranhasoep in de schaduw van het regen woud. De longen van de wereld, de tropische regenwouden in het Braziliaanse Amazonege bied, worden toegankelijk voor toeristenLaat ze maar onder de indruk raken van de machtige natuur. Dan halen ze het ook niet meer in hun hoofd om er een zootje van te maken. Bovendien is het goed voor de werkgele genheid in het gebied. En je sti muleert de eigen bevolking de bossen te koesteren Met die gedachte is Eduardo Braga, de nieuwe gouverneur van de staat Amazonas (opper vlakte ruim 110 maal Neder land), een verbinding aange gaan met de reisorganisaties Tiwa in Nunspeet en TUI/Kras Stervakanties in Alkmaar. De regenwouden zijn onmisbaar. Ze produceren een derde van de zuurstof voor onze planeet. De Braziliaanse overheid heeft een deel ei-van al tot beschermd na tuurreservaat uitgeroepen. Er is toestemming gegeven voor de gefaseerde bouw van een Ne derlands vakantieparadijs van vier vierkante kilometer, pal langs de oevers van de 12 kilo meter brede en 150 meter diepe Amazonerivier. De regering van gouverneur Braga staat garant voor de in frastructuur. De Nederlanders zorgen dat alle (voorlopig) der tig bungalows aan de strenge milieueisen voldoen. En om zo veel mogelijk mensen uit het ge bied werk te bieden. Met de eerste fase is een investe ring van twee miljoen euro ge moeid. De gouverneur van Amazonas geeft toe dat de com binatie massatoerisme en kwetsbare natuur ook voor hem gewaagd is. „Maar we moeten wel. De werkloosheid is groot, en het toerisme is goed voor de werkgelegenheid." Braga wil dat het Nederlandse 'eco-park' een internationale voorbeeldfunctie krijgt. Gasten zijn verzekerd van schone stranden, helder zwemwater (het gebied omvat een vijfde van het schone zoetwater van de we reld), water- en afvalzuiverin- gen, energiebesparende en ge- luidsbeperkende maatregelen en milieubewust gebruik van schoonmaakmiddelen en insec ticiden. Iedere toerist betaalt in de tic ketprijs een toelage voor de ver vuiling die hij veroorzaakt. Dat geld wordt besteed aan natuur bescherming. In de Amazonas zijn volgens Braga momenteel 44 resorts, waar toeristen gemiddeld twee tot drie nachten verblijven, vaak als onderdeel van georga niseerde reizen door het Amazo negebied. Als je die accommo daties langs de ecologische meetlat legt, scoren ze zwaar onvoldoende. „Ze zijn onder vo rige besturen eigenlijk zonder enig toezicht neergezet", erkent Braga. Onderzijn regime moet het alle maal anders worden. 'Duur zaam' wordt het sleutelwoord. De bevolking koos hem tot nieu we leider in een gebied dat een van de kostbaarste natuur- schatten in de wereld vormt. Daarom is gekozen voor een sa menwerking met TUI Neder land. Het bedrijf heeft als enige reisonderneming een echte pro fessor in dienst als 'milieuma nager'. Het staat een beleid voor dat is gericht op 'respect voor de lokale reisbestemming'. De vakantieganger moet er wel bij varen. Die kan straks voor een kleine tweeduizend euro veertien dagen lang geheel ver zorgd in het eco-resort terecht, met de geruststellende gedachte dat hij/zij zich geen vervuiler hoeft te voelen. Dan heeft-ie ook gewoon telefoon en internet tot zijn beschikking. Neder landssprekend personeel is al tijd in de buurt. Stappen en shoppen kan aan de overkant van de rivier, in de hoofdstad Manaus (met de snelpont twin tig minuten varen). De echte eco-lifestyler laat zich toch verleiden tot meerdaagse jung- letochten, survivaltours, boom- toppenwandelingen, krokodil- lensafari's of boottochten. Na afloop is er een bordje soep van zelfgevangen piranha's. Medio mei worden de eerste toeristen verwacht. Gerard van Engelen Meer informatie: www.sterprodukties.nl; www.ddh.nl/duurzaam/toeris me/reis/brazilie.htm. KidsWorld, de reisorganisa tie voor gezinnen met jonge kinderen (tot twaalf jaar), heeft voor komende zomer drie nieu we complexen in Griekenland en Turkije aan het programma toegevoegd. De organisatie be schikt over vijf complexen met Nederlandse kinderbegeleiders die ook als avondoppas kunnen worden ingezet. Gasten kunnen kiezen voor een verblijf op basis van alleen logies, maar ook voor een all-inclusive vakantie. Pa, ma en twee kinderen zijn nu vanaf 1388 euro per week onder de pannen Leggen zij daar nog 126 euro bij dan zijn alle maal tijden, drankjes en zelfs de ijsjes die in de vakantie genuttigd worden betaald. Een verblijf van twee weken all-inclusive is er vanaf 1775 euro. Voor meer informatie: ww w.kidsworld.to. In het vliegtuig e-mail checken of internetsurfen wordt mo gelijk. Lufthansa, British Air ways, SAS en Japan Airlines hebben aangekondigd op enke letrajecten nogditjaardeze ser vice te leveren. KLM kijkt eerst of het aanslaat. De extra dienst is vooralsnog prijzig en alleen voor business-classreizigers. Pornosites worden verboden, evenals websites met spelletjes. De geel-oranje bussen van Malta bieden de reiziger over het algemeen nauwelijks comfort. Dat ge mis wordt ruimschoots ver goed door de bizarre erva ringen die de passagiers meemaken. Wie dat zelf wil meemaken moet zich haas ten. De toetreding tot de Eu ropese Unie noopt Malta tot strengere regelgeving. De vele stokoude bussen, som mige nog van voor de oorlog, zijn gedoemd te verdwijnen. De versieringen rond de bestuurder staan symbool voor geloof en bijgeloof. MALTA .s"e™ m Valletta Rabat» «Tarxien Dingli Paola* Hagar Qim Birzebbuga FILFLA De bus met nummerplaat DBY 470 vertrekt mudvol vanuit Qawra (uitspraak Aoera) naar Sliema. Het optrekken gaat redelijk, maar het valt op dat de koppeling van het voer tuig ver over de uiterste houd baarheidsdatum heen is. Op trekken en schakelen in de tweede versnelling gaat nog. Zodra de bestuurder wil over schakelen van de tweede naar de derde en vervolgens naar de vierde versnelling begint de pret. Dan begint het onder de reizigers onheilspellend te kra ken en te piepen, zonder het ge wenste effect. De chauffeur houdt zijn ge laatstrekken verborgen achter een donkere zonnebril. Erg ver standig. Naarmate de rit vor dert, wordt het protestgeronk van de motor ovei-stemd door het aanzwellende geloei der passagiers, zodra de arme man probeert te schakelen. De motor naast de bestuurdersstoel be gint steeds meer dieseldampen uit te braken. Zodoende krijgt de chauffeur binnen een half uur waarschijnlijk meer kwade dampen binnen, dan een zware roker in anderhalf jaar. Wonder boven wonder slaagt hij erin het wrak naar het eindpunt van lijn 70 te loodsen. De oplettende toerist ziet regelmatig dat Mal tezen na het intstappen een kruis slaan. Want lijn 70 staat niet als enige garant voor hor ror. De bussen hebben nummerpla ten in de series DBY, EBY en FBY. De Maltezen hebben een grote drang naar categoriseren. Zo hebben ook huurauto's eigen series nummerplaten en zijn po litieauto's herkenbaar aan de afkorting GVP (Government De geel-oranje bussen van Malta bieden de reiziger over het algemeen nauwelijks comfort. foto Willem Staat Police). Eris nog een speciale se rie zo leert een rit met lijn 49 vanaf Valetta naar Sint Pauls Bay. De bestuurder blijkt zend amateur te zijn. Terwijl hij zich bekwaam door de avondspits wringt, communiceert de man voortdurend via een groot uit gevallen bakkie boven hem. Nu en dan kijkt hij te laat naar hal tes op de route. Dan volgt ab rupt ge-rem om de wachtende passagiers binnen te laten. In het drukke Birkirkara gaat de man zo op in zijn radiowerk dat hij plots midden in een rouw stoet blijkt te rijden. De lijkwa gen, op het eerste gezicht wil je het niet geloven, draagt ver zekeringsplaten met nummer RIP 003. De bestuurder schrikt en laat de stoet hergroeperen. En jawel, een poosje later pasT seert aan de overkant nog een begrafenisstoet, met aan kop de RIP 008. Hoeveel rippers zou den ze eigenlijk hebben op Mal ta? Vroom De versieringen rond de be- stuurdersplek van de bussen staan symbool voor geloof en bijgeloof. Maar weinig chauf feurs durven op pad zonder af beeldingen vah Jezus en/of Ma ria. Een rijdt er rond met een spiegel die aan de bovenzijde is versierd met een geschilderde doornenkroon. Bij iedere kuil zie je het hoofd van de man in de spiegel opduiken. Zijn kale kroon past dan precies in het vlechtwerk van de versiering. Zo wordt het vroom vertoon on- GOZO y V 'o Xagnra r. Victoria North Comino Channel Sannat Mgarr QOMINO South Comino Channel Maffa St. Paul's Bay muziek- en filmsterren. Zo heeft de reiziger altijd wat te zien, ook als het zicht buiten te genvalt. De deuren van de bussen staan altijd open, omdat het zelden koud is. Is het vol dan kan dit erg gevaarlijk zijn voor degeven die de voorste staanplaatsen bezet ten. Nu en dan valt er ook ie mand uit en raakt zwaarge wond. Wie hiervoor beducht is, kan beter wachten op de volgen de bus. Die komt toch vaak bin nen de tien minuten. Voordrin gen bij de halte is een zonde van toeristen. De Maltezen wachten keurig op hun beurt. Dat heb ben ze afgekeken van de Britten die het land van 1802 tot 1964 bestuurden. Afdankertjes De bussen zijn het eigendom van de chauffeurs, die allen zijn aangesloten bij de Public Trans port Association. Een deel van het wagenpark is op het eiland vervaardigd, de rest bestaat uit afdankertjes uit Groot-Brittan- nië. Het laatste is heel verklaar baar omdat op Malta links wordt gereden. Nu de regels worden aangepast aan de Europese wetgeving zal het binnen enkele jaren gedaan zijn met het paradijs. Sinds vo rig j aar verschij nen er hyper moderne lage-instappers op de lijnen. Die bieden een droom- comfort, vergeleken met de oud jes die dateren uit veringloze tijdperken. De kans bestaat evenwel dat er nog iets bewaard blijft van het nostalgische wa genpark van oude Austins, Ley- lands en Bedfords. Alternativa Demokratikas, de piepkleine groene partijheeft namelij k het idee geopperd om museumbus lijnen te exploiteren. De Maltezen juichen nu hun landje eindelijk modern open baar vei*voer krijgt. Buiten landse fans van de oude vehikels kunnen nog even bibberen, bid den en bewonderen. Een aanrader zijn de lijnen van en naar het veer op Gozo. Tussen Mellieha en de pont bevat het traject twee bulten met een sterk stijgingspercentage. Iede re keer is het een mirakel als de chauffeur erin slaagt die te ne men. Dat lukt ook die jongeman die druk gebarend zit te praten met een kennis op de dwarsge- plaatste bank voorin de bus op lijn 45. Hij stuurt met één hand. Met de andere haalt hij zijn por temonnee uit de kontzak. Daar uit komen foto's van zijn vrien din, het hoofdpunt van gesprek. De afbeeldingen worden trots getoond. Nu en dan geeft hij een snok aan het stuur om het ver vaarlijk grommende voertuig recht te houden. En zie, het eindpunt wordt gehaald. Com mentaar van een Britse mede reiziger bij het uitstappen: „we hebben geluk gehad". Willem Staat bedoeld een vermakelijke at tractie. Op lijn 3 tussen Valletta en Senglea rijdt een van de mooist versierde bussen. Boven de voorruit staat 'Bestemming on bekend'. Op het raampje bij de toegangsdeur: „Geen paniek, geen commentaar, ga gewoon rustig zitten". Een koord staat in verbinding met een toeter, kaliber scheepshoorn waarmee de chauffeur tijdens de ritten voortdurend bekenden groet. Aan de voorruit hangt een kruisbeeld. Daarboven prijken landenvlaggen, playboyem- bleempjes en afbeeldingen van (Advertentie PER VOLWASSENE ÉÉN KIND T/M 11 JAAR GRATIS BUSVERVOER, HOTEL EN ENTREE VAN JANUARI T/M 3 APRIL 2003 REIZEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 31