de storm Spionage kost bedrijfsleven jaarlijks vele miljoenen euro's PZC 22 RUDEN RIEMENS zaterdag 1 februari 2003 FOTOGRAFIE foto Phil Nijhuis/GPD Bedrijfsspionage in Nederland. De burger hoort er zelden van. Maar excessen zat: werknemers spelen onder druk of voor geld documenten door aan de concurrent, computerkrakers tap pen vertrouwelijke gegevens af en on grijpbare informatiemakelaars staan aan de top van de piramide. „Er zijn mensen die spioneren en het mes op de keel krijgen." Al wekenlang stond een auto voor een be drijf geparkeerd. Een beveiliger die argwaan kreeg, zag op de hoedenplank een 'ja-knik-hondje' zitten. In de bek van het beestje bleek een minicameraatje te zijn ge monteerd. Hiermee kon precies worden ge registreerd welke informatie de directeur van het bedrijf, op wiens werkkamer de ca mera stond gericht, binnen op zijn compu terscherm zag. Het is zo maar een incident in een reeks voorbeelden. Slinkse computerkrakers sloegen vorig jaar hun slag bij een Brabant se onderneming uit de eredivisie van het Nederlandse bedrijfsleven. Nadat het com plete systeem was gehacktkwamen klant gegevens en bedrijfsstrategieën bloot te lig gen: gegevens die voor de opdrachtgever - een concurrent - tonnen en misschien wel miljoenen euro's waard waren. Door 'digi tale achterdeurtjes' in te bouwen konden de inbrekers eenvoudig meegluren en gevoeli ge gegevens kopiëren. Totdat het slachtoffer argwaan kreeg. „De hackers hadden niet al le sporen uitgewist. Het dossier ligt nu bij het Openbaar Ministerie," zegt Ronald Prins van Fox-IT, een digitaal onderzoeks bureau uit Rijswijk. Prins, voorheen werkzaam bij het Neder lands Forensisch Instituut (NFI), kent meer verhalen. Drie corrupte medewerkers van eén gerenommeerd bedrijf speelden alle of fertes voor een nieuw jaarcontract voor een leasewagenpark door naar een andere auto dealer. Met die gelekte informatie kon de concurrent het winnende bod uitbrengen. De beloning voor de gemanipuleerde mil joenendeal werd in natura uitbetaald. Op eens reden de drie spionnen in een splinter nieuwe bolide. Verdacht, vond de directie, die het trio uiteindelijk schorste en Fox-IT inschakelde. Prins: „Uit onderzoek bleek dat de drie van huis uit op de computer in heiden om zo bewijzen en sporen te wissen. Over beide voorvallen is nooit iets naar bui ten gekomen. Een aangifte is uitzonderlijk. Het landelijk Openbaar Ministerie (OM) zegt amper signalen over bedrijfsspionage te krijgen. Als de daders na intern onder zoek of met hulp van recherchebureaus al tegen de lamp lopen, volgt stilte. De daders worden ontslagenindien mogelijk wordt de schade op hen verhaald en voor de rest doen alle betrokkenen er het zwijgen toe. „Slachtoffers, daders en onderzoekers heb ben er allemaal belang bij zo min mogelijk ruchtbaarheid aan een zaak te geven", zegt prof dr. Bob Hoogenboom, hoogleraar frau debestrijding aan universiteit Nijenrode en onderzoeker van het Instituut voor Veilig heids- en Crisismanagment. Hij spreekt van een 'doofpotcultuur', ondanks de schade die volgens hem voor het Nederlands bedrijfs leven jaarlijks in de vele miljoenen euro's loopt. „Ik denk aan tientallen miljoenen, misschien wel meer." Imago Getroffen bedrijven vrezen beschadiging van hun imago bij klanten, leveranciers en aandeelhouders. Wie wil nou zijn zwakke plekken etaleren? Niet voor niets houden ook particuliere recherchebureaus, die slachtoffers discreet helpen bij de opspo ring en afhandeling van bedrijfsspionage, opdrachtgevers angstvallig uit de publici teit. Hulp van politie en justitie is doorgaans evenzeer taboe. „Wie aangifte doet, loopt niet alleen de kans dat politie en justitie niks doen. Je riskeert ook nog eens dat de zaak meteen in de publiciteit komt," zegt Gerd Hoffmann jr.directeur van het gelijknamig bedrijfsrecherchebureau in Almere. Bij be drijfsspionage ziet Hoffmann overeenkom sten met incest. „Dat hou je liever binnen de familie." Zonder namen te noemen, kan hij echter een hele rits recente gevallen van be- drij fsspionage opnoemen. Zoals dat van een werknemer die de concurrent benaderde met tapes vol gekopieerde computerbestan den. Richtprijs: 20.000 a 40.000 euro. In plaats van toe te happen schakelde de con current echter de bedrij fsrechercheur in, die een overdracht regelde. „Het ging om een hoge functionaris met veel dienstjaren. Er stond veel voor hem op het spel. Vandaar dat hij eerst een paar keer nerveus langsreed om de situatie te peilen. Maar uiteindelijk is de deal gemaakt. De tapes gingen netjes re tour en die meneer kon zijn boeltje pakken. Geen aangifte." Sommige bedrijfsspionnen kunnen volgens Hoffmann jaren ongestoord hun gang gaan en worden onvoorzichtig, zeifs brutaa 1We hebben een man gepakt die er de grootste lol in had om gestolen info in een enveloppe van het bedrijf vanaf zijn werkplek naar de con current te sturen: de baas betaalde de porto Bij bedrijfsspionage ontbreekt elk over zicht. Er zijn geen cijfers of jaarrapporten. Grote Nederlandse multinationals als Shell, Philips, Unilever en Akzo zitten wel in een werkgroep met vertegenwoordigers van het Korps Landelijke Politie Diensten en de veiligheidsministeries van binnen landse zaken en justitie. Het gaat dan vooral om uitwisseling van ervaringen, werkme thoden en technologie van bedrijfsspionnen en verdachte namen en telefoonnummers. Deskundigen vrezen dat het probleem al leen nog maar groter zal worden. „Hoe ver klaar je anders dat bedrijven bij vergade ringen buitenshuis met enige regelmaat ruimten laten checken op afluisterappara tuur? Die business groeit, net als de verkoop van allerlei apparatuur om mee af te luiste ren en opnames te maken," zegt hoogleraar Hoogenboom. Elke onderneming die in haar branche ook maar iets voorstelt, loopt risico. Elke zichzelf respecterende onderneming heeft daarom een afdeling competitive in telligence of business intelligence, die inlichtingen verzamelt over de markt, con currenten, productiemethoden en uitvin dingen. Veel bedrijven vrezen vooral de techniek. Een afluisterpen als relatiegeschenk is le vensgevaarlijk. Net als een openstaande microfoon in een gsm of laptop. De meeste bedrijven die zich schuldig maken aan be drijfsspionage waken ervoor zelf vuile han den te maken. Dat hoeft ook niet. Recent onderzoek van de particuliere recherche branche in opdracht van het ministerie van Justitie had als 'bijvangst' dat schimmige detectivebureaus ook voor bedrijfsspiona ge in te huren zijn. Bedrijven bespioneren overigens niet alleen elkaar, maar bijvoorbeeld ook actiegroe pen. Onderzoeksjournaliste Eveline Lub bers beschrijft in haar pas verschenen boek Schone Schijn hoe Shell in de jaren negentig milieugroeperingen liet bespioneren door een Londens detectivebureau. Ook in Ne derland is menig professional in de beveili gingssector benaderd met oneerbare voor stellen. „Een paar niet zo frisse figuren hebben ons benaderd om een beginnend be drijf op de postmarkt in beeld te brengen. We moesten hun bezorgers volgen. In kaart brengen wat en hoeveel ze vervoerden en wie hun klanten waren. We hebben be dankt", zegt directeur Jack Kantelberg van beveiligingsbedrijf Best Alert in Best. Inkijkoperaties Techneuten die zich bezig houden met be veiligen van computers en netwerken krij gen eveneens aanzoeken. „Bij meetings met hackers hangen altijd vreemde figuren rond die op zoek zijn naar mensen die voor hen in kunnen breken bij bedrijven. Soms worden we via email benaderd door middelgrote of kleinere bedrijven voor inkijkoperaties bij de concurrent. We slaan het altijd resoluut af", zegt Hans van de Looy van Madison Gurkha in Eindhoven. Ook de mens is een zwakke schakel. „Aardig zijn, vriendjes maken, daar gaat het om," zegt Cees Schaap, hoogleraar fraude en al gemeen directeur van recherchebureau SBV Forensics in Capelle aan den IJssel. Soms wordt maanden op iemand gewerkt, zegt de oud-politieman. „Je gaat naar een borrel van een bedrijf, toont belangstelling voor iemands werk. Mensen zijn trots op wat ze doen. Voor je het weet, heb je een blij vende relatie en vertellen ze je allerlei ge voelige informatie. Mensen zijn grenzeloos; naïef." Informatiemakelaars, zo heten de meesten in manipulatie. Grote bedrij ven zijn alert op social engineerin, zegt hoofd corporate se curity Bart den Bleijker van DSM. De che miereus kent tal van regels voor de omgang met gevoelig bedrijfsmateriaal. Informatie wordt digitaal versleuteld en is naarmate ze gevoeliger wordt toegankelij k voor een j steeds selecter gezelschap. Maar ook bij DSM zijn er 'incidenten'. Het is al een aantal keren voorgekomen dat plannen voor een nieuwe fabriek, een overname en reorgani saties zijn uitgelekt. Multinationals houdei el kaar onderling op de hoogte van de handel en wandel van informatiemakelaars. De informatiemakelaar pakken, lukt niet, weet Hans de Waal Malefijt, securitytop- man bij oliemaatschappij Exxon in Hous ton. In Amerika is bedrijfsspionage een hol item na recente ramingen van schades dieir de vele miljoenen, zo niet miljarden dollars kunnen lopen. Hij spreekt van zeker 25 we reldwijde makelaarsnetwerken, die vaak gebruik maken van de diensten van voor malige medewerkers van inlichtingendien sten. Net als terreurgroeperingen zijn de netwerken opgebouwd uit nagenoeg onaf hankelijk van elkaar opererende kleine cel len. „Individuele leden kennen vaak maar één contactpersoon. De rest van het netwerk ei zeker de top van de piramide zijn onbekend In het meest goedmoedige scenario heb jetf maken met iemand die je paait door met je te gaan vissen, karten of je trakteert op snelle auto's en mooie vrouwen. Maar het kan ook verkeerd gaan, zeker als je niet meer mee wilt werken. Er zijn mensen die voor een makelaar spioneren en opeens het mes op df keel krijgen." Zo'n verharding staat ook Nederland te wachten, denkt De Waal Malefijt. Voorbeel den zijn er al, weet Kantelberg van Best Alert. „We hebben al mensen gehad die in een fuik belandden. Dan krijg je een dame ir een hotel aangeboden en wordt dat samen zijn gefilmd. Dat noemen ze een 'geintje' al' ze je de videoband laten zien. Maar ze vra gen wel een tegenprestatie voor hun 'inves teringen'. Als je ze informatie geeft krijg je geld, vele duizenden guldens soms, maar z'. willen meer. En eigenlijk willen ze alleen di< ene grote tip waarmee jij alles op het spel i zet." Ferdi Schrootei

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 22