Bedrijfsterreinen moeten mooier
is nu
PZC
Partijen Hulst
tevreden over
raadsprogramma
FIOM verhuist
later naar Breda
Doorlaat Veerse Meer op diepste punt
14
Industriegebieden, windturbines en lichtvervuiling doorn in het oog
Wethouder
vraagt geduld
straat Clinge
Stacaravan
of schafkeet,
rechter mag
het zeggen
Zoektocht naar ontbrekende
naam op oorlogsmonumenten
Gentsestraat Hulst op
zondagmiddag autovrij
zaterdag 1 februari 2003
door Rolf Bosboom
KATS - De bouwput voor het doorlaat-
middel in de Zandkreekdain heeft gis
teren zijn diepste punt bereikt. Dat be
tekent dat kan worden begonnen met
de betonconstructie voor het kunst
werk, dat ervoor zorgt dat vers zout
water het Veerse Meer instroomt zodat
de waterkwaliteit ervan verbetert.
Wie over de Zandkreekdam rijdt, heeft
nau weli j ks een idee wat zich onder hem
allemaal afspeelt. Wie een paar meter
afdaalt, ziet nu een enorme bouwput
onder de tijdelijke verkeersbruggen
De put is inmiddels op de nagestreefde
diepte van maximaal 7,50 meter onder
NAP. Bemaling zorgt ex-voor dat met
droge voeten kan worden gewerkt.
De komende periode staat in het teken
van het betonwerk voor de twee kokers
die de verbinding gaan vormen tussen
het Veerse Meer en de Oostei'schelde.
Zij zijn uiteindelijk in staat 4 00 0 01 iter
water per seconde door te laten. De ko
kers kunnen worden afgesloten met
een beweegbare schuif. Daarvoor ver
rijst aan de kant van het Veerse Meer
een bedieningsgebouw.
De Zandkreekdam werd in mei 1960
gesloten door het plaatsen van de laat
ste twee caissons. Die moeten nu
plaatsmaken om de betonnen kokers te
kunnen bouwen. De sloop exvan is al
voor het grootste deel achter de rug.
J. Geleijnse, projectleider namens
Rijkswaterstaat, vindt het dan ook een
wonderlijk toeval dat cle bouw bij de
herdenking van de watersnoodramp
een mijlpaaltje bereikt. „Na de Ramp
werden de caissons geplaatst. Wij ha
len ze nu weer weg."
Als de kokers gereed zijn, wordt de
bouwput weer volgestort. Het is de be
doeling dat het verkeer op de dam eind
dit jaar weer op de oorspronkelijke tra
cés kan rijden, waarna de tijdelijke
bruggen worden verwijderd. De aanleg
van het doorlaatmiddel, die ruim twin
tig miljoen euro kost, moet in mei 2004
zijn afgerond.
foto Willem Mieras
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Veel Zeeuwen
ergeren zich groen en geel aan
de lelijkheid van de bedrijfster
reinen. Daar iets aan doen
scoort hoog in de Opiniewijzer,
een enquête over de kwaliteit
van de eigen woonomgeving.
Bijna 450 Zeeuwen vulden een
vragenlijst in.
Ook windmolens komen er niet
best af. Hoewel gebruik van
groene stroom breed wordt om
armd, mag dat volgens de deel
nemers aan de enquête niet lei
den tot veel meer windturbines.
Die dingen veroorzaken te veel
horizonvex-vuiling en dat moet
worden voorkomen. Dat geldt
evenzeer voor de lichtvervu i 1 i ng
die bedrijven 's nachts veroor
zaken.
De resultaten van de Opiniewij
zer werden deze week gepresen
teerd tijdens de bijeenkomst
'Initiatieven voor duurzaam
heid' in Middelburg. Daar wer
den ideeën besproken die
bijdi'agen aan een betere omge
ving, De bedoeling is dat bur
gers samen met raadsleden de
ideeën omzetten in conci-ete
Vakbond ACP
door Jacques Cats
ELLEWOUTSDIJK - Voorzit
ter J. Vogel van politievakbond
ACP heeft de Westersclxelde-
tunnel 'politie-proof' bevon
den. Gisteren deed hij mee aan
de cursus die Zeeuwse politie
mensen volgen over hoe te han
delen bij calamiteiten. Vogel
heeft vastgesteld dat de politie
veilig kan werken als er straks
in of bij de tunnel iets ernstigs
aan de knikker is.
De vakbond ACP maakt zich de
laatste tijd extra sterk voor de
persoonlijke veiligheid van
politiemensen. In brandweer
kringen worden agenten gek
scherend 'blauwe testbuisjes'
genoemd. Als de brandweer bij
een ongeval met gevaarlijke
stoffen arriveert, wordt eerst
gekeken of er geen bedwelmde
politiemensen op de grond lig
gen, vanwege het ontbreken van
persoonlijke beschermingsmid
delen. Dan weet de brandweer
of het veilig is of niet.
Gevaar
Steeds vaker lopen politiemen
sen bij calamiteiten persoonl ijk
gevaar. Als ze daarbij letsel op
lopen, woi'dt dat meestal afge
daan als 'het risico van het vak'.
Dat roer moet om, vindt de poli
tievakbond. Onder de titel
'blauwe testbuisjes' hebben po
litiemensen een rapport opge
maakt waarin aan de hand van
praktijkgevallen wordt aange
toond onder welke benarde om
standigheden agenten soms hun
werk doen. „Ons vak brengt ze
ker risico's met zich mee", stelt
Vogel vast, „maar als je die kunt
indammen, moet je het vooral
niet laten. De werkgever heeft
op grond van de Arbowet de
plicht om voor veiligheid, ge
zondheid en het welzijn van zijn
werknemers te zorgen."
De zorg voor de eigen veiligheid
voorstellen aan de gemeente
raad.
Commissaris van de koningin
W. van Gelder droeg het eerste
initiatief aan: hij stelde voor de
programma's van de partijen die
meedoen aan de Statenverkie
zingen op 11 maart, door te lich
ten op duurzaamheid. De sug
gestie werd met instemming
begroet en meteen terugge
kaatst: laat de provincie zelf
voor de toetsing zorgen. Dat kan
mooi als aanvulling op de pro
vinciale stemwijzer.
De enquête leverde een top-vijf
op van belangrijkste onderwer-
en over veiligi
van de politiemensen zal in de
opleiding een i'ol moeten gaan
spelen, meent de ACP-voorzit-
ter. Voorts moeten politiekorp
sen in hun eigen werkomgeving
inventarisaties gaan maken van
gevaarlijke situaties die zich
kunnen voordoen. De politie is
er altijd als eerste bij wanneer er
een tankwagen met gevaarlijke
stoffen op de snelweg is gekan
teld. „Dat zou niet moeten",
vindt Vogel. „Dat is meer een
taak voor de brandweer of voor
pen. Zorgen voor meer duurza
me nieuwbouw gaat aan kop,
gevolgd door de aanpak van
zwerfvuil, beperking van de af
valberg en duurzaam onderne
men. Op de vijfde plaats staan
gezamenlijk het bewuster om
gaan met water en inrichting
van duurzame bedrijfsterrei
nen.
Auto
De deelnemers is ook gevraagd
aan welke onderwerpen ze een
persoonlijke bijdrage willen ge
ven: minder afval veroorzaken,
bewust watergebruik, meer
een gespecialiseerde politie
dienst.
De ACP-vooi'zitter is zeer te
spreken over de veiligheids
maatregelen die in en rond de
Westei'scheldetunnel 'zijn ge
troffen. Ze sluiten naadloos aan
bij de signaleringen in het i-ap-
port 'blauwe testbuisjes'. Zo
zijn er omstandigheden be
noemd, waar de politie er ge
woon bij kan, maar ook zijn er
situaties aangegeven waarbij de
politie zich op afstand moet
fietsen, bescherming van plan
ten en dieren en eerlijke (duur
zame) producten uit de Derde
Wereld gebruiken. Minder de
auto gebruiken kreeg geen
warm onthaal in de enquête.
Vooruitlopend op de initiatie
ven voor duurzaamheid legden
de deelnemers al enkele wensen
op tafel. Zoals behoud en verbe-
tering van het openbaar ver
voer, de bewoners meer
verantwoording geven voor de
kwaliteit van de eigen leefom
geving (bijvoorbeeld door geld
beschikbaar te stellen voor on
derhoud) en het opzetten van
houden omdat eerst de brand
weer met perslucht en be
schermde kleding naar de haard
moet. Het enige minpuntje dat
Vogel heeft kunnen ontdekken,
is dat de toeleidingsweg tot de
tunnel tweebaans is. „Zeker uit
het oogpunt van veiligheid vind
ik het jammer dat het geen vier-
baansweg is geworden."
De instructeurs hebben er een
hele kluif aan om de politiemen
sen wegwijs te maken wat ze wel
en wat zeker niet moeten doen
een netwerk aan wandelpaden.
De Opiniewijzer is geen repre
sentatieve steekproef. De vra
genformulieren zijn ingevuld
door mensen die geïnteresseerd
zijn in een duurzame samenle
ving. Inwoners van Goes en
Middelburg zonden de meeste
lijsten in; Zeeuws-Vlaanderen
was ondeiwei'tegenwoordigd.
R. de Ligt van het consulent
schap natuur- en milieueduca
tie Zeeland onderstreepte dat
burgers en lokale politici meer
met elkaar in contact moeten
komen. „Want daar gaat het om
bij duui'zaamheid."
bij een calamiteit in de tunnel.
Volgens cursusleider S. van Tol
moeten vóór de opening op 14
maart meer dan vijfhonderd
Zeeuwse agenten de instructie
dag hebben ondergaan. Voorts
doen leden van de koninklijke
marechaussee aan de cursus
mee.
Vanuit andere delen van het
land en ook vanuit België is
eveneens belangstelling ge
toond voor de sterk praktijkge
richte opleiding.
door Sheila van Doorsselaer
HULST - Alle partijen in Hulst
zijn in grote lijnen tevreden over
het raadsprogramma 2003-
2006 voor de gemeente Hulst.
De wensen en aanvullingen
die zij nog hebben, worden sa
mengevat in een zogenaamde
visienotitie. Pas na de begro-
tingsraad, eind maart, wordt
duidelijk hoe de financiën er
voor staan en welke wensen ge
honoreerd kunnen worden.
„Het zal u allen niet vreemd in
de oren klinken als ik nu al zeg
dat we niet alle wensen kunnen
inwilligen", zei burgemeester A.
Kessen donderdag tij dens de ge
meenteraad. De partijen waren
unaniem in hun oordeel dat zij
hun eigen kiesprogramma's te
rugzagen in het raadsprogram,
maar maakten gretig gebruik
van de kans nog enkele, in hun
ogen, onontbeerlijke zaken te
berde te brengen.
Zo wil Groot Hulst de week
markt op het oude niveau terug
brengen en een versnelde
herziening van verouderde be
stemmingsplannen. Groot Hon-
tenisse drong erop aan dat alles
in het werk wordt gesteld om de
procedures rond recreatiepro
ject Kloosterzande-aan-Zee zo
snel mogelijk op te starten.
Drugs
Progressief Hulst daarentegen
wil dit kanaalpi-oject juist niet
opgenomen zien in het raads
programma. De plannen moe
ten volgens de oppositiepartij
veel kleinschaliger worden uit
gevoerd, met de nadruk op par
ticuliere initiatieven. Ook vindt
PH dat het 'nulbeleid' voor
drugs in december geëvalueerd
moet worden. Als blijkt dat de
bekende verkooppunten dan
nog steeds open zijn en dus ge
doogd worden, moet een ander
beleid gekozen worden.
Ook de PvdA zaagt aan de poten
van het nulbeleid. De partij wil
een open discussie aangaan over
de oplossing van het probleem
en denkt niet per sé dat die op
lossing een streng nulbeleid is.
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - De verhui
zing van de Stichting Ambulan
te hulp FIOM uit Middelburg
naar Breda is tot het voorjaar
uitgesteld. FIOM in zuid-west-
Nederland concentreert zich in
een nieuw bureau in Breda. Het
vertrektijdstip in februari
wordt door vertragingen in de
bouw aldaar niet gehaald.
De hulpinstelling voor vragen
rond zwangerschap, ongewilde
kinderloosheid, afstand voor
adoptie en zoekacties blijft in
Zeeland vertegenwoordigd met
een steunpunt, dat van maan
dag tot en met donderdag bezet
is met één medewerker. Het
Zeeuwse steunpunt blijft tot er
andere huisvesting gevonden is,
gevestigd aan de Bellinkstraat
in Middelburg, vertelt mede
wei'ker Aleid Rosink.
FIOM reorganiseeit landelijk de
vijftien kleine bureaus om door
concentratie grotere teams te
verkrijgen. Het doel is een ver
beterde bezetting van de bu
reaus en meer ruimte voor
werkontwikkeling, innovatie
en kennisverdieping. Het bu
reau in Breda wordt gevestigd
aan het Nonnenveld in het
Chasseepark, in het nieuwe ge-
door Frank van Cooten
HULST - De Gentsestraat in
Hulst is vanaf 1 maart op zon
dagmiddag van half drie tot vijf
uur afgesloten voor auto's. De
proef duurt een half jaar.
Het college heeft dit besloten
om het winkelend publiek vrij
baan te geven. Volgens wethou
der P. Weemaes (recreatie en
toerisme) is de afsluiting van de
Gentsestraat op zondagmiddag
wat omstreden.
„Maar het biedt grote voordelen
voor de toeristische ontwikke
ling van Hulst. Daarom is beslo
ten met de px'oef te staxden. We
hopen dat het aanslaat."
De bezoekei's worden aan het
begin van de Gentsestraat en op
het Stationsplein doorverwezen
naar de beschikbare parkeer
terreinen. Er wordt dus geen
bord neergezet met de medede
ling dat de Gentsestraat is afge-
Ook pleit de PvdA voor een
grensoverschrijdend rampen
plan. Het CDA wil het school
zwemmen tei'ug op de politieke
agenda en streeft naar een jaar
lijkse vrijwilligersprijs.
De WD bepleit een onderzoek
naar alternatieve manieren van
energieopwekking. De libera
len zijn mordicus tegen wind
turbines, waar dan ook in het
landschap- Daarnaast wil de
VVD dat gestreefd wordt naar
afschaffing van de woningcon
tingenten.
Algemeen Belang pleit voor een
nieuw bedrij'venterrein in
Kloosterzande, omdat het be
staande terreintje al bijna vol is.
HULST - PvdA'er D. van Dam
me hekelt de planning van de
werken in de 's-Gravenstraat in
Clinge. De straat is aan weers
zijden opgebroken, met alle hin
der en omleidingen van dien.
Volgens wethouder E. de Decke-
re zal de overlast nog wel even
voortduren, mede omdat Rijks
waterstaat weigert de Papaver
weg, een fietsroute die uitkomt
op de 's-Gravenstraat, open te
stellen voor gemotoriseerd ver
keer. Van Damme uitte haar
grieven tijdens de Hulster
raadsvergadering. De bewoners
van de omleidingsi'oute klagen
steen en been. „Wie plant nou
twee werken tegelijkertijd in
dezelfde straat?", wilde ze van
De Deckere weten. Volgens de
wethouder kon het samenvallen
van de sanering van een tank
station aan de ene kant van de
straat en het begin van de recon
structiewerkzaamheden aan
het andere eind niet kon worden
vermeden. De Deckere vond dat
de Clingenaren een beetje ge
duld moeten hebben. „Als je iets
wilt bereiken, je soms wel eens
wat ongemakken moet kunnen
accepteren."
bouw dat architect Rem Kool
haas ontwierp. Er werken
sti'aks negen mensen, onder wie
de vier deeltijdmedewerkers uit
Middelburg. Behalve Middel
burg vindt ook het FIOM Dor
drecht er de nieuwe werkplek,
Breda heeft twaalf jaar lang
geen FIOM-vestiging gehad,
waardoor Middelburg ook
West-Brabantse cliënten bege
leidde.
Geweld
FIOM Middelburg krijgt per
jaar tussen de honderd veertig
en honderd vijf tig mensen ter
begeleiding, vertelt Rosink, met
daarnaast circa tweehonderd
informatieve contacten. Tot af
gelopen zomer gaf het FIOM in
Middelburg ook steun op het
terrein van seksueel en huiselijk
geweld. Het FIOM pakte die ex
tra taak in de jaren tachtig op in
opdracht van het ministerie van
Volksgezondheid, maar het ex
tra budget daarvoor is in de
bezuinigingsronden sindsdien
opgedroogd, zegt Rosink. Dat
aandachtsveld wordt voortaan
vanuit Breda bestreken. FIOM
blijft vertegenwoordigd in de
diverse overlegronden tussen
instellingen en overheden in
Zeeland, zoals het provinciale
project Huiselijk Geweld.
sloten. Ondernemersvereniging
Hulst Reynaertstad vindt dat
laatste een groot pluspunt. „Er
wordt dus kennelijk op het ge
meentehuis goed naar ons ge
luisterd", zegt voorzitter Th.
Mattheeuws. „Het blijkt dat
binnen het college een andere
wind waait. Wij hebben immers
eei'der gezegd grote moeite te
hebben met het plaatsen van af
sluitingsborden. Dat komt niet
klantvriendelijk over."
Uit een enquête, gehouden voor
Hulst Reynaertstad, bleek eer
der dat de meningen van de on
dernemers verdeeld zijn over
het afsluiten van de Gentse
straat. „Èr zijn grote voorstan
ders en grote tegenstanders.
Daar zit niets tussen. Het is ech-
ter niet verkeerd een proef te
doen."
Ondernemers en bewoners krij- j
gen donderdagavond informa-i
tie over de afsluiting van de;
Gentsestraat.
DEN HAAG - 'Een princi
piële zaak'. Zo betitelde J.
Kristelijn de juridische
procedure tegen de ge
meente Schouwen-Dui-
veland, die hij vrijdag bij
de Raad van State in Den
Haag uitvocht. Kristelijn
en het gemeentebestuur
verschillen van mening
over de vraag of een staca
ravan mag blijven staan
op het perceel Laóne II in
Renesse.
„Geen stacaravan, maar
een schaftkeet", verbeter
de Kristelijn. Volgens hem
draait daar het hele ge-
- schil om. Hij stelt de cai-a-
van geplaatst te hebben
voor werklieden die het
huidige appartementen
complex op het pei'ceel
gaan slopen en het nieuwe
helpen bouwen. Volgens
Kristelijn heeft de ge
meente geen juridisch
handvat om op te treden
tegen schaftketen. Daar
om zou de gemeente zijn
keet hardnekkig bestem
pelen als stacaravan, zo
dat er verwezen kan wor
den naar overtreding van
1 bestemmingsplanregels
en regels uit de Verorde-
ning op de Openluchtre-
creatie.
Woordvoerder van het ge
meentebestuur M. van
den Berge vertelde dat er
een klacht over het bouw
sel was binnengekomen.
„Geconstateerd is dat er
personen in het kampeer
middel verbleven", aldus
Van den Berge. Hij bleef
erbij dat het hier een cara
van betreft, waartegen
opgetreden kon worden.
Op straffe van een dwang
som van (toen nog) 175
gulden per dag moest
Kristelijn de caravan ver-
wijdei-en. Toen hij dat niet
deed, eiste de gemeente
het maximumbedrag op
dat hij in deze affaire aan
dwangsommen kon ver
spelen: 12.250 gulden. Dat
bedrag is inmiddels aan
de gemeente voldaan. De
procedure bij de Raad van
State is ovexngens een ho
ger beroep tegen een eer
dere uitspraak van de
rechtbank Middelburg.
Die verklaarde Kristelijns
klacht ongegi'oncl.
Uitspraak over zes weken.
door Jacques Cats
NW- EN ST JOOSLAND - Op de oorlogs
monumenten in Nieuw- en Sint Joosland
en Arnemuiden ontbreekt de naam van
een slachtoffer. Het is die van Pieter de
Groot uit Ritthem. Rene Hoebcke, auteur
van het onlangs verschenen boek Slag
veld Sloedam, wil zich sterk maken voor
vermelding van de naam op één van de
gedenktekens.
Nadat het boek was uitgekomen, ki'eeg
Hoebeke via reacties meer zicht op de
omstandigheden waaronder De Groot
om het leven kwam.
De man was met evacués vanuit het geïn
undeerde gebied bij een gezin op een
boerderij in Nieuw- en Sint Joosland on
dergebracht. Omdat de situatie op die
boerderij op een zeker moment als te ge
vaarlijk werd beschouwd, vertrok men
naar het Rode Kruisdorp Arnemuiden.
Op 1 november 1944 werd Pieter de
Groot op de boerderij van Crucq in de
Oranjepolder bij Arnemuiden getroffen
door een granaat. Hij werd zwaarge
wond naar de in de openbare school van
Arnemuiden ingei'ichte operatiezaal ge
bracht. De verzox'gingin het dorp en later
in het ziekenhuis in Middelburg mocht
niet baten. De Groot overleed op 10 no
vember 1944 op 30-jarigeleeftijd. Omdat
Ritthem onder water stond werd hij be
graven in Nieuw- en Sint Joosland. Deze
en andere aanvullingen woi'den gevoegd
bij de volgende week vex'schijnende
tweede druk van Slagveld Sloedam. De
prijs van 40 euro per exemplaar bleek
geen belemmering om het ruim 900 pagi
na's tellende boek over de oorlogssituatie
in een brede straal rond de verbinding
tussen Walchex'en en Zuid-Beveland te
slijten. In minder dan geen tijd was Hoe
beke, die het boek in eigen beheer uitgaf,
door de oplage van duizend exemplaren
heen. Op de tweede druk van nog eens
duizend exemplaren is al voor de helft in
getekend.
Politieagenten krijgen een rondleiding in de Westerscheldetunnel. Geheel links voorzitter J. Vogel van de politievakbond ACP.
foto Willem Mieras