Tekort aan arbeidskrachten dreigt
Bacterie ontdekt in ziekenhuis Oostburg
Hulst moet op
de centen letten
lii®
Snuffelen aan het schildersvak
Stug doortrappen
Alternatief voor
dubbel buskaartje
ligt in het verschiet
Werkgevers
zien tweede
brug Sluiskil
niet zitten
Autoinbraken
mm
zeeuwse almanak
Twee maten
Ondernemers moeten technisch onderwijs in de regio stimuleren
De Kring van Werkgevers in de
Kanaalzone heeft de voorbije
maanden in kaart gebracht hoe
veel banen de bedrijven in
kwestie tussen nu en 2010 te
vergeven hebben Volgens de
nieuwe kringvoorzitter Jan van
den Braak (53) gaat het om 'ette
lijke honderden banen'. ,,Dan
hebben we het alleen nog maar
om functies die vacant komen
door natuurlijk verloop bij de
bedrijven. De meeste leden van
de kring hebben een vrij oud
personeelsbestand, dat op ter
mijn deels vervangen moet wor
den. Het gaat dan vooral om
functies voor mensen met een
middelbaar technische achter
grond en mogelijk iets meer.
Hbo'ers en universitair ge
schoolden kunnen we nog rede
lijk werven, omdat de bedrijven
daarvoor maatregelen hebben
getroffen. Voor de iets lagere
functies is het probleem stuk
ken groter", zegt Van den Braak
De honderden banen die de
kringvoorzitter opvoert, zijn
louter vervangingsvacatures.
,Als de economie weer aantrekt
dan komt daar nog eens een gro
te hoeveelheid nieuwe banen
bij. In Zeeuws-Vlaanderen,
maar hoogstwaarschijnlijkheid
ook in de rest van Zeeland, zul
len we voor die jobs geen men
sen kunnen vinden."
Initiatieven
Van den Braak is van mening
dat het onderwijsveld de laatste
jaren best wat initiatieven ge
nomen heeft om de technische
opleidingen in stand te houden
en waar mogelijk te verbreden.
SAS VAN GENT - De Kring van
Werkgevers in de Zecuws-
Vlaamse Kanaalzone ziet niets
in de aanleg van een tweede
brug bij Sluiskil als mogelijke
oplossing voor de verkeerspro
blemen in de regio.
Volgens voorzitter J. van den
Braak van de Kring is het alter
natief een tekentafelgedachte
en kan enkel een tunnel zuide
lijk van de huidige kanaalbrug
bij Sluiskil beschouwd worden
als de mogelijkheid om de ver-
keersdoorstroming in heel de
regio te garanderen
In de eigen reactie op de startno
titie Kanaalkruising Sluiskil,
die vorige week werd gepresen
teerd, zal de kring nadrukkelijk
aanvoeren dat met de bouw van
een tunnel onder het kanaal
door op het gedachte tracé - zo'n
honderd meter zuidelijk van de
huidige brug - de instanties nog
niet klaar zijn
Kringsecretaris A. Saman:
„Naast die tunnel is het noodza
kelijk dat de Tractaatweg op
korte termijn opgewaardeerd
wordt tot een vierbaansweg tot
aan de grens, waar een aanslui
ting met de Expressweg voor
zien is. Daarnaast zullen ook de
verwachte knelpunten elders in
de Kanaalzone, bijvoorbeeld bij
het logistiek park in de Braak
manpolders en bij Dow uit de
weg moeten worden geruimd en
wel tijdig."
Prognoses
Saman gaat er namelijk vanuit
dat de verkeersprognoses die nu
gehanteerd worden met betrek
king tot de stromen die straks
uit de Westerscheldetunnel zul
len komen - oplopend tot 20.000
voertuigen per dag - wel eens te
laag kunnen uitvallen.
.,Wij sluiten het niet uit dat als
straks in het Sloegebied de Wes-
terschelde Container Terminal
operationeel is, veel meer
vrachtwagens dan nu verwacht
worden via de tunnel en
Zeeuws-Vlaanderen zuid- en
oostwaarts zullen gaan rijden.
In Midden-Zeeland gaan ze er
nog vanuit dat het treinverkeer
zal toenemen, maar het zou best
wel eens zo kunnen uitpakken
dat die stromen per as naar onze
kant zullen afvloeien. Zeker als
er straks een duidelijk link komt
te liggen tussen de WCT en het
logistiek park aan deze zijde
van de Westerschelde", aldus de
kringsecretaris van de werkge
vers in de Kanaalzone.
Regionale schildersbedrijven presenteerden zich gisteren op het ROC in Terneuzen met de actie 'Ga schilderen'.
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - Een opleidingtechniek
is 'leuk, uitdagend en biedt toekomst',
vindt de Terneuzense wethouder C.
Liefting. Een betere propagandist voor
het technisch onderwijs kunnen het
ROC Westerschelde en scholengemeen
schap De Rede zich moeilijk wensen.
De twee scholen exploiteren samen de
Stichting Beheer Praktijklokalen om
de technieklessen voor voorbereidend
middelbaar beroepsonderwijs en mid
delbaar beroepsonderwijs rendabeler
te kunnen geven en beter op elkaar af te
stemmen Liefting en bestuursvoorzit
ter A. Huijsmans van het ROC openden
gisteren het nieuwe praktijklokaal
werktuigbouwkunde in het ROC-ge-
bouw. Vijftig tot zestig leerlingen kun
nen in dit lokaal tegelijkertijd les krij
gen. Machinebankwerkers, lassers,
frezers en draaiers kunnen niet alleen
van docenten en werkmeesters, maar
ook van elkaar leren.
Twee jaar terug werd al een gezamen
lijk praktijklokaal voor bouwkunde in
het gebouw van De Rede in gebruik ge
nomen. Momenteel bekijkt de beheer-
stichting de mogelijkheden voor een
gezamenlijk praktijklokaal elektro
techniek. Een baan in de techniek lokt
nog altijd weinig belangstellende jon
geren. De imagoverbetering van het be
roepenveld krijgt langzaam vorm. De
daling van het aantal leerlingen is net
tot staan gebracht, maar er moet hard
aan worden getrokken om substantieel
meer leerlingen te interesseren voor
technische opleidingen, liet Huijsmans
nog maar eens weten.
Om de instroom te bevorderen, moet op
de basisschool al interesse worden ge
wekt voor de techniek. De 'ontdekkas-
telen' die hier en daar zijn geplaatst,
zijn een succesvol hulpmiddel, wist
Huijsmans. Het ROC Westerschelde
houdt al jaren actieve wervingsacties
voor vmbo'ers. Alle 697 tweedeklassers
van Zeeuws-Vlaamse vmbo-opleidin-
gen maakten de afgelopen drie dagen
kennis met opleidingsmogelijkheden in
de metaalde elektrotechniek, de bouw,
weg- en waterbouw, procestechniek en
het schildersvak.
De regionale schildersbedrijven pre-
foto Charles Strijd
senteerden zich met de actie 'Ga schil
deren'. Alle bezoekende vmbo-leerlin-
gen moesten een stukje schilderen van
de 'langste kwaststreek van Neder
land'.
Naast professionele begeleiders die al
decennia in het vak zitten, hielpen
Zandstraatse Sylvia en Axelse Erika
(beiden zestien) ook een handje. Leer
lingen die maar één of twee jaar ouder
zijn dan de te interesseren vmbo'ers
spreken hun leeftijdsgenoten waar
schijnlijk meer aan, is de achterliggen
de gedachte. De organisatoren van de
'Doe-dagentechniek' kijken terug op
een succesvolle driedaagse beroepen-
manifestatie. Ze hopen dat de techni
sche opleidingen over enkele jaren de
vruchten kunnen plukken.
door Raymond de Frel
OOSTBURG - Ook in het zie
kenhuis in Oostburg is de zie
kenhuisbacterie MRSA aange
troffen. In oktober vorig jaar
werd de bacterie bij enkele pati
ënten ontdekt. Volgens micro
bioloog mevrouw B. Hendrickx
was de afdeling 4 van het West-
Zeeuws- Vlaamse hospitaal bin
nen enkele dagen weer op orde.
Hendrickx bevestigt dat er
sprake was van overdracht van
de bacterie bij enkele patiënten,
die bij toeval werd ontdekt. Tot
ontruiming van de afdeling 4 -
waar vooral patiënten vertoe
ven die nog net n iet sterk genoeg
zijn om naar huis te gaan - hoef
de het echter niet te komen.
Advertentie
DOMBURG
wandelen aan zee
gezellig winkelen
leuke terrasjes
iedere zondag open!
,.Wel is er enkele dagen een op
namestop geweest. Toen zijn al
le patiënten en personeel ge
screend. Ze werden allemaal
negatief bevonden. We hadden
de afdeling binnen een week
weer helemaal schoon Die op
namestop hebben we toen voor
al gedaan om de druk bij ver
pleegkundigen wat weg te
nemen. Een patiënt met MRSA
vergt intensieve verpleging. Als
dat opeens bij heel veel mensen
wordt geconstateerd, neemt de
werkdruk voor verpleegkundi
gen natuurlijk enorm toe", al
dus Hendrickx
De maatregel in Oostburg was
dus van preventieve aard Eer
der deze week werd in het
ziekenhuis in Terneuzen tot
soortgelijke maatregelen over
gegaan. omdat daar op de ver-
pleegafdeling neurologie en
cardiologie bij drie patiënten en
enkele personeelsleden de MR-
SA-bacterie was aangetroffen.
De bacterie komt bij sommige
mensen voor op de huid of in de
neus. Bij gezonde mensen kan
de bacterie geen kwaad, maar
mensen met een verminderde
weerstand of open wond lopen
wel verhoogd risico op besmet
ting. Hendrickx: „We zijn in
Terneuzen al heel ver met de be
strijding van de bacterie. Het is
aflopende zaak. Begin volgende
week hoop ik dat de afdeling
weer open kan gaan."
GOES - Sneeuwbuien domineerden gisteren het straatbeeld. Fietsers, zoals deze twee scholieren
in Goes, hadden het zwaar. foto Willem Mieras
ZEEUWS-VLAANDEREN
door Raymond de Frel
SLUIS - Grensoverschrijdende
busreizigers op het traject Bres-
kens - Brugge (lijn 2) hoeven
vanaf deze zomer wellicht geen
dubbele buskaartjes meer aan te
schaffen. Busmaatschappij
Connexxion heeft de onderhan
delingen met de Vlaamse colle
ga's van De Lijn hervat om tot
een oplossing te komen. „En er
is hoop", meldt accountmana
ger Zuidwest E. Zijderveld van
Connexxion.
Sinds 1 september moeten
grensoverschrijdende busreizi
gers een kaartje kopen voor zo
wel het Nederlandse als het Bel
gische traject van hun reis. Voor
die tijd kon er worden gekozen
uit een Vlaams kaartje of Ne
derlands vervoersbewijs. Het
gros van de reizigers koos voor
de Belgische variant, omdat dat
een stuk goedkoper was. Daar
door kwam de Nederlandse
rijksbijdrage onder druk te
staan, waarna nieuwe - de nu
gehanteerde - afspraken wer
den gemaakt. Het traject Bres-
kens-Sluis valt nu onder
verantwoordelijkheid van de
provincie Zeeland, voor het ge
deelte Sluis-Brugge is De Lijn
verantwoordelij k
Belachelijk
Voormalig burgemeester
B. Straatsma van de gemeente
Sluis-Aardenburg vond die re
geling ronduit belachelijk,
maar trok vergeefs aan de bel.
„Van reizigers hebben we nau
welijks iets gehoord, maar voor
al de politiek en de buschauf
feurs roerden zich", verklaart
Zijderveld. „We zijn nu dus op
nieuw in onderhandeling met
De Lijn. We onderzoeken de mo
gelijkheid voor een systeem dat
beide tarieven kan berekenen
Die apparatuur gaat uit van het
huidige tarieven in beide lan
den. Op Nederlands grondge
bied wordt dus naar het Neder
landse tarief gerekend, over de
grens naar het Belgische. Het
systeem integreert beide tarie
ven als het ware in één kaartje.
De chauffeurs en klanten hoe
ven dan niets meer om te reke
nen."
Zijderveld houdt nog wel een
slag om de arm. „We zijn met De
Lijn in discussie over de techni
sche haalbaarheid en de wijze
van afdracht. Want dat laatste is
minstens zo belangrijk. Uitein
delijk gaat het toch allemaal om
geld. Voor alle duidelijkheid
Deze mogelijkheid is dus nog
geen feit, we zijn er mee bezig",
aldus Zijderveld
De vervoersmaatschappijen ho
pen er voor de zomermaanden
uit te zijn.
OOSTBURG - In de nacht van
woensdag op donderdag zijn in
Oostburg dirie auto's openge
broken. Ze stonden geparkeerd
aan de Rembrandtstraat, de
Stadhouderslaan en de Noord-
wal. Uit alle auto's werd de ge
luidsapparatuur gestolen.
door Frank van Cooten
HULST - De gemeente Hulst
houdt na 2003 de hand op de
knip. „Het leven als God in
Frankrijk is voorbij", zegt wet
houder P. Weemaes (financiën).
De korting van 300.000 euro op
de algemene uitkering uit het
Gemeentefonds en problemen
met het btw-compensatiefonds,
een terugval van 800.000 euro in
2005 en 2006, dwingen Hulst het
een stuk rustiger aan te doen.
„De voormalige gemeenten
Hulst en Hontenisse zijn eind
2002 niet de zuinigsten geweest.
Alle toen genomen besluiten
zijn inmiddels in de begroting
2003 verwerkt. Door de kortin
gen die op ons af komen, moeten
we na 2003 gaan bezuinigen. De
komende vier jaar moeten we
goed op de centjes blijven let
ten."
Problemen met het btw-com
pensatiefonds, een constructie
waarbij gemeenten de btw van
grote projecten terug kunnen
vorderen, is de grootste zorg van
Weemaes. „Deze problemen
manifesteren zich vooral in
2005 en 2006 We kunnen dan
800.000 euro minder uitgeven.
We verdiepen ons in oplossin
gen. Een bedrag van 200.000 eu
ro kan worden opgelost door het
doorsluizen van het onderhoud
van wegen naar het waterschap.
We houden nu overigens nog
geen rekening met deze proble
men. Omdat dit in heel Neder
land speelt, denk ik dat dit
wordt opgelost
Weemaes verwacht overigens
nog meer kortingen op de alge
mene uitkering uit het gemeen
tefonds. Het Rijk moet twaalf
miljard bezuinigen en acht pro
cent daarvan komt bij de ge
meenten terecht.
Hulst heeft dit jaar in ieder ge
val 400.000 euro beschikbaar
om de wensen van de gemeente
raad uit te voeren.
„De jaren daarna hebben we
geen financiële ruimte meer
voor extra investeringen. Keu
zes die nu door het college en de
gemeenteraad worden ge
maakt, zijn daarom bepalend
voorde komende vier jaar. Het is
een goede zaak dat de raad meer
invloed heeft gekregen, maar
dan moeten door de raad wel
duidelijke keuzes worden ge
maakt Als de raad de begroting
in maart heeft goed gekeurd,
starten we gelijk met een onder
zoek naar bezuinigingen voor
de komende jaren."
Adviseurs
In het krediet van 400 000 euro
zijn overigens ook al bezuini
gingen doorgevoerd „We geven
minder geld uit voor het inhuren
van deskundige adviseurs en
onderhandelen steviger met
derden die werk voor ons doen.
Zonder deze bezuinigingen wa
ren we niet aan de 400.000 euro
gekomen
Het beschikbare krediet van
400.000 euro kan overigens
minder worden, als de gemeen
teraad besluit de belastingen te
verlagen. Bij de harmonisatie
van de gemeentelijke leges en
belastingen is besloten de hoog
ste tarieven te hanteren. De
nieuwe gemeenteraad heeft de
vrijheid deze tarieven aan te
passen.
„De hoogste tarieven zijn in de
begroting opgenomen Als de
raad de belastingen wil verla
gen, dan heeft dat gevolgen voor
die 400.000 euro."
Het moet maar eens gezegd:
de burgemeester van Middel
burg meet met twee maten
Hij verbiedt in een nachtge
legenheid in zijn woonplaats
een bepaalde muzieksl ijl om
dat die schietgrage lieden
zou aantrekken.
Maar even verderop in het
centrum van Middelburg
wordt een activiteit volstrekt
ongemoeid gelaten. Het eta
blissement in kwestie betreft
de Kloveniersdoelen. Daar
gaan op de meeslepende tan-
gomuziek de beentjes van de
vloer.
Terwijl er onder hetzelfde
dak geknald wordt dat. het
een lieve lust is. Want elders
in het pand is een schietver
eniging gevestigd.
vrijdag 31 januari 2003
door Conny van Gremberghe
SAS VAN GENT - De onder
wijsinstellingen, het bedrijfsle
ven en de gemeenten in Zeeuws-
Vlaanderen moeten de komende
jaren fors investeren in een op-
schaling van het middelbaar
technisch onderwijs in de regio.
Gebeurt dit niet, dan is de kans
groot dat de negentien grote be
drijven in de Zeeuws-Vlaamsc
Kanaalzone problemen krijgen
bij de invulling van vacatures.
Met name het ROC Westerschel
de en de Hogescholen Zeeland
en Brabant zijn volgens Van den
Braak goed op weg „Maar de
instituten zijn er nog lang niet.
De oprichting van een Regio
naal Innovatief Trainings-en
Opleidingnetwerk (Riton).
waaraan hard gewerkt wordt, is
een nieuwe stap in de goede
richting, maar daar mag het niet
bij blijven. Ook op logistiek vlak
wacht Zeeuws-Vlaanderen
nogal wat ontwikkelingen met
een nieuwe logistiek park erbij
en daarvoor moeten we - het
liefst in de regio - ook geschoold
personeel voor zien te vinden.",
aldus Van den Braak.
Leefklimaat
Het directielid van Dow Bene
lux, dat verantwoordelijk is
voor personeelszaken in Ter
neuzen, is de opvolger van Hy
dro Agri-directeur Jan Duerloo,
die vorig jaar afscheid nam als
voorzitter van de Kring van
Werkgevers nadat hij in Brussel
een nieuwe functie had geac
cepteerd. Van den Braak vindt
als nieuwe roerganger van de
grote bedrijven in de Kanaalzo
ne dat zijn belangengroepering,
naast het verbeteren en het uit
breiden van scholingsmogelijk
heden in Zeeuws-Vlaanderen,
zich de komende tijd moet in
zetten voor het optimaliseren
van het woon- en leefklimaat in
de streek. „De sociaal-culturele
kwaliteit van de Zeeuws-
Vlaamse samenleving moet om
hoog. Het wordt voor bedrijven
steeds belangrijker om geves
tigd te zijn in streken waar het
aangenaam wonen is, waargoe
de scholings- en culturele voor
zieningen zijn en voldoende re
creatiemogelijkheden. Daar
komt nog bij dat een goed leef
klimaat van groot belang is om
mensen vanuit andere streken
naar hiertoe te krijgen
De kring is zeker niet van zins
om de kreet 'verbetering van het
leefklimaat' te laten verworden
tot een loze uitroep.
„We willen als kring samen met
de provincie, de Zeeuwse Mi
lieufederatie, de gemeente Ter
neuzen en de rijksinstanties niet
voor niets een tweede ROM-
project Kanaalzone van de
grond tillen. In dat eerste pro
ject hebben we in alle redelijk
heid gezamenlijk veel bereikt.
We zouden daar graag een ver
volg aan willen geven", zegt Van
den Braak.
(Advertentie
de watersnoodramp