PZC Met de fluwelen toets van Johannes Vermeer Fiona Tan duwt tegen denkpatronen Tom Hunter fotograaf Videokunst in Tilburg eesblindheid vormde voor Tom Hunter op school een grote handicap. Hij ging gedesillusioneerd van school toen hij 15 was. Na lange omzwervingen iverwon hij zijn minderwaardigheidscomplex en ging jtografie studeren. Bijna tien jaar later is hij een van de rom Hunter (1965) werd in één klap een begrip in de ondense kunstwereld door njn foto 'Woman reading a Pos session Order'. Een adembene- iend mooie, maar schrijnende van een jonge moeder die dendin fraai ochtendlicht het vel tot uitzetting uit haar raakwoning leest Hierin zie je irect dat de maker zich heeft ebaseerd op een wereldbe- lemd schilderij van Vermeer: «zend meisje bij het venster'. ndszijn 'Vermeer-foto' heeft de ene na de andere expositie toonaangevende Engelse en uitenlandse musea. En in Lon- 31, dat dankzij het nieuwe mu- um Tate Modern en de Young ritish Artists (YBA) van recla- Kmagnaat Charles Saatchi reer 'hot' is, wordt hij vertegen- roordigd door de gevierde gale- ieThe White Cube van de vloednjke kunstpaus Jay Jop- n, Hier zijn ook bijna alle bung British Artists' te vin- ien. De excentrieke Joplin ver- Egenwoordigt behalve Hunter jeruchtmakende kunstenaars ilsDamien Hirst, Sam Taylor food, zijn studiegenoot Tracey Smin en de gebroeders Jake linos Chapman: exposities van leeerste drie waren recentelijk izien in het Amsterdamse Ste- lelijk Museum en de laatste in het Groninger Museum och blijft Tom Hunter (1965) en buitenbeentje in de actuele hgelse fotografie. Hij is beslist Een Young British Altist, al is sj van dezelfde generatie. Hun- Er houdt er een andere mentali- Eit op na. „Ik ga niet voor de ie en de shock. Mijn kunst spolitiek gericht, gaat over de Ealiteit en het veranderen er- an." Maar respecteren doet hij ijncollega's wel. „Ze hebben de hgelse moderne kunst weer op e kaart gezet )e expositie in de Hallen van et Frans Hals Museum vormt et eerste overzicht van zijn rerk in Nederland. Behalve de lertig fotowerken van zijn hand ijn ook nog eens gelijktijdig resentaties te zien van het rerk van de Amerikaanse foto- [rafen Nan Goldin (1953) en de in 1971 overleden Diane Ar- us. Op de vraag wat het voor em betekent om met deze we- ildberoemde Amerikaanse unstenaars te exposeren, lich- ienzijnogenop: „Het zijn voor Bij idolen. Diane Arbus is zelfs lijngrote inspiratiebron. Ze tond an de wieg van de omme- £er in mijn leven, toen ik be- bot te kiezen voor de fotogra- ieen mijn oude leven afzwoor." lutsiders venals Arbus en Goldin foto- afeert Tom Hunter outsiders ede maatschappij. Arbus foto- af eerde bijvoorbeeld freaks BGoldin Newyorkse under- jpund-types Hunter portret en al jaren zijn vrienden. Lon- ttse krakers. Na het behalen m zijn diploma Master of Ails IA) in 1997 en de John Kobal botographic Portrait Prize oor zijn foto 'Woman reading a (ssession Order' wilde ïeder- meest besproken Londense fotografen. Tegelijkertijd met Diane Arbus en Nan Goldin is Tom Hunters portretfotografie te zien in De Hallen van het Haarlemse Frans Hals Museum. Gesprek met een buitenbeentje in de Britse kunstwereld. Johannes Vermeer: Lezend meisje bij het venster. een hem ineens hebben. „Ik had af en toe wel vijftien bood schappen op mijn antwoordap paraat, ik had geen manager, dus ik fietste me een slag in de rondte in die stad." Na enige succesjaren kwam de tegenslag uit onverwachte hoekHunter raakte bij een aan rijding zwaar gewond. Door het ongeluk brak hij zijn rug en werden verschillende zenuwba nen doorsneden. Inmiddels is hij bijna weer geheel hersteld. ,,'t Kostte me zes maanden re validatie. Kon mijn camera niet meer tillen. Kijk, ik kan einde lijk mijn armen weer een beetje opheffen." Hij fietst ook weer. maar nu wel met helm. „Ik werd door een BMW aangereden en dat terwijl ik ironisch genoeg net een opdracht had gekregen van datzelfde BMW-concern voor een groot fotoproject. Een project, waar ik achteraf hele maal niet gelukkig mee was, omdat sommige fotografen hun artistieke integriteit inleverden aan BMW. Ik ben daar overigens niet ingestonken." „Ik lijk op Kuifje", had hij bij de kennis making via e-mail geschreven. Daarmee was niets teveel ge zegd. Kort geschoren blond koppie met hetzelfde karakte ristieke opwippende haarlokje als de Belgische stripheld; even klein maar flink wat forser. Hunter maakte al in 1994 furore met een installatie van foto's over zijn vrienden en buren in Ellingfort Road vlakbij het London Fields Park in het stadsdeel Hackney. De kunste naar en zijn vrienden vormden een van de vele collectieven van 'squatters', krakers. Begin jaren negentig kraakten zij grote de len van deze buurt. Hunters groep had bezit genomen van twee straten. Toen de plaatselijke krant, de Hackney Gazette, weer eens ne gatief uitpakte met een artikel over de krakers met sensatie koppen als 'Crimeridden, dere- licted ghetto' (door misdaad be heerste, verwaarloosde getto), was voor hem de maat vol Met suggestieve zwart witfoto's en schreeuwerige tekst werd een beeld geschetst van een buurt gevuld met junkies, kunste naars, alcoholisten en ander asociaal werkschuw tuig dat al leen maar luidruchtige zuipfes- tijnen en orgieën organiseerde. Maquette Hunter besloot tot een tegenof fensief: hij ontwierp een enorme maquette. Een schaalmodel van twee straten met dertig huizen, waarvoor hij huis voor huis in kleur fotografeerde met een le vendig beeld van de bewoners erin. Met dit project, waar hij een jaar aan werkte, behaalde hij cum laude zijn 'bachelor of arts' aan het London College of Printing. Hij gaf het de titel 'Ghetto' mee. Het werk werd di rect aangekocht door het Lon- don Museum of Art en kreeg een plaats in de vaste collectie. Hunter had nu zijn onderwerp te pakken. In een volgende serie die hij maakte tijdens zijn ver volgopleiding aan The Royal College of Art, ging hij door met het fotograferen van zijn vrien den in series als 'Persons Unknown', 'Travellers' en 'Life and Death in Hackney'. „Net zoals Sally Man haar eigen fa milie jarenlang volgde en Nan Goldin haarvrienden in New York fotografeert, homostellen, travestieten, transseksuelen die zij als haar familie ziet, fotogra feer ik ook mijn familie- mijn krakersvrienden uit de straat. De titel van mijn serie 'Persons Unknown' slaat op het feit dat uitzettingsbevelen om juridi sche redenen aan 'onbekende personen' zijn gericht." Waarom ging hij fotografie stu deren? „Ik ben dyslectisch. Om dat ik moeite had met lezen en schrijven, raakte ik achter op school. Ze behandelden me als of ik achterlijk was. Ik besloot van school te gaan en als bos wachter te gaan werken. Zwaar lichamelijk werk, maar ik was lekker buiten. Na een tijdje ging dat hele gezapige leventje in mijn geboortestreek Dorset (een prachtig heuvelachtige en bos rijke streek in Zuidwest-Enge- land) me de keel uithangen. Ik ging op mijn twintigste naar Londen, waar ik boomchirurg werd in de Royal Parks. Drie jaar later besloot ik al mijn schepen achter me te verbran den. familie en vrienden te laten voor wat ze waren en naar Ame rika te gaan." Hunter trok van staat naar staat, waarbij hij om de kost te verdienen, de gekste baantjes aanpakte. „Het deed me goed. Als Engelsman word je daar met respect behandeld. Je afkomst is niet belangrijk, zoals hier. Langzaam won ik mijn zelfver trouwen terug. Via Amerika kwam ik in Puerto Rico terecht, waar ik aan een regenwoudpro ject meewerkte. Daar kwam het keerpunt. Ineens stond het me helder voor ogen- ik wilde gaan fotograferen. Ik was - noodge dwongen - altijd al meer met beelden bezig geweest dan met tekst Terug in Engeland kwam hij in Londen terecht. „Ik had geen geld, maar ik ontmoette een vriend op een krakersfeest en kon in Hackney tijdelijk bij vrienden logeren. Toen een van de bewoners vertrok, kreeg ik hier een kamer. Ik ben er nooit meer weggegaan." Slechte leerling Hij volgde een cursus amateur fotografie en werd aangenomen op de academie. „Ik was een slechte leerling; deed alles ver keerd. Gebruikte volgens mijn docenten te dure en in hun ogen verkeerde film en een te dure. verkeerde camera. Met dat ap paraat had ik maar één negatief en moest ik met lange sluitertij den werken, wat voor mijn mo dellen eindeloos stilzitten bete kende. Maar daarmee creëerde ik wel mijn eigen schilderachti ge stijl. Ik fotografeer niet. ik schilder met licht. En tja, wie is de beste schilder ooit? Zonder meer jullie Vermeer met zijn flu welen toets, die mensen als jij en Ia i. Valse start. De vraag meteen aan het glbegin naar de relatie tussen haar af- Snist en haar werk, doel het gezicht van fona Tan verstrakken „Elk verhaal over Blees ik het weer. Mijn afkomst is maar bvan mijn thema's en bovendien ook een *ma dat al voorbij is. Dat verhaal verengt E blik van de kijker Mijn werk gaat ook andere dingen Maar de ergernis is weer voorbij. Ze weet ook wel dat ze de ^ag kan venvachten. 'De Pont in Tilburg is momenteel de eerste aseale solo-expositie van Fiona Tan in Werland te zien. Eén van de werken op de positie Akte 1 is de documentaire May fe Live In Interesting Times uit 1997. pirin gaat Fiona Tan op zoek naar haar i°ts. Haar vader is van Chinese afkomst en wde een Schots-Australische vrouw. In *>6 werd Fiona geboren in Pckan Baru, In- Wesië Ze groeide op in Melbourne en *am via Hamburg in 1988 op de Gerrit toveld Academie in Amsterdam terecht, *stad waar ze nu nog woont en werkt. In de ®cumentaire stelt ze zich letterlijk de "aag 'Wie ben ik?' Ze reist de hele wereld to en komt in China waar ze te horen krijgt dat ze in ieder geval geen Chinese is: haar neus is te groot. Maar ze heeft ook wel gelijk. Haar culturele afkomst, haar nomadische trektocht over de wereld is niet haar belangrijkste thema. Haar werk gaat over kijken. Over dingen die niet zijn zoals ze lijken. Neem haar werk Smoke Screen (niet in De Pont te zien). Een video die ze in 1997 maakte en twee kinde ren toont in het koloniale Indonesië van de jaren dertig. Het ene kind heeft een baby op schoot. De twee kinderen roken een sigaret en kijken en lachen uitdagend in de camera. Het is een uitermate intrigerend filmpje dat maar zes seconden duurt, maar waar je naar kunt blijven kijken. Het intrigeert en irri teert omdat niet precies duidelijk is wat ge beurt. Waarom is het filmpje eigenlijk ge maakt? Zijn de kinderen door de camera man uitgedaagd te roken? En wat wil Tan ermee? Tan heeft er een 'loop' van gemaakt en bo vendien vier teksten in het filmpje gemon teerd. Ook duikt ze zelf kort op. met een speelgoedcamera. Ze vond het filmpje in de archieven van het TropenmuseumCentraal staat de vraag of we nog hetzelfde zien als mensen pakweg zeventig jaar geleden. „De gemonteerde teksten zijn een soort elle boogstootjes", zegt Fiona Tan. „Ze zijn be doeld om het denkpatroon een richting op te Tom Hunter: Woman reading a Possession Order. duwen." Door zichzelf erin te monteren, vraagt ze zich af waar ze zei f staat. „Hoe kij ken mensen over vijftig jaar naar mijn werk?" Kijken, bekeken worden. Soms lijkt haar werk ook te twijfelen tussen wetenschap en kunst. In Berlijn, waar ze tussen 2001 en 2002 een jaar werkte, nam ze Coutenance (2002) op, een anderhalf uur durende film waarin ze portretten filmde van diverse in woners van Berlijn. Het lijkt een sociolo gisch veldonderzoek, ontleend aan de stati ge fotoportretten van August Sander aan het begin van de vorige eeuw. „Ik was nieuwsgierig in hoeverre de wereld is veran derd", zegt ze. Net als Sander deed ze van te voren onderzoek naar de Berlijners, stelde met zorg de groep van 200 mensen samen En wist ze ook donders goed dat haar quasi- wetenschappelijke project niet tot hapklare antwoorden zou kunnen leiden „Dat is het paradoxale eraan. Maar ik houd wel van pa radoxen", zegt ze. Countenance werd eerder getoond tijdens de vorig jaar gehouden Documenta in Kas sei. Dat geeft aan dat Tan definitief is door gedrongen tot de top van de beeldende kunst. Eerder, in 2001was haar werk ook al te zien tijdens de Biënnale van Venetië en de Triënnale in Yokohama in Japan. De expo sitie in Tilburg was - in iets andere samen stelling - eerder tezien in Villa Arson in Nice en gaat komende zomer nog naar de D AAD- galerie in Berlijn. Met Akte 1 wordt voor het eerst ook de re cent opgeleverde uitbreiding van De Pont in gebrui k genomenIn de nieuwe ruimte staat Saint Sebastian (2001) opgesteld, een op twee schermen geprojecteerd verslag van een inwijdingsrite van boogschietende Ja panse vrouwen. Een werk dat volgens Tan niet zozeer over het inwijdingsritueel gaat, maar meer over het overbruggen van de af- ik schilderde in zorgvuldig ge creëerde settingen." Omdat hij zijn vrienden 'waarachtig mooi' vindt en wil laten zien dat ze net als iedereen gewone mensen zijn, maakt hij in hun eigen om geving opstellingen die verwij zen naar werken van Vermeer als 'De schilderkunst' en 'Dame en twee heren'. Iedereen die Hunter vroeg, deed mee. „Maar het waren wel heel veel bezoek jes waar sloten thee aan te pas kwamen." Het eindresultaat, 'Persons Unknown', had grote impact. „Iedereen op de academie ver wachtte dat ik met agressief spul zou aankomen. Dit voor mij politieke, maar esthetische werk sloeg in als een bom. Ik wilde mijn eigen 'Delft' creëren. Net als Vermeer wilde ik geen verheven allegorieën, maar de gewone man in zijn eigen omge ving schilderen. Wat een heel nieuw onderdeel binnen de 17e- eeuwse schilderkunst werd: hel genreschilderij Het moet ge woon lijken, maar wel op een door mij te regisseren manier." Aart van der Kuijl Expositie: Tom Hunter - Fotoseries 'Persons unknown', 'Travellers'. 'Lifeand Death in Hackney'- t/m 23 maart in de Vleeshal Haarlem. Open:di. t/mza. van 11-17 uur stand. Saint Sebastian noemt ze een logi sche stap. „Ik gebruik niet langer archief materiaal, maar ga zelf iets vastleggen. De vraag wordt dan of later niet hetzelfde ge beurt als met filmpjes die ik heb gebruikt en die nu volledig anders begrepen kunnen worden." Serieus denkt ze na over de vraag hoe ze haar onderwerpen kiest. „Als ik dal precies kon vertellen Het is belangrijk dat kunst gaat over dingen waar je niet meteen een vinger op kunt leggen. Ze vertelt over het fotodagboek dat ze te rugvond bij het uitruimen van haar atelier. Een dagboek met een foto en een stukje tekst uit de tijd dat ze nog als tiener in Mel bourne woonde. „Het was in zekere zin te leurstellend om vast testellen dat ik in al die tijd niet veel verder ben gekomen Maar aan de andere kant is wat ik nu doe, iets wat ik al heel lang doe. Het ligt dus heel dicht bij me. Zo zit ik kennelijk in elkaar." Gerrit van den Hoven Fiona TanAkte l.film-en video-werken - De Pont Tilburg, t/m 11 mei. vrijdag 31 januari 2003

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 25