Zeeuwse transporteurs rijden om Schapen slachten als pure business 19 Eenduidig winstbegrip is nog een ver ideaal Kinderopvang kost ouders een lieve duit Woede om Oostenrijks systeem van ecopunten is groot Megaboortoren voor Japan Gebroeders Gijzeis in Sluis exporteren tot in China Stunten geeft supermarkt meer omzet het bedrijf profijt donderdag 30 januari 2003 foor Jeffrey Kutterink IVLISSINGEN - Zeeuwse inter nationale transporteurs zijn [soedend over het beleid van de (Oostenrijkse overheid om nog strenger op te treden tegen de milieubelasting van vrachtwa gens. Voor Swaluw Internatio naal Transport in Heinkens- iand is het reden om voortaan Lia Frankrijk naar Italië te rij den. J. de Vos: „De milieubelas ting verschuift naar een andere lidstaat van de Europese Unie." Voor transporteurs die in Oos tenrijk moeten laden of lossen is het zogeheten eco-punten sys teem geen probleem. Zij kopen leen tolvignet voor één of meer (dagen, doen zaken in Oostenrijk jen gaan weer de grens over. Maar bedrijven die goederen moeten laden of lossen in bij voorbeeld Italië en slechts door Oostenrijk heen rijden, lopen wel tegen de regels op. Die bedrijven mogen slechts een beperkt aantal keer door Oos tenrijk rijden. Daarvoor krijgt elke transporteur een beperkt aantal punten van de Niwo (Na tionale en Internationale Weg- vervoerorganisatie). Afhanke lijk van het soort vrachtwagen wel of geen schone motor) wordt een bepaald aantal pun ten afgeschreven. Vrachtwa gens met de minst milieuvrien delijke motoren, worden het meest aangeslagen. Belachelijk Het aantal punten dat de Neder landse transportbedrijven toe bedeeld krijgen is ingekrompen van 900.000 vorig jaar tot 750.000. Voor de Niwo is dat een reden om per bedrijf een be- l aantal punten toe te ken nen, Ze hoopt zo te voorkomen dat het Nederlandse contingent inde tweede helft van het jaar al is opgesoupeerd. Zeeuwse be drijven vinden het 'onbegrijpe lijk' en 'belachelijk' dat een lid staat van de Europese Unie op die manier 'de vrije handelszone beperkt'. Voor Swaluw Internationaal Transport in Heinkenszand is het puntensysteem reden om voortaan via Frankrijk te rij den. „Dat is een stuk duurder vanwege de tolwegen en -tun nels". zegt J. de Vos. Het bedrijf rijdt met twintig vrachtwagens vooral op de Benelux, Duitsland en Frankrijk. „Als we een keer naar Italië moeten rijden, zoe ken we geen problemen op. Rij den via Frankrijk kost meer geld. Het is een belachelijk sys teem, want je verschuift het probleem naar een andere lid staat. Om via Frankrijk naar Italië te rijden leg je namelijk veel meer kilometers af." Transportbedrijf Bosman en Zn. in Nisse heeft vijftig vracht wagens rondrijden. „Het pun tensysteem is te omzeilen door de vrachtwagens op de trein door Oostenrijk te sturen", zegt H. van der Wekken. „Maar als er al voldoende treinen rijden, moet je de rit ook ruim van te vo ren plannen. Dat is heel moeilijk als je niet al te vaak naar landen als Italië rijdt Transport en Logistiek Neder land vindt voortzetting van het systeem onaanvaardbaar Want de doelstelling om te komen tot een emissiereductie van 60 pro cent is volgens de organisatie al bereikt in 2002. Geen punten Consulent M. Villée voor de re gio's Zeeland en West-Brabant is het eens met de transporteurs die zeggen dat het systeem de vrije handelszone beperkt. „Nieuwe ondernemers krijgen geen punten meer." Vorig jaar kreeg Nederland nog 840.000 punten toebedeeld „Er is toen 60.000 extra punten aange vraagd en tot onze verrassing heeft Nederland die gekregen", zegt Villée. „Nu is het aantal punten fors lager Het is de vraag of het uiteindelijk vol doende zal zijn." NIEUW LEKKERLAND - In Nieuw Lekkerland leggen medewerkers van staalcon structiebedrijf Bailey de laatste hand aan de grootste off-shore boortoren ter wereld. Het 110 meter hoge gevaarte wordt op een Japans schip opgebouwd om op 2,5 kilome ter diepte in de oceaanbodem te boren. In het kader van een internationaal onder zoeksproject moet de boor de seismische activiteit rond Japan in kaart brengen. foto Ton Borsboom/ANP DEN HAAG - Consumen ten slaan gretig hun slag nu de supermarkten in een stevige prijzenslag zijn verwikkeld. Uit voorlopige gegevens van onderzoeksbureau AC Nielsen blijkt dat de omzet van de supers in de eerste twee weken van dit jaar met zo'n zeven pro cent is gestegen ten op zichte van vorig jaar. „De stijging is opvallend, om dat we vorig jaar ook al een stevige omzetstijging zagen in de eerste maand van het jaar", zegt direc teur W. Mensing van AC Nielsen. „Toen kwam dat mede door het euro-effect waardoor consumenten makkelijker geld uitga ven, nu is het een duidelijk gevolg van de stevige prij zenslag die gaande is." Uit het aankoopgedrag van bonuskaarthouders van Albert Heijn blijkt dat de consument de vrie zer en de voorraadkast he lemaal vult „Runderge hakt wordt zeven keer meer verkocht dan nor maal, sinaasappels drie keer meer", aldus woord voerder H. Koeleman. Hoewel de klant zich op het eerste gezicht prijsbe wust lijkt te gedragen, is het nog maar de vraag of er werkelijk bespaard wordt. „Meestal blijkt dat de aankopen na de actie- periode in januari op een normaal peil blijven. Met andere woorden: er wordt meer geconsumeerd. Ver der gelden de acties vooral als lokkertjes in de hoop dat vaste klanten en nieu we klanten hun kar ook vullen met andere artike- len waar wel de normale marge op wordt gepakt. Naast de omzetstijging die de ketens nu al pak- ken, hopen ze ook nieuwe vaste klanten te trekken Uit eerder onderzoek bleek al dat het aantal zwevende klanten met ne gentien procent uitzon- derlijk hoog is. Vooral de prijsvechters Aldi, Lidl, Jumbo of Nettorama pro fiteren hiervan. Veel meer consumenten dan voor heen zijn bereid een stukje te rijden om zo goedkoop I mogelijk de bulkbood- schappen in te slaan. GPD door Raymond de Frel SLUIS - Een bordje boven een deurpost herinnert nog aan de tijd dat slachterij Gijzeis in Sluis het levenslicht zag. 'Ex portslachterij Ernest Gijzeis Zonen, tel 74', prijkt er op het naamplaatje. „Ja, toen hadden ze nog makkelijke telefoon nummers, hè!", becommentari eert Maurice Gijzeis de herinne ring aan het levenswerk van zijn grootvader, die in 1921 begon. Waar opa zo'n tien schapen op zeven dagen slachtte, leveren de broers Maurice (47) en Patrick (40) nu gemiddeld vijftienhon derd schapen per week. Vorig jaar stopte de teller op 105.000 schapen (exclusief een klein aantal koeien en struisvo gels), een absoluut record voor de West-Zeeuws-Vlaamse broers. Zestig procent wordt door de tien werknemers - in clusief de broers en hun echtge notes - zelf geslacht, veertig procent wordt geïmporteerd vanuit Schotland. De beslissing om vlees in te voe ren nam het duo in 1995. De broers hadden plenty ruimte op het één hectare grote bedrijf aan de St. Annastraat. Dat was wel anders op de eerste locatie, op de Groote Markt. „Mijn opa had daar een slagerswinkel annex slachterij. Hij verkocht schapen aan voornamelijk Belgische klanten. Tien schapen per week, en die schatting is misschien nog wel te hoog. Mijn vader, Werner, heeft de slachterij in 1950 overgenomen. In die tijd spraken we over honderd scha pen per week." „In 1982 ging ik ook in het be drijf aan de slag; 350 schapen per week. Werner stierf in 1986. Toen hebben mijn broer en ik de zaken gecombineerd. Ik was toe aan nieuwbouw, hij had op de slagersvakschool gezeten. In plaats dat hij op de Groote Markt zou beginnen, hebben we dat pand verhuurd en besloten we samen uit te breiden vertelt Maurice Gijzeis Contrasten De broers Gijzeis rolden dus van kinds af aan in de 'schapenindu strie'. Ze werden al snel gecon fronteerd met de contrasten in deze business. Aan de ene kant gaat het puur om geld verdie nen, anderzijds spelen ook ge voelens een rol. Maurice: „Toen ik als klein jongetje voor het eerst een lammetje geslacht zag worden, moest ik daar toch erg In de snelkoelers worden de karkassen gesorteerd op gewicht en kwaliteit. Naam: Exportslachterij Gebroeders Gijzeis Plaats: Sluis Opgericht: 1921 Aantal werknemers: 10 Omzet: 12,5 miljoen euro aan wennen. Het komt nu wei eens voor dat een schaap lam mert in onze stal, dus vlak voor dat ze wordt geslacht. Dan zoeken we in de massa toch de moeder en de lammetjes op. Die maak je dan niet af. Dat is het contrast, want de andere hon derd maak je wel dood." De broers Gijzeis bereiden de dieren zo goed mogelijk voor op een zo pijnloos mogelijke dood Waar sommige slachterijen het vee vrijwel direct vanuit de vrachtwagen naar het mes lood sen, krijgen de schapen bij de Sluissenaren een dag rust. ,.De dieren worden geleverd vanuit heel Nederland. Ze moeten na een lange reis echt tot rust ko men. Als je als automobilist vanuit Leeuwarden naar Sluis hebt gereden, ben je toch ook blij dat je even je benen kunt strekken?", vindt Gijzels. In de slachtruimte wordt het schaap eerst door een elektri sche schok verdoofd, vervolgens aan de achterpoten boven een bloedbak gehesen, waarna de keel wordt doorgesneden. Het bloed wordt naar een tank gedi rigeerd, gekoeld tot vijf graden Celsius en later gebruikt voor onder andere de productie van lippenstiften. Dan wordt het schaap onthuid. De vellen gaan veelal naar Polen, want daar zijn de verwerkingskosten laag Vervolgens worden de ingewan den verwijderd. Lever, hart en longen worden ter keuring aangeboden aan een keurmeester van Rijksdienst voor Keuring van Vee en Vlees. Daarbij is ook altijd een dieren arts aanwezig Afgekeurde schapen worden in een observatiecel gehangen. „Dat gebeurt niet zo vaak, want zwakke dieren koop ik natuur lijk niet aan. De darmen gaan voornamelijk naar China. Daar wordt dit materiaal bijvoor foto Peter Nicolai beeld gebruikt voor de produc tie van condooms", aldus Mau rice Gijzels. De gang van de elektrische schok tot de snelkoeling duurt zo'n vijftien minuten. In deze snelkoelers worden de karkas sen gesorteerd op gewicht, kwa liteit, kortom de wensen van de klant. Dertig procent wordt in grote moten gesneden, zeventig procent gaat in zijn geheel op transport richting Italië, Frank rijk, Duitsland, België en Ne derland. Volgende maand worden er een aantal schapen op meer tradi tionele wijze geslacht. Gijzels: „Dan is het islamitische offer feest. Ik laat geen particulieren toe op mijn terrein, maar vanuit islamitische organisaties ko men er dan mensen om te slach ten. Dat mag alleen op voor waarde dat wij de schapen op de plaats van bestemming afleve- van onze redactie economie DEN HAAG - De financiële we reld zit in z'n maag met het ge ringe vertrouwen van beleggers. Los van dreigende oorlogen en slechte resultaten hebben 'de boekhoudschandalen' twijfel gezaaid. Winsten bleken lucht, investeringen bleken kosten, omzetten bleken verzonnen. Creatief boekhouden in het ene geval, de boel flessen in het an dere. Niet echt goed voor het vertrou wen, zo constateerde onder an dere Standard Poor's vorig jaar al. Reden voor het Ameri kaanse ratingbureau, spin in het web van de financiële industrie, om zijn pijlen te richten op de verslaggeving van bedrijven. Het moet uit zijn met het meten met verschillende maten, zo stellen de kredietbeoordelaars en ze leveren boter bij de vis door met een nieuw, strak winstbegrip te komen: 'core ear nings'. Als we het met z'n allen eens kunnen worden over wat we winst noemen en wat niet, zijn we verlost van het eeuwige gedraai van bedrijven met hun cijfers, zo is de gedachte er ach ter. Het voorstel van Standard &Poor's draait inhoudelijk om een zo zuiver mogelijke winst: eenmalige baten mogen niet worden meegeteld. Anderzijds moeten de kosten van optiepakketten juist wél in de resultatenrekening worden opgenomen, evenals bijvoor beeld de beloningen die in het geval van een fusie of overname betaald worden aan externe ad viseurs. Dat zijn allemaal geen vanzelf sprekendheden in de huidige re gels voor verslaglegging, maar toch is het nieuwe winstbegrip in de Verenigde Staten goed ont vangen. Ook al is het strenger dan verreweg de meeste die nu in omloop zijn. Maar maakt 'co- re earnings' enige kans om in ternationaal geaccepteerd te worden? Een eerste peiling onder Neder landse internationale onderne mingen leert van niet. In de VS actieve ondernemingen zoals Ahold en een 'kampioen' in ver slaggeving als Unilever laten weten introductie van 'core ear nings' niet te overwegen. Aegon zegt op dit moment intensief te studeren op de methode van verslaggeving en kan niet aan geven of in de toekomst al dan niet 'core earnings' een leidraad vormen. Steef Bergakker, hoofd aande- lenresearch van Iris, het onder zoeksinstituut van Rabobank en Robeco, zegt de poging op zich sympatiek te vinden. „Maar de meeste meningver- schillen over wat je meetelt in je winstberekening komen neer op verschillen in timing: wanneer neem je de winst op een project bijvoorbeeld, bij de start, over de gehele looptijd, of aan het eind. Het is heel moeilijk om aan dat soort problemen objectieve waarheden te hangen." Dergelijke discussies verzanden derhalve nogal eens. „Maar een uniform winstbegrip zou pret tig zijn, dat staat buiten kijf. Het zou een boel frictie wegne men, want er zijn nog steeds te veel mogelijkheden om de cij fers op te fleuren. Het lukt wel om daar doorheen te prikken, maar het vergelijkbaar maken van bedrijfsresultaten is vaak een enorme exercitie." Bergakker herkent in de om schrijving van Standard &Poor's wel het streven van alle analisten: het zoveel mogelijk elimineren van incidenten uit de resultaten. „Analisten kijken dan ook steeds vaker naar de verschillende kasstromen in een bedrijf, in plaats van naar 'winst'-cijfers. Deze cash flow is minder gevoelig voor boek houdkundige keuzes dan het winstbegrip. Zijn collega Ger den Ouden van de Haagse zakenbank NIBCa- pital zegt dat een uniform winstbegrip 'vrijwel onmoge lijk' is. „Verschillende branches hanteren verschillende afspra ken. Verder blijven beslissingen van het management altijd dis cutabel, zeker als de jaarcijfers zo vroeg worden gepresenteerd als tegenwoordig. Een objectief winstbegrip lost zeker niet alle verslaggevingsproblemen op." GPD door Brenda van Dam Wat kost dat nu eigenlijk, zo'n kinderdagverblijf? Deze vraag kwam van mijn zwager die halverwege dit jaar zijn eerste kindje verwacht. Die kosten kunnen behoorlijk vari eren, omdat het er helemaal van afhangt wat voor plek je hebt, of de werkgever bijdraagt, of je in aanmerking komt voor belas tingaftrek et cetera. Als het goed is, zal dat volgend jaar een stuk eenvoudiger zijn. Mijn zwager wist nog niet pre cies voor welke vorm van op vang er gekozen ging worden. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat als de moeder hoger opgeleid is, of minimaal 20 uren werkt, er eerder gekozen wordt voor formele opvang, zoals een kinderdagverblijf of buiten schoolse opvang. Als er oudere kinderen in het gezin zijn, kiest men weer eerder voor informele opvang, zoals een oppas aan huis. De prijzen voor een plekje in een kinderdagverblijf zijn met in gang van dit jaar gestegen met liefst 10 tot 15 procent. Volgens BOinK, de belangenvereniging voor ouders in de kinderopvang, kost een fulltime plaats voor kinderen van nul tot vier jaar, op jaarbasis gemiddeld 13.000 euro. Ouders betalen overigens zelden de volledige kosten. Ten eerste omdat het overgrote deel van de ouders kiest voor minder dan vijf dagen opvang. De kos ten nemen dan evenredig af. Ten tweede omdat het afhangt van het soort opvangplaats. Zo zijn er bedrijfsplaatsen: de werkge ver betaalt de facturen en ver haalt doorgaans een deel van de kosten op de betreffende werk nemer. Dan zijn er nog gesubsi dieerde plaatsen. Deze worden via de gemeenten toegekend, onder andere aan mensen met een uitkering, nieuwkomers en mensen met een sociale indica tie. Wie geen gesubsidieerde of bedrijfsplek heeft, kan desge wenst terecht op een particulie re plek en zal in eerste instantie alle kosten zelf moeten betalen. Tabel In de meeste gevallen - namelijk bij gesubsidieerde plaatsen en veelal bij bedrijfsplaatsen - be talen ouders een bijdrage vol gens de adviestabellen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De hoogte van de ouderbijdrage volgens deze tabellen wordt bepaald aan de hand van het gezamen lijk belastbaar huishoudinko- men per maand. Ook het aantal dagen en de vorm van opvang (hele of halve dagopvang, bui tenschoolse of naschoolse op vang) zijn van invloed. Zo beta len ouders met een belastbaar huishoudinkomen van 3.000 eu ro per maand volgens de SZW- tabellen voor drie hele dagen 209 euro per maand. De mini- mumbijdrage voor een kind dat drie dagen naar het kinderdag verblijf gaat, is 31 euro per maand; de maximumbijdrage 373 euro per maand. Wie meer betaalt dan de bijdra gen in de tabellen van SZW, kan in aanmerking komen voor be lastingaftrek in box 1 Dat kan alleen als het gaat om formele opvang van kinderen jonger dan 13 jaar; ook moet het om opvang in verband met arbeid gaan. Niet alle kosten kunnen worden afgetrokken. Bijdragen van werkgevers worden verrekend en er gelden inkomensafhanke lijke drempelbedragen. De be lastingaftrek kan achteraf plaatsvinden, maar ook vooraf via de voorlopige teruggaaf. Dit laatste is met name aantrekke lijk voor ouders met een parti culiere plaats. Ongelijkheid De bijdrage van werkgevers is van grote invloed op de kosten die ouders hebben. Nu is er flink wat ongelijkheid, want de ene werkgever heeft nu eenmaal een betere kinderopvangregeling dan de ander. Daar zal als het goed is vanaf volgend jaar ver betering in komen. Dan is het de bedoeling dat de Wet Basisvoor ziening Kinderopvang in gaat. Ouders krijgen dan van de over heid een inkomensafhankelijk bedrag waarmee ze zelf formele kinderopvang kunnen inkopen Overheid en ouders zullen op deze manier tweederde van de kosten voor hun rekening ne men. Het is de bedoeling dat werkgevers de rest bijdragen. Is er geen werkgeversbijdrage, dan kan de overheid (gedeelte lijk) bijspringen. De precieze financiële conse quenties zullen in de loop van dit jaar duidelijk moeten wor den. Meer info: www.kinderopvang.nl of www.wbk.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 19