Piraat drinkt zwarte jenever PZC George Carver ziet zijn muziek als een gevarieerde salade Uitzendbureau vecht uitspraak faillissement aan Vernielingen Uitgewezen asielzoekers nog altijd in Z-Vlaanderen lezers schrijven Hooihotel III Roken III Van Dijke kunst cultuur door Rob Paardekam GOES - De arrondissements- rechter in Middelburg heeft uit zendbureau Overflow uit Goes failliet verklaard. Directeur D. Kersbergen zegt stomver baasd te zijn, en wil deze beslis sing aanvechten. Kersbergen zegt dat de hele zaak op een vergissing berust. Volgens hem heeft zijn onderne ming voor 9000 euro schulden open staan, maar zouden die op korte termijn worden afgelost. Op de zitting van de rechtbank had Kersbergen dat kunnen uit leggen, maar naar eigen zeggen wist hij helemaal niets van de zaak af. „We hebben nooit iets ontvangen." Volgens Kersber gen is een faillissement niet aan de orde. Tegenover de 9000 euro schuld die hij heeft, staat 160.000 euro die hij nog van an deren moet krijgen. „Er is dus niets aan de hand Meester J. de Waard, die als cu rator is aangesteld, kan dat niet bevestigen. „Maar als het waar is, moet de directeur de rechter vragen het faillissement op te heffen." De rol van De Waard is verder beperkt. „Een curator moet vooral zaken met betrek king tot het ontslagen personeel regelen", legt hij uit. „Maar er is geen personeel." Tunnelbouwers Het faillissement zou niets te maken hebben met de perikelen rond een groep Belgische tun nelbouwers, enkele jaren gele den. Ze werkten via Overflow aan de Westerscheldetunnel, maar zouden veel te weinig geld hebben gekregen. Kersbergen was in die tijd nog geen direc teur van het uitzendbureau en zegt de hele zaak zelfs niet te kennen. KLOETINGE - Op een bedrijfs terrein aan het Westeinde in Kloetinge zijn afgelopen week end vernielingen aangericht aan twee auto's. Ze werden bekrast en antennes en emblemen werden afgebro ken. Uit één van de wagens werd tevens de radio gestolen door Raymond de Frel OOSTBURG - Het uitge procedeerde Armeens- Azerbeidzjaanse asiel zoekersgezin Kniazian verblijft nog altijd in West-Zeeuws-Vlaande ren. De familie werd in november vorig jaar uit het asielzoekerscentrum Hedenesse in Cadzand ge zet en vertoefde sindsdien bij diverse gezinnen in West-Zeeuws-Vlaande ren. De rechter besloot dat de familie - vader, moeder en drie kinderen - terug moest naar Rusland, het land van waaruit ze naar Nederland vluchtte. De Kniazians kunnen niet aan die eis voldoen, omdat zij niet over Russische paspoorten beschikken. Na de uitzetting uit Hede nesse bivakkeerde het ge zin ruim een week voor het gemeentehuis in Oost burg. In de nachtelijke uren verbleven ze - en nog altijd - bij behulpzame fa milies in West-Zeeuws- Vlaanderen. Zowel de ge meente Sluis als de Vreemdelingendienst, de Immigratie- en Naturali satiedienst en vrijwilli gersorganisatie Inlia zeg gen niets meer voor de fa milie te kunnen doen. Aanvankelijk was het ge zin tot januari verzekerd van onderdak, maar die termijn is imiddels voor onbepaalde tijd verlengd. „Wij wachten rustig, maar wel met spanning, op nieuws van de advo caat en de overheid", ver telt een betrokkene. „Er is recentelijk opnieuw een verzoek bij de gemeente ingediend om de familie te voorzien van levensbe hoeften. Zij spreken de overheid aan op humani taire gronden. De kinde ren gaan bijvoorbeeld nog gewoon naar school in Terneuzen Het openbaar vervoer kost reel geld. Tot nu toe hebben behulpza me families steeds bijge sprongen. Alles wat de fa milie nu kan doen, is af- dinsdag 28 januari 2003 van het kustplaatsje Cesme aan de Turkse Riviera stuitte hij op een in het Grieks geschreven kroniek waarin een piraat zijn gevechtsactiviteiten noteer de. Er stak een Franse vertaling bij Van Autenboer:,Toen de kruisvaarders uit Jeruzalem waren verdreven, trok ken de ridders zich terug op Rhodos. Daar hadden ze een piraat in dienst die moslims uit het oostelijk gedeelte van de Middellandse Zee moest houden. Op dat zeeroversschip zat een Schotse ka pitein die zwarte borrels dronk, ge kleurd met inkt van inktvissen. Ik heb dat geprobeerd maar het resultaat viel zwaar tegen. Niet te drinken. Na drie dagen smaakte het goedje ranzig." Een volgende poging slaagde wel Het re cept wil hij niet kwijt. Stokersgeheim. Maar dat de zwarte kleur niet is verkre gen met zoetigheid van zwarte bessen, wil de alchimist wel duidelijk beklem tonen. „In de zwarte jenever zit slechts een heel kleine hoeveelheid suiker. Mensen zijn verwonderd dat-ie toch lekker is zonder zoet te zijn. Het zijn de kruiden die het doen. De zwarte is een kruidige jenever. Een goede jenever moet smaak hebben. Dat is een eerste vereiste. En een zekere sterkte om de smaak te dra gen Ik denk dan aan 35 a 40 graden. Dat is heel wat anders dat wat ze tegen woordig op de consument loslaten. Ik word ziek van reclameborden met een schaars geklede dame met een kokos noot die flutalcohol van 22 graden met een overdaad aan suiker en zoetstoffen aanprijst. En dat noemt men dan jene ver." Nederland De Vlaamse alcoholkenner heeft, naar eigen zeggen, het jeneverland Neder land zien verschrompelen. „De grote producenten hebben de kleine artisanale jeneverstokers opgekocht om ze dood te knijpen. Nederland heeft hooguit nog twee tot drie goede jene vers. De rest is fletse eenheidsworst. Ik verneem dat een Nederlandse voorma lige brouwerij-ingenieur bezig is met hetzelfde artisanale werk als ik. Ik moet hem maar eens opzoeken. In Vlaanderen heb je er nog vier die warm stoken of distilleren. De rest koopt zijn jenever in als halfgemaakt product. Ach, met het bier is het net hetzelfde verhaal. In het Brabantse Pajottenland blijven er nog vijf geuzebrouwers over die er iets van kunnen. Ik heb een verle den als promotor van artisanale en streekbieren. Maar ik zag de kwaliteit van het bier degraderen. Ik kon het op de duur niet meer hebben." door Kris Naudts Zeg wat waar is, eet wat gaar is, drink wat klaar is. De rijmende volkswijsheid hangt in menig Vlaamse kroeg achter de bar. Maar, moet de bor rel altijd klaar en helder zijn? Neen, zo blijkt. De Vlaamse drankalchemist Re- né Van Autenboer heeft een gitzwarte jenever op de markt gebracht. Voor zo ver de alcoholspecialist er zelf weet van heeft, is dat de enige zwarte borrel ter wereld. <0 René Van Autenboer is een gediplo meerd vertaler Italiaans-Engels-Frans die jaren geleden aan de slag ging bij de Europese Gemeenschap. Daar hield hij het zes maanden vol, om zich vervol gens, tot op vandaag, fanatiek te wijden aan zijn passie: met name het koesteren van kwaliteitsvolle, artisanale drank. Eerst bier, later gedistilleerd. Is Van Autenboer een drankalchimist? Een al coholarchivaris? Een alcoholarcheo- loog? „Ach, dat zijn namen die journalisten me geven. Ik zie mezelf gewoonweg als een nieuwsgierig mens dat van lekkere dingen houdt. Ik stook geen alcohol. Zelfs als ik dat zou willen, krijg ik toch geen vergunning. Ik breng dingen sa men. maak smaken met behulp van al cohol en grondstoffen die ik zelf aan maak. Ik was de eerste die opnieuw mede ging maken - dat is gefermenteer de honing, een drankje dat uit de tijd van de Kelten stamt. Niemand kende het nog, tenzij van de kruiswoordraad sels. Ik gebruik mede om andere drank jes aan te zoeten en te kleuren." Mengsels Van Autenboer is voortdurend op zoek naar nieuwe mengsels en haalt daarbij vergeten alcoholklassiekers en de bete re artisanale drank van onder het stof. „Kijk, hier! Een Eau de Vie van Gdansk. Ik vond de naam terug in een vijftiende-eeuwse tekst. In de fles zwe ven deeltjes bladgoud Gdansk behoor de in die tijd tot de rijke Hanzesteden. Dat goud in de fles diende om te laten zien hoe gefortuneerd die kooplieden wel warenHet recept uit Gdansk waai erde uit over heel Europa. Mijn groot moeder had zo'n fles op het schap staan Hij is de man achter neuten als het Wil- lebroeks Vaartwater en het Antwerps Rene Van Autenboer met zijn diepzwarte piratendrankje 'Black Genever'. foto Wouter Rawoens Cabossken, een likeur met chocola- desmaak. Er komt een klant binnen in zijn rommelig atelier annex winkeltje Artisandra in het Vlaams-Brabantse Grimbergen. De man schenkt de alchi mist een hoeveelheid rode bessen. Het blijken zaden te zijn van de as pergeplant. „Ik heb daar drie bereidin gen mee gemaakt, op alcohol van 35 graden We zullen zien of dat iets wordt en hoe de smaak zal uitvallen. Ik ben nu bezig met bitters op kruiden samen te brengen. Enkele liefhebbers nemen dat af, maar je verdient daar niets aan. Ik maak veel dingen die totaal niet com mercieel zijn. Maar ik moet de balans van mijn zaak in evenwicht houden. Met eindejaar moet je dus iets verkoop baars in de aanbieding hebben. Dat werd de zwarte jenever of Black Gene ver, gepresenteerd in een slanke zwarte fles of in een kruikje." Hij duikt vaak in stoffige archieven om inspiratie op te doen. In de bibliotheek Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC vend», nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactief beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet datdi redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worde niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden.Deri dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over», weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Vanzelfsprekend juichen wij ie der ondernemersinitiatief van harte toe en wensen collega's Kristelijn en Dogger alle succes bij de expoloitaite van hun hooihotel te Ellemeet. Tegelij kertijd wensen we dat wet- en regelgeving ten aanzien van brandpreventie en gebruikers vergunning zeker ook onverkort worden toegepast op groepsac- commodaties. Wij vragen ons slechts af hoe, bij onverkorte toepassing, een gebruikers ver gunning kan worden verkregen voor een logiesaccommodatie waar grote aantallen gebruikers gezamenlijk het hooibed indui ken in één- of meerpersoons- slaapzakken. De gevolgen bij een brand zullen in zo'n 'groot uitgevallen trekkershut' niet minder groot zijn dan in een hotelkamer met tv en afstands bediening. Dat voor zulk een lo- giescategorie andere eisen zou den gelden, verdient op z'n minst nadere toelichitng. Ware dat het geval, dan kunnen we in de zomermaanden onze leeg staande zalen rendabel maken door ze van een dikke laag hooi te voorzien ten behoeve van slaapzaktoeristen E.J.P. Izeboud Westduin 1 Koudekerke Wie in het Oosterscheldezie- kenhuis te Goes binnenkomt, loopt tegen een muur van rook op. In de centrale hal van het ziekenhuis bevindt zich eenres taurantje van de keten Petit An- toine. De ruimte die deze orga nisatie van het ziekenhuis huurt, bestaat uit een gedeelte roken en een gedeelte niet-ro- ken, gescheiden door een plan tenbak. De rokersafdeling heeft een afzuiginstallatie die abso luut onvoldoende werkt. Ook zijn er schermen aan het pla fondgedeelte bevestigd van de rookafdeling, maar er staan ta feltjes in de vloer vastge schroefd, die gedeeltelijk of ge- heel buiten deze schering staan. Dit is een zeer onbevredi gende situatie. Als afdelingva het Astma Fonds hebbenwij-ea velen met ons - klachten gede- poneerd over het roken in fag ziekenhuis. De klachtencom. missie heeft hier evenwel nooit enige reactie op gegeven. Van- wege de onbevredigende situa tie hebben wij gemeend dei' recteur J. Zoun van het Astcj Fonds hier persoonlijk vac a kennis te moeten stellen. Dj heeft geresulteerd in twee keg een bezoek van dhr. Zounaa het ziekenhuis en gesprekke met o.a. de directeur, dhr. i Broertjes Tot nog toe heeft a geen resultaat opgeleverd en a wordt onverminderd gerookt: de centrale hal. Ook zijnergeg verplichte rookruimtes aan** zig. Wij hebben onlangs a stichting Stivoro gevraagdam te ondernemen, zodat dit za kenhuis op aanvaardbare kers termijn rookvrij kan worden ge maakt. J.C. de Witte-deHca PR-activiteitenoji De Bevelarvh Nederlands Astma Fm Chopinlaani Goa Al een paar keer hebben si kunnen lezen hoe erg het wi niet is voor Leen van Dijke dat hij zijn baan in de Tweede Ka mer kwijt is (PZC, 25-1). Geluk kig hoeft hij zich over het finan ciële plaatje geen zorgen te ma ken. Zolang hij geen andere baan heeft, krijgt hij eenzeerri ante uitkering, jarenlang a zonder te hoeven solliciteren Dat is wel een heel verschil me gewone burgers die na ontslag vaak in een diepe put vallen Misschien kan Van Dijke zich eens in deze problemen verdie pen, dan zal hij vast dankbaa zijn dat voor hem alles zogoed geregeld is. A. v.d. Bergi ArnelaanS Middelbtt PALINGVISSERIJ EN ZEEVISGROOTHANDEL VAN DER ZWAN door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Critici verge lijken hem met artiesten als Tom Waits, Lyle Lovett, Bob Dylan en Lou Reed. De Amerikaanse zanger/gitarist George Carver is dus niet de eerste de beste. Morgen treedt hij met zijn land genoot Marc Rubinstein (accor deon, bas en piano) op in jazz- en bluescafé Desafinado in Middelburg. „We willen het pu bliek een mooie avond bezor gen. Ter plekke schatten we in of daar swingende jazzstandards voor nodig zijn of melancholie ke liefdesliedjes." Carver woont in Austin, Texas, maar is opgegroeid in de staat New York, in de stad Buffalo. Met Rubinstein logeert hij een week lang bij muzikant Ad van Meurs, beter bekend als The Watchman. Diens huis dient als uitvalsbasis voor enkele concer ten in Nederland en België, voornamelijk in kleine clubs en cafés. Carver speelt eigen lied jes, maar ook oude Texas blues en jazzliedjes van bijvoorbeeld Irvin Berlin en Cole Porter. „Ik vind de omschrijving sin ger/songwriter te beperkt voor wat ik doe. Natuurlijk sta ik in de traditie van Woody Guthrie en Bob Dylan, maar ik heb net zo goed iets meegekregen van Frank Sinatra of zelfs Liberace. Mijn muziek is geen smeltkroes waarin alle invloeden zijn ge mixt, het is een grote salade waar je de ene keer dit stukje en de andere keer dat stukje uit kunt eten. Ik ben opgegroeid met muziek die in de jaren der tig en veertig populair was, Gershwin en Porter bijvoor beeld. Daar hield mijn moeder vanMijn vader was een liefheb ber van klassieke opera's. Zelf heb ik vanaf mijn dertiende in allerlei bands gespeeld De eer ste plaat die ik kocht was Are you experienced9 van Jini Hendrix en in de jaren zeventig! zat ik in een punkband. Dusoaj nu te zeggen dat ik een typische blueszanger ben, nou nee." 1 Carver heeft veel muziek ge-' schreven voor films en televisie.: „Dat is makkelijker dan eet liedje voor jezelf. Hetvisuelege- deelte bestaat al. Schrijf je zelf een liedje, dan begin je mei niets. Soms is het het heel lang en hard werken voor er iets ont staat waarover ik tevreden bed soms lijkt het of ik ineens een kant en klaar liedje vind dat al die tijd op mij heeft liggen wachten. Teksten zijn altijd be langrijk in mijn eigen nummers, maar ze zijn nooit los te zien van de muziek. De beste liedjes zijn die waarvan je na één keerhoren al denkt dat ze altijd hebben bei staan." Schizofrenie Carver geeft hoog op van lied jesschrijvers als Stephen Foster en Irvin Berlin, die voortleven omdat artiesten als hij hun were nog steeds op het repertoirt hebben. Heeft Carver die ambi tie ook? „Natuurlijk. Wiewiler niet via zijn liedjes blijven voortleven? Alleen moet je nooit met dat doel schnjven, want dan mislukken ze gega randeerd. Ik kies soms bewust voor moeilijke onderwerpen! zoals schizofrenie of ande» mentale aandoeningen. Het s mij gebleken dat je daarover ia een liedje soms iets duidelij* kunt maken dat in woordenmo kan worden uitgesproken, tl muzikaal kies ik ook niet de ge makkelijkste weg. Ik doe walde muze mij ingeeft. Zou ik daar van afzien, dan ben ik ma trouw aan mezelf. Als ik daar door een kleiner publiek bereik moet dat maar." ConcertGeorge Carver en Marc ft- binstein, morgen in Desafinado Middelburg, aanvang: 21.00uur nog volop ruimte is voor sugges tie. Ik verdoezel het onderwerp een beetje en geef het een ro mantische uitstraling." Expositie: Edwin Parée en Fer ry Zijlstra: Lichtstukken II, t/m 23 februari in galerie Kunst'i- que in Vlissingen, open do t/m za (en zo 23 feb) van 12.30-17 uur. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Ze exposeren samen omdat hun foto's in el- kaars verlengde liggen. Maar ze exposeren ook samen omdat ze verschillende onderwerpen aanpakken, wat de variatie in een tentoonstelling vergroot. Onder de titel Lichtstukken Ilis het werk van de Middelburgse fotografen Edwin Parée en Fer ry Zijlstra te zien in galerie Kunst'ique in Vlissingen. Elke foto is natuurlijk een licht- stuk, maar met de titel willen beide fotografen aangeven dat zij in hun werk nadrukkelijk met de lichtval proberen te spe len. Op veel van hun foto's is het licht het ware onderwerp, ook wanneer bijvoorbeeld een auto, een straat of een persoon in de lens is gevangen. Parée wijst op een zwartwitfoto die hij heeft gemaakt van een doorkijkje naar een grote kerk Het licht komt uit het straatje en door snijdt diagonaal de foto. „Ik heb niet zozeer die straat willen fo tograferen, maar dat licht. Daarnaast hangt een foto van Ferry. Het lijkt alsof de Citroën DS die daarop staat 's nachts is gefotografeerd onder het licht van een lantaarnpaal. In werke lijkheid is de foto overdag geno men, maar het is het licht dat een heel andere indruk geeft." Zowel Zijlstra als Parée geeft toe dat contrasten in de donkere kamer af en toe worden aange zet, maar beiden proberen het originele beeld wel te behouden. Op de expositie in Kunst'ique zijn vier foto's te zien waarop de tango het onderwerp is. Dne daarvan zijn gemaakt door Zijl stra. „Ik ben zelf tangodanser", vertelt hij. „Ik ken de structuur van de dans heel goed, ik weet welke sfeer dansers bij een be paalde performance willen uit drukken. Dat is wat ik opzoek als ik er een foto van maak. Als ik dat heb weten te vangen, ben ik tevreden. De vraag is of de omstandigheden het ook toela ten. Als de locatie haaks staat op de sfeer die ik zoek, ben ik ge dwongen meer op details in te zoomen. In een beweging van de dansers moet je dan toch datge ne vinden wat je wilt uitdruk ken. Dat zijn beperkingen waarop je als fotograaf soms stuit." Eigen kijk De vierde tangofoto - ze zijn al lemaal in zwartwit - is gemaakt door Parée. Hij heeft de voeten van een danspaar gefotogra feerd Leuke bijkomstigheid: Zijlstra is de mannelijke danser. Hij heeft Parée gevraagd de foto te maken. Die heeft het niet als een druk ervaren dat hij aan het werk moest op een terrein dat zo prominent onderdeel is van Zijlstra's oeuvre. „Ik doe mijn eigen ding", aldus Parée. „Elke fotograaf heeft zijn eigen kijk op bepaalde onderwerpenDaar moet je niet van afwijken. Mijn tangofoto is het resultaat van mijn werkwijze, ik heb niet ge probeerd de manier van foto graferen van Ferry te kopiëren." In het werk van Parée en Zijlstra zijn tal van overeenkomsten aan te wijzen, maar als het in één ga lerie bij elkaar hangt, vallen ook de verschillen op. Parée heeft een voorkeur voor lijnen en structuren. Hij fotografeert ob jecten uitzijn directe omgeving, maar de compositie geeft ze iets van abstracte schilderijen. Sommige foto's zijn zo afge drukt dat het zelfs lijkt alsof ze geschilderd zijn. „Mijn onder werpen stralen rust uit. Ik vind het mooi dat je met fotografie de indruk kunt wekken dat een schilder aan het werk is ge weest." Zijlstra is behalve fotograaf ook schilder. Ook hij ziet overeen komsten tussen beide discipli nes, maar probeert ze wellicht daarom juist te ontwijken. Meer dan Parée richt hij zich als foto graaf op mensen, dikwijls in onalledaagse situaties. „Ik pro beer een bepaald soort roman tiek in mijn foto's te leggen De mens fascineert me. Die probeer ik zo in beeld te brengen dat er

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 26