Kalos gedraagt zich vlijtig Subaru kijkt naar veiligheid Yaris Routeplanners Grijze Nissan Porsche 911 GT3 Motorenfabriek VS Anti-terroristentruck Vaneo van Dodge-geweld W7 J In de fabriek waar Toyota de Yaris maakt in het Noord-Franse Va lenciennes, is begin deze maand het 200.000ste exemplaar gepro duceerd. De Yaris was in 2000 Auto van het Jaar en er zijn er sinds 1999 meer dan 750.000 in Europa verkocht. Na de Japanse versies startte eind januari 2001 de fabriek in Valenciennes. Daar wordt nu één nieuwe Yaris per minuut gebouwd. Inheel Europa werden vorig jaar bijna 210.000 Yanssen verkocht. In Nederland waren dat er ca. 7.750 Vanaf 2004 wil Toyota meer dan 500.000 auto's in Europa bouwen. Daarnaast worden er ook nog 830.000 motoren en 550.000 transmissies per jaar gebouwd in fabrieken in Frankrijk, Groot- Brittannië, Polen en Turkije. In 2005 komt daar nog een nieuwe pro ductielocatie bij in Tsjechië. Samen met PSA (Peugeot-Citroën)zal Toyota een kleine personenauto gaan bouwen. De fabriek zal jaar lijks 300.000 eenheden kunnen produceren, waarvan 100.000 Toyo ta's. AND Products bv heeft zijn routeplanners 2003 uitgebreid. De edities Nederland, Benelux en Europa zijn nu op cd-rom te krij gen. In willekeurige volgorde kunnen maximaal 12 adressen in de Benelux of Europa ingevoerd worden. Ze zijn wat sneller geworden en ook bestemmingen zoals pompstations, hotels of bezienswaar digheden langs de route kunnen geselecteerd worden. Handig zijn de postcodes die het systeem automatisch meldt. De planners zijn te koop bij boekhandel, warenhuis en computerzaken. Ze kosten 24,99 euro (Nederland) en 29,99 (Benelux en Europa). Nissan levert de X-trail voortaan ook als 'van' met grijs kente ken. Die is met drie motoren te krijgen (2.0/140 pk benzine, 2.2 td/114 pk en 2.5/165 pk benzine) en hij kost 20.385 euro excl. btw. Porsche heeft vanaf maart een bijzondere aanbieding: de 911 GT3. De meest atlethische broer van de 911-serie heeft met 381 pk weer 21 pk meer dan de vorige editie van deze supersporter. Het koppel ligt op 385 Nm. Ten opzichte van de 911 Carrera haalt hij zelfs 61 pk meer uit de 3.6 zescilinder boxermotor. De auto heeft weer grotere remschijven. Het rode gebied in de toerenteller begint pas bij 8.200. Voor de acceleratie van 0-200 km/u heeft hij 19.7 se conde nodig. Om op 100 km/u te komen gebruikt hij slechts 4,5 se conde. Hij komt in Nederland te koop voor 145.450 euro. zaterdag 25 januari 2003 Daewoo heeft met de Ka los een aardig ogende kleine middenklasser, waar van er vorig jaar in vier maanden tijd 800 verkocht zijn. Daewoo wil dit jaar sterk terugkomen. Zonder woeste, geldverslindende acties. Nu moeten de pro ducten van het onder GM- vleugels opererende Kore aanse automerk het doen. Niet de verzinsels. Het interieur oogt aardig, al is de kwaliteit van de gebruikte kunststof niet indrukwekkend. Op de plek van de toerenteller zit in het basismodel slechts een tweetal metertjes. Standaard stuurbekrachtiging, twee airbags, elektrisch bediende zijruiten voor, ruitenwisser achter, Gedeeld neerklapbare rugleu ning achter, isofix bevestigingspunten achter. Motor: dwarsgeplaatste 1.4 viercilinder benzine, twee kleppen per cilinder Vermogen: 83 pk; koppel 123 Nm bij 3.000 tpni Aandrijving: voorwielen Lxbxh: 3.88 x 1.67 x 1.49 m. Wielbasis: 2.48 m. Bagageruim: 175/735 liter Draaicirkel: 9,7 m. Brandstoftank: 45 liter Gewicht: 960 kg. Max. aanhangergewicht: 1.100 kg. Verbruik: 1:12 Prijs: €11.595 euro. De Kalos stelt het nu nog met een 1.4 achtkleps benzine motor, maar vanaf april komt daar een achtkleps 12 bij en een 1.4 16v die in de richting van 100 pk komt. Daewoo heeft binnen kort ook de grote vijfdeurs mid denklasser Evanda, opvolger van de Leganza, te bieden en in augustus ook nog de nieuwe vijfdeurs Nubira, waarvan ook een sedan komt. We probeerden het een weekj e te stellen met de Kalos Spirit, wat je noemt een instapmodel. Voor een niet al te gek bedrag (het komt ongeveer overeen met een Getz 1.3 van concurrent Hyun dai) heb je een opvallend ogend vijfdeurs karretje waarin het helemaal niet tegenvalt. Geen rumoerig type, geen fratsen en geen akelige verrassingen op de weg. Geen bijzondere auto, maar zeker geen vervelende. De bediening van de koppeling ver dient een 9, zo licht maar vooral duidelijk werkt die. Het stuur werkt heel direct, maar na even wennen is de bediening daarvan ook uitstekendHij schakelt wel een beetje stug en maakt tame lijk veel rolgeluiden, al staat hij De vijfpersoons Kalos ziet er aardig uit. op Michelinbanden. Er zijn ook wat bijgeluiden van de dem pers. Verder zit er achter op de ruit wel een erg klein wissertje. Het motortje gedraagt zich daarentegen zeer vlijtig. Het werkt graag, mits de juiste ver snelling ingeschakeld is. Want met het vermogen houdt het na tuurlijk niet over en dus moet je flink shiften met de soms dwarsliggende pook. Toen we maanden geleden voor het eerst met de Kalos reden was een wel erg zuinig afgesteld mo tortje verantwoordelijk voor een enigszins haperend optre den. Daar had dit exemplaar geen enkele last van. En geluk kig ontbrak ook de luide piep bij vergeten veiligheidsgordel nu. De aankleding is niet verkeerd, alleen oogt het geheel een tikje veel plastic. Voordezijruitscha- kelaar is een apart consoletje te gen het portier geplakt en dat ziet er matig uit. Bovendien stoot je er af en toe met je knie tegen. De stoelen in de Kalos blinken niet uit, maar zitten op niet te lange ritten redelijk. De kofferruimte is klein, maar dat verandert als de gedeelde bank plat gaat. De Kalos is net als de kleine Matiz getekend door Ital- Design, het bureau van Giugi- aro. Hij heeft iets Punto-achtigs en binnenin vallen de grote toe ters op met daarin de instru menten. Nou ja. In de Spirit-uit dossing waarmee wij een week je onderweg waren, valt het met die instrumenten reuze mee. Want de linker toeter schreeuwt om een toerenteller, maar die heeft de lege Spirit niet. En daar zitten dus een paar ielige meter- tjes. Verder heeft de Spirit geen centrale vergrendeling. Vreemd eigenlijk: wel elektrisch te be dienen zijruiten voor, geen cen traal sluitsysteem. Er is voldoende plek om het een en ander op te bergen. In het lin kerportier zit een intrigerend gleufje, dat dient om parkeer kaartjes etc. op te kunnen ber gen. Het zal niet meevallen om de Kalos een glansrol te laten spelen tussen de Punto's, Cors- a's, Fabia's, Micra's, Polo's en Fiesta's. Niet omdat de auto niet mee kan. Eerder, omdat het merk nog een tijd onderweg is om zijn toch geschonden imago weer wat vlot te krijgen Ook een diesel is er voorlopig nog niet. Rien van der Steen Subaru heeft de Impreza een opfrisbeurt gegeven. Hij houdt ook meer rekening met voetgangers clan de eerdere mo dellen. De WRX en de super snelle WRX Sti doen nog altijd een jongenshart sneller klop pen. De Subaru Impreza AWD be staat tien jaar en heeft in die tijd een reputatie opgebouwd. Ze ker door de rallyprestaties met de van de Impreza afgeleide GT Turbo en WRX versies. Subaru heeft een facelift van de Impre za AWD, inclusief een krachti ger WRX en een opgedofte WRX STi. De meeste fabrikanten begin nen zich tegenwoordig druk te maken over ingebouwde voet gangersbescherming, na jaren lang vooral binnenin met air bags. dwarsprofielen, actieve hoofdsteunen en andere syste men de inzittenden meer veilig heid gegarandeerd te hebben. De vernieuwde Impreza is vol gens Subaru zo gebouwd, dat de gevolgen van een aanrijding met een kwetsbare weggebrui ker tot een minimum beperkt worden. Vorm en constructie van bumper en motorkap moe ten ervoor zorgen, dat de krach ten die vrijkomen bij een bot sing met een voetganger/fietser zoveel mogelijk worden geab sorbeerd. Bovendien is de Im preza AWD voorzien van speci ale ruitenwissers met een voor geprogrammeerd breekpunt, waardoor het risico op het oplo pen van hoofdwonden bij een voetganger of fietser kleiner wordt. De frontpartij van de Impreza is compleet nieuw met iets zachte re vormen en een eigentijds ac cent met kleine uitsparingen voorde koplampen in het bum perstuk. Elke Impreza AWD heeft twee airbags. En de wat duurdere uit voeringen hebben actieve anti- whiplash hoofdsteunen, die bij een botsing naar voren neigen om het hoofd op te vangen. Ach terin zitten drie driepuntsgor dels, evenals isofix-bevesti- gingspunten voor de montage van kinderzitjes. De zestienkleps boxermotoren zijn gebleven: een 1.6, een at mosferische 2 (ben een 2.0 met De duurste en absoluut snelste Impreza, de WRX STi met 265 pk turbo boxermotor. Rien van der Steen Hij is gitzwart en ziet er ta melijk angstaanjagend uit, als was hij gemaakt voor een Bond-film Met grote zoeklich ten en geschikt om dodelijke wapens te vervoeren. Geen nieuwe uitvoering van een Hu mmer of een nieuw soort pant serwagen maar een nieuwe 1 truck van het Amerikaanse le ger, pas onthuld tijdens de De troit Motor Show. Het is de Smar Truck H, opvol ger van de I. waarmee zo goed als niets gebeurd is. Maar de nieuwe is beter geschikt om rampen te bestrijden en zou, zo is het verhaal, heel goed inzet baar zijn bij de strijd tegen het terrorisme. De Smar Truck II is gebouwd op het aangepaste onderstel van de Chevrolet Silverado, die in de VS net zoveel op straat gezien wordt als een Volkswagenbusje hier. Onder de motorkap zit een dikke V8 met 350 pk, Het voer tuig heeft roestvrijstalen con tainers aan boord, waarin wa pens vervoerd kunnen worden, maar ook waterzuiveringsap- paratuur of andere levensred dende machines na een ramp of aanslag. Op de show van Detroit zat er allerlei ingewikkeld legertuig op de truck. Zoals een laserge- stuurde raket en een onbemand vliegtuigje dat gelanceerd kan worden om de omgeving te fil men of in kaart te brengen. In de cabine ook veel complexe com puters, o.a. eentje om gemakke lijk in te breken in andere com putersystemen. Het voertuig heeft apparatuur om 's nachts te kunnen zien (night vision), vi deocamera's en spullen om bio logische of chemische wapens te ontdekken Het prototype heeft tussen 500.000 en een miljoen dollar gekost. Het eerste proto type kostte ook zo'n half rflil- joen dollar, maar dat sneuvelde jammerlijk, omdat het niet ge schikt bleek voor de boze we reld, zo heeft de fabrikant toe gegeven. Ripn van der Steen Chrysler gaat samen met Mitsubishi en Hyundai een fabriek bou wen in de VS, waar vanaf 2005 tot anderhalf miljoen motoren per jaar geproduceerd worden. Waarde fabriek precies komt is nog niet bekend. Het Amerikaanse Chrysler vormt samen met Merce des-Benz DaimlerChrysler. De onderneming heeft een belang van 37% in het Japanse Mitsubishi en 10% in het Koreaanse Hyundai. /Tercedes heeft op basis van de Vaneo een 'van' laten maken, vrij -LV-Lvan bpm en met grijs kenteken dus. Zijn laadruim bedraagt bijna drie kubieke meter. De zijruiten in het laadruim zijn vervan gen door platen, die eruit zien als ramenDie 'window-look' geeft de auto het uiterlijk van een personenwagen. Dodge, een merk van Chrysler, liet op de autoshow van Detroit zoals gebruikelijk weer een aantal studiemodellen zien. Een van de spectaculairste was geen auto, maar een motorfiets De To mahawk heeft de 8,3 liter VI0 van de Chrysler Viper tussen de twee dubbele wielen zitten. De razende krachtbron heeft 507 pk, waar mee de motorfiets in principe een snelheid van 675 km/u zou kun nen bereiken. In 2,5 sec. moet het ding van 0 op 100 km/u kunnen zitten. De dubbele wielen zorgen voor extra stabiliteit. Seriepro ductie is uitgesloten. De Dodge Kahuna is bedoeld voor virtueel strandleven. De con- ceptcar heeft houten zijpanelen, de achterkant kan helemaal open en op drie zitrijen kunnen zes mensen zitten. Dodge had ook nog een vingeroefening voor een nieuwdDurango terreinwagen met 5.7 V8 motor en een aanzet voor een Af enger op de show staan. turbo. De Impreza is er als 1.6/95 pk TS voor €18.495 De 2.0/125 pk GX is bijna €5.000 duurder. De 2.0/225 pk WRX (die tot nu toe 218 pk's had) komt op zo goed als 30 mille, de nogal woest uitgedoste STi (met 265 pk) op €45.000. De vijfdeurs Plus-versies zijn voor de 1.6 bij na twee mille duurder, terwijl de 2.0 GX maar €200 meer kost. De 1.6 en gewone 2.0 zijn lever baar met viertraps automaat. Als gebruikelijk biedt Subaru uitsluitend vierwielaandrijving aan. Daarbij gaat het om een systeem met een centraal diffe rentieel met visco-koppeling. Het koppel wordt verdeeld over de voor- en achteras, afhanke lijk van de grip die de wielen hebben De handgeschakelde Impreza 2.0 GX kent ook nog 'hill-holder', een automatisch systeem waarbij de stilstaande auto op een helling niet achter uit kan rollen. Dat kan van pas komen, vooral wanneer de auto als trekauto voor een caravan gebruikt wordt Alle handge schakelde vijfdeurs Plus-ver- sies, behalve de WRX, hebben hoge en lage eindoverbrenging voor extra trekkracht rs GO 1234 SMARTRUCK II Graphic Willem Buijs, BD Bron Graphic News Foto AP Onbemand vliegtuigje. Gelanceerd vanaf SmarTruck; voorziet navigatiesystemen van videobeelden Navigatie- en afluisterapparatuur achter In de cabine Chassis Aangepaste Chevrolet Silverado pickup Motor V8, 350 pk Kosten prototype 0,5-1 miljoen Drie pepperspray-busies I I Lasergestuurde raketten onder de spatborden Containers met apparatuur of wapens, afhankelijk van missie. bint

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39