Kalos gedraagt zich vlijtig
Subaru kijkt naar veiligheid
Yaris
Routeplanners
Grijze Nissan
Porsche 911 GT3
Motorenfabriek VS
Anti-terroristentruck
Vaneo van
Dodge-geweld
W7
J
In de fabriek waar Toyota de Yaris maakt in het Noord-Franse Va
lenciennes, is begin deze maand het 200.000ste exemplaar gepro
duceerd. De Yaris was in 2000 Auto van het Jaar en er zijn er sinds
1999 meer dan 750.000 in Europa verkocht. Na de Japanse versies
startte eind januari 2001 de fabriek in Valenciennes. Daar wordt nu
één nieuwe Yaris per minuut gebouwd. Inheel Europa werden vorig
jaar bijna 210.000 Yanssen verkocht. In Nederland waren dat er ca.
7.750 Vanaf 2004 wil Toyota meer dan 500.000 auto's in Europa
bouwen. Daarnaast worden er ook nog 830.000 motoren en 550.000
transmissies per jaar gebouwd in fabrieken in Frankrijk, Groot-
Brittannië, Polen en Turkije. In 2005 komt daar nog een nieuwe pro
ductielocatie bij in Tsjechië. Samen met PSA (Peugeot-Citroën)zal
Toyota een kleine personenauto gaan bouwen. De fabriek zal jaar
lijks 300.000 eenheden kunnen produceren, waarvan 100.000 Toyo
ta's.
AND Products bv heeft zijn routeplanners 2003 uitgebreid. De
edities Nederland, Benelux en Europa zijn nu op cd-rom te krij
gen. In willekeurige volgorde kunnen maximaal 12 adressen in de
Benelux of Europa ingevoerd worden. Ze zijn wat sneller geworden
en ook bestemmingen zoals pompstations, hotels of bezienswaar
digheden langs de route kunnen geselecteerd worden. Handig zijn
de postcodes die het systeem automatisch meldt. De planners zijn te
koop bij boekhandel, warenhuis en computerzaken. Ze kosten
24,99 euro (Nederland) en 29,99 (Benelux en Europa).
Nissan levert de X-trail voortaan ook als 'van' met grijs kente
ken. Die is met drie motoren te krijgen (2.0/140 pk benzine, 2.2
td/114 pk en 2.5/165 pk benzine) en hij kost 20.385 euro excl. btw.
Porsche heeft vanaf maart een bijzondere aanbieding: de 911
GT3. De meest atlethische broer van de 911-serie heeft met 381
pk weer 21 pk meer dan de vorige editie van deze supersporter. Het
koppel ligt op 385 Nm. Ten opzichte van de 911 Carrera haalt hij
zelfs 61 pk meer uit de 3.6 zescilinder boxermotor. De auto heeft
weer grotere remschijven. Het rode gebied in de toerenteller begint
pas bij 8.200. Voor de acceleratie van 0-200 km/u heeft hij 19.7 se
conde nodig. Om op 100 km/u te komen gebruikt hij slechts 4,5 se
conde. Hij komt in Nederland te koop voor 145.450 euro.
zaterdag 25 januari 2003
Daewoo heeft met de Ka
los een aardig ogende
kleine middenklasser, waar
van er vorig jaar in vier
maanden tijd 800 verkocht
zijn. Daewoo wil dit jaar
sterk terugkomen. Zonder
woeste, geldverslindende
acties. Nu moeten de pro
ducten van het onder GM-
vleugels opererende Kore
aanse automerk het doen.
Niet de verzinsels.
Het interieur oogt aardig, al is de kwaliteit van de gebruikte kunststof niet indrukwekkend. Op de plek
van de toerenteller zit in het basismodel slechts een tweetal metertjes.
Standaard stuurbekrachtiging, twee airbags, elektrisch bediende
zijruiten voor, ruitenwisser achter, Gedeeld neerklapbare rugleu
ning achter, isofix bevestigingspunten achter.
Motor: dwarsgeplaatste 1.4 viercilinder benzine, twee kleppen per
cilinder
Vermogen: 83 pk; koppel 123 Nm bij 3.000 tpni
Aandrijving: voorwielen
Lxbxh: 3.88 x 1.67 x 1.49 m.
Wielbasis: 2.48 m.
Bagageruim: 175/735 liter
Draaicirkel: 9,7 m.
Brandstoftank: 45 liter
Gewicht: 960 kg.
Max. aanhangergewicht: 1.100 kg.
Verbruik: 1:12
Prijs: €11.595 euro.
De Kalos stelt het nu nog met
een 1.4 achtkleps benzine
motor, maar vanaf april komt
daar een achtkleps 12 bij en een
1.4 16v die in de richting van 100
pk komt. Daewoo heeft binnen
kort ook de grote vijfdeurs mid
denklasser Evanda, opvolger
van de Leganza, te bieden en in
augustus ook nog de nieuwe
vijfdeurs Nubira, waarvan ook
een sedan komt.
We probeerden het een weekj e te
stellen met de Kalos Spirit, wat
je noemt een instapmodel. Voor
een niet al te gek bedrag (het
komt ongeveer overeen met een
Getz 1.3 van concurrent Hyun
dai) heb je een opvallend ogend
vijfdeurs karretje waarin het
helemaal niet tegenvalt. Geen
rumoerig type, geen fratsen en
geen akelige verrassingen op de
weg. Geen bijzondere auto,
maar zeker geen vervelende. De
bediening van de koppeling ver
dient een 9, zo licht maar vooral
duidelijk werkt die. Het stuur
werkt heel direct, maar na even
wennen is de bediening daarvan
ook uitstekendHij schakelt wel
een beetje stug en maakt tame
lijk veel rolgeluiden, al staat hij
De vijfpersoons Kalos ziet er aardig uit.
op Michelinbanden. Er zijn ook
wat bijgeluiden van de dem
pers. Verder zit er achter op de
ruit wel een erg klein wissertje.
Het motortje gedraagt zich
daarentegen zeer vlijtig. Het
werkt graag, mits de juiste ver
snelling ingeschakeld is. Want
met het vermogen houdt het na
tuurlijk niet over en dus moet je
flink shiften met de soms
dwarsliggende pook.
Toen we maanden geleden voor
het eerst met de Kalos reden was
een wel erg zuinig afgesteld mo
tortje verantwoordelijk voor
een enigszins haperend optre
den. Daar had dit exemplaar
geen enkele last van. En geluk
kig ontbrak ook de luide piep bij
vergeten veiligheidsgordel nu.
De aankleding is niet verkeerd,
alleen oogt het geheel een tikje
veel plastic. Voordezijruitscha-
kelaar is een apart consoletje te
gen het portier geplakt en dat
ziet er matig uit. Bovendien
stoot je er af en toe met je knie
tegen. De stoelen in de Kalos
blinken niet uit, maar zitten op
niet te lange ritten redelijk. De
kofferruimte is klein, maar dat
verandert als de gedeelde bank
plat gaat. De Kalos is net als de
kleine Matiz getekend door Ital-
Design, het bureau van Giugi-
aro. Hij heeft iets Punto-achtigs
en binnenin vallen de grote toe
ters op met daarin de instru
menten. Nou ja. In de Spirit-uit
dossing waarmee wij een week
je onderweg waren, valt het met
die instrumenten reuze mee.
Want de linker toeter schreeuwt
om een toerenteller, maar die
heeft de lege Spirit niet. En daar
zitten dus een paar ielige meter-
tjes. Verder heeft de Spirit geen
centrale vergrendeling. Vreemd
eigenlijk: wel elektrisch te be
dienen zijruiten voor, geen cen
traal sluitsysteem.
Er is voldoende plek om het een
en ander op te bergen. In het lin
kerportier zit een intrigerend
gleufje, dat dient om parkeer
kaartjes etc. op te kunnen ber
gen. Het zal niet meevallen om
de Kalos een glansrol te laten
spelen tussen de Punto's, Cors-
a's, Fabia's, Micra's, Polo's en
Fiesta's. Niet omdat de auto niet
mee kan. Eerder, omdat het
merk nog een tijd onderweg is
om zijn toch geschonden imago
weer wat vlot te krijgen Ook
een diesel is er voorlopig nog
niet.
Rien van der Steen
Subaru heeft de Impreza een
opfrisbeurt gegeven. Hij
houdt ook meer rekening met
voetgangers clan de eerdere mo
dellen. De WRX en de super
snelle WRX Sti doen nog altijd
een jongenshart sneller klop
pen.
De Subaru Impreza AWD be
staat tien jaar en heeft in die tijd
een reputatie opgebouwd. Ze
ker door de rallyprestaties met
de van de Impreza afgeleide GT
Turbo en WRX versies. Subaru
heeft een facelift van de Impre
za AWD, inclusief een krachti
ger WRX en een opgedofte WRX
STi.
De meeste fabrikanten begin
nen zich tegenwoordig druk te
maken over ingebouwde voet
gangersbescherming, na jaren
lang vooral binnenin met air
bags. dwarsprofielen, actieve
hoofdsteunen en andere syste
men de inzittenden meer veilig
heid gegarandeerd te hebben.
De vernieuwde Impreza is vol
gens Subaru zo gebouwd, dat de
gevolgen van een aanrijding
met een kwetsbare weggebrui
ker tot een minimum beperkt
worden. Vorm en constructie
van bumper en motorkap moe
ten ervoor zorgen, dat de krach
ten die vrijkomen bij een bot
sing met een voetganger/fietser
zoveel mogelijk worden geab
sorbeerd. Bovendien is de Im
preza AWD voorzien van speci
ale ruitenwissers met een voor
geprogrammeerd breekpunt,
waardoor het risico op het oplo
pen van hoofdwonden bij een
voetganger of fietser kleiner
wordt.
De frontpartij van de Impreza is
compleet nieuw met iets zachte
re vormen en een eigentijds ac
cent met kleine uitsparingen
voorde koplampen in het bum
perstuk.
Elke Impreza AWD heeft twee
airbags. En de wat duurdere uit
voeringen hebben actieve anti-
whiplash hoofdsteunen, die bij
een botsing naar voren neigen
om het hoofd op te vangen. Ach
terin zitten drie driepuntsgor
dels, evenals isofix-bevesti-
gingspunten voor de montage
van kinderzitjes.
De zestienkleps boxermotoren
zijn gebleven: een 1.6, een at
mosferische 2 (ben een 2.0 met
De duurste en absoluut snelste Impreza, de WRX STi met 265 pk turbo boxermotor.
Rien van der Steen
Hij is gitzwart en ziet er ta
melijk angstaanjagend uit,
als was hij gemaakt voor een
Bond-film Met grote zoeklich
ten en geschikt om dodelijke
wapens te vervoeren. Geen
nieuwe uitvoering van een Hu
mmer of een nieuw soort pant
serwagen maar een nieuwe 1
truck van het Amerikaanse le
ger, pas onthuld tijdens de De
troit Motor Show.
Het is de Smar Truck H, opvol
ger van de I. waarmee zo goed
als niets gebeurd is. Maar de
nieuwe is beter geschikt om
rampen te bestrijden en zou, zo
is het verhaal, heel goed inzet
baar zijn bij de strijd tegen het
terrorisme.
De Smar Truck II is gebouwd op
het aangepaste onderstel van de
Chevrolet Silverado, die in de
VS net zoveel op straat gezien
wordt als een Volkswagenbusje
hier. Onder de motorkap zit een
dikke V8 met 350 pk, Het voer
tuig heeft roestvrijstalen con
tainers aan boord, waarin wa
pens vervoerd kunnen worden,
maar ook waterzuiveringsap-
paratuur of andere levensred
dende machines na een ramp of
aanslag.
Op de show van Detroit zat er
allerlei ingewikkeld legertuig
op de truck. Zoals een laserge-
stuurde raket en een onbemand
vliegtuigje dat gelanceerd kan
worden om de omgeving te fil
men of in kaart te brengen. In de
cabine ook veel complexe com
puters, o.a. eentje om gemakke
lijk in te breken in andere com
putersystemen. Het voertuig
heeft apparatuur om 's nachts te
kunnen zien (night vision), vi
deocamera's en spullen om bio
logische of chemische wapens te
ontdekken Het prototype heeft
tussen 500.000 en een miljoen
dollar gekost. Het eerste proto
type kostte ook zo'n half rflil-
joen dollar, maar dat sneuvelde
jammerlijk, omdat het niet ge
schikt bleek voor de boze we
reld, zo heeft de fabrikant toe
gegeven.
Ripn van der Steen
Chrysler gaat samen met Mitsubishi en Hyundai een fabriek bou
wen in de VS, waar vanaf 2005 tot anderhalf miljoen motoren
per jaar geproduceerd worden. Waarde fabriek precies komt is nog
niet bekend. Het Amerikaanse Chrysler vormt samen met Merce
des-Benz DaimlerChrysler. De onderneming heeft een belang van
37% in het Japanse Mitsubishi en 10% in het Koreaanse Hyundai.
/Tercedes heeft op basis van de Vaneo een 'van' laten maken, vrij
-LV-Lvan bpm en met grijs kenteken dus. Zijn laadruim bedraagt
bijna drie kubieke meter. De zijruiten in het laadruim zijn vervan
gen door platen, die eruit zien als ramenDie 'window-look' geeft de
auto het uiterlijk van een personenwagen.
Dodge, een merk van Chrysler, liet op de autoshow van Detroit
zoals gebruikelijk weer een aantal studiemodellen zien. Een
van de spectaculairste was geen auto, maar een motorfiets De To
mahawk heeft de 8,3 liter VI0 van de Chrysler Viper tussen de twee
dubbele wielen zitten. De razende krachtbron heeft 507 pk, waar
mee de motorfiets in principe een snelheid van 675 km/u zou kun
nen bereiken. In 2,5 sec. moet het ding van 0 op 100 km/u kunnen
zitten. De dubbele wielen zorgen voor extra stabiliteit. Seriepro
ductie is uitgesloten.
De Dodge Kahuna is bedoeld voor virtueel strandleven. De con-
ceptcar heeft houten zijpanelen, de achterkant kan helemaal open
en op drie zitrijen kunnen zes mensen zitten. Dodge had ook nog een
vingeroefening voor een nieuwdDurango terreinwagen met 5.7 V8
motor en een aanzet voor een Af enger op de show staan.
turbo. De Impreza is er als
1.6/95 pk TS voor €18.495 De
2.0/125 pk GX is bijna €5.000
duurder. De 2.0/225 pk WRX
(die tot nu toe 218 pk's had)
komt op zo goed als 30 mille, de
nogal woest uitgedoste STi (met
265 pk) op €45.000. De vijfdeurs
Plus-versies zijn voor de 1.6 bij
na twee mille duurder, terwijl
de 2.0 GX maar €200 meer kost.
De 1.6 en gewone 2.0 zijn lever
baar met viertraps automaat.
Als gebruikelijk biedt Subaru
uitsluitend vierwielaandrijving
aan. Daarbij gaat het om een
systeem met een centraal diffe
rentieel met visco-koppeling.
Het koppel wordt verdeeld over
de voor- en achteras, afhanke
lijk van de grip die de wielen
hebben De handgeschakelde
Impreza 2.0 GX kent ook nog
'hill-holder', een automatisch
systeem waarbij de stilstaande
auto op een helling niet achter
uit kan rollen. Dat kan van pas
komen, vooral wanneer de auto
als trekauto voor een caravan
gebruikt wordt Alle handge
schakelde vijfdeurs Plus-ver-
sies, behalve de WRX, hebben
hoge en lage eindoverbrenging
voor extra trekkracht
rs GO 1234
SMARTRUCK II
Graphic Willem Buijs, BD Bron Graphic News Foto AP
Onbemand vliegtuigje.
Gelanceerd vanaf SmarTruck;
voorziet navigatiesystemen
van videobeelden
Navigatie- en afluisterapparatuur
achter In de cabine
Chassis Aangepaste Chevrolet
Silverado pickup
Motor V8, 350 pk
Kosten prototype 0,5-1 miljoen
Drie pepperspray-busies I I Lasergestuurde raketten
onder de spatborden
Containers met
apparatuur of wapens,
afhankelijk van missie.
bint