Dodenlijst stopt niet bij 1835 PZC <J Ver keer sobjecten tot kunst verheven Zenkast toont werk van Borsten Minister spreekt in Middelburg over jeugd en onderwijs Stichting Surplus krijgt site cadeau 12 Aantal slachtoffers Ramp hoger kunst cultuur www.pzc.nl/reizen zaterdag 25 januari 2003 door Jacques Cats ZIERIKZEE - Archivaris II. Uil van de gemeente Schou- wen-Duiveland vindt dat er alle aanleiding is om aan de of ficiële lijst met 1835 slachtof fers van de watersnoodramp tenminste één naam toe te voe gen. Het betreft hier de baby Van der Straten uit Capcllc. Het kind werd vlak vóór de Ramp geboren, maar kwam op 1 februari 1953 om het leven, samen met zijn moeder en de drie andere kinderen uit het ge zin. Bij het doen van naspeuringen voor zijn boek over de gebeur tenissen van toen in de kleine woongemeenschap Capelle ontdekte auteur Kees Slager dat de pasgeboren baby Van der Straten de burgerlijke stand en ook daarmee de offici ële dodenlijst nooit heeft ge haald. De vader overleefde de ramp. Om onduidelijke rede nen is bij de burgerlijke stand nooit aangifte gedaan van ge boorte en overlijden van het kind. Vlot De naam van het op 1 februari op een vlot geboren en kort daarna overleden jongetje Va ne van een Nieuwerkerks gezin staat wel vermeld in de officië le lijst met slachtoffers van de Ramp. Archivaris Uil noemt het een extra complicerende factor dat het lijkje van het kindje Van der Straten na de Ramp niet is te ruggevonden. „Als dat het ge val was geweest, had er op een of andere manier een registra tie plaatsgevonden. Doordat het kind niet is aangegeven is die registratie tussen wal en schip geraakt. Maar door de publicatie weten we nu dat het kindje Van der Straten heeft bestaan." Als U11 wordt gevraagd hoeveel slachtoffers de ramp heeft ge- eist, noemt hij in het vervolg het getal 1836. „En als ze daar dan vragen bij hebben omdat ze een ander getal kennen, ga ik uitleggen dat het er eentje meer moet zijn." De archivaris ziet niet direct mogelijkheden om het nieuwe aantal erkend te krijgen Vol gens hem is er maar één ding te doen: er bekendheid aan geven. „Kees Slager is daarmee be gonnen. Ik denk dat we in zijn voetsporen verder moeten gaan." Hartfalen De watersnoodramp maakte ook slachtoffers die niet door verdrinking of onderkoeling om het leven kwamen. W. de Vrieze uit Burgh-Haamstede vertelt van een zuster van zijn grootmoeder die nogal hoog op de Kuierdamseweg in Ellemeet woonde. „Toen ze 's morgens uit het raam keek en de boel blank zag staan, is ze in een hartaanval gebleven. Mijn oom heeft nog even met dat lijk in huis moeten zitten, want die kon toen ook niet meer weg vanwege het water." In het West-Brabantse Klundert zag landbouwer Blommerde, die al zijn vee verloren waande, zijn beesten terug. Deze aanblik bezorgde hem een hartstil stand. Dan waren er ook nog indirecte slachtoffers. S. van der Wekken uit Nieuwerkerk maakte deel uit van een groep geredde per sonen die per schip naar Dor drecht werden vervoerd. Archivaris Uil: „Daar was ook een man bij die wegens uitput ting in het ziekenhuis is opge nomen en daar acht dagen later is overleden. Wellicht was dat een indirect slachtoffer. Maar waar is de grens als je die er ook bij zou tellen? En hoe ga je be wijzen dat een en ander een ge volg was van de ramp? Zo zijn er zeker wel meer geweest. Maar zouden die anders niet zijn gestorven, gewoon thuis?" De meeste slachtoffers vielen in het Zuid-Hollandse Oude Ton- ge (305). Nieuwerkerk was met 289 doden de zwaarst getroffen Zeeuwse gemeente. Het 565 in gezetenen tellende Ouwerkerk, waar het dodental tot 91 opliep, was procentueel gezien de zwaarst getroffen gemeente in het rampgebied. Tot de doden behoorden vooral kinderen in de leeftijdscategorie van vijf tot en met veertien jaar: 155 jongens, 130 meisjes. In heel het rampgebied werden als gevolg van de overstromin gen 92 kinderen wees. Gedrang Rond die wezen ontstond een hevig gedrang van vaak kin derloze echtparen die zich graag over zo'n kind wilden ontfermen. Met de verzorging van wezen belaste instanties werden bestookt mét aanvra gen uit binnen- en buitenland. Over die laatste categorie had de Nederlandse regering echter al in de eerste rampdagen laten weten dat er geen sprake van zou zijn dat kinderen zouden worden toegewezen. Alle bui tenlandse hulp was in die dagen zeer welkom, maar op het punt van kinderzorg en pleegouder schap werd die hulp afgewe zen. De kinderen moesten in ei gen land worden opgevangen. Verzoeken van Nederlanders tot adoptie hoefden tenslotte niet in behandeling te worden genomen. Vrijwel alle wezen konden in het gezinsverband van familieleden worden opge nomen. Herbegrafenis in Drcischor. foto archief PZC door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Maria van der Hoeven, demissionair minister van onderwijs en staatssecreta ris Clémence Ross-van Dorp (jeugdzorg) spreken beiden tij dens de conferentie Jeugdzorg en Onderwijs, die de provincie houdt op donderdag 20 februari in Middelburg. Doel is de samenwerking tussen de jeugdhulpverlening en basis scholen en voortgezet onderwijs te verbeteren. Gedeputeerde L. Coppoolse opent de confe rentie. Snelle herkenning en aanpak van problemen bij kinderen - voor ze leiden tot voortijdig schoolverlaten of ontwikke lingsstoornissen - is onderdeel van het beleid van de regering. Provincie en gemeenten zijn daar verantwoordelijk voor in hun jeugdzorg en preventief jeugdbeleid. Bij de preventie taak van nieuwe Bureau Jeugd zorg Zeeland hoort het advise ren van scholen bij problemen met leerlingen en het coördine ren van de hulp. In Zeeland bestaat een aantal projecten, sommigen op proef, waarbij instellingen als GGü' Jeugdzorg en Maatschappelijk Werk leerlingen hulp bieden Zo zijn er sociaal-medische teams voor alle scholen en werken er op proef consultatieteams van GGD en Maatschappelijk Werk Oosterschelderegio in Goes en Borsele. Op Walcheren zette het AMW het schoolmaatschappe- lijk werk op Vanuit het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn onder steunt het Landelijk Centrum Jeugdzorg en Onderwijs betere samenwerking tussen scholen en jeugdzorg. Prof. drs. Dolf van Veen, hoofd van het LCOJ,iséén van de sprekers tijdens de con ferentie, die een aantal work shops omvat. GOES - De stichting Surplus, een Zeeuwse hulporganisatie van vrijwilligers die zich richt op Oekraïne, heeft een website gekregen van het bedrijf Motion Works. De website, die binnen enkele weken moet uitmonden in een interactieve documentaire, heeft voor Motion Works gefun geerd als een uitgebreide vin geroefening. Cas Slagboom van Motion Works wilde na lange tijd werken in de commerciële sector, verkennen hoe moderne informatiemedia ideële be weegredenen en organisaties onder de aandacht kunnen brengen. Slagboom en zijn part ner Nathalie Nijkamp kozen voor Surplus, waarvan de vrij willigers werden gevolgd bij hun acties in Nederland, onder weg naar Oekraïne en in de dorpen waar ze scholen, wees huizen ziekenhuizen en wees kinderen ondersteunen. Op de website vertellen de vrijwilli gers over wat hen drijft endebe schouwer krijgt een doorkijkje in de Oekraïense samenleving, Ook zijn er allerlei links toege voegd, waaronder een cursus Oekraïens voor beginners. Voor de documentaire-onderdelenui de website verzorgde Ton Son- dag het camerawerk. De site is vanaf vandaag toegankelijk: www.sui-plus-oekraine.com. Advertentie KLOVENIERSDOELEN MIDDEL BUR C ZA. 25 JAN. 20.30 UUR ACOUSTIC JAZZ TRIO OLAF TARENSKEEN gitaar HARRY EMMERY contrabas JOSHUA SAMSON percussie door Anita Tournois KNOKKE - C.C. Scharpoord in Knokke biedt plaats aan meer dere tentoonstellingen. Het SE AS is de plek waar de jonge kun stenaars, van 18 tot 30 jaar, de gelegenheid geboden wordt haar of zijn werk te tonen. Dit keer wordt de ruimte ingeno men door Jan(us) met Interpre taties. Op de bovenverdieping kan men kennis nemen van het geen geselecteerd werd voor de Vierjaarlijkse prijs voor Beel dende Kunst van de Provincie West-Vlaanderen 2002 Kunstenaar Jan(us) Boude- wijns uit Mortsel volgde ver schillende kunstopleidingen, zowel toegepaste als vrije beel dende kunst - schilderen en ex perimenteel - en digitale foto grafie. Al deze disciplines zijn terug te vinden in zijn geëxpo seerde werken. Driedimensio naal wordt teruggebracht naar het platte vlak en omgekeerd. Als schilder legde hij zijn doe ken in hoeken op de vloer, zodat deze als objecten integreerden in de ruimte. Vooral de randen fascineerden hem en zo raakte hij in de ban van boorden en af grenzingen. De huidige vormgeving van zijn projecten werd geïnspireerd door het verkeer. Verkeersbor den, vluchtheuvels, rotondes, Interpretatie van Jan(us). tunnelsstukken trottoir en pla veisels worden uit hun verband gehaald en onder de aandacht gebracht. Verkeersobject wordt schilder- of tekenkunst. Vier ge schilderde borden met omge keerde kleuren, vervaardigd met lak en zelfklevende film op metaal, vormen een mooi voor beeld. Met gebruik van compu ter manipuleert hij foto's en ver werkt deze digitale prints op papier of doek. Realistisch zijn Advertentie 321182 Pbcb-illl'J r'f'&K' ''tzkwM** -> Cbz/jjjJïiï hn'u u/Hf uI'J-jh'uïh'Jhji in samenwerking met: snowplaza rl I A Wilrijk (ondertunneling Al 2), een potloodtekening op papier en Sculptuur, een driehoekig object van beton met grind dat midden in de ruimte ligt. Prijs Op de bovenverdieping is actue le kunst te bezichtigen van Syl- vie Crutelle, Jan De Vliegher, Waldo Engels, Nick Ervinck, Peter Lagast, Lily Rappelet en Katrien Vermeire, de genomi neerden van de Vierjaarlijkse Prijs voor de Beeldende Kunst voor West-Vlaanderen. Fotografie vormde een belang rijk onderdeel. Katrien Vermei re, laureaat met deze kunst vorm, heeft een fascinatie voor het ongerepte, het prille. Zij maakt kleurenfoto's van tiener meisjes, als Rivka, of onge schonden landschappen als een verlaten grindstrand, Dunge- ness. Door soberheid van kleur als compositie leidt mets af, wordt de afbeelding zelfs in dringend. In de combinaties van portret en landschap zijn de fi guurtjes haarscherp afgebeeld Dit alles resulteert in een per soonlijke beeldtaal en techniek met een zoektocht naar schoon heid, rust en harmonie. Dubbelzinnig Van een totaal andere orde zijn de foto's van Sylvie Cru telle, die de premie in de wacht sleepte Zij gebruikt zichzelf als toon beeld, In tegenstelling tot Ver meire is zij niet op zoek naar schoonheid, haar werk is juist enigszins bizar en duidelijk dubbelzinnig. Mooi voorbeeld is het werk 1 love mama, waar een foto Peter Nicolai kind getatoeëerd wordt met het beeld van de mama op het rompje en de woorden en een hart als een band om de boven arm. Futuristisch is de mixed media/installatie van Nick Er vinck, die de aanmoedigings prijs voor jong talent kreeg. Fantasieobjecten zijn figuratief als abstract en hebben techni sche vormen als schotels, anten nes, bouwwerken. Geïnspireerd door ver- en bewerkingen van zijn ervaringen en belevingswe reld, ingegeven door details van onze moderne beschaving en een tijdperk met overvloedig beeldmateriaal. Sculpturen met titels als Gniurks en Kasam lij ken science-fiction en een sce nario van een bepaald toe komstbeeld. Schedels Peter Lagast's Pinokkio-Skull vormt een serie schedels met lange neuzen, vaak in een ver werking met metaal. Wees geze ten is een textielobject, een knuffelstoel in roodwit gemar merde stof en uitstekende witte beenderen, van Lily Rappelet, geïnspireerd door een stuk vlees met rib. Jan De Vliegher schil dert expressief en met warme tinten. In de videoarchitectuur- installatie van Waldo Engels be schermen kartonnen dozen een naakte man, die ronddraait en na een poos zelfs ondersteboven komt te hangen. Tentoonstelling Vierjaarlijkse prijs voor Beeldende Kunst t/m 16 februari, "Interpretaties" tot 23 februari, Scharpoord, Meer- laan 32, Knokke-Heist. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De Zenkast in Middelburg, tentoonstel lingsruimte van kunstenaar William Verstraeten, laat de komende maanden kleine overzichten zien van de oeu- vres van Zeeuwse kunste naars. Vanaf morgen is de eer ste beurt aan Henric Borsten uit Wissenkerke. De titel van de expositie is Staten, versie 1988-2003 De jaartallen klop pen, maar het zou een misvat ting zijn te denken dat het om een chronologisch overzicht gaat. „Bij het maken van nieuw werk herneem ik regelmatig iets uit het verleden", vertelt Borsten. „Daardoor ontstaat een bepaalde samenhang in mijn oeuvre." In de Zenkast is geprobeerd iets van die sa menhang zichtbaar te maken. Daarbij komt dat ruimte een belangrijk gegeven is in het werk van Borsten. De manier waarp de beschouwer zich verhoudt tot de tentoongestel de kunstwerken én de manier waarop de werken zich ver houden tot de ruimte waarin ze worden getoond, is belang rijk. Dus ook in de Zenkast. Liever dus dan zijn werk in chronologische volgorde te presenteren, heeft Borsten er voor gekozen een duidelijke link te leggen tussen zijn werk en de expositieruimte. De tentoonstellingszaal be vindt zich in een oud pand in de Middelburgse Verwerij- straat. Bij binnenkomst treft de bezoeker drie werken van Borsten aan in de hal. Vervol gens leidt een brede trap naar de lager gelegen expositie ruimte. Door de hal bij die ruimte te trekken, introdu ceert Borsten meteen een mo tief uit zijn werk: het hoogte verschil. Enkele van zijn wer ken hangen bewust boven of onder ooghoogte. 'Wat is mijn positie ten opzichte van dit werk?', is de vraag die hij daar mee oproept bij de beschou wer. Stroomgeleiders Opvallend zijn ook twee oude stroomgeleiders van een tram die verticaal aan de wand zijn opgehangen. Borsten heeft de twee rechte lijnen verbonden met wat hij noemt 'notities' op een glasplaat die ernaast hangt. De notities bestaan uit twee horizontale lijnen met een kruisje ertussen. Het is een werk uit een eerder opge bouwde serie van zes. Maar in de Zenkast kan het niet anders of de bezoeker legt een link met de twee tralies aan de bui tenkant van enkele van de ra men. In Borstens beeld van de stroomgeleiders worden ze weerspiegeld. Of wat te denken van de vi deosculptuur? Borsten heeft een beeldbuis op een van de witte muren gericht. Een glas plaat staat er schuin tegenaan. Een continu draaiende video band zorgt ervoor dat achter de glasplaat op de witte wand een groen schijnsel zichtbaar is. Links van deze installatie bevindt zich een raam dat uit kijkt op de tuin. Hier heeft het groen van de videosculptuur een parallel in de begroeiing. Toch zit in het groen ook een duidelijke tegenstelling, want het één is een elektronisch pro duct, het andere van natuurlij ke aard. Iets wat alle werken van Bor sten - er zijn wandobjecten te zien die een mix zijn tussen schilderij en sculptuur, gra fiek, wandobjecten met TL- buizen en de genoemde vi deosculptuur - verbindt, is het motief van horizontale en ver ticale lijnen. Heel subtiel mar keert hij hoeken. Dat gebeurt zelfs in de met toner uit een la serprinter gemaakte tekenin gen van diagonalen, want wie goed kijkt ziet dat ook daarin perspectief een hoek is gete kend. „De standpuntbepaling, waar bevind ik mij ten opzich te van wat ik zie, dat is essenti eel in mijn werk", licht Bor sten toe. Op de vraag of zijn thema dan is hoe de mens zich verhoudt tot de wereld omhem heen, volgt meteen een nuan cering. „Dat zijn zulke grote woorden." En inderdaad, Borstens werk is vooral subtiel en ingetogen Daarbij past geen retoriek. „Ik probeer met zo weinig moge lijk middelen een maximale zeggingskracht te bereiken." Expositie: Henric Borsten, Staten, versie 1988-2003, t/m 10 maart in De Zenkast, Ver- werijstraat 28 in Middelburg, open do t/m za van 14-17 uur. Opening zondag 14 uur. Werk van Henric Borsten. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 12