Ondernemers tegen verkeersplan
PZC
PZC
Afghanen zien ons als bevrijders
Vlissinger wil water terug in Bellamypark
Geen vergoeding
oor overlast door
reinverkeer WCT
Heffing transferium
Renesse onder vuur
Computerapparatuur weg uit auto
Vlissinger (22) aangehouden
Kanaalweg dicht voor fietsers
Verdachte rookbom gehoord
Werkstraf voor 'vriendendienst'
Maatregelen Koepoortstraat en Oostkerkplein verschuiven problemen
agenda
Nauwelijks reacties op
plan Goese Evertsenstraat
0800 - 0231 231 (GRATIS)
J
woensdag 22 januari 2003
VLISSINGEN - Onbekenden hebben tussen maandagavond
20.00 uur en gisterochtend 7.45 uur voor enkele duizenden
euro's aan computer- en video-apparatuur gestolen uit een
auto, die geparkeerd stond aan de Deltaweg in Vlissingen. De
auto werd opengebroken.
VLISSINGEN - De politie heeft maandag om 3 .00 uur een 22-
jarige Vlissinger aangehoudenDe man wordt ervan verdacht
kort daarvoor brand te hebben gesticht in een stapel vuilnis
zakken, die tegen de gevel stonden van een flat aan de Korte
Zelke. Het brandje kon door agenten worden geblust. De poli
tie verdenkt de Vlissinger ook van het omduwen van een eco-
toilet op de Zeemanserve. Het schadebedrag van de baldadig
heid is onbekend.
MIDDELBURG - De Kanaalweg in Middelburg wordt verbo
den voor fietsers. Fietsers moeten voortaan via de fietstunnel
bij het station, de Segeerssingel en de Nieuwlandseweg rij
den. In december stelde het college van B en W nog voor om de
weg voor een periode van negen maanden helemaal af te slui
ten. Dat stuitte op grote weerstand in de gemeenteraad. Vol
gens het college is de verkeerssituatie op de weg te gevaarlijk.
BRUINISSE - De politie heeft een man gehoord die wordt
verdacht op nieuwjaarsnacht in het Bruinisser jongerencen
trum De Pul een rookbom te hebben aangestoken. De negen
tienjarige Bruënaar is na verhoor weer op vrije voeten ge
steld. Hij heeft nog niet bekend.
De politie meent evenwel op basis van getuigenverklaringen
voldoende aanwijzingen te hebben dat hij er mee te maken
heeft. Omdat de verdachte militair is, is de zaak voor verdere
afhandeling overgedragen aandeKonin klij ke Marechaussee.
Door de uit de hand gelopen 'grap' raakte drie mensen in De
Pul in ademnood. Twee van hen moesten voor behandeling
naar het ziekenhuis.
MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft giste
ren een 22-jarige inwoner van Goes voor diefstal van een aan
hangwagen veroordeeld tot veertig uur taakstraf, waarvan de
helft voorwaardelijk.
De Goesenaar stal 22 juli vorig jaar in Kamperland een aan
hangwagen, die hij vervolgens voorde woning van zijn vriend
parkeerde. De eigenaar van de aanhangwagen, die onvind
baar was, zou nog voor achthonderd euro in het krijt staan bij
de vriend, een dertigjarige man uit Goes.
Ook deze tweede man moest zich gisteren verantwoorden
voor de politierechter. Officier van justitie J. Groen kon het
bewijs niet hard maken en vroeg de oudste verdachte vrij te
spreken. Politierechter A. Janssens-van Kampen kwameven-
eens tot vrijspraak.
De jongste verdachte zag zijn actie als een vriendendienst. Hij
wilde 'iets terugdoen'. Hij vertelde dat hij in moeilijke tijden
altijd voor hulp kon aankloppen bij zijn vriend. „Ik heb de
aanhangwagen niet gestolen om voor mezelf te houden", stel
de hij. „Hij heeft zich als deurwaarder voor zijn vriend opge
steld", vulde zijn raadsman P. van Kampen aan. De argumen
ten brachten de politierechter niet uit haar evenwicht, want
ze achtte de diefstal bewezen.
wifAh van der Sluis
IIDDELBURG - De plannen
■a het Middelburgse gemeen-
jtetuur om het eenrichtings-
srkeer in de Koepoortstraat
c ie keren en het Oostkerk-
liein af te sluiten, zullen leiden
Keen verschuiving van de ver-
isrsprobleniatiek.
ra: stelt het Ondernemers Col-
^hefMiddelburg (OCM) in een
kaan het college van B en W.
Ügens de ondernemersvereni-
ógzijn de wegen naar Klaren-
absoluut niet berekend op
maantallen auto's.
Ie gemeente Middelburg wil
iisluipverkeer in de oostelijke
feinenstad (Molstraat, Koe-
mdstraat, Molenwater en
feeweg) tegengaan. Auto's
orgen voor trillingen, geluids-
jverlast en een gevoel van on-
siiigheid bij bewoners, omdat
r te hard wordt gereden. Het
pieentebestuur bestudeert
«aantal mogelijke oplossin-
53i. Daarbij denkt het college
«ral aan het omdraaien van
^richtingsverkeer in een aan
praten
^dinsdag 18 februari houdt de
pieente vanaf 19.30 uur een
aformatie-avond in de Burger
zin het stadhuis
Itreikbaarheid
L OCM is bezorgd over de
kanen en de mogelijke effec-
n. Ondernemers in de omge-
Eg van Molenwater, Koe-
wrtstraat en Brakstraat heb-
iec volgens het collectief dui-
glijk aangegeven dat hun be-
rijven ernstige schade zullen
edenmet allerlei financiële ge-
rlgen. Zij hebben grote moeite
ai de bereikbaarheid van hun
Könjven door hun klanten,
ifct'. Ondernemerscollectief
lijst er in de brief op dat er een
lieuwesluiproute ontstaat van-
i! Klarenbeek via het Jacob
jloggeveenhuis via de Singel-
caat naar de Dam. Dat heeft
fct.gdvolg dat de Koepoort-
caat mogelijk minder verkeer
hijgt in vergelijking met de
aidige situatie, maar de over-
st blijft.
De nauwe Singelstraat wordt
echter doorvoerroute van ver
keer vanaf Klarenbeek en het
Molenwater. Deze straat is daar
absoluut niet op berekend. Bo
vendien ontstaan extra onveili
ge situaties voor voetgangers,
fietsers en kinderen. Tevens
worden incidenteel opstoppin
gen verwacht als de Singel-
straat tijdelijk wordt afgesloten
voor: verhuizingen, laden en
lossen voor verbouwingen en
uitvoeringen Concert- en Ge
hoorzaal en in- en uitstappen
gehandicaptenvervoer en be
zorging aan huis van goederen
en boodschappen.
Nu kan men nog via de
Koepoortstraat een andere rou
te nemen, maar bij de voorge
stelde plannen komt in een fuik,
waaruit geen ontsnappen meer
mogelijk is."
Door de voorgestelde wijzigin
gen, aldus het OCM, wordt het
verkeer naar Klarenbeek omge
leid via het Tangent of via de
Nederstraat, Veerseweg en Nas-
saulaan. Daardoor gaat de ver
keersdruk op die wegen om
hoog. Volgens het collectief
leiden de voorgestelde maatre
gelen van het gemeentebestuur
tot een 'onverantwoorde ver
schuiving' van het verkeer.
door Edith Ramakers
VLISSINGEN - Het moment is rijp om
Vlissingen haar haven in het hart van de
binnenstad terug te geven. Dat is de me
ning van Mark Weug (41) uit Vlissingen.
„Technisch gezien is het mogelijk om het
Bellamypark weer te veranderen in een
haven", zegt hij. „En laten we nu niet bij
voorbaat een afwijkend idee van de tafel
vegen met de opmerking dat het niet uit
voerbaar zou zijn of veel te kostbaar."
Vlissingers zijn door de gemeente uitge
nodigd om mee te denken over een ver
nieuwende of nieuwe invulling van het
Bellamypark, de Nieuwendijk, de Zeil-
markt en het gebied rond het Arsenaal.
Afgelopen weekeinde konden bewoners
uit de buurt en ondernemers hun ideeën
kwijt. De gemeente wil in februari een
bijeenkomst organiseren met Vlissingers
uit de overige wijken. Ook zullen de
zienswijzen van deskundigen worden
meegenomen. De opmerkingen en sug
gesties moeten leiden tot een definitief
herinrichtingsplan.
„Mijn idee is simpel. Waar anders in Vlis
singen dan aan het Bellamypark is nog
een fors aantal historische kadepanden
aanwezig? We kunnen de oude haven
herstellen, waardoor dit gedeelte van
Vlissingen in een klap haar historische
karakter en aantrekkelijkheid terug
krijgt. Het zal Vlissingers en toeristen
aanspreken."
Want in de uitgegraven haven zouden,
zoals vroeger, zeewaardige schepen kun
nen aanmeren. „En waarom zou er geen
oude dekschuit kunnen komen, die per
manent dienst doet als restaurant? Op
het Bellamypark is ook nog ruimte voor
een mooi hotel. In het stedelijk museum
kunnen prachtige kamers komen, en het
spreekt ook aan om een brug over de
nieuwe haven aan te leggen. Een brug die
lijkt op de Middelburgse Spijkerbrug."
Helemaal nieuw is de discussie over het
herstel van de haven nietDrie jaar gele
den werd ook voorzichtig geopperd om
De haven met links de Smalle Kade en rechts de Bellamykade. Opname daterend van rond 1890.
foto Emrik&Binger, collectie gemeentearchief Vlissingen
het Bellamypark 'weer onder water te
zetten'. „Maar ik vind dat er nooit serieus
over is doorgesproken. Met de huidige
techniek is het mogelijk om een veilige en
schone haven te krijgen."
In 1909 werd de toenmalige haven, die
aan de Smalle Kade en de Bellamykade
lag, drooggelegdReden voor de demping
was een stormvloed, die in 1906 de halve
stad onder water zette. Een vloedgolf
van vier meter hoogte was Vlissingen te
machtig. Het toenmalige gemeentebe
stuur sprak ook van stankoverlast. De
haven was een open riool.Maar dat is nu
niet meer zo. De riolering is verbeterd.
En moet er een schutsluis worden ge
maakt om het waterpeil te regelen."
Vlissingen heeft al een jachthaven in het
centrum, de Michiel de Ruyterhaven
„Het punt is dat de doorgang naar die
jachthaven voor veel schepen te smal is.
Grote schepen varen deze haven voorbij.
Die schutsluis voor deze nieuwe haven
zou zo groot moeten worden dat ook de
forsere schepen binnen kunnen komen."
Hij vermoedt dat de horeca-ondeme-
mers aan het Bellamypark zijn plan niet
'zien zitten'. „Ik was afgelopen zondag
bij de bijeenkomst en ondernemers rea
geerden er lauw op. Er werd amper acht
geslagen op mijn idee. Ik vind dat Vlis
singers moeten weten dat de haven terug
kan komen en dat zij zich daarover uit
kunnen spreken. Voor de ondernemers
blijft er ruimte over voor terrassen, ook
als de haven terugkomt."
róorRob Paardekam
IRABBENDIJKE - Omwonen
den van het spoor die een stij-
[ende overlast ervaren als er na
ieaanleg van de Westerschelde
Containerterminal (WCT) meer
üeinen rijden, kunnen volgens
lel college van Reimerswaal
Ren aanspraak maken op een
planschadevergoeding.
^.anschade is schade die voort
eek uit plannen die zijn uitge
leerd of goedgekeurd door de
verheid. Een vergoeding moet
'ior de gemeenteraad worden
'■«gekend. Het kan gaan om
«jvoorbeeld verlies van uit
ent of toename van geluids
overlast. Zo kregen twee ge-
snnen uit Kruiningen een
«hadevergoeding omdat voor
sa woningen een nieuw wijkje
•sdgebouwd, dat hun uitzicht
^nmnderde. Tijdens het raads-
Kenspreekuur van oktober
tóaede man uit Krabbendijke
^elevragen over de mogelijk-
redactie
walcheren
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
■•380 AA vlissingen
Tel: (0118) 484000
[ax:(0118)470102
E-mail: redwalch@pzc.nl
Ab van der Sluis (chef)
Nadia Berkelder
Edith Ramakers
Miriam van den Broek
Koen de Vries (sport)
«ntrale redactie
"ostsouburgseweg 10
■osibusl8
AA vlissingen
Jel; (0118)484000
^ax: (0118) 470102
"tail: redactie@pzc.nl
'NTERNET
Wvv-pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
heden voor het verhalen van
planschade na de aanleg van de
WCT. De gemeente heeft hem
schriftelijk geantwoord.
Een vereiste om in aanmerking
te komen, is dat de schade het
gevolg is van een planologische
wijziging. Juist om die reden
kunnen mensen in geval van
storend WCT-treinverkeer
straks geen aanspraak maken
op planschade. De spoorbaan
ligt er immers al. Er is dus geen
sprake van een planologische
wijziging.
Voorkomen
De gemeente probeert de bewo
ners gerust te stellen door te
zeggen dat ze alles in het werk
zal stellen om extra overlast te
voorkomen. B en W schrijven
dat ze maatregelen zullen eisen
als de WCT tot een overschrij
ding van de wettelijke geluids-
normen leidt. Dat kunnen ge
luidsschermen zijn, maar ook
veranderingen aan het spoor
zelf.
Verder zijn de gemeente en de
provincie in een vorig jaar afge
sloten convenant al overeen ge
komen dat er compenserende
maatregelen moeten komen. Zo
worden enkele woningen in Ga-
wege op kosten van de provincie
gesaneerd en komen er geluids-
werende voorzieningen rond
het spoor ter hoogte van de
nieuwe wijk Rozeboom in
Krabbendijke.
Om straks precies te kunnen be
palen of en in welke mate de
overlast is toegenomen, zal de
gemeente nog voor de aanleg
van de WCT meten wat de hui
dige geluids- en trillingswaar
den zijn.
door Rolf Bosboom
GOES - De invulling van de ka
vel aan de Evertsenstraat in
Goes waar tot voor kort het
transformatorgebouw stond,
lijkt op weinig weerstand te
stuiten. De plannen die in no
vember werden gepresenteerd,
leverden slechts drie reacties
op. Die geven geen aanleiding
tot aanpassingen.
Het transformatorgebouw heeft
tot veel commotie geleid, door
dat projectontwikkelaar Van
Garderen Dekker het enkele
jaren geleden deels liet slopen,
zodat de wijk lange tijd werd
ontsierd door een grote ruïne.
Dat werd door de gemeente
Goes gezien als een poging om
haar onder druk te zetten, zodat
het plan van de ontwikkelaar
voor een appartementencom
plex op die locatie sneller en
zonder problemen kon worden
uitgevoerd.
Uiteindelijk werd vorig jaar au
gustus een doorbraak gefor
ceerd in de moeizame bespre
kingen. Het gevolg is dat de
sloop van het resterende deel
van het gebouw inmiddels is
uitgevoerd. In november wer
den belangstellenden geïnfor
meerd over de nieuwe invulling
van de locatie.
Het is de bedoeling om er een
complex met ongeveer veertig
appartementen in drie bouwla
gen neer te zetten. Op aandrin
gen van de gemeente krijgt het
een industriële architectuur,
zodat het verwijst naar het ver
dwenen transformatorgebouw
Om af te tasten hoe de plannen
in de wijk vallen, is eerst een 'in
formele' inspraakronde gehou
den. Iedereen kon op de plannen
reageren. Het aantal reacties
bleef beperkt tot drie.
Vlissingse majoor vertrekt zaterdag naar Kaboel
1 STREEKACTIVITEITEN
BIGGEKERKE - Kaasboer Biggekerke.
9.00-12.00 uur: Tossen. Inschrijving tus
sen 8.45-9.00 uur;
Dorpshuis, 10.30-16.30 uur: Quiltten
toonstelling en hobbydemonstraties,
GRIJPSKERKE Het Dorpshuis, 14.00
uur. Koersbailen en biljarten;
MELISKERKE - Ons Huis. 13.30 uur: Bil
jart en bejaardensoos;
OOST-SOUBURG Wijkcentrum De Re
genboog, 9.00-11.30 uur: Sina Idioma,
activiteiten voor Antilliaanse vrouwen;
SEROOSKERKE - Zandput, 13.30 uur
Koersbal, biljarten en kaarten;
VLISSINGEN - Wijkcentrum Open Hof,
13.30 uur: Soosmiddag voor vijftigplus
In- en Uitloophuis, Van Goghlaan 241a,
13.30-16.00 uur; Sociaal spreekuur.
door Ab van der Sluis
VLISSINGEN - Kaboel, de
hoofdstad van Afghanistan,
lijkt op een stad uit de Middel
eeuwen, maar dan met auto's.
Die indruk heeft majoor Ronald
Gillesse (37) uit Vlissingen over
gehouden aan zijn eerste ver
kennende bezoek, vorig jaar
november aan het door oorlog
verscheurde land. Zaterdag
vertrekt hij voor drie tot vier
maanden naar Afghanistan als
commandant van de infanterie-
compagnie. Gillesse wordt daar
verantwoordelijk voor de dage
lijkse gang van zaken voor 186
militairen.
Vanaf half februari is Neder
land samen met Duitsland ver
antwoordelijk voor de interna
tionale troepenmacht (ISAF) in
Afghanistan. Behalve de infan-
teriecompagnie van Gillesse
vertrekt ook een support de
tachment met geneeskundige
troepen, de logistieke aan- en
afvoer, keukenpersoneel en een
veertig tot vijftig commando's.
De Nederlandse soldaten voe
ren patrouilles uit en assisteren
lokale politiemensen bij het
handhaven van de orde. „Wij
moeten ervoor zorgen dat in
Kaboel een dusdanige stabiele
situatie ontstaat, dat de over
gangsregering in staat is te kun
nen regeren als een legitieme re
gering", vertelt Gillesse.
Gillesse was in november an
derhalve week in Afghanistan.
Geschrokken is hij niet van de
situatie ter plekke. Tweemaal
eerder was hij in Bosnië. „Ik had
de chaos wel verwacht. Maar
verwoestingen op een dergelijke
schaal had ik niet eerder gezien
Je ziet enorme kraters, maar ook
huizen met kogelgaten."
Blij verrast was hij over de hou
ding van de Afghanen. „Ook'al
had ik door de enorme taalbar
rière weinig contact met de lo-
Majoor Ronald Gillesse: „Het gevaar in Afghanistan schuilt 'm in
het onzekere." foto Ruben Oreel
kale bevolking. De mensen zien
ons nog steeds als bevrijders. Ze
zijn vriendelijk, écht vriende
lijk. Voor het eerst in 23 jaar zijn
er weer marktjes waar brood,
groente, fruit en vlees te koop is.
Vroeger was het de normaalste
zaak van de wereld dat gewa
pende groepen in de stad rond
liepen. Nu niet meer, omdat de
ISAF zo intensief patrouilleert.
Behalve van politiemensen zie
je nauwelijks meer wapens op
straat, of mensen moeten daar
een heel goede reden voor heb
ben."
Verkeer
Gillesse zag ook dat het verkeer
weer op gang is gekomen. „De
handel met Pakistan is na het
verdrijven van de Taliban weer
goed op gang gekomen. Er is een
enorme toename van vrachtwa
gens met rijst, kolen en hout.
waar je hier in Nederland nog
geen tien meter mee durft te rij
den. Daar tussendoor zie je met
ijzerdraad vastgebonden karre
tjes met paarden ervoor..."
Kaboel is door de internationale
vredesmacht verdeeld in poli
tiedistricten. Gillesse is met zijn
manschappen verantwoorde
lijk voor vier van zulke wijken.
Tijdens de dagelijkse patrouil
les moeten de soldaten hun
'voelsprieten' uitsteken „Wij
moeten inlichtingen van straat
halen door te zien, te proeven en
te ruiken wat van wezenlijk be
lang kan zijn voor het hogere ni
veau, die het weer kan doorge
ven aan de regering."
Mijnen
Daarnaast markeren de Neder
landse militairen de plekken
waar mijnen of niet-ontplofte
projectielen liggen. Het ruimen
zelf wordt door Afghanen ge
daan. „Maar als wij langs routes
rijden en explosieven zien, die
gevaar kunnen opleveren voor
onze patrouilles, zullen we ook
zelf mijnen ruimen. Het mes
snijdt dan aan twee kanten: we
maken daarmee niet alleen onze
route toegankelijk, maar na
tuurlijk ook voor de Afghanen.
Bang om naar Afghanistan te
gaan is Gillesse niet „Het is
mijn werk", zegt hij. „Het is ab
soluut dreigender dan in 1993
en 2000 toen ik in Bosnië was, al
heb ik in Srebrenica vrij veel on
der vuur gelegen. Het gevaar in
Afghanistan schuilt 'em in het
onzekere. De ene dag kun je
door een straat rijden, waar de
bevolking 'hello' tegen je zegt.
en de dag erna kan er een bom
aanslag of een schietincident
zijn. Je moet continu geconcen
treerd zijn op het feit dat er iets
kan gebeuren. Je mag niet non
chalant worden."
door Marcel Modde
RENESSE - Ondernemersorga
nisaties hebben het vuur ge
opend op het besluit van de ge
meente Schouwen-Duiveland
om een parkeerheffing in te voe
ren op het transferium in Renes
se. Na de eilandelijke federatie
FOS uiten nu ook MKB Neder
land en de Brabant-Zeeuwse
Werkgeversvereniging (BZW)
felle kritiek.
Volgens MKB Nederland is juist
het gratis parkeren, gekoppeld
aan het gratis navervoer per
bus, altijd één van de sterke
punten geweest van Renesse. De
motieven om destijds een trans
ferium op die locatie te begin
nen, zijn naar mening van de
branche-organisatie voor het
midden- en kleinbedrijf onver
minderd van kracht. Sterker
nog, zo wordt aangevoerd in een
brief aan de gemeente, 'in het
land was dit hét voorbeeld van
hoe het gaat en zou moeten
gaan'. Dat die insteek nu uit be
zuinigingsoverwegingen over
boord wordt gegooid, kan er bij
MKB Nederland niet in.
„Het vermarkten van het pro
duct Schouwen-Duiveland
vergt strategisch en tactisch
marketinginzicht. Het strate
gisch doel van uw beslissing is
onduidelijk en tactisch komt
het op een verkeerd moment."
MKB bespeurt in het besluit
verder een weinig 'consistent
beleid', dat bovendien het ima
go van de toeristische regio geen
goed doet, omdat 'één van depo-
ten van de succesformule on
deruit is gehaald'.
Wat er bij de brancheorganisa
tie evenmin ingaat, is dat de
gemeente juist in deze eco
nomisch zwaardere tijden de
ondernemers op het eiland
afvalt. „Van het bedrijfsleven
en werknemers worden de ko
mende jaren offers gevraagd,
dat mag ook van de gemeente
worden verlangd." Eerder al
kantte de eilandelijke onderne
mersfederatie FOS zich sterk
tegen de invoering van het be
taald parkeren (één euro per dag
op het Renesser transferium.
De FOS bedacht als alternatief
een langere periode betaald
parkeren bij de bestaande par-
keermeters in de Schouwse
westhoek. Die maatregel brengt
zeker net zo veel op als de nieu
we heffing op het transferium, is
daar de opvatting.
Of beide inkomsten inderdaad
tegen elkaar vallen weg te stre
pen, wordt door de gemeente
onderzocht. Ook wordt nagere
kend welke kosten er gemoeid
zijn met de invoering van het
betaald parkeren (een slagboom
en controle) op het transferium
Dat gebeurt op initiatief van de
WDéén van de partijen die no
vember vorig jaar ook het voor
touw nam om de parkeerheffing
op het transferium te introduce
ren. Door die maatregel kon de
stijging van de onroerend zaak
belasting (OZB) voor huisbezit
ters enigszins worden getem
perd
VVD-fractievoorzitter A. Ver-
seput verwacht dat nog deze
maand uitsluitsel kan worden
gegeven Op basis van die uit
komsten willen de liberalen
overleg met de brancheorgani
saties.
Hij benadrukt dat mogelijke al
ternatieven minimaal vijftig
duizend euro op jaarbasis moe
ten opleveren. „Want dat is do
bezuiniging waarop dit besluit
is ingegeven."
Het argument van het econo
misch nadelig effect, gaat voor
Verseput niet op. „Want ook in
Zierikzee moet worden betaald
voor een parkeerplaats. Dan
zou je dat ook moeten meene
men en niet alleen het transferi
um er uitlichten. En waar gaat
het dan eigenlijk om: één euro
voor een hele dag. Het busver
voer blijft gratis."
Advertentie)
Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen