Ondernemers tegen verkeersplan PZC PZC Afghanen zien ons als bevrijders Vlissinger wil water terug in Bellamypark Geen vergoeding oor overlast door reinverkeer WCT Heffing transferium Renesse onder vuur Computerapparatuur weg uit auto Vlissinger (22) aangehouden Kanaalweg dicht voor fietsers Verdachte rookbom gehoord Werkstraf voor 'vriendendienst' Maatregelen Koepoortstraat en Oostkerkplein verschuiven problemen agenda Nauwelijks reacties op plan Goese Evertsenstraat 0800 - 0231 231 (GRATIS) J woensdag 22 januari 2003 VLISSINGEN - Onbekenden hebben tussen maandagavond 20.00 uur en gisterochtend 7.45 uur voor enkele duizenden euro's aan computer- en video-apparatuur gestolen uit een auto, die geparkeerd stond aan de Deltaweg in Vlissingen. De auto werd opengebroken. VLISSINGEN - De politie heeft maandag om 3 .00 uur een 22- jarige Vlissinger aangehoudenDe man wordt ervan verdacht kort daarvoor brand te hebben gesticht in een stapel vuilnis zakken, die tegen de gevel stonden van een flat aan de Korte Zelke. Het brandje kon door agenten worden geblust. De poli tie verdenkt de Vlissinger ook van het omduwen van een eco- toilet op de Zeemanserve. Het schadebedrag van de baldadig heid is onbekend. MIDDELBURG - De Kanaalweg in Middelburg wordt verbo den voor fietsers. Fietsers moeten voortaan via de fietstunnel bij het station, de Segeerssingel en de Nieuwlandseweg rij den. In december stelde het college van B en W nog voor om de weg voor een periode van negen maanden helemaal af te slui ten. Dat stuitte op grote weerstand in de gemeenteraad. Vol gens het college is de verkeerssituatie op de weg te gevaarlijk. BRUINISSE - De politie heeft een man gehoord die wordt verdacht op nieuwjaarsnacht in het Bruinisser jongerencen trum De Pul een rookbom te hebben aangestoken. De negen tienjarige Bruënaar is na verhoor weer op vrije voeten ge steld. Hij heeft nog niet bekend. De politie meent evenwel op basis van getuigenverklaringen voldoende aanwijzingen te hebben dat hij er mee te maken heeft. Omdat de verdachte militair is, is de zaak voor verdere afhandeling overgedragen aandeKonin klij ke Marechaussee. Door de uit de hand gelopen 'grap' raakte drie mensen in De Pul in ademnood. Twee van hen moesten voor behandeling naar het ziekenhuis. MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft giste ren een 22-jarige inwoner van Goes voor diefstal van een aan hangwagen veroordeeld tot veertig uur taakstraf, waarvan de helft voorwaardelijk. De Goesenaar stal 22 juli vorig jaar in Kamperland een aan hangwagen, die hij vervolgens voorde woning van zijn vriend parkeerde. De eigenaar van de aanhangwagen, die onvind baar was, zou nog voor achthonderd euro in het krijt staan bij de vriend, een dertigjarige man uit Goes. Ook deze tweede man moest zich gisteren verantwoorden voor de politierechter. Officier van justitie J. Groen kon het bewijs niet hard maken en vroeg de oudste verdachte vrij te spreken. Politierechter A. Janssens-van Kampen kwameven- eens tot vrijspraak. De jongste verdachte zag zijn actie als een vriendendienst. Hij wilde 'iets terugdoen'. Hij vertelde dat hij in moeilijke tijden altijd voor hulp kon aankloppen bij zijn vriend. „Ik heb de aanhangwagen niet gestolen om voor mezelf te houden", stel de hij. „Hij heeft zich als deurwaarder voor zijn vriend opge steld", vulde zijn raadsman P. van Kampen aan. De argumen ten brachten de politierechter niet uit haar evenwicht, want ze achtte de diefstal bewezen. wifAh van der Sluis IIDDELBURG - De plannen ■a het Middelburgse gemeen- jtetuur om het eenrichtings- srkeer in de Koepoortstraat c ie keren en het Oostkerk- liein af te sluiten, zullen leiden Keen verschuiving van de ver- isrsprobleniatiek. ra: stelt het Ondernemers Col- ^hefMiddelburg (OCM) in een kaan het college van B en W. Ügens de ondernemersvereni- ógzijn de wegen naar Klaren- absoluut niet berekend op maantallen auto's. Ie gemeente Middelburg wil iisluipverkeer in de oostelijke feinenstad (Molstraat, Koe- mdstraat, Molenwater en feeweg) tegengaan. Auto's orgen voor trillingen, geluids- jverlast en een gevoel van on- siiigheid bij bewoners, omdat r te hard wordt gereden. Het pieentebestuur bestudeert «aantal mogelijke oplossin- 53i. Daarbij denkt het college «ral aan het omdraaien van ^richtingsverkeer in een aan praten ^dinsdag 18 februari houdt de pieente vanaf 19.30 uur een aformatie-avond in de Burger zin het stadhuis Itreikbaarheid L OCM is bezorgd over de kanen en de mogelijke effec- n. Ondernemers in de omge- Eg van Molenwater, Koe- wrtstraat en Brakstraat heb- iec volgens het collectief dui- glijk aangegeven dat hun be- rijven ernstige schade zullen edenmet allerlei financiële ge- rlgen. Zij hebben grote moeite ai de bereikbaarheid van hun Könjven door hun klanten, ifct'. Ondernemerscollectief lijst er in de brief op dat er een lieuwesluiproute ontstaat van- i! Klarenbeek via het Jacob jloggeveenhuis via de Singel- caat naar de Dam. Dat heeft fct.gdvolg dat de Koepoort- caat mogelijk minder verkeer hijgt in vergelijking met de aidige situatie, maar de over- st blijft. De nauwe Singelstraat wordt echter doorvoerroute van ver keer vanaf Klarenbeek en het Molenwater. Deze straat is daar absoluut niet op berekend. Bo vendien ontstaan extra onveili ge situaties voor voetgangers, fietsers en kinderen. Tevens worden incidenteel opstoppin gen verwacht als de Singel- straat tijdelijk wordt afgesloten voor: verhuizingen, laden en lossen voor verbouwingen en uitvoeringen Concert- en Ge hoorzaal en in- en uitstappen gehandicaptenvervoer en be zorging aan huis van goederen en boodschappen. Nu kan men nog via de Koepoortstraat een andere rou te nemen, maar bij de voorge stelde plannen komt in een fuik, waaruit geen ontsnappen meer mogelijk is." Door de voorgestelde wijzigin gen, aldus het OCM, wordt het verkeer naar Klarenbeek omge leid via het Tangent of via de Nederstraat, Veerseweg en Nas- saulaan. Daardoor gaat de ver keersdruk op die wegen om hoog. Volgens het collectief leiden de voorgestelde maatre gelen van het gemeentebestuur tot een 'onverantwoorde ver schuiving' van het verkeer. door Edith Ramakers VLISSINGEN - Het moment is rijp om Vlissingen haar haven in het hart van de binnenstad terug te geven. Dat is de me ning van Mark Weug (41) uit Vlissingen. „Technisch gezien is het mogelijk om het Bellamypark weer te veranderen in een haven", zegt hij. „En laten we nu niet bij voorbaat een afwijkend idee van de tafel vegen met de opmerking dat het niet uit voerbaar zou zijn of veel te kostbaar." Vlissingers zijn door de gemeente uitge nodigd om mee te denken over een ver nieuwende of nieuwe invulling van het Bellamypark, de Nieuwendijk, de Zeil- markt en het gebied rond het Arsenaal. Afgelopen weekeinde konden bewoners uit de buurt en ondernemers hun ideeën kwijt. De gemeente wil in februari een bijeenkomst organiseren met Vlissingers uit de overige wijken. Ook zullen de zienswijzen van deskundigen worden meegenomen. De opmerkingen en sug gesties moeten leiden tot een definitief herinrichtingsplan. „Mijn idee is simpel. Waar anders in Vlis singen dan aan het Bellamypark is nog een fors aantal historische kadepanden aanwezig? We kunnen de oude haven herstellen, waardoor dit gedeelte van Vlissingen in een klap haar historische karakter en aantrekkelijkheid terug krijgt. Het zal Vlissingers en toeristen aanspreken." Want in de uitgegraven haven zouden, zoals vroeger, zeewaardige schepen kun nen aanmeren. „En waarom zou er geen oude dekschuit kunnen komen, die per manent dienst doet als restaurant? Op het Bellamypark is ook nog ruimte voor een mooi hotel. In het stedelijk museum kunnen prachtige kamers komen, en het spreekt ook aan om een brug over de nieuwe haven aan te leggen. Een brug die lijkt op de Middelburgse Spijkerbrug." Helemaal nieuw is de discussie over het herstel van de haven nietDrie jaar gele den werd ook voorzichtig geopperd om De haven met links de Smalle Kade en rechts de Bellamykade. Opname daterend van rond 1890. foto Emrik&Binger, collectie gemeentearchief Vlissingen het Bellamypark 'weer onder water te zetten'. „Maar ik vind dat er nooit serieus over is doorgesproken. Met de huidige techniek is het mogelijk om een veilige en schone haven te krijgen." In 1909 werd de toenmalige haven, die aan de Smalle Kade en de Bellamykade lag, drooggelegdReden voor de demping was een stormvloed, die in 1906 de halve stad onder water zette. Een vloedgolf van vier meter hoogte was Vlissingen te machtig. Het toenmalige gemeentebe stuur sprak ook van stankoverlast. De haven was een open riool.Maar dat is nu niet meer zo. De riolering is verbeterd. En moet er een schutsluis worden ge maakt om het waterpeil te regelen." Vlissingen heeft al een jachthaven in het centrum, de Michiel de Ruyterhaven „Het punt is dat de doorgang naar die jachthaven voor veel schepen te smal is. Grote schepen varen deze haven voorbij. Die schutsluis voor deze nieuwe haven zou zo groot moeten worden dat ook de forsere schepen binnen kunnen komen." Hij vermoedt dat de horeca-ondeme- mers aan het Bellamypark zijn plan niet 'zien zitten'. „Ik was afgelopen zondag bij de bijeenkomst en ondernemers rea geerden er lauw op. Er werd amper acht geslagen op mijn idee. Ik vind dat Vlis singers moeten weten dat de haven terug kan komen en dat zij zich daarover uit kunnen spreken. Voor de ondernemers blijft er ruimte over voor terrassen, ook als de haven terugkomt." róorRob Paardekam IRABBENDIJKE - Omwonen den van het spoor die een stij- [ende overlast ervaren als er na ieaanleg van de Westerschelde Containerterminal (WCT) meer üeinen rijden, kunnen volgens lel college van Reimerswaal Ren aanspraak maken op een planschadevergoeding. ^.anschade is schade die voort eek uit plannen die zijn uitge leerd of goedgekeurd door de verheid. Een vergoeding moet 'ior de gemeenteraad worden '■«gekend. Het kan gaan om «jvoorbeeld verlies van uit ent of toename van geluids overlast. Zo kregen twee ge- snnen uit Kruiningen een «hadevergoeding omdat voor sa woningen een nieuw wijkje •sdgebouwd, dat hun uitzicht ^nmnderde. Tijdens het raads- Kenspreekuur van oktober tóaede man uit Krabbendijke ^elevragen over de mogelijk- redactie walcheren Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 ■•380 AA vlissingen Tel: (0118) 484000 [ax:(0118)470102 E-mail: redwalch@pzc.nl Ab van der Sluis (chef) Nadia Berkelder Edith Ramakers Miriam van den Broek Koen de Vries (sport) «ntrale redactie "ostsouburgseweg 10 ■osibusl8 AA vlissingen Jel; (0118)484000 ^ax: (0118) 470102 "tail: redactie@pzc.nl 'NTERNET Wvv-pzc.nl E-mail: web@pzc.nl heden voor het verhalen van planschade na de aanleg van de WCT. De gemeente heeft hem schriftelijk geantwoord. Een vereiste om in aanmerking te komen, is dat de schade het gevolg is van een planologische wijziging. Juist om die reden kunnen mensen in geval van storend WCT-treinverkeer straks geen aanspraak maken op planschade. De spoorbaan ligt er immers al. Er is dus geen sprake van een planologische wijziging. Voorkomen De gemeente probeert de bewo ners gerust te stellen door te zeggen dat ze alles in het werk zal stellen om extra overlast te voorkomen. B en W schrijven dat ze maatregelen zullen eisen als de WCT tot een overschrij ding van de wettelijke geluids- normen leidt. Dat kunnen ge luidsschermen zijn, maar ook veranderingen aan het spoor zelf. Verder zijn de gemeente en de provincie in een vorig jaar afge sloten convenant al overeen ge komen dat er compenserende maatregelen moeten komen. Zo worden enkele woningen in Ga- wege op kosten van de provincie gesaneerd en komen er geluids- werende voorzieningen rond het spoor ter hoogte van de nieuwe wijk Rozeboom in Krabbendijke. Om straks precies te kunnen be palen of en in welke mate de overlast is toegenomen, zal de gemeente nog voor de aanleg van de WCT meten wat de hui dige geluids- en trillingswaar den zijn. door Rolf Bosboom GOES - De invulling van de ka vel aan de Evertsenstraat in Goes waar tot voor kort het transformatorgebouw stond, lijkt op weinig weerstand te stuiten. De plannen die in no vember werden gepresenteerd, leverden slechts drie reacties op. Die geven geen aanleiding tot aanpassingen. Het transformatorgebouw heeft tot veel commotie geleid, door dat projectontwikkelaar Van Garderen Dekker het enkele jaren geleden deels liet slopen, zodat de wijk lange tijd werd ontsierd door een grote ruïne. Dat werd door de gemeente Goes gezien als een poging om haar onder druk te zetten, zodat het plan van de ontwikkelaar voor een appartementencom plex op die locatie sneller en zonder problemen kon worden uitgevoerd. Uiteindelijk werd vorig jaar au gustus een doorbraak gefor ceerd in de moeizame bespre kingen. Het gevolg is dat de sloop van het resterende deel van het gebouw inmiddels is uitgevoerd. In november wer den belangstellenden geïnfor meerd over de nieuwe invulling van de locatie. Het is de bedoeling om er een complex met ongeveer veertig appartementen in drie bouwla gen neer te zetten. Op aandrin gen van de gemeente krijgt het een industriële architectuur, zodat het verwijst naar het ver dwenen transformatorgebouw Om af te tasten hoe de plannen in de wijk vallen, is eerst een 'in formele' inspraakronde gehou den. Iedereen kon op de plannen reageren. Het aantal reacties bleef beperkt tot drie. Vlissingse majoor vertrekt zaterdag naar Kaboel 1 STREEKACTIVITEITEN BIGGEKERKE - Kaasboer Biggekerke. 9.00-12.00 uur: Tossen. Inschrijving tus sen 8.45-9.00 uur; Dorpshuis, 10.30-16.30 uur: Quiltten toonstelling en hobbydemonstraties, GRIJPSKERKE Het Dorpshuis, 14.00 uur. Koersbailen en biljarten; MELISKERKE - Ons Huis. 13.30 uur: Bil jart en bejaardensoos; OOST-SOUBURG Wijkcentrum De Re genboog, 9.00-11.30 uur: Sina Idioma, activiteiten voor Antilliaanse vrouwen; SEROOSKERKE - Zandput, 13.30 uur Koersbal, biljarten en kaarten; VLISSINGEN - Wijkcentrum Open Hof, 13.30 uur: Soosmiddag voor vijftigplus In- en Uitloophuis, Van Goghlaan 241a, 13.30-16.00 uur; Sociaal spreekuur. door Ab van der Sluis VLISSINGEN - Kaboel, de hoofdstad van Afghanistan, lijkt op een stad uit de Middel eeuwen, maar dan met auto's. Die indruk heeft majoor Ronald Gillesse (37) uit Vlissingen over gehouden aan zijn eerste ver kennende bezoek, vorig jaar november aan het door oorlog verscheurde land. Zaterdag vertrekt hij voor drie tot vier maanden naar Afghanistan als commandant van de infanterie- compagnie. Gillesse wordt daar verantwoordelijk voor de dage lijkse gang van zaken voor 186 militairen. Vanaf half februari is Neder land samen met Duitsland ver antwoordelijk voor de interna tionale troepenmacht (ISAF) in Afghanistan. Behalve de infan- teriecompagnie van Gillesse vertrekt ook een support de tachment met geneeskundige troepen, de logistieke aan- en afvoer, keukenpersoneel en een veertig tot vijftig commando's. De Nederlandse soldaten voe ren patrouilles uit en assisteren lokale politiemensen bij het handhaven van de orde. „Wij moeten ervoor zorgen dat in Kaboel een dusdanige stabiele situatie ontstaat, dat de over gangsregering in staat is te kun nen regeren als een legitieme re gering", vertelt Gillesse. Gillesse was in november an derhalve week in Afghanistan. Geschrokken is hij niet van de situatie ter plekke. Tweemaal eerder was hij in Bosnië. „Ik had de chaos wel verwacht. Maar verwoestingen op een dergelijke schaal had ik niet eerder gezien Je ziet enorme kraters, maar ook huizen met kogelgaten." Blij verrast was hij over de hou ding van de Afghanen. „Ook'al had ik door de enorme taalbar rière weinig contact met de lo- Majoor Ronald Gillesse: „Het gevaar in Afghanistan schuilt 'm in het onzekere." foto Ruben Oreel kale bevolking. De mensen zien ons nog steeds als bevrijders. Ze zijn vriendelijk, écht vriende lijk. Voor het eerst in 23 jaar zijn er weer marktjes waar brood, groente, fruit en vlees te koop is. Vroeger was het de normaalste zaak van de wereld dat gewa pende groepen in de stad rond liepen. Nu niet meer, omdat de ISAF zo intensief patrouilleert. Behalve van politiemensen zie je nauwelijks meer wapens op straat, of mensen moeten daar een heel goede reden voor heb ben." Verkeer Gillesse zag ook dat het verkeer weer op gang is gekomen. „De handel met Pakistan is na het verdrijven van de Taliban weer goed op gang gekomen. Er is een enorme toename van vrachtwa gens met rijst, kolen en hout. waar je hier in Nederland nog geen tien meter mee durft te rij den. Daar tussendoor zie je met ijzerdraad vastgebonden karre tjes met paarden ervoor..." Kaboel is door de internationale vredesmacht verdeeld in poli tiedistricten. Gillesse is met zijn manschappen verantwoorde lijk voor vier van zulke wijken. Tijdens de dagelijkse patrouil les moeten de soldaten hun 'voelsprieten' uitsteken „Wij moeten inlichtingen van straat halen door te zien, te proeven en te ruiken wat van wezenlijk be lang kan zijn voor het hogere ni veau, die het weer kan doorge ven aan de regering." Mijnen Daarnaast markeren de Neder landse militairen de plekken waar mijnen of niet-ontplofte projectielen liggen. Het ruimen zelf wordt door Afghanen ge daan. „Maar als wij langs routes rijden en explosieven zien, die gevaar kunnen opleveren voor onze patrouilles, zullen we ook zelf mijnen ruimen. Het mes snijdt dan aan twee kanten: we maken daarmee niet alleen onze route toegankelijk, maar na tuurlijk ook voor de Afghanen. Bang om naar Afghanistan te gaan is Gillesse niet „Het is mijn werk", zegt hij. „Het is ab soluut dreigender dan in 1993 en 2000 toen ik in Bosnië was, al heb ik in Srebrenica vrij veel on der vuur gelegen. Het gevaar in Afghanistan schuilt 'em in het onzekere. De ene dag kun je door een straat rijden, waar de bevolking 'hello' tegen je zegt. en de dag erna kan er een bom aanslag of een schietincident zijn. Je moet continu geconcen treerd zijn op het feit dat er iets kan gebeuren. Je mag niet non chalant worden." door Marcel Modde RENESSE - Ondernemersorga nisaties hebben het vuur ge opend op het besluit van de ge meente Schouwen-Duiveland om een parkeerheffing in te voe ren op het transferium in Renes se. Na de eilandelijke federatie FOS uiten nu ook MKB Neder land en de Brabant-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) felle kritiek. Volgens MKB Nederland is juist het gratis parkeren, gekoppeld aan het gratis navervoer per bus, altijd één van de sterke punten geweest van Renesse. De motieven om destijds een trans ferium op die locatie te begin nen, zijn naar mening van de branche-organisatie voor het midden- en kleinbedrijf onver minderd van kracht. Sterker nog, zo wordt aangevoerd in een brief aan de gemeente, 'in het land was dit hét voorbeeld van hoe het gaat en zou moeten gaan'. Dat die insteek nu uit be zuinigingsoverwegingen over boord wordt gegooid, kan er bij MKB Nederland niet in. „Het vermarkten van het pro duct Schouwen-Duiveland vergt strategisch en tactisch marketinginzicht. Het strate gisch doel van uw beslissing is onduidelijk en tactisch komt het op een verkeerd moment." MKB bespeurt in het besluit verder een weinig 'consistent beleid', dat bovendien het ima go van de toeristische regio geen goed doet, omdat 'één van depo- ten van de succesformule on deruit is gehaald'. Wat er bij de brancheorganisa tie evenmin ingaat, is dat de gemeente juist in deze eco nomisch zwaardere tijden de ondernemers op het eiland afvalt. „Van het bedrijfsleven en werknemers worden de ko mende jaren offers gevraagd, dat mag ook van de gemeente worden verlangd." Eerder al kantte de eilandelijke onderne mersfederatie FOS zich sterk tegen de invoering van het be taald parkeren (één euro per dag op het Renesser transferium. De FOS bedacht als alternatief een langere periode betaald parkeren bij de bestaande par- keermeters in de Schouwse westhoek. Die maatregel brengt zeker net zo veel op als de nieu we heffing op het transferium, is daar de opvatting. Of beide inkomsten inderdaad tegen elkaar vallen weg te stre pen, wordt door de gemeente onderzocht. Ook wordt nagere kend welke kosten er gemoeid zijn met de invoering van het betaald parkeren (een slagboom en controle) op het transferium Dat gebeurt op initiatief van de WDéén van de partijen die no vember vorig jaar ook het voor touw nam om de parkeerheffing op het transferium te introduce ren. Door die maatregel kon de stijging van de onroerend zaak belasting (OZB) voor huisbezit ters enigszins worden getem perd VVD-fractievoorzitter A. Ver- seput verwacht dat nog deze maand uitsluitsel kan worden gegeven Op basis van die uit komsten willen de liberalen overleg met de brancheorgani saties. Hij benadrukt dat mogelijke al ternatieven minimaal vijftig duizend euro op jaarbasis moe ten opleveren. „Want dat is do bezuiniging waarop dit besluit is ingegeven." Het argument van het econo misch nadelig effect, gaat voor Verseput niet op. „Want ook in Zierikzee moet worden betaald voor een parkeerplaats. Dan zou je dat ook moeten meene men en niet alleen het transferi um er uitlichten. En waar gaat het dan eigenlijk om: één euro voor een hele dag. Het busver voer blijft gratis." Advertentie) Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 13