Veerman kent iedereen M Die pil gieng nog ma die liter waèter drienke was zwaèr Op Foze* dinsdag 21 januari 2003 Sinds mensenheugenis is de zuidwestelijke Delta een land van overkanten. Als mensen zich verplaatsen ko men ze altijd water tegen. Brede en smalle stromen vor men barrières, die alleen per boot geslecht kunnen wor- Op 1 oktober 1960 wordt bij het veerhuis te Kat- seveer de vlag halfstok gehe sen. Door de aanleg van de Zandkreekdam is Noord- Beveland uit het isolement verlost, maar het betekent tegelijk het einde van de veerdienst tussen Katseveer en Kats (Jonkvrouw Anna- polder). De motorboten Kat- splaat en Lady van de firma C.P. Noordhoek Zn zijn overbodig geworden. Het omstreeks 1866 gebouwde veerhuis wordt, met enige moeite, voor sloop behoed (het is nu een restaurant). Het is een kleine, meestal ge noeglijke, veerverbinding, uitsluitend bestemd voor personen en (motorrijwie len. Vooral voor de mensen uit oostelijk Noord-Beve land van belang. den. Dat gebeurt ook eeuwenlang. Op tal van plaatsen in Zeeland zijn de veren heel lang de enige verbinding tussen de eilanden. Het is ongetwijfeld de oudste vorm van openbaar vervoer. Na 137 jaar verdwijnen de laatste geregelde veerdiensten opdeWesterschelde, door de op heffing van de Provinciale Stoombootdiensten in Zee land (PSD). In de serie over (verdwenen) veerdiensten op de Deltawateren vandaag: Katseveer-Kats. Het zit er ruim veertig jaar la ter nog stevig ingehamerd. „Bij laagwater een koers van 270 graden west tot aan het kroontonnetje. Dan snel van koers veranderen en het Katse Gatje in schieten." Cor Noord- hoek (63) was de laatste veer man tussen Katseveer en Kats. Hij koestert aangename herin neringen. „Hemelsbreed was de afstand niet groot. Bij opko mend water konden we de reis verkorten. Als het pal hoogwa ter was gingen we soms van stei ger tot steiger, recht op en neer. Dan was het een kort stukje van zeven minuten. Bij laagwater moesten we een omweg maken en duurde het wel 13-14 minu ten. Die bootjes liepen zo hard niet." Omdat het vrachtaanbod in de binnenvaart niet zo best was, legde Noordhoeks vader Kees in 1948 zijn tjalk aan de kant en nam hij de veerdienst Katse- veer-Kats over van Jaap van Wieringen. Ook de boten kwa men mee: een oude zeilschouw, voorzien van een motor ('ik dacht de Zeemeeuw, die later verkocht is naar Veere, aan een baron of zo') en de Lady, een motorbootje, afkomstig van de Rotterdamse Droogdok Maat schappij. De schouw maakte al snel plaats voor een 14 meter lange motorboot, Katsplaat ge naamd, ook van de RDM. De familie Noordhoek betrok het veerhuis bij Katseveer. Pri mitieve omstandigheden in veerhuis en op de steigers. „We begonnen met petroleumlam pen en daarna gaslantaarns. M'n vader zette later een motor tje neer, zodat we zelf stroom konden draaien. Water was re genwater van het dak Als het lang droog was, brachten ze van de Wilhelminapolder met een tank water", herinnert Noord hoek zich. Het was voor ieder een behelpen, óók voor hoog bezoek. „Onze Beatrix heeft nog op een tonnetje gezeten, achter een deurtje met een haakje." Schoolarts Direct na de Ambachtsschool klonk voor de jonge Cor het 'schipper mag ik overvaren' Met dispensatie vanwege zijn leeftijd. In het begin zonder dienstregeling De eerste reis vanaf Noord-Beveland begon om 07.15 uur, de laatste over- De veerboot Katsplaat aan de steiger in Katseveer. tocht lag rond 18.15 uur. Als het nodig was werd een extra reis gemaakt, bijvoorbeeld als de dominee van Kats op zondag aan vaste wal moest preken. Maar ook voor een gehandicap te jongen uit Colijnsplaat werd extra gevaren „Die vond dat prachtig. Hij genoot." En schoolarts I. Fransen van de Putte wilde nog wel eens helpen de kaartverkoop op te vijzelen, door wat meer kinderen naar de schoolarts in Goes te verwijzen. De geschiedenis van het veer tussen Katseveer en Kats gaat ver terug. Vóór de bedijking van de Jonkvrouw Annapolder in 1727 voer de beurtschipper van Kats naar Goes. Door de inpol dering kon de route aanmerke lijk worden bekort. Het veer aan de Noord-Bevelandse kant werd, mede door de verzanding van het Katse Rak, overge bracht naar de zuidoostkant van de nieuwe polder. Er lagen nogal wat platen en schorren (Hongersdijk, Goenje) tussen beide overkanten, zodat alleen met hoogwater kon worden ge varen Pas na de bedijking van de Wilhelminapolder in 1809, ontstond het traject zoals dat tot najaar 1960 gevaren werd. Ambachtsheren Het veer van de Jonkvrouw An napolder (met de steiger vlak naast de huidige Zandkreek dam) naar Zuid-Beveland be hoorde aan de ambachtsheren van Kats; dat in omgekeerde richting aan de maatschap de Wilhelminapolder. In de jaren tachtig van de 19e eeuw was K. Schippers pachter van het veer vanaf Kats; voor zes gulden per jaar De veerschipper vanaf het Zuid-Bevelandse Katseveer betaalde na 1900 al twintig gul den per jaar; het tarief is dan 25 cent per persoon (met 25 kilo bagage vrij). Eerst voeren roeiboten, in 1897 kocht Schippers een hoogaars en in 1913 kwam hij met een mo torboot. Per 1 juli 1948 nam de firma Noordhoek de pacht over. Het werk aan de Zandkreekdam zorgde tussen 1957 en 1961 voor veel drukte op het veer. Tijdelijk werd westelijk van de Zand kreekdam een hulpsteiger ge bouwd. Het laatste jaar werd gebruik gemaakt van een kleine aanlegbrug ten oosten van de sluis. De provincie kocht de veerrechten af van de am bachtsheren. Door de komst van de vaste dam verhuisde ook de aanlegplaats van het provincia le veer Katseveer-Zierikzee naar een nieuwe veerhaven bij Kats, wat de vaarroute van 11 tot 6 kilometer bekortte. Cor Noordhoek noemt zijn pe riode als veerman een leuke tijd. „Je kende iedereen, wist ook van goede en slechte dingen. Pa sen was voor ons topdrukte. Dan gingen ze van Noord-Beve land naar de kermis in Hans- weert. De fietsen stonden tot op het roefje gestapeldDe Febru- ariramp 1953 staat in zijn ge heugen gegrift. „De steigers stonden onder water. Toen het water wat was gezakt brachten we nog 16 mensen naar Noord- Beveland, van wie er negen zijn verdronken. Doordat de polders bij Kortgene inliepen, bleven wij gespaard. Mijn vader is di rect met een roeiboot naar Kort gene gegaan. Daar lagen bij de Torendijk de lijken al opgesta peld." Ondanks de korte afstand kon het flink spoken. „Het stroomde er als een kogel, vooral bij eb. Bij harde wind uit noordwest en giertij, dan was het mis", vertelt Cor. „De meeste problemen hadden we als de steigers en de veerdam onder water stonden." Na opheffing van het veer kon hij naar de sluis bij Kats of de PSD. Noordhoek koos voor werken aan de Zeelandbrug en de Oosterscheldewerken. In 1977 stapte hij over naar het door zijn vader opgerichte duikbedrijf, gevestigd in Zie- rikzee. Altijd op het water, want, zegt hij, 'geen water is geen leven.' Rinus Antonisse Het is vandaèg d'n dag nie aoltied eve gemakkelijk om gezoönd oud t' oaren. De pensi oenen bin beter dan vroeger in meêsta is de taèfel riekelijk ge dékt. 'n Schaèltje mee cèrvelaèt in nog eèntje mee kaèze. Aomaè van die lèkkernijtjes die in de supermarkt uutgestald staè mee 't doel je leven drasties te bekor te. In daè schuult noe toevallig 't addertje oönder 't gos. M'n ete lékkere vètte diengetjes in as m'n vroeger 'n zunig plakje broadbeleg aode. dan lègge m'n d'r noe tweê tegelieke op. 't Ge- zoónde Zeêuwse broad wier in vele gevallen vervange deü aè- gelwitte bolletjes in dunne klef- fige sneetjes uut 'n pakje. Dan komt on-erroepelijk 't mo- mènt da m'n in aodamskostuum vö de spiegel komme te staèn in dan zie m'n dat de buuk 't uut- zicht op 'n aontal aandere zaè- ken begint te ontneme. Da 's kwaèd moment vrienden, da oef ik julder nauwelijks te vertél len. Daè mó m'n oagenblikke- lijk wat an doe. M'n beginne ieverig mee eên bo- ter-ammetje minder te nemen in dat aauwe m'n dan tweè daègen vol. Ma 't oudt gin staand eé, want as 't gaèt over lékkere diengetjes of eên aèrmzaèlig koekje bie de koffie bin m'n mee z'n aollen zö zwak as 'n pasge- bore baby. „Eentje mag wé", zégge m'n dan tege mekaore. Dan bin m'n 't roerend eêns oön der oöns. In zö praète m'n oöns eige dieper 't oöngeluk in. In mee oöns, bedoel ik ok m'n eige, want ok bie mien staèt 't woard- je 'weigere' nie in 't woarde- boek... Reclaome De verlossieng kwam bie mien tuus in de vurrem van éénvoudi ge reclaome zö as t'r wekelijks zö vee in de busse rolt. Meêsta is 't eve vluchtig deü-kieke, ma op die gedienkwaèrdige doönder- dag lag daè ineêns 'n in 't oage spnengend documènt vó mien neuze. 'Gegarandeerd drie kilo afvaole in vuuf daègen', stieng d'r mee koeien van létters op te leze. 'k Riep achter mekaore de vraauwe d'r bie. „Doe 't", zei ze enthousiast. „In as 't bie joe lukt, doe 'k 't ok." Ik pakte pènne in papieren bie de aand om m'n eige vö de zoveeste keer in mien leven te laète bela- zere Binnen tweê weken ao 'k de pillen in uus tege betaèling van negenendertig euro. Dat bin zesentachtig van die goeie aau- werwètse guldens. Negenender tig lieken vee minder, ma 't is 't nie! D'r was ok 'n gebruuksan- wiezing bie. Je mos eên pil in de vuuf dagen mneme in dan vuuf daègen an 'n stik eên liter waè ter op 'n dag drienke. Die pil inneme gieng nog wé ma die liter waèter drienke was zwaèr vö mien. As ik tege de middag 'n oönverwachte bewe- gieng maèkte, oarde ik m'n eige klotse. Véllen Op de dag da 'k die pillen oönt- vangen ao kreeg ik nog 'n aan dere brief van die pilledraoier. D'r stieng in: 'Beste meneer. Jie eit van oöns pillen oöntvange om drie kilo aof te vaole in vuuf daègen Das noe aomaè goed in wèl, ma jie d'r wè an edocht waè je mee aol die overtollige véllen an je lief naè toe mot. as jie aol die kilogrammen kwiet bint?' Noe. in daè ao ik eêmaè nie an edocht. 'An oöns is dat nie oönt- gaè', verv olgde de groate oönbe- kende rèdder. 'Daèrom biede wilder joe tegen 'n speciaole pries 'n oeveel-eid pillen an die dat probleem gelieke mee 't of- vaole oplosse Joe vèlletje kom wi nèt zö strak te zitte as bie 'n joönge meid. Vö negenendertig euro sturen m'n joe de benoa- digde pillen toe.' Da s dan oön- derdtweêinzeventig guldens bie mekaore, doch ik. Klotsend zétte ik m'n eige an mien schrieftaèfel om 't nieuwe bestèlformulier in te vuile. „Zou je nie liever eêst even afwachte oe de resultaoten bin", mérkte mien vraauwe op. Vraauwen bin aoltied praktischer dan vinters eé. In je weet 't 'oöns Zeêuwen, oöns bin zunig'. Dus borg ik m'n spulletjes ma wi nétjes op. Ge lukkig ma. Naè dat ik vuuf keer eêns in de vuuf daègen 'n pille deü eslikt ao in tweê in 'n aolve èmmer waèter op-edroönken ao. was ik eên kilo of-evaole. Misschien eên keer mee schoenen in eên keer zoönder schoenen ewo- ge- V Ma weet je wat noe zö moai is van die ménsen? Je kan zónder commentaar je geld terug krie- ge. Dan mó je eve naè 't poskan toor lope mee 't restant van de pillen, en 'n angetekende brief sture. Vier kilometer ene in viere terug. Daè ao 'k noe nèt gin zin in, in mee mien nog duzende aandere bedroge dikkerdjes. In daè verdiene die ménsen zó vee geld mee... Noe ao 'k net 'n ènde an deze klaègzang emaèkt in noe rolt t'r toch nog 'n brief van die ménsen in de brievebusse. Mee stiegen- de veroöntwaèrdiging lees ik 't volgende: Sneltreinvaèrt "t Zou kunnen weze dat je nie minstens zeven kilo of evaolle bint, beste Joop. Da komt omdat joe organisme z'n eige verzèt te gen 't ofslankiengsproces. Je mot je lichaèm dwienge om of te slanke. Wilder daè rekenieng mee ouwe. Vö negenindèrtig eu ro zènde wilder joc de hyperac tieve capsules Neem ze in en je za mèrreke dat de kilo's mee 'n sneltreinvaèrt van je lief ofd- oöndere Zeve kilo in 'n weke of 't niks is!' Van de overtollige véllen an buuk in billen praète ze ma nie mi Misschien beginne ze d'r ei ge zélf te schaème7 Joop van Zijp De Bierkreek tussen 1J- zendijke en Schoondijke is de eerste biologische ro zenkwekerij van Neder land. Wat begon als een hobby van vier vrienden, is drie jaar later een pro fessionele kwekerij, waar idealisme en dadendrang gelijk op gaan met zake lijk inzicht en behoefte aan perfectie. Wat blijft is het deeltijd-ondernemer schap. Want Geertje van der Krogt, Ene de Millia- no, Marianne Lundahl en Hans van Hage hebben er allevier een baan bij. De jaarvergadering van de Nederlandse Bond van Boomkwekers in Horst leverde Hans belangrijke nieuwe infor matie op. Allereerst bleek tij dens de bijeenkomst van de cultuurgroep rozen dat het op potten van de rozen op de Bier kreek iets te laat gebeurt. In plaats van februari en maart moet die klus eigenlijk al in de cember en januari zijn geklaard. De reden hiervoor is grotendeels van commerciële aard. „In mei en juni hebben we altijd de meeste klanten. Ook zijn het ideale maanden om opgepotte rozen te planten. Als we ze eer der oppotten, staan ze juist die periode in bloei. In plaats van kale struiken staan er dus bloe men die een mooi plaatje ople veren dat de verkoop normaal gesproken stimuleert", ver klaart Hans. Hij hoopt dat voor al een soort als de mors het in mei goed zal doen. „Mors is Deens voor moeder. Voor Mors- tag (moederdag) hebben we dan een leuk cadeautje in de aanbie- ding." Het eerder oppotten van de ro- zert levert verder het voordeel op dat ze een sterker wortelstelsel ontwikkelen dat minder bevat telijk is voor schimmels en an dere ziekten. Ook die reden blijkt dus ruim voldoende om nu al volop met het oppotten van de rozen te beginnen. Het nog niet verkochte deel van het bos plantsoen blijft daarom iets lan ger op het land staan. Geertje: „Vreemd genoeg hebben we ook nu nauwelijks klanten. Het lijkt wel of ze in winterslaap zijn. En dat terwijl januari een ideale periode is om gepotte rozen te planten. Hetzelfde geldt voor juli en augustus, maar ook dan werken weinig mensen in hun tuin. Waarschijnlijk heeft dat te maken met vakanties en derge lijke, maar het zit ook tussen de oren. Veel mensen zijn er heilig van overtuigd dat je die maan den niet in de tuin aan de slag kan, terwijl dat dus helemaal niet zo is." Tijdens de jaarvergadering in Horst kwam Hans er ook achter dat enkele niet-biologische col legakwekers van de zomer als mystery guests op de Bierkreek hebben rondgelopen. „Behalve dat ik steeds werd uitgehoord over ons biologische concept, blijken ook zulke dingen te ge beuren. En ik moet zeggen: de meesten hebben hun scepsis la ten varen omdat ze met eigen ogen hebben gezien dat het werkt", legt hij uit. „Hopelijk hebben ze er ook iets van geleerd en zijn ze aan hel denken gezet. Het kan niet anders of ze zien het nut van biologisch kweken eindelijk in. Ook voor hen is het hoogtijd dat ze met enkele inno vaties op de proppen komen, want als bijvoorbeeld het be- strijdingsmiddelcnbeleid nog eens wordt aangescherpt, zit ten ze met een serieus pro bleem", valt Geertje hem bij. De rozenkwekers kregen tijdens hun jaarlijkse bijeenkomst ook het klemmende advies mee ver schillende rozensoorten niet te leveren onder een naam. Dit ge beurt vooral aan niet gespecia liseerde bedrijven als bouw- of supermarkten, die de rozen van veelal inferieure kwaliteit tegen dumpprijzen verkopen. „De kans dat je een kat in de zak koopt, is levensgroot. Dat doet het imago van onze bedrijfstak geen goed. Helaas beseffen veel kwekers nog steeds niet dat het niet gaat om het behalen van snelle successen, maar om de le vering van een kwaliteitspro duct. Doodzonde", aldus Hans. Het hoeft geen betoog dat hij een fel tegenstander is van de le vering van rozen aan bedrijven buiten de eigen branche. „Je koopt je brood toch zeker ook niet bij de slager?" René van Stee Rode mors foto Hans van Hage

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 23