Praatclubje heeft nu de knikkers
PZC
PZC
LPF wil meer asfalt om milieu
te redden, ChristenUnie minder
Scholen schreeuwen
om meer middelen
Onbemande pompen
veroveren in hoog
tempo benzinemarkt
Giscard d'Estaing verandert Conventie in gezelschap van zwaargewichten
17 januari 1953
vrijdag 17 januari 2003
Een bejaarde Fransman leidt met koninklijke allure de dis
cussies over de eerste Europese Grondwet. In een jaar tijd is
Valérie Giscard d'Estaing er in geslaagd zijn Conventie om te
vormen van een vrijblijvende praatclub tot een gezelschap
waar het mes op tafel ligt. En dus gaat het onvermijdelijk om
de vraag: wie heeft straks de macht in Europa?
door Hetty van Rooij
Eens president, altijd presi
dent. In de ogen van Valérie
Giscard d'Estaing staat geen
spoor van twijfel te lezen: als
voormalig Frans staatshoofd
heeft hij recht op alle égards
waarmee hij dezer dagen in
Brussel wordt omringd. Op zijn
76-ste is de bijna vergeten 'mon
sieur le president' even opnieuw
een belangrijk man. En hij ge
niet van elke minuut.
Binnen een jaar is Giscard er in
geslaagd de Europese Conven
tie te laten uitgroeien tot een ge
zelschap van cruciaal belang
voor de toekomst van de Unie.
Dat werd duidelijk toen steeds
meer regeringsleiders hun ver
tegenwoordiger inruilden voor
een betrouwbare zwaarge
wicht. Een praatclub met 'ka
nonnen' als de Duitse minister
van Buitenlandse Zaken Fi
scher, zijn Franse collega De
Villepin en de Britse bewinds
man Hain kan nooit vrijblijvend
zijn. Het kabinet-Balkenende
maakte de balans op en besloot
om de D'66-er Hans van Mierlo
in de Conventie tc vervangen
door de liberaal Gijs de Vries.
Aan de wijdlopige bespiegelin
gen waar Van Mierlo zo van
houdt, is geen behoefte meer:
het is tijd om zaken te doen.
Het jaar 2003 wordt onvermij
delijk van mijnheer Giscard
d'Estaing. Na een half jaar
voorbereidend werk is zijn club
op stoom gekomen. Vóór de zo-
mer ligt er een blauwdruk voor
een Europees grondwettelijk
verdrag. Giscard d'Estaing is
niet bang voor grote woorden:
hij vergelijkt zijn Conventie
zonder aarzelen met die van
ThomasJefferson,diein 1787 de
Amerikaanse Grondwet opstel
de.
Aan historisch besef geen ge
brek dus, en aan ambitie ai
evenmin. Toch is het verbazing
wekkend dat de Conventie
gaandeweg zoveel gezag heeft
verworven. De voortekenen wa
ren eind 2001 niet erg gunstig,
toen de regeringsleiders in het
Belgische Laken besloten om de
opstelling van een nieuw Euro
pees verdrag een democratisch
tintje te geven. De gebruikelijke
besloten onderhandelingen tus
sen de lidstaten zouden in alle
openbaarheid worden voorbe
reid in een politieke praatclub.
Wim Kok had voorzitter kunnen
worden, maar hij liet de kans
passeren. De algemene opvat
ting was destijds dat het werk
van 'die Conventie' snel in een la
zou verdwijnen, waarna de re
geringen op de vertrouwde ma
nier hun eigen gang konden
gaan.
Verkeerd gedacht. Giscard
d'Estaing wil dat de tekst die hij
produceert minstens vijftig jaar
mee kan. In elk geval is het voor
de EU-chefs onmogelijk gewor
den om zijn werk zomaar terzij
de te schuiven. Hoe kunnen ze
dat doen, als hun eigen vertrou
welingen er hun handtekening
onder hebben gezet?
In de Conventie van 105 natio
nale parlementsleden, europar
lementariërs, vertegenwoordi
gers van de lidstaten en de
Europese Commissie is het ge
vecht om de macht volop aan de
gang.
Al vijftig jaar lang ligt in Euro
pa de vraag op tafel wie het ei
genlijk voor het zeggen heeft.
Hoe worden de rollen verdeeld
in een Unie met 25 of meer lid
staten? Moet de Europese Raad
van ministers een vaste voorzit
ter krijgen, die als 'president'
het gezicht van Europa bepaalt?
Dat zou het einde betekenen van
het wisselende voorzitterschap,
waarin ieder half jaar een ander
land aan de beurt is.
Wat is de toekomstige positie
van de Europese Commissie, het
dagelijks bestuur van de EU?
Komt er een echt gemeenschap
pelijk Europees buitenlands be
leid, waar de lidstaten zich naar
moeten voegen? Krijgt een land
de mogelijkheid om uit de EU te
stappen?
Zoals gebruikelijk loopt de
scheidslijn in het debat tussen
de grote en de kleine landen,
waarin Nederland de positie in
neemt van 'de grootste onder
de kleinen'. Groot-Brittanmë,
Frankrijk en Spanje bepleiten
een Unie van sterke lidstaten
met een vaste president, waarin
zo veel mogelijk onderling gere
geld wordt en de Commissie een
bescheiden rol vervult. De klei
ne landen verdenken Giscard
ervan dat ook hij op die lijn zit.
Compromis
Van de 'kleintjes' is Denemar
ken trouwens het enige land dat
daar ook wat voor voelt. De
meeste kleine landen, inclusief
Nederland, zijn beducht dat zij
in zo'n model tussen de wielen
raken. Zij zien 'Brussel' als de
beschermer van hun belangen,
dus willen ze een krachtige
Commissie. De Duitse kanselier
Schroder neemt een middenpo
sitie in: hij is niet afkerig van
een Europese president, maar
wil ook een sterk dagelijks be
stuur dat in Brussel waakt over
de gemeenschappelijke belan
gen Samen met de Franse presi
dent Chirac doktert hij aan een
compromis dat voor de hand
ligt: een Unie met een president
namens de lidstaten, plus een
president van de Commissie.
Een akkoord tussen Schroder en
Chirac is in de strijd om de
macht waarschijnlijk van door
slaggevende betekenis. Want
sommige dingen in het verenigd
Europa veranderen nooit: als
Frankrijk en Duitsland het sa
men eens zijn, heeft de rest wei
nig meer te kiezen. GPD
„Zet onderwijs op 1." Met deze strijdkreet eisen ondm-i
bonden van politici dat ze zich keihard inzetten voorden.
blemen in het onderwijs. Tijdens de verkiezingscampaqni/.
mineert veiligheid. Meer geld voor de politie scoort beter<W
meer geld voor leraren. „Bij ons stinken de we's nogsteedi'
door Carine Neefjes
Vier dagen lesgeven houdt
ze vol, maar meer echt
niet. „Dan zou ik hartstikke
overspannen worden", ver
telt Nelleke Bak, docent
kunstzinnige vormgeving op
een middelbare school. „De
klassen zijn te groot. Met
dertig pubers heb je geen tijd
voor individuele begelei
ding. Wij moeten ons drie
dubbel uit de naad werken
om al die achterstandsleer
lingen op een behoorlijk ni
veau te krijgen!"
Leraren in het basis- en mid
delbaar onderwijs zijn het
zat. Over hun eigen salaris
hoor je ze niet, dat heet 'niet
netjes' in onderwijsland.
Maar dat ze te weinig midde
len hebben om hun leerlin
gen fatsoenlijk les te geven,
hangt hen de keel uit. Aan de
vooravond van de verkiezin
gen proberen onderwijsbon
den met de actie 'Zet onder
wijs op 1' voor de komende
kabinetsperiode nog 4,6 mil
jard euro extra te krijgen van
de overheid.
De bonden vrezen dat na de
verkiezingen in politieke
achterkamertjes een ware
veldslag zal woeden om nieu
we bezuinigingen door te
voeren. „Als wij nu niet aan
deuren morrelen, zijn scho
len straks het haasje", zegt
Walter Dresscher, voorzitter
van de Algemene Onderwijs
bond (AOb).
Ze willen niet zielig doen,
maar feit blijft dat de nood
hoog is: tot 2006 zijn er in het
basisonderwijs 8000 mees
ters en juffen nodig om tekor
ten te voorkomen, in het
voortgezet onderwijs gaat
het om 17.500 leerkrachten.
„Leraren worden uitgehon
gerd," vertelt Wilma de Jon
ge, directeur van een Jena
planschool in Amsterdam.
„Dat dramatische perse,
neelstekort hebben politici^,
jarenlang zien aankoma
maar ze zijn te laat in act*
gekomen. Op meesters
juffen die nu lesgeven, word;
roofbouw gepleegd. En «1
ook erg is: intussen stinka
de we's nog steeds Erisg^
geld om de school i
schoon te houden."
Johanna Bekooy, docent .V
derlands op een vmboinLe^
den: „Ik moet eindeloosot
derhandelen om vooralttn
leerlingen de nieuwe spë-
lingmethode te krijgen. Ni?
gelukt; zo'n boek kost30e©
en voor 500 leerlingen wotts
dat te duur. Maar mijn klas
moet dit jaar wel einden
men doenDus sta ik wee
uren achter een apparaat ca
het nieuwe spellingboek tej
kopiëren.
Een notoire dwarsliggerzijl
Dat is de enige manier om
het onderwijs nog wat yoï
elkaar te krijgen, stelt Mar-
lies van Dorp. directeurva
de O.G. Heldring basisscfccd
in Den Haag „Soms lijkt®
school net een vuilnisbelt
oude computers worden hia
naar toe gebracht. En alsóf
dingen in de klas staan, b
je je kont niet keren, omd
de lokalen te klein zijn."
Zooitje
Van Dorp waakt er vooras-
haar school een armzalig
zootje wordt Oudegordijnes
- 'ik zou ze thuis niet eensm
de schuur hangen' - heeft ze
vervangen voor nieuwe. „Ik:
heb onlangs dertig
stoelen voor de leraren ge
kocht. Was geen geld voor,
gewoon wat uit een ander
potje gepakt. Het onderwijs
mag niet berusten in een zie
lige houding. We moeten
vechten om professioneel te
functioneren. De toekomst
van onze kinderen staat op
het spel." GPD
door Maurice Wilbrink
Het fenomeen onbemand
tankstation, in de schijn
werpers vanwege de plannen
van de ANWB, heeft Nederland
snel veroverd. Tango, onderdeel
van oliemaatschappij Petrop-
lus, brak in 2000 met onbeman
de pompstations de Nederland
se benzinemarkt open. Die
markt werd tot dan toe gedomi
neerd door vier grote, interna
tionale oliemaatschappijen.
Over twee jaar zal meer dan tien
procent van alle pompstations
in ons land onbemand zijn, is de
verwachting.
Prijsvechters bestonden al in
Nederland. Ze functioneerden
vaak onder de vlag 'witte
pomp'. Tango bedacht een
nieuw concept: het onbemande
pompstation. Het bedrijf zette
nieuwe stations neer met een
laag serviceniveau, lage kosten
(weinig personeelslasten) en
strategisch gelegen, zodat een
hoge omzet mogelijk was, De
prijs aan de pomp lokt inder
daad veel klanten: Tango claimt
per station twee maal zoveel
benzine te verkopen als het ge
middelde pompstation in Ne
derland.
Tango, dat inmiddels vijftig sta
tions beheert, zegt hiermee
winstgevend te zijn en consta
teert inmiddels een voorbeeld
functie te hebben „Weer een
partij die ons gaat kopiëren",
reageert woordvoerder Barten
van Tango op het nieuws dat de
ANWB in samenwerking met de
Van der Sluijs Groep de komen
de jaren honderd onbemande
tankstations wil openen.
Directeur Van Rens van de Van
der Sluijs Groep schat dat uit
eindelijk maximaal vijftien
procent van de benzinepompen
onbemand zal zijn. Tango houdt
het op tussen tien en twintig
procent.
Dat betekent dat er nog ruimte
is voor groei in dit marktseg
ment, en dus ruimte voor nieu
we aanbieders die nu niet per se
actief zijn op de benzinemarkt,
zoals de ANWB.
Inkomsten
Grote oliemaatschappijen zijn
Petroplus inmiddels gevolgd.
Shell heeft intussen veertig on
bemande Tinq-stations ge
opend en Esso opent in 2003 tien
onbemande stations onder de
naam Esso Express. Daarmee
gokken ze niet langer uitslui
tend op grote pompstations,
waar de klant behalve auto
brandstof ook allerlei andere
dienstverlening tegenkomt.
Steeds meer vormen de verko
pen in de pompshop de belang
rijkste bron van inkomsten Aan
de benzine- en dieselverkoop
houden de grote stations nu
minder over. Dat duidt er op dat
er harder wordt geconcurreerd
op prijs om klanten te trekken.
De komst van onbemand (en dus
goedkoop) tanken, heeft dit in
de hand gewerkt
De ANWB gebruikt nu de ex
pertise van de Van der Sluijs
Groep om zich op deze markt te
begeven. De Van der Sluijs
Groep handelt en transporteert
olie en olieproducten, levert au
tobrandstof aan 400 pomphou
ders, en heeft daarvan zo'n zes
tig pompen in eigen beheer. Op
de benzinemarkt is deze groep
een middelgrote speler, met een
marktaandeel van 6 procent.
Voor de ANWB is de stap nu nog
te groot om deze markt geheel
zelfstandig te betreden. Dat
geldt voor veel meer partijen.
Tango heeft de afgelopen jaren
volgens Barten 'met heel veel
partners' gesproken om nieuwe
stations te openen. Zo wachten
supermarktconcerns, bouw
markten, restaurantketens op
de gunstige omstandigheden
om hun activiteiten te gaan
combineren met benzinever
koop
Nu nog houdt regelgeving hen
vaak tegen. Met name in de
Randstad is het heel moeilijk
nieuwe vergunningen te krijgen
om een pompstation te begin
nen.
Secundair wegennet
De slag om de prijsbewuste au
tomobilist die goedkoop wil
tanken, zal de komende tijd des
ondanks plaats vinden in de ste
delijke gebieden, verwacht Bar
ten van Tango. Het gaat met
name om het 'secundaire' we
gennet: uitvalswegen, provinci
ale wegen, bedrijfsterreinen
De snelweg blijft voorlopig nog
het domein van grote oliemaat
schappijen die niet op prijs aan
de pomp willen vechten Of
daarin verandering komt, zal
onder meer afhangen van de
vraag of de jaarlijkse veiling
van tien tot vijftien benzinesta
tions van grote oliemaatschap
pijen leidt tot meer concurren
tie. GPD
Nu het economisch slech
ter gaat, moet hel milieu
maar even pas op de
plaats maken, vindt de
LPF. Dat is nu typisch een
bewijs van kortzichtig po
pulisme, meent de Chris
tenUnie. Joost Eerdmans
(nummer 2 op de LPF-lijst
en André Rouvoet (lijst
trekker van de Christen-
Unie) in debat over het
spoor, de files en het mi
lieu. Deel vier in een serie
over de belangrijkste the
ma's van de campagne.
door Paul Koopman
en Hans van Soest
Rouvoet is wat verlaat, want
de trein reed weer eens niet
op tijd. „En dan maak ik het ook
nog regelmatig mee dat ik moet
staan in de tweede klas roken,
terwijl ik een jaarkaart eerste
klas heb", verzucht hij. LPF-
kamerlid Joost Eerdmans, op de
fiets naar de afspraak gekomen,
beaamt: „Het spoor dondert in
elkaar. Slechte service tegen ho
gere prijzen. Schande."
Een beter openbaar vervoer
staat hoog op het wensenlijstje
van ólle partijen. De vraag is na
tuurlijk: wat hebben zij daar
voor over? Of moet misschien de
auto toch voorrang krijgen? De
LPF trekt een miljard euro uit
voor het spoor, de ChristenUnie
blijft daar met een extra inves
tering van 100 miljoen bij ach
ter. Maar daar staat tegenover
dat de ChristenUnie minder be
zuinigt op andere begrotings
posten.
Waar moet het geld voor worden
gebruikt7 „Met name veilig
heid!", benadrukt Eerdmans.
„Zelfs de conducteurs durven
de trein niet meer in tegenwoor
dig." Rouvoet „Ben ik het mee
eens. Als conducteur moet je zo
langzamerhand een zwarte
band karate hebben. Net als de
LPF zijn wij tegen de extra ta
riefverhoging van treinkaart
jes. maar ook de kwaliteit moet
verbeterd."
De wegen van LPF en Christen-
Unie scheiden zich echter zodra
het autoverkeer ter sprake
komt, Eerdmans vraagt begrip
voor de 'automobilist die een
zaam in zijn wagentje in de file
staat'. Dc wegen moeten snel
verbreed, de maximumsnelheid
mag 's avonds naar 130 kilome
ter en het accijnskwartje van
Kok moet onverwijld worden
teruggegeven, vindt hij. Eerd
mans: „Dat laatste is een harde
garantie. Wij gaan alleen in een
kabinet zitten als dat kwartje
wordt teruggegeven. Het is voor
ons een breekpunt."
Rouvoet: „Wij zeggen: probeer
voor dat kwartje goede dingen
te doen voor het openbaar ver
voer. Dat zou onze keuze zijn.
Knelpunten in de wegen moet je
overigens wel aanpakken, maar
je bent er niet door de wegen te
verbreden. Dan krijg je bredere
files in plaats van kortere files."
Eerdmans ziet dat volstrekt an
ders: „Per dag staan we gemid
deld twintig minuten stil en dat
is niet alleen slecht voor de eco
nomie, maar ook voor het mi
lieu. Door de wegen snel te ver
breden geef je lucht aan het
wegenpark! Dat helpt wel dege
lijk. Met het oplossen van knel
punten wordt heel Nederland
echt niet geasfalteerd, wat je
weieens hoort."
Grondrecht
Rouvoet werpt tegen. „Wat je in
elk geval wél krijgt is dat het
landschap verder versnippert.
Wat mij stoort is dat wij in Ne
derland denken dat we een
grondrecht op mobiliteit heb
ben Ik zeg: in het belang van het
milieu en de leefbaarheid moet
je onnodig vervoer afremmen
De LPF doet precies het tegen
overgestelde. Jullie willen be
vorderen dat mensen méér rei
zen, desnoods in een derde boot
of vierde vakantievlucht. Maar
dan schrij f je het milieu af!
Het gesprek komt op de span
ning tussen economie en het mi
lieu: hoe meer groei, hoe meer
vervuiling. Rouvoet zet uiteen
dat Nederland de internatio
naal afgesproken vermindering
van broeikasgas niet haalt en
daarom het beleid moet ver
scherpen. Eerdmans tilt daar
wat minder zwaar aan. „De eco
nomie moet nu bevorderd wor
den. De LPF is de enige partij
die dat via lastenverlichting
doet: drie miljard euro. We wil
len dat de mensen weer gaan
uitgeven. Overigens; als de eco
nomie lekker draait, is dat ook
een motor voor het milieu, want
dan heb je meer geld om daar
wat aan te doen."
De lijsttrekker van de Christen-
Unie reageert geschokt. ..De
economische crisis is toch niet
zo diep dat we nu geen aandacht
meer hoeven te besteden aan
mondiale vraagstukken7 Het
broeikasprobleem verdwijnt
niet als je er niet meer over
praat."
Eerdmans: „We moeten er wel
aan werken, dat vinden wij óók.
Maar jij zegt: ik roei tegen de
stroom in. Ik zeg: ga met de
stroom mee, want dat is precies
VEEZIEKTE - Mond- en
klauwzeer grijpt om zich heen
in Zeeland. Inmiddels zijn al
op vijftien boerenbedrijven
zieke dieren aangetroffen.
In navolgingen van de nieuwe
regels ter bescherming van de
export zijn de complete vee
stapels van al die bedrijven af
gemaakt.
VRIJE TIJD - Uit een enquête
in Limburg blijkt dat de ge
middelde werkende man 56
uur per week aan vrije tijd
heeft.
Van die vrije tijd wordt het
grootste deel binnenshuis
doorgebracht; het lezen van de
krant en boeken en het luiste
ren naar de radio zijn de pop»
lairste activiteiten.
OPLICHTER Het Ansa
damse gerechtshof heeft e
32-jarige man wegens oplie
ting veroordeeld tot drie ja
cel. De man had een jooé
vrouw wijsgemaakt dat hi
man in een Russisch kampz
DeAmsterdammerzoudeiaf
voor 3000 gulden vrij kun
krijgen.
LEESZAAL - In Hulst isea
Stichting Openbare I
en Bibliotheek opgericht.
een bibliotheek op rooras-b-
tholieke grondslag wil ïnnd-
ten.
André Rouvoet (ChristenUnie, r) tegen Joost Eerdmans (LPF): „Jullie willen bevorderen dat de mensen
méér reizen, desnoods in een derde boot of vierde vakantievlucht. Maar dan schrijf je het milieu af."
foto Harmen de Jong/GPD
wat de mensen willen. De kiezer
hoor je niet meer over milieu,
Overigens zijn wij er niet tegen
dat de vervuiler betaalt. Wie in
zijn tuin twee uur lang onnodig
zijn grasmaaier laat razen mag
van mij een boete krijgen."
Rouvoet grijnst: „Met een gras
maaier red je het milieu niet. En
ook niet door kerncentrales
open te houden, zoals de LPF
wil." Eerdmans: „Kernenergie
is veilig." Rouvoet: „Met het
kernafval creëer je de milieu
problemen van onze kinderen."
Het interview eindigt stekelig
Rouvoet wil nog even kwijt dat
de LPF de Nederlandse groei
wil bevorderen ten koste van
ontwikkelingshulp. „Daarop
bezuinigen jullie 400 miljoen. Is
dat omdat daar geen kiezers van
jullie zitten? Dat zit me echt
hoog."
Nieuwe boot
Eerdmans: „Nee, wij verdelen
de budgetten anders. Laten we
wel zijn: dat geld is van ons, op
gebracht door de Nederlandse
belastingbetalers. Wij leggen
andere prioriteiten." Rouvoet:
„Maar je haalt geld weg bij
mensen die creperen om de kie
zer in Nederland een nieuwe
boot te laten kopen." Eerdmans;
„Dat vind ik ongepast! Dat er in
de Derde Wereld geen kiezers
van ons zitten heeft er niets mee
te maken!" GPD
Hoofdredactie:
A L. Oosthoek
D Bosscher (adjunct)
A. L. Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax:(0118)470102
E-mail: redactie@pzc.nl
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax. (0118) 470102
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 273000
Fax (0113)273030
E-mail- redgoes@pzc.nl
Terneuzen:lem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel (0115) 645769
Fax (0115)645741
E-mail redtern@pzc nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel (0114)372776
Fax (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax. (0111)454657
E-mail redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8 00 tot 17.00 uur
Zierikzee. Goes en Hulst
8 30-17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
E-mail: web@pzc nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantoon#
zondag van 16 00 tot I8.00uur
Tel. (0118) 484000
Fax (0118)470100.
Abonnementen
(bij acceptgirobetaling geldleen
toeslag van 2.00)
per maand: 20.50
per kwartaal 55.10
per jaar 209.90
Voor toezending per post gek#
een toeslag
E-mail lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk. 1 maandvocr
het einde van de betaalperiode
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vnjdag:€ 1.10
zaterdag 1.65
Alle bedragen zijn inciustero*o|n
Bankrelaties
ABN AMRO 4 7 70 65.597
Postbank 35 93 00
Advertenties
Alle advertentieopdrachten wc*»
uitgevoerd onder toepassing
de algemene voorwaarden van
Uitgeverij PZC BV alsmede oe 1
regelen voor het advertentie*®»
Tarieven kunnen tijdens kantoor-'-
worden opgevraagd
Voor gewone advertenties
Tel: (0118) 484240
Fax:(0118)470100
Voor kleintjes Tel (0118)484321
Fax- (0118) 484370
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-con«" PjfSi
aan ons verstrekte gegevens hebben wi| opgonomon m een bestand dat worat getxtxm»
(abonnementen)adrrvnistratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante a
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener ol door ons zorgvuldig
ett dan kunt u dit schntteiijk melden tH PZUW'
Behoort tot UJGQGfier