Strijd om Amerikaanse droom PZC Dit is de bakermat van de rap Bezoeker moet nog steeds over een drempel Heden en verleden worden verenigd Gangs Of New York 1 11,1111 Filmfestival Rotterdam vrijdag 17 januari 2003 ilms waar regisseurs al dertig jaar van dromen, daar rust over het algemeen weinig zegen op. Producenten hebben vaak uitstekende argumenten om Het gaat uitstekend met het International Film Festival Rotterdam (IFFR). Vorig jaar werd met de verkoop van bijna 350.000 kaartjes een nieuw be zoekersrecord gevestigd en in ternationaal timmerde het eve nement aan de weg als nooit tevoren. De formule van de goedlopende filmmarkt Ci- nemart werd overgenomen door een aantal buitenlandse film festivals en het Hubert Bals Fonds (HBF) beleefde het suc cesvolste jaar in haar bestaan. Rotterdam was in 2002 promi nent aanwezig op andere film festivals in de wereld. Zowel in Cannes, Venetië, Montreal als Toronto waren films te zien die konden worden gemaakt dank zij het Hubert Bals Fonds of de Cinemart. Prijzen werden er ook verdiend: in Cannes (Gou den Camera voor 'Japón' van Carlos Reygados, jury- én inter nationale persprijs voor 'Divine Intervention' van Elia Sulei man). Locarno (Zilveren Lui paard voor 'Tan de Repen te' van Diego Lerman) en Venetië (Gou den Leeuw voor 'The Magdale ne Sisters' van Peter Mullan). Alle reden tot feest, maar het IF FR houdt het op de 32e editie - die plaatsheeft van 22 januari tot en met 2 februari - zoals al tijd bescheiden. Hoewel direc teuren Simon Field en Sandra den Hamer steeds meer hun best doen om ook de liefhebbers van andere kunstdisciplines binnen te halen, is er dit jaar geen spra ke van een verdere popularise ring. Tegen de nationale trend in kiest het festival er niet voor om de drempel zodanig te verlagen dat er een heel nieuw publiek mee kan worden gewonnen. True Stories Zo is er dit jaar opnieuw geko zen voor een niet al te toeganke lijk hoofdthema. Stond op de vorige editie de vraag centraal 'What is Cinema?', de discussie moet nu een vervolg krijgen in het programma '(Bases upon) True Stories'. Aan de hand van films, video's en installaties wil het festival onderzoeken op welke manieren en met welke media hedendaagse filmmakers de werkelijkheid proberen weer te geven in hun werk. Die toevoeging 'met welke me dia' stelt meteen een aantal Rot terdamse kunstinstellingen in staat aan te haken bij het film festival. Zowel Museum Boij- mans Van Beuningen als het Ne derlands fotomuseum scharen zich met een aantal installaties onder het hoofdthema. Twee andere kunstinstellingen, Tent. CBK en Witte de With, voegen zich weer bij het vaste festival onderdeel Exploding Cinema, dat dit jaar als thema 'Static' heeft en zich richt op electnci- teit Het hoofdprogramma bevat weer enkele honderden speel films, documentaires en korte films, waarvan de bekendste al furore hebben gemaakt op an dere festivals. Veel is te ver wachten van 'Russian Ark', het imponerende filmproject van Alexandr Sokurov, dat bestaat uit één anderhalf uur durend shot. Ook het eerdergenoemde 'The Magdalene Sisters' van Pe ter Mullan, uiterst actueel over de seksuele misstanden in de katholieke kerk, heeft interna tionaal al de tongen losge maakt. Hoge ogen gooit ook 'Le Fils', de nieuwe film van de Belgische gebroeders Dardenne, met een magistrale hoofdrol voor hun vaste kracht Olivier Gourmet (winnaar Gouden Palm Beste acteur) en 'Spider' van David Cronenberg ('Crash', 'eXisteZ'). Andere bekende films zijn 'The Man without a Past' vat.' Kaurismaki' (GrandPri^ nes), 'Gerry' van GusvanS (met Matt Damon), "Ito' Abbas Kiarostami (com» Cannes) en 'Punch-DrunkLi van Paul Thomas Andereca. langverwachte opvolger i 'Magnolia' pakt uit als ec mantisch drama, methoofé len voor Adam Sandlerenö Watson ('BreakingtheWa* De traditionele 'vriendai het festival' ontbrekend:!: ook niet in het program^ zijn er nieuwe films te zie:; de Japanner Miike 'Audi Takashi ('DeadorAlive:Fs de Zuid-Koreaan Fruit Q ('Public Toilet'), de Britse? maakster Lynne Ramsey(1 vem Cellar') en de Zweed Li Moodysson ('Lilya 4-Ever" teressante curiositeiten zija Hour Party People', eenfilci Michael Winterbottomow excentrieke platenbaasvas Division, New Order en deE py Mondays, en 'Baaadassss nema', een documentair os zicht van de Blaxplotaü films, met medewerking Pam Grier en Samuel L. Ja son. Het vaste festivalondenj Filmmakers in Focus isditja aan de magere kant. Meest ill oog springt Guy Maddiiu Canadees die inspiratie™ de begindagen van de cina De Indiase filmmaker Gin Kasaravalli heeft in eigenla) nogal wat filmprijzen op j naam staan, maar zal in Mi dam met zijn tamelijk sea mentele filmverhalen mal weerklank vinden. Dat gd ook voor de Fransman Ja Claude Brisseau, de derdeFii maker in Focus, die zijn ha niet omdraait vooreenstaai obligate softporno ('Chosesï crètes'). Gastenlijst Meer kan worden verwacht» de Tiger-competitie. de Li wedstrijd voor internatioa talent dat nog maar één oiti films heeft gemaakt. Na ettj renlang verblijf in deschai zij n de Tiger Awards - er woti er jaarlijks drie uitgededc meer naar voren getreden i Rotterdamse kweekvijvers talent. Christopher NolaniH mento', 'Insomnia') mag roei lijd gelden als het beste»* beeld, maar er zijn de !«a jaren meer interessante naa uit voortgekomen. Op de gastenlijst staand::;] Paul Thomas Anderson, i Filmmakers in Focus, Elia S leiman, Diego Lerman, i Lachman en Larry Clark (n kers van 'Ken Park'), degebrt ders Dardenne en Claire Do Voor wie het na een week a films allemaal even te »i wordt, kan terecht bij de Na: van de Wansmaak. Het evs ment met de meest wanstal momenten uit de geschieda van de cinema start dit jaarz Nederlandse tournee op 1 Rotterdams filmfestival. MarcFH International. Film Festival Jtó> dam: van 22 januari tot en met'l bruari op diverse locaties in ft"11 dam. Meer informatie via: www.fi Imfestivalrotterdamxc" 010-8909090. voor zulke projecten terug te deinzen. De scepsis was zeker te begrijpen ten aanzien van Gangs Of New York, de film waarin Martin Scorsese het wilde hebben over de stammenoorlogen onder het proletariaat van de Amerikaanse hoofdstad halverwege de negentiende eeuw. Juist het feit dat de begena digde Martin Scorsese de re gisseur zou zijn, maakte het project er niet aantrekkelijker op. Hij is een veel bekroonde ci neast die zich niet laat betutte len, maar van de talrijke pracht films achter zijn naam leverde slechts een enkele winst op. Om Gangs Of New York in productie te nemen, was een prestige-ge- voelig persoon als Harvey Wein- stein (van Miramax) nodig. De befaamde ontwerper Dante Ferretti mocht vitale stukken van negentiende-eeuws New York opbouwen in de Cinecitta studio's bij Rome en daar von den gedurende negen maanden de opnamen plaats. De kosten liepen op tot 100 miljoen dollar. Dat de film volledig in studio decors werd gedraaid, vormt het verbluffendste aspect aan het eindresultaat, want het is formidabel mooi gedaan. Sinds Scorsese aan de slag ging, kwam een stroom onheilspel lende berichten op gang over voortdurende conflicten tussen regisseur en producent. Want er werden budgetten overschre den, de opnamen liepen uit, de aanvankelijke premièredatum werd niet gehaald en de film dreigde veel te lang te worden. Hoewel in de pers een stemming was gecreëerd waarin men op het ergste was voorbereid, lijkt een fiasco a la Heaven's Gate er toch niet in te zitten Met dat door Michael Cimino geregisseerde epos uit 1980 is trouwens Gangs Of New York sterk verwant. Beide films zijn gefocust op de problematiek van berooide Europese immi granten die in hun pogingen de Amerikaanse droom te verwe zenlijken stuitten op totaal ge- Scène uit de nieuwe film van Martin Scorsese. brek aan inschikkelijkheid van de bevolkingsgroep die al meer dere generaties het nieuwe land bewoonde. In 'Heaven's Gate' werden de conflicten bloedig uitgevochten op het platteland, in Gangs Of New York meteen al in de stad van ontscheping. In beide films wordt het drama ge tekend via personages in een driehoeksverhouding. Een man die komt. een man die er al was, een vrouw tussen hen in. In Scorsese's film speelt Daniel Day Lewis de rol van 'Bill the Butcher', onderwereldkoning van de buurt The Five Points Hij vreest de enorme instroom van Ieren, die 'anders' zijn (ka tholiek en onverstaanbaar) en onderling zeer verknocht. In 1846 weet Bill zijn positie nog te handhaven door in een massaal straatgevecht de Ierse bende The Dead Rabbits te verslaan en persoonlijk hun aanvoerder (Liam Neeson) aan het mes te rijgen, voor de ogen van diens zoontje. In 1862 keert dit zoon tje terug op het toneel als Am sterdam Vallon (Leonardo Di- Caprio) en laat zich inlijven in de gelederen van The Butcher, enkel om zijn kans op bloed- merende leven van The Five Points, waar het voor een eer] ijk mens moeilijk overleven is. Hier wordt Amsterdam verliefd op een geraffineerde dievegge (Ca meron Diaz), een speciale prote- gée van Bill the Butcher. We zien Jim Broadbent in een mooie rol wraak af te wachten. In de finale brengt hij een nieu we Ierse strijdgroep in het krijt tegenover de met hoge hoeden uitgedoste 'nativists' van slager Bill. In de twee uren tussen de veldslagen in. worden we uit voerig rondgeleid in het depri als politieke windvaan en John Reilly als corrupte politiebaas. David Hemmings speelt een telg uit de vermogende Hollandse familie Schermerhorn die ten onrechte meent dat hij onkwets baar is voor de woelingen onder het plebs. Kleurrijk is Gangs Of New York in elk opzicht. Veel weet Scorse se te maken van de historische evocatie in gedetailleerde socia le context tegen de achtergrond van de uitgebroken burgeroor log. Ook het punt dat de explo sieve situatie op toenmalig Manhattan sterkt lijkt op de problemen met allochtonen in het Europa van nu, brengt de film helder over. Waar het intus sen aan schort is dat het hart van het drama zo weinig energie af geeft. De liefdesgeschiedenis tussen DiCaprio en Cameron Diaz is bloedarmoedig. Gespierder is de relatie tus sen DiCaprio en Daniel Day- Lewis (vooral dankzij de krach tige creatie van laatstgenoem de) maar echt interessant wil het ook hier niet worden met het al te simpele gegeven: jongetje wreekt zijn vermoorde vader op moordenaar die zijn vader had kunnen zijn. Merkwaardig komen de con frontaties over tussen de ben des, gewapend met messen, bij len en gepunte knotsen. De kachelpijpenbigade van The Butcher tegenover de Ieren van Amsterdam Vallon met oorlogs- verf op zijn gezicht en zelfs vlechtjes in zijn haar. Daar denk je net iets te vaak aan 'Mad Max' of 'Escape To New York'. Dan was de immigrantenoorlog van het destijds ten onrechte geflop te 'Heaven's Gate' toch sterker en in elk geval minder kinder lijk uitgewerkt. Pieter van Lierop Gangs Of Neiv York: regie Martin Scorsese, met Leonardo DiCaprio, Daniel Day Leivis, Cameron Diaz, Jim Broadbent, Liam Neeson, John Reilly, Brendan Gleeson, vandaag en morgen (om 22.00 uur) te zien in Cine City Vlissingen en De Koning Hulst Documentairemaker And ré van der Hout is met zijn speelfilmdebuut De Arm van Jezus genomineerd voor een Ti ger Award, die uitgereikt wordt op het komende filmfestival van Rotterdam. In de film, waarin alle rollen worden gespeeld door de leden van muziekgroep De Kift, verwerkte hij beelden uit zo'n veertig historische film pjes, veelal gemaakt in het vroe gere Rotterdam. Het wasJezus die André van der Hout (Maassluis, 1958) inspi reerde tot zijn eerste speelfilm. Van der Hout stuitte tijdens één van zijn gebruikelijke speur tochten in de nationale filmar chieven op een filmshot van een levensgroot kruisbeeld. De Christusfiguur stak nog maar net boven het waterniveau uit van een overstroomd gebied in Limburg en had een afgebroken rechterarm. Door de spijker in de hand bleef de arm nog wel aan het kruis bungelen. Jaren later zou het beeld uit gangspunt worden van zijn eer ste lange speelfilm. In De Arm van Jezus laat de arm los van het kruisbeeld. Hendrik IJzerman, mijnwerker uit het getroffen dorpje Schinnen, vist hem op uit het water en gebruikt hem als peddel voor zijn roeiboot. Zo maakt hij de eerste slagen van zijn tocht naar Amerika, terwijl zijn achtergebleven zoontje hem nastaart vanuit hun onder gelopen huis. De zoon treft de arm jaren later aan in de kast van een schimmig pension in Rotterdam, waar zijn vader ooit een kamer heeft be trokken in afwachting van de oversteek naar Amerika. De zoon, woonachtig in Chicago en voor zaken in Nederland, raakt door een aantal mysterieuze voorvallen verstrikt in het ver leden van zijn vader. Langzaam maar zeker komt hij erachter wat er met Hendrik IJzerman is gebeurd. In De Arm van Jezus mengt Van der Hout historisch materiaal - zogeheten 'found footage' - met nieuw geschoten beelden. Over al heeft hij gezocht naar oude filmpjes die pasten in zijn ver haal. Zo had hij beelden nodig van de mijnen waarin Hendrik IJzerman werkte, van de Rot terdamse haven waar hij wacht om te worden ingescheept op de Holland Amerika Lijn, en van het Rotterdamse uitgaansleven waar hij zijn geld verdrinkt. De nieuw geschoten beelden zijn voor een deel in zwart-wit. Het verhaal van de zoon is weer gegeven in kleur. Het somber ge houden kleurenpalet is ont leend aan het terrein van de Ertsoverslag Moedermaat schappij op de Maasvlakte, dat in de film een hoofdrol speelt „Een fantastische plek", vindt Van der Hout. die er terecht kwam bij het maken van een op drachtfilm voor het Maritiem Museum. „Een soort Amerika, met al die goudkleurige, bruine en zwarte bergen. Sierra Neva da aan de Maas." De band tussen het heden en verleden in de film wordt ge symboliseerd door de arm van Jezus, ooit afgebroken van een kruisbeeld in een Limburgs plaatsje dat onder water stond. ,Toch een mooi ding om iets mee te doen", zegt Van der Hout te vreden. „Beter dan een koffer tje. En verder mag je erin zien wat je wil. Dat is het leuke van religieuze symbolen: je kan er van alles in zoeken, ook al is het maar een arm die ooit aan een kruisbeeld heeft gehangen." Marc Floor Scène uit De Arm van Jezus. De Arm van Jezus: regie André van der Hout, met muziekgroep De Kift, te zien op het filmfesti val Rotterdam op vr. 24 jan. 20.00 uur in Pathé, opza. 25 jan. om 9.45 uur in Pathé, op ma. 27 jan. om 14.15 uur in Venster, op vr. 31 jan. om 10.15 uur in Pathé en op za. 1 feb. 19.30 uur in de Schouwburg. In het begin van 8 Mile beklimt de jonge rapper Jimmy 'Rabbit' Smith het podium om zijn tegenstander met een paar rijmsal- vo's van katoen te geven. Het wordt een af gang, want Jimmy weet geen woord uit te brengen. Het is niet de meest voor de hand liggende manier om de succesvolle rapar- tiest Eminem in zijn eerste filmrol te intro duceren, maar het werkt uitstekend. Er is direct spanning, en we willen nu beslist we ten of het nog wat wordt met die koppige dromer die van louter narigheid weer bij zijn aan alcohol en bingo verslaafde moeder (Kim Basinger) is ingetrokken en die op weg naar de fabriek rapteksten op een klad blaadje krabbelt. S Mile is vernoemd naar de weg die de bui tenwijken van Detroit scheidt van de gro tendeels door zwarten bevolkte binnenstad. De film is een initiatief van producent Brian Grazer en rapper Eminem. Scott Silver schreef een scenario dat losjes is gebaseerd op Eminems eigen ervaringen uit de tijd dat hij nogniet beroemd was. De regie werd toe vertrouwd aan Curtis Hanson. Eerder liet hij met 'L.A. Confidential' en 'Wonder Boys' al zien dat hij bekende genres nieuwe flair Rapper Eminem in de film 8 Mile. weet te geven. Voor 8 Mile combineert hij de brutale energie en het enthousiasme van de hiphopclubs met een rauw, maar met. humor geschilderd beeld van een stad die zijn jeug dige bewoners weinig toekomst biedt. Er is door alle betrokkenen, inclusief de ac teurs die met uitzondering van Basinger en Eminem betrekkelijk onbekend zijn. veel aan gedaan om het traditionele verhaaltje over de weg naar het succes op een realisti sche manier aan te kleden Aan het eind is het zelfs nog niet zeker of Jimmy echt zal worden ontdekt, en dat is mooi genoeg, want hoe het met Eminem zelf verder ging weten we immers al. De muziek wordt spaarzaam maar doeltreffend ingezet, en nooit zomaar als opvulling gebruikt. Type rend is ook de nuchtere afhandeling van de verplichte romantische noot Hete seks op de fabrieksvloer krijgt een bitter vervolg, en een hereniging met Jimmy's oude verkering zit er ook al niet in. Vanaf de straat werpt hij nog eenmaal een weemoedige blik door haar raam, en daar moeten we het mee doen. 8 Mile laat zien waar de rap vandaan komt De donkere, uit de hand geschoten beelden van de voortreffelijke Mexicaanse camera man Rodrigo Prieto ('Amores Perros') tonen Detroit als een verloederde industriestad, met hooguit een bleek winterzonnetje voor wat warmte. Broeinest van sociale proble men waar je blij mag zijn als je ergens aan de lopende band staat. Maar ook; bakermat van muziek die de wereld verovert - van de Motown sound uit de jaren zestig tot de hui dige hip hop. Die uit allerlei schermutselingen en losse verhaallijnen opgebouwde milieuschets is waar het in 8 Mile eigenlijk om gaat. Jimmy weg bij zijn zwangere meisje, ruziemakend met zijn moederen haar nare nieuwe vriend, op straat op zijn kop gezeten door patserige concurrenten Van je af slaan, tegenslagen wegslikken, koppig proberen je eigen gang te gaan, dat soort herkenbare zaken is min stens zo belangrijk als de vraag of Jimmy eindelijk zijn eigen cd zal mogen maken. Wonderen bestaan hier niet, hij zal zelf in de plaatperserij het geld voor zijn demo moe ten verdienen. Dat hij als blank uitschot in een zwart milieu tegen omgekeerd racisme moet opboksen helpt ook om de aandacht te prikkelen. Beweren dat 8 Mile politiek correct is inge kleurd is misschien wat overdreven, maar je proeft wel de neiging het agressieve beeld dat uit de teksten van veel populaire rap pers opstijgt wat bij te stellen In 8 Mile be ledigen de rappers alleen elkaar, en op straat zijn vuurwapens bij de onderlinge knokpartijen taboe De eerste overtrd veroorzaakt een tragikomisch ongeval a zichzelf in zijn been te schieten. Brö stichting in een leegstaand pand waar* meisje was verkracht wordt niet alleen? presenteerd als een spectaculair vera»] maar verwijst terloops ook naar be- band tussen verpaupering en nusca Zonder drammerig te zijn zit er een aa sociaal commentaar in 8 Mile verwsj Mocht Eminem daarmee te bedoeling i» ben gehad de scherpe kantjes van zijn af te slijpen dan heb ik daar geenbez»" tegen Als debuterend acteur is Eminem veelbelovend. Hij is cool zonder steraU of andere neiging tot opschepperij .Zie® spelen is weliswaar een gemakkelijke wedstrijd, maar hij overtuigt en nieuwsgierig naar de rollen die onge>' feld in het verschiet liggen. Leo Banken* 8 Mile: regie Curtis Hanson, met Basinger, Brittany Murphy, Mekhi Phi er,- in Cine City Vlissingen, De Kuning Hut»*"* Bergen op Zoom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 26