ÏÏC Halt-bureau pakt spijbelaars hard aan 1 BI ELFT H E L FT Studie naar kustvervoer krijgt vervolg a In Eede blijft de bus rijden Stappers kunnen ook dit jaar met de discobus mee 11 LLECTIE Overleg met België moet voor betere waterafvoer zorgen Campagne tegen groeiend schoolverzuim -J 12 DRAAIBRUG I v Duo probeert met geweld man te beroven m zeeuwse almanak Virus ZEEUWS-VLAANDEREN donderdag 16 januari 2003 jBNEUZEN - Hel Halt-bu- !t3u Zeeuws-Vlaanderen be klop korte termijn in samen- «rking met de Raad voor de ginderbescherming een groot- «beepse campagne tegen spijbelen. fegens Halt-coördinator l Dekker vormt ongeoorloofd pioolverzuim een sterk toene- oend probleem, hoewel de om- ang nog is uit te drukken in crde cijfers. Dat verzuim be lieft niet alleen de scholen voor voortgezet onderwijs, maar ook k: basisonderwijs. Eet gaat om twee vormen van spijbelen enerzijds jongeren ie de school voorgoed vaarwel zeggen, anderzijds de groep die zomien dan een dag of wat ver zuimd. De campagne richt zich in hoofdzaak op deze tweede groep. Een 'harde aanpak' is noodzakelijk om verdere toena me te voorkomen, zegt Dekker. Uit onderzoek blijkt dat spijbe len oorzaak is van verschillende vormen van jeugdcriminaliteit. Dekker: „Spijbelen leidt tot een aaneenschakeling van narig heid. Eerst is er verveling, dan baldadigheid en vervolgens is er vandalisme en winkeldiefstal. Uiteindelijk bouwen de betrok ken jongeren een strafblad op, met alle negatieve gevolgen van dien voor hun toekomst." Met deze wetenschap in het ach terhoofd heeft de Zeeuws- Vlaamse campagne 'Spijbelen, geen toekomst' als motto mee gekregen. „Het is het niet waard", verwoordt Dekker de ondertitel van de actie. De affi ches liggen inmiddels in vier verschillende ontwerpen gereed voor de drukker. Uiterlijk in de loop van februari hangen de posters op scholen, in winkel centra en in sportaccommoda ties. Ruim twee jaar geleden was Halt Zeeuws-Vlaanderen overi gens al van plan een campagne tegen spijbelen op te starten. „Die is nooit van de grond geko men vanwege toenemende drukte en onderbezetting", zegt Dekker. Hij wijst er in dit verband op dat het aantal jongeren dat bij Halt of bij Stop (voor kinderen tot twaalf jaar) terecht komt, fors is toegenomen sedert de politie eveneens twee jaar geleden met de wijkgerichte benadering is begonnen. Cijfers staven dit. In 2001 behandelde het Halt-bu reau nog geen 150 zaken, vorig jaar steeg dit aantal tot ruim 180 'cliënten'. „En dat aantal is nog exclusief 21 vuurwerkklant jes", aldus Dekker. Werkmeester Volgens de coördinator speelde bij het schrappen van de cam pagne twee jaar geleden ook een belangrijke rol dat er geen sanc ties voor spijbelaars waren. Dat is nu veranderd, dankzij de me dewerking van de afdeling straf van de Raad voor de Kinderbe scherming. Spijbelaars moeten daarmee onder toezicht van een 'werkmeester' hun vrije zater dag opofferen om zwerfvuil te ruimen, straten en stranden te reinigen en worden die dag te werk gesteld bij de werkplaats van de reclassering in Terneu- zen. Halt-coördinator Rudolf Dekker toont de affiches voor de campag ne tegen spijbelen. De posters liggen klaar voor de drukker. Naast hem Lynda de Bruijn. foto Wim Kooyman Inbraken Terneuzen en Zuiddorpe ZUIDDORPE - In de nacht van dinsdag op woensdag is inge broken in woningen in Zuiddor- f<enTerneuzen. Uit een woning aan de Boekweitstraat te Zuid dorpe verdwenen onder meer «raden en twee mobiele tele foons. ineen woning aan de Moerspui- straatin Zuiddorpe werd de be nedenverdieping doorzocht. De buit was gering: een tiental eu ro's en etenswaren. Dienachtwerd ook ingebroken meen loods aan de Noorwegen- ïeg te Terneuzen. Er is geluids apparatuur en gereedschap ont- ireemd. Advertentie Brasseriemenul pittige Italiaanse soep en Zalmspinazietaart of l'usilli met honing-pesto en geitenkaas (vegetarisch) en ijs voor 11,50 of 9,00 (vegetarisch menu) zaterdag 18 januari 15.00-16.30 uur Man met schaap moderne rock de hinkel KERY Beeld &Geluid (Advertentie KOSTUUMS BLAZERS LEER PULLOVERS ROKKEN yAN DE ORIGINELE PRIJS jjL -8 00 mnexxión yy r «rargn r i Tjm De inwoners van Eede kunnen gewoon met de bus blijven reizen. Bij de bus staat Theo Rammelaer, die praat met de chauffeur. door Raymond de Frel EEDE - Schande spraken ze ervan, de bewoners van het West-Zeeuws- Vlaamse dorp Eede. De berichten dat hun woonplaats vanaf 15 maart niet meer met het openbaar vervoer te be reiken zou zijn, bracht het dorp haast in rep en roer. Bij kapsalon Sandra was de buslijn een hot item en de dorpsraad had er ook al geen goed woord voor over. De woede heeft geholpen, want wethouder Leen Wille van de gemeente Sluis meldde gistermiddag dat de bus sen naar Groede, Nieuwvliet, Cadzand en Eede-Maldegem gewoon blijven rij den. Met de naderende opening van de Wes- terscheldetunnel ontstond er ongerust heid over het voortbestaan van de bus lijnen 3, 4 en 12. Wille had hierover maandag en dinsdag contact met ver voersmaatschappij Connexxion. „Aan de lijnen verandert nagenoeg niets. Wij zijn blij met dit resultaat. Het is van be lang voor het platteland dat er bussen blijven rijden", aldus Wille De wethouder stelt dat het behoud van de lijnen mede te danken is aan het pro test van de bevolking. Wille: „De exacte dienstregeling ken ik nog niet Wel weet ik dat er een halfuur- dienst vanuit Oostburg richting Ter neuzen komt. Bovendien lijken de pro blemen voor de scholieren die vanuit Eede met de bus naar Maldegem en Oostburg rijden van de baan. En dat is maar goed ook, want het West- Zeeuws-Vlaamse dorp klapte haast uit elkaar van woede. „De mensen zouden het allemaal knud de vinden als die buslijn zou verdwij nen", weet kapster Sandra van Belle- ghem „Iedereen heeft het erover. Als die bus zou verdwijnen, zouden we van alles worden afgesloten. En denk eens aan scholieren. Je stuurt je kinderen toch niet in het donker door de polder?" „Heel, heel, heel erg", reageert een 76-jarige vrouw die recht tegenover de bushalte in de Brieverstraat woont. Ik doe mijn boodschappen in Aardenburg en moet ook weieens naar de dokter. Dan ga ik met de bus. Als de bus niet meer zou komen, zouden we helemaal verbannen worden van de rest van Zeeuws-Vlaanderen." Overwinning De vrouw weet dan nog niet dat de bus ook na 15 maart het dorp zal blijven aandoen. Dorpsraadsecretaris Theo Rammelaere hoorde het bericht tegen het vallen van de avond en kon zijn lol bijna niet op. „Ik ben hierover heel verheugd. Dit voelt toch als een kleine overwinning, want blijkbaar heeft het protest van de foto Charles Strijd bewoners geholpen. Maar ik heb ge hoord dat de verlenging in eerste in stantie voor een jaar is. Wij moeten dus alert blijven op de situatie. Mensen brengen hun kinderen met de auto naar de boot Laat ze met de bus gaan, want daar is ie voor!", aldus de dorpsraads secretaris. De bij de bushalte in de Zwaanstraat wonende Nathalie van Quekelberghe - het bord met de dienstregeling staat zo wat in haar tuin - zal gemengde gevoe lens hebben bij dit nieuws. Voor de bus gebruikers is ze ongetwij feld blijmaar persoonlijk heeft ze het niet zo op met debus. „Ik vind het een grote last. Hoe eerder hij weg is, hoe liever, 's Ochtends blijven ze soms een tijd staan voor mijn deur. Die ronkende motoren maken mijn kin deren dikwijls wakker. Maargoed, voor de gebru'kers zou het heel vervelend zijn." 'WGE DELFT 16 MIDDELBURG SLUISKIL - Twee onbekenden probeerden tussen dinsdag 23.50 en woensdag 00.10 uur een 41-jarige inwoner uit Ter neuzen op het Minister Lely- plein in Sluiskil van zijn porte monnee te beroven. De man stond in een telefooncel en had zijn portemonnee op een plankje neergelegd Twee onbe kenden openden de deur en pro beerden de portemonnee te ste len. Dit mislukte, omdat de eigenaar zich verdedigde. Hij werd hierbij in zijn vinger gebe ten. Even later kwam het duo te rug met een stok, waarop de Ter- neuzenaar er vandoor ging. door Eugène Verstraeten SLUIS - De discobus blijft ook dit jaar feestvierders uit West- Zeeuws-Vlaanderen op zater dagavond van en naar de disco theek vervoeren. Burgemeester en wethouders van Sluis hebben dat besloten na het succes van de discobus vorig jaar in de voormalige ge meente Oostburg. Ook bij be langrijke evenementen in de streek zal de discobus rijden, zo is afgesproken met vervoersbe drijf Connexxion. De discobus vervoerde vorig jaar van september tot en met december 1572 jongeren in der tien ritten. Met het zomersei zoen erbij zijn er in totaal 9034 passagiers vervoerd. Elke week stapten er meer feestvierders op de bus, zodat de opbrengsten van de laatste busritten zelfs hoger lagen dan de kosten. Re den genoeg om de discobus te behouden, meent wethouder L. Wille. „De belangstelling voor de bus neemt almaar toe", zegt hij. „In de nacht van oudjaar op nieuwjaar vervoerde de disco bus 402 passagiers, waardoor er twee bussen moesten worden ingezet. Deze cijfers, die trou wens niet zijn meegerekend in de totale score van 2002, vor men een veelbelovende start voor het nieuwe jaar." Wethouder Wille en Connexion zijn overeengekomen dat de ta rieven van de discobus in 2003 dezelfde blijven, ondanks de stijgingen in de CAO. De prijs blijft vier euro voor een uit- en thuiskaartje. Tijdens de discussie over de no ta jeugdbeleid besloot de ge meenteraad eerderal 25.000 eu ro uit te trekken om de kosten door René Hoonhorst TERNEUZEN - Nieuwe gema len bij de Braakman en Zee- brugge moeten er in de toekomst voor zorgen dat de inwoners van de (Zeeuws-)Vlaamse grens streek ook bij hevige regenbuien geen last krijgen van natte voe ten. Het zal echter nog wel een aantal jaren duren voor de nieu we pompen er zijn, omdat Ne derland en Vlaanderen hun af- wateringsbeleid eerst goed op elkaar moeten afstemmen. Minister-president P. Dewael en minister van leefmilieu V. Dua van de Vlaamse Gemeenschap kwamen gisteren naar Terneu zen voor een informeel bezoek aan Waterschap Zeeuws- Vlaanderen. Dewael zei dat het om een informatieve bijeen komst ging, die niet het gevolg was van de overstromingen in en om Gent begin dit jaar. De premier kon er echter niet om heen dat door die recente water overlast het verbeteren van de afwateringsmogelijkheden van Vlaanderen naar Nederland bo venaan de agenda stond, Het opstellen van een grens overschrijdende watersysteem analyse moet volgend jaar lei den tot een integrale visie op het waterbeheer in de grensstreek, verwacht dijkgraaf W. de Graaf van Waterschap Zeeuws- Vlaanderen. Dan moet overi gens wel snel duidelijk worden of de Euregio Scheldemond EU- subsidie in de wacht kan slepen. Als het opstellen van een water systeemanalyse vertraging op loopt, duurt het langer voor er maatregelen tegen waterover last genomen kunnen worden. „Het heeft weinig zin om de wa terafvoer op de ene plaats te verbeteren als dat betekent dat een eindje verderop weer over stromingen ontstaan", verdui delijkte minister Dua. Het kabinet van de Vlaamse Ge meenschap besloot vorig jaar al dat er een nieuw, 'transparan ter' waterbeheersbeleid moet komen. Het is nu vaak niet dui delijk welke instantie de ver antwoordelijkheid heeft voor het beheer en de afvoer van wa ter. Waterschappen naar Neder lands model, met gekozen be stuurders en de mogelijkheid zelf regels uit te vaardigen en belastingen te innen, zitten er niet direct in Maar binnen vijf jaar wil Vlaanderen wel een nieuwe organisatie hebben op gezet. Vóór die nieuwe organi satiestructuur is ingevoerd, moeten de provincies - en vooral de gouverneurs - meer bevoegd heden krijgen om bij calamitei ten eerder te kunnen ingrijpen, verklaarde Dewael. Overloopgebiedjes De financieel-economische ge volgen van overstromingen kunnen alleen ernstiger wor den, constateerde De Graaf. Het vrijhouden van openbare ruim ten voor het bergen van water gebeurt steeds minder. Bebou wing met huizen en bedrijven neemt nog steeds toe. Het beleid van een waterkwantiteitsbe heerder is er dan ook in de eerste plaats op gericht om overtollig water zoveel mogelijk boven- strooms vast te houden. Voor zieningen als natuurvriendelij ke oevers en overloopgebiedjes moeten daarnaast tijdelijk wa ter kunnen bergen. Pas als vast houden en berging te weinig op leveren, moet het overtollige water naar elders worden afge voerd, betoogde de Zeeuws- Vlaamse dijkgraaf. De Graaf bevestigde dat gema len bij de Braakman en Zee- brugge uiteindelijk voor een optimale waterafvoer moeten zorgen bij calamiteiten. Aanleg van pompgemalen heeft echter pas zin als de zwakste schakels (te kleine duikers, te weinig komberging) in de waterafvoer zijn opgeknapt. De kansen voor de succesvolle opvang van over tollig water nemen toe door de aanleg van extra bergings plaatsten te combineren met mogelijkheden voor natuur, re creatie en zelfs woningbouw, stelde De Graaf. door René van Stee OOSTBURG - Er komt een ver volg op de haalbaarheidsstudie naar een nieuw openbaar ver voersysteem tussen Knokke en Breskens. De stichting Strand- express liep al langer met het idee van een tram, aansluitend op de Vlaamse kusttram tot Knokke-Heist. De - toen nog - gemeente Oostburg sprong hier vervolgens op in. Manus Barten, student civiele techniek aan de Universiteit, presenteerde ruim een maand geleden de resultaten van een onderzoek naar een strandlijn tussen beide badplaatsen. Uit zijn onderzoek kwam naar vo ren dat een kusttram een haal bare kaart is, maar dat er ook mogelijkheden bestaan voor een buslijn of de zogenaamde 'peoplemover', een futurisch busje dat op een aparte rijbaan en zonder bestuurder rijdt. Subsidie Een professioneel bureau gaat dit innovatieve project op het gebied van mobiliteit nu nader onderzoeken. Naast een verdere uitdieping van de ideëen van Barten wordt ook de haalbaar heid getoetst De subsidie voor het onderzoek is grotendeels af komstig van het Europese Tar get II-project, waarin diverse Europese steden en gebieden gezamenlijk attractieve ver voersmiddelen willen ontwik kelen om de (grensoverschrij dende) mobiliteit van toeristen en recreanten te bevorderen De kosten bedragen 120.000 euro, waarvan de helft via het Euro pese subsidieproject Interreg Illb door Target-II worden ge dragen. De gemeente Sluis en diverse andere partners, waar onder het Rabo Stimulerings fonds, dragen ieder 30.000 euro bij Naast Sluis komen de deelne mers aan Target-II onder meer uit Bremen, Odense, West York shire en Góteborg. Gisteren wa ren er afvaardigen uit deze plaatsen in Oostburg aanwezig om ervaringen met elkaar uit te wisselen. Ze deden ook Brugge en Zee- brugge aan om zich nader te la ten informeren over daar lopen de projecten. Vandaag houden ze nog diverse workshops en brengen ze een werkbezoek aan Brugge. In Oostburg zou giste ren ook het Target-II convenant worden ondertekend door wet houder L. Kamphuis. Wegens omstandigheden was de tekst van het convenant niet op het gemeentehuis gearriveerd. De ondertekening zal daarom later plaatsvinden van de discobus voor 2003 te dekken. „Vorig jaar was er uit eindelijk maar 11.500 euro no dig", zegt Wille. „Met een be drag van 25.000 euro moet het dus ook dit jaar lukken. Zeker nu we nog meer gaan inspelen op de actualiteit. Met Connex xion hebben we namelijk afge sproken om de bus in te zetten bij de Meerminnefeesten in Wa terlandkerkje en voor het car navalsfeest in de schuur van Van Overloop in Aardenburg." Op dit moment zijn er drie heen- ritten die vertrekken vanuit Aardenburg, Sluis en Oostburg. Van de twee retourritten doet de laatste rit alle bestemmingen aan. De volledige dienstregeling van de discobus is binnenkort te vin den op de website van de ge meente Sluis Het adres luidt: vrww.herindelingsluis.nl Hij is moeilijk hanteerbaar de laatste tijd. Het lijkt wel of hij ergens een virus heeft op gelopen, hetgeen het samen zijn in die Middelburgse wo ning er niet aangenamer op maakt. Als zijn vrouw hem vraagt of hij nog koffie wil, acht hij die vraag prematuur. Stelt ze voor gezellig samen naar de bioscoop te gaan. dan begint hij over hun bestedingsruim te en toen ze hem onlangs vroeg of hij de bak met groen ten- fruit- en tuinafval al aan de straat had gezet, meende hij dal zulks niet op portuun was. Ze heeft het gevoel dat hun huwelijk langzaamaan is verworden tot een inspan ningsverplichting en dat heeft ze hem ook gezegd. Hij sluit een goed gesprek niet bij voorbaat uit, maar wil zich niet vooraf binden aan een tijdstip en concrete toezeggingen. Zij heeft hem een kleine week de tijd gege ven; dan moet hij echt weer normaal gaan doen. Met spanning wordt op de uitslag gewacht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 37