ÏÏC
Halt-bureau pakt
spijbelaars hard aan
1
BI
ELFT
H
E
L
FT
Studie naar
kustvervoer
krijgt vervolg
a
In Eede blijft de bus rijden
Stappers kunnen
ook dit jaar met
de discobus mee
11
LLECTIE
Overleg met België
moet voor betere
waterafvoer zorgen
Campagne tegen groeiend schoolverzuim
-J
12
DRAAIBRUG
I
v
Duo probeert
met geweld
man te beroven
m
zeeuwse almanak
Virus
ZEEUWS-VLAANDEREN
donderdag 16 januari 2003
jBNEUZEN - Hel Halt-bu-
!t3u Zeeuws-Vlaanderen be
klop korte termijn in samen-
«rking met de Raad voor de
ginderbescherming een groot-
«beepse campagne tegen
spijbelen.
fegens Halt-coördinator
l Dekker vormt ongeoorloofd
pioolverzuim een sterk toene-
oend probleem, hoewel de om-
ang nog is uit te drukken in
crde cijfers. Dat verzuim be
lieft niet alleen de scholen voor
voortgezet onderwijs, maar ook
k: basisonderwijs.
Eet gaat om twee vormen van
spijbelen enerzijds jongeren
ie de school voorgoed vaarwel
zeggen, anderzijds de groep die
zomien dan een dag of wat ver
zuimd. De campagne richt zich
in hoofdzaak op deze tweede
groep. Een 'harde aanpak' is
noodzakelijk om verdere toena
me te voorkomen, zegt Dekker.
Uit onderzoek blijkt dat spijbe
len oorzaak is van verschillende
vormen van jeugdcriminaliteit.
Dekker: „Spijbelen leidt tot een
aaneenschakeling van narig
heid. Eerst is er verveling, dan
baldadigheid en vervolgens is er
vandalisme en winkeldiefstal.
Uiteindelijk bouwen de betrok
ken jongeren een strafblad op,
met alle negatieve gevolgen van
dien voor hun toekomst."
Met deze wetenschap in het ach
terhoofd heeft de Zeeuws-
Vlaamse campagne 'Spijbelen,
geen toekomst' als motto mee
gekregen. „Het is het niet
waard", verwoordt Dekker de
ondertitel van de actie. De affi
ches liggen inmiddels in vier
verschillende ontwerpen gereed
voor de drukker. Uiterlijk in de
loop van februari hangen de
posters op scholen, in winkel
centra en in sportaccommoda
ties.
Ruim twee jaar geleden was
Halt Zeeuws-Vlaanderen overi
gens al van plan een campagne
tegen spijbelen op te starten.
„Die is nooit van de grond geko
men vanwege toenemende
drukte en onderbezetting", zegt
Dekker.
Hij wijst er in dit verband op dat
het aantal jongeren dat bij Halt
of bij Stop (voor kinderen tot
twaalf jaar) terecht komt, fors is
toegenomen sedert de politie
eveneens twee jaar geleden met
de wijkgerichte benadering is
begonnen. Cijfers staven dit. In
2001 behandelde het Halt-bu
reau nog geen 150 zaken, vorig
jaar steeg dit aantal tot ruim 180
'cliënten'. „En dat aantal is nog
exclusief 21 vuurwerkklant
jes", aldus Dekker.
Werkmeester
Volgens de coördinator speelde
bij het schrappen van de cam
pagne twee jaar geleden ook een
belangrijke rol dat er geen sanc
ties voor spijbelaars waren. Dat
is nu veranderd, dankzij de me
dewerking van de afdeling straf
van de Raad voor de Kinderbe
scherming. Spijbelaars moeten
daarmee onder toezicht van een
'werkmeester' hun vrije zater
dag opofferen om zwerfvuil te
ruimen, straten en stranden te
reinigen en worden die dag te
werk gesteld bij de werkplaats
van de reclassering in Terneu-
zen.
Halt-coördinator Rudolf Dekker toont de affiches voor de campag
ne tegen spijbelen. De posters liggen klaar voor de drukker. Naast
hem Lynda de Bruijn. foto Wim Kooyman
Inbraken
Terneuzen en
Zuiddorpe
ZUIDDORPE - In de nacht van
dinsdag op woensdag is inge
broken in woningen in Zuiddor-
f<enTerneuzen. Uit een woning
aan de Boekweitstraat te Zuid
dorpe verdwenen onder meer
«raden en twee mobiele tele
foons.
ineen woning aan de Moerspui-
straatin Zuiddorpe werd de be
nedenverdieping doorzocht. De
buit was gering: een tiental eu
ro's en etenswaren.
Dienachtwerd ook ingebroken
meen loods aan de Noorwegen-
ïeg te Terneuzen. Er is geluids
apparatuur en gereedschap ont-
ireemd.
Advertentie
Brasseriemenul
pittige Italiaanse soep
en Zalmspinazietaart of
l'usilli met honing-pesto
en geitenkaas (vegetarisch)
en ijs voor 11,50
of 9,00 (vegetarisch
menu)
zaterdag 18 januari
15.00-16.30 uur
Man met
schaap
moderne rock
de
hinkel
KERY
Beeld &Geluid
(Advertentie
KOSTUUMS
BLAZERS
LEER
PULLOVERS
ROKKEN
yAN DE ORIGINELE PRIJS
jjL
-8
00
mnexxión yy
r
«rargn
r i
Tjm
De inwoners van Eede kunnen gewoon met de bus blijven reizen. Bij de bus staat Theo Rammelaer, die praat met de chauffeur.
door Raymond de Frel
EEDE - Schande spraken ze ervan, de
bewoners van het West-Zeeuws-
Vlaamse dorp Eede. De berichten dat
hun woonplaats vanaf 15 maart niet
meer met het openbaar vervoer te be
reiken zou zijn, bracht het dorp haast in
rep en roer. Bij kapsalon Sandra was de
buslijn een hot item en de dorpsraad
had er ook al geen goed woord voor
over. De woede heeft geholpen, want
wethouder Leen Wille van de gemeente
Sluis meldde gistermiddag dat de bus
sen naar Groede, Nieuwvliet, Cadzand
en Eede-Maldegem gewoon blijven rij
den.
Met de naderende opening van de Wes-
terscheldetunnel ontstond er ongerust
heid over het voortbestaan van de bus
lijnen 3, 4 en 12. Wille had hierover
maandag en dinsdag contact met ver
voersmaatschappij Connexxion. „Aan
de lijnen verandert nagenoeg niets. Wij
zijn blij met dit resultaat. Het is van be
lang voor het platteland dat er bussen
blijven rijden", aldus Wille
De wethouder stelt dat het behoud van
de lijnen mede te danken is aan het pro
test van de bevolking.
Wille: „De exacte dienstregeling ken ik
nog niet Wel weet ik dat er een halfuur-
dienst vanuit Oostburg richting Ter
neuzen komt. Bovendien lijken de pro
blemen voor de scholieren die vanuit
Eede met de bus naar Maldegem en
Oostburg rijden van de baan.
En dat is maar goed ook, want het West-
Zeeuws-Vlaamse dorp klapte haast uit
elkaar van woede.
„De mensen zouden het allemaal knud
de vinden als die buslijn zou verdwij
nen", weet kapster Sandra van Belle-
ghem „Iedereen heeft het erover. Als
die bus zou verdwijnen, zouden we van
alles worden afgesloten. En denk eens
aan scholieren. Je stuurt je kinderen
toch niet in het donker door de polder?"
„Heel, heel, heel erg", reageert een
76-jarige vrouw die recht tegenover de
bushalte in de Brieverstraat woont. Ik
doe mijn boodschappen in Aardenburg
en moet ook weieens naar de dokter.
Dan ga ik met de bus. Als de bus niet
meer zou komen, zouden we helemaal
verbannen worden van de rest van
Zeeuws-Vlaanderen."
Overwinning
De vrouw weet dan nog niet dat de bus
ook na 15 maart het dorp zal blijven
aandoen. Dorpsraadsecretaris Theo
Rammelaere hoorde het bericht tegen
het vallen van de avond en kon zijn lol
bijna niet op.
„Ik ben hierover heel verheugd. Dit
voelt toch als een kleine overwinning,
want blijkbaar heeft het protest van de
foto Charles Strijd
bewoners geholpen. Maar ik heb ge
hoord dat de verlenging in eerste in
stantie voor een jaar is. Wij moeten dus
alert blijven op de situatie. Mensen
brengen hun kinderen met de auto naar
de boot Laat ze met de bus gaan, want
daar is ie voor!", aldus de dorpsraads
secretaris.
De bij de bushalte in de Zwaanstraat
wonende Nathalie van Quekelberghe -
het bord met de dienstregeling staat zo
wat in haar tuin - zal gemengde gevoe
lens hebben bij dit nieuws. Voor de bus
gebruikers is ze ongetwij feld blijmaar
persoonlijk heeft ze het niet zo op met
debus.
„Ik vind het een grote last. Hoe eerder
hij weg is, hoe liever, 's Ochtends blijven
ze soms een tijd staan voor mijn deur.
Die ronkende motoren maken mijn kin
deren dikwijls wakker. Maargoed, voor
de gebru'kers zou het heel vervelend
zijn."
'WGE DELFT 16 MIDDELBURG
SLUISKIL - Twee onbekenden
probeerden tussen dinsdag
23.50 en woensdag 00.10 uur
een 41-jarige inwoner uit Ter
neuzen op het Minister Lely-
plein in Sluiskil van zijn porte
monnee te beroven.
De man stond in een telefooncel
en had zijn portemonnee op een
plankje neergelegd Twee onbe
kenden openden de deur en pro
beerden de portemonnee te ste
len. Dit mislukte, omdat de
eigenaar zich verdedigde. Hij
werd hierbij in zijn vinger gebe
ten. Even later kwam het duo te
rug met een stok, waarop de Ter-
neuzenaar er vandoor ging.
door Eugène Verstraeten
SLUIS - De discobus blijft ook
dit jaar feestvierders uit West-
Zeeuws-Vlaanderen op zater
dagavond van en naar de disco
theek vervoeren.
Burgemeester en wethouders
van Sluis hebben dat besloten
na het succes van de discobus
vorig jaar in de voormalige ge
meente Oostburg. Ook bij be
langrijke evenementen in de
streek zal de discobus rijden, zo
is afgesproken met vervoersbe
drijf Connexxion.
De discobus vervoerde vorig
jaar van september tot en met
december 1572 jongeren in der
tien ritten. Met het zomersei
zoen erbij zijn er in totaal 9034
passagiers vervoerd. Elke week
stapten er meer feestvierders op
de bus, zodat de opbrengsten
van de laatste busritten zelfs
hoger lagen dan de kosten. Re
den genoeg om de discobus te
behouden, meent wethouder L.
Wille. „De belangstelling voor
de bus neemt almaar toe", zegt
hij. „In de nacht van oudjaar op
nieuwjaar vervoerde de disco
bus 402 passagiers, waardoor er
twee bussen moesten worden
ingezet. Deze cijfers, die trou
wens niet zijn meegerekend in
de totale score van 2002, vor
men een veelbelovende start
voor het nieuwe jaar."
Wethouder Wille en Connexion
zijn overeengekomen dat de ta
rieven van de discobus in 2003
dezelfde blijven, ondanks de
stijgingen in de CAO. De prijs
blijft vier euro voor een uit- en
thuiskaartje.
Tijdens de discussie over de no
ta jeugdbeleid besloot de ge
meenteraad eerderal 25.000 eu
ro uit te trekken om de kosten
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - Nieuwe gema
len bij de Braakman en Zee-
brugge moeten er in de toekomst
voor zorgen dat de inwoners van
de (Zeeuws-)Vlaamse grens
streek ook bij hevige regenbuien
geen last krijgen van natte voe
ten. Het zal echter nog wel een
aantal jaren duren voor de nieu
we pompen er zijn, omdat Ne
derland en Vlaanderen hun af-
wateringsbeleid eerst goed op
elkaar moeten afstemmen.
Minister-president P. Dewael en
minister van leefmilieu V. Dua
van de Vlaamse Gemeenschap
kwamen gisteren naar Terneu
zen voor een informeel bezoek
aan Waterschap Zeeuws-
Vlaanderen. Dewael zei dat het
om een informatieve bijeen
komst ging, die niet het gevolg
was van de overstromingen in
en om Gent begin dit jaar. De
premier kon er echter niet om
heen dat door die recente water
overlast het verbeteren van de
afwateringsmogelijkheden van
Vlaanderen naar Nederland bo
venaan de agenda stond,
Het opstellen van een grens
overschrijdende watersysteem
analyse moet volgend jaar lei
den tot een integrale visie op het
waterbeheer in de grensstreek,
verwacht dijkgraaf W. de Graaf
van Waterschap Zeeuws-
Vlaanderen. Dan moet overi
gens wel snel duidelijk worden
of de Euregio Scheldemond EU-
subsidie in de wacht kan slepen.
Als het opstellen van een water
systeemanalyse vertraging op
loopt, duurt het langer voor er
maatregelen tegen waterover
last genomen kunnen worden.
„Het heeft weinig zin om de wa
terafvoer op de ene plaats te
verbeteren als dat betekent dat
een eindje verderop weer over
stromingen ontstaan", verdui
delijkte minister Dua.
Het kabinet van de Vlaamse Ge
meenschap besloot vorig jaar al
dat er een nieuw, 'transparan
ter' waterbeheersbeleid moet
komen. Het is nu vaak niet dui
delijk welke instantie de ver
antwoordelijkheid heeft voor
het beheer en de afvoer van wa
ter. Waterschappen naar Neder
lands model, met gekozen be
stuurders en de mogelijkheid
zelf regels uit te vaardigen en
belastingen te innen, zitten er
niet direct in Maar binnen vijf
jaar wil Vlaanderen wel een
nieuwe organisatie hebben op
gezet. Vóór die nieuwe organi
satiestructuur is ingevoerd,
moeten de provincies - en vooral
de gouverneurs - meer bevoegd
heden krijgen om bij calamitei
ten eerder te kunnen ingrijpen,
verklaarde Dewael.
Overloopgebiedjes
De financieel-economische ge
volgen van overstromingen
kunnen alleen ernstiger wor
den, constateerde De Graaf. Het
vrijhouden van openbare ruim
ten voor het bergen van water
gebeurt steeds minder. Bebou
wing met huizen en bedrijven
neemt nog steeds toe. Het beleid
van een waterkwantiteitsbe
heerder is er dan ook in de eerste
plaats op gericht om overtollig
water zoveel mogelijk boven-
strooms vast te houden. Voor
zieningen als natuurvriendelij
ke oevers en overloopgebiedjes
moeten daarnaast tijdelijk wa
ter kunnen bergen. Pas als vast
houden en berging te weinig op
leveren, moet het overtollige
water naar elders worden afge
voerd, betoogde de Zeeuws-
Vlaamse dijkgraaf.
De Graaf bevestigde dat gema
len bij de Braakman en Zee-
brugge uiteindelijk voor een
optimale waterafvoer moeten
zorgen bij calamiteiten. Aanleg
van pompgemalen heeft echter
pas zin als de zwakste schakels
(te kleine duikers, te weinig
komberging) in de waterafvoer
zijn opgeknapt. De kansen voor
de succesvolle opvang van over
tollig water nemen toe door de
aanleg van extra bergings
plaatsten te combineren met
mogelijkheden voor natuur, re
creatie en zelfs woningbouw,
stelde De Graaf.
door René van Stee
OOSTBURG - Er komt een ver
volg op de haalbaarheidsstudie
naar een nieuw openbaar ver
voersysteem tussen Knokke en
Breskens. De stichting Strand-
express liep al langer met het
idee van een tram, aansluitend
op de Vlaamse kusttram tot
Knokke-Heist. De - toen nog -
gemeente Oostburg sprong hier
vervolgens op in.
Manus Barten, student civiele
techniek aan de Universiteit,
presenteerde ruim een maand
geleden de resultaten van een
onderzoek naar een strandlijn
tussen beide badplaatsen. Uit
zijn onderzoek kwam naar vo
ren dat een kusttram een haal
bare kaart is, maar dat er ook
mogelijkheden bestaan voor
een buslijn of de zogenaamde
'peoplemover', een futurisch
busje dat op een aparte rijbaan
en zonder bestuurder rijdt.
Subsidie
Een professioneel bureau gaat
dit innovatieve project op het
gebied van mobiliteit nu nader
onderzoeken. Naast een verdere
uitdieping van de ideëen van
Barten wordt ook de haalbaar
heid getoetst De subsidie voor
het onderzoek is grotendeels af
komstig van het Europese Tar
get II-project, waarin diverse
Europese steden en gebieden
gezamenlijk attractieve ver
voersmiddelen willen ontwik
kelen om de (grensoverschrij
dende) mobiliteit van toeristen
en recreanten te bevorderen De
kosten bedragen 120.000 euro,
waarvan de helft via het Euro
pese subsidieproject Interreg
Illb door Target-II worden ge
dragen. De gemeente Sluis en
diverse andere partners, waar
onder het Rabo Stimulerings
fonds, dragen ieder 30.000 euro
bij
Naast Sluis komen de deelne
mers aan Target-II onder meer
uit Bremen, Odense, West York
shire en Góteborg. Gisteren wa
ren er afvaardigen uit deze
plaatsen in Oostburg aanwezig
om ervaringen met elkaar uit te
wisselen.
Ze deden ook Brugge en Zee-
brugge aan om zich nader te la
ten informeren over daar lopen
de projecten. Vandaag houden
ze nog diverse workshops en
brengen ze een werkbezoek aan
Brugge. In Oostburg zou giste
ren ook het Target-II convenant
worden ondertekend door wet
houder L. Kamphuis. Wegens
omstandigheden was de tekst
van het convenant niet op het
gemeentehuis gearriveerd. De
ondertekening zal daarom later
plaatsvinden
van de discobus voor 2003 te
dekken. „Vorig jaar was er uit
eindelijk maar 11.500 euro no
dig", zegt Wille. „Met een be
drag van 25.000 euro moet het
dus ook dit jaar lukken. Zeker
nu we nog meer gaan inspelen
op de actualiteit. Met Connex
xion hebben we namelijk afge
sproken om de bus in te zetten
bij de Meerminnefeesten in Wa
terlandkerkje en voor het car
navalsfeest in de schuur van
Van Overloop in Aardenburg."
Op dit moment zijn er drie heen-
ritten die vertrekken vanuit
Aardenburg, Sluis en Oostburg.
Van de twee retourritten doet de
laatste rit alle bestemmingen
aan.
De volledige dienstregeling van
de discobus is binnenkort te vin
den op de website van de ge
meente Sluis Het adres luidt:
vrww.herindelingsluis.nl
Hij is moeilijk hanteerbaar
de laatste tijd. Het lijkt wel of
hij ergens een virus heeft op
gelopen, hetgeen het samen
zijn in die Middelburgse wo
ning er niet aangenamer op
maakt.
Als zijn vrouw hem vraagt of
hij nog koffie wil, acht hij die
vraag prematuur. Stelt ze
voor gezellig samen naar de
bioscoop te gaan. dan begint
hij over hun bestedingsruim
te en toen ze hem onlangs
vroeg of hij de bak met groen
ten- fruit- en tuinafval al
aan de straat had gezet,
meende hij dal zulks niet op
portuun was.
Ze heeft het gevoel dat hun
huwelijk langzaamaan is
verworden tot een inspan
ningsverplichting en dat
heeft ze hem ook gezegd.
Hij sluit een goed gesprek
niet bij voorbaat uit, maar
wil zich niet vooraf binden
aan een tijdstip en concrete
toezeggingen. Zij heeft hem
een kleine week de tijd gege
ven; dan moet hij echt weer
normaal gaan doen.
Met spanning wordt op de
uitslag gewacht.