Hip, snel en interactief theater
PZC
Een duwtje
links en rechts
hoort er bij
Wolf blijft toch het
liefst uit onze buurt
GEBOEKT
jon&E OndERZ.OE.KER
Iedereen kan
nu presenteren
via TMF-site
woensdag 15 januari 2003
illustraties uit Het boek van de wolf
Welk dier wordt gehaat en
bemind, boezemt angst
maar ook bewondering in, be
schikt - zegt men - over boos
aardige of beschermende
krachten en is - het klinkt onge
looflijk - ook nog de voorvader
van Rambamboelie die 'Waf waf
waf' blaft zoals geen ander'!'
Op 20 september 1767 lukte een
zekere M. Antoine in zijn eentje
wat twintigduizend boeren en
jagers onder leiding van ko
ninklijke jachtmeesters samen
niet voor elkaar hadden gekre-
gen: hij doodde 'het beest van
Gévaudan'. Sinds de zomer van
1764 had dat monster twee keer
groter dan een wolf en met ka
ken van een halve meter in Cen-
traal-Frankrijk meer dan hon
derd mensen verslonden. In
1765 vond koning Lodewijk XV
het welletjes. Hij loofde zesdui
zend pond uit als beloning voor
de man of vrouw die een einde
zou maken aan wat 'de plaag
van de eeuw' genoemd werd.
In Het boek van de wolf van Ma
rie Lagieren Serge Bloch vind je
wél een afbeelding van het on
dier 'met een kop langwerpig als
die van een kalf, een roodachti
ge pels met zwarte strepen op de
rug en een reusachtige ruige
staart', maar niet het antwoord
op de vraag of 'die bloeddorsti
ge gek' inderdaad een wolf ge-
de wolfde prijs voor het beste
informatieve jeugdboek van
1998 Zo'n bekroning zit er in
Nederland vermoedelijk niet in.
Daarvoor is hier met al die uit
stekende, oorspronkelijk Ne
derlandstalige informatieve
boeken de concurrentie te groot.
Wel moet gezegd dat het boek
van 25,5 cm in het vierkant en
met tientallen illustraties (kleu
renfoto's en cartoons) op glan
zend papier buitengewoon rijk
oogt
In dezelfde fraaie uitvoering
verscheen ook Het boek van de
fantastische dieren van Brigitte
Coppin. Dit boek propvol foto's
en tekeningen vertelt je over al
het onwaarschijnlijks dat er te
weten valt van de Eenhoorn, het
Monster van Loch Ness, de
Sfinx, Vampiers, de Yeti en van
nog 48 andere monsters, fabel
dieren en magische beesten tus
sen Al-Bouraq en Zwarte
Sainglain In een 'grotebekken-
hoofdstuk' lees je over mensen
die 's nachts bij volle maan met
blikkerende tanden onder een
opgetrokken bovenlip - klaar
om te bijten, te verscheuren en
aan stukken te rijten (precies,
over de Weerwolf dus) - het eer
ste levende wezen dat ze tegen
komen doden, zelfs als het hun
eigen kind of geliefde is.
Waf waf waf
Ken je Rambamboelie, dat leuke
kleine hondje waar iedereen dol
op was en dat ook zo grappig
'Waf waf waf' blafte? Mies
Bouwman verzon het verhaal
over het verre familielid van de
wolf toen haar eigen kinderen
klein waren. Pas vorig jaar
schreef ze het op En omdat ze
een bekende televisiester is,
mocht ze het eerste boek aan
Pieter van Vollenhoven geven.
Van het een kwam het ander
Rambamboelie vloog de winkels
uit en werd in minder dan een
maand al vier keer herdrukt.
weest is. Was 'het beest van Gé
vaudan' hooguit een wilde
hond, zo een die vorig jaar voor
zoveel hysterie zorgde in
Zeeuws-Vlaanderen en het
Waasland? Of verschool zich
achter 'het beest dat de mensen
opeet' een bende bloeddorstige
moordenaars met een voorkeur
voor kleine jongetjes en mooie
herderinnetjes? Misschien is dat
laatste nog aannemelijker dan
het eerste, want wolven zijn
schijtlijsters, angsthazen die
(verstandig van ze) ver uit de
buurt van mensen - hun grootste
vijanden - blijven.
Roodkapje
Het boek van de wolf telt vijf
hoofdstukken. Tussen het eerste
met spreekwoorden en gezeg
den (honger hebben als een
wolf) en het laatste over wolven
in verhalen, sprookjes en legen
den (waaronder natuurlijk
'Roodkapje') kun je lezen over
het sociale leven van wolven dat
veel lijkt op het onze; over wat
het bijgeloof van onze voorou
ders betekend heeft voor het
voortbestaan van dit 'duivelse
dier', en over de verschrikkelij
ke methoden waarmee men het
te lijf ging... en gaat.
In Frankrijk kreeg Het boek van
illustratie uit Rambamboelie
Het grappige verhaal gaat over
een hondje dat op een rare dag
'z'n mondje opendoet' en dan
niet blaft zoals altijd, maar 'Mi
auw!' zegt. En kraait als een
haan, sist als een slang, loeit als
een koe. Of het nog goed komt
met het beestje? Lees het boek
met prachtige tekeningen van
Philip Hopman voor aan je jon
ge broertje of zusje. Je komt dan
vanzelf bij de laatste pagina.
Daar vind je het antwoord
Jan Smeekens
Marie Lagier en Serge Bloch:
Het boek van de wolf. Afijn/Bi-
blion; vanaf 9 jaar; 112 pag.;
19,95.
Brigitte Coppin: Het boek van
de fantastische dieren.
Afijn/Biblion; vanaf 9 jaar; 140
pag; 19.95.
Mies Bouwman: Rambamboe
lie. Ploegsma; vanaf 3 jaar;
12,95.
De voorstelling Diggy-
dotcom 2.0 schopt flink
aan tegen de klassieke ma
nier van theatermaken. Het
verhaal begint in de chat-
room van de internetsite dig-
gydotcom. De zeven acteurs
van de Amsterdamse thea
tergroep Made in da Shade
loggen in en raken aan de
chat. Diggydotcom 2.0 is van
nu. Hip, snel en interactief.
De voorstelling is vanavond
te zien in de Stadsschouw
burg in Middelburg.
In eerste instantie chatten de
zeven anoniem en onder een
valse naam. zoals het in de vir
tuele wereld hoort. Maar naar
mate de voorstelling vordert,
proberen deze alter-ego's zich
zelf juist meer en meer te profi
leren. ,,De voorstelling draait
om de manipulatie van de virtu
ele wereld. En de behoefte om
jezelf in dat web visible te ma
ken", legt Marjorie Boston, re
gisseuse en actrice van Diggy
dotcom 2.0 uit.
Boston: „Het sluit aan op de we
reld waarin we nu leven." Een
wereld die vooral begrepen
wordt door de jongeren van nu.
Vandaar dat Made in da Shade
de voorstelling bewust gemaakt,
heeft voor 16-plussers. Dat is
onder meer te merken aan het
taalgebruik: de zogenaamde
straattaal. Vol met Engelse en
Surinaamse woorden „Het zijn
geen moeilijke woorden, eerder
dingen als smatje, de Def
Rhymz-slang, zeg maar."
Diggydotcom 2.0 speelt niet al
leen met taal, maar ook met in
teractiviteit op het podium en in
de zaal. Elke beweging zet weer
iets anders in werking. Dat vari
eert van videobeelden, geluiden
of muziek. Een voorbeeld hier
van is de Nederlandse les. „Eén
van de Amerikaanse acteurs
draait ergens in de voorstelling
een geluidsband met daarop een
les in Nederlandse woordjes
voor Amerikanen. Terwijl de
band loopt, vertelt de acteur in
het Engels een verhaal. Zijn zin
nen worden aangevuld door de
Nederlandse woordjes „Hier
door krijg je zinnen als; 'Listen,
I got my hand stuck in de lift'",
zegt Boston.
Diggydotcom 2.0 kan volgens
Boston het beste worden verge
leken met een popconcert. „Het
geeft de kijker diezelfde rush. Je
kijkt naar de voorstelling, voelt
dat het iets met je doet, maar pas
naderhand kun je voor jezelf de
finiëren wat dat gevoel was."
De makers hopen dat mensen na
de voorstelling weggaan met
een steen in hun maag. „Dat ze
stof hebben om over na te den
ken." Uit de reacties van de al
Neem een hal, gooi er tonnen
grond in en laat er een paar
bulldozers eens flink mee stoei
en. Motorcrossers weten dan
wel wat het eindresultaat
wordt, een indoorcircuit om te
likkebaarden.
Volgende week gaat in de Zee
landhallen in Goes de 1 le editie
van de Indoor Supercross van
start. Aan de start bij de 85 cc la
ge wielen: Stefan Hage (10) uit
Borsele. Geen primeur voor
hem, want ook vorig jaar stond
de coureur al achter het
starthek. „Was toen niet echt
succesvol", bekent hij. „Viel op
het wasbord en brak ook nog
eens m'n voorrem. Pech? Ja,
maar ik had ook iets te intensief
gespeelde voorstellingen in an
dere plaatsen blijkt dat Diggy
dotcom 2.0 op velen inderdaad
dit effect heeft. „We hebben re
acties gehad van jongeren die na
de voorstelling opeens beseften
dat ze moesten oppassen met de
virtuele wereld: er is veel vrij
heid, maar ook het gevaar dat je
gemakkelijk invisible blijft."
Behalve het gevoel van een pop
concert, heeft de voorstelling
ook die sound. Made in da Sha
de laat zich al jaren inspireren
door hiphop. Zo is een van de ac
teurs in Diggydotcom 2.0 de
beste humanbeatbox van Ne
derland. Boston: „Verder ge
bruiken we rap en streetdance,
maar dan op een geheel eigen
Made in da Shade-manier."
Hoe hip het ook is, streetdance,
hiphop en het gebruik van slang
is al eerder gedaan op het podi
um. Wat Diggydotcom 2.0 echt
vernieuwend maakt, is de inter
activiteit en de daardoor totale
afhankelijkheid van de tech
niek. „Wanneer één apparaat
uitvalt, kunnen we de rest van
de voorstelling wel vergeten",
aldus de regisseuse. Om als kij
ker zeker te weten dat alles live
is, ook de beelden op het scherm,
kan die techniek na afloop nog
even getest worden. „Dit om te
laten zien dat we het niet fa
ken." De voorstelling moet dan
ook vooral mensen aanspreken
die houden van de vi rtuele we
reld. Maar waarom iedereen
massaal naar Diggydotcom 2.0
moet gaan kijken, kan Boston
niet echt uitleggen. „Het is ge
woon iets dat je moet ervaren.
Het is een dope showmeer kan
ik er niet van maken
Anke Meijer
Made in da Shade met Diggy
dotcom 2.0: vanavond in Stads
schouwburg Middelburg, 20.00
getraind. Kwam te vermoeid
aan de start Daarom doe ik het
dit jaar was rustiger aan in de
voorbereiding. Volg wel de trai
ningssessies van Jan Posthuma,
maar pak ook m'n rust.
Tien jaar jong. maar Stefan
crosst al zes jaar. „Op m'n vierde
kreeg ik een zijspanmotor. Had
geen bakkenist, dus zette m'n
vader een zak potgrond in het
bakkie. Bleef ik toch mooi in ba
lans. Zo heb ik de eerste motor
kneepjes geleerd: gas geven,
niet in je koppeling knijpen en
schakelen. Later werd ik lid van
MSV De Uitlaat in Vlissingen.
Ging de motor achter in de bus
en reed ik met m'n pa naar het
circuit om te trainen. Hij heeft
zelf veel gecrosst, dus van hem
leerde ik heel veel. Wist je dat-ie
twee jaar geleden op het circuit
van Zolder nog kampioen En
durance is geworden? Een bete
re coach kan ik niet hebben."
Inmiddels heeft Stefan een be
hoorlijke erelijst opgebouwd.
Vorig jaar werd hij regiokampi
oen en eindigde tijdens de Ne-
L-.&'&fcésS
Stefan Hage: „Een betere coach dan mijn vader kan ik niet hebben.'
derlandse kampioenschappen
op een 5e plaats. Hij was daar
mee de beste Nederlander. In
2002 eindigde hij nationaal in
de categorie 65 cc grote wielen
op een verdienstelijk 8e plek,
terwijl hij ook nog eens de
Zeeuwse titel in de wacht sleep
te.
Volgend weekend hoopt hij in
ieder geval op een eervolle
plaats te eindigen. „Indoor rij
den ligt me wel. In ieder geval
heb je geen last van regen. Kort
voor de wedstrijd loop ik altijd
een rondje over het circuit. Kij
ken waar de kuilen liggen, hoe
het wasbord eruit ziet en welke
lijn je het beste kunt rijden. Tja,
en dan is je start natuurlijk be
langrijk. Goed wegkomen en
proberen buiten het gedrang te
Islijven. Een duwtje links en
rechts, jezelf een beetje breed
maken, net hoort er allemaal bi j
Hopelijk blijft de motor tech-
1
I
.-;V,
j&taMUi >-jft. oa??.:
foto Willem Mieras
nisch in orde, Voor de rest is het
vooral genieten. Publiek? Leuk
om in een volle hal te rijden,
maar tijdens de race zie ik maar
één man: m'n vader, die langs de
kant aanwijzingen geeft. Met
z'n felgroene jas aan kun je die
niet missen. Voor de rest is het
opletten, zorgen dat je niet on
deruit gaat en als het effe kan,
voorin eindigen. Dat zou prach
tig zijn."
Hans Segboer
CX'rt. 'ImvCï, Ircjn.
||llllll*fflMlillililltia.Millillil!« .iiiiiiiiiiiii^ir^ lyiiüüim-iini'ri^.': v
TMF ontwikkelt zich steeds
meer als interactief medi
um. Kon je voorheen al je bood
schappen via SMS onder in
beeld de wereld insturen, vanaf
deze week is het mogelijk om als
veejay je boodschap of clipaan
kondiging met iedereen die
kijkt te delen. MeJay heet het
nieuwste concept van de popu
laire muziekzender. Op de web
site van TMF, www.tmf.nl, cre-
eer je een virtuele veejay en via
de telefoon spreek je je eigen
boodschap erbij in De lippen
van de animatie bewegen pre
cies mee met het geluid. Daarna
kun je via de website je MeJay
direct doorsturen naar de TMF-
redactie. De origineelste aan
kondigingen worden dagelijks
van negen tot tien uur 's avonds
uitgezonden. Overigens gaat al
leen de zon voor niets op: je moet
voor het inspreken toch nog ze
ventig eurocent per minuut,
neertellen.
Scène uit de voorstelling Diggydotcom 2.0.
foto Diana Wildschut