Alle lessen worden steeds cooler De school is de school niet meer Tweetalig onderwijs (liniclaa 14 januari 2003 onaeru/Lió j\ Teojv.n I ioS^cAS fl uii J L In deze onderwijsbij lage van de PZC aandacht voor veranderingen die het traditionele beeld van de school aan stukken hebben gescheurd. De basis school als instituut voor maatschappelijke dienst verlening. Met spreekuren van dokter, sociaal wer ker, verpleger en politie-agent. De leraar is al lang geen meester meer. Hij is coach. En leunt in die func tie steeds meer op de lesassistent: de gevangenisbe waarder, wielrenner of danser die onbevoegd les mag geven. Ondertussen worden scholieren geacht zelf te plannen en te organiseren. Zelfstandig leren dus. Wie daar niet voor in de wieg is gelegd, kan naar het huiswerkinstituut. Tenminste, wanneer de ou ders betalen. Zo niet, dan kan je werkend leren. Met de school als fabriekshal, kantoor of keukenSpaart soms aardig wat euro's. Want kies je voor techniek, dan betaalt het bedrijf, en dan kost leren niets. Spe lend leren kan ook. De school als recreatieoord. Spelen achter de computer. Of studiepunten verza melen in de bioscoop. Het wordt je in het voortgezet onderwijs al aangeleerd. Terwijl de moedertaal wordt uitgewist. Krijgt Zeeland eindelijk een eigen universiteit, spreken de scholieren alleen nog maar Engels. Staan we in ieder geval weer midden op de wereldkaart. Doctorandus worden, kan ook al niet meer. In plaats daarvan leer je voor master. Meester dus. Maar denk niet dat je met die titel zomaar voor de klas kan gaan staan. Op het Goese Lyceum worden vanaf de eerste schooldag de meeste vakken in het Engels gegeven. fotografie Lex de Meester De Stichting Natuurlijk Nederlands is er niet blij mee. Het onder wijs vermoordt onze moedertaal, zo luidt de klacht. Straks praten we op school alleen nog Engels. En jawel. Als Zeeland over anderhalf jaar eindelijk een eigen universiteit in huis heeft, dan wordt Engels de voertaal Op de Zeeuwse hogeschool is het bij een aantal opleidingen al zo ver. En zelfs het voortgezet onderwijs doet mee. Het Goese Lyceum is één van de bijna vijftig middelbare scholen in Nederland waar je twee talig vwo kan volgen. Drieënhalf jaar geleden begonnen ze er daar al mee. Vanaf de eerste schooldag wordt het grootste deel van de vakken in het Engels gegeven. Dat wil overigens nog niet zeggen dat de moeder taal verloedert. Integendeel, tweetalige vwo'ers halen op examens ho gere cijfers voor Nederlands dan gewone vwo'ers. Wie het Engels niet beheerst, hoort er straks niet meer bij. Neem al leen al het internet Beheers je alleen je moedertaal, dan blijft vrijwel alle informatie die je daar kan vinden een gesloten boek. Een beetje wereldbur ger weet zich dan volledig lamgesla gen. Wie echt vooruit wil in een wereld waarin grenzen vervagen, zal het En gels minstens zo goed moeten beheer sen als z'n eigen taal. Tweetalig onderwijs, zoals je dat in Goes kan volgen, is echter lang niet voor ieder een weggelegd. Je moet er bolleboos voor zijn. En je ouders moeten er wat extra voor willen en kunnen betalen. Op het Goese Lyceum volgt nu zo'n tien procent van de leerlingen tweeta lig vwo-onderwijs. Al met al zijn dat er zo'n 130, voor het grootste deel uit de Bevelandse regio, maar ook uit plaatsen als Westkapelle en Bruimsse. Het zouden er al flink wat meer zijn wanneer de toelatingseisen niet zo streng waren. Alleen de besten wor den toegelaten: de cito-toets in de hoogste klas van de basisschool moet uitwijzen dat je tot de knapste koppen behoort. Het gaat niet alleen om intel ligentie, uit adviezen en gesprekken moet ook blijken dat er sprake is van leergierigheid en motivatie. En er moet plek zijn. Op het Goese Ly ceum starten ze er ieder jaar twee nieuwe klassen voor op, elk met maxi maal 24 leerlingen. De belangstelling is groter. Vorig jaar vielen acht kandi daten buiten de boot wegens plaats gebrek. Gezien de strenge selectienor men is het niet zo verwonderlijk dat de leerlingen die het grootste deel van de vakken in het Engels doen, voor het vak Nederlands hoger dan gemiddeld blijven scoren. De eerste groep twee talige vwo'ers, die afgelopen jaar van uit de derde klas doorstroomde naar het studiehuis, deed dat met bijzonder aansprekende resultaten. Op het Goese Lyceum wordt tweetalig onderwijs overigens niet als luxe be schouwd. Eerder wordt het als zorg taak gezien. Een beetje bolleboos loopt meer dan de gemiddelde leerling het gevaar in de problemen te komen wanneer het onderwijs geen extra uit dagingen biedt. „Kinderen die moeite hebben met leren, kregen bij ons op school/al langer speciale aandacht Maar we zagen ook in de bovenlaag problemen ontstaan. Tweetalig on derwijs blijkt daar een oplossing voor", zegt R. van de Korput die op de school over de zorgleerlingen waakt. Trots zijn ze er wel op, daar bij het Goese Lyceum. „Het was een geweldi ge investering, zowel in geld als in menskracht Een vijftiental docenten is intensief bijgeschoold, zodat ze de bevoegdheid kregen in het Engels les te geven. Er is ook speciaal lesmateri aal voor aangeschaft Aandachtspunt was ook de kwaliteitsbewaking. „Want", zegt vestigingsdirecteur A. Wevers, „we verkopen geen gebak ken lucht. Bij een eerste controle door het Europees Platform voor tweetalig onderwijs, en de Onderwijsinspectie, scoorden we meteen al op vrijwel alle onderdelen uitstekend. Alleen de in ternationale oriëntatie, bijvoorbeeld de Europese uitwisseling, kan beter. Daar zijn we nu dan ook druk mee be zig." Critici Engelstalig voortgezet onderwijs. „Leer die kinderen liever goed Zeeuws", schamperden de critici des tijds. Maar het bleek een schot in de roos De belangstelling was al meteen veel groter dan verwacht. „We mikten op één klasje van 14 leerlingen. Dat werden er meteen al twee van 23." Die eerste lichting behaalde afgelopen jaar, bij de overgang van de derde klas naar het studiehuis, het certificaat Engels van de Universiteit van Cam bridge. Extra bijdrage Het zijn veelal kinderen van hoger op geleide ouders die in Goes het tweeta lig vwo bevolken. Ouders moeten er ook wat extra voor over hebben. Het kost hen een extra bijdrage van 340 euro per jaar. Althans in Goes. Er zijn scholen elders in het land die er 800 euro voor vragen Dat geld wordt in hoofdzaak gebruikt voor bekostiging van extra activiteiten zoals trips naar Engeland en het inhuren van gast sprekers Op het Goese Lyceum ko men Engelstalige gastsprekers uit eenlopende thema's behandelen. In de eerste klas wordt in het Engels een to neelstuk ingestudeerd. In de tweede klas staat een verblijf van een week in een Engelse kostschool op het pro gramma. en in de derde klas een trip naar Oxford. Engelstalige vwo-examens zijn er nog niet. Dus dat lesgeven in het Engels hou je niet tot het eind toe vol. Vanaf het vierde leerjaar, wanneer de scho lieren voor het vwo-diploma worden klaargestoomd, wordt op het Goese Lyceum gewoon weer in het Neder lands lesgegeven Althans wat de exa menvakken betreft. Wie dat wil kan daarnaast een speciaal Engelstalig traject blijven volgen. Meer dan de helft van de tweetalige vwo'ers doet dat. Ze krijgen extra En gels, en blijven vier vakken in die taal volgen: historie, algemene natuurwe tenschappen, cultureleen kunstzinni ge vorming en lichamelijke opvoe ding. Naast het gewone eindexamen doen die tweetalige leerlingen eindexamen Engels voor het I.B. (Internationaal Baccalaureaat). Daarmee kunnen ze zonder meer op iedere internationale academische opleiding terecht, dus ook op de Roosevelt Academy, de Zeeuwse Universiteit in oprichting, die volgend jaar in Middelburg van start wil gaan met een brede Engelsta lige bachelor-opleiding Ook de hoge school in Vlissingen, nu al Nederlands meest internationale hogeschool, biedt Engelstalige studenten intere sante perspectieven. Wordt met dat al het Nederlands ver moord? In het onderwijs komt die taal inderdaad steeds meer op het tweede plan. Maar het maakt van Zeeland weer middelpunt op de wereldkaart. Henk Postma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 21