Beslissing
over tunnel
eind 2004
PZC
Gehard, maar niet van beton
PZC
Vraagbaak voor popmuzikanten
hoopt eindelijk tot leven te komen
Provincie zet nieuwe
lawaaimeetwagen in
tegen geluidsoverlast
Comité rekent op veel
steun voor actie
lagere veertarieven
Verhuizing brandweer
Philippine voorlopig
nog niet aan de orde
13
Minister rekent op besluit
Boete geëist voor mishandeling
Maritieme sectoren slaan alarm
Nekletsel door aanrijding
Auto rijdt ambulance aan
Auto-inbraken in Heinkenszand
Koop en verkoop
uw auto razendsnel
via www.AutoTrack.nl
(fi) AutoTrack.nl
zaterdag 11 januari 2003
rinorHarmen van der Werf
DEN HAAG - Minister De Boer
nn Verkeer en Waterstaat ver
nacht dat eind 2004 een tracé-
besluit kan worden genomen
overeen tunnel onder het ka
naal bij Sluiskil. Pas tegen die
tijd moet er volgens hem ook een
beslissing over de financiering
«orden genomen.
toet initiatief voor de aanleg van
eer. tunnel bij Sluiskil laat De
Boer aan de provincie. Die is,
meldt hij de Tweede Kamer deze
week in een brief, momenteel
met een planstudie Ka-
Nieuwjaarsborrel
handelskamer
TERNEUZEN - In het Schelde-
theater in Terneuzen is donder
dag 16 januari de nieuwjaarsre
ceptie met Kamer van
Koophandel, Zeeland Seaports
en het Centrum voor Werk en In
komen (CWI).
Voorzitter D. Brumooge van
Zeeland Seaports houdt bij
aanvang van de bijeenkomst om
1630 uur zijn nieuwjaarsrede.
Voor ondernemers in Midden-
Zeeland is er een nieuwjaarsbij
eenkomst van de Kamer van
Koophandel in de Grote Kerk in
Die is een dag eerder, op
woensdag 15 januari. Tijdens
deze bijeenkomst houdt KvK-
voorzitter L. van Gelder een in
leiding.
h Goes wordt ook bekendge-
naakt welke ondernemer dit
jaar de Prijs Creatief Onderne
merschap krijgt. Daarnaast zijn
er inde Grote Kerk verscheide
ne bedrijfspresentaties.
naalkruising Sluiskil. Eind
2004 denkt De Boer dat alle on
derzoeken zover zijn, dat kan
worden bepaald waar de tunnel
het beste aangelegd kan wor
den.
De provincie moet ook met een
financiële onderbouwing ko
men van het project. De Boer
noemt als financieringsmoge
lijkheden een verhoging van het
toltarief van de Westerschelde-
tunnel, het heffen van tol voor
een tunnel bij Sluiskil of verlen
ging van de nu dertigjarige tol-
periode voor de Westerschelde-
tunnel.
Financiering
Aan financiering uit meerop
brengsten uit de Westerschelde-
tunnel denkt De Boer nog niet.
De provincie Zeeland verwacht
dat een jaar na ingebruikname
van de tunnel een realistische
verkeersprognose voor die tun
nel mogelijk is, waarmee ook
een beter beeld kan worden ver
kregen van de opbrengsten. In
afwachting van die cijfers wil
De Boer nog geen beslissing ne
men over het gebruik van even
tuele meeropbrengsten vooreen
tunnel bij Sluiskil
De Boer meldt in zijn brief aan
de Tweede Kamer verder dat
met de provincie 'een bevredi
gende oplossing' is gezocht voor
vernieuwing van de N61 Hoek-
Schoondijke. De provincie wil
daar een doorstroomweg reali
seren van twee keer twee rijba
nen, terwijl onder meer natuur-
en milieuorganisaties een door
stroomweg van twee keer één
rijbaan landschappelijk veel
beter vinden. Welke oplossing is
gekozen, geeft De Boer niet aan.
Komend voorjaar wordt het be
sluit over de N61 bekend ge
maakt.
Kersverse moeders maakten het vak leuk voor Walter Wöginger: „Vroeger was het nog zo dat de nieuwe moeder na de bevalling met de am
bulance terug naar huis werd gebracht. Dan kreeg ik natuurlijk altijd gebak!" foto Wim Kooyman
Hulster ambulancechauffeur neemt na 36 jaar afscheid
door Sheila van Doorsselaer
HULST - Na 36 jaar lange da
gen maken, bij nacht en ontij uit
bed, vrolijke, maar zeker ook
genoeg droevige gebeurtenis
sen, stapt Walter Wöginger
voorgoed uit de ambulance. Bij
na veertig jaar zat hij aan het
stuur van de ziekenwagen van
de buitenpost in Hulst. Hij hield
van zijn baan: „Het was mijn
betaalde hobby." Maar nu is het
welletjes geweest. „Al ga ik die
sirene enorm missen."
Wöginger (60) begon zijn loop
baan in het toenmalige Lidui-
naziekenhuis in Hulst als mede
werker van de technische
dienst. Vooral schilderen had hij
in de vingers. In de vakantietijd
was er personeelskrapte bij de
ambulancedienst en zo werd
hem gevraagd of hij wilde inval
len. „Alleen liep die vakantie
periode een beetje uit. Twintig
jaar lang had ik een gecombi
neerde baan, techneut/ambu
lancechauffeur."
Toen het Liduina in 1988 sloot,
kwam Wöginger full time bij de
ambulancepost te werken. Als
chauffeur was hij in eerste in
stantie verantwoordelijk de pa
tiënt zogenaamd 'glijdend' te
vervoeren, zo voorzichtig moge
lijk dus Als hem gevraagd
wordt wat hij vindt van al die
drempels, chicanes en andere
verkeersremmende maatrege
len, antwoordt hij met een ferme
krachtterm. „Maar schrijf maar
op dat ik die dingen vervelend
vind."
Kindje
Wöginger kan zich nog goed
heugen dat er een kindje werd
geboren in zijn ambulance.
„Dat is slechts één keer ge
beurd, maar het maakte wel in
druk." De leukste kant van zijn
beroep vond Wöginger was wel
het terug naar huis brengen van
kraamvrouwen. „Vroeger was
het nog zo dat de nieuwe moeder
na de bevalling met de ambu
lance terug naar huis werd ge
bracht. Dan kreeg ik natuurlijk
altijd gebak'"
Minder leuke kanten had zijn
beroep vanzelfsprekend ook.
Zware ongevallen, ook met do
delijke afloop, ernstig gewon
den „Vooral in het begin is het
zeer aangrijpend. En ongeval
len met kinderen of bekenden
wennen nooit Nu ben ik enigs
zins gehard, maar ik ben niet
van beton."
Wöginger heeft zijn werk met
veel liefde gedaan, maar nu wil
hij wel toegeven dat het vaak
zwaar was. „Sommigen houden
het nog niet eens een week vol.
Dan kan ik je zeggen dat het na
36 jaar écht op is. Mijn vrouw
heeft me nu eindelijk weer thuis
en als ik nu voor een lange dag
achter het stuur kruipdan is het
om naar de caravan in Valken
burg te rijden. Maar die sirene
ga ik toch wel missen."
GOES - Een 37-jarige man uit Goes die op de golfbaan in Goes
de ex-vriendin van zijn broer zou hebben mishandeld, hoorde
gisteren bij het Haags gerechtshof een boete eisen van vijf
honderd euro.
De verdachte sprong op 4 maart 2001 in de bres voor zijn
broer, toen deze op de golfbaan een akkevietje had met zijn
ex-vriendin. Die had de sleutels van zijn auto en weigerde de
ze terug te geven. Daarop greep de verdachte in Hij greep de
golftas van de ex-vriendin en begon er aan te rukken om zo
doende de sleutels te bemachtigen Door het getrek kwam de
vrouw ten val en verwonde zich aan de punt van een houten
bankje. Volgens het Openbaar Ministerie had de verdachte
zich daarom schuldig gemaakt aan mishandeling.
De man, die vond dat hij onschuldig was, moest gisteren voor
de tweede maal komen opdraven om zich tegen deze aan
klacht van het Openbaar Ministerie te verdedigen. De eerste
keer was hij vrijgesproken.
Over twee weken laat het hof weten of de man alsnog wordt
veroordeeld.
DEN HAAG - Alle tien maritieme sectoren, van de scheeps
bouw, offshore tot en met de watersport, slaan alarm over de
snel verslechterende concurrentiepositie. Woensdag komen
vertegenwoordigers van maritieme organisaties en enkele be
stuursvoorzitters van vooraanstaande maritieme bedrijven
naar Den Haag om die hartenkreet te laten horen. Zij zullen de
lijsttrekkers of de nummers twee van politieke partijen een
wensenlijst overhandigen voor de nieuwe regeringsperiode
Bovenaan staat de roep om een daadkrachtig industriebeleid.
Volgens het verenigde maritieme bedrijfsleven, waar direct
en indirect samen 200 000 mensen werken, schiet het huidige
regeringsbeleid op dat vlak ernstig tekort.
TERNEUZEN - Bij aanrijding tussen twee auto's op de krui
sing N61/Mr. F.J Haarmanweg in Terneuzen heeft een 45-ja-
rige automobilist uit de gemeente Terneuzen gisterochtend
nekletsel opgelopen. De man reed over de Mr. F.J. Haarman-
weg in de richting van de Koegorsstraat. Op het kruispunt
met de N61 gaf hij geen voorrang aan een van rechts komende
55-jarige bestuurder uit dezelfde gemeente De 45-jarige man
werd per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd.
TERNEUZEN - Bij een aanrijding op de kruising
N61/Tractaatweg in Terneuzen raakten gisterochtend een
ambulance en een personenauto beschadigd. De 34-jarige
Terneuzense bestuurder van de personenauto had niet tijdig
in de gaten dat de ambulance, die zijn zwaailichten en ge
luidssignalen voerde, hem vanuit de richting Zaamslag van
rechts naderde De 27-jarige ambulancechauffeur uit Ha 1ste-
ren kon hem niet meer ontwijken.
HEINKENSZAND - In Heinkenszand is in de nacht van don
derdag op vrijdag ingebroken in drie auto's. Twee auto's ston
den geparkeerd in de Talingstraat, de derde in de Eendvogel
straat Er werd kleding en geluidsapparatuur gestolen. De
waarde hiervan is onbekend.
In dezelfde nacht werd ook nog ingebroken in een auto aan de
Gerbernesseweg in Nisse. Wat hier de buit was, is onbekend.
I doorRinus Antonisse
t
MIDDELBURG - Binnen de
Nederlandse milieuwetgeving
vormt de geluidhinder een
moeilijk onderdeel. Twee van de
drie mensen zeggen regelmatig
overlast te ondervinden van ge
luid. Van buren, muziek, weg-
«i spoorverkeer, bedrijven.
In Zeeland komen naar verhou
ding veel klachten over lawaai
ige bedrijven in de Zeeuwse-
Naamse Kanaalzone. Dat is
verklaarbaar, omdat in de om
geving van die bedrijven meer
woningen liggen dan bijvoor
beeld bij de industrie in het
Sloegebied
Door nieuwe wetgeving krijgen
provincie Zeeland en de ge
meenten straks meer te maken
met aanpak van geluidhinder,
teigedeputeerde A. Poppelaars
(CDA, milieu) gisteren in Mid
delburg bij de ingebruikname
van de nieuwe geluidmeetwa-
REDACTIE
zeeuws-vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC terneuzen
Tel: (0115) 645769
Pax: {0115) 645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Conny van Gremberqhe
(chef)
Wout Bareman
Raymond de Frel
René Hoonhorst
René van Stee
Prits Bakker (sport)
Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB hulst
Tel 10114)372776
Pax: (0114) 372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Sheila van Doorsselaer
centrale redactie
Oostsouburgseweq 10
Postbus 18
4380AAVLISSINGEN
'el 10118)484000
Pax: (0118) 470102
E-mail: redactie@pzc.nl
'NTERNET
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
gen van de provincie. Hij deed
dat door het geluidsniveau te
meten van de over het Abdijp
lein schallende hit Oerend hard
van Normaal.
De wagen biedt door modernere
apparatuur de mogelijkheid
sneller in te spelen op klachten
en komt daardoor mooi op tijd
Poppelaars verwachtte dat door
de nieuwe wetgeving méér een
beroep gedaan wordt op de des
kundigheid en apparatuur van
de provincie.
Vergunningen
De wagen wordt gebruikt door
de afdeling Milieuhandhaving
en Metingen van de directeur
Ruimte. Milieu en Water van de
provincie. Er worden onder
meer metingen mee verricht bij
bedrijven waaraan Gedepu
teerde Staten een vergunning
volgens de Wet Milieubeheer
hebben verleend. Aan de hand
van deze metingen worden
voorschriften in vergunningen
en geluidszones rond industrie
terreinen gecontroleerd. De be
staande meetwagen was bijna
twintig jaar oud.
Ook wordt de wagen met appa
ratuur - kosten ongeveer
120.000 euro - ingezet bij de be
handeling van geluidklachten
Actueel voorbeeld is de klacht
over geluidhinder die wordt on
dervonden van het bedrijf
Cerestar in Sas van Gent. De
provincie voert momenteel per
manente metingen uit bij de wo
ning van de klager, vertelde
Poppelaars Ook wordt over
legd met het bedrijf op geluid-
beperkende maatregelen.
Een van de voornaamste doelen van Popkanaal is het
Terneuzen.
inden van ruimtes waar muzikanten kunnen oefenen, zoals hier in Kalashnikov in
foto Peter Nicolai
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - De stichting
Popkanaal moet een vraagbaak
worden voor Zeeuws-Vlaamse
muzikanten. Dat plan is er al ge
ruime tijd, maar nog steeds is
het slechts een idee op papier.
Coördinator Geert van den Eyn-
de spant zich al dik twee jaar in
om het initiatief waarheid te la-
Advertentie)
y De autosite voor heel Nederland
ten worden, maar de ambtelijke
papiermolen speelt hem parten.
Het wordt nu toch echt tijd dat
het door de gemeenteraad goed
gekeurde plan wordt uitge
voerd, vindt de Terneuzenaar.
Van den Eynde houdt zich voor
de gemeente Terneuzen zo'n
twaalf uur per week bezig met
het Zeeuws-Vlaamse popkli-
maat. Met een budget van
27.000 euro kan hij wel uit de
voetenmaar één nog niet gezet
te handtekening om een websi
tebouwer iets moois te laten ma
ken van www.popkanaal.nl
belemmert vooralsnog de werk
zaamheden van de stichting. „Ik
denk dat het is blijven steken op
de gemeentelijke herindeling
Jammer, want daardoor zijn er
vorig jaar een aantal enthousi
aste medewerkers afgehaakt.
Puur omdat het allemaal te lang
duurde", aldus Van den Eynde.
De Zeeuws-Vlaming hoopt dat
er meer schot in de zaak komt nu
de herindeling een feit is. De
stichting streeft ernaar om in fe
bruari een openingsmanifesta
tie te houden
Vanaf dat moment kunnen mu
zikanten, organisatoren van
evenementen en andere mu
ziekliefhebbers bij de stichting
aankloppen. „We gaan ons be
zighouden met popmuziek in de
breedste zin van het woord. Dus
niet alleen bands, maar ook
dansgroepen en dj's kunnen bij
ons terecht. En mensen die iets
willen weten over regionale
bands ook natuurlijk Het is niet
de bedoeling dat Popkanaal een
boekingsbureau wordt, maar
wel een coördinatiepunt.", zegt
Van den Eynde.
Oefenruimte
Eén van de voornaamste doel
stellingen is het vinden van ge
schikte oefenruimtes in zoveel
mogelijk kernen van de ge
meente Terneuzen. „Nu is er een
oefenruimte in jongerencen
trum Kalashnikov, maar die is
altijd volgeboekt. We kijken uit
naar laagdrempelige oefenloca
ties. Gewoon een kale ruimte,
waarvoor bands geen huur hoe
ven te betalen. Ook stuiten mu
zikanten vaak op vragen over
belastingzaken en subsidie
aanvragen. Veel mensen zien in
dit soort zaken door de bomen
het bos niet meer. maar wij kun
nen helpen."
Eén van de absolute voorwaar
den voor de bereikbaarheid van
de stichting Popkanaal is een ei-^
gen kantoorruimte. „Er moet
een centraal punt komen, waar
ik muzikanten kan ontvangen
en wellicht ook spreekuren kan
houden. Zie mij maar als een
dokter van de Zeeuws-Vlaamse
muzikanten", grapt Van den
Eynde. Popkanaal wil daar
naast ook bestaande initiatie
ven, zoals het jaarlijkse festival
'Terneuzen speelt tuus', onder
steunen, En stiekem denkt Van
den Eynde al aan een 'eigen' fes
tival, waarbij lokaal talent de
kans krijgt zich in de kijker te
spelen.
Met het popklimaat in Zeeuws-
Vlaanderen zit het volgens Van
den Eynde wel snor, bandjes ge
noeg. Helaas zijn er een aantal
externe factoren die het pop
groepen behoorlijk moeilijk
maken.
„Naast een gebrek aan oefen
ruimtes zijn er niet veel plaatsen
om op te treden. Daar willen we
ook iets aan doenBands hebben
jarenlang nadeel gehad van de
veerdiensten en in België kan je
ook niet snel terecht Daar word
je toch snel beschouwd als een
brutale 'Ollander' en op Wal
cheren en Zuid-Beveland word
je weer betiteld als een halve
Belg."
door Raymond de Frel
OOSTBURG - 'Aan alle lijst
trekkers van de politieke partij
en, die deelnemen aan de ver
kiezingen van de Provinciale
Staten van Zeeland. Net als de
andere inwoners van Zeeuws-
Vlaanderen word ik beroofd van
een betaalbare bootverbinding.
Voor mij is de boot aan! U kunt
straks door mij als volksverte
genwoordiger worden gekozen.
Doe er wat aan!'
Dat is de tekst die de gemeente
Sluis en alle West-Zeeuws-
Vlaamse dorpsraden op een
briefkaart hebben laten druk
ken.
In de komende week laat het ac
tiecomité 'De Boot is Aan1' de
kaarten bij alle inwoners van de
gemeente Sluis bezorgen. Een
week later valt er bij alle adres
sen nog een extra formulier op
de mat.
Protestkaartje
Gisteren postte burgemeester
E. Brommet het eerste protest-
kaartje, met als doel de tarieven
voor het toekomstige fiets-voet-
veer drastisch te verlagen „Het
leeft enorm onder de bevolking,
dus ik verwacht een hele hoge
respons Op zaterdag 8 februari
willen wij de kaarten overhan
digen aan de lijsttrekkers. Een
betere locatie dan de veerboot
zelf is er natuurlijk niet. Daar
mogen duizend mensen op, ik
reken toch zeker op 850 belang
stellenden", aldus Brommet.
Het comité noemt bewust geen
streefbedrag voor een toegangs
kaartje. „De provincie moet tot
een tarief komen, die in verhou
ding ligt met de tarieven elders
in Nederland. Een Zeeuws-Vla
ming mag niet duurder uit zijn
dan een niet-Zeeuws-Vla
ming", vindt Brommet en met
hem de vijftien dorpsraden.
Naast het briefkaartje krijgen
de bewoners ook een poster, die
voor het raam moet worden ge
hangen.
De inzameling sluit op 26 janua
ri. In Zuidzande, St. Kruis,
Schoondijke en Retranchement
worden de kaarten aan huis op
gehaald. In de overige kernen
zijn meerdere inzamelplaatsen.
door Harold de Puysseleijr
PHILIPPINE - De sluiting van
de brandweerkazerne in Philip
pine is nog steeds niet aan de or
de.
Woordvoerster A. Bosman van
de gemeente Terneuzen zegt
dat in reactie op een brief van
de dorpsraad van het mossel
dorp.
De dorpsraad verzocht het ge
meentebestuur eind vorig jaar
in die brief de voorgenomen ver
huizing van materieel en man
schappen naar de brandweer
kazerne in Hoek uit te stellen tot
de bouw van een nieuwe brand
weerkazerne voor de brand
weerkorpsen van Philippine en
Hoek gereed is Die kazerne
komt te staan in de buurtschap
Mauritsfort, tussen de twee dor
pen in.
De dorpsraad vreest dat de vei-^
ligheid in het mosseldorp in het
gedrang komt als het korps uit
Philippine eerder verhuist. De
aanrijtijden worden dan aan
zienlijk verlengd.
Geenbesluit
Volgens gemeentewoordvoer
ster Bosman is op dit moment
nog geen besluit genomen over
het tijdstip van verhuizing van
het Philippiense brandweer
korps. Binnenkort begint de ge
meente met het opstellen van
een plan van aanpak voor de ge
combineerde huisvesting van de
brandweerkorpsen van Philip
pine en Hoek. „De dorpsraad zal
zeker bij de opstelling van dat
plan worden betrokken. Het is
natuurlijk niet zo dat de brand
weerkazerne in Philippine van
de ene op de andere dag wordt
gesloten Wanneer dat gebeurt,
is op dit moment nog niet duide
lijk."