trends Wil In woeste kleuren de skipiste op n Melkkruk prikkelt de fantasie Body Shop zaterdag 11 januari 2003 Te koud of te warm hoef je het in de sneeuw niet meer te hebben. De meeste wintersportkleding is wind en waterdicht en ademt opti maal. Met pasteltinten, oranje, legergroen, rood en blauw komt kleur terug. TT Tintersport gaat allang n VV meer om skiën en snow- Veel kleding met printen dit jaar gniet n snow- boarden alleen. Eens was het vooral van belang warm en droog te blijven. Met trendy kle ding afsteken tegen de hagel witte pistes is nu voor veel men sen bijna even belangrijk. Vormden de laatste jaren stijl vol zwart, wit en grijs de hoofd moot, nu komen vrolijke kleur tjes langzaam terug. „Voor de mannen zijn het deze winter vooral legerbroeken met woeste jacks", vertelt Sandra Peet van de Skihut in Den Haag. „Er zijn veel roze tinten met bont te vinden, maar ook oranje, fluorescerend geel, groen, leger groen en klassiek rood, blauw en wit." Snuffel ook nog maar eens on derin de kledingkast, want de Noorse motieven zijn weer hele maal hip. De printen komen zo wel terug in truien, shirtjes als in broeken. In de urban collectie van Protest zijn truien en shirts voor mannen zelfs bedrukt met wapenschilden en leeuwen. Voor vrouwen zijn lange cotton- rib mouwen versierd met goud, zilver en reflecterende kralen- prints. Verder zijn te wijde of te smalle broekspijpen deze winter uit den boze. „Een skibroek met elastiek kan echt niet meer. De pijpen lopen nu recht uit", aldus Peet. Natuurlijk blijft de functionali teit van de kleding nog steeds van groot belang. Deze winter vallen er weinig nieuwe ontwik kelingen te bespeuren. „Op het gebied van techniek is niet zo veel veranderd", vertelt Daniël de Beer van Bever Zwerfsport in Hilversum. „Er is wat mode be treft wel een nieuwe trend te zien. Vroeger was de winter sportkleding puur functioneel. Dit jaar proberen de merken mode met functionaliteit te combineren." Hoewel veel kleding zowel functioneel als trendy is, zit er Protest heeft wintersportkleding voor kinderen een enorm verschil in merken wat kwaliteit betreft. Denk niet te gauw weg te komen met een goedkoop pak, want ook hier geldt meestal: hoe hoger de prijs, hoe meer kwaliteit. „Een skipak moet in ieder geval vol doen aan een minimaal aantal eisen met betrekking tot duur zaamheid en comfort. Een ski broek van €50 doet in principe hetzelfde als één van €300, al leen is die eerste na twee weken al stuk. Die laatste is daarnaast vaak wind en waterdicht en vaak gemaakt van Gore-Tex Dit is extra ademend", aldus De Beer. Merken als O'Neill, Brunotti, Samas, en Mexx hebben meer basisjassen. Deze zijn niet spe cifiek bedoeld om onder extre me omstandigheden gedragen worden. Peak Performance, Tenson, Prada, Gaastra en Helly Hansen hebben wel een betere kwaliteit, maar ook hier geldt dat de prijs ineens omhoog schiet. Columbia zit hier weer tussenin The North Face heeft dit jaar voor eerste skikleding. Deze is vooral functioneel. Killy is wat wintersport betreft het neusje van de zalm. Met een jas rond de €700 en bijpassende broek van plusminus €400 is de gekte compleet. Volgens De Beer draait het bij dit merk ook meer om styling dan om functio naliteit. Was het snowboarden eens een compleet andere cultuur dan het skiën, nu zijn geregeld as pecten van het boarden terug te vinden in skikleding. Zoals ste vige slijtvaste en waterdichte stoffen en knie- en achterwerk stukken. Steeds meer merken maken gebruik van stretchstof- fen, zodat het buigen gemakke lijker gaat en de kleding nog comfortabeler zit. En alles is voorzien van de nodige slim migheidjes. Protest heeft nog een aparte col lectie voor boardwear. In de 8000-serie van deze winter zijn alle naden getapedde ritsen ge- sealed en dubbel afgedekt met overslag en windgoot De 5000- sene is voorzien van 'pitzips' en 'waistgaiters' om de sneeuw buiten te houden, 'goggle poc kets' voor de zonnebril en een 'no-wett-butt part'. De 3000- serie is eveneens waterproof en winddicht. Ook Drift heeft het boarden nog apart. Deze jassen zijn behalve waterafstotend, voorzien van meerdere zakken. De naden zijn gesealed en getaped en pols, middel en enkelsluitingen be schermen tegen de sneeuw Om transpiratievocht extra snel af te voeren bestaat er speciale onderkleding. Het vernieuwde LIFA van Helly Hansen is ge maakt van polipropyleen. Deze stof neemt veertig keer minder vocht op dan polyester. Met asymmetrische striping, als driekwart broek, voorzien van duimsleuven en in diverse kleu ren. June Smit Voor meer informatie: Protest, tel. 071-3050210 America Today: www.america-today.com Helly Hansen: www.hellyhansen.com Bever Zwerfsport: www.bever.nl Skihut: www.skihut.nl Zoeken naar uitdagingen. Dat is waar de ontwerpwe- reld volgens Pierre Keller be hoefte aan heeft. De directeur van de Universiteit van Kunst en Design in Lausanne liet veer tig ontwerpers hun licht schij nen op het 'enkelpotige' melkkrukje. De vreemde verza meling is vanaf 15 januari te zien bij Galerie Binnen in Am sterdam. Het is een uitstervend ambacht, maar wie ooit met de hand een koe gemolken heeft, weet dat het een handig hulpstuk is: het melkkrukje met slechts één poot Daarop bewaart de melker een wankel evenwicht, maar het biedt genoeg steun om de koe bij de uiers te pakken. Het is boven dien mobiel. Is de ene koe ge molken dan wordt het krukje bij de volgende neergepoot en kan de melk opnieuw stromen. Dit ongebruikelijke meubel prikkelde de fantasie van Pierre Keller, directeur van de Univer siteit van Kunst en Design in Lausanne. Hij nodigde veertig ontwerpers uit om een nieuwe uitvoering van het krukje te be denken. Het doel? Bestaande opvattingen ter discussie te stellen en een frisse wind door het ontwerperswereldje laten waaien. Vorig jaar werd het resultaat tij dens de internationale meubel beurs gepresenteerd in het Swiss Cultural Centre in Mi laan. Sindsdien trekt de exposi tie met de titel 'Le Botte-Cul over de wereld. De veertig melk- krukjes (of een selectie daarvan) waren vervolgens onder meer te zien in het Victoria Albert Museum in Londen, het muse um voor moderne kunst in Lau sanne (Mu.dac) en tijdens de meubelbeurs Interieur 02 in Kortrijk. Nu komt Galerie Bin nen in Amsterdam aan de beurt. Het melkkrukje vindt zijn oor sprong in Zwitserland Het ori ginele ontwerp van le botte-cul is puur functioneel en nauwe lijks het bekijken waard. En daarin wilde Keiler verande ring brengen. Vormgevers uit onder meer Nederland, Frank rijk, Italië, Zwitserland en En geland gingen op de uitnodiging in. De uiteindelijke ontwerpen va riëren van puur functioneel tot uiterst esthetisch en humoris tisch. De Franse ontwerpers Ronan en Erwan Bouroullec be kleedden het krukje met soort kunstgras, waardoor het in de omgeving opgaat. De Neder landse ontwerper Richard Hut ten integreerde het krukje in een broek, waardoor de gebruiker het altijd bij de hand heeft. Opvallend is het ontwerp van Pierre-Yves Dubois dat door de aanwezigheid van besturings knoppen wel iets weg heeft van een hulpmiddel voor de compu ter. Kuno Prey schakelde 36 kartonnen melkpakken; een enigszins flauwe verwijzing naar de functie Minder subtiel is het ontwerp van Keiler zelf. De poot van het krukje bestaat uit een mannelijk lid, waarvan het topje in de grond wordt ge plant. Dat het van oorsprong houten krukje het ook in een eigentijds jasje goed doet, blijkt uit bijdra gen van onder andere Ross Lo- vegrove, Francisco Torres, Oli vier Sidet (verlengstuk van de ruggengraat) en atelier Oï. Ze maakten gebruik van eigentijd se materialen, waardoor hun krukjes eigentijds ogen, maar nog altijd functioneel zijn Paul Geerts Le Botte-Cul, van 15 januari tot 15 februari. Galerie Binnen, Keizersgracht 82 in Amster dam. Telefoon: 020-6259603. De nieuwe kleuren van de Body Shop Fel paars, blauw en groen. De make-up lijn 'Make it yours' is niet wat we van de Body Shop gewend zijn. De oorlogskleuren van de zogenaamde shimmers zijn ontwikkeld om over basis make-up heen te dragen. In de Body Shop weet je wat je krijgt. Bananenshampoo, ko- kosnootwax en Tea Tree Oil zijn van die typische producten die je eigenlijk alleen hier vindt. En sinds 1986 hoort make-up daar ook bij, maar dan wel in zachte kleuren en terra tinten. Al jarenlang is 'Colourings' de enige cosmeticalijn van de Body Shop. Vanaf half maart 2003 gaat hier verandering in komen. Een compleet nieuwe lijn bete kent een omslag in het kleuren palet van de Body Shop. De verpakking doet het niet ver moeden. Het is een truc achter de nieuwe make-up, waardoor de ogenschijnlijk zachte kleur tjes veranderen in opvallend hippe uitgaanskleuren. De nieuwe collectie bestaat uit lippenstiften, lipglosses, oog- schaduws, verschillende tinten foundation, eye en lipliners, mascara's, oogpotloden, rouges, gezichtspoeders en accessoires. Kortom een complete set Maar de cosmetica bevat ook een novum. „De oog-, lip- en gezicht-shim- mers zijn helemaal nieuw", ver telt Marieke Noordanus namens de Body Shop. „De make-up werkt volgens het zogenaamde adaptersysteem. Hierdoor kun je het over je basismake-up heen dragen. Laag-over-laag is dan ook het geheim achter 'Make it yours'. Je moet zo vanuit je werk naar de disco kunnen, zonder thuis de oude make-up te ver wijderen en nieuwe aan te bren gen. Het werkt als volgt. Voor overdag is een basis-make up laag genoeg. Mocht 's avonds plots een feeststemming ont staan, komen de shimmers van pas. Deze kunnen over de eigen lijke make-up aangebracht worden. De pareltjes in de Glow Enhan cer zorgen voor een natuurlijke gloed op het gezicht. De lip shimmers zorgen voor extra glanzende lippen. En het parel moerpoeder in de eye shimmer geeft een iriserend effect aan de eigenlijke oogschaduw. Het ef fect wordt nog opvallender wanneer de poeder nat wordt opgebracht. Hoewel de producten eigenlijk bedoeld zijn als adapter, kun nen ze ook zonder basis make up gedragen worden. En aan al les is gedacht. De verpakkingen zijn extra licht gemaakt Ook voor de samenstelling is de Body Shop niet over een nacht ijs ge gaan. „Sommige producten be vatten siliconen„Dit zorgt voor een extra zachte textuur en daarnaast blijven ze extra lang zitten", aldus Noordanus. Maai de Body Shop zou de Body Shop niet zijn als er geen natuurlijke producten in de cosmetica ver werkt zouden zijn. En zo bevat de make-up kamille, bijenwas, aloë vera en jojoba-olie. Een heel nieuw ingrediënt is Maroela-olie. Onderzoek heeft uitgewezen dat bestandsdelen uit deze noot vochtregulerend zijn. En om de wereld een hand je te helpen, wordt de noot ge kocht bij een vrouwencoöpera tie in Namibië. Zij zijn door deze inkomsten in staat hun gezin nen te onderhouden. Het milieu wordt uiteraard ook niet verge ten, want de verpakkingen van de producten zijn recyclebaar. Omdat alle make-up van de nieuwe lijn op verschillende manieren is te gebruiken, komt in maart een boekje uit waarin mogelijke toepassingen ver meld staan. Visagist en mede ontwikkelaar van de nieuwe lijn Chase Aston geeft hierin ook de nodige tips over het gebruik van de cosmetica. Olie uit maroelavruchten wordt verwerkt in produkten van de Body Shop.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 39