Plomp en slank op
autoshow Detroit
De eerste auto van
de lopende band
Enquête chauffeurs
Brandstofcel Honda
Watergedragen lak
Top 4x4
Snelle Opel
Volvo-bos
Topjaar Suzuki
Honderd
jaar Ford
W7
jj
zaterdag 11 januari 2003
Van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs heeft 41% wel eens
last van criminaliteit. Uit een enquête van het truckmagazine
Routiers Wereld waarop 800 chauffeurs reageerden, bleek dat 160
van hen een inbraak in de cabine beleefd hadden, 110 keer was het
zeildoek van de aanhanger opengesneden en 20 keer de container
opengebroken. Het aantal kilometers dat een vrachtautochauffeur
jaarlijks rijdt varieert van 50.000 tot 340.000. Op de vraag welk
merk auto de chauffeurs het liefst rijden, scoorde DAF het hoogst,
Iveco het laagst.
Honda wil in 2003 ruim 9 miljoen motorfietsen verkopen, 3,1
miljoen auto's en 5 miljoen grasmaaiers en o a buitenboord
motoren. Honda wil in elk geval de komende drie jaar een stuk of
dertig milieuvriendelijke voertuigen met brandstofcel afzetten De
gemeente Los Angeles gaat er in elk geval eentje leasen en ook de Ja
panse overheid wil er een aantal. De vierpersoons FXC rijdt mid
dels een brandstofcel, die elektriciteit opwekt uit waterstof. De au
to kan 150 km/u rijden, heeft 82 pk en slaat de waterstof op in een
hogedruktank (350 bar) van 157 liter. Daarmee kan hij 355 km. ver
komen. Honda heeft in Japan een nieuwe versie van zijn mensachti
ge robot laten zien. Die kan nu mensen groeten en zelfs gezichten
herkennen De robot, Asimo gedoopt, kan in zijn nieuwste uitvoe
ring obstakels ontwijken en geluiden herkennen.
Ford de paraplu met daaronder
de merken Ford, Aston Martin,
Jaguar, Land Rover, Lincoln,
Mercury, Mazda en Volvo. Ook
verhuurder Hertz maakt deel
uit van het concern. Omdat de
resultaten zwaar onder druk
staan, zou Ford overwegen het
goed draaiende Volvo dat pas
een paar jaar deel uitmaakt van
de boedel, in de verkoop te doen.
Stichter Henry Ford was niet
zoals vaak aangenomen de uit
vinder van de automobiel, maar
wel degene die de auto bereik
baar maakte voor miljoenen.
Daarvoor was de automobiel al
leen het speeltje van de rijken.
Ford werd de eerste massapro
ducent van auto's en maakt er
momenteel ca. 7,5 miljoen per
jaar. De fabriek startte in juni
1903 Tot 1908 werkte Henry
Ford van A tot S het alfabet af
met modellen, waarvan de Ford
N waarschijnlijk de beste was.
Hij kostte in die dagen 500 dol
lar. In 1908 verscheen deT-Ford,
wellicht de beroemdste auto die
er ooit geweest is. De massapro
ductie per lopende band startte
ermee. De T bleef 19 jaar in pro
ductie en in totaal werden er
meer dan 15 miljoen van ge
maakt. Latere succesnummers
werden onder meer de Thunder-
bird en de Mustang, waarvan
Ford in Detroit nu twee nieuwe
studiemodellen laat zien.
De Mustang heeft een geschie
denis van 39 jaar achter zich
met meer dan acht miljoen ko
pers. Van die 'Ponycar' verschij
nen nu een coupé en een cabrio
let om aan te geven, hoe de
vierde generatie van de nieuwe
Mustang gaat ogenFord-desig-
ner Mays noemt de lijnen van de
studie klassiek en cool, hele
maal in lijn met de muscle-car,
de spierballenauto waar veel
Amerikanen zo dol op zijn. In
2004 verschijnt de nieuwe Mus
tang en volgens Mays laat het
studiemodel, dat nu in Detroit
getoond wordt, zien hoe die er
uit zal zien.
De Mustang was in 1964 een
openbaring: de baby-boomers
in de Verenigde Staten wilden
eens wat anders dan de enorme
slagschepen waar hun ouders
mee rondreden. Op de allereer
ste dag dat de auto in de show
room stond, gingen er 22.000 de
deur uit voor een stuksprijs van
2.368 dollar. In 1966 waren er al
een miljoen exemplaren ver
kocht.
Spannend
De Mustang is daarmee de span
nendste Ford aller tijden. Niet
één auto, maar een hele reeks.
Gekoesterd en opgedoft, de auto
waarvoor de flamboyante Ford-
baas Lee Lacocca na de zuinige
Robert McNamara groen licht
gaf en troetelkind van racer Ca-
roll Shelby. Hij groeide uit zijn
krachten en werd vervangen
door andere, modernere voer
tuigen. Al zouden die nooit zo
veel emotie losmaken als de ou
de Mustang destijds. De
Mustang ontstond in een tijd dat
de flamboyante stijl van de ja
ren vijftig in verval raakte De
naam werd ontleend aan de
P51-gevechtsvliegtuigen uit de
Tweede Wereldoorlog, maar
verwees ook naar wilde paarden
en prairies.
Er kwamen coupés (fastbacks),
GTs, convertibles, een opgefok
te Mach I en een fraaie Boss 429.
De auto werd nageaapt door
Plymouth en Chevrolet, maar
nooit voorbijgestreefd. Ook niet
door General Motors, dat met de
Pontiac Firebird en de Chevro
let Camaro het succes van de
Mustang najoeg. De nieuwe mo
dellen die in de loop der jaren
verschenen, veroorzaakten
nooit meer de opwinding van de
enige echte Ponv uit 1964.
De laatste facelift was een jaar
of drie geleden. De typische
Mustang-lijn van lange motor
kap en extreem korte achter
kant blijft gelukkig ook in het
model dat in 2004 verschijnt be
houden.
Onder alle andere 'concept-
cars' van Ford in Detroit valt de
Freestyle FX op, een luxe ter
reinreus voor zeven personen,
die met een druk op de knop zijn
achterkant verandert in een
laadbak en toch nog plek voor
vijf mensen overhoudt. Dan de
Ford U, de T-Ford van de 21ste
eeuw, zoals het concern hem zelf
graag noemt. Een hybride met
elektro-aandrijving en een ver
brandingsmotor die op water
stof draait. Hij ziet er uit als een
luxe terreinwagen en gaat vol
gens de fabrikant net zoveel
verwondering wekken als de
hakkeplof uit het begin van de
vorige eeuw. Opgebouwd uit
groene materialen met recycle
bare onderdelen, zuinigen bijna
schoon. Heel wat anders dan de
pruttelende A- en T-Fords van
100 jaar geleden. Maar het mi
lieu was destijds geen item.
Naast de Freestyle FX, een aan
zet voor een cross-over (krui
sing van personenwagen, sta
tionwagon en 4x4) die in 2004
moet verschijnen, toont Ford de
enorme Lincoln Navicross met
4.2 V8/390 pk. Met luchtvering
zelfs. De vierwielaangedreven
sportsedan ontbeert net als de U
een midden-stijl, wat de ruimst
mogelijke toegang garandeert
Rien van der Steen
Henry Ford bij zijn T-model in 1908'Dear Henry' wilde zijn auto's in alle kleuren aan het publiek leve
ren, 'zolang het maar zwart was'.
De Mini Cooper staat klaar voor de verovering van de Amerikaanse
markt.
In de Cobo Hall in Detroit
wordt de jaarlijkse autoshow
gehouden Na enkele jaren van
fusies, overnames en samen
werkingsverbanden maakt de
show een pas op de plaats. Uit de
pijplijn komen onder meer Ca
dillacs antwoord op Maybach
en Rolls-Royce plus een nieuwe
Lexus met knie-airbag. De
nieuwe RX van Lexus, heet in de
VS RX 330. Met luchtvering en
knie-airbag. Maar de luxueuze
4x4 ontbeert nog altijd een die
selmotor. De Japanners beloven
voor 2005 zo'n zelfontbrander.
Verrassend was de onthulling
van de Pikes Peak Quattro, Au
di's variant op de terremreuzen
Touareg van VW en Cayenne
van Porsche. De Audi laat ech
ter nog minstens anderhalf jaar
op zich wachten.
BMW kiest Detroit om de ca
briolet en de coupé van de 3-se-
rie te laten zien. En Mercedes
heeft een SL met 500 pk in de
aanbieding. In de VS moeten de
auto's dik zijn om in de smaak te
vallen. Een enkele dunne kan
ook- de Mini gaat het daar op
nieuw proberen.
Natuurlijk is de Detroit Motor
Show het toneel van de fonkel
nieuwe roadster Z4. Met zijn
aparte lijnen laat ook deze
tweezitter zien welke richting
BMW met zijn design heen wil.
De Z4, opvolger van de Z3 en
uitsluitend te krijgen met zesci
linder motoren, heeft twee tail
les. Het vouwmechanisme van
het dak is heel speciaal: het
voorste deel spant zich strak om
het achterste deel zodat geen
aparte, bedekkende tonneau
nodig is.
De nieuwe coupé en cabriolet
van BMW's 3-serie zijn iets gro
ter. De dikste wordt de 330Ci
met drieliter zescilinder lijnmo
tor en 231 pk. BWM toont ook de
juist verschenen 12-cilinders
760i en Li met hun 6.0 12-pit-
ters, de eerste met directe benzi-
ne-injectie. Ze staan in de buurt
van Mercedes, dat o.a. pronkt
met zijn vernieuwde S600 met
500 pk 12-cilinder, waar BMW
op 445 pk blijft steken. De V12
Biturbo van Mercedes heeft ook
een plekje gevonden in het nieu
we topmodel van de SL. De
sport-Mercedes spnnt ermee in
4,7 sec. van 0 tot 100 km/u. Een
andere primeur in Detroit is de
Mercedes E-klasse Combi. De E
Combi heeft luchtvering en de
Mercedes multicontourstoel.
Zo'n stoel past zich aan de rij-
omstandigheden aan.
De auto heeft bovendien bocht
verlichting, waarbij de licht
bundel in de bocht meedraait en
een achterklep, die met een druk
op de knop geopend of gesloten
kan worden. Er is ook een ver
schuifbare bagagevloer lever
baar voor gemakkelijker laden
en lossen. Als de bank plat gaat
ontstaat er een laadruim van
1.950 liter, in plaats van 690 li
ter De E Combi heeft een laad
vermogen van 575 kilo. Er zijn
drie benzine- en drie dieselmo
toren.
Cadillac
Cadillac, topmerk van GM ont
hulde in Detroit een giga-auto
die het op moet nemen tegen de
Maybach van Mercedes. Hij is
net zo lang als de korte versie
van die Maybach, valt eveneens
in de categorie zeer luxe en heeft
een prachtige, superlage lijn. De
Cadillac Sixteen is gebouwd
van aluminium, net als het ge
weldige 16-cilinder blok met
een majestueuze inhoud van
13,6 liter en een beloofd vermo
gen van 1000 pk. De 16-cilinder
van Cadillac zullen we waar
schijnlijk nooit in de Sixteen
terugzien, wel een iets accepta
beler 12-cilinder. Ook Amerika
nen zullen eraan moeten
wennen dat het milieu een na
drukkelijker rol in hun leven
dient te gaan spelen Tijdens de
onthulling van de dikke Cadil
lac was er onder de honderden
genodigden zowaar een milieu
activist die zich vanaf de tribu
ne schreeuwend afvroeg 'hoe
veel Iraki's er dood moeten om
dit product van brandstof te
voorzien'. De roepende werd
niet gehoord Zijn kreten dolven
het onderspit tegen het feestge
druis.
Toch kondigde General Motors
aan serieus werk te maken van
het milieu, want ze zien daar
ook wel in dat het anders
moet.GM belooft voor de kortst
mogelijke termijn verscheidene
hybride modellen die aangedre
ven worden door een verbran-
dings- en een elektromotor. Een
inhaalslag, want Toyota en
Honda verkopen nu in de VS
jaarlijks al 36.000 hybrides.
Toyota wil over twee jaar we
reldwijd zelfs 300.000 van die
voertuigen verkopen. Die hy
brides vormen de voorbode van
wat de echte auto van de toe
komst wordt: de schone brand
stofcel.
Hyundai shdwt een studiemodel
van een nieuw soort terreinwa
gen. Het geval staat op de bo
demplaat van de Sonata en wil
een mix zijn tussen een avon
tuurlijke 4x4 en een gerieflijke
personenauto. De dakpanelen
kunnen uitgenomen worden.
Behalve een totaal nieuwe
Rolls-Royce lanceert BMW (per
1 januari formeel de nieuwe ei
genaar van dat Britse merk) ook
de nieuwe Mini op de Ameri
kaanse markt. Mini vertrok in
1967 uit de VS, maar de Coopers
van de nieuwe Mini worden nu
weer aangeboden. In een poging
er, net als de New Beetle van VW
een cult-car van te maken.
Chevrolet, een merk dat zich uit
Europa teruggetrokken heeft,
had een bijzonder studiemodel
met de bij ons omineus klinken
de naam SS
Het duidt op Super Sport en be
lichaamt een 'muscle car' die
weerwoord zou kunnen bieden
aan de nieuwe Mustang die Ford
in voorbereiding heeft.
Rien van der Steen
TT Tatergedragen lak, waarbij de verf verdund wordt met water in
V V plaats van milieubelastende stoffen, is al een tijd in gebruik
bij autofabrikanten Sikkens Autolakken komt binnenkort als eer
ste met een watergedragen blanke lak Autolak wordt aan het eind
van de lakstraat na de primeren de basislakken overgespoten met
keiharde blanke lak, die ook voor de glans zorgt. Die was tot dusver
niet met water te combineren.
LandRover is nog altijd het meest gewild onder de terreinauto's.
Het merk verkocht hier vorig jaar bijna 2.400 Freelanders, Dis
covery's, Defenders en Range Rovers, waarvan de meeste met geel
kenteken. Tweede is Toyota met zo'n 1.800 Landcruisers en RAV4's,
derde Suzuki, dat op nummer één bij de 4x4's staat als uitsluitend de
gele kentekens (personenwagens) geteld worden. Het Amerikaanse
Jeep staat op de tiende plek met ruim 1.000 verkochte auto's. Mitsu
bishi komt niet eens meer in de top tien voor
Opel heeft de derde en vierde variant van de OPC-serie vervaar
digd. De Astra wordt uitgerust met de 200 pk sterke 2.0 turbo
motor. Hij is er als driedeurs en als stationwagon. Hij komt ermee
tot een top van 240 km/u. Vooral met de stationwagon (die een top
van 231 km/u haalt) is dat een heel aparte combinatie.
De OPC is een ontwikkeling van Opel Performance Centre. Dezelf
de motor draait in de Zaf ira OPC, de Astra Coupé Turbo en de Ca-
brio Turbo. De Astra OPC accelereert in 7,5 sec. van 0 naar 100 km/u
en de stationwagon doet daar maar drietiende seconde langer over.
De motor levert 200 pk, maar belangrijker is het koppel van 250 Nm
dat tussen een breed gebied van 1.950 tot 5.600 toeren beschikbaar
is. De motor heeft een bijzondere, licht geconstrueerde turbo die
maximaal 175.000 toeren draait.
De auto heeft 17 inch wielen van aluminium en maakt uiterlijk ook
heel duidelijk dat er iets bijzonders onder de kap zit. De Astra OPC
kost €32.495. De stationwagon is 1.400 duurder
Volvo Cars Nederland, hoofdsponsor van de Stichting Nationale
Boomfeestdag laat de komende weken 17.000 bomen planten in
Mierlo. Dit eerste Volvo Sleutelbos vloeit voort uit de toezegging
van het merk om voor elke nieuw verkochte Volvo een Nederlandse
boom te laten planten. Het in totaal bijna vijf hectare tellende Sleu
telbos wordt verwezenlijkt m de Brabantse gemeente Mierlo. als
onderdeel van het bosplan Vaarle. Het bos, dat half februari opgele
verd wordt, maakt deel uit van een nieuw bosgebied van circa 100
hectare, dat in opdracht van het de Regio Eindhoven wordt aange
legd. Staatsbosbeheer plant het bos in en onderhoudt het. Dit zal
aan het einde van 2003 qua oppervlakte verdubbelen, want Volvo
verwacht in 2003 wederom zo'n 17.000 nieuwe auto's te verkopen.
De luxe terreinwagen XC90 van Volvo krijgt naast de T6 met 272 pk
en de D5-diesel met 163 pk nu een nieuwe variant, de 2.5T. Die ba
sismotor heeft 210 pk en 320 Nm en wordt net als de D5 met behalve
een automaat ook leverbaar met een handgeschakelde zesversnel
lingsbak. DeXC902.5Tkost 55 .950 euro. DeT6 is zeven mille duur
der, de D5 is 800 euro goedkoper.
Suzuki heeft in Nederland het beste jaar achter de rug dat de im
porteur van het Japanse merk ooit beleefde. In heel 2002 ver
kocht Suzuki 21.675 auto's, ruim 7.000 meer dan in het jaar daar
voor. In december was Suzuki ook het best verkochte automerk in
Nederland. De Alto, de Wagon R+ en de Swift vlogen de deur uit,
met name door de overheidssubsidie op schone en zuinige auto's.
Die milieupremies zijn inmiddels alweer afgeschaft. Op een Alto of
een Swift Eco kreeg de klant een subsidie van €1.000, omdat de auto
een label droeg zowel schoon als zuinig te zijn. Vooral tegen het ein
de van het jaar, toen de kopers nog wilden profiteren van die subsi
dieregeling, namen de verkopen van het kleine Japanse merk een
hoge vlucht. Het marktaandeel van Suzuki kwam in december uit
op ruim 20%. Met de registratie van 3.642 auto's in die laatste
maand, liet Suzuki marktleider Opel en nummer twee Renault ach
ter zich. Suzuki staat nu op een achtste plek in de top-10 van best
verkochte automerken in Nederland.
Ford viert dit j aar het hon-
derdjarig bestaan. Op de
autoshow van Detroit, die op
dit moment gehouden wordt,
onthult het merk vijftien
nieuwe producten. Zoveel
waren het er nog nooit.
Ford, in juni 2003 honderd
jaar oud, is na GM de groot
ste personenautofabrikant van
de wereld en de grootste vracht
autofabrikant. Het merk ver
koopt wereldwijd meer dan 80
verschillende voertuigen. Met
350.000 werknemers vormt
De Freestyle wil Ford in 2004 op de markt brengen. De achterzijde kan heel snel veranderen in een laadbak.