Plomp en slank op autoshow Detroit De eerste auto van de lopende band Enquête chauffeurs Brandstofcel Honda Watergedragen lak Top 4x4 Snelle Opel Volvo-bos Topjaar Suzuki Honderd jaar Ford W7 jj zaterdag 11 januari 2003 Van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs heeft 41% wel eens last van criminaliteit. Uit een enquête van het truckmagazine Routiers Wereld waarop 800 chauffeurs reageerden, bleek dat 160 van hen een inbraak in de cabine beleefd hadden, 110 keer was het zeildoek van de aanhanger opengesneden en 20 keer de container opengebroken. Het aantal kilometers dat een vrachtautochauffeur jaarlijks rijdt varieert van 50.000 tot 340.000. Op de vraag welk merk auto de chauffeurs het liefst rijden, scoorde DAF het hoogst, Iveco het laagst. Honda wil in 2003 ruim 9 miljoen motorfietsen verkopen, 3,1 miljoen auto's en 5 miljoen grasmaaiers en o a buitenboord motoren. Honda wil in elk geval de komende drie jaar een stuk of dertig milieuvriendelijke voertuigen met brandstofcel afzetten De gemeente Los Angeles gaat er in elk geval eentje leasen en ook de Ja panse overheid wil er een aantal. De vierpersoons FXC rijdt mid dels een brandstofcel, die elektriciteit opwekt uit waterstof. De au to kan 150 km/u rijden, heeft 82 pk en slaat de waterstof op in een hogedruktank (350 bar) van 157 liter. Daarmee kan hij 355 km. ver komen. Honda heeft in Japan een nieuwe versie van zijn mensachti ge robot laten zien. Die kan nu mensen groeten en zelfs gezichten herkennen De robot, Asimo gedoopt, kan in zijn nieuwste uitvoe ring obstakels ontwijken en geluiden herkennen. Ford de paraplu met daaronder de merken Ford, Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Mercury, Mazda en Volvo. Ook verhuurder Hertz maakt deel uit van het concern. Omdat de resultaten zwaar onder druk staan, zou Ford overwegen het goed draaiende Volvo dat pas een paar jaar deel uitmaakt van de boedel, in de verkoop te doen. Stichter Henry Ford was niet zoals vaak aangenomen de uit vinder van de automobiel, maar wel degene die de auto bereik baar maakte voor miljoenen. Daarvoor was de automobiel al leen het speeltje van de rijken. Ford werd de eerste massapro ducent van auto's en maakt er momenteel ca. 7,5 miljoen per jaar. De fabriek startte in juni 1903 Tot 1908 werkte Henry Ford van A tot S het alfabet af met modellen, waarvan de Ford N waarschijnlijk de beste was. Hij kostte in die dagen 500 dol lar. In 1908 verscheen deT-Ford, wellicht de beroemdste auto die er ooit geweest is. De massapro ductie per lopende band startte ermee. De T bleef 19 jaar in pro ductie en in totaal werden er meer dan 15 miljoen van ge maakt. Latere succesnummers werden onder meer de Thunder- bird en de Mustang, waarvan Ford in Detroit nu twee nieuwe studiemodellen laat zien. De Mustang heeft een geschie denis van 39 jaar achter zich met meer dan acht miljoen ko pers. Van die 'Ponycar' verschij nen nu een coupé en een cabrio let om aan te geven, hoe de vierde generatie van de nieuwe Mustang gaat ogenFord-desig- ner Mays noemt de lijnen van de studie klassiek en cool, hele maal in lijn met de muscle-car, de spierballenauto waar veel Amerikanen zo dol op zijn. In 2004 verschijnt de nieuwe Mus tang en volgens Mays laat het studiemodel, dat nu in Detroit getoond wordt, zien hoe die er uit zal zien. De Mustang was in 1964 een openbaring: de baby-boomers in de Verenigde Staten wilden eens wat anders dan de enorme slagschepen waar hun ouders mee rondreden. Op de allereer ste dag dat de auto in de show room stond, gingen er 22.000 de deur uit voor een stuksprijs van 2.368 dollar. In 1966 waren er al een miljoen exemplaren ver kocht. Spannend De Mustang is daarmee de span nendste Ford aller tijden. Niet één auto, maar een hele reeks. Gekoesterd en opgedoft, de auto waarvoor de flamboyante Ford- baas Lee Lacocca na de zuinige Robert McNamara groen licht gaf en troetelkind van racer Ca- roll Shelby. Hij groeide uit zijn krachten en werd vervangen door andere, modernere voer tuigen. Al zouden die nooit zo veel emotie losmaken als de ou de Mustang destijds. De Mustang ontstond in een tijd dat de flamboyante stijl van de ja ren vijftig in verval raakte De naam werd ontleend aan de P51-gevechtsvliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog, maar verwees ook naar wilde paarden en prairies. Er kwamen coupés (fastbacks), GTs, convertibles, een opgefok te Mach I en een fraaie Boss 429. De auto werd nageaapt door Plymouth en Chevrolet, maar nooit voorbijgestreefd. Ook niet door General Motors, dat met de Pontiac Firebird en de Chevro let Camaro het succes van de Mustang najoeg. De nieuwe mo dellen die in de loop der jaren verschenen, veroorzaakten nooit meer de opwinding van de enige echte Ponv uit 1964. De laatste facelift was een jaar of drie geleden. De typische Mustang-lijn van lange motor kap en extreem korte achter kant blijft gelukkig ook in het model dat in 2004 verschijnt be houden. Onder alle andere 'concept- cars' van Ford in Detroit valt de Freestyle FX op, een luxe ter reinreus voor zeven personen, die met een druk op de knop zijn achterkant verandert in een laadbak en toch nog plek voor vijf mensen overhoudt. Dan de Ford U, de T-Ford van de 21ste eeuw, zoals het concern hem zelf graag noemt. Een hybride met elektro-aandrijving en een ver brandingsmotor die op water stof draait. Hij ziet er uit als een luxe terreinwagen en gaat vol gens de fabrikant net zoveel verwondering wekken als de hakkeplof uit het begin van de vorige eeuw. Opgebouwd uit groene materialen met recycle bare onderdelen, zuinigen bijna schoon. Heel wat anders dan de pruttelende A- en T-Fords van 100 jaar geleden. Maar het mi lieu was destijds geen item. Naast de Freestyle FX, een aan zet voor een cross-over (krui sing van personenwagen, sta tionwagon en 4x4) die in 2004 moet verschijnen, toont Ford de enorme Lincoln Navicross met 4.2 V8/390 pk. Met luchtvering zelfs. De vierwielaangedreven sportsedan ontbeert net als de U een midden-stijl, wat de ruimst mogelijke toegang garandeert Rien van der Steen Henry Ford bij zijn T-model in 1908'Dear Henry' wilde zijn auto's in alle kleuren aan het publiek leve ren, 'zolang het maar zwart was'. De Mini Cooper staat klaar voor de verovering van de Amerikaanse markt. In de Cobo Hall in Detroit wordt de jaarlijkse autoshow gehouden Na enkele jaren van fusies, overnames en samen werkingsverbanden maakt de show een pas op de plaats. Uit de pijplijn komen onder meer Ca dillacs antwoord op Maybach en Rolls-Royce plus een nieuwe Lexus met knie-airbag. De nieuwe RX van Lexus, heet in de VS RX 330. Met luchtvering en knie-airbag. Maar de luxueuze 4x4 ontbeert nog altijd een die selmotor. De Japanners beloven voor 2005 zo'n zelfontbrander. Verrassend was de onthulling van de Pikes Peak Quattro, Au di's variant op de terremreuzen Touareg van VW en Cayenne van Porsche. De Audi laat ech ter nog minstens anderhalf jaar op zich wachten. BMW kiest Detroit om de ca briolet en de coupé van de 3-se- rie te laten zien. En Mercedes heeft een SL met 500 pk in de aanbieding. In de VS moeten de auto's dik zijn om in de smaak te vallen. Een enkele dunne kan ook- de Mini gaat het daar op nieuw proberen. Natuurlijk is de Detroit Motor Show het toneel van de fonkel nieuwe roadster Z4. Met zijn aparte lijnen laat ook deze tweezitter zien welke richting BMW met zijn design heen wil. De Z4, opvolger van de Z3 en uitsluitend te krijgen met zesci linder motoren, heeft twee tail les. Het vouwmechanisme van het dak is heel speciaal: het voorste deel spant zich strak om het achterste deel zodat geen aparte, bedekkende tonneau nodig is. De nieuwe coupé en cabriolet van BMW's 3-serie zijn iets gro ter. De dikste wordt de 330Ci met drieliter zescilinder lijnmo tor en 231 pk. BWM toont ook de juist verschenen 12-cilinders 760i en Li met hun 6.0 12-pit- ters, de eerste met directe benzi- ne-injectie. Ze staan in de buurt van Mercedes, dat o.a. pronkt met zijn vernieuwde S600 met 500 pk 12-cilinder, waar BMW op 445 pk blijft steken. De V12 Biturbo van Mercedes heeft ook een plekje gevonden in het nieu we topmodel van de SL. De sport-Mercedes spnnt ermee in 4,7 sec. van 0 tot 100 km/u. Een andere primeur in Detroit is de Mercedes E-klasse Combi. De E Combi heeft luchtvering en de Mercedes multicontourstoel. Zo'n stoel past zich aan de rij- omstandigheden aan. De auto heeft bovendien bocht verlichting, waarbij de licht bundel in de bocht meedraait en een achterklep, die met een druk op de knop geopend of gesloten kan worden. Er is ook een ver schuifbare bagagevloer lever baar voor gemakkelijker laden en lossen. Als de bank plat gaat ontstaat er een laadruim van 1.950 liter, in plaats van 690 li ter De E Combi heeft een laad vermogen van 575 kilo. Er zijn drie benzine- en drie dieselmo toren. Cadillac Cadillac, topmerk van GM ont hulde in Detroit een giga-auto die het op moet nemen tegen de Maybach van Mercedes. Hij is net zo lang als de korte versie van die Maybach, valt eveneens in de categorie zeer luxe en heeft een prachtige, superlage lijn. De Cadillac Sixteen is gebouwd van aluminium, net als het ge weldige 16-cilinder blok met een majestueuze inhoud van 13,6 liter en een beloofd vermo gen van 1000 pk. De 16-cilinder van Cadillac zullen we waar schijnlijk nooit in de Sixteen terugzien, wel een iets accepta beler 12-cilinder. Ook Amerika nen zullen eraan moeten wennen dat het milieu een na drukkelijker rol in hun leven dient te gaan spelen Tijdens de onthulling van de dikke Cadil lac was er onder de honderden genodigden zowaar een milieu activist die zich vanaf de tribu ne schreeuwend afvroeg 'hoe veel Iraki's er dood moeten om dit product van brandstof te voorzien'. De roepende werd niet gehoord Zijn kreten dolven het onderspit tegen het feestge druis. Toch kondigde General Motors aan serieus werk te maken van het milieu, want ze zien daar ook wel in dat het anders moet.GM belooft voor de kortst mogelijke termijn verscheidene hybride modellen die aangedre ven worden door een verbran- dings- en een elektromotor. Een inhaalslag, want Toyota en Honda verkopen nu in de VS jaarlijks al 36.000 hybrides. Toyota wil over twee jaar we reldwijd zelfs 300.000 van die voertuigen verkopen. Die hy brides vormen de voorbode van wat de echte auto van de toe komst wordt: de schone brand stofcel. Hyundai shdwt een studiemodel van een nieuw soort terreinwa gen. Het geval staat op de bo demplaat van de Sonata en wil een mix zijn tussen een avon tuurlijke 4x4 en een gerieflijke personenauto. De dakpanelen kunnen uitgenomen worden. Behalve een totaal nieuwe Rolls-Royce lanceert BMW (per 1 januari formeel de nieuwe ei genaar van dat Britse merk) ook de nieuwe Mini op de Ameri kaanse markt. Mini vertrok in 1967 uit de VS, maar de Coopers van de nieuwe Mini worden nu weer aangeboden. In een poging er, net als de New Beetle van VW een cult-car van te maken. Chevrolet, een merk dat zich uit Europa teruggetrokken heeft, had een bijzonder studiemodel met de bij ons omineus klinken de naam SS Het duidt op Super Sport en be lichaamt een 'muscle car' die weerwoord zou kunnen bieden aan de nieuwe Mustang die Ford in voorbereiding heeft. Rien van der Steen TT Tatergedragen lak, waarbij de verf verdund wordt met water in V V plaats van milieubelastende stoffen, is al een tijd in gebruik bij autofabrikanten Sikkens Autolakken komt binnenkort als eer ste met een watergedragen blanke lak Autolak wordt aan het eind van de lakstraat na de primeren de basislakken overgespoten met keiharde blanke lak, die ook voor de glans zorgt. Die was tot dusver niet met water te combineren. LandRover is nog altijd het meest gewild onder de terreinauto's. Het merk verkocht hier vorig jaar bijna 2.400 Freelanders, Dis covery's, Defenders en Range Rovers, waarvan de meeste met geel kenteken. Tweede is Toyota met zo'n 1.800 Landcruisers en RAV4's, derde Suzuki, dat op nummer één bij de 4x4's staat als uitsluitend de gele kentekens (personenwagens) geteld worden. Het Amerikaanse Jeep staat op de tiende plek met ruim 1.000 verkochte auto's. Mitsu bishi komt niet eens meer in de top tien voor Opel heeft de derde en vierde variant van de OPC-serie vervaar digd. De Astra wordt uitgerust met de 200 pk sterke 2.0 turbo motor. Hij is er als driedeurs en als stationwagon. Hij komt ermee tot een top van 240 km/u. Vooral met de stationwagon (die een top van 231 km/u haalt) is dat een heel aparte combinatie. De OPC is een ontwikkeling van Opel Performance Centre. Dezelf de motor draait in de Zaf ira OPC, de Astra Coupé Turbo en de Ca- brio Turbo. De Astra OPC accelereert in 7,5 sec. van 0 naar 100 km/u en de stationwagon doet daar maar drietiende seconde langer over. De motor levert 200 pk, maar belangrijker is het koppel van 250 Nm dat tussen een breed gebied van 1.950 tot 5.600 toeren beschikbaar is. De motor heeft een bijzondere, licht geconstrueerde turbo die maximaal 175.000 toeren draait. De auto heeft 17 inch wielen van aluminium en maakt uiterlijk ook heel duidelijk dat er iets bijzonders onder de kap zit. De Astra OPC kost €32.495. De stationwagon is 1.400 duurder Volvo Cars Nederland, hoofdsponsor van de Stichting Nationale Boomfeestdag laat de komende weken 17.000 bomen planten in Mierlo. Dit eerste Volvo Sleutelbos vloeit voort uit de toezegging van het merk om voor elke nieuw verkochte Volvo een Nederlandse boom te laten planten. Het in totaal bijna vijf hectare tellende Sleu telbos wordt verwezenlijkt m de Brabantse gemeente Mierlo. als onderdeel van het bosplan Vaarle. Het bos, dat half februari opgele verd wordt, maakt deel uit van een nieuw bosgebied van circa 100 hectare, dat in opdracht van het de Regio Eindhoven wordt aange legd. Staatsbosbeheer plant het bos in en onderhoudt het. Dit zal aan het einde van 2003 qua oppervlakte verdubbelen, want Volvo verwacht in 2003 wederom zo'n 17.000 nieuwe auto's te verkopen. De luxe terreinwagen XC90 van Volvo krijgt naast de T6 met 272 pk en de D5-diesel met 163 pk nu een nieuwe variant, de 2.5T. Die ba sismotor heeft 210 pk en 320 Nm en wordt net als de D5 met behalve een automaat ook leverbaar met een handgeschakelde zesversnel lingsbak. DeXC902.5Tkost 55 .950 euro. DeT6 is zeven mille duur der, de D5 is 800 euro goedkoper. Suzuki heeft in Nederland het beste jaar achter de rug dat de im porteur van het Japanse merk ooit beleefde. In heel 2002 ver kocht Suzuki 21.675 auto's, ruim 7.000 meer dan in het jaar daar voor. In december was Suzuki ook het best verkochte automerk in Nederland. De Alto, de Wagon R+ en de Swift vlogen de deur uit, met name door de overheidssubsidie op schone en zuinige auto's. Die milieupremies zijn inmiddels alweer afgeschaft. Op een Alto of een Swift Eco kreeg de klant een subsidie van €1.000, omdat de auto een label droeg zowel schoon als zuinig te zijn. Vooral tegen het ein de van het jaar, toen de kopers nog wilden profiteren van die subsi dieregeling, namen de verkopen van het kleine Japanse merk een hoge vlucht. Het marktaandeel van Suzuki kwam in december uit op ruim 20%. Met de registratie van 3.642 auto's in die laatste maand, liet Suzuki marktleider Opel en nummer twee Renault ach ter zich. Suzuki staat nu op een achtste plek in de top-10 van best verkochte automerken in Nederland. Ford viert dit j aar het hon- derdjarig bestaan. Op de autoshow van Detroit, die op dit moment gehouden wordt, onthult het merk vijftien nieuwe producten. Zoveel waren het er nog nooit. Ford, in juni 2003 honderd jaar oud, is na GM de groot ste personenautofabrikant van de wereld en de grootste vracht autofabrikant. Het merk ver koopt wereldwijd meer dan 80 verschillende voertuigen. Met 350.000 werknemers vormt De Freestyle wil Ford in 2004 op de markt brengen. De achterzijde kan heel snel veranderen in een laadbak.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 35