Fietsen langs een koloniaal verleden m Vlissings maritiem museum brengt oud en nieuw bij elkaar W1 Suriname zaterdag 11 januari 2003 In praktisch alle gevallen is een koloniaal verleden niet iets waar een land, de kolonisator, trots op hoeft te zijn. Vaak werd de kolonie als wingewest beschouwd, de plaatselijke bevolking uitgebuit. In Suriname was het niet an ders. Toch kende het land be paalde perioden van wel vaart (al vloeiden de winsten praktisch geheel naar Ne derland) en daarvan kun je nog altijd wat terugzien aan de 'overkant' van de Surina- merivier, bij Paramaribo. Daar liggen de suiker- kof fie-, cacao- en tabaksplanta ges, waar met name inde 18e eeuw goud werd verdiend. Nu is het vooral vergane glo rie. Maar wel zeer het bekij ken waard. En je kunt het fietsend doen! De fietsen van Cardy Adven tures en Bike Rental zien er prima uit: Gazelles, degelijke karretjes. Het echtpaar Smaal, dat de Cardy-winkel vlakbij Pa ramaribo's meest prominente hotel, het Torarica, bestiert, schuift ze dan ook met gepaste trots naar voren. Toch is er iets geks met die fiet sen. Kettingkast, trappers, vel gen, het onderste deel van het frame, allemaal is het bedekt met een stevig laagje oranje. Alsof er met die fietsen een tijdje gecrost is op natte gravel tennis banen. Maar het is geen gravel, het is de grondstof voor alumi nium: bauxiet! En dat je dat niet makkelijk van een fiets af kunt krijgen, maar ook niet van je kleren, weten we een paar uur later. Het fietstochtje richting kolomaal verleden begint, tus sen de Waterkant met z'n statige en grotendeels gerestaureerde koloniale panden, en de grote Centrale Markt, nog zonder hindernissen; met een boot tochtje naar de overkant van de vaalgrijze Suriname-rivier. Het heet er Meerzorg en daar be gint een weg die er inderdaad als één lange gravelbaan uitziet. Maar dan wel een vol kuilen. Omdat het weer eens heel hard geregend heeft staan die kuilen - en je kunt ze echt niet allemaal omzeilen - vol water. Het bauxiet dat de weg z'n oranje Zo wordt er op de voormalige plantages in het Commewijne-district nog steeds gewoond. kleur geeft, spat je, terwijl je van kuil naar kuil voorthobbelt, om je oren. Gympies blijken na af loop niet meer te redden, broek en shirt nog net wel. Maar de 'oranjeroute' bij Meer zorg houdt na zo'n kilometer of twee wel op, en dan begint de fietstocht langs de vele planta ges pas echt. Het zijn er nog steeds honderden. Ooit, in de 18e eeuw, waren het er 500. Maar plantenziektes, crisis op crisis rond de suikerprijs, ge brek aan moderniseringsdrang, zijn een paar oorzaken die tot verval van de plantages hebben geleid. Arm De mensen die er nu nog hun bo terham, of toepasselijker kom rijst, proberen te verdienen heb ben het armHet zijn de nazaten van de mensen die destijds van ver werden gehaald om het bui tengewoon zware werk op de plantages te doen: Javanen uit voormalig Nederlands Indië, nu Indonesië, maar ook Hindoesta nen uit het huidige India. Het Commewijne-district, ge noemd naar de rivier die er langs loopt en bij Paramaribo met de Surinamerivier samenvloeit richting Atlantische Oceaan, ziet er dan ook behoorlijk 'In disch' uit. En geurt daar ook naar. Dat dit stuk Suriname ooit door Nederlanders bestuurd werd is echter ook heel duide lijk: de namen van de plantages zijn bijna zonder uitzondering Nederlands en soms heel mooi en/of intrigerend: Einde Rust, De Goede Vriendschap, 't Ver trouwen, Hecht en Sterk, Wel gevallen, De Herstelling, De Eenzaamheid, maar ook Kat wijk, Schoonoord, Alkmaar, Nieuw Amsterdam Met Nieuw Amsterdam is ook meteen het bestuurlijk centrum van het district genoemd, rond 1750 als fort gebouwd, nu inge richt als openluchtmuseum en dus potentiële toeristische at tractie. Maar het maakt met z'n oude kruithuizen, z'n in 1982 gesloten strafgevangenis, en z'n roestige kanonnen een beetje in gedutte indruk Nieuw Amsterdam is echter niet de eindbestemming van de fietstocht, dat is Mariënburg. Dus verder langs fraaie en van een rijk verleden getuigende plantershuizen, maar ook langs armzalige slavenhuisjes. En dan is het er opeens, rechts van de weg, omgeven door veel groen: de grootste plantage ooit in Suriname, met een opper vlakte van 8500 hectare en een enorm fabriekscomplex waar suiker en rum van hoge kwali teit werd gemaakt: Mariënburg. Hoog boven het complex torent het gebouw met de gigantische destilleerkolf uit. De fabriek werd in 1982 gesloten. Omdat er een onderdeel van een machine stuk was gegaan en er geen geld was voor vervanging. Rond Mariënburg loopt nog al tijd personeel rond. De laatste eigenaar van de fabriek was de Surinaamse overheid en ontslag van ambtenaren ligt héél gevoe lig, kennelijk ook als er geen werk meer is. De mensen krijgen nog altijd betaald, zij het dat de bedragen nooit zijn aangepast aan de gierende inflatie. Maar ze zijn vriendelijk, graag bereid om je mee te nemen in het ongelooflijk troosteloos ogende interieur van de fabriek, waar als een soort industriële graf monumenten nog de stoomke tels van Werkspoor, ooit in 1921 in Amsterdam vervaardigd, staan. Mariënburg is zo interessant dat het in Nederland allang als in dustrieel erfgoed, als museum, in oude glorie zou zijn hersteld. Maar wie heeft daar in Surina me geld voor? Toch trekt de fa briek bezoekers; daarom is er op het terrein ook een gastenver blijf, een herberg, geopend Mariënburg is zo'n beetje de laatste bestemming, die je in de Surinaamse hitte als fietser nog kunt halen, dus terug richting Paramaribo. Nu bij Voorzorg de rivier over en dan verder peda leren door een van de weinige 'rijke' stukjes Suriname: villa wijken met mooie namen als Elizabeths Hof en Mon Plaisir, waar de ambassades staan en de vaak protserige panden waarin Surinames crème de la crème, althans in financieel opzicht, woont. En dan de fietsen weer inleveren, meer oranje dan ooit. Je bent dan terug in Paramaribo zelf, een stad die ook niet onbe- keken mag blijven Een interes sante èn uitgebreide stad: Para maribo, waar tweederde van het totaal aantal Surinamers (400.000) woont kent nauwe lijks hoogbouw. Dat doet grote delen van de stad er nogal dorps uitzien, maar het centrum heeft meer allure. Daar staan de fraaie witte hou ten huizen uit de 17e en 18e eeuw, die voor een deel opge knapt zijn, vaak met Neder lands geld. Nu het stadshart 'uniek door het samenspel van Nederlandse architectuur en het gebruik van lokale materia len') op de Werelderfgoedlijst van de Unesco is geplaatst zal de rest wel snel volgen, want die status garandeert het beschik baar komen van internationale fondsen. Fort Zeelandia Het zal het contrast met andere delen van de stad trouwens al leen maar groter maken want veel huizen daar kunnen een op knap- en schilderbeurt heel goed gebruiken. Absolute at tractie in Paramaribo is Fort Zeelandia, het verdedigings bolwerk aan de Surinamerivier met z'n standbeeld voor Konin gin Wilhelmina. Maar het is ook het complex waar het militair regime van Desi Bouterse 15 politieke te genstanders liet vermoorden. Indrukwekkend is ook het On afhankelijkheidsplein met het Presidentieel Paleis en enkele fraaie gebouwen van ministe ries. Plus het bronzen beeld van voormalige minister-president Jopie Pengel. En dan de Centra le Markt. Ondergebracht in een sober gebouw van twee verdie pingen aan de Surinamerivier. Bloedheet, maar er is van alles te koop en je krijgt er een prach tige doorsnee van Paramaribo's multiculturele bevolking te zien. Uitgaan kun je ook in Pa ramaribo; er zijn wat leuke kroegen, disco's, veel casino's en speelzalen. Maar het meest ontspannend is waarschijnlijk 's avonds, aan de voet van een reeks monumenta le gebouwen, een hapje eten aan De Waterkant, het oergezellige stuk kade tussen Fort Zeelandia en Centrale Markt. Clarence Seedorf komt er ook! Rob de Vries Suriname, dat in het Noordoosten van Zuid Amerika ligt, tussen Brits en Frans Guyana en Brazilië, heeft een oppen-lakte van 164.000 vierkante kilometer, dat is 4 1/2 keer Nederland. Er wonen 400.000 Surinamers, van wie tweederde in hoofdstad Paramaribo. Suriname ligt in de tropen, het is er doorgaans warm en vochtig. De 'droge' tijden vallen in de periode februari-april en augustus-no- vember. Vaccinaties voor reizen naar Suriname zijn aanbevolen voor gele koorts, DTP en Hepatitis A. De Surinaamse gulden is gigantisch in waarde gedaald; voor €50 krijg je meer dan 100.000 Surinaamse guldens. Maar ja, een biertje kost in Paramaribo dan ook al gauw 5.000 (Surinaamse) guldens. Voor een reis naar Suriname heb je nog steeds een visum nodig. Dat moet je aanvragen bij het Surinaamse consulaat in Amstelveen, tel. 020-6426137. Voor informatie over reizen naar Suriname kan men terecht bij Ac cess Suriname Travel in Paramaribo, tel. 00597-424522, website www.surinametravel/com maar ook bij USP PR Communicatie in Amsterdam, tel. 020-4232882. Wie z'n reis naar Paramaribo zelf wil organiseren kan daar terecht in het van alle luxe voorziene hotel Torarica, tel. 00597-471500 of 477432, website www.torarica.com of in de aantrekkelijke en goedkopere dependance van Torarica: Eco Resort Inn, tel. 00597-425522, website www.ecores.com. Voor fietshuur bij Cardy (tegenover de Eco Resort Inn) kun je 00597-422518 bellen, of website www.Cardytours.com bezoeken. ATLANTISCHE OCEAAN Braamspunt Fiets aan boord van het bootje en terug naar Paramaribo. TV bezoeker van het Vlissingse "F MuZEEum moet over de nodige .Jobeschikken, want er valt veel te aenenteontdekken in het maritieme museum. S^bi) binnenkomst wordt het JJ'delijk dat het niet om een door- ree"musoum gaat. Wie verwacht ■èh traditionele expositie te zien met neepsmodellen en historische 3rten k°mt bedrogen uit. Moderne tolleken gaan hand in hand met uwenoude schilderijen en model- Motorische schepen. Het ge- is. dat de zintuigen van de oeker aardig op de proef worden $steld. fofr?a^e ruimten vechten ach- Bjgjgpqgeluiden. lichteffecten en tn«!° en om aanc'acht Daar- m "staan vitrines met de scheeps cellen, trofeeën uit de VOC-tijd en '«anten v«n potten en kleding, op- 8 okenuitscheepswrakken. aXWi.en nu al een absolutt-' tophit, jndehypermoderne computerspel- letjes over bijvoorbeeld het loodsen op de Westerschelde of de dijkbewa king. Voor de Oud-Beijerlander R. Fasotte (twintiger) zijn de spelletjes onweerstaanbaar. „Absoluut te gek. Ik ben hier al een uur en heb nog maar drie zalen gehad. Die spelletjes zijn helemaal geweldig." Het museum schetst aan de hand van thema's een beeld van de geschiede nis van Zeeland. Veel aandacht gaat uit naar glorietijd van de Zeeuwse kaapvaart en de VOC. Schilderijen met Vlissingse kapers, schatten die meegenomen zijn vanuit Indonesië en natuurlijk de rijkdom van de han delaren en reders in Zeeland. Een speciale plaats krijgt Michiel de Ruy- ter. Deze zeeheld heeft een eigen zaal. Hij werd al tijdens zijn leven vereerd en dat zijn daden tot op de dag van vandaag nog tot de verbeelding spre ken wordt duidelijk aan de hand van hedendaagse producten zoals de doos met De Ruyter-chocoladekogels en de fles De Ruyter-jenever. foto Ruben Oreel De bezoeker krijgt niet alles op een presenteerblaadje aangeboden maar moet zelf op onderzoek uit. Dat maakt het museum heel bijzonder maar tegelijkertijd loopt de kijker het risico een substantieel deel van de expositie te missen. uitjes Een deel van de museumschatten zit verborgen achter kastdeuren en in laden. Zoals bijvoorbeeld de resten van een woordenboek en half verga ne condooms, gevonden in het scheepswrak van de Duitse patrouil leboot Ex Schokker 1000, die tijdens de Tweede Wereldoorlog voor de kust van Vlissingen is gezonken Een absolute must is het beklimmen van drie smalle trappen die leiden naar de uitkijkpost bovenop het mu seum. De klauterpartij wordt beloond met een prachtig uitzicht over Vlissingen en de Westerschelde. Naast de vaste expositie heeft het museum twee za len waarin wisselexposities worden gehouden. Vanaf 15 maart is daar de expositie 'Met de boot mee' te zien over het vervoer tussen de Zeeuwse eilanden. Melita Lanting Het MuZEEeum is gevestigd aan de Nieuwendijk 11 in Vlissingen. Ope ningstijden: maandag t/m vrijdag van 10.00-17.00 uur. Weekend van 13.00-17.00 uur. Toegangsprijzen: 6 euro voor volwas senen, kinderen van 3 tot 12 jaar3 eu ro, senioren 5 euro en diverse kortin gen zoals MJK. Het museum is (bijna helemaal) toe- gangelijk voor mindervaliden. Meer informatie: www.muzeeum.nl Het MuZEEum gebruikt veel digitale technieken. Domburg SURINAME Nieuw Kronenburg Amsterdam Co^mewijne Alkmaar Slootwijk Tamanredjo COMMEWIJNE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2003 | | pagina 29